Rośnie zapotrzebowanie na pojazdy typu crossover, co zaskoczyło Alfa Romeo, ale firma potrafiła się dostosować i wprowadziła model 156 Q4 Crosswagon w 2004 roku.
W miarę jak coraz więcej klientów zaczęło zwracać uwagę na crossover i SUV-y, włoski producent samochodów zaczął tracić udział w rynku. Seria 156 była już przestarzała, przeszła przez dwie modernizacje. Jednak Alfa Romeo nie zamierzała się poddawać i odświeżyła ten model jeszcze raz w 2004 roku, prezentując go jako crossover.
Bez żadnego doświadczenia w produkcji pojazdów terenowych, włoski producent wykorzystał wszystkie niezbędne informacje i stworzył Crosswagon. Zwiększył prześwit, dodał aluminiowe osłony pod silnikiem i zbiornikiem oraz zmienił kształt bocznych paneli nadwozia. Ciemniejsze dolne części zderzaków i dodatkowe progi spełniły swoje zadanie; 156 Q4 Crosswagon wyglądał jak prawdziwy crossover.
Pojazd jednak nie całkiem zadowolił włoskiego producenta. Wewnątrz dodano nową serię aluminiowych pedałów, które pasowały do nowych dywaników. Dwukolorowa deska rozdzielcza wyglądała bardziej elegancko, a jako opcję Alfa Romeo zaoferowała nową, wysokiej jakości skórzaną tapicerkę. Co ciekawe, po raz pierwszy w całej gamie, producent umieścił kompas w lusterku wstecznym.
Pod nadwoziem samochód przeszedł znaczną modernizację. Alfa Romeo nie miała doświadczenia w pojazdach terenowych, ale jej bracia z Lanci znali się nieco z Rajdu Safari. W ten sposób Q4 Crosswagon otrzymał system napędu na cztery koła oparty na Torsenie. Pod maską Alfa Romeo zainstalowała silnik wysokoprężny o pojemności 1,9 litra, który zapewniał moc 150 KM.
Alfa Romeo zaznacza swój powrót do świata napędu na cztery koła, prezentując światową premierę modelu Alfa Romeo 156 Crosswagon, który trafi do sprzedaży w drugiej połowie 2004 roku. Alfa Romeo dołącza do tego segmentu z zamiarem poprawy obecnych ofert pojazdów na wszystkie drogi, wnosząc swoją charakterystyczną elegancką sportowość, która nadaje temu segmentowi całkowicie nowy i unikalny wymiar.
Nowe podejście stylistyczne jest wyraźnie widoczne w wersji Station Wagon. Model, zaprojektowany przez Centrum Stylu w Arese, cechuje się niepowtarzalnym kształtem Alfa Romeo. Jednak cechą, która naprawdę charakteryzuje Alfę Romeo 156 Crosswagon, jest jej wszechstronność – łączy wydajność terenową SUV-a (Sport Utility Vehicle) z satysfakcją z jazdy i zachowaniem kompaktowej Alfie Romeo, oferując jednocześnie funkcjonalne wnętrze Station Wagon.
I to nie wszystko. Alfa Romeo 156 Crosswagon wyraża swoją większą wszechstronność (wyższy prześwit z poprawionymi kątami najazdu i zjazdu przy pokonywaniu zakrętów), silną osobowość estetyczną, dużą bezpieczeństwo oraz ogólną solidność, a także znakomity komfort w każdych warunkach użytkowania. Cechy te sprawiają, że nowy model doskonale radzi sobie w mieście oraz na drogach gruntowych, nie umniejszając przy tym sportowej, stylowej linii – cechy wspólnej dla wszystkich Alfa Romeo.
