Stworzenie godnego następcy wysoko cenionego Bugatti Chiron było dla francuskiej marki, częściowo należącej do chorwackiego producenta samochodów Rimac i Porsche A.G., sporym wyzwaniem.
Choć Chiron wciąż był na szczycie swojej formy z silnikiem W16 o mocy 1 500 PS (1 479 hp) z czterema turbosprężarkami, hypercar zaczynał pokazywać oznaki starzenia. Musiał zostać zmieniony, ale pojawiły się trudności finansowe, które uniemożliwiły Bugatti jego wymianę. Jednak po połączeniu francuskiej marki z chorwackim producentem i przekazaniu kluczy do imperium Mate Rimacowi, Bugatti wróciło na właściwe tory. Chociaż Rimac był znany z rekordowego elektrycznego hypercara Nevera, Tourbillon wciąż wykorzystywał potężny silnik spalinowy za kabiną, wspierany przez silniki elektryczne, aby osiągnąć jeszcze wyższy poziom wydajności niż jakiekolwiek z wcześniejszych Bugatti. Nazwa Tourbillon została zainspirowana przez szwajcarskiego zegarmistrza Bregueta, który opatentował unikalny mechanizm mechaniczny zwiększający dokładność zegarków na rękę. Ponadto dziedzictwo tego wysokoprecyzyjnego mechanizmu znalazło odbicie w niektórych detalach hypercara.
Bugatti ogłosiło, że Tourbillon z 2026 roku, zaprezentowany w czerwcu 2024 roku, został „wyrzeźbiony przez wiatr”. Choć to stwierdzenie było wcześniej używane w odniesieniu do innych pojazdów, w tym przypadku było całkowicie prawdziwe. Dzięki wykorzystaniu tunelu aerodynamicznego, producent stworzył niską przednią część nadwozia z wbudowanymi szerokimi reflektorami LED. Między nimi znajdowała się charakterystyczna dla marki atrapa grilla w kształcie podkowy, flanki dolnej strony zajmowały szerokie funkcjonalne wloty powietrza, podzielone na dwie części. Zagięta linia, która zaczynała się na krótkim nosie pojazdu, przypominała tę, którą Bugatti zastosowało w modelu Type 57 Aerolithe z 1957 roku.
Profil 2024 Bugatti Tourbillon przypominał Chirona i miał linie w kształcie litery C, które ukrywały masywne wloty powietrza po bokach; samochód wyglądał gotowo do wyprzedzenia swojego poprzednika, Chirona. Na przednich błotnikach producent zintegrował małą flagę Francji za nadkolami, a na progach bocznych umieścił kilka funkcjonalnych wlotów. Mięsiste tylne błotniki pojazdu miały kształt ramion i potwierdzały wydajność, jaką Tourbillon miał do zaoferowania. Jednak pasja do detali na tym się nie kończyła; producent kontynuował zagiętą linię z noska pojazdu na dachu, aż do tyłu, pomiędzy bankami cylindrów. Wreszcie, z tyłu, producent umieścił falowany pasek LED na górze, podczas gdy poniżej znajdował się ogromny funkcjonalny dyfuzor, zintegrowany z czterema rurami wydechowymi.
Wewnątrz klienci znaleźli kokpit godny hypercara wartego miliony dolarów. Najbardziej intrygującą częścią były wskaźniki. Szprychy kierownicy były zamontowane za wskaźnikami, dzięki czemu kierowca miał niezakłócony widok na nie w każdej chwili. Były to analogowe wskaźniki przypominające zegarki Tourbillon z odkrytymi mechanizmami. Na środku znajdowały się wskaźnik prędkości i obrotomierz, które dzieliły tę samą tarczę, jak w zegarku, gdzie krótsza wskazówka była dla obrotomierza, a dłuższa pokazywała prędkość. Na prawej tarczy producent umieścił wskaźnik rezerwy mocy z dwiema wskazówkami, które pokazywały moc oraz moment obrotowy. Poziom rzemiosła był nieosiągalny dla innych, porównywalny tylko z tymi ze zegarków na rękę produkowanych przez Bregueta lub innych czołowych szwajcarskich zegarmistrzów. Lecz to nie wszystko. Fotele były wzmocnione i miały zintegrowane zagłówki z haftowaną nazwą samochodu.
