ALFA ROMEO Giulia 2016-2022

ALFA ROMEO Giulia 2016-2022

Przejdź do galerii zdjęćALFA ROMEO Giulia 2016-2022

Model Giulia oznaczał powrót sedanów z napędem na tylne koła w ofercie włoskiego producenta samochodów. To był skomplikowany program, który doprowadził do dużej zmiany w całej gamie produktów. Giulia była prawdziwym konkurentem dla niemieckich samochodów premium.

Włoskie samochody zawsze były znane ze swojego stylu. Z pewnymi wyjątkami, większość z nich była dobrze zaprojektowana. Niestety, przejście na napęd na przednie koła było dobrym pomysłem dla rynku masowego, ale nie najlepszym dla segmentu luksusowego. Alfa Romeo udało się zrewolucjonizować swoją ofertę dzięki wprowadzeniu modelu Giulia w 2016 roku.

Wygląd zewnętrzny był jednym z najważniejszych atutów tego modelu. Duża, trójkątna osłona z przodu była uzupełniona dwoma dolnymi grillami umieszczonymi w zderzaku. Z „złowrogimi” reflektorami, które były węższe od strony wewnętrznej i opadały w kierunku przednich błotników, nadawały mu dynamiczny wygląd. Z boku, krótka i wysoka klapa bagażnika w połączeniu z wąskim przodem inspirowała sporty sedan. I takim właśnie był.

Wnętrze Giulii oferowało jedno z najładniejszych wnętrz w swojej klasie. Udało się w nim zintegrować wyświetlacz multimedialny obok zestawu wskaźników. Nie wyglądał jak tablet zamontowany po kosztach na centralnej konsoli. Fotele kubełkowe z przodu obiecywały dobrą podporę podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Z tyłu było miejsce dla dwóch dorosłych w komfortowej pozycji, lub trzech, jeśli byli to bardzo bliscy znajomi. Duży tunel przekładniowy był nieco uciążliwy w kabinie.

Pod maską Alfa Romeo zainstalowała silnik benzynowy o pojemności 2.0 litra lub silnik diesla 2.2 litra. Oba były doładowane turbodoładowaniem i oferowane z napędem na tylne lub wszystkie koła. Można było je łączyć z 6-biegową skrzynią manualną lub 8-biegową automatyczną.

Nowa Alfa Romeo Giulia jest dostępna do zamówienia w salonach w całych Włoszech, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Austrii, Belgii, Szwajcarii i Holandii. Oferta obejmuje trzy poziomy wyposażenia (Giulia, Super i Quadrifoglio) oraz pięć nowych wersji silnikowych: 2.2-litrowy Diesel o mocy 150 KM i 180 KM, współpracujący z 6-biegową skrzynią manualną lub 8-biegową automatyczną; silnik benzynowy V6 Biturbo o pojemności 2.9 litra i mocy 510 KM w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną. Nowa Alfa Romeo Giulia ma napęd na tylną oś: to wybór konstrukcyjny, który zapewnia doskonałe osiągi, mnóstwo frajdy z jazdy oraz emocjonujące doznania, a także hołd dla najautentyczniejszych tradycji legendarnej Alfy Romeo.

Dodatkowe cechy nowej Alfy Romeo Giulia obejmują doskonałe rozłożenie masy na obu osiach, system zawieszenia z technologią AlfaLink oraz najbardziej bezpośrednie układ kierowniczy w tej klasie. Ponadto nowa Alfa Romeo łączy wyjątkowe osiągi silnika z szerokim zastosowaniem ultralekkich materiałów, jak włókno węglowe, aluminium, kompozyty aluminiowe i tworzywa sztuczne, aby uzyskać najlepszy stosunek wagi do mocy (poniżej 3 w wersji Quadrifoglio).

W zgodzie z tradycjami Alfy Romeo, nowa Giulia oferuje unikalne rozwiązania techniczne. Do bardziej zaawansowanych funkcji należy Zintegrowany System Hamulcowy (IBS), który znacznie skraca drogę hamowania – z 100 km/h do 0 w 38,5 m dla Giulii i w 32 m dla wersji Quadrifoglio – oraz aktywne zawieszenie dla wyjątkowego komfortu. Wyjątkowa dla wersji Quadrifoglio, technologia Torque Vectoring zapewnia doskonałe rozłożenie momentu obrotowego między dwoma kołami na tylnej osi, a AlfaTM Active Aero Splitter aktywnie zarządza dociskiem przy dużych prędkościach.

