ZDX to odpowiedź Acury na rosnący udział w rynku segmentu SUV-coupe.
Choć samochód koncepcyjny zdobył uznanie za swoje piękno i styl, model seryjny został dotknięty światowym kryzysem finansowym w 2008 roku. ZDX był niemal identyczny z pojazdem koncepcyjnym, z jedynie kilkoma zmianami w reflektorach i zderzakach. Opierał się na udanym modelu Acura MDX/Honda Pilot, ale zaledwie 10 000 sprzedanych jednostek stanowiło dużą stratę dla japońskiego producenta samochodów.
Od samego początku producent zaznaczał, że ZDX to luksusowy, czterodrzwiowy sportowy coupe, mimo że bazował na platformie SUV. Jego celem byli wyraźnie klienci BMW X6, jednak trudno było konkurować z niemiecką ofertą przy tylko jednej opcji silnikowej. Kanciaste reflektory, wloty powietrza w przednim zderzaku oraz opadający dach to tylko niektóre z linii, które czyniły ZDX wyjątkowym pojazdem.
Wnętrze Acury zaoferowało miejsce dla pięciu dorosłych oraz przyzwoicie dużą przestrzeń bagażową. Dzięki standardowemu wyposażeniu w podgrzewane i wentylowane fotele, ZDX starał się spełnić obietnicę bycia samochodem premium. Zestaw wskaźników zawierał cztery wskaźniki oraz niewielki wyświetlacz. Projektanci umieścili ekran multimedialny w niezależnym panelu na górze centralnego panelu, jednak system był kontrolowany za pomocą pokrętła, a nie dotykowego interfejsu.
Honda zainstalowała tylko jedną opcję silnika w ZDX, a mianowicie 3.6-litrowy silnik benzynowy. Był on połączony z nowo opracowaną 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Moc trafiała do wszystkich kół dzięki systemowi SH-AWD, który zapewniał, że największy moment obrotowy trafiał do koła z najlepszą przyczepnością.
Całkowicie nowy Acura ZDX z 2010 roku, czterodrzwiowy sportowy coupe, zadebiutuje tej zimy w salonach Acura, oferując dramatyczny design, doskonałe osiągi i najnowsze zaawansowane technologie. Przełomowy model Acura ZDX wyróżnia się oszałamiającymi liniami przypominającymi coupe, a jednocześnie zapewnia mocną obecność na drodze oraz wszechstronność. Zachowując cechy prototypowego modelu zaprezentowanego na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w kwietniu 2009 roku, produkcyjny Acura ZDX będzie wyposażony w kluczowe elementy designerskie, takie jak panoramiczny szklany dach, ukryte uchwyty tylnych drzwi i odważne nadkola.
„Acura ZDX to coś, czego jeszcze nigdy nie widzieliście z Acura,” powiedział Jeff Conrad, wiceprezydent sprzedaży Acura. „Łączy w sobie najlepsze cechy coupe, sedana i sportowego SUV-a – wszystko w pięknie wyrzeźbionym opakowaniu – co przyciągnie zupełnie nowych klientów luksusowych do marki Acura.”
Zaprojektowany, rozwinięty i wyprodukowany w całości w Ameryce Północnej, Acura ZDX otwiera nowe możliwości dla marki Acura na wiele sposobów. Model ZDX to pierwsze auto, którego stylizacja została zrealizowana w nowym, dedykowanym studiu projektowym Acura w Torrance w Kalifornii, co umożliwiło bliską współpracę projektantów zewnętrznych i wewnętrznych na każdym etapie procesu projektowania. Pozostając wiernym pierwotnemu szkicowi pierwszej projektantki Acura, Michelle Christensen, Acura ZDX oferuje zmysłowe krzywizny oraz głębokie
Wnętrze Acura ZDX pokazuje najwyższe poziomy wyrafinowania i elegancji oferowane dotąd przez markę. Każde wnętrze ZDX będzie miało pierwszy w historii Acura ręcznie szyty skórzany kokpit, panelach drzwiowych i rzeźbionym konsolę centralną. Wysokiej jakości skórzana tapicerka nadaje Acura ZDX ciepłego i przytulnego charakteru, tworząc intymne miejsce dla kierowcy i pasażera z przodu. Kabina jest dobrze oświetlona dzięki szerokiemu użyciu oświetlenia LED oraz światłu z unikalnego moonroofa, który jest integralną częścią najdłuższego szklanego dachu w branży. Panoramiczny szklany dach ma podwójne automatyczne osłony przeciwsłoneczne, które otwierają się i zamykają za dotknięciem przycisku.