Alfa Romeo 156 Crosswagon zawdzięcza swój terenowy wygląd szczególnie aluminiowym osłonom pod drzwiami, specjalnym zderzakom z przodu i z tyłu, które mają aluminiowe wstawki, oryginalnej siatce zderzakowej oraz wspornikom. Krótko mówiąc, Alfa Romeo 156 Crosswagon została stworzona, aby poradzić sobie w każdej sytuacji drogowej, nie godząc się na żadne kompromisy. To także widać w ustawieniu zawieszenia, które jest prawie 6 centymetrów wyższe niż w modelu Sportwagon oraz w oponach całorocznych 225/55 R17, zaprojektowanych z myślą o komforcie podczas normalnej jazdy, zapewniając dobre trzymanie na śniegu, drogach gruntowych czy wyboistych.
Wewnątrz nowy model ma całkowicie nową deskę rozdzielczą, kompas w lustrze oraz specjalne dywaniki, eleganckie, nowoczesne wykończenie centralnej konsoli oraz opcjonalnie nową, skórzaną tapicerkę najwyższej jakości. To, co zewnętrzne, to tylko początek nowej Alfa Romeo 156 Crosswagon. Prawdziwie rewolucyjny aspekt tkwi w jej układzie napędu 4×4, który ma trzy różnicowe i system Torsen C rozdzielający zmienny moment obrotowy pomiędzy przednie a tylne koła.
Styl
Alfa Romeo 156 Crosswagon natychmiastowo rozpoznawalna jest dzięki niepowtarzalnemu kształtowi Alf, składającemu się z dokładnie odpowiedniej mieszanki powierzchni, stylu, wytworności i sportowości. Nowy pojazd ma także swoją specyficzną tożsamość i jest wysoce wszechstronny dzięki wyższemu prześwitowi oraz poprawionym kątami najazdu i zjazdu. Mimo silnej osobowości, nie wychodzi poza granice sportowego dobrego smaku narzucone przez stylistyczne kanony Alfa Romeo.
Moc i postawa Alfa Romeo 156 Crosswagon są podkreślone większą odległością między szerokimi oponami a nadkolami, co jednak nie jest tak przesadzone jak w konwencjonalnych pojazdach terenowych. Nowy model przekazuje poczucie bezpieczeństwa i ogólnej solidności. Zderzaki, na przykład, mają fundamentalne znaczenie w charakterystyce pojazdu. Zaprojektowane są w taki sposób, aby nadawały mu siły bez utraty stylu i dobrego smaku. Zawierają metalowy wkład w centralnej części, który działa jako osłona ochronna. Osłony szyn również mówią tym samym językiem stylistycznym: mają być wystarczająco duże, aby oferować ochronę boczną, ale są smuklejsze i bardziej dynamiczne dzięki wstawką metalowym wzdłuż.
Napęd na cztery koła
Napęd Alfa Romeo 156 Crosswagon charakteryzuje się czterema permanentnie zaangażowanymi kołami napędowymi, trzema różnicowymi i rozkładem momentu obrotowego w kierunku tyłu. Różnica Torsen C nieustannie moduluje rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią w zależności od przyczepności. Ta cecha zapewnia sportową jazdę, co z kolei zwiększa bezpieczeństwo aktywne.
Mechaniczne modulacje są ciągłe i progresywne. Zapewniają optymalne doznania z jazdy, które są satysfakcjonujące i łatwe dla kierowcy. Rozkład momentu obrotowego odbywa się bez opóźnień. Wydajność trzymania się drogi pojazdu dostosowuje się stopniowo w linii do zmieniających się warunków drogowych. Ten mechaniczny system wzbogacony jest elektronicznym systemem dla większej wydajności i marginesów bezpieczeństwa zgodnych z filozofią Alfa Romeo.
Alfa Romeo 156 Crosswagon jest absolutnie nowoczesnym dziełem inżynierii i oferuje niespodziewane korzyści.
Zaczynając od komfortu jazdy. Zwiększony prześwit i duże rozmiary opon przynoszą zdecydowaną poprawę podczas pokonywania przeszkód, a sztywniejsza karoseria pomaga obniżyć efekty rezonansu dźwiękowego.
