Duński producent samochodów Zenvo zaprezentował hiperauto Aurora na prywatnej imprezie w przeddzień Monterey Car Week w sierpniu 2023 roku. Oczekiwania większości osób dotyczyły jednego pojazdu, jednak zaprezentowano dwa modele: Agil oraz Tur. Podczas gdy pierwszy z nich skonstruowano głównie z myślą o osiągach, drugi został stworzony przez Zenvo jako pojazd turystyczny z niesamowitymi właściwościami jezdnymi.
Hiperauto Aurora nie było pierwszym modelem duńskiego producenta. Wcześniej Zenvo opracowało i z powodzeniem wprowadziło na rynek modele TSR, TS1 GT oraz ST1, by wymienić tylko kilka. Zenvo stworzyło te hiperwozy od podstaw, projektując zarówno silniki, jak i technologię, aby przewyższały większość innych samochodów w segmencie superaut. Dzięki Aurorze duński producent udowodnił, że elektryfikacja działa świetnie, szczególnie w przypadku takich samochodów sportowych. Nie chodziło jednak tylko o moc silników i osiągi. Istotny był również design, aerodynamika oraz unikalne cechy, które uczyniły Aurorę wyjątkowym dziełem inżynierii na rynku.
Model Agil był pierwszym, który opuścił laboratoria Zenvo. Producent stworzył go na bazie modułowej konstrukcji monokoku ZM1 z włókna węglowego. Element ten zapewnia nie tylko sztywność pojazdu, ale także stanowi kompozytową klatkę bezpieczeństwa. Dodatkowo, umożliwiło to producentowi stworzenie auta z odsłoniętymi elementami zawieszenia oraz silnika w tej samej strukturze co kokpit. Wiele firm motoryzacyjnych próbowało wcześniej rozwiązań monokokowych, ale zazwyczaj silnik był przymocowywany do reszty konstrukcji.
Z przodu, zwężona końcówka przypominała kształtem wyścigowe auto bez nadwozia, ozdobiona reflektorami LED po bokach. Pod nosem auta Zenvo zamontowało splitter z włókna węglowego, który zwiększał docisk aerodynamiczny. Nie był to jedynie element dekoracyjny. W profilu, Aurora Agil ukazywała swoje zakrzywione, długie przednie szyby, za którymi ascetycznie wznosił się łuk dachu oraz opadający tył, gdzie producent umieścił klapę silnika. Na koniec, z tyłu, dużą skrzydło zdobiło tył samochodu. Wraz z innymi udoskonaleniami aerodynamicznymi, Aurora Agil zapewniała docisk na poziomie 1940 funtów (880 kg) przy prędkości 155 mph (250 km/h).
Wnętrze Aurory Agil było ozdobione odsłoniętymi elementami z włókna węglowego na centralnej konsoli, desce rozdzielczej i siedzeniach. Przed kierowcą, producent zamontował panel instrumentów z trzema tarczami, z których lewa obracała się niezależnie, odsłaniając system infotainment z bezprzewodowym połączeniem ze smartfonami. Dodatkowo, prawa tarcza mogła pokazać wyświetlacz LCD dla trybów jazdy i osiągów. To było nietypowe i wyjątkowe na rynku.
Za kokpitem Zenvo zainstalowało silnik V12 z czterema turbosprężarkami, który generował ogromne 1250 PS (1233 HP), ale to nie wszystko. Dzięki zintegrowanemu silnikowi elektrycznemu, moc mogła wynieść 1450 PS (1430 HP). Po dodaniu jeszcze dwóch silników, łączna moc osiąga 1850 PS (1825 HP).
Odsłonięcie Zenvo Aurora miało miejsce w przeddzień Monterey Car Week 2023 i stanowi ważny moment w historii. Aurora to najlżejszy i najpotężniejszy samochód drogowy, jaki kiedykolwiek wyprodukował Zenvo Automotive, a zarazem początek nowej ery dla duńskiej marki, która wprowadza całkowicie nowy projekt hypercara, stawiając na wydajność bez kompromisów.
