ALFA ROMEO 166 1996-2003

Po prawie dekadzie obecności na rynku, Alfa Romeo w końcu wycofała model 164 pod koniec 1996 roku i wprowadziła do swojej oferty niezwykle wyglądający model 166.

Włoski producent luksusowych samochodów miał długą historię produkcji pojazdów premium. Jednak po 1990 roku zmagał się z utrzymaniem konkurencyjności wobec niemieckich, brytyjskich i francuskich producentów samochodów. Mimo to Alfa Romeo wyróżniała się na tle konkurencji, jeśli chodzi o design. Tak samo było w przypadku modelu 166.

Walter da Silva pracował w Centro Stile Alfa Romeo, kiedy zaprojektował luksusowy sedan. Wyobraził sobie auto z jednymi z najmniejszych reflektorów tamtych czasów w branży motoryzacyjnej. W związku z tym przedni pas był bardzo smukły jak na średniej wielkości sedana. Aby zaspokoić potrzeby chłodzenia silnika, dodał szeroki Grill na zderzaku, który uzupełniał mały, palmowy grill umieszczony nad zderzakiem. Z profilu, wznosząca się linia okien sprawiała, że samochód wyglądał dynamicznie, nawet gdy stał w miejscu. Z tyłu, wysoko zamontowane czerwone światła były szerokie, ale wystarczająco grube, by pasować do reflektorów.

Wewnątrz, producent zamontował wzmocnione fotele kubełkowe z przodu, które zapewniały odpowiednie wsparcie boczne podczas manewrów na zakrętach przy dużych prędkościach. Jednak deska rozdzielcza wyglądała, jakby otaczała kierowcę oraz pasażera obok w osobnych kokpitach. Co więcej, centralna konsola była przechylona w stronę kierowcy, a wysoka środkowa konsola oddzielała dwa przednie fotele. Z tyłu, kanapa była przystosowana dla dwóch osób, z trzecim, smuklejszym i krótszym centralnym miejscem.

Pod maską, model 166 otrzymał szeroki wybór silników od Alfy Romeo. Zaczynał się od silnika 150 KM z podwójnym zapłonem, aż po 3,0-litrowy silnik V6 z naturalnym zasysaniem. Dodatkowo, z powodu włoskiego systemu podatkowego, oferował silnik V6 o mocy 200 KM z turbodoładowaniem o pojemności 2,0 litra. Na koniec, dla tych, którzy poszukiwali lepszej wydajności paliwowej, Alfa Romeo zainstalowała silnik 2,4-litrowy turbo-diesel.

Alfa Romeo 166 już jest – to kolejny ważny krok w rozwoju marki Alfa Romeo. Nowy model to duży sedan, flagowiec, który ma na czołowej pozycji w ofercie Alfa Romeo i kończy fazę ogólnej odnowy asortymentu rozpoczętą w 1994 roku. Jego wygląd i dynamika skrywają wiele rozwiązań inżynieryjnych oraz technologii komfortu, które projektantom Alfy udało się wkomponować z dużą precyzją.

Efektem jest stylowy samochód, który prezentuje wszystkie cechy estetyczne, z którymi Alfa Romeo zazwyczaj owija swoje piękne silniki. Atutem tego modelu jest jego osobowość: połączenie dziedzictwa i charakteru.

Jego dziedzictwo pozwala mu konkurować na równych zasadach z najlepszymi samochodami dostępnymi na rynku w tej elitarnej klasie. Rezultatem jest model, który ma wystarczająco mocny wizerunek i substancję, aby zaspokoić wymagającą kategorię klientów.

Jego charakter pozwala mu wyróżniać się wśród innych „rasowych” aut i oferować coś dodatkowego: typowo Alfa Romeo. To będzie ulubiona cecha tych, którzy docenią, że prestiżowy sedan potrafi także dostarczyć satysfakcji z jazdy – tych, którzy ucieszą się, odkrywając, że duża „siostra” Alfy Romeo 156 dzieli wszelkie nagradzane osiągi i sportowe odczucie.