Ponieważ nie cały moment obrotowy musi być przenoszony przez przednią oś, możliwe było skonfigurowanie geometrii zawieszenia przedniego typu podwójne wahacze dla komfortu jazdy. Stały napęd umożliwia zwiększenie trzymania się drogi, satysfakcji z jazdy i gładkości reakcji. Żaden inny napęd na cztery koła, wdrożony przy użyciu elektronicznych sprzęgieł, nie może zaoferować tak doskonałej równowagi pomiędzy nadsterownością, podsterownością i gładkością reakcji, typową dla Alfa Romeo 156 Crosswagon, co przekłada się na znakomite trzymanie się drogi i aktywne bezpieczeństwo. Preferencyjny rozkład momentu obrotowego na tylną oś zwiększa satysfakcję z jazdy, ponieważ poprawia manewrowość pojazdu przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnej stabilności podczas nagłych, szybkich zmian pasa na autostradzie, co czasami zdarza się podczas manewrów awaryjnych.
3. Wydajność terenowa również jest lepsza niż się spodziewano. Kierowca nie musi już obawiać się opóźnień w przenoszeniu momentu obrotowego, a połączenie kontroli elektronicznej i mechanicznej sprawia, że blokowanie różnicowe jest skuteczne w ekstremalnych warunkach. Na przykład, samochód pokonuje wymagające przeszkody, takie jak zakręty, gdzie jedno koło jest całkowicie uniesione, z pełnym spokojem. Krótko mówiąc, Alfa Romeo 156 Crosswagon to czterokołowy napęd w stylu Alfa Romeo: zasadniczo mechaniczny system uzupełniony najnowocześniejszą elektroniką, zapewniający maksymalny komfort jazdy oraz optymalną wydajność i całkowite bezpieczeństwo.
Zawieszenie
Satysfakcja z jazdy to zawsze mocna strona samochodów Alfa Romeo, a Alfa Romeo 156 Crosswagon nie jest wyjątkiem. Model ten powtarza więc układ przyjęty w Alfa Romeo 156 z pewnymi dostosowaniami: wysokie zawieszenie podwójne wahacze z przodu, MacPherson z tyłu z poprzecznymi prętami o różnych długościach.
Wcześniejsza wersja została przeprojektowana i zoptymalizowana z uwagi na wyższy prześwit auta w porównaniu do podstawowego modelu, jednocześnie zachowując uczucie kierowania i precyzję typowe dla drogowej Alfie 156. Tylne zawieszenie zostało również zrewidowane w celu zwiększenia stabilności pojazdu podczas wjazdu, zwalniania i hamowania, aby dostosować się do wydajności napędu na cztery koła.
W szczególności wybór układu podwójnego wahacza dla zawieszenia przedniego ma na celu osiągnięcie maksymalnej przyczepności bocznej, wyjątkowej i precyzyjnej reakcji kierownicy oraz doskonałej trakcji – i połączenia tych specyfikacji z zdolnością do absorbcji i tłumienia szorstkości nawierzchni typowej dla najbardziej komfortowych samochodów w segmencie. Układ podwójnych wahaczy pozwala na osiągnięcie wysokiej elastyczności wzdłużnej po stronie koła, nie osłabiając przyczepności w zakrętach i dynamiki kierowania. Zachowanie samochodu na drodze wspiera tylne zawieszenie, które zapewnia modelowi największą stabilność podczas manewrów przy dużych prędkościach oraz całą zwinność wymaganą od prawdziwego samochodu sportowego na ciasnych, mieszanych trasach. Stąd wybór zawieszenia MacPhersona z asymetrycznymi ramionami i wyrafinowanymi właściwościami elastokinematycznymi. W Alfa Romeo 156 Crosswagon, tylne zawieszenie łączy się z podwoziem przez człon poprzeczny wykonany z odlewanego aluminium. Korzyści z układu zawieszenia MacPhersona to niska waga, duży komfort (zapewniły go znaczne przejazdy i elastyczność wzdłużna) oraz liczne możliwości kontroli jazdy. Układ zawieszenia z przodu i z tyłu pozwala również różnym złączom, w tym złączom ramion kierowniczych, ulegać w sposób wyważony, nie wpływając na precyzję jazdy. Zestaw zastosowanych funkcji pozwolił osiągnąć najwyższy poziom wyników, jeśli chodzi o izolację od wszelkich hałasów oraz absorbcję drobnych szorstkości, które często powodują nieprzyjemne dźwięki wstrząsające z nadwozia.