Technologia ukryta w aerodynamicznej karoserii była całkowicie nowa dla Bugatti, które zrezygnowało z wcześniejszego rozwiązania z czterema turbosprężarkami W16 z Chirona na nowy design. Za kabiną producent zamontował silnik V16 z naturalnym zasilaniem, który generował 1 000 PS (986 hp). Producent dołączył również trzy silniki elektryczne, aby zwiększyć moc całego zespołu do 1 800 PS (1 775 hp), która była przekazywana na wszystkie koła za pomocą ośmiobiegowej (dwusprzęgłowej) automatycznej skrzyni biegów.
W 2004 roku wznowiona marka Bugatti zrewolucjonizowała świat motoryzacji dzięki hiper samochodowi sportowemu o mocy 1 001 KM: Veyron. Pierwszy samochód drogowy z mocą przekraczającą 1 000 KM został w 2016 roku zastąpiony kolejnym wielkim dziełem inżynieryjnym, które na nowo ustaliło wszystkie oczekiwania dotyczące wydajności – światowym pierwszym samochodem o mocy 1 500 KM: Chiron. W sercu tych pojazdów tkwił najbardziej zaawansowany silnik motoryzacyjny na świecie: 8,0-litrowy quad-turbo W16. Teraz, 20 lat po tym, jak Bugatti wynalazło hiper samochód sportowy, całkowicie redefiniuje ten koncept, wprowadzając zupełnie nowy układ napędowy i platformę. Przedstawiamy Bugatti Tourbillon.
Jako pierwszy model Bugatti od ponad 20 lat, który nie jest napędzany ikonicznym silnikiem W16, tradycja nadawania nazw podstawowym modelom na cześć legendarnych kierowców wyścigowych Bugatti już nie obowiązuje. Zamiast tego, nazwę Tourbillon wybrano jako idealne odzwierciedlenie charakteru tego auta. Słowo francuskie, nawiązujące do francuskiego dziedzictwa Bugatti i jego siedziby w Molsheim, tourbillon to wynalazek zegarmistrzowski genialnego Szwajcara, który żył we Francji w 1801 roku. Zupełnie oryginalne dzieło, które jest zarówno skomplikowane, jak i piękne, pomaga przeciwdziałać wpływom grawitacji na zegar, zapewniając dokładniejsze pomiary czasu. A ponad 200 lat później wciąż uznawane jest za szczyt zegarmistrzostwa.
To poczucie mechanicznej ponadczasowości stanowiło kluczowy element podróży Bugatti Tourbillon. Samochód, który będzie prezentowany na trawnikach concours przez nadchodzące stulecia, musi unikać datowania technologii – szczególnie dużych ekranów cyfrowych – dlatego ważne jest, aby wykorzystać jak najwięcej ponadczasowych komponentów. Tourbillon korzysta z licznych technik projektowania i inżynierii, które nigdy nie wyjdą z mody, takich jak w pełni analogowy zestaw wskaźników wykonany przez szwajcarskich zegarmistrzów, starannie wykończony z taką samą troską, jak w największych dziełach zegarmistrzostwa na świecie. Tak jak te zegarki stają się dziedzictwem przekazywanym przez pokolenia, Tourbillon zaprojektowano jako samochód na wieczność.
PROJEKT I AERODYNAMIKA
Tak jak każdy nowoczesny model Bugatti, Tourbillon jest „kształtowany przez prędkość”. Możliwość podróżowania z prędkościami przekraczającymi 400 km/h wymaga, aby każda powierzchnia, wlot i grzbiet były starannie dopracowane, by były nie tylko aerodynamiczne, ale także korzystne dla termodynamiki pojazdu. To jest zasada przewodnia Tourbillon, który ewoluuje wokół czterech elementów projektowych Bugatti inspirowanych historią: kraty w kształcie podkowy, linii Bugatti, centralnego grzbietu i podziału na dwa kolory.
Choć piękny w swoim designie i proporcjach, każda powierzchnia, wlot powietrza i wentylacja są starannie dopracowane, aby zrównoważyć ogromne siły aerodynamiczne samochodu podróżującego z prędkością powyżej 400 km/h, jak również wymagania termodynamiczne silnika V16, silników elektrycznych i akumulatora przy pełnej wydajności.
