Po trzech latach obecności na rynku, RSX doczekał się specjalnej wersji o nazwie Type-S, z istotnymi ulepszeniami.
Kiedy Honda wprowadziła model Integra Type-R na rynek amerykański, było to prawdziwe wydarzenie! Opierał się na tej samej platformie co Civic SI, ale wyglądał lepiej pod każdym względem. W 2002 roku Acura zaprezentowała drugą generację modelu Integra, która nie była już nazywana Integra, lecz RSX. Był cięższy od swojego brata Civica, ale Acura (jako marka premium) zaoferowała starannie zaktualizowane wnętrze. Następnie, w 2005 roku, producent wprowadził wersję Type-S, która zmieniła zasady gry.
Z zewnątrz wyglądał jak zwykły Acura RSX, ale z niższym prześwitem i innym zestawem kół. Nowy design zderzaka charakteryzował się agresywniejszym stylem. Aerodynamicznie profilowane progi boczne poprawiają wygląd samochodu, a dyskretny spojler na klapie bagażnika dopełnia całości. Ale nie był to samochód, który krzyczał o uwagę.
Wnętrze pokryte skórą miało sportowe fotele kubełkowe z przodu oraz ławkę dla dwóch dzieci z tyłu. Na desce rozdzielczej Acura zainstalowała zestaw białych wskaźników z czerwonymi wskazówkami. Jak w wersji nie-Type-S, w centralnej konsoli znajdowały się sterowniki do klimatyzacji oraz radia.
Jednak najważniejsze różnice znajdowały się pod maską. Honda zainstalowała nową wersję silnika z serii K20, która produkowała 210 KM, o 50 więcej niż w standardowym RSX. Aby poradzić sobie z tą mocą, Honda zamontowała standardowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a w połączeniu z obniżonym i usztywnionym zawieszeniem poprawiło to zachowanie samochodu.
Od momentu debiutu w 2002 roku, model RSX zdobył solidną pozycję w segmencie sportowych coupe, a także na istotnym rynku „tunerów”. Dostępny w dwóch różnych wersjach – sportowym RSX i wysokowydajnym RSX Type-S – ten sportowy coupe stanowi ważny punkt wejścia dla marki, wprowadzając entuzjastów sportowych osiągów do oferty luksusowych pojazdów Acura, doskonale wykonanych pod względem wydajności.
RSX zdobył wiele nagród branżowych, w tym miejsce na liście „10 najlepszych” magazynu Car and Driver oraz na liście „10 najlepszych silników” Ward’s. Dzięki wysokowydajnym silnikom, obfitym cechom luksusowym, zaawansowanym systemom bezpieczeństwa i innowacyjnym projektom wnętrza oraz nadwozia, RSX i RSX Type-S ustanowiły odważny standard ekscytacji i klasy w segmencie sportowych coupe.
W 2005 roku dokonano istotnych ulepszeń w obu modelach, aby podnieść ten standard jeszcze wyżej. Ulepszenia zaprojektowano z myślą o trzech konkretnych celach:
Zwiększenie już imponujących osiągów modelu Type-S poprzez zwiększenie mocy i optymalizację 6-biegowej manualnej skrzyni biegów
Zapewnienie precyzyjniejszego prowadzenia i lepszego komfortu jazdy w obu modelach poprzez optymalizację systemów zawieszenia, kierownicy i hamulców
Podkreślenie agresywnej, lecz wyrafinowanej natury RSX poprzez poprawiony styl zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz
RSX napędzany jest 16-zaworowym, DOHC i-VTEC 2.0-litrowym silnikiem czterocylindrowym, który osiąga moc 160 KM przy 6500 obr./min i 141 lb-ft momentu obrotowego przy 4000 obr./min. RSX oferuje albo 5-biegową manualną skrzynię biegów, albo dostępną 5-biegową automatyczną skrzynię biegów Sequential SportShift.
