Alfa Romeo z impetem wkroczyła na rynek sportowych kompaktowych sedanów premium w 2015 roku, wprowadzając model Giulia, który zaskoczył konkurencję i nawet dotarł na amerykańskie wybrzeża.
Po niepowodzeniach z zaspokojeniem oczekiwań amerykańskich klientów w latach 90., Alfa Romeo musiała się cofnąć i skoncentrować na produktach europejskich. Kiedy jednak na rynek trafiła nowa generacja Giulii, nadszedł czas, aby pokonać Atlantyk i wprowadzić ją na amerykański rynek w 2015 roku. Minęło jednak siedem lat i Giulia doczekała się nowego ulepszenia.
Na przodzie „Trilobo” krata otrzymała odświeżony wygląd, a centralny trójkąt zyskał szczuplejszy chromowany akcent. Była również krótsza od poprzedniczki, podczas gdy dolne wloty były szersze. Ponadto, reflektory LED miały kanciaste dzienne światła LED. Z tyłu, pełne światła LED wyglądały podobnie w kształcie, ale miały ostrzejszy wzór oświetlenia. Na koniec, włoski producent samochodów wprowadził nowe lekkie felgi aluminiowe na liście opcji.
Wewnątrz, najbardziej uderzającą aktualizacją było wnętrze zestawu wskaźników, gdzie umieszczono 12.3-calowy ekran TFT, który dostarczał wszystkie informacje o pojeździe i jego parametrach. Dodatkowo, producent oferował możliwość personalizacji z trzema różnymi układami. Inną nietypową cechą Giulii było wprowadzenie technologii NFT, która mogła być zintegrowana z pojazdem. Ta funkcja mogła śledzić dane pojazdu i przechowywać je online, korzystając z technologii blockchain.
Pod maską, Alfa Romeo zaprezentowała nową wersję z silnikiem turbo-diesel o mocy 160 KM, dostępną tylko w napędzie na tylne koła, uzupełniając ofertę o silnik turbo-diesel o mocy 210 KM i silnik benzynowy z doładowaniem o mocy 280 KM.
Nowa Giulia i Stelvio debiutują. Te dwa nagradzane modele zdobyły uznanie międzynarodowej społeczności dzięki znakomitej jakości marki – doskonałemu rozkładowi masy, najlepszym w swojej klasie dynamiką jazdy oraz najwyższej klasy rozwiązaniom technologicznym i silnikowym – a także ponadczasowemu designowi, który sprawia, że każdy pojazd Alfa Romeo jest długotrwałym „ruchomym dziełem sztuki”. Dziś, wyrazisty styl Alfie Romeo został jeszcze bardziej uwspółcześniony na obu modelach, które zyskały nowe elementy stylistyczne z przodu, tworząc wyraźne i silne poczucie przynależności do rodziny Tonale. Nowa Giulia i Stelvio będą dostępne od lutego 2023 roku.
Nowy „wygląd”
Na przodzie Nowej Alfie Romeo Giulia i Stelvio wyróżniają się przedni grill, na którym umieszczono logo, oraz dolne kratki dwóch głównych wlotów powietrza, które zyskały unikalne wykończenie, zapewniając współczesną reinterpretację znanego i charakterystycznego grilla „Trilobo”. Faktycznie, reflektory to główna nowość z przodu. Od dziś na obu modelach debiutują światła „3+3” z nowymi reflektorami Full-LED Adaptive Matrix. To tworzy silne poczucie przynależności do rodziny Tonale, a jednocześnie przypomina o jednym z najsłynniejszych elementów marki, zaprezentowanym w ikonicznym modelu Alfa Romeo SZ Zagato oraz koncepcie Alfa Romeo Proteo. Trzy moduły tworzą unikalny przód Nowej Giulii i Stelvio oraz dostarczają światło dzienne i dynamiczny sygnał kierunkowskazu, zapewniając najlepsze warunki oświetleniowe dzięki wprowadzeniu dwóch zaawansowanych technologii: „Adaptive Front Lighting System”, który stale dostosowuje światła mijania do prędkości i warunków jazdy, oraz „Glare-Free High Beam Segmented Technology”, która w słabych warunkach oświetleniowych automatycznie wykrywa oba kierunki ruchu, aby uniknąć oślepiania innych pojazdów; i wreszcie, urządzenie „Welcome and Goodbye”, które uruchamia się za każdym razem, gdy kierowca zamyka lub otwiera samochód. Wszystko to oznacza większą efektywność pod względem czasu użytkowania i oszczędności energii, a także większe bezpieczeństwo dzięki mniejszemu zmęczeniu oczu i wyższemu komfortowi jazdy. Układ tylnych lamp LED również został przekształcony, aby podkreślić sportową duszę obu modeli. W szczególności Nowa Alfa Romeo Giulia ma nowe światła tylne z przezroczystym wykończeniem, podczas gdy w Nowym Stelvio są one wykonane z przyciemnianego szkła o błyszczącym czarnym wykończeniu.
