Brera zadebiutowała po raz pierwszy w 2002 roku jako koncept marki Giugiaro dla Alfy Romeo na targach motoryzacyjnych w Genewie. Trzy lata później zaprezentowano wersję gotową do produkcji. Choć występowały pewne różnice techniczne, design pozostał niemal ten sam.
Od zawsze toczyła się walka między projektantami samochodów a inżynierami. Zazwyczaj we Włoszech górą byli projektanci, podczas gdy w Niemczech przewagę mieli inżynierowie. Koncept Brera był wyposażony w silnik V8 od Maserati z napędem na wszystkie koła, podczas gdy wersja produkcyjna dysponowała znacznie skromniejszym silnikiem V6 jako najwyższą specyfikacją. Przynajmniej jedna wersja zachowała napęd na wszystkie koła.
Design został stworzony przez Giugiaro, a wykończony i wyprodukowany przez Pininfarinę. Samochód dzielił ponad 50% części z sedana Alfa Romeo 159, w tym reflektory, silniki oraz niektóre elementy deski rozdzielczej. Od słupka B wstecz, wszystko zostało zmienione. Jednak reflektory z trzema żarówkami pozostały, co czyniło je unikalnymi na rynku. Krótki dach i nagły koniec nadwozia sprawiały, że samochód wyglądał jak shooting brake, ale w mniejszym rozmiarze.
Wewnątrz Brera miała tę samą deskę rozdzielczą co 159. Przycisk startowy oraz trzy wskaźniki na prawdziwej aluminiowej płycie w centralnej konsoli były identyczne. Dzięki wzmocnionym siedzeniom, Brera była bliższa komfortowemu cruisera na długie trasy niż samochodowi sportowemu. Z tyłu było miejsce na foteliki dziecięce.
Dostępne były cztery opcje silnikowe, a jedynie wersja topowa oferowała napęd na wszystkie koła. Jednak ciężki samochód nie sprzyjał oszczędności paliwa i nie zapewniał typowych dla Alfy Romeo osiągów.
Sportowość i elegancja połączone w unikalnym, ekskluzywnym stylu. Harmonijne formy i objętości, które przy wsparciu mechanicznej i inżynieryjnej doskonałości Alfa Romeo tworzą piękny, mocny i solidny samochód. To w skrócie duch nowego coupé, które wzbudzi skrajne emocje i zapewni doskonałą przyjemność z jazdy. Inżynierowie i styliści mieli tylko jeden cel: połączyć sportowość z przestronnością i jakością życia na pokładzie.
Aby osiągnąć ten efekt, zaczęli od doskonałych założeń fascynującego prototypu Alfa Romeo Brera, który wzbudził zainteresowanie prasy i publiczności, zdobywając liczne międzynarodowe nagrody: 'Best of Show’, przyznaną przez magazyn Autoweek na Salonie Samochodowym w Genewie, 'Best of Show’ w kategorii Prototyp na Concours d’Elégance Villa d’Este, 2 nagrody w swojej kategorii na Bibendum Challenge 2002, w tym jedną jako 'jedna z najpiękniejszych na świecie’; oraz tytuł 'najbardziej fascynującego samochodu’ na Super Car Rally 2002 z Paryża do Monte Carlo. Godne podziwu osiągnięcia, które nowa Alfa Romeo Brera teraz dziedziczy.
Zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro we współpracy z Centrum Stylizacji Alfa Romeo, model reprezentuje szczyt osiągnięć w świecie coupé, mocny, kompaktowy samochód, władca dróg o wyraźnej osobowości. Przede wszystkim to fascynujące '2+2′ ma przestronne wymiary: 1,830 mm szerokości, 4,413 mm długości i 1,372 mm wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 2,525 milimetra, chociaż wyraźne zwężenie z przodu i z tyłu sprawia, że wygląda bardzo kompaktowo. To nie wpływa w żaden sposób na elegancję linii, które płynnie przechodzą od przodu do tyłu, aż do wbudowanych zderzaków i zespołów świateł o zbieżnym kształcie klinowym.