Nazwana na cześć lekkiej, szybkiej i pięknej natury niezwykłego zjawiska świetlnego, jakim jest zorza polarna (Aurora Borealis), Zenvo Aurora została zaprojektowana z myślą o przyjemności z jazdy. Umożliwia ona bezpośrednie połączenie kierowcy z drogą.
Zbudowana na nowoczesnej konstrukcji ZM1, opracowanej we współpracy z ekspertami w dziedzinie struktury węglowej z Managing Composites, każdy parametr został doprowadzony do granic możliwości i kompromisów. Aby zapewnić brak kompromisów między komfortem a skupieniem na torze, Aurora wprowadza dwa różne podejścia jednocześnie. Oba spełniają wymagania bez kompromisów, dając właścicielom możliwość wyboru stylu jazdy i designu, który preferują. Agresywnie stylizowana Zenvo Aurora Agil jest uzupełniona pięknie elegancką Zenvo Aurora Tur.
Oba modele charakteryzują się opływowym, aerodynamicznym kształtem, który zarządza i kieruje przepływem powietrza w sposób czysty, ponad, pod i przez samą strukturę. Czyste linie Zenvo Aurora Tur to wariant grand touring, o pięknie rzeźbionym nadwoziu i dynamice stawiającej na stabilność oraz komfort jazdy po drodze. W przeciwieństwie do tego, styl nadwozia Agil podąża tą samą prostą i elegancką filozofią designu, ale jest bardziej ekstremalną interpretacją, ponieważ karoseria sprytnie zarządza przepływem powietrza. To zapewnia wysokie poziomy downforce, z wyraźnym naciskiem na jazdę po torze.
Wyraźnym celem projektu było zapewnienie, że Zenvo Aurora dostarcza prawdziwy samochód dla kierowców, a nie goni za liczbami czy wynikami na torze. Efektem jest niekompromisowy ideał, który sam w sobie jest bardzo duński w designie; prosty, rzeźbiarski, efektywny, który naprawdę stosuje filozofie projektowania „forma podąża za funkcją”, czerpiąc inspirację z zastosowania negatywnej przestrzeni przez Arne Jacobsena. Każdy element został dokładnie przemyślany, każdy przedmiot ma swoje miejsce, nic nie jest zbędne. Absolutne skupienie na funkcjonalności i przyjemności z jazdy zapewnia, że każdy właściciel może cieszyć się każdym doświadczeniem, niezależnie od tego, jak krótkie czy długie, za kierownicą Aurory.
„Projekt Aurora najlepiej opisać jako równowagę skrajności” – wyjaśnia przewodniczący zarządu i dyrektor ds. handlowych, Jens Sverdrup. „W trakcie faz rozwoju byliśmy bardzo jasno nastawieni, że nie chcemy gonić za konkretnymi liczbami czy czasami okrążeń, ponieważ może to prowadzić do rozproszenia lub kompromisów w innych obszarach. Ważne było dążenie do tego, aby Aurora znajdowała się na czołowej pozycji tego, co można osiągnąć, maksymalizując każdy element w synchronizacji z innymi. Chcieliśmy zbudować samochód dla kierowcy, który spełniałby wszystkie wymagania, ale bez negatywnego wpływu jednego aspektu na inny. Zostało to zrealizowane w bardzo duński sposób, co oznacza, że każdy element został starannie przemyślany i chcieliśmy wprowadzić ten styl i filozofię designu do segmentu hypercarów. Efekt dał nam dwa modele, które się uzupełniają, dostarczają prawdziwą przyjemność z jazdy i, niemal jako produkt uboczny, oferują niesamowitą wydajność.”
PROJEKT
Duński design jest na całym świecie uznawany za stylowy w swej prostocie i czystych liniach. Filozofia „forma podąża za funkcją”, znana dzięki eleganckim projektom takich jak Arne Jacobsen, jest językiem, który przekracza branże i gatunki.
Po raz pierwszy ta szczera i logiczna koncepcja została zastosowana przez Zenvo na rynku hypercarów, gdy modele Aurora pokazują zasady w dwóch różnych odsłonach.
