Alfa Romeo 8C Competizione nie trafił na rynek w odpowiednim czasie, mimo że został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2006 roku.
Kiedy samochód został wprowadzony do sprzedaży, producent otrzymał ponad 1400 zamówień, jednak w 2007 roku, gdy nad światem zaczęły gromadzić się ciemne chmury kryzysu gospodarczego, lista zamówień znacznie się zmniejszyła. Alfa Romeo ogłosiło, że wyprodukuje jedynie 500 egzemplarzy, co też zrobiło.
Długi przód, trójkątne reflektory z trzema lampami w środku oraz logo Alfa Romeo umieszczone na tle kratki, powiększone nad maską, to niektóre z wyróżniających cech designu tego modelu. Kabina została przesunięta w tył, a tylna część praktycznie nie istniała. Projektanci Alfa Romeo zdecydowali się na okrągłe lampy tylnie, jak w starszych sportowych modelach tej marki.
Wnętrze 8C Competizione wyposażono w dwa sportowe fotele, które pochodziły z Ferrari. Zbudowane były z włókna węglowego i obszyte skórą. Wysoka konsola centralna mieściła przyciski do sterowania skrzynią biegów oraz trybami jazdy, przełącznik hamulca ręcznego i przycisk startu. Zestaw wskaźników składał się z dwóch dużych tarcz i wyświetlacza LCD pomiędzy nimi. Z tyłu znajdowała się półka na bagaż, a bagażnik był niemal nieobecny.
Silnik 8C był zmodyfikowaną jednostką pochodzącą z Maserati. Połączono go z 7-biegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem zamontowaną z tyłu. Ogranicznik poślizgu był standardem. Prędkość maksymalna była nieco niższa niż w przypadku Ferrari, ponieważ Alfa Romeo nie chciała irytować swojego większego brata.
Ostateczna wersja wyjątkowego Alfa Romeo 8C Competizione, samochodu Gran Turismo, który zostanie wyprodukowany w limitowanej edycji, zadebiutowała w Paryżu. Pojazd, zaprojektowany przez Alfa Romeo, jest bezpośrednio inspirowany modelem koncepcyjnym, który wzbudził zachwyt na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2003 roku, i korzysta z najlepszego know-how technicznego oraz przemysłowego, jakie oferuje Alfa-Maserati Sports Centre. Współpraca obu producentów została zrealizowana, aby zapewnić integrację między działami projektowymi Alfa Romeo oraz działami produkcyjnymi Maserati.
Alfa Romeo 8C Competizione czerpie inspirację z chwalebnej przeszłości Alfa Romeo, przenosząc wartości marki związane z technologią i emocjami w przyszłość. Historyczne odniesienia zaczynają się od sugestywnej nazwy, która przypomina o wielkiej sportowej tradycji Alfa Romeo. Kod 8C został użyty do identyfikacji samochodów (wyścigowych i drogowych) z lat trzydziestych i czterdziestych, które były wyposażone w rewolucyjny silnik ośmiocylindrowy zaprojektowany przez słynnego projektanta Vittorio Jano. Termin 'Competizione’ ma na celu uhonorowanie '6C 2500 Competizione’, sportowego coupé, którym w 1950 roku kierowali Fangio i Zanardi w słynnym wyścigu Mille Miglia.
Nazwa '8C Competizione’ nie jest przypadkowym wynalazkiem, ale wyrazistym znakiem sportowej historii Alfa Romeo. To prawdziwa legenda, która powstała z niezliczonych zwycięstw odniesionych na torach wyścigowych na całym świecie dzięki umiejętnościom ludzi i ich pasji do wyścigów, badań silników oraz nowoczesnej technologii, a także ożywionej chęci stawiania nowych wyzwań.
To powiązanie z wartościami historii Alfa Romeo nadaje dodatkowego znaczenia terminowi 'Competizione’; w perspektywie przyszłości reprezentuje ono poczucie ciągłej dynamiki, które wyróżnia markę dążącą do doskonałości, większej konkurencyjności i innowacji technologicznej. To wyjaśnienie roli nowego samochodu, który nie jest punktem docelowym, ale punktem wyjścia, mającym na celu potwierdzenie wyjątkowego miejsca Alfa Romeo w świecie: zdolności do połączenia ekscytującej formy z satysfakcją z jazdy.