Jeśli chodzi o styl, nowa Alfa Romeo Giulia wyróżnia się charakterystycznym włoskim wzornictwem, które przejawia się w doskonałym poczuciu proporcji, opartym na architekturze technicznej, wyrafinowanej prostocie i jakości powierzchni zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Z zewnątrz nowa Giulia wygląda dostojnie i przypomina wielką kota, gotowego do skoku, a czyste i esencjonalne wnętrze zostało zaprojektowane tak, aby otaczać kierowcę, skupiając się całkowicie na nim.

Nowoczesne, innowacyjne silniki

Design, technika i technologia to wyróżniające cechy nowej Giulii. To, co czyni ją prawdziwą Alfą Romeo, według tradycji, to serca bijące pod maską. Silnik V6 BiTurbo o mocy 510 KM czyni wersję Quadrifoglio najpotężniejszą Alfą Romeo kiedykolwiek zbudowaną do użytku na drodze. Co więcej, wszystkie silniki w ofercie są częścią bezprecedensowej generacji czterocylindrowych układów napędowych wykonanych w całości z aluminium, które wcielają w sobie to, co najlepsze w technologii motoryzacyjnej Grupy. Są produkowane we Włoszech w zakładach w Termoli (benzyna) i Pratola Serra (diesel), w obszarach poświęconych silnikom Alfa Romeo, przy wykorzystaniu nowoczesnych procesów i metod, które plasują je w czołówce swojej klasy pod względem wydajności i efektywności.

2.2-litrowy silnik Diesla

2.2-litrowy silnik diesla w nowej Giulii to pierwszy silnik diesla w historii Alfy Romeo, który został w całości wykonany z aluminium. Z czterema cylindrami w lini, ten silnik wyróżnia się nowoczesnym systemem wtrysku z technologią MultiJet II oraz kształtowaniem ciśnienia wtrysku (IRS), w połączeniu z ciśnieniami roboczymi wynoszącymi 2000 bar. Elektrycznie sterowany turbosprężarka o zmiennej geometrii oferuje nowoczesną mechanikę i minimalizuje czasy reakcji, a jednocześnie gwarantuje korzyści w zakresie efektywności. Najbardziej zaawansowane zadowolenie z jazdy i poziomy komfortu są również gwarantowane dzięki zastosowaniu wału przeciwwagi.

Nowy silnik 2.2-litrowy Diesel jest dostępny w dwóch wersjach, z mocą 180 KM przy 3750 obr/min (maksymalny moment obrotowy do 450 Nm przy 1750 obr/min) i 150 KM przy 4000 obr/min (maksymalny moment obrotowy 380 Nm przy 1500 obr/min). Obie konfiguracje mogą być połączone z 6-biegową skrzynią manualną lub alternatywnie z nową 8-biegową skrzynią automatyczną.

510 KM 2.9-litrowy silnik V6 BiTurbo

Wyjątkowy dla wersji Quadrifoglio, to unikalny silnik pod względem technologii i osiągów, który ma stać się nowym punktem odniesienia marki. Inspirowany technologią i umiejętnościami Ferrari, silnik V6 BiTurbo o pojemności 2.9 litra jest w całości wykonany z aluminium – aby zminimalizować całkowitą wagę samochodu, szczególnie na przedniej osi – i osiąga moc 510 KM oraz moment obrotowy przekraczający 600 Nm, co zapewnia niesamowite osiągi: prędkość maksymalna 307 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3.9 sekundy i maksymalny moment obrotowy 600 Nm. Poza tym, mimo że wartości mocy i momentu obrotowego są wyjątkowe, 510 KM 2.9-litrowy silnik V6 BiTurbo jest również najlepszy w klasie pod względem poziomu emisji (198 g/km CO2 przy 6-biegowej skrzyni manualnej) i zaskakująco efektywny pod względem zużycia paliwa, dzięki elektronicznie kontrolowanemu systemowi dezaktywacji cylindrów.

