Volkswagen odświeżył całą ósmą generację modelu Golf latem 2024 roku, a oprócz innych standardowych wersji, zaktualizował także wersję R, która była najbardziej sportową wersją w rodzinie.
Kiedy niemiecki producent samochodów wprowadził na rynek pierwszy model z oznaczeniem R, czyli R32 w 2003 roku, oferował go jako hatchback w wersji trzy- i pięciodrzwiowej, przy czym ta ostatnia była dostępna wyłącznie dla klientów europejskich. Później Volkswagen zrozumiał, że pojazd z silnikiem V6 nie ma zbyt wiele sensu dla swoich klientów, dlatego w 2006 roku zaprezentował Golfa R z turbodoładowanym silnikiem czterocylindrowym. System napędu na wszystkie koła oraz skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem nadal były częścią oferty. Jednak ci, którzy dorastali z tymi samochodami na swoich ścianach, zostali rodzicami, a sportowy hatchback nie był już najlepszym rozwiązaniem dla rodziny. W rezultacie Volkswagen poszerzył ofertę i zamontował ten sam układ napędowy w wersji kombi, oferując ją jako Golf R Variant. To był początek nowej ery, w której trzydrzwiowe sportowe hatchbacki zostały zastąpione pięciodrzwiowymi sportowymi kombi. Odświeżony Volkswagen Golf R Variant 2025 miał więcej mocy pod maską, lepsze wnętrze oraz wyraźne zmiany w wyglądzie zewnętrznym.
Na przodzie producent zamontował standardowe reflektory LED wizualnie połączone za pomocą pasa świetlnego. Poniżej, na głównym grillu, umieszczono podświetlone logo Volkswagena, które wydawało się łączyć maskę z zderzakiem. Ostatni z nich miał unikalny w wersji R zderzak z szerokim, błyszczącym czarnym grillem podzielonym na trzy części, gdzie środkowa część pomagała w chłodzeniu silnika, a boczne wloty tworzyły poduszki powietrzne wokół nadkoli, aby zmniejszyć opór powietrza.
Z profilu, Volkswagen Golf R Variant 2025 nie ujawnia swojego prawdziwego charakteru. Jednak obniżona wysokość zawieszenia dzięki standardowemu zawieszeniu adaptacyjnemu i standardowym 18-calowym aluminiowym felgom mogły budzić pewne wątpliwości. Producent oferował nawet zestaw 19-calowych felg kutych, aby dopełnić całość. Poza tym nie było żadnych efektownych progów czy poszerzonych nadkoli. Niemniej jednak, spojler nad tylną klapą i masywny dyfuzor w dolnej części zderzaka mogły sugerować osiągi pojazdu.
Wnętrze Volkswagena to połączenie sportowej atmosfery z luksusowymi akcentami i dużą dawką praktyczności. Kierowca miał przed sobą trójramienną kierownicę z przyciskami dotykowymi oraz logo R na dolnym ramieniu. Za nią znajdowały się większe łopatki do manualnej zmiany biegów, które umożliwiały kierowcom wybór odpowiednich przełożeń. Kolorowy wyświetlacz w zestawie wskaźników był już standardem w Golfie, chociaż 13-calowy ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego, który zintegrowano z ChatGPT, był nowością. Z przodu, pasażerowie siedzieli na wysoko wzmacnianych sportowych fotelach z zintegrowanymi zagłówkami pokrytymi tkaniną i mikrofibrą, które były unikalne dla serii Golf R. Pomiędzy nimi znajdowała się konsola centralna, która mieściła wybierak biegów, kilka przycisków do różnych funkcji pojazdu oraz parę uchwytów na kubki. Z tyłu, dzielona kanapa mogła zwiększyć przestrzeń bagażową z 611 litrów (21,6 cu-ft) do 1,642 litrów (58 cu-ft).
Pod maską, sportowe kombi miało turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności dwóch litrów, produkujący 333 PS (328 hp), co oznacza wzrost o 13 PS (12 hp) w porównaniu do wersji przed liftingiem Golf R Variant. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, model z 2025 roku dostępny był jedynie z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (z podwójnym sprzęgłem), ponieważ Volkswagen usunął sześciobiegową opcję manualną z całej serii R.