Luksusowy kokpit ustępuje miejsca przestronnej kabinie, która zapewnia komfortowe siedzenia dla pięciu pasażerów. Wszechstronność Acura ZDX pozwala na wykorzystanie go jako idealnego auta na weekendowy wypad, oferując 26,3 stopy sześcienne przestrzeni za tylnymi siedzeniami oraz 55,8 stopy sześcienne, gdy siedzenia są złożone. Przestrzeń bagażowa może być również powiększona, aby pomieścić dłuższe przedmioty (takie jak torby golfowe) poprzez usunięcie bocznych paneli w ścianach bagażnika. Dodatkowym atutem jest zintegrowany schowek pod podłogą, który oferuje 2,2 stopy sześcienne bezpiecznej przestrzeni.
Nowy ZDX nie tylko wyróżnia się przyciągającym uwagę stylem, ale także doskonałymi osiągami. Silnik 3,7-litrowy SOHC V-6 w całości aluminiowy generuje 300 koni mechanicznych i 270 lb-ft momentu obrotowego, zapewniając natychmiastową reakcję na przyspieszenie, znakomity moment obrotowy w niskim i średnim zakresie oraz doskonałą moc przy wysokich obrotach. Nowa 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów z przyciskami do zmiany biegów na kierownicy zapewnia Acura ZDX doskonałe przyspieszenie, a także poprawia oszczędność paliwa. Szacunkowe zużycie paliwa w mieście i na autostradzie wynosi 16/22 mpg, a pojemność zbiornika paliwa wynosi 21 galonów, co pozwala na długie przeloty. Dodatkowo ZDX spełnia najnowsze standardy emisji EPA TIER 2 – BIN 5 oraz CARB LEV II ULEV.
Standardowo w ZDX dostępny jest ekskluzywny system Super Handling All-Wheel Drive™ (SH-AWD®). SH-AWD® zwiększa atrakcyjność Acura ZDX dzięki zapewnieniu doskonałych właściwości jezdnych oraz świetnych możliwości przez cały rok. Standardowo w Acura ZDX znajdują się obręcze aluminiowe o wymiarach 19×8,5 cala z 7 ramionami – największe standardowe koła w ofercie Acura.
Dodatkowo do dynamicznych możliwości Acura ZDX dostępny jest system Integrated Dynamics System (IDS), który dostosowuje aktywny system amortyzatorów i układ kierowniczy w zależności od preferencji kierowcy – dla bardziej komfortowej lub sportowej jazdy – wszystko to można łatwo zmienić za pomocą pokrętła. Tryb komfortowy priorytetowo traktuje izolację drogową i zmniejsza zmęczenie pasażerów, podczas gdy tryb sportowy preferuje precyzyjną reakcję na prowadzenie, lepszą kontrolę nad nadwoziem pojazdu i maksymalną przyczepność.
Zgodnie z jego projektem „sportowego coupe”, 2010 ZDX jest dłuższy, niższy, szerszy i ma znacznie szerszy rozstaw osi niż jego główni konkurenci na rynku. Acura ZDX ma rozstaw osi wynoszący 108,3 cala, całkowitą długość 192,4 cala, szerokość 85,6 cala, rozstaw osi 67,7 cala z przodu i z tyłu, oraz wysokość 62,8 cala. Te wymiary pozwalają Acura ZDX zaoferować charakter jazdy, który jest tak pewny, jak jego dramatyczny wygląd.