Silnik i skrzynia biegów
Moc i charakter. Alfa Romeo 156 Crosswagon łączy doskonały komfort jazdy, oferowany przez swoje zawieszenie, z całą ekscytującą osobowością sportowego modelu Alfa. To tłumaczy, dlaczego nowy model jest wyposażony w mocny silnik 1.9 JTD 16v Multijet rozwijający 110 kW (150 km) oraz 6-biegową manualną skrzynię biegów o sportowych przełożeniach. Jednostka to silnik czterocylindrowy w układzie rzędowym z średnicą 82 milimetry i skokiem 90,4 mm, zdolny do osiągnięcia mocy 110 kW przy 4000 obr./min i momentu obrotowego 305 Nm (31 kgm) przy 2000 obr./min. Nowy turbodiesel przeszedł szereg zmian inżynieryjnych, aby zwiększyć wydajność i moment obrotowy silnika przy niskich prędkościach oraz zredukować poziomy hałasu i wibracji. Na przykład system Common Rail użyty w 1.9 JTD 16v Multijet obejmuje dwie nowe strategie automatycznego kalibracji i balansowania wtryskiwanego oleju napędowego, aby obniżyć hałas i zmniejszyć wibracje.
System hamulcowy i systemy aktywnego bezpieczeństwa
System hamulcowy Alfa Romeo 156 Crosswagon jest hydrauliczny, wspomagany siłą i składa się z dwóch niezależnych obwodów krzyżowych. Ten szczególnie skuteczny system oferuje szybkie, płynne hamowanie oraz krótkie drogi hamowania. W szczególności przednie tarcze, pochodzące z modelu GTA, są wentylowane o średnicy 330 milimetrów i mają cztery aluminiowe stałe zaciski Brembo (38 i 42 mm). Tylne tarcze są tylko nieznacznie mniejsze, licząc 276 milimetrów.
Oprócz wysokowydajnego systemu hamulcowego, Alfa Romeo 156 Crosswagon wyposażona jest także w standardzie w ABS BOSCH 5.7, jeden z najnowocześniejszych systemów dostępnych na rynku. Posiada cztery aktywne czujniki i jednostkę sterującą z 12 zaworami. ABS zawiera elektroniczny dystrybutor siły hamowania (EBD). Urządzenie to rozdziela siłę hamowania na wszystkie cztery koła, aby zapobiec zablokowaniu kół i zapewnić pełną kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach. System dostosowuje swoje działanie do warunków przyczepności kół i wydajności klocków hamulcowych, aby zredukować ich przegrzanie.
Alfa Romeo 156 Crosswagon zapewnia również absolutną kontrolę nad pojazdem we wszystkich warunkach, nawet ekstremalnych, dzięki systemom VDC (Kontrola Dynamiki Pojazdu) i ASR (Regulacja Antypoślizgowa).
Konkretne, VDC to wersja Alfa Romeo ESP (Program Stabilizacji Elektronicznej), innowacyjne urządzenie, które włącza się w ekstremalnych warunkach, gdy stabilność auta jest zagrożona, i pomaga kierowcy kontrolować pojazd. Jak przystało na prawdziwą Alfę, VDC to sportowe urządzenie, które zapewnia doskonałe trzymanie się drogi. Umożliwia kierowcy pełną satysfakcję z kontrolowania pojazdu, dopóki warunki są normalne, lecz uruchamia się tuż przed krytycznym momentem. VDC działa na stałe.