Volkswagen R przedstawia najpotężniejsze modele Golfa w historii: nowy Golf R i nowy Golf R Variant o mocy 245 kW (333 KM). Nowa maksymalna moc to wzrost o 10 kW w porównaniu do bezpośrednich poprzedników. To moc, która dotychczas była dostępna wyłącznie w ekskluzywnych modelach specjalnych. Golf R Variant nigdy wcześniej nie był oferowany z taką mocą. Czas osiągnięcia setki w klasycznym teście przyspieszenia wynosi teraz 4,6 sekundy dla Golfa R i 4,8 sekundy dla Variant. Także w najnowszej generacji prędkość maksymalna może być zwiększona o 20 km/h do 270 km/h, po dodaniu pakietu Performance. To sprawia, że modele Golf R są najszybszymi Volkswagenami na świecie obok Arteona R Shooting Brake.
Ostry design, nowy sprzęt i oprogramowanie
Nowe modele Golf R można łatwo rozpoznać po przeprojektowanym przodzie z nowymi reflektorami LED, podświetlonym znakiem Volkswagena, nowymi kurtynami powietrznymi w zderzaku, nowymi zespołami tylnych świateł LED oraz nowymi opcjonalnymi 19-calowymi felgami z kutego aluminium Warmenau. Wewnątrz znajdziemy nowoczesny system infotainment z wyświetlaczem wizualnie unoszącym się oraz nową strukturą menu. Digital Cockpit Pro w wersjach z pakietem Performance został wzbogacony o nowy G-meter i zegar okrążeń GPS. Mimo zwiększonej mocy, nowy system infotainment, liczne ulepszenia detali oraz system DCC adaptacyjnego zawieszenia, który teraz jest dostępny bez dodatkowych kosztów, nowe modele Golf R będą wprowadzane na rynek w Niemczech w niższych cenach. Ogólnoeuropejska przedsprzedaż rozpocznie się w czerwcu – dokładnie w 50. rocznicę Golfa. Inne rynki globalne będą sukcesywnie dołączane.
Debiut nowych modeli R to kolejny punkt zwrotny w długiej historii sukcesu Golfa R. Wszystko zaczęło się latem 2002 roku od legendarnego Golfa R32 (177 kW/241 KM) – ten samochód i jego czterej następcy sprzedali się dotychczas w liczbie przekraczającej 250 000 sztuk. System napędu na cztery koła 4MOTION oraz maksymalna wydajność to wspólne cechy, które znajdują się także w nowych modelach Golf R. Wyraźnie widać to na przykładzie nowego Golfa R Black Edition – ekskluzywnego modelu, który będzie dostępny do zamówienia od razu po premierze. Golf R Black Edition wyróżnia się całkowicie ciemnym wyglądem i osiąga maksymalną prędkość 270 km/h. Posiada cechy takie jak czarne 19-calowe felgi Estoril (czarna 19-calowa felga Warmenau dostępna jako opcjonalne wyposażenie), przyciemnione znaki Volkswagena i loga R, czarne zaciski hamulcowe R z ciemnym logo R oraz czarne końcówki wydechu. Nowe, przyciemnione matrycowe reflektory IQ.LIGHT LED są również standardem. W standardowym wyposażeniu znajduje się również pakiet Performance, który, oprócz wyższej prędkości maksymalnej, oferuje dwa dodatkowe tryby dla entuzjastów motorsportu, którzy również jeżdżą torami niezwiązanymi z normalnym ruchem drogowym: Drift i Special. Ostatni z nich został specjalnie dostosowany do toru Nürburgring Nordschleife. Dodatkowy docisk zapewnia większy spojler dachowy, który kieruje przepływem powietrza. Pakiet Performance zawiera również zegar okrążeń GPS i G-meter. Granice między produkcją seryjną a motorsportem są tutaj przekraczane, oferując fascynujący poziom wydajności.