Gdy Acura ZDX trafi do sprzedaży tej zimy, klienci będą mieli do wyboru trzy różne poziomy wykończenia: ZDX, ZDX z Pakietem Technologicznym oraz ZDX z Pakietem Zaawansowanym. Jak wszystkie modele Acura, ZDX będzie bogato wyposażony. Panoramiczny szklany dach z ruchomymi osłonami przeciwsłonecznymi, wnętrze z ręcznie szytą skórą, łączność Bluetooth® HandsFreeLink®, elektryczna klapa bagażnika oraz system audio o wysokiej mocy z odtwarzaczem CD, radiem AM/FM, radiem satelitarnym XM® oraz łącznością audio przez USB z integracją iPoda® to wszystko standardowe funkcje.
Acura ZDX z Pakietem Technologicznym dodaje kilka kluczowych funkcji, w tym system nawigacji Acura z rozpoznawaniem głosowym™, system audio premium Acura/ELS Surround® oraz nową kamerę tylną z wieloma widokami. Pakiet Zaawansowany oferuje dodatkowe technologie poprawiające komfort klientów, takie jak system informacji o martwym polu, system hamowania zapobiegającego kolizjom™ (CMBS™) oraz adaptacyjny tempomat (ACC).
Kiedy Acura ZDX trafi do sprzedaży, przyniesie nowy poziom prestiżu dla oferty Acura. Model ZDX będzie zestawiony i wyceniony pomiędzy luksusowym SUV-em Acura MDX a luksusowym sedanem Acura RL. Ceny ZDX oraz dodatkowe szczegóły zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.
Układ napędowy
Nowy Acura ZDX jest wyposażony w nową generację silnika 3,7-litrowego SOHC V-6, który kontynuuje długoletnią misję Acura, by oferować moc i moment obrotowy na poziomie V-8 przy rozmiarze i efektywności paliwowej silnika V-6. Całkowicie aluminiowy silnik rozwija moc 300 koni mechanicznych i 270 lb-ft momentu obrotowego, oferując natychmiastową reakcję na przyspieszenie, doskonały moment obrotowy w niskim i średnim zakresie oraz znakomitą moc przy wysokich obrotach.
Aby poszerzyć zakres mocy przy jednoczesnym poprawieniu efektywności paliwowej nowego silnika 3,7L V-6, zastosowano nowy system VTEC® (Electronic Control Variable Valve Timing and Lift) o konstrukcji z dwoma wahaczami, który dotyczy zaworów dolotowych. Ponadto, specjalne specyfikacje wałka rozrządu o wysokim skoku podczas pracy VTEC®, system indukcji o podwójnej fazie oraz elektroniczny system gazu Drive-by-Wire™ współpracują, aby poprawić wydajność silnika.
Wydajność i ekonomię paliwową dodatkowo zwiększa całkowicie nowa 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów Sequential SportShift, która została zaprojektowana z myślą o najbardziej wymagających entuzjastach jazdy. Szacunkowe zużycie paliwa w mieście i na autostradzie wynosi 16/22 mpg, a pojemność zbiornika wynosi 21 galonów, co pozwala na długie przeloty. Dodatkowo ZDX spełnia najnowsze standardy emisji EPA TIER 2 – BIN 5 oraz CARB LEV II ULEV.
Standardem w ZDX jest ekskluzywny system Super Handling All-Wheel Drive™ (SH-AWD®), który jest dostosowany do warunków rzeczywistych na drodze i został udowodniony na słynnym torze Nürburgring w Niemczech. Ustala nowe standardy dla dostarczania mocy i reakcji na prowadzenie, SH-AWD® aktywnie zmienia rozkład momentu obrotowego między przednią i tylną osią, a następnie między lewym a prawym tylnym kołem, aby zmaksymalizować dostępną przyczepność w większości sytuacji drogowych. To „wektoryzowanie momentu” działa automatycznie i bezszwowo i pozwala SH-AWD® na przyspieszenie zewnętrznego tylnego koła do 1,7% szybciej niż przednie koła – co z kolei tworzy „moment yaw”, który umożliwia Acura ZDX lepszą rotację wokół zakrętu przy minimalizacji podsterowności pojazdu.