Alfa Romeo 166 oferuje różne kombinacje silnika i skrzyni biegów, które są jednymi z najsilniejszych i najbardziej efektywnych dostępnych obecnie na rynku. Zawieszenie zapewnia absolutną kontrolę nad pojazdem w każdej sytuacji. Wiele funkcji elektronicznych pozwala korzystać z doskonałych osiągów, które oferują wszystkie wersje Alfy Romeo 166, w absolutnym bezpieczeństwie: od ABS z elektroniczną dystrybucją hamowania po regulację antypoślizgową dla automatycznej kontroli trakcji.

Ale to nie wszystko. Alfa Romeo uważa, że flagowiec, jakim jest Alfa Romeo 166, powinien być również zaprojektowany z myślą o komforcie pasażerów. Nowy model od razu ujawnia się jako bardzo przyjemny samochód do podróżowania, zarówno w roli kierowcy, jak i pasażera, podczas krótkich przejażdżek czy długich podróży autostradowych. Przyjemne wnętrza zostały wzbogacone przez zaawansowany system klimatyzacji, doskonałą izolację akustyczną i komfortowe, efektywne zawieszenie.

Zaawansowana technologia została wprowadzona, aby uprościć życie: wydajny elektroniczny interfejs, tempomat przydatny podczas jazdy po autostradzie, „inteligentne” radio, które potrafi dostosować poziom głośności do otoczenia – i system nawigacji satelitarnej, który sugeruje najlepszą trasę do celu.

Efekt to wspaniały sedan, który potrafi dać z siebie wszystko w różnych sytuacjach. Najbardziej wyróżniającą cechą samochodu jest prawdopodobnie umiejętność osiągania równowagi między komfortem, osiągami, bezpieczeństwem a stylem. I to jest podstawowa cnota, której oczekuje się od samochodu w tym segmencie rynku.

SYMBOLICZNY SEDAN

Alfa Romeo 166 potwierdza swoją osobowość na otwartej drodze. Oferuje bowiem cały komfort i wyrafinowanie, jakiego oczekuje się od flagowca. Ponieważ jego standardy prowadzenia i zachowania są dokładnie takie, jakich się spodziewasz po Alfie Romeo. Cechy charakterystyczne, które dzieli z innymi Alfami, to zredukowane przechyły, zaawansowana geometria tylnego zawieszenia, zapewniająca pewne zachowanie na zakrętach oraz płynne i precyzyjne kierowanie.

Alfa Romeo 166 jest szczególnie łatwa w prowadzeniu, ponieważ pozwala na łatwe korekty ze strony kierowcy. Samochód prowadzi się doskonale dzięki bardzo bezpośredniemu kierowaniu. Nie musisz męczyć rąk, a wszelkie zakręty pokonujesz ze stylem, nie odrywając rąk od kierownicy.

Sekret tej wydajności tkwi w wyrafinowanym układzie mechanicznym. Na przykład zawieszenie łączy przednią konfigurację podwójnych wahaczy z nowym systemem wielowahaczowym na tyle.

Z punktu widzenia technicznego oznacza to, że opony przednie zawsze pracują optymalnie w odniesieniu do drogi, z równomiernym ciśnieniem na powierzchni kontaktu opony.

Tego rodzaju zachowanie ma kluczowe znaczenie z powodów aktywnego bezpieczeństwa. Kiedy konieczne jest uniknięcie nagłej przeszkody, Alfa Romeo 166 potrafi najlepiej wykorzystać swoje cechy w dwóch najważniejszych etapach manewru: na początku i na końcu. Na początku reaguje szybko (dzięki układowi zawieszenia z przodu) i oferuje maksymalną przyczepność boczną. Na końcu płynnie i instynktownie się realignuje. Ten ruch ułatwiają drobne ruchy kierownicą, narzucone przez tylne zawieszenie. Samochód może także korzystać z systemu hamulcowego, który bardziej pasowałby – biorąc pod uwagę strukturę, rozmiar i materiały – do wysokowydajnego samochodu sportowego niż do modelu w segmencie Alfy Romeo 166.

Łatwo sobie wyobrazić, jak dużą przyjemność z jazdy odczują miłośnicy samochodów w pojeździe, który potrafi w pełni wykorzystać swoją wyjątkową reakcję zawieszenia. Układ zawieszenia przedniego sprawia, że zachowanie samochodu jest neutralne na zakrętach, z minimalnym podsterowaniem, i zapewnia, że samochód podąża dokładnie tam, gdzie chce kierowca. Tylne zawieszenie nieznacznie kieruje tylne koła, aby płynnie i stopniowo podążały za każdym manewrem.

