Alfa Romeo nie chciała wprowadzać do swojej oferty „kombi”, więc wybrała model Sportwagon. W 2006 roku włoski producent samochodów zaprezentował model 159 Sportwagon.
Alfa Romeo została zbudowana na wspólnej platformie opracowanej z GM. Podczas gdy Włosi stworzyli z tego model seryjny, GM nie kontynuowało tego projektu i wykorzystało platformę Epsilon II dla modelu Insignia, wprowadzonego dwa lata po serii 159.
Sportwagon zadebiutował na Geneva Motor Show w 2006 roku i miał ten sam charakterystyczny styl studia projektowego Giorgetto Giugiaro, we współpracy z Centro Stile Alfa Romeo. Samochód nie był zaprojektowany z myślą o dużej przestrzeni bagażowej. Podobnie jak model 156 przed nim, oferował mniej miejsca z podniesionymi tylnymi siedzeniami niż wersja sedan. Włoska filozofia polegała na stworzeniu atrakcyjnie wyglądającego kombi. Samochód wyglądał podobnie jak sedan do słupka B, ale wydłużona linia dachu i pochyłe słupki D były inne. Wysoko umieszczone tylne światła były idealne do miejskiego ruchu i ciasnych miejsc parkingowych.
Wewnątrz, 159 Sportwagon miał te same kubełkowe fotele dla pasażerów z przodu oraz aluminiowe wykończenia na centralnej konsoli. Z tyłu ledwie było miejsce dla trzech dorosłych ze względu na ograniczoną przestrzeń na ramiona.
Sportwagon oferował ten sam wybór silników co sedan. W stosunku do wersji trzyboksowej, otrzymał podniesioną wersję, nazwaną Q4, z napędem na wszystkie koła.
Włoski styl, osiągi i prowadzenie typowe dla rasowego samochodu sportowego oraz elastyczne, wszechstronne wykorzystanie przestrzeni prestiżowego kombi. To w skrócie najważniejsze cechy Alfa Romeo 159 Sportwagon, nowego samochodu, który trafi na rynek we Włoszech w marcu, a następnie do innych europejskich krajów.
Ograniczające byłoby mówienie o 'wersji kombi’ Alfa Romeo 159, ponieważ auto ma własną osobowość i mocne cechy, które z powodzeniem można określić jako 'Sportwagon’. Nowy model łączy płynną linię długiego dachu, przypominającą styl niektórych coupe, z detalami takimi jak spoiler na dachu i bardzo aerodynamiczne linie. Jednocześnie przestrzeń wewnętrzna samochodu gwarantuje hojną i praktyczną pojemność ładunkową. Innymi słowy, Alfa Romeo 159 Sportwagon oferuje osiągi i dynamiczne zachowanie, których można oczekiwać od samochodu sportowego, a także bagażnik o wymiarach prestiżowego kombi, ale także wszechstronność potrzebną w dzisiejszym stylu życia.
Styl
Zaprojektowana przez Giorgetto Giugiaro we współpracy z Centrum Stylu Alfa Romeo, 159 Sportwagon jest tak samo kompaktowa jak sedan – całkowita długość jest identyczna (4,660 milimetra) – z płynną linią, która nieprzerwanie biegnie od przodu do tyłu, koncentrując się na 'rowku’, który sprawia, że cały samochód wygląda lekko i smukło, z wyrafinowaną grą światła i cienia (szerokość wynosi 1,828 mm, wysokość 1,425 mm, a rozstaw osi to 2,700 milimetrów).
Efektem jest sportowy samochód, w którym oko nie dostrzega 'dodatkowej objętości’ typowej dla kombi: to prawdziwy mocny punkt nowego modelu, który staje się jeszcze bardziej pociągający tam, gdzie większość kombi ujawnia swoje główne ograniczenia. Alfa Romeo 159 Sportwagon łączy tę zwycięską cechę z bagażnikiem, który jest 'zaprojektowaną przestrzenią’, spełniającą różnorodne wymagania, niezależnie od tego, czy jest wykorzystywana na czas wolny, czy w celach zawodowych. I nigdy nie schodzi z kursu, jeśli chodzi o sportowość i osiągi. Przykład? Wersja wyposażona w potężny silnik 3.2 V6 Q4 24 zaworów, który osiąga maksymalną moc 260 KM (191 kW) przy 6200 obr./min i moment obrotowy 322 Nm (32.8 kgm) przy 4500 obr./min. Osiągi są zdumiewające: Alfa Romeo 159 Sportwagon 3.2 V6 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7.2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 237 km/h.
Bagażnik jest łatwiej dostępny, niż można by się spodziewać po kombi (zarówno z wnętrza, jak i z tyłu, dzięki otwieranemu do góry klapowemu tylnemu drzwiom) i jego pojemność jest doskonała (445 litrów), co jest wynikiem serii zmian w nadwoziu oraz racjonalnego wykorzystania przestrzeni.
Tył auta mówi tym samym językiem, co reszta pojazdu, łącząc detale stylistyczne typowe dla Alfa z cechami charakterystycznymi dla sedana, z elementami właściwymi dla Sportwagon. Szereg odpowiednich rozwiązań stylistycznych, takich jak kompaktowa kabina pasażerska, zapewnia, że nowy model utrzymuje klasyczną sportowość Alfa Romeo. Przód pozostał niezmieniony, dominowany przez te same charakterystyczne cechy co sedan, z harmonijną równowagą, która nadaje elegancji i pewności, jakich można się spodziewać po Alfa Romeo.