W 2005 roku wprowadzono modyfikacje do układu dolotowego, wydechowego i emisji w modelu Type-S, aby zwiększyć moc do 210 KM przy 7800 obr./min (wzrost z 200 KM przy 7400 obr./min w poprzednim modelu) oraz 143 lb-ft momentu obrotowego przy 7000 obr./min (wzrost z 142 lb-ft przy 6000 obr./min). Model Type-S dostępny jest wyłącznie z 6-biegową manualną skrzynią biegów o bliskim przełożeniu. W celu wzbogacenia osiągów silnika, ostateczne przełożenie tej 6-biegowej skrzyni obniżono o 8,6 procent, co zapewnia szybsze przyspieszenie. Synchronizatory z pojedynczym stożkiem zastępują podwójne stożki mosiężne przy piątym i szóstym biegu, co zapewnia bardziej bezpośrednie wrażenie zmiany biegów i redukuje straty mechaniczne w skrzyni biegów.
Aby sprostać wymaganiom dzisiejszych wymagających kierowców, oba modele RSX mogą poszczycić się systemem zawieszenia o sportowym strojeniu, który w 2005 roku został znacznie poprawiony, aby sprawić, by RSX był jeszcze przyjemniejszy w prowadzeniu. Zmienione systemy zawieszenia, kierownicy i hamulców w połączeniu z zwiększeniem sztywności nadwozia z przodu i z tyłu skutkują jeszcze lepszą responsywnością podczas jazdy, jednocześnie poprawiając komfort jazdy.
Nowością w 2005 roku, model Type-S otrzymuje standardowe 17-calowe felgi aluminiowe (wzrost z 16-calowych) wyposażone w ogumienie Michelin 215/45R17 całoroczne o wysokiej wydajności, które zapewnia lepszą przyczepność i bardziej solidny wygląd pod nadkolami.
W celu dopasowania do zmodyfikowanego zawieszenia, sztywność nadwozia zwiększono z przodu i z tyłu poprzez wzmocnienia w kluczowych obszarach, w tym w punktach mocowania zawieszenia. Dodatkowy materiał izolacyjny w dachu i drzwiach redukuje hałas drogowy, podczas gdy dynamiczny tłumik dodany do przedniej podramy zmniejsza kołysanie silnika oraz wibracje przesyłane do kabiny.
W oparciu o zdecydowanie entuzjastyczną tematykę, RSX oferuje dynamiczne, „dostosowane przez kierowcę” wnętrze, które w 2005 roku zyskało nowe akcenty w chromie i wyglądzie tytanu, ulepszone materiały oraz przednie siedzenia, które zostały zaprojektowane na nowo, aby zapewnić dodatkowe wsparcie i komfort.
Ulepszenia stylizacji zewnętrznej w 2005 roku obejmują przebudowane przednie i tylne zderzaki oraz progi boczne w obu modelach, a także nowy spojler na pokrywie bagażnika w modelu RSX Type-S, który nadaje samochodowi sportowszy, bardziej agresywny wygląd oraz poprawia jego aerodynamikę.
PODSUMOWANIE ZMIAN W 2005 ROKU DLA RSX
RSX/RSX Type-S
Zmienione strojenie zawieszenia dla zwiększenia precyzji prowadzenia i płynniejszej jazdy
Zredukowana wysokość zawieszenia o 7 mm
Zoptymalizowane ustawienia tłumików i sprężyn
Sztywniejsze stabilizatory (przód i tył dla Type-S, przód dla RSX)
Ulepszone tuleje w punktach mocowania zawieszenia
Inwersyjnie nawinięte sprężyny przednie
Udoskonalony układ kierowniczy dla lepszego odczucia i szybszej reakcji
Szybsze przełożenie kierownicy
Sztywniejsza kolumna kierownicza
Zwiększony przepływ pompy o siedem procent
Zawór redukcji drgań
Zoptymalizowany system hamulcowy dla lepszej siły hamowania i odczucia
Zmniejszony skok pedału
Zwiększona średnica cylindra głównego
Zwiększona sztywność pedału hamulca
Większe średnice 17-calowych kół aluminiowych i opon 215/45R17 całorocznych o wysokiej wydajności