Linia zewnętrzna to ciąg klasycznych odniesień, idealne miejsce, gdzie tradycyjne cechy stylizacji Alfa są współczesne. To jest oczywiste już na pierwszy rzut oka. Na przykład tylna szyba przypomina okno w Alfa Romeo Giulietta Sprint sprzed wielu lat. Lub tył, który podkreśla charakterystyczne cechy niedawnych modeli Alfa Romeo. A z przodu, maska nawiązuje do samochodów lat pięćdziesiątych, z herbem umieszczonym na środku. I na koniec większe tylne zespoły świetlne oraz cztery wyloty wydechu wzmacniają wrażenie potężnego samochodu sportowego, jak duże opony i piękne felgi, które są standardem w całej gamie.
Alfa Romeo Brera ma na celu utrzymanie ciągłości z przeszłością, jednocześnie zwiększając przestronność wnętrza i podnosząc standardy życia. W samochodzie o wielkim temperamencie, pozycja za kierownicą jest centrum, wokół którego budowane jest wnętrze. Alfa Romeo Brera nie jest wyjątkiem, jak można się było spodziewać, od samochodu stworzonego, aby zapewnić ekscytującą wydajność i niezwykle uderzający design. Fotele zapewniają doskonałe trzymanie ciała, z sportowym designem, ale nie oznacza to rezygnacji z komfortu z tyłu, który pozostaje na najwyższym poziomie w tej klasie. Składając tylne siedzenia, pojemność bagażnika wzrasta z 236 do 546 litrów, co sugeruje przestronny bagażnik. Alfa Romeo Brera występuje w trzech wersjach, wszystkie bogato wyposażone w sprzęt elektroniczny i telematyczny, a wnętrze zawsze jest przytulne i eleganckie, dzięki wysokiej jakości użytych materiałów i innowacyjnym rozwiązaniom, takim jak duży stały dach panoramiczny, który zwiększa jasność w samochodzie i uczucie przestronności pasażerów, sprawiając, że linia jest smuklejsza i bardziej płynna.
Silnik jest sercem i prawdziwą siłą każdego modelu Alfa Romeo. Pod fascynującą linią i wyraźną osobowością, samochody Alfa kryją serię wspaniałych silników z zaawansowaną technologią i mocnymi osiągami. To samo dotyczy Alfa Romeo Brera, która oferuje wybór dwóch silników benzynowych JTS (2.2 o mocy 185 KM i 3.2 o mocy 260 KM) oraz turbodiesla 2.4 JTD o mocy 200 KM (dostępnego po premierze), połączonego z dwoma różnymi skrzynkami biegów w zależności od wersji: 6-biegową mechaniczną lub automatyczną (niedostępną na premierze). Innymi słowy, to samochód zdolny do osiągania ekscytujących wyników, ale także idealny do codziennego użytku.
Fascynujący styl, dużo temperamentu i doskonała inżynieria. Alfa Romeo Brera łączy te charakterystyczne cechy z innymi, stawiając na bezpieczeństwo i zachowanie dynamiczne. Chociaż 'przyjemność z jazdy’ zawsze była jednym z mocnych punktów każdego samochodu Alfa Romeo, 'przyjemne podróżowanie’ staje się teraz koniecznością, gdy samochody muszą zapewnić doskonały komfort oraz temperament Alf. Z tego powodu Alfa Romeo Brera wyposażona jest w zawieszenie podwójny wahacz z przodu i system wielowahaczowy z tyłu. Ta konfiguracja zapewnia doskonałe osiągi dynamiczne, ale także znakomity komfort. Kto siedzi za kierownicą kontroluje zachowanie tego wielkiego samochodu sportowego, ale z pewnością nie rezygnuje z doskonałego komfortu zapewnianego przez zawieszenie. Do czego Alfa Romeo Brera dodaje sportowe wykończenie i napęd na cztery koła Q4 w niektórych wersjach.