Luksusowa marka Hondy, Acura, wprowadziła pod koniec 2008 roku nową generację modelu TL. Bazowała ona na europejskiej wersji Hondy Accord, ale miała wiele do zaoferowania.
Główną cechą Acura TL była jej sportowość. Był to sportowy sedan, który zapewniał przyzwoite osiągi, odpowiedni luksus oraz wszystko w dobrej cenie. Jednak design miał swoje wady.
Masywna, przednia kratka grilla w modelu Acura TL z 2008 roku była zdecydowanie elementem, który budził skrajne emocje – można ją było albo pokochać, albo znienawidzić. Dział marketingu Acury nazwał ten grill „Power plenum”, a także nadano mu przydomek „Tarcza Gladiatora”. Problem w tym, że film Gladiator, który spopularyzował ten termin, miał swoją premierę 8 lat przed wprowadzeniem modelu TL, więc nikt go już nie pamiętał. Tył samochodu miał podobne, kątowe panele, które przypominały „Tarcze Gladiatora”. Może największym problemem było to, że były one chromowane.
Wnętrze Acury TL z 2008 roku przypominało europejskiego, ósmą generację Accorda. Ciekawą cechą tego luksusowego sportowego sedana była manualna skrzynia biegów. W przeciwieństwie do europejskiego odpowiednika, który miał tylko silniki czterocylindrowe, TL oferował dwa silniki V6. Oba mogły być połączone z 6-biegową manualną skrzynią biegów lub 5-biegową automatyczną. Najwyższa wersja, z silnikiem o pojemności 3,7 litra, była dostępna z napędem na wszystkie koła, wykorzystując system SH-AWD, który bardziej przypominał system z aktywnymi dyferencjałami. To krok naprzód w technologii napędu na cztery koła, stosowanej głównie w wyścigach rajdowych.
Od momentu wprowadzenia na rynek, luksusowy sedan Acura TL wyznaczał bardzo wysokie standardy w zakresie stylu, osiągów, komfortu i technologii. W roku 2009 dostępny jest w dwóch wyraźnie różnych wersjach: Acura TL oraz TL SH-AWD®, a całkowicie nowa, czwarta generacja Acura TL znacząco zwiększa możliwości i atrakcyjność modelu dzięki wyrazistemu stylowi, wyborowi dwóch silników VTEC® (w tym nowego silnika V-6 o mocy 305 koni mechanicznych) oraz pierwszemu zastosowaniu w Acura TL systemu Super Handling All-Wheel Drive™ (SH-AWD®).
Dzięki większym wymiarom, zoptymalizowanemu zawieszeniu, nowej automatycznej skrzyni biegów Sequential SportShift oraz dostępnemu Pakietowi Technologicznemu, który zawiera szereg urządzeń nawigacyjnych i komunikacyjnych, Acura TL z 2009 roku oferuje więcej atrakcji niż kiedykolwiek wcześniej. Wraz z dostępnym premium systemem audio Acura/ELS Surround® z 10 głośnikami oraz nową funkcją pogodową AcuraLink®, nowa Acura TL jest zdecydowanie najbardziej zaawansowanym technologicznie sedanem w historii marki Acura.
Połączenie nowoczesnego stylu, ekscytujących osiągów i szerokiego zestawu elektroniki (w tym systemów real-time traffic i pogody AcuraLink® z radarowym mapowaniem w stylu Dopplera) zapewnia, że Acura TL 2009 przyciągnie wymagających, technologicznie zaawansowanych użytkowników.
Napęd
Wybór dwóch różnych silników VTEC® wykonanych w całości z aluminium pozwala nowej Acura TL z 2009 roku zaspokoić potrzeby szerokiej grupy klientów. Standardem jest 3.5-litrowy silnik V-6 generujący 280 koni mechanicznych oraz 254 lb-ft momentu obrotowego, który przekazuje moc na przednie koła za pomocą zaawansowanej, automatycznej skrzyni biegów Sequential SportShift 5-biegowej z manetkami na kierownicy i systemem Grade Logic Control. Mimo dużej mocy, nowy silnik jest również oszczędny, a prognozowane oceny wydajności paliwowej EPA to 18 mpg w mieście i 26 mpg na autostradzie. Silnik jest zaprojektowany tak, aby spełniał surowe normy emisji spalin CARB LEV II ULEV w Kalifornii, dzięki takim cechom jak system przepustnicy Drive-by-Wire™, elektronicznie sterowany wtrysk paliwa (PGM-FI) oraz kontrola zmiennego ustawienia zaworów (VTEC®) dla zaworów dolotowych.