Felgi wysokotecnologiczne od Volkswagen R
Nowością są already wspomniane 19-calowe felgi Warmenau, które nazwano na cześć siedziby Volkswagena R w Warmenau na obrzeżach Wolfsburga. Z wagą wynoszącą zaledwie osiem kilogramów na obręcz, są o około 20 procent lżejsze niż porównywalne felgi aluminiowe – co zmniejsza masy nieodsprężone i zapewnia doskonałe prowadzenie. Dodatkowo, bardzo duży stopień otwarcia obręczy (71 procent) poprawia stabilność i odporność na zużycie, ponieważ hamulce są skuteczniej chłodzone i tym samym narażone na mniejsze obciążenia termiczne, zwłaszcza na torach wyścigowych.
Aktualizacja Golfa jako podstawa
Nowe modele Golf R opierają się na ósmej generacji Golfa, która została znacznie zaktualizowana na początku 2024 roku. Reflektory matrycowe IQ.LIGHT LED to nowa cecha techniczna; po raz pierwszy oferują one wysokiej jakości światło główne z około 15 procent większym zasięgiem. Jak już wspomniano, wszystkie modele Golf R są wyposażone w całkowicie nowy system infotainment, obsługiwany za pomocą nowego, wolnostojącego ekranu dotykowego (32 cm/12,9 cala przekątnej). Dodatkowo zoptymalizowano obsługę wielofunkcyjnej kierownicy. Jak wcześniej, szczególną cechą jest niebieski przycisk R, który aktywuje różne profile jazdy, w tym ekskluzywny tryb Race. Aby zapobiec niezamierzonym aktywacjom trybu Race, próg wyzwalania przycisku R został zwiększony. Ustawienia prędkości, gdy aktywowany jest Adaptacyjny Tempomat (ACC), są teraz również bardziej intuicyjne: przycisk plus (+) na kierownicy zwiększa prędkość o 10 km/h przy każdym naciśnięciu, podczas gdy przycisk minus (-) zmniejsza prędkość o 10 km/h. Przycisk SET może być używany do zwiększania prędkości w przyrostach co 1 km/h, podczas gdy przycisk RES zmniejsza prędkość o 1 km/h przy każdym naciśnięciu.
Inteligentny asystent głosowy
Nowością na pokładzie jest asystent głosowy IDA, który można używać do sterowania klasycznymi funkcjami, takimi jak system klimatyzacji, telefon czy system nawigacji oraz do aktywacji określonych cech, takich jak profile jazdy i tryb Race. Po raz pierwszy sterowanie głosowe może uzyskać dostęp do ChatGPT i tym samym wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji (AI), aby odpowiedzieć na wszelkie możliwe pytania ogólnej wiedzy.
Najpotężniejszy etap ewolucji
Jako EA888 LK3 evo4 w pojazdach produkcyjnych, 1,984 cm3 czterocylindrowy silnik turbo do bezpośredniego wtrysku (TSI) w nowych modelach Golf R jest najpotężniejszym etapem ewolucji tej serii silników. Najwyższa moc silnika dostrojonego przez Volkswagen R dostępna jest w zakresie od 5,600 do 6,500 obr./min. Silnik rozwija swoje maksymalne moment obrotowy wynoszący 420 Nm w zakresie obrotów od 2,100 do 5,500 obr./min. Same wartości obrotów już pokazują, że ten silnik turbo nie ma opóźnienia turbo i w każdej sytuacji jazdy spontanicznie uwalnia maksymalną moc dynamiczną. Silniki z bezpośrednim wtryskiem charakteryzują się ogólnie innowacyjnymi rozwiązaniami dla poszczególnych detali, takimi jak integracja wodnego chłodzenia do układu wydechowego do turbosprężarki w głowicy cylindrów. Dzięki w pełni elektronicznej jednostce regulatora chłodziwa, TSI charakteryzuje się bardzo wydajnym zarządzaniem termicznym z krótką fazą nagrzewania. Osiągnięta redukcja strat tarcia przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Silnik charakteryzuje się również zmiennym rozrządem z podwójną kontrolą wałków rozrządu. Dodatkowo, wysokość zaworów może być przełączana w dwóch etapach po stronie wydechowej. To rozwiązanie pozwala na optymalne sterowanie wymianą gazów pod względem wydajności, zużycia i emisji. TSI przekazuje swoją moc na skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem i system 4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R-Performance.