Styl i aerodynamika: tradycja i innowacja
Atrakcyjna forma stworzona przez Alfa Romeo Style Centre sprawia, że ten samochód z dwoma kubełkowymi siedzeniami jest unikalny w świecie Gran Turismo. Projektanci ciężko pracowali, aby zapewnić, że wymagania dotyczące aerodynamiki i wydajności nie zmieniły pierwotnej koncepcji pojazdu. Styl utrzymuje niezwykle czystą formę, niewykluczoną przez elementy zakłócające ogólną harmonię.
Rozwiązania wprowadzone w Alfa Romeo 8C w celu osiągnięcia najwyższego poziomu efektywności aerodynamiki nie ograniczają się jedynie do formy. Powietrze otacza samochód i podąża za jego naturalnym tokiem, nie przeszkadzają mu ani zakręty, ani nierówności. Wszystkie powierzchnie i profile słupków oraz kształt i położenie lusterek zostały zoptymalizowane za pomocą modelowania matematycznego oraz testów w tunelu aerodynamicznym i na rzeczywistych modelach. Dużą uwagę przyłożono do stworzenia efektu przypominającego efekt przyziemienia, który pozwolił na uzyskanie ujemnego Cz (współczynnika nośności), co zwiększa stabilność przy dużych prędkościach, podobnie jak w samochodach wyścigowych.
Kompaktowe wymiary koncentrują agresję samochodu zaprojektowanego w celu zapewnienia maksymalnej efektywności jazdy.
Powierzchnie samochodu są mocno rzeźbione i sprawnie formowane. W szczegółach, nadwozie zyskuje dodatkowy dynamizm dzięki poziomemu rowkowi wyciętemu w boku nad przednim nadkolem. Duże koła i potężna muskulatura tylnych błotników podkreślają osobowość i siłę modelu, nie ujmując nic z płynnych linii, które zdają się podkreślać formalne piękno poszczególnych detali zewnętrznych: osadzona w przednim błotniku w kształcie kropli reflektor, diodowe światła tylne będące połączeniem technologii i racjonalizmu, zapasowy uchwyt drzwi. Przód nadal wykazuje charakterystyczne cechy Alfa Romeo, z nową interpretacją „wąsów” i herbu.
Innowacyjny kształt zapowiada detale i proporcje przyszłych samochodów Alfa Romeo, ale także przypomina o przeszłych emocjach i odniesieniach historycznych: 33 Coupé Stradale, Giulia TZ i wielu innych wielkich nazwisk historii motoryzacji. Centrum stylizacji Alfa Romeo opracowało również nowe kolory, które podkreślają kształt Alfa Romeo 8C Competizione, idealnie współgrając ze smukłą formą samochodu, sugerując nowoczesność i powiew technologii.
Silnik 8 cylindrowy 4.7: włoskie 'belcanto’
Silnik jest bijącym sercem każdego Alfa Romeo. W tym przypadku przyjmuje formę zupełnie nowego 90° V 8-cylindrowego silnika o pojemności 4691 cm3, zaprojektowanego z myślą o jednym celu: zapewnieniu niezwykłej wydajności przy jednoczesnym oferowaniu płynnej jazdy i użyteczności w każdych warunkach, od toru po ruch uliczny.
Najważniejsze parametry silnika można podsumować jako maksymalną moc 450 KM przy 7000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 470 Nm przy 4750 obr/min oraz maksymalną prędkość 7500 obr/min.
Układ wewnętrznych ruchów cieczy i system chłodzenia głowicy cylindrów został zaprojektowany w celu osiągnięcia wysokiej przepustowości przewodów oraz skutecznego chłodzenia ładunku powietrza, aby maksymalizować efektywność objętościową i wydajność silnika.
Harmonizacja geometrii dolotu i wydechu oraz wprowadzenie ciągłej zmiennej regulacji zaworów na wałkach rozrządu dolotowego oraz optymalizacja komory spalania i kalibracja silnika oznaczają, że 80% momentu obrotowego jest dostępne od 2000 obr/min.
W sportowych warunkach jazdy na zróżnicowanych trasach jednostka napędowa oferuje imponująco krótkie czasy reakcji dzięki wysokiej przepustowości dolotu oraz niskiej bezwładności systemu sprzęgła dwupłytowego.