Główny projektant, Christian Brandt, kierował małym zespołem odpowiedzialnym za wprowadzenie duńskiego designu na nowy rynek, bazując na dziedzictwie Zenvo i fundamentach przyszłych modeli. „W Zenvo mamy bardzo wyraźne wskazówki projektowe, które zostały przeniesione na Aurorę, a nowy język designu przesuwa granice tego, co mogliśmy zrobić z pakowaniem i aerodynamiką. Skupiliśmy się również na zapewnieniu, że zachowaliśmy duński styl – mniej znaczy więcej, i bardzo prosto. Podwozie oraz komponenty Zenvo Aurora to prawdziwe dzieła sztuki, a my podjęliśmy zdecydowaną decyzję, żeby nie ukrywać tych detali pod monolitycznym designem. To jak złożony zegarek lub szkieletowa konstrukcja motocykla, gdzie wewnętrzne mechanizmy są fascynującą częścią, a my chcieliśmy pokazać jak najwięcej z podwozia, silnika oraz zawieszenia.”
Modele Agil i Tur wyraźnie się uzupełniają. Zbudowane na tej samej bazowej architekturze, zaprojektowane tak, aby współpracowały ze sobą, z kluczowymi wskazówkami stylowymi, każde z nich również istnieje jako indywidualny projekt, spełniający konkretne zadanie. „W miarę postępu w programie, stało się jasne, że projekt jednego modelu nie może odpowiadać naszemu podejściu 'bez kompromisów’, ponieważ jeden rozmiar nie pasuje do wszystkich, gdy mówimy o hypercarach. Rozmawiając z różnymi właścicielami i kolekcjonerami, a także uwzględniając ich rady i opinie, zidentyfikowano dwa wyraźne grupy, niezależnie od tego, czy samochody są użytkowane, czy dodawane do kolekcji. Są tacy, którzy pragną komfortu i luksusu, połączonego ze stabilnością przy dużych prędkościach i ostatecznym samochodem GT, w porównaniu do drugiej grupy, która chce wysokiej adrenaliny, agresywnego, skoncentrowanego na torze i sztywnego” – dodaje Jens Sverdrup. „Najciekawszym elementem danych, które znaleźliśmy w naszych badaniach, było to, że ten podział wynosi dokładnie 50/50.”
Christian wyjaśnia: „Projekt Agil został stworzony jako pierwszy, przy bardzo logicznym i nieprzeładowanym podejściu do złożoności aerodynamiki. Efekt to bardzo duńskie rozwiązanie do zarządzania przepływem powietrza i generowania downforce, co robi w sposób niezwykle efektywny.”
Tur dostarcza tę samą niezmienną wydajność, ale w znacznie bardziej subtelny i elegancki sposób. „To bardziej podejście 'żelazna pięść w aksamitnej rękawiczce’ z czystymi, skromnymi, ale celowymi liniami, ale ostateczny kształt powstał bardzo naturalnie” – dodaje Christian. „Gdy tylko zdecydowaliśmy się na dwa modele, Tur wydawał się naturalnym projektem – zredukowany do surowych elementów, z nadwoziem wyglądającym jakby po prostu opadało na podwozie w niektórych miejscach.
MOC
Serce wszystkich modeli Zenvo Aurora to silnik V12 z podwójnym turbodoładowaniem o pojemności 6,6 litra, opracowany przez MAHLE Powertrain. Produkuje 1 250 KM i osiąga 9 800 obr./min, ten spersonalizowany silnik ma konfigurację hot-V pod kątem 90 stopni i jest umieszczony w środku, za kokpitem. Dodatkowo wzmacniany przez lekki system silnika elektrycznego, generujący do 600 KM, w zależności od konfiguracji napędu. System napędu na tylne koła w modelu Agil ma zintegrowany silnik elektryczny, generujący 200 KM, podczas gdy system napędu na cztery koła – standardowy w Tur i opcjonalny w Agil – dodaje dodatkowy silnik elektryczny do każdego z przednich kół, aby zaoferować 1 850 KM. Efekt to płynne połączenie natychmiastowej mocy i momentu obrotowego, dostarczając reakcję na gaz w stylu silnika z naturalnym zasysaniem, co czyni ten układ napędowy najpotężniejszym silnikiem V12, jaki kiedykolwiek zamontowano w samochodzie drogowym.