5 + 2 profile jazdy
W Golfie R wcześniej dostępne były profile jazdy Comfort, Sport, Race i Individual, a w połączeniu z pakietem Performance również Special i Drift. Teraz spectrum to zostało rozszerzone o profil jazdy Eco, który sprawia, że spokojne podróże są jeszcze bardziej zrównoważone. Profil Comfort został zmodyfikowany: w nowych wersjach Golfa R charakterystyka zmiany biegów dla siedmiobiegowego DSG została zmieniona, tak aby zmiana biegów następowała o około 100 obr/min później. Profil Comfort stał się zatem jeszcze bardziej sportowy. W profilu Sport system start/stop i funkcja wytracania prędkości są dezaktowane. Dodatkowo, selektywna kontrola momentu obrotowego kół oraz cały system napędowy są skonfigurowane tak, aby był niezwykle sportowy. W profilu Race, takie funkcje jak DCC, selektywna kontrola momentu obrotowego kół, progresywne kierownice oraz napęd na cztery koła są dodatkowo dostosowane do znacznie sportowszej konfiguracji. Kierowcy mogą ustawić szeroki zakres parametrów w trybie Individual.
Dalsze zaostrzenie profilu R
Wydajność nowej generacji Golfa R jest dalej zwiększana w profilu jazdy Race – można go aktywować za pomocą niebieskiego przycisku R w lewej części kierownicy, na systemie infotainment lub za pomocą głosowego sterowania. W tym przypadku turbosprężarka jest wstępnie przygotowana, aby utrzymać wyższe obroty turbiny nawet podczas jazdy przy częściowym obciążeniu, na przykład, przy stałej prędkości na drogach wiejskich. W rezultacie dostarczanie mocy jest bardziej spontaniczne, gdy pojazd znowu przyspiesza. W trybie Race przepustnica również otwiera się w fazach cofstowych: jeśli kierowca odejmuje nogę z pedału przyspieszenia przed zakrętem, a następnie przyspiesza po wierzchołku zakrętu, wyraźnie odczuje szybsze przyspieszenie momentu obrotowego silnika. Wszystko to optymalizuje prowadzenie i dynamikę pojazdu. Dodatkowe profile Special i Drift są dostępne w pakiecie Performance.
Profil Special
Profil Special został specjalnie skonfigurowany dla Nürburgring Nordschleife i ustawia łagodniejsze ustawienie dla zawieszenia DCC w porównaniu do trybu Race, aby Golf R mógł utrzymać maksymalny kontakt z drogą na falistej trasie Nordschleife. Adaptacyjne zawieszenie DCC jest tutaj ustawione w specjalny sposób w pionie; specjalne dopasowanie optymalizujące dynamikę boczną uzyskuje się również za pomocą Menedżera Dynamiki Pojazdu i selektywnej kontroli momentu obrotowego kół, dzięki czemu pojazd idealnie pokonuje zakręty Nürburgring. Kierowca może również ręcznie dezaktywować Elektroniczną Kontrolę Stabilności (ESC). Ponadto redukcje biegów w trybie automatycznym DSG – przeprowadzane w zależności od ciśnienia hamulca – doskonale pasują do każdej dekoncentracji przed zakrętem. Aktualny bieg jest utrzymywany w zależności od przyspieszenia bocznego i prędkości, z jaką odejmowane jest pedał przyspieszenia („Fast Off”). W trybie manualnym DSG pomija się również dotychczasowe wymuszone zmiany biegów i kickdown, aby zaoferować kierowcy maksymalną kontrolę nad poszczególnymi biegami. Dla silnika turbo oznacza to, że zmiany obciążenia są dostosowane w celu optymalizacji reakcji kierownicy i dynamiki bocznej. Dodatkowo, obroty silnika są zwiększane, aby poprawić wydajność przy ruszaniu, a charakterystyka pedału przyspieszenia dostosowywana jest w celu optymalnej kontroli.
Profil Drift
W profilu wydajności Drift parametry dla sterowania ESC (zmiana na ESC Sport) i rozdzielenie mocy za pomocą systemu napędu na cztery koła umożliwiają Golfowi R driftowanie na prywatnych torach. Aby upewnić się, że profil jest wybierany tylko na drogach prywatnych, system infotainment zawsze wyświetla prośbę o potwierdzenie przed jego aktywacją.