Korzyści są natychmiast widoczne, gdy samochód pokonywany jest z prędkością na zakręcie. Alfa Romeo 166 kończy pierwszą część trajektorii z całą precyzją samochodu z napędem na przednie koła. Gdy delikatnie zwolnisz pedał gazu w połowie zakrętu, samochód „spinany” linii zakrętu z nutą nadsterowności. W tym momencie pozostaje tylko przyspieszyć na wyjściu z zakrętu, aby samochód znów ustawił się w linii z płynnością.

Zwinność Alfy Romeo 166 jest od razu oczywista dla każdego (nawet dla nowicjusza), kto prowadzi ją na mieszanej trasie o dużej prędkości. Reakcje samochodu są tak natychmiastowe, łagodne i płynne (bez opóźnień, przechyłów czy reakcji dwuetapowych), że ogólne wrażenie jest zdecydowanie bardziej kompaktowego pojazdu.

CECHY

Solidna i majestatyczna, ale także zwinna i gotowa do działania, Alfa Romeo 166 wyróżnia się płynnością, prostotą i atrakcyjnym stylem.

Rodzinna podobieństwo Alfy Romeo 166 do innych modeli w ofercie marki jest oczywiste, podobnie jak jej związek z chwalebną przeszłością. Tradycja została zrewidowana i zinterpretowana na nowo w świetle aktualnych gustów i świadomości, ale Alfa Romeo 166 może również pochwalić się dwoma istotnymi cechami dużego sedana: równowagą i dyskretną konsekwencją, które są najskuteczniejszym wyrazem włoskiego stylu.

Nowy model jest skierowany do wymagających kierowców, którzy doceniają zaawansowane inżynieryjnie rozwiązania i oczekują wysokiej jakości życia na pokładzie, bezpieczeństwa oraz – naturalnie – satysfakcji z jazdy.

Dostępne są pięć jednostek napędowych: cztery z nich to silniki benzynowe – (155 KM – 114 kW 2.0 Twin Spark 16V; 205 KM – 151 kW 2.0 V6 turbo; 2.5 i 3.0 V6 24V o mocach odpowiednio 190 KM – 140 kW i 226 KM – 166 kW). Jest również jednostka wysokoprężna: 136 KM – 100 kW 2.4 JTD. Dzięki doskonałym poziomom mocy i momentu obrotowego, te silniki oferują znakomite osiągi, niezawodność i zgodność z normami środowiskowymi.

2.0 Twin Spark to klasyczny silnik Alfy Romeo z podwójnym wałkiem rozrządu, tutaj przedstawiony w najnowszej wersji z wielozaworową głowicą, zmiennym czasowaniem zaworów, podwójnym zapłonem i kolektorem dolotowym o zmiennej geometrii dla optymalnego momentu obrotowego, a tym samym łatwości prowadzenia, nawet przy niskich obrotach. 2.0 V6 turbo łączy wszystkie zalety turbodoładowanego silnika z przyjemnością z jazdy 6-cylindrowym silnikiem: kompromis unikalny w tej kategorii. Jednostki 2.5 i 3.0 V6 24v charakteryzują się doskonałymi standardami mocy i momentu obrotowego w swojej klasie.

Na koniec, 2.4 JTD oferuje doskonałą wydajność w trybie wysokoprężnym, wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach i dużą elastyczność jazdy dzięki innowacyjnemu systemowi wtrysku bezpośredniego Unijet z systemem zmiennej geometrii turbiny.

Skrzynie biegów Alfy Romeo 166 są również nowoczesne i niezawodne. Manualna wersja działa cicho, jest płynna w obsłudze i wymaga bardzo niewielkiego wysiłku przy włączaniu biegów. Wersja pięciobiegowa jest połączona z silnikami 2.0 Twin Spark i 2.5 V6. Wersja sześciobiegowa jest zamontowana w modelach 2.4 JTD, 2.0 turbo i 3.0 V6. Szósty bieg zwiększa sportowość i łatwość jazdy w wersjach benzynowych, a jednocześnie pomaga zmniejszyć zużycie paliwa i poziom hałasu w jednostce wysokoprężnej.