Wykorzystując ponad 20-letnie doświadczenie zdobyte przy Veyronie i Chironie, Tourbillon charakteryzuje się szeregiem opatentowanych technologii. W efekcie tylne skrzydło pozostaje zanurzone nawet podczas jazdy z maksymalną prędkością, dzięki doskonałej równowadze sił generowanych przez te nowe innowacje. Skrzydło jest wykorzystywane do uzyskania większego docisku przy niższych prędkościach oraz jako hamulec powietrzny, co poprawia stabilność podczas hamowania.
Duża część tej równowagi aerodynamicznej wynika z nowej koncepcji dyfuzora, który zaczyna wzrastać tuż za kabiną pasażerską, wznosząc się pod idealnym kątem, aby utrzymać Tourbillon w doskonałej równowadze. Dyfuzor zbudowany jest wokół zupełnie nowej koncepcji zderzenia, która jest w pełni zintegrowana w strukturze samego dyfuzora, co sprawia, że jest wydajny, ale jednocześnie ukryty, co pozwala na otwartą konstrukcję tylnej części pojazdu.
W sercu etosu projektowania Tourbillon znajduje się ikoniczna podkowa, z której pochodzą wszystkie linie samochodu, kształtujące centralny wolumen kadłuba. Po bokach znajdują się „latające” błotniki, które umożliwiają przepływ powietrza pod reflektorami, zwiększając przepływ masy powietrza do bocznych wlotów. Ta skomplikowana interakcja przepływu powietrza jest dodatkowo ilustrowana w projekcie przednim, który, zachowując wymiary rzeźbionego nadwieszenia, sprytnie mieści ultrawydajny system chłodzenia, kierujący powietrze przez i poza przednią maskę, zwiększając siłę docisku przy jednoczesnym sprytnym umiejscowieniu sporego schowka między dwoma chłodnicami.
Zestaw zaawansowanych, elektrycznie uruchamianych drzwi dihedralowych nie tylko umożliwia łatwe wejście do pojazdu, ale także zapewnia dramatyczne wrażenia, mogą być otwierane i zamykane z kluczyka, przy użyciu przycisku otwierania drzwi znajdującego się tuż pod linią Bugatti oraz na konsoli centralnej.
WNĘTRZE
Od czasu, gdy producenci samochodów zaczęli wdrażać ekrany cyfrowe i ekrany dotykowe, postęp technologiczny był tak niezwykle szybki, że w ciągu mniej niż dekady technologia ta wydaje się przestarzała. Wyobrażając sobie Tourbillon na trawnikach concours d’elegance nie tylko za 10 lat, ale być może za 100, filozofia projektowa wnętrza skupiała się na ponadczasowości. Zainspirowany światem horologii, w którym zegarki naręczne mające ponad 100 lat są wciąż noszone i używane, zintegrowane z nowoczesną modą i stylami życia, zespoły projektu i inżynierii stworzyły autentyczne analogowe doświadczenie w kabinie.
Centralny element wnętrza to założenie filozofii horologii w najbardziej dosłownym wymiarze; zestaw wskaźników zaprojektowany i zbudowany z doświadczeniem szwajcarskich zegarmistrzów. Składający się z ponad 600 części, wykonany z tytanu i kamieni szlachetnych, takich jak szafir i rubin, zespół wskaźników o konstrukcji szkieletowej jest budowany z największą tolerancją wynoszącą 50 mikronów, a najmniejsza to 5 mikronów, i waży zaledwie 700 g. To skomplikowane dzieło inżynieryjne pozostaje centralnym punktem doświadczenia z jazdy, zamocowane na stałe, podczas gdy obręcz kierownicy obraca się wokół niego – rozwiązanie znane jako kierownica z stałym osią. Dzięki temu genialnemu pomysłowi kierowcy Tourbillon mają niezakłócony widok na swoje wskaźniki niezależnie od kąta skrętu, ponieważ szprychy sięgają wokół tylnej części zestawu wskaźników.