Sztywność nadwozia zwiększona o 15 procent z przodu i o 21 procent z tyłu dzięki zastosowaniu wzmocnień w kluczowych miejscach
Zredukowane NVH
Tłumik silnika dodany do przedniej podramy w celu zmniejszenia kołysania silnika oraz wibracji przesyłanych z silnika do kabiny
Dodano materiał izolacyjny w kluczowych miejscach drzwi i dachu, aby zmniejszyć hałas drogowy
Uszczelnione luki w lusterkach bocznych i dodana uszczelka
Bardziej agresywna stylizacja zewnętrzna
Nowe projekty przednich i tylnych zderzaków
Przebudowane zespoły świateł przednich i tylnych
Ulepszona charakterystyczna pięciozłotowa kratka Acura
Przebudowane wykończenie progów bocznych
Cztery nowe kolory zewnętrzne: Magnezowy Metalik, Żywy Niebieski Perłowy, Jadeitowy Metalik, Płonący Pomarańczowy Metalik
Odświeżony design wnętrza
Głęboko wyprofilowane przednie siedzenia z grubszymi poduszkami
Nowe akcenty w chromie i wyglądzie tytanu
Tarczki wskaźników zmienione z metalowych na białe
Dodatkowe ulepszenia RSX Type-S
Modyfikacje wlotu i wydechu, które zwiększają moc modelu Type-S do 210 KM przy 7800 obr./min (w porównaniu do 200 KM przy 7400 obr./min w poprzednim modelu)
Wysokowydajne wałki rozrządu poprawiające oddychanie silnika
Powiększony kanał dolotowy dla zwiększonego przepływu powietrza
Powiększone średnice rur wydechowych dla zwiększonego przepływu spalin
Zoptymalizowany katalizator w celu zmniejszenia ciśnienia tylnego wydechu
Zoptymalizowana 6-biegowa skrzynia biegów z niższym ostatecznym przełożeniem dla szybszego przyspieszenia oraz z synchronizatorami z węgla w miejsce mosiądzu przy 5. i 6. biegu dla płynniejszego czucia zmiany biegów
Większa średnica belki w górnej części przedniego struts
Tuleje zastąpione łożyskami w mocowaniu struts
Większe średnice 17-calowych kół aluminiowych i opon 215/45R17 całorocznych o wysokiej wydajności
Spojler na pokrywie bagażnika
WYSOKO WYDAJNY UKŁAD NAPĘDOWY
Rok 2005 RSX napędzany jest dwiema wersjami innowacyjnego, 16-zaworowego silnika DOHC, 2.0-litrowego silnika czterocylindrowego wykorzystującego system regulacji zaworów i-VTEC marki Acura. System i-VTEC wprowadza VTC (Regulację Czasu Zmienności), aby nieprzerwanie dostosowywać fazę wałka dolotowego w połączeniu z elektronicznym sterowaniem zmienności ciśnienia i podnoszenia zaworów (VTEC) marki Acura – co zwiększa wydajność i efektywność paliwową, jednocześnie redukując emisję spalin w szerokim zakresie obrotów. Silnik RSX wykorzystuje VTC i VTEC na zaworach dolotowych i wałku rozrządu, natomiast w Type-S i-VTEC łączy fazowanie VTC z kontrolą zaworów dolotowych i wydechowych VTEC.
Silnik RSX generuje 160 KM przy 6500 obr./min oraz 141 lb-ft momentu obrotowego przy 4000 obr./min. Dzięki nowym wysokowydajnym wałkom rozrządu, powiększonym średnicom dolotów i modyfikacjom w układzie wydechowym, w tym powiększonym średnicom rur wydechowych, silnik Type-S z 2005 roku produkuje imponujące 210 KM przy 7800 obr./min (wzrost z 200 przy 7400 obr./min) oraz 143 lb-ft momentu obrotowego przy 7000 obr./min (wzrost z 142 lb-ft przy 6000 obr./min).
Zarówno RSX, jak i RSX Type-S spełniają surowe normy Low Emission Vehicle-II (LEV-II) przyjęte przez Kalifornijską Radę Zasobów Powietrznych (CARB) na rok 2005.