Wał korbowy z przeciwwagami pod kątem 90°, w pełni zbilansowany dzięki starannemu doborowi korbowodów i tłoków, zapewnia niski poziom wibracji.
Blok silnika i zespół podstawowy wykonane są z aluminium z 5 głównymi łożyskami, co zapewnia dużą sztywność struktury i minimalizację strat spowodowanych tarciem. Głowice cylindrów również są wykonane z aluminium.
Wszystkie przewody (woda, olej, powietrze wtórne) są odlewane bezpośrednio do silnika, aby stworzyć system o dużej sztywności, małych wymiarach i gwarancji bezpiecznej instalacji, to jest dużej niezawodności.
Odlewanie systemów pomocniczych w głównym odlewie silnika oraz stosowanie bardzo sztywnych, grubych komponentów zapewnia minimalny hałas emitowany przez silnik i wysoka niezawodność komponentów.
Zastosowanie układu z rozrządem na pojedynczym łańcuchu również zasługuje na szczególną uwagę, co potwierdza wprowadzenie, które gwarantuje wyjątkową niezawodność przez długi czas.
Specjalna uwaga została również poświęcona akustycznej definicji i strojenie dolotu oraz wydechu w poszukiwaniu barwy dźwięku, która wzmacnia charakter samochodu i czyni go niepowtarzalnym. Efektem jest głęboki, charakterystyczny dźwięk, podkreślony przez przepuszczający powietrze system dolotowy oraz system wydechowy z elektronicznie kontrolowanymi zaworami, które poprawiają dźwięk samochodu bez naruszania jakichkolwiek restrykcji homologacyjnych czy ekologicznych.
Napęd, zrobotyzowana skrzynia biegów i samoblokujący się dyferencjał
Inżynierowie użyli znanego układu z innych modeli Alfa Romeo w 8C Competizione: architektura transaxle z skrzynią biegów z tyłu, która jest uznawana za atut samochodów Alfa Romeo. Taki układ pozwala na doskonałe osiągi dynamiczne, zapewniając jednocześnie aktywne bezpieczeństwo, z którego słyną samochody Alfa Romeo.
Zespół silnik-skrzynia biegów został zaprojektowany zgodnie z konfiguracją transaxle, co zapewnia bardzo skuteczne rozłożenie masy dla prowadzenia pojazdu. Dzięki małym wymiarom silnika osiowego i integracji z komponentami ramy z rysunków, cały zespół napędowy może być umieszczony głęboko do tyłu, co zapewnia wymagane sportowe ułożenie.
6-biegowa skrzynia biegów z komputerowym doborem prędkości za pomocą dźwigni za kierownicą zaprojektowano tak, aby zapewnić ultra-gładkie zmiany biegów i może być używana w trybach Manual-Normal; Manual-Sport; Automatic-Normal; Automatic-Sport oraz Ice. Samoblokujący się dyferencjał pozwala na zarządzanie przyspieszeniem i stabilnością z niezwykłą efektywnością w każdej sytuacji.
Zawieszenie, koła i system hamulcowy
W najlepszej tradycji Alfa Romeo inżynierowie wzorowali się na wyścigach. Zawieszenie nowego modelu jest tego doskonałym przykładem, z podwójnym wahaczem, odlewaną aluminiową belką osiową oraz dodatkowymi stężeniami dla kontroli zbieżności.
System hamulcowy oferuje perforowane, wentylowane tarcze z aluminiowymi zaciskami hamulcowymi, aby zapewnić szybkie i skuteczne hamowanie, nawet przy intensywnym użytkowaniu. Aby samochód trzymał się drogi, został wyposażony w opony 20″ specjalnie opracowane dla osiągów: 245/35 z przodu i 285/35 z tyłu, zamontowane na perforowanych obręczach z płynnie formowanego aluminium, aby zapewnić lekkość i maksymalną efektywność wentylacji hamulców.
Aby zapewnić, że samochód jest zabawny i bezpieczny w każdych warunkach jazdy, Alfa Romeo 8C Competizione wyposażono w najnowszy system Alfa Romeo VDC, zaawansowany system kontroli stabilności i trakcji, który sprawia, że kierowca czuje się zintegrowany ze swoim samochodem.