Silnik korzysta z systemu MAHLE Jet Ignition®, który został włączony do projektu, aby umożliwić pracę silnika bez potrzeby nadmiernego doładowania dla ochrony komponentów (λ=1) w całym zakresie pracy silnika. Stało się to wymogiem nowo ogłoszonej regulacji Euro 7. Całkowicie aluminiowa konstrukcja oraz wiedza Zenvo na temat włókna węglowego zapewnią, że jednostka będzie kompaktowa i lekka, ważąc mniej niż 260 kg (575 lb).
Wyposażona w siedmiobiegową skrzynię hybrydową, generującą moc 150 kW, jednostka ta integruje elektryczny bieg wsteczny i uruchomienie silnika zamiast tradycyjnego silnika rozruchowego, co zapewnia oszczędności wagi i efektywności. Skrzynia biegów na pojedynczym wale sprawia, że zmiany biegów są płynniejsze, podczas gdy elektroniczne tłumienie zmiany biegów można dostosować za pomocą kontroli w kabinie. Dostosowane przełożenia i mapowanie zmiany biegów zapewnią, że charakterystyka zmiany biegów w dwóch modelach będzie znacznie różna. Agil będzie oferować bardziej angażujące, mechaniczne zmiany biegów, podobne do sekwencyjnej skrzyni biegów, znanej z bardziej torowych modeli. Tur z kolei będzie miał znacznie płynniejszą zmianę biegów w całym paśmie mocy.
Skrzynia biegów zawiera e-dyferencjał, przy czym każdy z silników elektrycznych produkuje po 150 kW mocy. Z jednym silnikiem zamontowanym w skrzyni biegów w obu konfiguracjach napędu, dodatkowy silnik znajduje się na każdym z przednich kół w układzie napędu na cztery koła. Silniki przednie działają jako system wektoryzacji momentu obrotowego, generując moc w okolicach 400 kW. W sumie, układ silników elektrycznych generuje od 200 KM do 600 KM natychmiastowej mocy, działając jako 'uzupełnienie momentu obrotowego’, podczas gdy turbiny się kręcą. To była ważna cecha w prowadzeniu Aurory, tłumaczy Jens Sverdrup: „Ogromna większość opinii, jakie otrzymaliśmy od właścicieli, przypominała, że każdy uwielbia reakcję na gaz silników z naturalnym zasysaniem oraz natychmiastowy zastrzyk mocy dostarczany przez elektryczność, ale bez ciężaru i lęku przed zasięgiem, który wiąże się z bateriami. Odczucie i reakcja na gaz były kluczowym punktem dla całego zespołu, a znaczna ilość pracy została włożona w dynamikę oraz integrację między silnikami elektrycznymi a silnikiem, aby uczynić to jak najpłynniejszym. To również powód, dla którego układ napędowy ma cztery mniejsze turbiny, zamiast dwóch większych. Oznacza to, że mogą one się szybciej kręcić, a końcowy efekt to układ napędowy, który łączy najlepsze cechy tradycyjnego silnika spalinowego i technologii hybrydowej. Aurora oferować będzie bardziej bezpośrednią i lepszą reakcję na gaz niż silnik NA, ale zarówno Agil, jak i Tur będą miały różne mapowanie, aby zapewnić różne charakterystyki jazdy.
Zbudowane na tej samej konstrukcji i układzie napędowym, Agil i Tur są zróżnicowane w bardzo odmienny sposób, z osobnym naciskiem na kierowców. Dzięki bardziej agresywnej aerodynamice i profilu, Agil jest lżejszym, bardziej torowym modelem, posiadającym aerodynamikę podwozia oraz dużą tylną skrzydło z funkcją hamulca powietrznego. Napęd kieruje całą moc na tylne koła jako standard, podczas gdy opcja napędu na cztery koła jest dostępna. Wnętrze kabiny jest pozbawione komfortów i zbędnych luksusów, a podwozie węglowe jest odsłonięte w kilku miejscach, podczas gdy ultra-lekkie materiały techniczne są używane do tapicerowania foteli oraz wybranych części drzwi i deski rozdzielczej. Dzięki temu podejściu do oszczędności wagi, Agil waży mniej niż 1 300 kg (2 866 lb). Bardziej agresywny design oferuje zwiększone poziomy downforce, produkując 880 kg (1 940 lb) downforce przy 155 mph (250 km/h), a maksymalna prędkość wynosi 227 mph (365 km/h).