Konsola centralna to połączenie kryształowego szkła i aluminium, ukazujące skomplikowaną konstrukcję przełączników oraz dźwigni uruchamiającej silnik. To szkło opracowano w 13 różnych etapach, aby zapewnić mu zarówno doskonałą przejrzystość, jak i ekstremalną wytrzymałość i bezpieczeństwo w przypadku wypadku. Części aluminiowe konsoli są anodowane i frezowane z jednego bloku metalu, podczas gdy żłobkowane aluminiowe przełączniki znajdują się na szczycie skomplikowanego mechanizmu, który jest całkowicie widoczny pod kryształowym szkłem – w pełni opracowanym wewnętrznie. Proces uruchamiania nowego, naturalnie aspiracyjnego silnika V16 i układu napędowego elektrycznego został zaprojektowany jako fizyczne doświadczenie, nawiązujące do rytuałów historycznych samochodów – pociągnięcie do uruchomienia i naciśnięcie, aby zatrzymać.
Lecz ukryty przed wzrokiem, aż będzie potrzebny, jest ekran cyfrowy o wysokiej rozdzielczości, który wyświetla dane o pojeździe i oferuje bezproblemowe połączenie mobilne. Skomplikowany mechanizm wyciąga ekran dotykowy z góry konsoli centralnej; tryb portretowy dla kamery wstecznej w zaledwie dwie sekundy, a pełny tryb krajobrazowy w pięć sekund.
Każda decyzja dotycząca wnętrza – tak samo jak na zewnątrz – jest podejmowana z myślą o maksymalnej wydajności, bez jakiegokolwiek kompromisu w zakresie praktyczności czy komfortu. Fotele, na przykład, są przymocowane do podłogi, aby były jak najlżejsze i jak najniższe, a pedały mogą być elektrycznie regulowane w przód i w tył, aby zapewnić wygodną pozycję do jazdy dla każdego. Dzięki temu nowemu rozwiązaniu wnętrze jest przestronne, co czyni je idealnym na dłuższe podróże i codzienne użytkowanie. Nawet system audio jest projektowany bez tradycyjnych głośników i subwooferów, wybierając zaawansowany system z ekscytatorami na panelach drzwiowych i w całym samochodzie, aby wykorzystać istniejące panele wewnętrzne jako głośniki. Jest to lżejszy i bardziej efektywny system niż tradycyjne zestawy audio.
UKŁAD NAPĘDOWY I WYDAJNOŚĆ
Silnik Bugatti W16 był inny niż jakikolwiek inny silnik motoryzacyjny na świecie w momencie jego ujawnienia. Dzięki czterem turbosprężarkom i ogromnym osiągom ustanowił nowe normy dla osiągów silników spalinowych, a dwie dekady po jego powstaniu wciąż nie ma sobie równych ani nie został skopiowany. Po jego śladach podąża kolejna niezrównana arcydzieło inżynierii spalinowej, połączone z natychmiastowym momentem obrotowym i elastycznością silników elektrycznych.
Ten nowej generacji hiper samochód Bugatti jest napędzany zupełnie nowym, 8,3-litrowym, naturalnie aspiracyjnym silnikiem V16 – zaprojektowanym przy współpracy z Cosworth – w połączeniu z przednią e-osią z dwoma silnikami elektrycznymi i jednym silnikiem elektrycznym zamontowanym na tylnej osi. W sumie Tourbillon osiąga moc 1 800 KM, z czego 1 000 KM pochodzi z samego silnika spalinowego, a 800 KM z silników elektrycznych. To niezwykłe osiągnięcie – możliwe dzięki użyciu nowoczesnych materiałów i technologii – biorąc pod uwagę, że Veyron osiągnął 1 001 KM z silnika o pojemności 8,0 litra z czterema turbosprężarkami, a nowy silnik V16 jest całkowicie naturalnie aspiracyjny. Zbudowany z lekkich materiałów, silnik waży zaledwie 252 kg.
Silniki elektryczne są zasilane akumulatorem o pojemności 25 kWh, chłodzonym olejem, o napięciu 800V, umieszczonym w centralnym tunelu i za pasażerami. Dzięki napędowi na cztery koła i pełnemu wektoringowi momentu obrotowego oferuje maksymalną przyczepność i zwinność. Przednia e-osią zawiera dwa silniki elektryczne, z kolejnym silnikiem na tylnej osi, co daje łącznie 800 KM z układu napędowego elektrycznego. Układ napędowy elektryczny, z silnikami elektrycznymi kręcącymi się do 24 000 RPM oraz w pełni zintegrowanym podwójnym inwerterem z węglika krzemu, należy do najbardziej gęsto upakowanych na świecie. E-osią dostarczają ponad 6 kW na kg masy e-osi, włączając w to inwertery, silniki i skrzynie biegów. Podczas gdy moc, reakcja na gaz i moment obrotowy są priorytetami dla układu napędowego elektrycznego, stosunkowo duża zawartość energetyczna 25 kWh umożliwia bardzo użyteczny zasięg całkowicie elektryczny wynoszący ponad 60 km / 37 mil.