Sztywna, lekka struktura
Sztywna, lekka struktura to zasada przy konfigurowaniu dobrego samochodu wyższej wydajności. To również przewodnia zasada Alfa Romeo 8C Competizione. W szczegółach, kompaktowa rama wykonana jest ze stali, aby uzyskać jak największą sztywność skrętną, zapewniającą dokładną i bezpieczną jazdę w każdych warunkach, podczas gdy nadwozie wykonane jest z włókna węglowego. Ten wybór jest motywowany koniecznością minimalizacji wagi oraz optymalizacji środka ciężkości samochodu dla lepszej zwrotności i prowadzenia na wymagających trasach.
Wnętrze: osobowość i technologia
Charakterystyczny wygląd samochodu wynika z szerokiego zastosowania materiałów kompozytowych na desce rozdzielczej i panelach wewnętrznych. To wybór techniczny, ale także wzmacnia ducha samochodu i podkreśla jego osobowość. To samo myślenie doprowadziło do przyjęcia anatomicznych siedzeń wykonanych z włókna węglowego, które można dostosowywać i personalizować w zależności od fizycznych cech kierowcy (funkcja wcześniej zarezerwowana dla samochodów wyścigowych).
Wszystko zaprojektowane i wyprodukowane, aby zapewnić maksymalną użyteczność dla kierowcy oraz dla tych, którzy będą mieli szczęście dzielić się dreszczykiem: relaksująca pozycja siedzenia, intuicyjne instrumenty zawsze w zasięgu wzroku, zrobotyzowane dźwignie zmiany biegów przymocowane do kolumny kierowniczej i łatwe do osiągnięcia bez konieczności zdejmowania rąk z sportowej kierownicy.
Starannie wykonane i dopracowane wykończenie umożliwia również dostosowanie samochodu do gustu kierowcy, dostępne są różne opcje wnętrza.
Całkowita satysfakcja z jazdy sportowej
Wystarczy na to spojrzeć, żeby się zakochać: szerokie opony, niskoprofilowy kształt i stylizacje pełne agresji. Dosłownie do zakochania. Usłysz silnik i zapłacz: pełny, przekonujący, basowy ryk. Teraz pozostaje tylko usiąść za kierownicą, włączyć pierwszy bieg i wyruszyć na jazdę swoim Alfa Romeo 8C Competizione. Zostaje jedna wątpliwość: jak prowadzić sportowy model, którego maska kryje silnik o pojemności 4700 cm3, który uwalnia 450 KM mocy i 470 Nm momentu obrotowego przy wciśnięciu pedału gazu? Niespodziewana odpowiedź brzmi: z wielką łatwością – wręcz łatwiej, prościej i bardziej intuicyjnie niż w zwykłym samochodzie. O ile pozwolisz sobie na czas i satysfakcję (bo o to w końcu chodzi) przyzwyczajenia się do bardziej bezpośrednich kontrolek i szybszych reakcji, które można by oczekiwać tylko od prawdziwego samochodu sportowego na zróżnicowanych trasach lub – co jeszcze bardziej – na torze, gdzie prędkość i lateralne przyspieszenie są znacznie bardziej kontrolowalne.
Nowe Alfa Romeo 8C Competizione to bezdyskusyjnie Alfa w bezkompromisowym poczuciu kontroli i satysfakcji z jazdy. Komfort jazdy oraz zachowanie dynamiczne zawsze były specyfiką samochodów Alfa Romeo: w tym samochodzie stanowią prawdziwą siłę.
Alfa Romeo 8C Competizione: legendarna nazwa dla wyjątkowego samochodu
Od samego początku duch Alfa Romeo napędzała nieustanna dążenie do doskonałości technicznej, osiągając coraz lepsze osiągi. Chodzi tu o silnik: bijące serce każdego samochodu Alfa Romeo. Tory wyścigowe na całym świecie były idealnym tłem dla naprawdę unikalnego postępu technicznego i technologicznego, a Alfa Romeo zawsze zajmowało najwyższą pozycję na podium zwycięzców.
Kluczem do dominacji inżynieryjnej Alfa Romeo był silnik 8-cylindrowy opracowany w pierwszej połowie lat dwudziestych przez młodego inżyniera o imieniu Vittorio Jano. Jego początkowe zlecenie polegało na zrewidowaniu silnika 6-cylindrowego, aby sprostać potrzebom nabywców modeli produkcyjnych oraz aby zmierzyć się z konkurencją oferowaną przez rywalizujące marki w wyścigach.
