Stworzona z myślą o rodzinach i małych przedsiębiorcach, Giardinetta była wersją kombi modelu Alfa Romeo Alfasud.
Alfa Romeo zmagała się z problemami w zatrudnieniu, rządem włoskim oraz z Fiatem, aby uruchomić projekt Alfasud. Nawet po jego rozpoczęciu liczne strajki pracowników fabryki na południu miały wpływ zarówno na produkcję, jak i na same produkty. Elementy nadwozia pozostawały niepomalowane na placu przez dni, zaczynając rdzewieć jeszcze przed zamontowaniem ich w samochodach. Jednak ci, którym udało się nabyć pojazd złożony z nowych części, byli zadowoleni. Alfasud był udanym samochodem, a jego producent dostrzegł potrzebę większego bagażnika. Tak powstała wersja Giardinetta, będąca pierwszym masowo produkowanym kombi marki Alfa Romeo.
Przód był podobny do pozostałych modeli Alfasud, z prostokątnymi, poziomymi reflektorami i czarną plastikową atrapą grilla pomiędzy nimi. Na środku znajdował się emblematu Alfa, otoczony chromowanym wykończeniem, tworząc sportowy wizerunek, nietypowy jak na kombi. Jednak z powodu tylko dwóch drzwi bocznych, można ją również uznać za shooting-brake.
Wnętrze było skromne, z plastikiem, gumą i nielicznymi metalowymi wykończeniami. Celem było utrzymanie niskiej ceny samochodu. Było wystarczająco miejsca dla czterech dorosłych pasażerów, bez problemów z przestrzenią na głowę czy nogi. Ponieważ silnik był płaski i nisko osadzony, przedni zwis był krótki, a rozstaw osi odpowiedni w stosunku do ogólnych wymiarów. W odróżnieniu od swoich „rodzeństw”, Giardinetta miała tylną klapę, co ułatwiało dostęp do bagażnika.