MSR (Regulacja Momentu Silnika) włącza się, gdy bieg jest nagle zmieniany w warunkach niskiej przyczepności. To urządzenie przywraca moment obrotowy silnika, aby zapobiec poślizgowi kół w wyniku zablokowania.
Aby osiągnąć ten wynik, VDC nieustannie monitoruje przyczepność opon w obu kierunkach – wzdłużnym i bocznym. Jeśli auto zaczyna się ślizgać, uruchamia się, aby przywrócić kierunkowość i stabilność jazdy. Wykorzystuje czujniki do wykrywania obrotu nadwozia wokół jego osi pionowej (prędkość obrotowa), bocznej przyspieszenia pojazdu oraz kąta kierownicy ustawionego przez kierowcę (co wskazuje wybraną kierunek). Następnie porównuje te dane z parametrami generowanymi przez komputer i ustala – za pomocą skomplikowanego modelu matematycznego – czy samochód pokonuje zakręt w granicach swojej przyczepności, czy też przód lub tył zaczyna się ślizgać (podsterowność lub nadsterowność). Aby przywrócić prawidłowy tor jazdy, generuje moment obrotowy przeciwny do tego, który spowodował niestabilność, hamując odpowiednie koła (wewnętrzne lub zewnętrzne) indywidualnie i redukując moc silnika (poprzez przepustnicę). To kluczowa cecha urządzenia zaprojektowanego przez inżynierów Alfa Romeo. Działa w sposób modulowany na hamulce, aby zapewnić jak najłagodniejszą reakcję (i nie zakłócać jazdy). Redukcja mocy silnika jest ograniczona, aby zapewnić doskonałą wydajność i dużą satysfakcję z jazdy w każdej chwili.
W trakcie realizacji swojego złożonego zadania, VDC pozostaje w stałej komunikacji z czujnikami hamulców i jednostką sterującą silnikiem, ale również z:
komputerem pokładowym, który nieustannie wymienia informacje z ABS, jednostką zarządzającą silnikiem i jednostką skrzyni biegów;
elektroniczną przepustnicą (która z kolei komunikuje się z ABS);
panelem sterowania (aktywnymi kontrolkami);
kierownicą i kolumną kierowniczą (poprzez czujnik kierownicy);
czujnikiem żyroskopowym zainstalowanym na podłodze kabiny, aby rejestrować przechyły i boczne przyspieszenia pojazdu.
Integralną częścią VDC jest system ASR (Regulacja Antypoślizgowa), który optymalizuje przyczepność przy każdej prędkości przy pomocy hamulców i kontroli silnika. Urządzenie to oblicza stopień poślizgu w oparciu o obroty kół obliczane przez czujniki ABS i aktywuje dwa różne systemy kontroli w celu przywrócenia przyczepności: gdy nadmierne zapotrzebowanie mocy powoduje poślizg obu kół napędowych (np. w przypadku aquaplaningu lub przy przyspieszaniu po drodze gruntowej, ośnieżonej lub oblodzonej), redukuje moment obrotowy silnika, zmniejszając kąt otwarcia przepustnicy i tym samym przepływ powietrza; jeśli tylko jedno koło się ślizga (np. koło wewnętrzne po przyspieszaniu lub zmianach obciążenia dynamicznego), to automatycznie jest hamowane bez konieczności naciskania pedału hamulca przez kierowcę. Efektem jest coś podobnego do działania samo blokującego się dyferencjału. Umożliwia to Alfa Romeo 156 Crosswagon łatwe pokonywanie oblodzonych dróg – wystarczy, aby jedno koło miało przyczepność, aby napędzić auto – a także pokonywanie terenowych zakrętów, gdy przeszkoda powoduje, że pojazd ma tylko dwa działające koła, przy czym jedno z pozostałych jest uniesione.
ASR uruchamia się automatycznie, gdy silnik jest uruchamiany, ale musi być wyłączony przy użyciu wyłącznika na centralnej konsoli.