Uruchamianie silnika przy zwiększonej prędkości
Nowe modele Golf R oferują liczne ulepszone cechy wydajności, które sprawiają, że prowadzenie tego Volkswagena to wyjątkowe doświadczenie. Jednym z przykładów jest uruchamianie silnika z wyższymi prędkościami: jeśli kierowca naciśnie przycisk uruchamiania silnika (Engine/Start) bez operowania hamulcem przez co najmniej 1,5 sekundy, a następnie uruchomi silnik, naciskając pedał hamulca, prędkość startowa automatycznie wzrasta do 2,500 obr./min. Ten tryb podkreślany jest dźwiękowym podkreśleniem – głębokim pomrukiem.
Dźwięk motorsportowy – wewnątrz i na zewnątrz
Dźwięk układu wydechowego został ogólnie rozwinięty, aby wzmocnić akustyczne informacje zwrotne oraz charakterystyczne uczucie motorsportu Golfa R. Wystrzały można usłyszeć na zewnątrz już przy obrotach silnika wynoszących 2,500 obr./min – to typowy dźwięk z świata motorsportu. Wewnątrz, aktor dźwiękowy dba o to, aby silnik miał jeszcze bardziej chropowaty dźwięk, ponownie przywołując motorsport. Dźwięk nowego, jeszcze bogatszego układu wydechowego R-Performance z tytanu od Akrapovi również został zoptymalizowany.
4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R-Performance
Wszystkie wersje Golfa R mają system napędu na cztery koła 4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R-Performance. Tylne przełożenie opracowane przez Volkswagen R zmienia moc napędu między osiami przednią i tylną oraz między lewym i prawym tylnym kołem. Oto jak to działa: dyferencjał z systemu napędu 4MOTION znanego z innych modeli VW MQB (MQB: modułowa matryca poprzeczna) przekazuje moc przez sprzęgło wielopłytkowe do lewego i prawego tylnego koła w proporcji 50:50 – nawet gdy dyferencjał pozwala im na obrót z różnymi prędkościami w zakręcie. Nowy system napędu na cztery koła 4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R-Performance, opracowany dla Golfa R, może dodatkowo zmieniać moment obrotowy między dwoma tylnymi kołami. Dzięki selektywnemu transferowi mocy na koła, do 100 procent dostępnego momentu obrotowego może być kierowane na koło zewnętrzne w zakręcie. To zmniejsza promień skrętu i eliminuje podsterowność, prowadząc do wyraźnie bardziej zwrotnego prowadzenia pojazdu. Intensywność rozdziału mocy określają aktualny kąt skrętu, położenie pedału przyspieszenia, przyspieszenie boczne, prędkość kątowa oraz prędkość. Kierowca może za pomocą profili jazdy wpływać na działanie stabilizujących systemów dynamiki pojazdu oraz systemu 4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R-Performance.
Zespół MacPherson z przodu, tylne zawieszenie wielowahaczowe, progresywne kierowanie, hamulce 18-calowe
Podstawowy układ sportowego zawieszenia, które zostało obniżone o 20 mm w porównaniu do wersji standardowej, składa się z przedniego zawieszenia MacPherson, tylnego zawieszenia wielowahaczowego oraz wysokostabilnego systemu hamulcowego 18-calowego. Progresywne kierowanie jest standardem. Działa on z progresywnym przełożeniem i znacznie zmniejsza wysiłek potrzebny do manewrowania i parkowania. Na krętych drogach wiejskich oraz podczas skrętów kierowcy zauważą lepszą dynamikę reakcji dzięki bardziej bezpośredniemu układowi. Oznacza to również, że kierowcy nie muszą tak często zmieniać pozycji rąk. Po raz pierwszy wcześniej opcjonalny system DCC adaptacyjnego zawieszenia jest teraz standardem w Niemczech.