Unikalne i ekskluzywne rozwiązania techniczne

W zgodzie z technicznymi tradycjami Alfy Romeo, elektronika nigdy nie powinna być inwazyjna, lecz jedynie wspierać doświadczenia z jazdy, które samo w sobie jest fascynujące dzięki doskonale zaprojektowanej konstrukcji i systemowi zawieszenia. Nowa Alfa Romeo Giulia nie jest wyjątkiem: jest strukturalnie unikalna i ekscytująca, ale nie pomija licznych i zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, oferowanych standardowo lub na życzenie w zależności od poziomu wyposażenia.

AlfaTM Torque Vectoring (tylko w Giulia Quadrifoglio)

Technologia Torque Vectoring, z podwójnym sprzęgłem zintegrowanym w tylnym różnicowym, pozwala na kontrolę dostarczania momentu obrotowego do każdego koła osobno. W ten sposób poprawia się przekazywanie mocy na drogę, nawet w warunkach niskiej przyczepności. Dzięki temu jazda jest bezpieczna i przyjemna, bez konieczności zmierzenia się z inwazyjnym systemem stabilizacji.

Zintegrowany System Hamulcowy (IBS)

Nowa Giulia wprowadza na światowy rynek innowacyjny system IBS, który łączy kontrolę stabilności i tradycyjny wspomagacz hamulca. Dzięki udanemu połączeniu elektroniki z mechaniką, oprócz znacznej poprawy rozkładu masy, doskonałego odczucia i braku drgań pedału, system zapewnia natychmiastową reakcję hamulców dla rekordowo krótkiej drogi hamowania: z 100 km/h do 0 w 38.5 metra dla Giulii i w 32 metry dla wersji Quadrifoglio.

System Ostrzegania o Ryzyku Zderzenia (FCW) i Autonomiczne Hamowanie Awaryjne (AEB) z rozpoznawaniem pieszych

System Ostrzegania o Ryzyku Zderzenia (FCW) jest standardowo wyposażony w wszystkie wersje i, korzystając z czujnika radarowego oraz kamery wbudowanej w przednią szybę, wykrywa obecność przeszkód lub pojazdów na trajektorii samochodu, ostrzegając kierowcę o ryzyku nadchodzącego zderzenia. Jeśli kierowca nie interweniuje, system Autonomicznego Hamowania Awaryjnego (AEB) automatycznie hamuje, aby uniknąć zderzenia lub złagodzić jego skutki. Co więcej, dzięki funkcji rozpoznawania pieszych, interpretując informacje przesyłane przez radar i kamerę, AEB jest w stanie zatrzymać samochód samodzielnie przy prędkości do 65 km/h.

AlfaTM Active Aero Splitter (tylko w Giulia Quadrifoglio)

Oprócz doskonałego współczynnika Cx (0.32), idealnej równowagi sił na zakrętach oraz zachowania docisku, wersja Quadrifoglio ma AlfaTM Active Aero Splitter, przedni węglowy spojler, który aktywnie zarządza dociskiem dla lepszego obciążenia aerodynamicznego, co pozwala na uzyskanie wyższych osiągów i lepszej przyczepności przy dużych prędkościach.

AlfaTM DNA i AlfaTM DNA Pro (tylko w Giulia Quadrifoglio)

Nowa Alfa Romeo Giulia jest również wyposażona w nowy system AlfaTM DNA, który zmienia dynamiczne zachowanie samochodu zgodnie z wyborem kierowcy: Dynamic, Natural, Advanced Efficiency (tryb efektywności energetycznej wprowadzony po raz pierwszy w Alfie Romeo) i Race (tylko w wersji Quadrifoglio).

AlfaTM Chassis Domain Control (tylko w Giulia Quadrifoglio)

Opracowane wspólnie z Magneti Marelli, technologia AlfaTM Chassis Domain Control (CDC) działa jak „mózg” samochodu i koordynuje wszystkie pokładowe elektoniki. System zarządza działaniami różnych funkcji – takich jak odnowiony selektor AlfaTM DNA Pro, AlfaTM Torque Vectoring, AlfaTM Active Aero Splitter, aktywne zawieszenie i ESC – oraz przypisuje każdej z nich konkretne zadania optymalizacji osiągów i przyjemności z jazdy. W szczególności, CDC dostosowuje jazdę w czasie rzeczywistym, dynamicznie modyfikując mapowanie trybów AlfaTM DNA Pro w oparciu o dane o przyspieszeniu i obrotach wykrywane przez czujniki. Krytyczne sytuacje są zapobiegane i zarządzane poprzez wcześniejsze informowanie odpowiednich jednostek kontrolnych zaangażowanych w system elektroniczny samochodu: podwozie, układ napędowy, system zawieszenia, układ hamulcowy, układ kierowniczy, wspomaganie kierownicy oraz różnicowy na zakrętach.