Prawdziwi miłośnicy osiągów wybiorą model Acura TL SH-AWD®, aby pokonywać kręte drogi. Jego nowy silnik V-6 o pojemności 3.7 litra generuje 305 koni mechanicznych i 273 lb-ft momentu obrotowego, dzięki większej pojemności i dodatkowym funkcjom wysokowydajnym, takim jak zmienne ustawienie zaworów (VTEC®) zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wydechowych, oraz specjalny układ wydechowy o dużym przepływie. Z prognozowanymi ocenami wydajności EPA wynoszącymi 17 mpg w mieście i 25 mpg na autostradzie, 3.7L również ma na celu spełnienie rygorystycznych norm emisji CARB LEV II ULEV w Kalifornii. Najważniejszą cechą Acura TL SH-AWD® jest system Super Handling All-Wheel Drive™, dostępny w Acura TL po raz pierwszy.
Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, SH-AWD® płynnie rozdziela więcej momentu obrotowego na zewnętrzne tylne koło, aby stworzyć „moment skrętu”, co pomaga Acura TL skręcić szybciej i precyzyjniej – jednocześnie ciągle rozdzielając moment obrotowy na napędzie pomiędzy przód a tył oraz lewo i prawo. Efektem tego jest niesamowicie zrównoważony i precyzyjny sedan z napędem na wszystkie koła, który doskonale radzi sobie przez cały rok, nie tylko w trudnych warunkach pogodowych.
Osiągnięcia wydajnościowe Acura TL dotyczą również trwałości, niezawodności i wykończenia. Oba silniki są wyposażone w elektronicznie sterowane mocowania silnika, które redukują hałas silnika, wibracje i szumy (NVH); cicha i wydajna elektryczna wspomaganie kierownicy (EPS) oraz bezserwisowy pasek pomocniczy również poprawiają komfort pracy. Standardowy system Maintenance Minder™ oraz interwał przeglądów do 100 000 mil oferują dodatkowe oszczędności czasu i kosztów dla właściciela Acura TL.
Standardową skrzynią biegów w modelach Acura TL i TL SH-AWD® z 2009 roku jest automatyczna skrzynia biegów Sequential SportShift 5-biegowa, wyposażona w manetki na kierownicy w stylu F1® oraz system Grade Logic Control. Łącząc wygodę automatycznej skrzyni biegów z przyjemnością ręcznej zmiany biegów SportShift, skrzynia biegów ma również przełożenie górne dla maksymalnej efektywności paliwowej na autostradzie. W rzeczywistości skrzynia biegów Acura ma najszerszy zakres przełożeń spośród wszystkich 5-biegowych skrzyń biegów w swojej klasie, co zapewnia mocne przyspieszenie na niższych biegach oraz swobodne, oszczędne podróżowanie po autostradzie.
Nadwozie/Skrzynia
Znaczące ulepszenia w inżynierii strukturalnej jednostkowego nadwozia dodatkowo definiują Acura TL z 2009 roku. Lista istotnych zmian zaczyna się od przeniesienia szyn ramowych wewnątrz (a nie pod) podłogi pojazdu, co skutkuje niemal płaskim dolnym nadwoziem. Korzyści z tego projektu obejmują poprawę bezpieczeństwa w przypadku zderzeń, znaczną redukcję poziomu hałasu wewnętrznego oraz zmniejszone opory aerodynamiczne, które pomagają w poprawie wydajności paliwowej. Kolejnym istotnym ulepszeniem jest zwiększone wykorzystanie stali o wysokiej wytrzymałości, które jednocześnie poprawia ogólną wytrzymałość nadwozia jednostkowego oraz pomaga zredukować wagę. Dla dalszej redukcji wagi zastosowano aluminium w masce, przednim podwoziu oraz tylnych węzłach zawieszenia.
Jakość jazdy i komfort pasażerów korzystają z większych wymiarów zewnętrznych Acura TL z 2009 roku. Oferując o 6,0 cala większą długość zewnętrzną, o 1,8 cala szerszą całkowitą szerokość i o 0,5 cala wyższą całkowitą wysokość, Acura TL jest zauważalnie większa od swojego poprzednika.