W przemyśle motoryzacyjnym oczekuje się, że każdy nowy model jest cięższy od swojego poprzednika. Szczególnie w przypadku, gdy nowy model dodaje hybrydowy układ napędowy lub więcej wydajności. Jednak w przypadku nowego Bugatti, niespodzianki powinny być normą. Tourbillon szczyci się znacznie poprawioną wydajnością, potężnym systemem napędu elektrycznego, dużym akumulatorem i jednocześnie waży mniej niż Chiron, co stanowi dowód niezwykłej inżynierii stojącej za Tourbillonem. Dzięki swojej lekkiej konstrukcji i natychmiastowemu momentowi obrotowemu z silników elektrycznych, Bugatti Tourbillon oferuje niezwykłą wydajność.
Dzięki kombinacji niezwykle zaawansowanego hybrydowego układu napędowego oraz lekkiej konstrukcji, efektywnego pakowania i zaawansowanej aerodynamiki, Tourbillon znacznie ograniczy emisję w porównaniu do swojego poprzednika, jednocześnie poprawiając doświadczenie jazdy i podnosząc do nowych poziomów szczyt motoryzacyjnego przemysłu.
INŻYNIERIA
Tourbillon zaprojektowano wokół zupełnie nowego podwozia i struktury nadwozia. Struktura ta wykonana jest z kompozytu węglowego nowej generacji T800, który wprowadza szereg innowacji w zakresie oszczędzania wagi, takich jak integracja akumulatora jako strukturalnej części monokoku oraz bezprecedensowy kompozytowy dyfuzor tylnego zderzaka, inspirowany najwyższymi poziomami sportów motorowych. Przednie kompozytowe przewody powietrzne przepływające przez przednią część pojazdu również są integralną częścią struktury, zapewniając, że każda część sztywnej, lekkiej konstrukcji jest zoptymalizowana. Na przykład, przednie i tylne ramy prezentują niskociśnieniowe odlewy aluminiowe o cienkich ściankach oraz wydrukowane w 3D elementy konstrukcyjne, co przyczynia się do struktury, która jest znacznie lżejsza i sztywniejsza od swojego poprzednika!
Całkowicie nowe podwozie integruje zawieszenie wielowahaczowe z przodu i z tyłu, wykonane z aluminium, przeszło z podwójnych wahaczy stalowych stosowanych w Chiron. Wybierając nowy zawieszenie o organicznym kształcie i pionie, wydrukowane w 3D z aluminium, inżynierowie zaoszczędzili 45% wagi zawieszenia w porównaniu do Chiron. Tył pojazdu posiada również ramię skrzydła o puste wydruku 3D opracowane przez sztuczną inteligencję, aby poprawić dynamikę pojazdu i wydajność aerodynamiczną.
Hamulce również są zaawansowane, wykorzystując najnowocześniejszą technologię karboceramiczną. Wprowadzono niestandardowy system hamulców elektronicznych, w pełni zintegrowany z ruchomą skrzynką pedałów, bezproblemowo scalony przez zintegrowany kontroler nieliniowy pojazdu opracowany przez Bugatti dla hybrydowego układu napędowego. Opony Michelin Pilot Cup Sport 2 – 285/35 R20 z przodu i 345/30 R21 z tyłu – są specjalnie opracowane dla Tourbillon.
W nowym podwoziu nowy ultra kompaktowy i lekki przedni e-osią z niezależnymi silnikami, w tym podwójnym inwerterem, mieści się w tej samej przestrzeni, która była dostępna w Chiron, dodając więcej złożoności bez potrzeby większej przestrzeni. Projektanci i inżynierowie uwolnili również więcej miejsca do przechowywania oraz większy komponent bagażowy w ramach czystego projektu podwozia i nadwozia, umożliwiając właścicielom zabranie ze sobą zestawu niestandardowego bagażu Bugatti Tourbillon.