Pierwszy 8C był testowany w 1923 roku, z modelem P1, już wyposażonym w kompresor i podwójne zapłon, a następnie model P2. Jego debiut nie mógł być lepszy: w 1925 roku Alfa Romeo P2 zdobyła pierwsze miejsce w pierwszych Mistrzostwach Świata. Pozytywne efekty tych innowacji nie ograniczały się tylko do silników samochodów produkcyjnych, ale chwała tego wyniku została włączona w znak 'Alfa Romeo – Mediolan’ w formie wieńca laurowego, który od tego dnia zdobił wszystkie samochody Alfa Romeo.
Na początku lat trzydziestych potężne, niezawodne silniki 8-cylindrowe – teraz z lekkiego stopu – mruczały jak koty pod maskami stylowych kabrioletów i coupé (które budowali mediolańscy Zagato i Castagna) i ryczały jak lwy w pyłach wyścigów takich jak Mille Miglia i Targa Florio, które dodały do imponującej listy zwycięstw. Ekscytujące wygrane osiągnięte przez Alfa Romeo 8C w 1931, 1932, 1933 i 1934 roku w Le Mans zasługują na szczególną uwagę (samochód później nazwano 'Le Mans’ po tych wielkich sukcesach).
Silnik 8-cylindrowy osiągnął szczyt techniczny w silniku Alfa Romeo Tipo B, znanym jako 'P3′, aby podkreślić jego technologiczną relację z P2. Campari, Nuvolari, Caracciola, Borzacchini, Marinoni, Guidotti i Fagioli to tylko niektórzy z mistrzów, którzy zawdzięczali swoje sukcesy wersjom silnika 8C z 1932 i 1934 roku w obliczu wyzwań stawianych przez najprestżowsze toru wyścigowe na świecie.
Ciągły postęp i konsekwentne badania techniczne doprowadziły do 8C 2900, niepokonanego króla wyścigów od Mille Miglia po 24-godzinny wyścig Le Mans. Samochód, niezwykle stylowy 8C z nadwoziem konstrukcji Touring, został doskonale prowadzony przez swojego kierowcę Biondetti. Ten silnik był niesamowicie długowieczny: 8C 2900 B prowadzony przez Biondetti i Romano znowu wygrał Mille Miglia w 1947 roku, udowadniając jeszcze raz, na wyjątkowo trudnej trasie, że silniki Alfa Romeo cechuje naprawdę niezwykła moc i niezawodność.
II wojna światowa na krótko zatrzymała zwycięski rozwój 158. Legendarna 'Alfetta’, destylat doskonałych cech inżynieryjnych motoryzacji, ujrzała światło dzienne w 1946 roku. Jak powiedział Juan Manuel Fangio, prowadzenie tego 8-cylindrowego samochodu było jak 'trzymanie w dłoniach smyczka Stradivariusa’. Najpierw 158, a później 159 przyniosły Alfa Romeo laury w pierwszych dwóch nowoczesnych mistrzostwach świata Formuły 1, z Nino Fariną w 1950 roku i z Fangio w 1951 roku.
Po zwycięstwach w Formule 1, Alfa Romeo postanowiła wycofać się z wyścigów, aby poświęcić się wymaganiom stawianym przez nowego członka rodziny, model 1900, a później gamie Giulietta. W 1967 roku powrócił potężny silnik 8-cylindrowy zainstalowany w samochodach wyścigowych 33, odpowiedzialny za atrakcyjną, zdecydowaną sylwetkę wersji drogowej 33. Ten samochód również zadebiutował w wyścigach z bardzo obiecującymi rezultatami, gdy Teodoro Zeccoli zajął pierwsze miejsce na podium po wyścigu pod górę we Fleron w Belgii w modelu 33/2 Sport Prototype.
Inne modele 33 odnosiły znaczne sukcesy na torach i obiektach wyścigowych na całym świecie w latach siedemdziesiątych. Ta doskonałość techniczna została przeniesiona do standardowych samochodów produkcyjnych, takich jak Montreal, samochód o dużym prestiżu i osiągach, którego silnik 8-cylindrowy pochodził z jednostki stosowanej w wyścigowych modelach 33. W 1977 roku silnik 8-cylindrowy został zainstalowany w limitowanej serii Alfetta GTV, produkowanej przez Autodelta, kontynuując w ten sposób sportową tradycję w produkcji silników.