Podwozie
Podwozie Acura ZDX zostało dostrojone w celu zapewnienia idealnej równowagi między precyzją jazdy, izolacją drogową a tłumieniem. Z przodu, amortyzatory MacPhersona współpracują z sprężynami śrubowymi i dolnymi wahaczami z aluminium, zapewniając precyzyjne prowadzenie z dużym skokiem koła, podczas gdy elastomeryczne poduszki zawieszenia i przedni podframe, który „unosi się” na gumowych mocowaniach, zapewniają doskonałą izolację od drogi i silnika. Tylne zawieszenie wielowahaczowe Acura ZDX osadzone jest na oddzielnym stalowym podframe i wykorzystuje aluminiowe piony w celu zmniejszenia wagi niezawieszonej; sprężyny, tłumiki i stabilizator poprzeczny są dostrojone dla optymalnej jazdy i prowadzenia.
Wraz z dostępnym Pakietem Zaawansowanym, nowy system Integrated Dynamics System (IDS) dostosowuje w pełni niezależne zawieszenie Acura ZDX i system aktywnych amortyzatorów oraz układ kierowniczy czuły na prędkość do preferencji kierowcy dla wygodniejszej lub bardziej sportowej jazdy – dostępnej jednym naciśnięciem przełącznika. Tryb komfortowy priorytetowo traktuje izolację drogową i zmniejsza zmęczenie pasażerów, podczas gdy tryb sportowy preferuje precyzyjną reakcję prowadzenia, lepszą kontrolę nad nadwoziem pojazdu i maksymalną przyczepność.
Sercem systemu aktywnych amortyzatorów Acura ZDX są elektronicznie kontrolowane amortyzatory Magneto-Rheological, które mogą dostosować się od minimalnej do maksymalnej siły tłumienia w zaledwie pięć milisekund (0,005 sek.). Wraz z aktywnymi amortyzatorami, hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego oparte na prędkości jest automatycznie dostosowywane w zależności od wyboru kierowcy w trybie komfortowym lub sportowym: w trybie komfortowym generowane jest lżejsze wysiłek kierownicy, a w trybie sportowym wynikają bardziej sztywne wysiłki.
Nadwozie
Celem projektowym zewnętrznym dla Acura ZDX było połączenie emocjonalnego apelu sportowego coupe z doskonałymi możliwościami przez cały rok i dobrą prześwitem, aby umożliwić umiarkowane użytkowanie w terenie. Unikalny design szerokich tylnych nadkoli i aerodynamicznej kabiny nadaje Acura ZDX zdecydowany i mocny wygląd, podczas gdy panoramiczny szklany dach oferuje pasażerom oszałamiający widok na świat wokół nich.
Unikalny design moonroofa współpracuje z otaczającą szklaną strukturą, tworząc najdłuższy szklany dach w rynku motoryzacyjnym – rozciągający się od przedniej krawędzi przedniej szyby do tylnej krawędzi szyby bagażnika. W przedniej części szklanego dachu znajduje się moonroof, który nachyla się i przesuwa w przód i w tył wzdłuż zewnętrznej krawędzi dachu. Ten otwierający się design pomaga zachować maksymalne miejsce na głowę wewnątrz, a jednocześnie utrzymuje dramatyczny i osobisty design „sportowego coupe” kabiny. Stały szklany panel nad tylnym siedzeniem dodatkowo rozjaśnia kabinę. Podwójne motorowe osłony przeciwsłoneczne zakrywają zarówno przednie, jak i tylne szklane panele, gdy pasażerowie Acura ZDX chcą zredukować ilość światła słonecznego wpadającego do wnętrza, podczas gdy demontowalny deflektor powietrza z tkaniny siatkowej osiąga nowy standard dotyczący hałasu wiatru w porównaniu do tradycyjnych deflektorów powietrza.