Nowa, całkowicie cyfrowa deska rozdzielcza
Nowa Alfa Romeo Giulia i Stelvio są wyposażone w najnowocześniejszą technologię, aby zapewnić komfortowe i połączone doświadczenie, jednocześnie oferując charakterystyczną przyjemność z jazdy. Największą aktualizacją jest deska rozdzielcza z historycznym „teleskopowym” designem. Zawiera nowy, całkowicie cyfrowy wyświetlacz 12,3″ TFT, na którym można uzyskać dostęp do wszystkich informacji o pojeździe i parametrach związanych z technologiami jazdy autonomicznej. Ponadto, wyświetlacz można skonfigurować w trzech układach: Evolved, Relax i Heritage. Evolved reprezentuje przyszłość designu Alfie Romeo i wykorzystuje centralną część ekranu, nie rezygnując z dwóch bocznych kwadrantów. Relax koncentruje się na komforcie, jest wolny od szczegółowych informacji o pojeździe i nie ma dwóch kwadrantów. Heritage czerpie inspirację z ikonicznych modeli marki z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, z charakterystycznymi detalami, takimi jak odwrócone liczby na końcu prędkościomierza.
Technologia NFT i „Alfa Connect Services”
Nowa Giulia i Stelvio są wyposażone w płynny i intuicyjny interfejs człowiek-maszyna (HMI), który umożliwia łatwy dostęp do wszystkich funkcji. Dodatkowo, system infotainment gwarantuje zawartość, funkcje oraz „Alfa Connect Services”, które oferują szeroki zakres użytecznych usług bezpieczeństwa i komfortu, zaprojektowanych do zapewnienia aktualizacji „Over the Air”. Na przykład, funkcja „My Remote” obejmuje różne usługi, takie jak możliwość zdalnego kontrolowania niektórych funkcji pojazdu (otwieranie/zamykanie drzwi, miganie świateł) za pomocą smartfona lub smartwatcha. Od teraz technologia NFT (Non-Fungible Token) jest dostępna w Nowej Giulii i Stelvio – światowy ekskluzyw w dziedzinie motoryzacji, który marka włoska rozpoczęła na modelu Tonale, a teraz jest dostępny w całej swojej ofercie. Technologia bazuje na koncepcji „karty blockchain”, czyli zaszyfrowanego i niemodyfikowalnego rejestru cyfrowego, w którym rejestruje się główne informacje o każdym samochodzie. Ta wyjątkowa cecha zewnętrzna, łatwa w użyciu i zrównoważona, dodatkowo podkreśla innowacyjny charakter Alfie Romeo. W zależności od wyboru klienta, NFT generuje certyfikat, w którym rejestrowane są dane o historii pojazdu. Certyfikat ten może być używany do zapewnienia prawidłowego zachowania pojazdu, a tym samym wspiera jego wartość rezydualną. Certyfikat NFT stanowi dodatkowe źródło wiarygodności, które pomaga właścicielowi/sprzedawcy, ale także uspokaja kupującego w wyborze używanego pojazdu.
Dynamika jazdy na najlepszym poziomie w segmencie
Dynamika jazdy Nowej Giulii i Stelvio Alfie Romeo ponownie plasuje się na czołowej pozycji w swoich segmentach. Zapewniają one intensywne doświadczenia w duchu prawdziwej Alfie Romeo, co oznacza idealną równowagę pomiędzy włoskim designem, nowoczesnymi silnikami, perfekcyjnym rozkładem masy, specjalnymi rozwiązaniami technologicznymi oraz doskonałym stosunkiem masy do mocy. Esencja modeli Alfie Romeo, zarówno współczesnych, jak i przeszłych, pochodzi z tej „magicznej” formuły, która od czasów Tonale (symbolu przemiany marki) ewoluuje w kierunku redefinicji sportowości XXI wieku, włączając w to zrównoważony rozwój. Aby osiągnąć nowy poziom wydajnej i wysokowydajnej sportowości, globalna włoska marka może polegać na swojej renomowanej doskonałości. Wszystko, co musisz zrobić, to usiąść w Nowej Giulii i Stelvio, aby zrozumieć, że zamierzasz wejść w przyszłość jazdy.
Lekkość i zwinność: nieskazitelne i sportowe zachowanie Giulii i Stelvio wspierane jest przez szerokie zastosowanie ultralekkich materiałów, takich jak aluminium (np. używane w podstawach silników) oraz węgiel (np. używany w wałach napędowych), które zostały bezpośrednio przyniesione ze świata wyścigów.
Napęd na wszystkie koła z technologią Q4: zaprojektowany w celu zarządzania przyczepnością pojazdu w sposób reaktywny i przewidujący, aby zapewnić najwyższy poziom wydajności, efektywności i bezpieczeństwa. Technologia Q4 gwarantuje wszystkie korzyści płynące z napędu na wszystkie koła, a jednocześnie zapewnia zmniejszone zużycie paliwa, reaktywność i przyjemność z jazdy pojazdem z napędem na tylną oś. Serce systemu Q4 to aktywna skrzynia rozdzielcza (ATC), która monitoruje warunki przyczepności i dane kierowcy w czasie rzeczywistym, aby zapewnić najlepsze osiągi.
