Acura poprawiło model ILX w 2014 roku na potrzeby modelu 2016, wprowadzając więcej mocy, lepsze właściwości jezdne oraz trzy poziomy wyposażenia. Mimo to nie wzbudziło to takiego zainteresowania, jakiego się spodziewano.
ILX bazuje na tej samej platformie co dziesiąta generacja Civica, dzięki czemu skorzystał z nowoczesnych technologii, które wprowadził Honda w swoim kompaktowym sedanie/hatchbacku. Jednak ponieważ Acura jest marką premium, musiała udowodnić różnicę w cenie, dlatego oferuje inny napęd niż jej bardziej przyziemny odpowiednik.
Od samego początku łatwo było rozpoznać odświeżoną wersję dzięki nowym reflektorom LED nazwanym Jewel Eye. ILX otrzymał także nowy design grilla oraz bardziej agresywny wygląd dolnego zderzaka, z A-kształtnym, małym wlotem powietrza, który był flankowany po bokach przez imponującej wielkości wloty, które chłodziły hamulce. Dodatkowo po bokach pojazdu dodano nowe progi, a w zależności od wersji wyposażenia, zestawy kół ze stopów lekkich o średnicy 17″ lub 18″.
Model ILX z 2012 roku został dobrze przyjęty przez klientów, ale pojawiły się skargi dotyczące izolacji akustycznej. Acura zrozumiała, że klienci preferują cichszą kabinę, dlatego dodała trochę wagi w wyniku użycia materiałów tłumiących dźwięk. Wprowadzono również ulepszenia w materiałach oraz systemie infotainment, który posiadał siedmiocalowy wyświetlacz dotykowy na centralnej konsoli.
Jednak najważniejszym dodatkiem była wprowadzenie silnika K24 pod maskę ILX, który był połączony z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. To była cecha niedostępna w standardowym Civic. Jego niezależne zawieszenie na wszystkie koła z ulepszonymi adaptacyjnymi amortyzatorami umożliwiało kierowcy ich stwardnienie lub zmiękczenie.
Startując od sugerowanej ceny producenta (MSRP) wynoszącej 27,900 USD, model Acura ILX z 2016 roku oferuje więcej mocy, lepsze właściwości jezdne, bardziej luksusowe wykończenia oraz młodszy, sportowy styl. W 2016 roku ILX wprowadza także większy wybór dla klientów w trzech głównych wersjach: standardowej ILX, ILX z Pakietem Premium oraz najwyższej wersji ILX Tech Plus, a także nowego pakietu AcuraWatch™ Plus i A-SPEC.
Acura ILX przyciąga większy odsetek młodych nabywców luksusowych samochodów w wieku poniżej 35 lat niż jakikolwiek inny pojazd w rozwijającym się segmencie sedanów luksusowych. Udoskonalenia wprowadzone w modelu 2016 mają na celu uczynienie ILX jeszcze bardziej atrakcyjnym dla młodszych nabywców, którzy poszukują wysokiej jakości oraz osiągów.
Nowy silnik ILX o pojemności 2.4 litra, 16-zaworowy, z bezpośrednim wtryskiem DOHC i-VTEC generuje maksymalną moc 201 koni mechanicznych przy 6800 obr./min oraz 180 lb-ft momentu obrotowego przy 3600 obr./min, co stanowi wzrost o 51 koni i 40 lb-ft w porównaniu do poprzedniego silnika o pojemności 2.0 litra. Nowy silnik współpracuje z nową 8-biegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (8DCT), oferującą niesamowicie szybkie, precyzyjne zmiany biegów, w tym synchroniczne redukcje biegów, co zapewnia doskonałą reakcję i sportowe osiągi przy klasowej efektywności paliwowej, z oceną EPA wynoszącą 25/36/29 mpg w mieście/na autostradzie/łącznie.
Aby w pełni wykorzystać nowoczesny napęd, responsywność i liniowość kierownicy poprawiono dzięki przeprojektowanemu zawieszeniu i szeregowi zmian w konstrukcji podwozia. Dzięki tym zmianom model 2016 ILX zapewnia sportowe, pewne i zrównoważone osiągi.