Eleganckie linie Zenvo Aurora Tur zarządzają przepływem powietrza nad, pod i przez monocoque w sposób niezwykle efektywny, tworząc bardziej wydajny przepływ powietrza przy niższym współczynniku oporu niż jego bardziej torowy brat. Aerodynamika podwozia jest uzupełniona aktywnymi wlotami tylnego skrzydła, co zapewnia lepszą stabilność. Poza tym, design łączy się ze standardowym systemem napędu na cztery koła, co zwiększa poziom przyczepności i ułatwia dostęp do pełni mocy. Chociaż dodanie do układu napędowego zwiększa całkowitą wagę o 150 kg (330 lb) do około 1 450 kg (3 197 lb), bardziej aerodynamicznie efektywny kształt przyspiesza do maksymalnej prędkości 280 mph (450 km/h). Wnętrze wykończone jest materiałami o wysokiej specyfikacji, zapewniając wyższy poziom wygłuszenia, co tworzy bardziej tradycyjne środowisko luksusowego GT dla pasażerów, stąd nazwa 'Tur’ – duńskie słowo oznaczające 'turystyczny’.
EMOCJE
Emocje to uczucia, których nie da się zmierzyć, ale każdy je doświadcza. Podobnie jak zjawisko zorzy polarnej, które nadaje nazwę najnowszemu projektowi Zenvo, emocje wynikają z specyficznych czynników, które łączą się w odpowiedni sposób, w odpowiednim czasie. A jak majestatyczne światła północne oświetlają rodzinną ziemię Zenvo, fale emocji wywołane jazdą wpływają na każdego w inny sposób. To indywidualne postrzeganie stało się bardzo wyraźne w trakcie badań i gromadzenia faktów w programie Aurora. Właściciele i kolekcjonerzy byli pytani, czego naprawdę szukają i co rzeczywiście porusza ich zmysły. Efektem tych dyskusji? Zenvo słuchało.
Wyposażeni w „idealne” wymagania, kierunek, w którym podążał zespół Zenvo, był realizowany w bardzo duński sposób. „Innowacja i myślenie 'poza schematami’ były kluczowe w tych procesach, jako że nie mieliśmy wszystkiego na wyciągnięcie ręki” – wspomina Jens Sverdrup.
„Musieliśmy znaleźć różne rozwiązania z konieczności, a także mieliśmy czystą kartkę papieru, by stworzyć najlepszy samochód dla kierowców bez jakichkolwiek ograniczeń. Z takim zadaniem przyjrzeliśmy się wszystkim parametrom, które chcieliśmy osiągnąć, i zajęliśmy się maksymalizowaniem każdego elementu, nie wpływając negatywnie na inne.”
Ogromna reakcja związana z układem napędowym dotyczyła czystej pasji i emocji dostarczanych przez V12. Powinien on oferować natychmiastowy moment obrotowy, jak ostatnie modele elektrycznych hypercarów, ale musi mieć także duszę. Dzięki pionierskiemu podejściu MAHLE Powertrains, układ napędowy teraz dostarcza natychmiastową moc, poprzez silniki elektryczne, a decyzja o zastosowaniu czterech mniejszych turbin – zamiast dwóch większych – oznacza, że szybciej się one kręcą, dostarczając moc w znacznie bardziej liniowy sposób. Każda z tych technicznych decyzji opierała się na dążeniu do uzyskania reakcji na gaz, jakiej można by oczekiwać od silnika z naturalnym zasysaniem.