System Q4 Alfie pozwala na poruszanie się pojazdu jako pojazdu z napędem na tylne koła, a jeśli przyczepność opon zbliża się do swojego limitu lub w zależności od konkretnego żądania kierowcy, może natychmiast dostarczyć do 50% momentu obrotowego silnika do przodu w mniej niż 150 ms, co zapobiega poślizgowi kół i zapewnia maksymalne osiągi pojazdu oraz efektywność jazdy.
Mechaniczny dyferencjał Q2 z samoczynnym blokowaniem: W wersji Veloce możliwe jest zintegrowanie napędu na wszystkie koła Q4 z mechanicznym dyferencjałem Q2, który dostępny jest także w wersjach tylko z napędem na tylną oś. Ograniczony dyferencjał zwiększa zwinność i sportowość, gwarantując idealną przyczepność dla większej stabilności pojazdu w zakrętach przy dużych prędkościach oraz lepszej przyczepności bocznej i wyższej bezpieczeństwa w warunkach mokrej lub śliskiej drogi, utrzymując koła w stałej kontroli i redukując poślizg.
Zawieszenie Alfa Link: Jazda pojazdem marki Alfa Romeo to niezapomniane wrażenie. To również zasługa ekskluzywnej architektury zawieszenia Alfa Link™. Z przodu wybrano zawieszenie z podwójnymi wahaczami z pół-wirtualną osią kierowniczą (wyłączna Alfa Romeo), co optymalizuje efekt filtracji i pozwala na szybką oraz precyzyjną jazdę, nie rezygnując z kontroli. Z tyłu zdecydowano się na rozwiązanie multilink z czterema i pół ramionami – patent Alfie Romeo – które zapewniają lepsze właściwości jezdne w połączeniu z doskonałym komfortem. W wersji specjalnej Competizione znajdziemy również układ zawieszenia Alfa™ Active, z elektronicznie sterowanym układem tłumienia, który dostosowuje się do warunków jazdy w czasie rzeczywistym, umożliwiając kierowcy wybór bardziej sportowych lub komfortowych parametrów jazdy.
Zintegrowany system hamulcowy (IBS): System elektromechaniczny, który łączy kontrolę stabilności z systemem hamulcowym, zapewniając natychmiastową reakcję hamulców, ograniczając drogę hamowania i pozwalając na znaczną optymalizację wagi. Użycie systemu hamulcowego przez przewód pozwala na znaczne zmniejszenie liczby elementów w komorze silnika, zastępując jeden pojedynczy element jednostką składającą się z pompy, hamulców hydraulicznych i ESP, gwarantując mniejszą masę zawieszoną i większą zwinność pojazdu.
Dodatkowo, przyczyniając się do znakomitych dynamiki jazdy Giulii i Stelvio, jest niezwykle bezpośredni układ kierowniczy, który połączono z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów ZF z aluminiowymi łopatkami do zmiany biegów, zapewniając niezrównane prowadzenie w zakrętach. I wreszcie, dla idealnej równowagi między przyjemnością z jazdy a systemami asystującymi, Nowa Giulia i Stelvio oferują pełny zestaw funkcji zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) dla autonomii jazdy na poziomie drugim. Oznacza to, że kierowca może pozwolić pojazdowi kontrolować przyspieszenie, hamulec i kierownicę w pewnych warunkach za pomocą systemów elektronicznych, które wymagają stałego monitorowania przez kierowcę. Te systemy wspierają kierowcę i oferują większy komfort podczas długich podróży. Niemniej jednak kierowca musi w każdym przypadku pozostać w stałej kontroli nad pojazdem, zawsze trzymając ręce na kierownicy.
Prosta i intuicyjna strategia oferty
Nowa Giulia i Stelvio zbieżają w nowej logice linii wprowadzonej z Tonale, co sprawia, że konfiguracja pojazdu przez klienta jest jeszcze łatwiejsza. Dostępne są dwa poziomy wyposażenia – Super i Ti – które mają różne cechy, aby zaspokoić potrzeby najbardziej wymagających klientów. Wersja Super, model wyjściowy dla unikalnego doświadczenia Alfie Romeo, może być dostosowana do indywidualnych potrzeb dzięki pakietowi Sprint, który obejmuje różne opcje sportowe. Z kolei wersja Ti, która podkreśla elegancję i charakter obu pojazdów, może być wzbogacona o pakiet Veloce, aby osiągnąć maksymalne osiągi i sportowość. Nie zapominajmy, że nazwy Super, Sprint, Ti i Veloce mają długą historię w dziejach Alfie Romeo. Tak więc, są cztery różne wersje, które potrafią odpowiedzieć na potrzeby klientów, aby poczuć się zjednoczonym z pojazdami. Na koniec, Nowa Giulia i Stelvio oferują znaczną aktualizację pod względem silników: we wszystkich modelach w ofercie dostępna jest wersja z tylnym napędem 160 CV na paliwo diesla. I wreszcie, dostępne są potężne silniki z napędem na wszystkie koła: 280 KM na benzynę oraz 210 KM na olej napędowy.
Specjalna seria Competizione, najwyższe wyrażenie wydajności i stylu, certyfikowana NFT