Komfort
Cicha jazda, komfortowy klimat i dynamiczne samopoczucie: to cechy nowego modelu, osiągnięte dzięki zaawansowanej technologii, które tworzą idealne środowisko, niezależnie od tego, jak daleko podróżujesz lub jak długo spędzasz w samochodzie. Na przykład, doskonały wskaźnik artykulacji, który dorównuje najlepszej konkurencji. W Alfa Romeo 159 Sportwagon można normalnie prowadzić rozmowę lub w spokoju słuchać muzyki odtwarzanej przez wysokiej jakości system audio BOSE® Hi-Fi z centralnym głośnikiem na desce rozdzielczej dla lepszej akustyki. Ale to nie wszystko. Komfort na pokładzie wzbogacają także automatyczny system klimatyzacji z dwustrefową lub trzystrefową dystrybucją powietrza i kontrolą temperatury, tempomat, czujniki deszczu, zmierzchu oraz przód i tył czujników parkowania, nawigacja satelitarna z mapami (także z wyświetlaczem 'Birdview’), kontrola głosowa oraz wbudowany telefon GSM z zestawem głośnomówiącym, dzielona tylna kanapa, ogrzewanie przedniej szyby w obszarze wycieraczek oraz eleganckie ciemniejsze szkło dla tylnych bocznych szyb i tylnej szyby. Na koniec, urządzenie 'Home Link’ może być zainstalowane na osłonie przeciwsłonecznej i można je zaprogramować do zdalnego otwierania do 3 bram elektrycznych.
Jakość i prowadzenie
Alfa Romeo 159 Sportwagon została zaprojektowana z myślą o bezkompromisowej jakości, a podczas jej rozwoju była poddawana niekończącym się testom i kontrolom. Efektem jest samochód, który oferuje nie tylko włoski styl i najwyższe poziomy bezpieczeństwa, ale także znakomite prowadzenie. W rzeczywistości, najbardziej uderzającą cechą wszystkich modeli Alfa Romeo jest wrażenie samochodu przyklejonego do drogi, który reaguje z niezwykłą szybkością na ruchy kierownicy, dzięki czemu kierowca zawsze wie, co się dzieje z przednią osią, jaki jest limit przyczepności i co musi zrobić, aby umieścić przednie koła tam, gdzie chce. Zasługa w tym należy do precyzyjnego układu kierowniczego i nowego zawieszenia, które już zostało zastosowane w sedanach: podwójne wahacze z przodu dla doskonałego prowadzenia bocznego, dużej efektywności i precyzyjnej reakcji na kierownicę, a także doskonałej trakcji, oraz Multilink z tyłu, co sprawia, że samochód jest niezwykle stabilny w wysokich prędkościach manewrowych i bardzo zwinny na 'wąskich drogach’, co jest oznaką prawdziwego samochodu sportowego. Podobnie jak sedan, Alfa Romeo 159 Sportwagon z potężnym silnikiem 3.2 V6 Q4 również proponuje stały napęd na cztery koła Q4, z trzema dyferencjałami (centralny dyferencjał Torsen C samoblokujący zarządza momentem obrotowym, dzieląc go w proporcji 57% dla tylnych kół i 43% dla przednich).
Bezpieczeństwo
Tak jak sedan, który niedawno otrzymał prestiżową ocenę 5 gwiazdek EuroNCAP, nowa Alfa Romeo 159 Sportwagon potwierdza niezwykłą uwagę, jaką projektanci poświęcili każdemu aspektowi związanym z bezpieczeństwem. Zaczynając od bezpieczeństwa prewencyjnego, które zapewniają różne rozwiązania techniczne pomagające kierowcy skupić się na prowadzeniu: komfort, cicha jazda, klimatyzacja, ergonomiczna pozycja siedząca, układ sterowania i czytelne wskaźniki. Następnie mamy bezpieczeństwo aktywne, czyli prowadzenie, zdolność hamowania i pełna kontrola nad dynamicznym zachowaniem pojazdu, dzięki ABS z EBD, zaawansowanemu systemowi Kontroli Dynamiki Pojazdu (VDC), regulacji poślizgu (ASR), wspomaganiu hamulców (HBA), które interweniuje podczas nagłego hamowania, oraz systemowi Hill Holder ułatwiającemu ruszanie pod górę.
Ale prawdziwe atuty Alfa Romeo 159 Sportwagon tkwią w bezpieczeństwie pasywnym. Nowy samochód posiada innowacyjne systemy zabezpieczeń (napinacze na klamrach i ograniczniki obciążenia na pasach bezpieczeństwa), aż osiem poduszek powietrznych (w tym specjalne worki chroniące kolana oraz boczne, które rozciągają się wzdłuż obszaru okien), a także innowacyjne przednie siedzenia z urządzeniem 'przeciwko uszkodzeniom kręgosłupa’, które zbliża podparcie głowy do szyi pasażera w przypadku uderzenia z tyłu. Sztywność skrętna nadwozia Alfa Romeo 159 Sportwagon jest niezrównana, a zasługa w tym tkwi zarówno w nowej 'premium’ płycie podłogowej, stosowanej w sedanie, która zbudowana jest z materiałów o wysokiej wydajności, podwójnej blachy i spawania laserowego, jak i w licznych zmianach, które inżynierowie Alfa Romeo wprowadzili do architektury nadwozia. Dzięki tym elementom i innym środkom bezpieczeństwa, Alfa Romeo 159 Sportwagon z łatwością spełnia najostrzejsze normy ochrony pasażerów. Zostało to udowodnione w licznych testach zderzeniowych, testach ślizgowych i symulacjach komputerowych.
Silniki i skrzynie biegów