System zawieszenia z ekskluzywną technologią AlfaTMLink

Z przodu opracowano nowy system zawieszenia z podwójnym wahaczem o półwirtualnej osi kierowniczej, aby optymalizować efekt filtrowania i zapewnić szybkie, precyzyjne kierowanie. Ta ekskluzywna dla Alfy Romeo konstrukcja utrzymuje stały kontakt opon z nawierzchnią na zakrętach i może radzić sobie z dużymi przyspieszeniami bocznymi. W każdej sytuacji i przy wszystkich prędkościach, jazda nową Alfą Romeo Giulia, która ma najbardziej bezpośredni współczynnik kierowania w tej klasie (11.8), jest naturalna i instynktowna. Dla tylnej osi wybrano rozwiązanie z pięcioma wahaczami, opatentowane przez Alfę Romeo, które zapewnia najwyższą wydajność, przyjemność z jazdy i komfort.

8.8″ Connect 3D Nav

Nowy system 8.8″ Connect 3D Nav w nowej Alfy Romeo Giulia – opracowany wspólnie z Magneti Marelli – oferuje zaawansowany zestaw funkcji i możliwości, w tym nowoczesny interfejs człowiek-maszyna HMI. System jest kontrolowany za pomocą pokrętła oraz wysokiej rozdzielczości wyświetlacza 8.8″ zintegrowanego w desce rozdzielczej. Dodatkowo, dzięki technologii „optical bonding”, użytkownik korzysta z doskonałego poziomu wizualizacji i czytelności na wyświetlaczu.

8.8″ Connect 3D Nav jest wyposażony w zaawansowany system rozpoznawania głosu, co zapewnia pełną łączność ze wszystkimi urządzeniami mobilnymi (telefony komórkowe, smartfony, tablety z systemami Apple iOS i Android). Nowoczesny system infotainment w nowej Giulii nie tylko pozwala zarządzać cyfrowym radiem DAB i cyfrowym systemem audio Hi-FI, ale także umożliwia korzystanie z technologii Bluetooth do wykonywania połączeń „hands free” i odtwarzania treści audio z urządzenia USB lub smartfona. Na koniec, system implementuje funkcje nawigacyjne z wysokiej rozdzielczości mapami 3D. System szybko oblicza trasy i może być używany nawet w przypadku braku sygnału GPS, wykorzystując technologię Dead Reckoning. Wyświetla również informacje o systemie jazdy dotyczące stylu jazdy oraz typu jazdy odnoszącego się do selektora AlfaTM DNA/ AlfaTM DNA Pro.

Interfejs człowiek-maszyna

Wnętrze nowego samochodu oferuje najlepszą jakość, bezpieczeństwo, wyposażenie i komfort z charakterystycznym, głęboko zakorzenionym stylem Alfy Romeo: centrum uwagi skierowane na kierowcę.

Nic dziwnego, że wszystkie główne elementy sterujące, w tym przycisk uruchamiania, są wbudowane w kierownicę, podczas gdy interfejs człowiek-maszyna składa się z dwóch prostych, przyjaznych dla użytkownika pokręteł do regulacji selektora AlfaTM DNA i systemu infotainment.

Zestaw wskaźników

W zależności od poziomu wyposażenia, zestaw wskaźników kolorowych 3.5″ lub 7″ oferuje kierowcy wszystkie istotne informacje na temat samochodu. Zorganizowane na czterech ekranach, wyświetlane informacje zależą od trybu DNA wybranego przez kierowcę i obejmują odczyty jazdy w czasie rzeczywistym, przyspieszenie boczne, zużycie paliwa i sugestie zmiany biegów.