Większy rozmiar nadwozia bezpośrednio przyczynia się do większej przestronności wnętrza; pozwala też na 1,4 cala dłuższy rozstaw osi, co poprawia jakość jazdy, a znacznie szerszy rozstaw kół (o 1,1 cala szerszy z przodu i 1,8 cala szerszy z tyłu) generuje jeszcze większą przyczepność w zakrętach. Acura TL korzysta z podwójnego zawieszenia niezależnego z przodu oraz wielowahaczowego niezależnego systemu z tyłu.
Dalszą poprawę jakości jazdy oraz trzymania drogi zapewniają nowoczesne amortyzatory hydrauliczne typu „blow off”, nowe hydro-sprężynowe tuleje (używane do mocowania skrzyni biegów i kluczowych elementów zawieszenia) oraz nowy „inteligentny” projekt mocowania silnika. W modelu Super Handling All-Wheel Drive™ (SH-AWD®) bardziej wydajne dostosowanie zawieszenia i hamulców, większe koła/opony, wloty chłodzenia hamulców inspirowane wyścigami oraz specjalnie dostrojone elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) podnoszą wrażenia z jazdy entuzjastów na jeszcze wyższy poziom.
Eksterior/Interior
Wyrazisty i dynamiczny projekt nadwozia znacząco podnosi wizerunek Acura TL jako luksusowego sedana sportowego. Zaprojektowana przez Acura w Południowej Kalifornii, Acura TL wykorzystuje szereg technik stylizacyjnych, aby wyrazić ruch – i emocje – nawet gdy samochód stoi w miejscu. Z charakterystycznym przednim grillem Acura, silnymi liniami bocznymi, opadającymi słupkami C oraz nowymi diodowymi tylnymi światłami, Acura TL z 2009 roku jest jednocześnie acurą, a zarazem zupełnie unikalnym pojazdem. Rozbudowane użycie luksusowych i sportowych elementów zwiększa walory wizualne, co podkreśla dynamiczny charakter Acura TL – w tym jasne światła przednie HID z reflektorami, wyraźnie zaznaczone nadkola, standardowy elektryczny szyberdach oraz prawdziwe, stalowe wstawki w nadwoziu.
Koła i opony są tak samo ekspresyjne jak stylizacja zewnętrzna. Standardowe w Acura TL z 2009 roku są 17-calowe aluminiowe felgi z oponami Bridgestone Turanza P245/50R17 na każdą porę roku lub opcjonalnymi oponami Michelin Pilot dla pewnych osiągów przez cały rok. Acura TL SH-AWD® jest wyposażona w 18-calowe aluminiowe felgi z oponami Michelin Pilot P245/45R18 o niższym profilu dla lepszego prowadzenia. Na koniec, Acura TL SH-AWD® oferuje opcjonalne 19-calowe aluminiowe felgi z agresywnymi oponami Michelin Pilot Sport PS2 P245/40ZR19 dla najwyższych osiągów TL.
W zgodzie z jego misją jako samochodu stworzonym dla kierowcy, wnętrze Acura TL z 2009 roku charakteryzuje się nowym układem „dual personal”, który zapewnia zarówno kierowcy, jak i pasażerowi z przodu przestrzeń osobistą. Dzięki większym wymiarom zewnętrznym, nowa Acura TL ma o 1,3 cala więcej przestrzeni na nogi z tyłu oraz 0,5 cala dodatkowego miejsca na ramiona w porównaniu do poprzedniej generacji.
Zobowiązanie Acura do luksusu i technologii staje się widoczne od momentu otwarcia drzwi kierowcy. Dzięki płynnych kształtom, hojnej użyciu materiałów premium oraz pasjonującej dbałości o szczegóły, Acura TL zaspokaja wymagające gusta. Projekt oraz wykonanie wnętrza to artystyczne połączenie skórzanych powierzchni, podkreślonych metalowymi i drewnianymi akcentami. Imponujący zestaw standardowych funkcji premium obejmuje elektryczny szyberdach, podwójną strefę klimatyzacji, fotel kierowcy z 10 ustawieniami (8 z elektrycznym wsparciem lędźwiowym), fotel pasażera z 8 ustawieniami, a także manetki zmiany biegów w stylu F1® na kierownicy dla automatycznej skrzyni biegów Sequential SportShift. Standardowy system audio z 8 głośnikami i mocą 276 watów, który obejmuje zmieniacz CD na 6 płyt, radio AM/FM, XM® Satellite Radio, audio Bluetooth®, port USB i złącze AUX, a także interfejs HandsFreeLink® do telefonu bezprzewodowego.