Silnik RSX o mocy 160 KM napędza przednie koła za pomocą wyboru dwóch nowoczesnych skrzyń biegów: gładko zmieniającej biegi, pięciobiegowej manualnej, która zapewnia doskonałą kontrolę podczas dynamicznej jazdy, lub opcjonalnej pięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów wyposażonej w system Sequential SportShift Acura. Koncepcja SportShift po raz pierwszy pojawiła się w ekskluzywnym samochodzie sportowym Acura NSX. Skrzynia SportShift działa jako automatyczna lub umożliwia kierowcy samodzielny wybór biegów, podobnie jak skrzynia manualna.
W zgodzie z misją wysokowydajności, model RSX Type-S dostępny jest wyłącznie z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Została ona zaprojektowana, aby być wyjątkowo kompaktowa i lekka, a także stworzona do bardzo krótkich i precyzyjnych zmian biegów. Oferuje skrzynię o krótkim skoku z innowacyjnym mechanizmem skrętnym, który znacznie redukuje hałas. W 2005 roku końcowe przełożenie tej skrzyni biegów zostało obniżone o 8,6 procent, aby dostosować się do mocniejszego silnika i zapewnić lepsze przyspieszenie. Zastosowano wiele synchronizatorów dla doskonałego odczucia. W 2005 roku pojedyncze stożkowe synchronizatory węgla zastępują podwójne stożki mosiężne przy piątym i szóstym biegu dla szybszej reakcji oraz lepszego wrażenia przy zmianie biegów.
GLOBALNA KOMPAKTOWA PLATFORMA
Aby osiągnąć zarówno smukłą sylwetkę zewnętrzną, jak i przestronną kabinę, RSX oparty jest na Globalnej Kompaktowej Platformie. Oferuje ona niezależny system zawieszenia na wszystkie koła, który w 2005 roku został znacznie poprawiony, aby zapewnić jeszcze bardziej zwrotne prowadzenie i wyrafinowany komfort jazdy. Z przodu RSX ma kompaktowe zawieszenie Control-Link MacPherson Strut, które zapewnia doskonałe prowadzenie, komfort jazdy i zagospodarowanie przestrzeni. Ponadto, projekt Control-Link MacPherson Strut zapewnia szybkie i responsywne prowadzenie, maksymalizując kontakt każdego przedniego koła z drogą w całym zakresie ruchu zawieszenia. Z tyłu RSX wyposażony jest w kompaktowe zawieszenie podwójne, które zapewnia płynną jazdę, doskonałe prowadzenie i dodatkową przestrzeń ładunkową.
Aby sprawić, by RSX była jeszcze bardziej przyjemna w jeździe, oba modele z 2005 roku otrzymały znaczące zmiany w zawieszeniu, mające na celu poprawę precyzji prowadzenia i komfortu jazdy. Zastosowano nową geometrię, która obniża samochód o 7 mm. Średnicę stabilizatora zwiększono w obu modelach, a także średnicę belki górnej struts w modelu Type-S. Dodatkowo, tuleje w punktach mocowania zawieszenia zostały zoptymalizowane, a (w modelu Type-S) tuleje zostały zastąpione łożyskami w mocowaniu struts dla szybszej reakcji podczas skrętu. Aby zminimalizować wpływ kompresji zawieszenia na kierownicę, zastosowano inwersyjnie nawinięte sprężyny kołowe z przodu.
Duże hamulce tarczowe na każdym kole pomagają zapewnić wyjątkową siłę hamowania. Z przodu RSX używa wentylowanych tarcz o średnicy 10,3 cala, podczas gdy wysokowydajny model Type-S wyposażony jest w wentylowane tarcze o średnicy 11,8 cala. Zarówno RSX, jak i RSX Type-S są wyposażone w tarcze o średnicy 10,2 cala z tyłu. Systemy hamulcowe w obu modelach zostały wzmocnione w 2005 roku poprzez obniżenie stosunku skoku pedału, bardziej sztywny pedał hamulca i większą średnicę cylindra głównego dla lepszej wydajności i doskonałego odczucia hamowania.