Przednie i tylne zespoły świetlne: synonim doskonałości stylu i technologii

Wykonane przez Magneti Marelli we współpracy z Alfy Romeo, przednie i tylne zespoły świetlne w nowej Giulii są prawdziwymi elementami wzornictwa, podkreślając elegancję, sylwetkę i osobowość samochodu, identyfikując go już na pierwszy rzut oka.

LED-owe tylne zespoły świetlne wyróżniają tył w wyjątkowy sposób, zapewniając jednocześnie znaczące korzyści w zakresie bezpieczeństwa dzięki szybszej reakcji w przypadku hamowania.

Design i ergonomia charakteryzują reflektory, które są dostępne w trzech różnych wersjach: żarówki halogenowe lub wykorzystujące technologię Xenon nowej generacji z modułem 25W i 35W. Te ostatnie, wyposażone w lampy o wysokim tonie światła (równym 4500°K), są w stanie zwiększyć strumień świetlny i dyfuzję światła przy oszczędności energii i widoczności w nocy, która, w przypadku modułu 35W, zwiększa się o 200% w porównaniu do tradycyjnych reflektorów halogenowych. Dodatkowo, przednie zespoły świetlne gwarantują większe bezpieczeństwo: przeszkodę można dostrzec przynajmniej sekundę wcześniej, co równa się przewadze 28 metrów drogi hamowania przy prędkości 50 km/h.

Reflektory xenonowe 35W implementują technologię AFS (Adaptive Frontlights System), która kieruje wiązkę światła w stronę wewnętrznej części zakrętów dla lepszej widoczności.

Na koniec, światła dzienne (DRL), światła do jazdy nocą, światła boczne i kierunkowskazy korzystają z technologii LED dla lepszej efektywności paliwowej i maksymalnych osiągów.

Systemy asystujące w prowadzeniu

Koncepcja designu nowej Alfy Romeo Giulia zakłada, że kierowca jest w centrum doświadczeń związanych z jazdą. Samochód wspiera kierowcę w tej kwestii na każdy możliwy sposób, oferując najnowszą dostępną technologię w celu zapewnienia maksymalnego spokoju i bezpieczeństwa w trakcie jazdy. System Ostrzegania o Ryzyku Zderzenia (FCW) wykorzystuje czujnik radarowy i kamerę wbudowaną w przednią szybę, aby ostrzegać kierowcę o potencjalnym zderzeniu z innym pojazdem lub przeszkodą na trajektorii samochodu, ostrzegając lub pomagając kierowcy unikać kolizji lub łagodzić konsekwencje. Jeśli kierowca nie podejmie działań, autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB) z rozpoznawaniem pieszych automatycznie hamuje, aby uniknąć zderzenia lub zredukować konsekwencje uderzenia.

Na koniec, zestaw systemów asystujących w prowadzeniu nie byłby kompletny bez ostrzegania o niezamierzonym zjeździe z pasa ruchu (LDW), który wykrywa niezamierzone zmiany pasa oraz urządzenia monitorującego martwe pole (BSM) (opcjonalne), które monitoruje obszar wokół samochodu za pomocą czujników i wspiera kierowcę podczas zmiany pasa i wyprzedzania.

Idealne rozłożenie masy i najlepszy stosunek wagi do mocy

Jednym z głównych celów w projektowaniu nowej Giulii było osiągnięcie maksymalnej satysfakcji z jazdy. Kluczowe czynniki w dążeniu do tego celu obejmują idealne rozłożenie masy między obie osie oraz doskonały stosunek wagi do mocy.

Doskonałe rozłożenie masy między obiema osiami wymagało precyzyjnego zarządzania wagą i materiałami, co osiągnięto poprzez dostosowanie układu i umiejscowienie cięższych elementów w możliwie najbardziej centralnym położeniu.

Idealny stosunek wagi do mocy osiągnięto dzięki zastosowaniu ultralekkich materiałów. Włókno węglowe zostało wybrane do wału napędowego, a aluminium do silników, systemu zawieszenia, hamulców, drzwi, nadkoli i maski. Szerokie zastosowanie ultralekkich materiałów doprowadziło do masy własnej wynoszącej 1374 kg w wersji 180 KM 2.2-litrowy Diesel.