Zarówno w Acura TL, jak i TL SH-AWD® dostępny jest Pakiet Technologiczny, który obejmuje najbardziej kompleksowy zestaw zaawansowanych funkcji elektronicznych oferowanych przez Acura. Pakiet Technologiczny zawiera system nawigacji Acura z rozpoznawaniem głosu™, real-time traffic AcuraLink®, pogodę AcuraLink® z radarowym mapowaniem w stylu Dopplera, system audio premium Acura/ELS Surround® oraz system bezkluczykowego dostępu z przyciskiem uruchamiania. W systemie nawigacyjnym znajduje się nowy, 8-calowy wyświetlacz VGA o wysokiej rozdzielczości dla lepszej widoczności.
Melomani docenią nowy 10-głośnikowy, 440-watowy system audio Acura/ELS Surround® z funkcją DVD-Audio, CD, DTS™, radio AM/FM, XM® Satellite Radio oraz dyskiem twardym HDD o pojemności 2,500 utworów. Intuicyjny pokrętło oraz zaawansowana funkcja rozpoznawania głosu upraszczają obsługę tej imponującej technologii. Skórzane powierzchnie premium Milano zawarte w Pakiecie Technologicznym dodatkowo zwiększają komfort oraz walory wizualne.
Bezpieczeństwo
Zaawansowana inżynieria kompatybilności (ACE™) stanowi znaczący postęp w konstrukcji strukturalnej Acura TL z 2009 roku. Mówiąc prosto, ACE™ lepiej rozprasza energię zderzeniową podczas poważnego zderzenia czołowego dzięki zastosowaniu dedykowanych struktur nośnych, które efektywnie rozdzielają energię zderzeniową przez strukturę nadwozia, a także pomagają w zachowaniu integralności kabiny pasażerskiej. ACE™ został po raz pierwszy wprowadzony do modelu Acura w roczniku 2005, a jego obecność w Acura TL z 2009 roku oznacza, że wszystkie pojazdy z gamy Acura posiadają tę zaawansowaną inżynierię bezpieczeństwa.
Sześć poduszek powietrznych oraz nowy system aktywnych zagłówków dla kierowcy i pasażera z przodu to szereg pasywnych funkcji bezpieczeństwa w nowej Acura TL. Zestaw poduszek powietrznych obejmuje przednie poduszki powietrzne w układzie dual-stage, nowe poduszki powietrzne w bocznych fotelach z przodu z systemem wykrywania pozycji pasażera, a także poduszki powietrzne kurtynowe dla wszystkich foteli bocznych. Dodatkowe funkcje bezpieczeństwa pasywnego obejmują 3-punktowe pasy bezpieczeństwa oraz zagłówki dla wszystkich pozycji siedzących, ograniczniki obciążenia pasów w fotelach kierowcy i pasażera z przodu z automatycznym systemem napinania oraz system LATCH (Lower Anchors and Tethers for CHildren), który umożliwia szybkie i bezpieczne przymocowanie do dwóch fotelików dziecięcych w tylnej części.
Nowa Acura TL zawiera zaawansowane funkcje aktywnego bezpieczeństwa, w tym potężne hamulce tarczowe na 4 koła (z ABS, EBD i Brake Assist), system Vehicle Stability Assist (VSA), system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), opony wielosezonowe oraz dostępny system SH-AWD®. Dodatkowo na liście standardowych funkcji bezpieczeństwa zewnętrznego znajdują się światła do jazdy dziennej (DRL) oraz zderzaki z przodu i z tyłu o prędkości 2,5 mph.
Acura TL z 2009 roku została zaprojektowana z myślą o spełnieniu najnowszych przepisów dotyczących bezpieczeństwa w zderzeniach, w tym nowych norm FMVSS214 dotyczących zderzeń bocznych (które TL spełnia trzy lata wcześniej) oraz nowych norm FMVSS301 dotyczących zderzeń tylnych. Wewnętrzne testy wskazują, że Acura TL z 2009 roku powinna uzyskać najwyższe oceny w testach zderzeniowych NHTSA i IIHS.