Inteligentny Menedżer Dynamiki Pojazdu
W Golfie R i Golfie R Variant, wysoko innowacyjny Menedżer Dynamiki Pojazdu nie tylko ściśle integruje elektroniczne blokady dyferencjałów (XDS) oraz komponenty dynamiki bocznej kontrolowanych amortyzatorów w systemie DCC, ale także – po raz pierwszy – system napędu na cztery koła 4MOTION z wektoryzowaniem momentu obrotowego R-Performance. Elektrycznie regulowane systemy zawieszenia ponownie znacząco poprawiają równowagę między maksymalną dynamiką a najwyższym komfortem. Menedżer Dynamiki Pojazdu koordynuje elektryczne funkcje systemu napędu 4MOTION, elektronicznej blokady dyferencjałów oraz komponentów dynamiki bocznej amortyzatorów DCC podczas każdego manewru jazdy. Dostosowanie amortyzacji specyficznej dla kół zapewnia szczególnie zwrotne i precyzyjne prowadzenie. Menedżer Dynamiki Pojazdu umożliwia również obliczenie idealnej kontroli sprzęgła dla funkcji selektywnego sterowania momentem obrotowym, aby jeszcze bardziej zoptymalizować zwinność i stabilność. Równolegle do tego, celowa interwencja hamulcowa po stronie pojazdu wewnątrz zakrętu dodatkowo redukuje podsterowność w przejściach i granicach. Przyczepność jest poprawiana przez zwiększony moment blokady w selektywnej kontroli momentu obrotowego, a prowadzenie pojazdu jest nieco bardziej skierowane w stronę tyłu, zamiast tendencji do podsterowności.
DCC adaptacyjne sterowanie zawieszeniem
DCC adaptacyjne sterowanie zawieszeniem – które w Niemczech jest teraz standardem w Golfie R i Golfie R Variant – ciągle reaguje na powierzchnię drogi i sytuację jazdy, uwzględniając różne elementy, w tym kierownicę, hamulec i przyspieszenie. Komponenty dynamiki bocznej zawieszenia DCC są koordynowane i dodatkowo optymalizowane przez Menedżera Dynamiki Pojazdu. Korzystając z ustawionych profili jazdy, kierowca może wpływać na redukcję ruchów nadwozia według własnych preferencji. Wymagana amortyzacja jest obliczana dla każdego koła i dostosowywana w cząstkach sekundy przez cztery amortyzatory. W związku z tym DCC zawsze zapewnia najwyższy poziom komfortu jazdy i optymalną dynamikę jazdy.
Indywidualna kontrola ESC
Kierowca może dezaktywować ESC za pomocą menu pojazdu. Przy uruchamianiu Golfa R i Golf R Variant, ESC zawsze jest aktywny jako pełny system. Następnie ESC można dostosować w dwóch etapach: w trybie ESC Sport progi ESC i progi ślizgania TCS są zwiększane, aby zmniejszyć intensywność interwencji. W trybie ESC Off, doświadczeni kierowcy mogą dodatkowo dezaktywować całkowicie ESC we wszystkich sytuacjach jazdy. Jednakże, Front Assist i funkcja wsparcia przeciwdziałania w nagłych wypadkach ponownie aktywują pełny system ESC.
Charakterystyczny design R
Golf R i Golf R Variant charakteryzują się zewnętrznym wyglądem oraz wyposażeniem, które wyróżniają je spośród wszystkich innych modeli w gamie produktowej. Cała przednia sekcja poniżej reflektorów, boczne elementy, pokrywy lusterek zewnętrznych, zakres kół oraz dolna część tylnego zderzaka i system wydechowy z czterema rurami zostały zaprojektowane i opracowane specjalnie przez Volkswagen R.
Przednia sekcja w designie R
Nowe modele Golf R można rozpoznać z przodu po całkowicie nowym zderzaku i nowych reflektorach LED. Reflektory mają teraz prostsze linie, są bardziej wyraziste i znacznie węższe od wewnątrz. Wszystkie modele Golf R są standardowo wyposażone w reflektory LED Plus. W systemie oświetleniowym zintegrowano poziomą taśmę LED i podświetlony znak Volkswagena. Podświetlony znak Volkswagena wprowadza nowy, niepowtarzalny design światła Volkswagena. Logo R jest zintegrowane w grillu chłodnicy. Niebieska aplikacja nad poziomą taśmą LED to kolejny charakterystyczny element R. Kolejnym wyróżniającym się elementem są matrycowe reflektory IQ.LIGHT LED nowej generacji, które wyposażone są w nową, wysokowydajną główną wiązkę LED o około 15 procent większym zasięgu niż system poprzedni. Poniżej znajdują się nowy zderzak z aerodynamicznymi elementami w wysokim połysku czarnym (w tym kierowanie powietrza w celu chłodzenia hamulców), wysoki błyszczący grille wentylacyjny oraz przedni splitter w stylu motorsportowym.