Ładowność
Otwierając elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, odkrywamy imponująco szczegółowy tylny bagażnik, który oferuje 26,3 stopy sześcienne przestrzeni za tylnymi siedzeniami. Wyłożony wysokiej jakości dywanikiem, tylny bagażnik ma również sprytnie ukryty zbiornik bagażowy o pojemności 2,2 stopy sześciennej, umieszczony pod podłogą. Ukryte za zdejmowanymi bocznymi panelami znajdują się dodatkowe obszary przechowywania w bocznych ściankach bagażnika. Podobnie jak panel dostępu pod podłogą, zdejmowane boczne panele mają satynowe uchwyty do zwalniania i mogą być przechowywane w zbiorniku bagażowym, aby stworzyć szeroką przestrzeń ładunkową zaprojektowaną na pomieszczenie do czterech toreb golfowych. Gdy siedzenia drugiego rzędu są złożone, Acura ZDX oferuje w pełni wykładany dywanem prawie płaski podłogę oraz całkowicie 55,8 stopy sześcienne przestrzeni bagażowej.
Wnętrze
Łącząc wysokiej jakości materiały z nowym standardem dbałości o szczegóły i rzemiosła, wnętrze Acura ZDX zajmuje miejsce jako ostateczny wyraz designu wnętrza Acura. Według koncepcji projektowej „2+Freedom”, wnętrze Acura ZDX podkreśla potrzeby kierowcy i pasażera, a jednocześnie oferuje swobodę ładunku, aby łatwo pomieścić weekendowy wypad golfowy lub większy bagaż. W przypadku okazjonalnego użycia, tylne siedzenia Acura ZDX wygodnie pomieszczą dwóch pełnowymiarowych dorosłych lub trzech pasażerów na krótsze przejażdżki.
Nowe procesy produkcyjne pozwalają na precyzyjne wykończenie skórzanej tapicerki w skomplikowanych, płynnych kształtach na desce rozdzielczej, konsoli centralnej i panelach drzwiowych. Oświetlenie wewnętrzne LED oraz uderzająca deska rozdzielcza, która gaśnie, gdy nie jest używana, nadają Acura ZDX czysty, techniczny wygląd.
Standardowe cechy wnętrza Acura ZDX obejmują skórzane siedzenia, wspierane elektrycznie regulowane siedzenie kierowcy w 10 kierunkach oraz elektrycznie regulowane siedzenie pasażera w 8 kierunkach. Również standardowo występuje panoramiczny szklany dach, elektryczna klapa bagażnika oraz automatyczny system klimatyzacji w trybie podwójnym z automatyczną kontrolą wilgotności i wentylacją tylnych siedzeń. Dodatkowe standardowe wyposażenie to potężny system audio z ośmioma głośnikami, odtwarzacz CD z 6 płytami, tuner AM/FM, radio XM®, łączność audio Bluetooth®, port USB (dla takich urządzeń jak iPod®, iPhone® lub przenośne urządzenia pamięci masowej USB) oraz interfejs AUX (dla przenośnych odtwarzaczy MP3).
Wsteczne lusterko włączające dzień/noc Acura ZDX obejmuje zintegrowany wyświetlacz kamery tylnej, podczas gdy modele Tech i Advance wyświetlają informacje z kamery na pełnym ekranie nawigacji VGA.