Wreszcie, deaktywacja ASR jest wymagana, gdy używane są łańcuchy śniegowe, ponieważ koło musi być w stanie lekko poślizgnąć, aby nagromadzić śnieg, tak aby siła mogła być przenoszona na ziemię, a ASR ma tendencję do zapobiegania temu.
Krótka historia samochodów 4×4 marki Alfa Romeo
Pierwszy system napędu na cztery koła w historii Alfa Romeo zadebiutował w 1951 roku w modelu AR51 – 1900, samochodzie terenowym z najnowocześniejszymi cechami inżynieryjnymi, zaprojektowanym do użytku wojskowego. 'Matta’ (zwany również samochodem szalonym – jak nazywali go ci, którzy doceniali jego wyjątkowe właściwości terenowe) stał się prawdziwym kultowym obiektem docenianym daleko poza ograniczone kręgi kolekcjonerów Alfa Romeo.
Alfa Romeo 33 4×4 zadebiutował w 1983 roku. Układ przyjęty dla tego kompaktowego sedana oznaczał, że napęd na tylne koła musiał być załączany za pomocą dźwigni w kabinie. Centralne różnicowe zapobiegało jakimkolwiek poślizgom między obiema osią. Dzięki wyższemu prześwitowi niż w samochodach z napędem na przednią oś, 33 4×4 radził sobie dobrze w wielu krytycznych sytuacjach, przechodząc łatwo z ośnieżonych nawierzchni na drogi gruntowe. Ogólnie rzecz biorąc, był to samochód o wielu zastosowaniach, który pozwalał na dużą elastyczność użytkowania. W 1991 roku Alfa 33 (ponownie) została wyposażona w sportowszą interpretację koncepcji napędu na cztery koła. Układ napędu nowego modelu Permanent 4 (tak nazywała się ta wersja) był bardziej skomplikowany niż jego poprzednik: zestaw czujników zarządzał działaniem sprzęgła osadzonego w cieczy, które przenosiło ruch na tylne koła (generalnie wolne), gdy wykrywało znaczące różnice między prędkościami obrotowymi kół na obu osiach. Te funkcje zapewniły 33 doskonałą wydajność dynamiczną, aktualne połączenie wysokiej wydajności, sportowego charakteru i najwyższego poziomu aktywnego bezpieczeństwa.
W następnym roku zadebiutował Alfa Romeo 155. Nowa nazwa Quadrifoglio 4 była symbolem nowoczesności sportowych modeli Alfa Romeo. Specyficzną cechą Alfa Romeo 155 Q4 był permanentny napęd na cztery koła z trzema różnicowymi: konwencjonalna jednostka z przodu; centralna jednostka epicykliczna, która łączyła się bezpośrednio z wałkiem sprzęgła skrzyni biegów, zawierająca sprzęgło Ferguson; oraz jednostka Torsen z tyłu. W normalnych warunkach centralny rozkład rozdzielał moment obrotowy z lekkim preferowaniem kół tylnych. Jeśli jedna z dwóch osi zbytnio traciła przyczepność w porównaniu do drugiej, sprzęgło Ferguson włączało się, aby stopniowo przenieść moment obrotowy (aż do 100%) na koła z lepszą przyczepnością. Skuteczność systemu została dodatkowo zwiększona przez tylny dyferencjał Torsen, który działał jak jednostka samo blokująca, pozwalając kołom obracać się z różnymi prędkościami.
Ta konfiguracja napędu była połączona z szczególnie zaawansowanym systemem ABS. Ta techniczna konfiguracja zapewniała, że 155 Q4 pozostawał przyczepny na drodze i był łatwy oraz przyjemny w prowadzeniu, zachowując bezpieczeństwo w każdej sytuacji. Te właściwości były także zauważalne w wersjach torowych, które rywalizowały w niemieckim wyścigowym mistrzostwie samochodów turystycznych. W 1993 roku Alfa Romeo 155 V6 TI pokonał konkurencję, triumfując w DTM z Larim za kierownicą.