Sylwetka w designie R
Z boku nowe modele Golf R i Golf R Variant wyróżniają się na tle innych modeli gamy produktowej swoimi pokrywami lusterek zewnętrznych w matowym chromie (z projekcją logo R w części oświetlenia zewnętrznego), logo R na drzwiach poniżej lusterek, elementami bocznymi o specyficznym designie, anodowanymi na srebrno relingami dachowymi w Golfie R Variant oraz niezależnym zakresem felg. Po raz pierwszy, na dekielkach 18- i 19-calowych felg widnieje logo R zamiast znaku Volkswagena.
Przegląd felg w designie R
Modele Golf R (z wyjątkiem Golf R Black Edition) są standardowo wyposażone w 18-calowe felgi Jerez oraz opony 225/40. 19-calowe felgi Estoril z diamentowym wykończeniem (standard w pakiecie Performance) lub w całkowicie czarnym kolorze (standard w Golfie R Black Edition) z oponami 235/35 są dostępne jako opcjonalne wyposażenie. Jako zupełnie nowość, nowa 19-calowa felga Warmenau jest dostępna opcjonalnie dla wszystkich modeli w kolorze czarnym lub z diamentowym wykończeniem (również z oponami 235/35). 18-calowe zimowe felgi Bergamo w kolorze „Sterling Silver” z oponami 225/40 są także dostępne dla wszystkich modeli Golf R. Za wszystkimi felgami widoczne są niebieskie malowane zaciski hamulcowe (czarne w Golfie R Black Edition) z logo R.
Tył w designie R
Nowo zaprojektowane tylne światła LED są standardowym wyposażeniem modeli Golf R. W połączeniu z matrycowymi reflektorami IQ.LIGHT LED nowe tylne światła LED 3D z dynamiczną funkcją migania są dostępne opcjonalnie. Ich efekty powitania i pożegnania można dostosować za pomocą ustawień pojazdu (w systemie infotainment). Można wybrać trzy efekty. Poniżej znajduje się zderzak w designie R, dyfuzor w wysokim połysku czarnym oraz cztery końcówki układu wydechowego (podwójne końcówki z lewej i prawej strony). Golf R (klasyczna wersja hatchback) można opcjonalnie zamówić z jeszcze bardziej wyrazistym układem wydechowym R-Performance z tytanu (Akrapovi). Oba systemy mają regulowane klapy akustyczne. Modele z pakietem Performance można rozpoznać z tyłu po szczególnie dużym spojlerze dachowym, przez który kierowane jest powietrze, co optymalizuje docisk.
Nowe systemy infotainment
Volkswagen opracował nowy sprzęt i oprogramowanie dla systemu infotainment. Obsługa została znacznie poprawiona dzięki całkowicie przeprojektowanej grafice i nowej strukturze menu dla wyświetlacza dotykowego. Dodatkowo, do systemu wprowadzono grafikę specyficzną dla R. Samoobsługowy system infotainment zawsze łączy się z największą wersją wyświetlacza (32,8 cm / 12,9 cala przekątnej) w modelach Golf R. Ekrany dzielą się na dwa paski dotykowe na górze i na dole oraz dużym ekranem głównym pośrodku. Kierowca może przypisać ulubione funkcje dostępu bezpośredniego do dużych obszarów górnego paska i ekranu głównego. Duża zaleta: indywidualnie skonfigurowany górny pasek i statyczny dolny pasek pozostają ciągle wyświetlane, gdy kierowca otwiera różne funkcje w formie aplikacji na ekranie głównym. Dzięki temu system jest łatwy w obsłudze. W ramach tego nowego rozwinięcia, dotykowe suwaki do regulacji temperatury i głośności zostały nowo opracowane i są teraz podświetlane. Opcjonalnie dostępny będzie wyświetlacz głowy na szybie.