Z funkcjonalnością w zgodzie z formą, odnowiony ILX ma bardziej wyrazisty, charakterystyczny przód z przełomowymi reflektorami LED Jewel Eye™, nowym wzorem grilla oraz bardziej agresywnym dolnym zderzakiem; przekształcone tylne lampy oferują nowe światła LED i ulepszenia dolnego zderzaka; nowością są także 17-calowe aluminiowe felgi o 10 ramionach. Pakiet A-SPEC dostępny w ILX jeszcze bardziej podkreśla sportowy charakter, dodając sportowe wstawki na progach, spojler na bagażniku, przednie światła przeciwmgielne, nowe 18-calowe felgi oraz kilka unikalnych akcentów wewnętrznych.
Wewnątrz modelu 2016 ILX panuje luksusowa cisza, dzięki dodatkowym materiałom wygłuszającym, szerszym szybom drzwiowym, kołom tłumiącym hałas oraz zastosowaniu technologii Aktywnej Kontroli Hałasu. Dodatkowe udoskonalenia wewnętrzne obejmują lepsze materiały, kontrastowe, europejskie przeszycia na kierownicy, dźwigni hamulca ręcznego oraz gałce zmiany biegów, a także nową, intensywną srebrną dekorację na desce rozdzielczej i innych elementach. Pakiet A-SPEC podnosi atrakcyjność wnętrza, oferując ekskluzywną kolorystykę Premium Black z czarnym podsufitką, perforowanymi czarnymi wkładkami Lux Suede® w siedzeniach, czerwonym podświetleniem wskaźników, ekskluzywnym szarym przeszyciem wnętrza oraz pedałami hamulca i gazu z aluminium.
Dzięki luksusowym dodatkom, sportowe wnętrze modelu 2016 ILX oferuje mnóstwo standardowych i dostępnych funkcji oraz technologii wysokiej klasy, w tym podgrzewane przednie siedzenia, system Bluetooth® HandsFreeLink®, system bezkluczykowego dostępu Smart Entry/Push-Button Start, sygnalizatory kierunkowskazów jeden dotyk, automatyczną klimatyzację z linką GPS oraz podświetlenie LED. 7-calowy ekran dotykowy On Demand Multi-Use Display™ (ODMD) (w wersjach Premium i Tech Plus), umiejscowiony na centralnej konsoli deski rozdzielczej, kontroluje te i inne funkcje, a także posiada kontekstowe menu, wyświetlające odpowiednie elementy, minimalizując bałagan na desce rozdzielczej. Ekran dotykowy i system multimedialny przeszły ponad 50 zmian projektowych, aby poprawić intuitywność działania i funkcjonalność.
ILX Tech Plus zawiera również następną generację AcuraLink®, systemu podłączonego w chmurze dla samochodów Acura, oferującego właścicielom Acura szeroki wachlarz rozwiązań dotyczących wygody, łączności oraz dostępnych funkcji bezpieczeństwa. Standardem w wersjach Premium i wyższych jest Siri™ Eyes Free. Wersje Tech Plus mogą być wyposażone w system nawigacji Acura z widokiem 3D, a także AcuraLink Real-Time Traffic™ z możliwością przekierowywania ruchu.
Wersja Tech Plus z AcuraWatch™ i wbudowaną nawigacją Acura dodaje kolorowy wyświetlacz Multi-information Display (MID) pomiędzy obrotomierzem a prędkościomierzem oraz premium system audio Acura/ELS Studio®. Po raz pierwszy dostępny (w Pakiecie Premium) jest także nowy system nawigacji tethered, zasilany przez kompatybilny iPhone i plan danych za pośrednictwem aplikacji nawigacyjnej AcuraLink. Modele Premium zyskują także ulepszone opcje audio, w tym radio SiruisXM®, radio HD™, integrację z Pandora® oraz Aha™ oraz połączenie HDMI.
