Kiedy Alfa Romeo stworzyło model 156 w wersji kombi, nie miało na celu zrobienia bardziej przestronnego pojazdu; chodziło o tych, którzy potrzebowali dłużej ładowni na narty i snowboardy.
Wprowadzony na rynek w 1997 roku, Alfa Romeo 156 miało już sześć lat, kiedy producent postanowił nadać mu impuls w połowie cyklu życia. Wersja kombi była na rynku zaledwie trzy lata od jej prezentacji w 2000 roku. To było trudne zadanie, ponieważ samochód wciąż wyglądał świeżo. Jednak włoska marka odświeżyła obie wersje modelu 156; sedan oraz kombi, które nazwano Sportwagon.
Z przodu pojazdu znajdował się nowy zderzak z szerszymi reflektorami z przezroczystymi soczewkami oraz powiększonym znakiem Alfa w środku. Zderzak miał centralną kratkę oraz dwa boczne wloty dla okrągłych świateł przeciwmgielnych. Pomimo krytyki dotyczącej eliptycznych lusterek bocznych, Alfa Romeo zdecydowała się je zachować, ponieważ wyglądały lepiej. Z tyłu, Sportwagon miał klamki drzwi zamaskowane w słupkach C. Za nimi, trzecie, opadające okno tworzyło wrażenie shooting brake. Z tyłu wprowadzono nowe światła tylne.
W środku, zmiany na desce rozdzielczej były minimalne, z czarnymi wskazówkami zamiast białych, jak w modelu z 2000 roku. Producent już poprawił wnętrze w 2002 roku, więc w 2003 roku wprowadził jedynie drobne zmiany dla konkretnych wersji.
Pod maską, Alfa Romeo oferowała gamę czterech silników benzynowych i trzech turbodiesli, które standardowo były połączone z pięcio- lub sześciobiegową manualną skrzynią biegów, w zależności od wersji. Automatyczna skrzynia biegów (nazwa Selespeed) była dostępna w opcji. Alfa Romeo zachowała ten sam system podwójnych wahaczy z przodu w zawieszeniu, z kolumnami McPhersona z tyłu.
Jedna data w niedawnej historii Alfa Romeo przyczyniła się do rewolucji w sprzedaży i wizerunku marki. Ten szczęśliwy dzień, 9 października 1997 roku, to moment, w którym międzynarodowa prasa po raz pierwszy zobaczyła model Alfa Romeo 156 w Lizbonie. W tym momencie Alfa Romeo postanowiła odzyskać swoją tradycję i zająć swoje miejsce w wąskim kręgu prestiżowych producentów samochodów sportowych.
Kolejne modele miały zbudować na tym sukcesie: od flagowej Alfie Romeo 166 przez dynamiczną Alfę Romeo 156 Sportwagon, aż po nowoczesną, wysoko ocenianą Alfę Romeo 147. Jednak wydarzeniem, które zapoczątkowało nową drogę dla Alfa Romeo, był pojawienie się modelu 156 – średniej wielkości samochodu, który łączy w sobie całą dumę sportowego i inżynieryjnego dziedzictwa marki w jednym eleganckim, włoskim opakowaniu.
Nie musieliśmy długo czekać na wyniki. Nowy samochód zdobył uznanie prasy, która przyznała mu tytuł 'Samochodu Roku 1998′ (za tym wyróżnieniem poszło jeszcze 35 nagród) oraz kierowców, którzy złożyli zamówienia na 90 tysięcy egzemplarzy. Inni producenci motoryzacyjni również musieli zwrócić na to uwagę. Nie minęło dużo czasu, a zaczęli podążać za tym przykładem, rozszerzając swoje oferty o silniki turbodiesel z wspólną szyną, które po raz pierwszy pojawiły się w Alfie sedan.
Alfa Romeo 156 przez cztery lata rozwijała się w siłę. Sprzedano prawie pół miliona egzemplarzy sedanów i Sportwagonów na całym świecie. Aktualnie zajmuje ona zazdrosną pozycję w europejskim segmencie D, gdzie bez trudu potroiła udział Alfa Romeo: z 0,7% w 1996 roku do 3,2% w 2001 roku. Wzrosła również sprzedaż całej marki, która w Europie wzrosła z 117,500 w 1996 roku (0,9%) do 202,100 w 2001 roku (1,4%), co oznacza wzrost o 72%.
Model teraz potwierdza swoją dynamikę, oferując publiczności nową Alfę Romeo 156 Sportwagon. Jedynymi cechami, które te dwa samochody dzielą ze swoimi poprzednikami, są ich kształt zewnętrzny (tak doceniany przez kierowców na całym świecie) oraz ich niezłomna osobowość i wyjątkowe osiągi dynamiczne. Wszystko inne przeszło głębokie zmiany, aby zaoferować: lepsze osiągi, większe bezpieczeństwo, wszechstronny zestaw telematyczny i bardziej luksusowe wnętrza.
Nowa Alfa Romeo 156 wzbogaca ofertę o dwa zupełnie nowe modele. Mówiąc prościej, to Alfa Romeo 156 GTA i Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA, samochody, które reprezentują kwintesencję wartości marki i przywracają legendarną nazwę, która zainspirowała hasło 'Codziennie zwycięstwo dla samochodu, którym jeździsz do pracy’ dla Giulia Sprint w połowie lat sześćdziesiątych.
Efektem są dwa atrakcyjnie wyglądające, sportowe samochody, które zostały zaprojektowane do codziennego użytku, ale są również w stanie zapewnić uczucie jazdy torowej w odpowiednich warunkach.
Nowa Alfa Romeo 156 Sportwagon oferuje lepsze osiągi. Model posiada jeszcze jedną innowacyjną cechę inżynieryjną w postaci zupełnie nowej jednostki napędowej, która jest interpretacją silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem. Silnik nosi nazwę JTS (Jet Thrust Stoichiometric) i jest pierwszym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem o mocy większej niż 60 kW/l oraz z momentem obrotowym wyższym niż 100 Nm/l. Gwarantuje osiągi silnika 2,3, a jednocześnie zużywa o 10% mniej paliwa.
Ten rewolucyjny nowy silnik zmniejsza zużycie paliwa, przyjmując stratified charge lean burn system przy obrotach do 1500 rpm. Powyżej tej granicy silnik wykorzystuje całą swoją moc, aby zwiększyć osiągi. W przeciwieństwie do innych silników lean burn, nowa jednostka jest wyposażona w normalny trzywartościowy katalizator i może korzystać z normalnego paliwa bezołowiowego dostępnego obecnie na rynku, zamiast paliwa o niskiej zawartości siarki. Silnik już spełnia surowe normy emisji Euro 4, które mają wejść w życie.