Rozszerzony Digital Cockpit Pro
Nowe modele Golf R są standardowo wyposażone w rozszerzony Digital Cockpit Pro (przekątna wyświetlacza: 26 cm/10.2 cala). Kierowca może korzystać z odpowiednich przycisków na wielofunkcyjnej kierownicy, aby ustawić różne podstawowe konfiguracje graficzne (profil informacji): oprócz klasycznych widoków z innych modeli w gamie produktowej, Digital Cockpit Pro w Golfie R oferuje ulepszony motyw Sport, z centralnym okrągłym wskaźnikiem obrotów w specyficznym projekcie R z logo R. Dostępna jest również trójwymiarowa układka – widok R – z polami numerycznymi. Jako ekskluzywna cecha, przy górnej krawędzi wyświetlacza znajduje się poziomy wskaźnik obrotów. Skala dla tego płaskiego, poziomego wyświetlacza wynosi od 0 do 8 (co odpowiada od 0 do 8,000 obr./min). W modelach z pakietem Performance wyświetlacz dostarcza rekomendacje dotyczące zmiany biegów, gdy aktywowany jest tryb manualny DSG. W trybie manualnym DSG kierowca może używać przycisków zmiany biegów na konsoli centralnej lub łopatek na kierownicy do ręcznego zmieniania biegów. Szczególnie na torze wyścigowym rekomendacja zmiany biegów dostarcza cennych informacji, ponieważ automatyczne zmiany biegów są celowo dezaktywowane w trybie manualnym w profilach jazdy Special i Drift. Nowe funkcje w Digital Cockpit Pro w połączeniu z pakietem Performance obejmują zegar okrążeń GPS i G-meter (siły G). Jako dodatkowa informacja możliwe jest wyświetlenie bieżących danych takich jak ciśnienie doładowania, temperatura skrzyni biegów, moment obrotowy, moc, G-meter i rozkład momentu obrotowego w napędzie na cztery koła. Rozkład momentu obrotowego między czterema kołami jest teraz przedstawiany za pomocą nowego, wizualizowanego Golfa R. Przeczytaj dalej o zegarze okrążeń GPS na tor wyścigowy i G-meterze.
Zegar okrążeń GPS na tor wyścigowy
W porównaniu do już znanego zegara okrążeń, wprowadzony tutaj zegar okrążeń GPS dodatkowo wykorzystuje sygnały satelitarne, co umożliwia automatyczne pomiar czasu podziału. Oto jak działa zegar okrążeń GPS: trasa jest najpierw przejeżdżana raz, aby poznać trasę, a linie startowe i mety są ustalane. Dodatkowo można ustawić do trzech punktów pomiarowych GPS do rejestrowania czasów podziału. Od następnego okrążenia całkowity czas i czasy podziału są automatycznie rejestrowane i zapisywane. Zegar okrążeń GPS ponadto pokazuje kierowcy różnice czasowe w porównaniu do najszybszego dotychczas okrążenia. Po przejechaniu linii mety wyświetlane są ostatnie i najszybsze okrążenia z odpowiednimi czasami podziału dla poszczególnych punktów pomiarowych. Dzięki zautomatyzowanej rejestracji czasu kierowca może w pełni skoncentrować się na torze. Co więcej, dokładność jest bardzo wysoka.
G-meter do klasycznego sprintu
Nowy G-meter oferuje trzy różne tryby: 0 do 100 km/h, 80 do 120 km/h oraz ćwierć mili. Odpowiednie pomiary mogą być uruchamiane zarówno od stanu spoczynku, jak i za pomocą wizualizowanego sygnalizacji świetlnej. Podobnie jak w motorsporcie, pięć punktów świetlnych odlicza czas do startu na sygnalizacji świetlnej. Przy uruchamianiu na sygnalizacji świetlnej, zbyt wczesne lub zbyt późne ruszenie prowadzi do fałszywego startu, co zwiększa dokładność pomiaru. G-meter to ekscytująca funkcja do testowania wydajności Golfa R i do odkrywania, jak pogoda, opony i nawierzchnia drogi mogą wpływać na przyspieszenie.
Wyposażenie od Volkswagen R