Przekładanie emocji na inżynierię to niełatwe zadanie. Wyzwanie polegające na wzięciu cennych informacji zwrotnych i opinii na temat uczuć oraz przekształceniu ich w namacalne dynamiki na drodze, było jednym z wyzwań, przed którymi stanął zespół Managing Composites. „Wszystko, co stworzyliśmy z Zenvo, powstało w mentalności 'uśmiechów na milę’, i musieliśmy ciężko pracować, aby te wnioski z badań klientów zrealizowały. Odkryliśmy, że aby osiągnąć nasze cele, musieliśmy zakwestionować status quo w przemyśle hypercarów i szukać sposobów na przesunięcie wskaźników” – wyjaśnia Alejandro Batan, dyrektor programów w Managing Composites.
„Projekt Aurora rozpoczął się od czystej kartki papieru i wyraźnego skupienia na tym, co chcieliśmy osiągnąć. To miało swoje wyzwania, jako że nie mieliśmy bazowego produktu do zbudowania, ale było to także wspaniałą okazją, ponieważ oznaczało, że mogliśmy zaprojektować i stworzyć absolutnie najlepszy produkt, wykorzystując najnowsze technologie i systemy, bez żadnych ograniczeń czy kompromisów. Ten fakt oznaczał, że projekt Aurora przekroczył granice na każdym etapie – nie chodziło o branie przedmiotów, komponentów czy systemów z półki. Zamiast tego zespół kwestionował to, co jest możliwe od dostawców, pracując nad tym, co mogłoby być następne pod względem technologii, aby dostarczyć następny etap w zakresie wydajności i doświadczenia.”
Serce Zenvo Aurora to prawdziwe dzieło sztuki, które prezentuje najwyższe rzemiosło i dbałość o szczegóły. Około 70 procent węglowej monocoque pozostaje odkryte, w tym zintegrowane podwozia przednie i tylne. Ponadto, zamiast być ukryty pod nadwoziem, cechą jest mocno stworzony złożony system zawieszenia. Ustawienie obejmuje zawieszenie podwójne z aktywnymi podwójnymi sprężynami, co jest pokazane jako cecha. W podobny sposób jak szkieletowy design zegarka lub superbika, precyzyjne mechanizmy i inżynieryjne komponenty są kluczową cechą całkowitego designu.
System ZM1 jest nowością i integruje główną centralną monocoque oraz przednie i tylne podwozia w jeden kompozytowy komponent. Ta struktura oferuje sztywność skrętną 63 000 Nm/deg i waży mniej niż 120 kg (265 lb). Poziomy bezpieczeństwa strukturalnego w stylu Formuły 1 oraz kompozytowe struktury zderzeniowe również zapewniają poprawioną absorpcję energii i ochronę podczas zderzeń. Na tej podstawie zespół inżynierski Managing Composites stanął przed innym wyzwaniem.
„W Aurorze wszystko wchodzi w interakcję z centralną strukturą. Przednie i tylne podwozia są widoczne i zintegrowane z głównym podwoziem, a wszystkie komponenty są zamontowane do tego – bezpośrednio lub pośrednio – więc wszystko jest połączone” – wyjaśnia Lluc Marti, dyrektor generalny Managing Composites. „Nawet wnętrze Aurory ma bardzo minimalistyczny design, napędzany funkcjonalnością. Ponieważ tak wiele elementów monocoque jest widocznych, oznacza to realne dążenie do osiągnięcia perfekcji w zakresie jakości pracy, aby każda powierzchnia była dotykowa i doskonale wykończona.
„To również oznacza, że nie ma miejsca na ukrywanie czegokolwiek, jeśli chodzi o pakowanie i dynamikę jazdy. Podobnie jak w jeździe na motocyklu, kierowca poczuje się autentyczną częścią Aurory, zarówno przez ergonomię designu, jak i przez to, jak bardzo czują się związani z kontrolkami. Połączenie z drogą przez podwozie, odczucie kierowania oraz wrazenie z silnikiem zamontowanym za kabiną. Fotele są również zintegrowane z główną monocoque, co zapewni ogromne poczucie połączenia. Aurora zapewni kierowcom inne doświadczenie niż kiedykolwiek wcześniej, a oba modele będą dostarczać w różnych, bardzo angażujących sposobach.”