Zaawansowana Technologia
Dostępny Pakiet Technologiczny zwiększa zarówno łączność, jak i komfort. Pakiet zaczyna się od systemu bezkluczykowego z przyciskiem startu, luksusowej pełnoziarnistej perforowanej skóry Milano dla powierzchni siedzących oraz systemu nawigacji Acura z rozpoznawaniem głosowym™. System ma 8-calowy wyświetlacz w pełnej rozdzielczości VGA, korzysta z danych nawigacyjnych zapisanych na wbudowanej 60 GB twardym dysku (HDD) dla imponującej szybkości działania i zawiera AcuraLink Real-Time Traffic z przekierowaniem ruchu™ oraz AcuraLink Real-Time Weather™ z mapami radarowymi. Dla maksymalnej łączności system AcuraLink® Satellite Communication pozwala na bezpośrednią komunikację między ZDX a Acura, w tym możliwość dokonywania automatycznych rezerwacji na serwis pojazdu.
Pakiet Technologiczny zawiera również renomowany system audio premium Acura/ELS Surround® z 435-watowym wzmacniaczem Digital Sound Processor, 10-głośnikowym zestawem surround sound oraz wbudowanym systemem magazynowania mediów o pojemności 15 GB HDD, który pozwala właścicielowi Acura ZDX pobrać i przechować około 3500 utworów do późniejszego odtworzenia. System audio premium Acura/ELS Surround® oferuje DVD-Audio (o 500 razy wyższej rozdzielczości niż tradycyjny dźwięk CD), DTS™, CD, tuner AM/FM, radio XM®, łączność audio Bluetooth®, a także łączność USB i AUX.
Dostępny Pakiet Zaawansowany zawiera wszystko z Pakietu Technologicznego, a także luksusowy materiał podsufitki, wentylowane przednie siedzenia, sportową kierownicę oraz dodatkowe oświetlenie ambientowe LED. Pakiet Zaawansowany obejmuje również system hamowania zapobiegającego kolizjom™ (CMBS™), adaptacyjny tempomat (ACC), system informacji o martwym polu oraz zintegrowany system dynamiki (IDS), który kontroluje system aktywnych amortyzatorów oraz układ kierowniczy czuły na prędkość.
Bezpieczeństwo
Słynna struktura nadwozia Acura Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™) oraz kompleksowy zestaw aktywnych i pasywnych funkcji bezpieczeństwa pomagają ZDX 2010 zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa pasażerów. Struktura nadwozia ACE™ równomiernie rozprowadza siły kolizji w całym pojeździe i pomaga również utrzymać integralność kabiny pasażerskiej w przypadku poważnej kolizji czołowej.
Pasywne funkcje bezpieczeństwa obejmują poduszkę powietrzną o podwójnym etapie, wielokrotnej progowej, systemu dodatkowego zabezpieczenia (SRS), poduszki boczne o podwójnej komorze z systemem detekcji pozycji pasażera (OPDS), przednie siedzenia z aktywnymi zagłówkami, wzmocnienia kolan dla pasażerów z przodu, poduszki powietrzne zasłonowe z czujnikiem przewrócenia oraz przednie pasy bezpieczeństwa z automatycznym systemem naprężania z wbudowanymi ogranicznikami obciążenia.
Liczne standardowe funkcje „aktywnego bezpieczeństwa”, które pomagają kierowcy Acura ZDX zminimalizować ryzyko kolizji, obejmują Vehicle Stability Assist™ (VSA®), a także system przeciw blokadzie kół (ABS) z elektronicznym rozkładem hamulców (EBD) i wspomaganiem hamowania.
Dodatkową funkcją bezpieczeństwa aktywnego, która jest obecna w dostępnym Pakiecie Zaawansowanym, jest system hamowania zapobiegającego kolizjom™ (CMBS™), który pomaga kierowcy zmniejszyć prawdopodobieństwo kolizji, ostrzegając go o potencjalnych sytuacjach kolizji i aktywując hamulce, jeśli system uzna, że kolizję można uniknąć.
Chociaż Acura ZDX nie została jeszcze przetestowana przez National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) ani Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) do chwili publikacji, wewnętrzne testy Acura prognozują, że ZDX osiągnie najwyższe oceny w testach zderzeniowych NHTSA oraz dobre oceny od IIHS.