Solidna jednostka nadwozia RSX została zaprojektowana od początku, aby ustanowić nowy standard sztywności skrętnych i zginających. Ten standard został w 2005 roku podwyższony poprzez wzmocnienie kluczowych punktów w nadwoziu i podwoziu. Stylizacja zewnętrzna została również zaktualizowana w 2005 roku, aby uzyskać bardziej wyróżniający się, sportowy wygląd. Ulepszenia obejmują przebudowane przednie i tylne zderzaki, nowe progi boczne, przebudowane zespoły świateł przednich i tylnych oraz dodanie spojlera na pokrywie bagażnika w modelu Type-S. Te zmiany, a także modyfikacje zawieszenia pomagają obniżyć zarówno współczynnik oporu, jak i współczynnik unoszenia dla poprawy stabilności.
Platforma RSX została zaprojektowana komputerowo, aby osiągnąć 5-gwiazdkową ocenę NCAP w teście zderzeniowym frontalnym przeprowadzonym przez Narodową Administrację Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA). Specjalnie zaprojektowane strefy zgniotu z przodu i z tyłu pomagają rozproszyć siły uderzenia, zanim dotrą do kabiny pasażerskiej, podczas gdy poduszki pochłaniające uderzenia w filarach, bokach dachu i wyłożeniach drzwi współpracują z standardowymi poduszkami powietrznymi z przodu i po bokach, aby zminimalizować ryzyko obrażeń pasażerów.
PRZESTRONNA I STYLOWA KABINA
Pomimo rozstawu osi wynoszącego 101,2 cala, RSX oferuje przestronną przestrzeń zarówno dla pasażerów, jak i ładunku, co jest częściowo zasługą kompaktowego systemu zawieszenia i designerskiego kształtu nadwozia. Przy złożonych tylnych siedzeniach, przestrzeń ładunkowa oferuje 16 stóp sześciennych miejsca.
Kabina skierowana ku kierowcy została odświeżona w 2005 roku, otrzymując nowe akcenty w chromie i wyglądzie tytanu oraz ulepszone materiały. Oferuje elegancką deskę rozdzielczą z dużymi wskaźnikami, które są podświetlane na czerwono dla łatwej widoczności w nocy. Oba modele mają mocno wyprofilowane siedzenia, które zostały zaprojektowane na nowo w 2005 roku dla zwiększonego wsparcia i komfortu oraz trójramienną kierownicę pokrytą skórą, co zapewnia charakterystyczne wrażenie „samochodu dla kierowcy”. Estetycznie przyjemny, podwójny materiał z wstawkami wzorzystych tkanin jest standardem w RSX, podczas gdy perforowana, starannie dobrana skóra jest dostępna opcjonalnie. Perforowana skóra jest standardem w modelu RSX Type-S.
STANDARDOWE CECHY LUKSUSOWE
Jak wszystkie modele Acura, RSX jest kompleksowo wyposażony. Standardowe wyposażenie obejmuje automatyczny system klimatyzacji z filtracją powietrza, system bezkluczykowego dostępu i ochrony z immobilizatorem silnika, elektryczne szyby z funkcją „auto w górę/w dół” dla okna kierowcy, podgrzewane elektryczne lusterka boczne oraz wycieraczki o zmiennym skoku. Dodatkowo, RSX ma standardowy system audio ze 6 głośnikami z odtwarzaczem CD w desce rozdzielczej, podczas gdy RSX Type-S ma jeszcze bardziej zaawansowany system audio 7-głośnikowy Acura/Bose(R) z 6-cyfrowym odtwarzaczem CD i odtwarzaczem kasetowym.
SPORTOWY I AERODYNAMICZNY DESIGN ZEWNETRZNY
W 2005 roku stylizacja zewnętrzna została poprawiona, aby uzyskać sportowy, bardziej dynamiczny wygląd. Kratka, przednie i tylne zderzaki, progi, reflektory i światła tylne zostały wszystkie przebudowane, budując na sportowym uroku poprzedniego modelu i zapewniając, że RSX wygląda tak szybko, jak jeździ.
Dzięki łagodnie zwężającym się panelom bocznym, zakrzywionym szybom drzwiowym i ćwiartkowym oraz obniżonemu zawieszeniu o 7 mm do roku 2005, RSX jest najbardziej aerodynamicznym coupe w swojej klasie. Współczynnik unoszenia i współczynnik oporu zostały poprawione w 2005 roku, a stosunek unoszenia z przodu do tyłu został poprawiony dla maksymalnej stabilności przy wysokich prędkościach.