Zredukowana waga nie wpływa na doskonałą sztywność skrętną, która zapewnia jakość w czasie, akustyczny komfort oraz prowadzenie nawet w ekstremalnych warunkach.

Wersja Quadrifoglio z silnikiem V6 BiTurbo o mocy 510 KM ma masę własną wynoszącą 1524 kg i stosunek wagi do mocy wynoszący 2.99 kg/KM. Te wyjątkowe wyniki osiągnięto poprzez rozszerzenie zastosowania włókna węglowego także na dach, maskę, przedni spojler i tylny spojler, a także na boczne wstawki progów. Masę wersji Quadrifoglio można dodatkowo zredukować za pomocą dwóch komponentów dostępnych na życzenie: tarcz hamulcowych z włókna węglowego oraz foteli Sparco z tylną strukturą ramy z włókna węglowego.

Charakterystyczny włoski design

Nowa Giulia, podobnie jak każda Alfa Romeo, powstaje z doskonałej równowagi między dziedzictwem, szybkością a pięknem, co czyni ją najwyższym wyrazem włoskiego stylu w świecie motoryzacji. Wciela w siebie wszystkie wyróżniające cechy czystego włoskiego stylu: doskonałe poczucie proporcji, prostotę i wysoką jakość wykończenia, oferując innowacyjny design, który jest wierny powszechnie uznawanej tradycji.

Proporcje opierają się na technicznej architekturze całego pojazdu i są bezpośrednią konsekwencją tejże, podczas gdy szczegóły stylistyczne są rzeźbione z mechaniki pojazdu. Nowa Alfa Romeo Giulia wyróżnia się bardzo krótkimi zwisami, długą maską i długimi przednimi nadkolami, co sprawia, że kabina pasażerska jest osadzona na napędowych kołach, a muskularne tylne nadkola wizualnie zaznaczają miejsce, gdzie moc jest uwalniana na drogę. Ta sylwetka jest wynikiem wdrożenia napędu na tylne koła oraz umiejscowienia silnika i komponentów mechanicznych między dwiema osiami, aby lepiej zbalansować masy. Wszystko to przekłada się na bardzo hojny rozstaw osi – najdłuższy w swojej kategorii – umieszczony w jednym z najbardziej kompaktowych nadwozi. Te proporcje rysują dynamiczny kształt elipsy w rzucie poziomym. Co więcej, zaokrąglone krawędzie i opływowe słupki nadają samochodowi dynamizmu, tworząc „kroplowaty” profil, który przypomina Giuliettę Sprint, jeden z najpiękniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek wyprodukowano.

Drugim aspektem włoskiego stylu jest „prostota”, która jest zdolna zakrywać to, co w rzeczywistości jest jednym z najbardziej złożonych procesów twórczych w przemyśle: projektowanie samochodu. To styl ma ukrywać długą, skomplikowaną pracę za prostą, naturalną linią, która podkreśla eleganckie kształty i wyrafinowany włoski smak. Design Alfy Romeo zawsze wyrażał się poprzez czyste, płynące linie. Z tego powodu nowa Alfa Romeo Giulia posiada mocną tożsamość, narysowaną w kilku prostych pociągnięciach: linia wycięta wzdłuż boków, która zaznacza drzwi i otacza klamki oraz, naturalnie, legendarny trójlistny nos, najbardziej znany i rozpoznawalny element stylu w historii motoryzacji.

Kolejnym charakterystycznym cechą jest jakość, która zaspokaja zarówno wzrok, jak i dotyk, i tworzy bogate, harmonijne reflexy na powierzchniach pojazdu. Z zewnątrz kształt nowej Giulii jest dostojny, przypominający dużego kota gotowego do skoku. Nowe kolory również podkreślają sylwetkę: trzy kolory pastelowe, Biały, Czarny i Alfa Czerwony oraz osiem kolorów metalicznych: Czarny Vulcano, Szary Silverstone, Szary Lipari, Szary Stromboli, Szary Wezuwiusz, Tytanowy Imola, Niebieski Montecarlo i Czerwony Monza. Dodatkowo dostępne są dwa ekskluzywne kolory trójwarstwowe dla wersji Quadrifoglio: Biały Trofeo i Czerwony Competizione.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.