Obie jednostki V6 z normalnym doładowaniem mogą być opcjonalnie wyposażone w elektroniczną automatyczną skrzynię biegów. Ta nowa, zaawansowana skrzynia biegów znana jest jako system Sportronic samoadaptacyjny. System oferuje sekwencyjną ręczną obsługę; tzn.: użytkownik ma swobodę zmiany biegów – lub system może dostosować się do stylu jazdy kierowcy oraz warunków drogowych, wybierając najlepsze strategie zmiany prędkości na podstawie wielu parametrów.

Od skrzyni biegów do zawieszenia. Alfa Romeo 166 zawdzięcza wiele ze swojego znakomitego zachowania na drodze temu ostatniemu. Przód zawieszenia charakteryzuje się układem podwójnych wahaczy, który jest rozwinięciem systemu używanego w Alfie Romeo 156. Tylne zawieszenie jest wielowahaczowe. Ta wyrafinowana kombinacja udaje się połączyć prowadzenie i komfort, zapewniając samochodowi maksymalną stabilność i satysfakcję z jazdy.

Aby zapewnić kierowcy pełną kontrolę w każdych warunkach, lider oferty Alfy korzysta z szeregu nowoczesnych rozwiązań inżynieryjnych: aktywnego czujnika ABS z elektroniczną dystrybucją siły hamowania; regulacji antypoślizgowej oraz systemu kontroli trakcji dla skuteczniejszej kontroli trakcji – a także sportowej reakcji gazu, umożliwiającej kierowcom wybór preferowanego stylu jazdy.

Tradycyjny zestaw bezpieczeństwa – w tym dwie poduszki powietrzne (jedna z czujnikiem obecności pasażera), napinacze z przodu i system zapobiegania pożarowi – został rozszerzony w Alfy Romeo 166 o reflektory ksenonowe i poduszki boczne. To wszystko, a także 140 000 daNm/rad sztywności skrętnej stanowi doskonałą podstawę dla intrinsically safe samochodu.

Satysfakcja z jazdy zawsze była główną cechą samochodów Alfa Romeo, ale komfort podróżowania również jest istotną jakością dużego sedana w klasie premium. Na Alfy Romeo 166 nic nie pozostawiono przypadkowi. Przestronne, proporcjonalne wnętrze wykorzystuje w pełni każdą dostępną przestrzeń. Fotele są sportowe, ale wygodne i łatwe do regulacji. Automatyczny system klimatyzacji utrzymuje idealne warunki dla czujności kierowcy, zapewniając jednocześnie dobre samopoczucie kierowcy i pasażerów.

Doskonała jakość życia na pokładzie jest wspierana także przez system tempomatu, który utrzymuje prędkość ustawioną przez kierowcę, aby zapewnić relaksującą podróż. Zintegrowany system sterowania to zaawansowane urządzenie elektroniczne odpowiedzialne za zarządzanie systemem klimatyzacji, komputerem pokładowym, radiem, systemem Hi-Fi, telefonem GSM i systemem nawigacji satelitarnej.

Wiele komfortu, zaawansowane technologie, mocne silniki i oryginalny styl: to mocne strony nowego modelu. Do tego minutowa uwaga na detale, ogromny wybór opcji i akcesoriów oraz szeroki wachlarz materiałów i kolorów.

Klienci Alfa Romeo 166 mogą wybierać spośród trzech wariantów wnętrza w różnych kolorach, zaprojektowanych z myślą o zaspokojeniu nawet najbardziej wymagających klientów w tym segmencie rynku: eleganckie wnętrze o ciepłych beżowych tonach; sportowe wnętrze zestawione z ciemnoszarym i czarnym – podczas gdy w klasycznym środowisku dominują jasnoszare odcienie. Jako opcje można również wybrać skórzane wnętrza Red Style i Blue Style. Pierwsze zarezerwowane jest dla wersji Super (2.0 V6 turbo i 3.0 V6). Drugie dostępne jest dla wszystkich pozostałych wersji Alfy Romeo 166.

Ostateczny efekt końcowy uzupełnia 12 lśniących kolorów nadwozia. Wśród nich znajdują się dwa pastelowe i osiem metalicznych odcieni, a także dwa iryzujące kolory oparte na perłowych emaliach: klasyczny już Nuvola oraz nowy Aurora.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.