Model 2016 ILX jest nowo dostępny z pakietem AcuraWatch™ zaawansowanych technologii bezpieczeństwa i asystujących kierowcy, najbardziej zaawansowanym systemem tego rodzaju w konkurencyjnej klasie. AcuraWatch™ obejmuje adaptacyjny tempomat, system utrzymywania pasa ruchu, wielokierunkową kamerę tylną z dynamicznymi liniami, a także system ograniczenia wyjazdu z drogi oraz system hamulcowy Collision Mitigation Braking System™ (w tym ostrzeżenie o kolizji czołowej), z wykorzystaniem technologii fuzji sensorów, co umożliwia nowe funkcje, w tym wykrywanie pieszych. AcuraWatch™ jest standardem w Pakiecie Tech Plus i opcjonalnie dostępny w standardowej ILX. Wersje Premium i Tech Plus oferują także funkcję monitorowania martwego pola oraz monitor Cross Traffic Monitor.
Model ILX wyposażony jest w nowoczesną konstrukcję nadwozia Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™) i zaprojektowany jest w celu osiągnięcia najwyższych ocen bezpieczeństwa – 5-gwiazdkowej ogólnej oceny pojazdu od National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) oraz 5-gwiazdkowej oceny TOP SAFETY PICK+ od Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), w tym oceny GOOD w teście zderzeniowym IIHS w małym nakładzie frontalnym.
Dodatkowe standardowe funkcje bezpieczeństwa i asystujące dla kierowcy obejmują system Vehicle Stability Assist (VSA) z kontrolą trakcji, lusterko kierowcy z poszerzonym widokiem, poduszki powietrzne z podwójną fazą, side curtain poduszki powietrzne, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) oraz konstrukcję zmniejszającą urazy pieszych.
Napęd
Sportowy sedan Acura wprowadza nowy poziom wydajności i wyrafinowania napędu w swoim segmencie, ponieważ ILX z 2016 roku zyskuje całkowicie nowy silnik z bezpośrednim wtryskiem (DI), wspierany przez równie nową i zaawansowaną automatyczną skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem – oba odgrywają kluczową rolę w podważaniu pojęcia, co może oznaczać „bramka”. Nowy napęd zasila wszystkie wersje ILX z 2016 roku.
Nowy silnik 2.4-litrowy DOHC i-VTEC 4-cylindrowy z bezpośrednim wtryskiem, zastępujący zarówno standardowe silniki 2.0, jak i 2.4-litrowe w modelu 2015 ILX, łączy moc z wyjątkową efektywnością. Generuje szczytowe osiągi 201 koni mechanicznych oraz 180 lb-ft momentu obrotowego – o 51 koni i 40 lb-ft więcej niż wychodzący model 2.0-litrowy z automatyczną skrzynią biegów. W porównaniu do 2.4-litrowego modelu z manualną skrzynią biegów, maksymalna moc nowego silnika ILX jest taka sama, ale pojawia się 200 obr./min wcześniej przy 6800. Szczytowy moment wzrósł o 10 lb-ft, osiągając 3600 obr./min, w porównaniu do 4400 obr./min dla wychodzącego modelu 2.0-litrowego, oferując poprawę w szerokim zakresie prędkości. ILX z 2016 roku ma także lepsze oceny efektywności paliwowej niż oba wychodzące silniki, z oceną EPA wynoszącą 25/36/29 mpg w mieście/na autostradzie/łącznie.
Aby w pełni wykorzystać swój mocny, wyrafinowany i wydajny nowy silnik, ILX wyposażony jest w nowoczesną 8-biegową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem (DCT) z Sequential SportShift. DCT, z blisko rozmieszczonymi przełożeniami, ultra-szybkimi zmianami i automatycznym dopasowaniem obrotów przy redukcji, nadaje nowemu ILX agresywny, a jednocześnie wyrafinowany charakter. Konwerter momentu zapewnia wyjątkowo płynną pracę w sytuacjach zatrzymywania i ruszania, a także oferuje zwiększenie momentu od samego startu, co znacznie poprawia początkową przyspieszenie, którego DCT samodzielnie nie może osiągnąć.
Silnik 2.4-litrowy z bezpośrednim wtryskiem
Nowy silnik 2.4-litrowy DOHC i-VTEC 4-cylindrowy z bezpośrednim wtryskiem (DI) w ILX wprowadza szereg inteligentnych technologii do swojego segmentu. System i-VTEC silnika łączy VTC (Variable Timing Control), który ciągle dostosowuje fazę wałka rozrządu dolotowego, z kontrolą czasowania i podnoszenia zaworów (VTEC), co zmienia podnoszenie zaworów, czasowanie i czas trwania otwarcia zaworów dolotowych. Zwiększona pojemność silnika, nowy system bezpośredniego wtrysku (DI), podwójna kolektor dolotowy i inne technologie pozwalają osiągnąć do 40 lb-ft większy moment obrotowy, z większą mocą dostępną w całym zakresie pracy, szczególnie w krytycznym obszarze średnich obrotów.
Oceny efektywności paliwowej są wyjątkowe, częściowo dzięki efektywnemu bezpośredniemu wtryskowi, nowemu projektowi komory spalania, przesuniętym cylindrom i różnorodnym technologiom redukującym tarcie. ILX ma ocenę efektywności paliwowej EPA wynoszącą 25/36/29 mpg w mieście/na autostradzie/łącznie. To znaczny wzrost w porównaniu do wychodzących silników 2.0-litrowych i 2.4-litrowych, które miały oceny 24/35/28 oraz 22/31/25, odpowiednio. Nowy silnik 4-cylindrowy spełnia także normy emisji LEV III/ULEV125 w wybranych stanach oraz federalne normy Tier 2, Bin 5.
Konstrukcja silnika, wał korbowy i tłoki
Silnik ILX ma lekką, odlewaną aluminiową konstrukcję z pojedynczą podstawą główną, co tworzy sztywną konstrukcję, która pomaga zminimalizować hałas i wibracje. Wbudowane żeliwne tuleje cylindrów zapewniają długotrwałą trwałość. Każda łożysko na wałku korbowym ze stali kutej jest mikropolished, aby zredukować wewnętrzne tarcie. Aby poprawić płynność pracy w całym zakresie obrotów oraz pomóc obniżyć poziom hałasu, silnik wyposażony jest w wewnętrzny układ wyważający. Składający się z pary przeciwkrętnych wałów napędzanych łańcuchem, umiejscowionych w dolnej części bloku i zintegrowanych z misą olejową, układ wyważający pomaga tłumić inherentne wibracje drugiego rzędu, które normalnie wpływają na silniki 4-cylindrowe.
Aby zmniejszyć tarcie między tłokami a cylindrami, otwory cylindrów są przesunięte o 8.0 mm od wału korbowego. To daje korbowodom korzystniejszy kąt podczas każdego cyklu roboczego, co redukuje obciążenie boczne na tłokach, a w konsekwencji poprawia efektywność. Silnik wyposażony jest w kuty wał korbowy dla wysokiej sztywności i niskiego tarcia. Lekkie tłoki mają starannie zoptymalizowany kształt, aby zminimalizować wagę przesuwającą, a zmniejszona waga redukuje wibracje i zwiększa efektywność pracy. Korony tłoków są wgłębione, aby utrzymać stabilne spalanie oraz zoptymalizować rozkład stratifikowanego ładunku paliwowego z bezpośredniego wtrysku w każdym cylindrze. Ta kontrola nad procesem spalania zwiększa ogólną efektywność pracy.
Podwójny kolektor dolotowy
Aby zmaksymalizować moc, silnik ma podwójny kolektor dolotowy z dwoma różnymi długościami tuneli dolotowych, które są wybierane w zależności od warunków pracy. Aktuator oraz zestaw czterech zaworów motylkowych kontrolują proces przełączania tuneli dolotowych. Przy niskich prędkościach silnika używane są dłuższe tunele, aby poprawić moment obrotowy przy niskich obrotach. Przy wyższych prędkościach silnika system przełącza się na krótsze tunele dolotowe, aby zwiększyć moc przy wysokich obrotach. Rezultatem jest strojenie dolotowe, które jest zoptymalizowane dla całego zakresu pracy silnika.
Głowica cylindrów i układ zaworowy
Lekka głowica cylindrów jest wykonana z ciśnieniowego odlewu aluminiowego, z kanałami wydechowymi odlewanymi bezpośrednio w głowicy. To eliminuje potrzebę tradycyjnego oddzielnego kolektora wydechowego oraz pozwala blisko umiejscowionemu katalizatorowi na montaż bezpośrednio w głowicy cylindrów.
Cichy łańcuch napędza dwa wałki rozrządu i ma podwójny projekt napinacza, co redukuje tarcie operacyjne. Napęd wałka rozrządu zaprojektowano tak, aby był bezobsługowy przez cały cykl życia silnika.
Aby zwiększyć efektywność paliwową i moc, kształt komory spalania oraz kąty zaworów zostały zoptymalizowane. Kąt zaworu wynosi 35 stopni, co zmniejsza stosunek powierzchni do objętości i pomaga stworzyć płaską, bardziej zwartą komorę spalania, która redukuje emisję nieprzypalonego węgla. Dzięki temu kształtowi komory spalania oraz precyzyjnej kontroli bezpośredniego wtrysku, stopień sprężania ustalono na 11.6:1.
Głowica cylindrów ma nowy projekt dolotu „w tumble”. W połączeniu z nową komorą spalania oraz kształtem korony tłoka, wysoki poziom turbulencji przepływu powietrza pomaga stworzyć homogeniczną mieszankę paliwową dla niskiego zużycia paliwa i dużego przepływu powietrza dla wysokiej mocy.
System kontroli zaworów i-VTEC
Silnik DOHC 16-zaworowy i-VTEC w ILX korzysta z zaawansowanego systemu kontroli zaworów, aby połączyć wysoką moc z dużą efektywnością paliwową i niskimi emisjami. System łączy VTC (Variable Timing Control), który ciągle dostosowuje fazę wałka rozrządu dolotowego, z kontrolą czasowania i podnoszenia zaworów (VTEC), co zmienia podnoszenie zaworów, czasowanie i czas trwania otwarcia zaworów dolotowych.
Przy niskich obrotach czasowanie i podnoszenie zaworów dolotowych VTEC są zoptymalizowane pod kątem wysokiego momentu i niskiego zużycia paliwa. Gdy obroty silnika przekraczają 4900 obr/min, system VTEC przechodzi na profil długiego podnoszenia i długiego czasu trwania wałka rozrządu dolotowego, co zapewnia doskonałą moc przy wysokich obrotach.
„Inteligentna” część systemu to jego zdolność do ciągłego zmieniania czasu wałka dolotowego w odniesieniu do wałka wydechowego. To pomaga zwiększyć moc oraz dostarcza płynniejszego biegu jałowego (pozwalając na obniżenie prędkości biegu jałowego). Czas wałka dolotowego jest zmieniany w oparciu o informacje z czujników, które monitorują obroty, czasowanie, otwarcie przepustnicy, położenie wałka oraz stężenie paliwa i powietrza w spalinach. W rezultacie uzyskuje się wyższą efektywność paliwową i niższe emisje NOx.
System indukcji powietrza o niskiej temperaturze
Aby zmaksymalizować moc, ILX posiada system dolotowy o niskiej temperaturze, który pobiera powietrze dolotowe z obszaru grilla z przodu pojazdu. Chłodniejsze powietrze dolotowe ma większą gęstość, co pozwala systemowi bezpośredniego wtrysku na dodanie proporcjonalnie większej ilości paliwa dla lepszej mocy.
System bezpośredniego wtrysku
System bezpośredniego wtrysku ILX charakteryzuje się zwartą, wysokociśnieniową pompą wtryskową, która umożliwia zarówno wysoką przepływowość paliwa, jak i redukcję pulsacji, podczas gdy regulacja ciśnienia optymalizuje pracę wtryskiwaczy. Wielootworowe wtryskiwacze dostarczają paliwo bezpośrednio do każdego cylindra (a nie do portu dolotowego, jak w konwencjonalnych systemach wtrysku paliwa), co pozwala na bardziej efektywne spalanie i większą moc.