ALFA ROMEO Giulia GTA 2020-Present

ALFA ROMEO Giulia GTA 2020-Present

Przejdź do galerii zdjęćALFA ROMEO Giulia GTA 2020-Present

Powrót do korzeni z okazji 110. urodzin. Po raz pierwszy nazwę Giulia GTA zobaczyliśmy na samochodzie wydanym w 1965 roku. Miał silnik o pojemności 1.6L i był produkowany w dwóch różnych wersjach: do jazdy po ulicach i na tor. Najnowsza GTA to najsilniejszy samochód drogowy, jaki do tej pory wyprodukowało Alfa Romeo, a jego nakład wyniesie zaledwie 500 sztuk.

Choć może wyglądać jak typowa Alfa Giulia, z agresywnie wyglądającym przodem, to zdecydowanie nie jest to prawda. Głównym celem było zredukowanie wagi samochodu, która jest o 100 kilogramów mniejsza niż w przypadku modelu Quadrifoglio – co oznacza, że piękny model z 2020 roku waży około 1,422 kilogramów.

Aby osiągnąć tę zmniejszoną wagę, wewnętrzne klamki drzwiowe zastąpiono uchwytami z materiału, a maska, przednie i tylne błotniki oraz przedni zderzak – wszystkie zostały wykonane z włókna węglowego. Wnętrze ma nieco wyścigowego charakteru. W wyścigowej wersji GTAm nie ma paneli drzwiowych ani tylnych siedzeń – zostały one usunięte i zastąpione klatką bezpieczeństwa.

Silnik o dużej mocy to 2.9 V6 Bi-Turbo, który w całości wykonany jest z aluminium. W standardowej wersji osiąga moc 510KM, a wersja 540KM jest przeznaczona dla Giulia GTAm. Dla niesamowitego brzmienia i osiągów producent zdołał zamontować układ wydechowy Akrapovic.

Alfa nie ogłosiła ceny w dniu premiery samochodu. Pełny pakiet obejmuje również kask w barwach Giulia GTA oraz kompletny strój wyścigowy Alpinestars. Choć ten samochód daje radość na torze, jest również w 100% dopuszczony do ruchu drogowego. Czyż nie wygląda na najbardziej seksowny samochód 2020 roku?

 24 czerwca 2020 roku Alfa Romeo osiągnie ważny kamień milowy w swojej niezwykłej historii: 110 lat działalności. W ciągu tego ponad stulecia inżynierowie i projektanci Alfa Romeo nieustannie dążyli do innowacji, pozostając jednocześnie wiernymi DNA marki. Przez lata to DNA – doskonałe połączenie sportowości i elegancji – stworzyło nie tylko niektóre z najbardziej ikonicznych pojazdów w historii, ale także samochody, które czują się swobodnie zarówno na torze wyścigowym, jak i na każdym konkursie piękności. Z okazji 110. urodzin Alfa Romeo prezentuje pojazd, który w pełni symbolizuje powrót do korzeni marki, oddając hołd jednemu z najbardziej emblematycznych pojazdów Alfa Romeo: Giulia GTA.

Zestaw inicjałów z legendarnym wydźwiękiem: GTA

Skrót GTA oznacza „Gran Turismo Alleggerita” (alleggerita to włoskie słowo oznaczające „odchudzony”), a jego historia sięga 1965 roku, kiedy to zadebiutowała Giulia Sprint GTA, specjalna wersja oparta na modelu Sprint GT, zaprojektowana jako samochód sportowy i zaprezentowana na Amsterdam Motor Show odbywającym się w tym samym roku. Nadwozie Giulia Sprint GT zastąpiono identyczną wersją z aluminium, osiągając całkowitą wagę 1,642 lb w porównaniu do 2,094 lb wersji drogowej. Drugą zmianą był silnik 1.6 twin cam, który w wersji drogowej z podwójnym zapłonem osiągał imponującą moc 115 KM. Technicy z Autodelty, oficjalnego zespołu wyścigowego Alfa Romeo, wybrali go jako pojazd referencyjny dla kategorii Touring i opracowali go, aby uzyskać maksymalną moc 170 KM. Sukces modelu w zawodach był natychmiastowy: trzy kolejne „Challenge Europeo Marche”, dziesiątki mistrzostw krajowych i setki indywidualnych wyścigów w każdym zakątku świata. Imponujący był również wpływ, jaki model miał na wizerunek całej gamy: Giulia Sprint GTA doskonale wyrażała hasło „Zwycięstwo na co dzień w Twoim codziennym samochodzie”. Od tego momentu GTA ugruntowała swoją pozycję jako niezaprzeczalna ikona sportowości Alfa Romeo, a skrót GTA stał się tak popularny, że publiczność szybko zaczęła kojarzyć go z wszystkimi sportowymi modelami Alfa Romeo.

Legenda odnawiana doskonałymi rozwiązaniami technicznymi

Z okazji 110. rocznicy Alfa Romeo zamierza złamać kilka zasad: nie zamierza mówić o historii, zwłaszcza o swojej, ani nie chce żadnych prezentów na swoje urodziny. Zamiast tego woli dać prezent miłośnikom Alfa, prezentując Giulię GTA. Dziś jest to prawdziwy powrót do korzeni Alfa Romeo, głęboko zakorzenionych w świecie wydajności i grand touring.

Konkretne cechy techniczne i funkcjonalny styl

Dla nowej Giuli GTA inżynierowie Alfa Romeo dążyli do poprawy aerodynamiki i prowadzenia, ale przede wszystkim do zmniejszenia wagi: takie same wytyczne jak w przypadku Giuli GTA z 1965 roku. Aktywna aerodynamika została specjalnie opracowana, aby zwiększyć docisk do podłoża. Rozwiązania te zawierają wiedzę techniczną, która pochodzi bezpośrednio z Formuły 1, dzięki synergii z Sauber Engineering i zastosowaniu Sauber Aerokit. Podobne zadanie zlecono bocznym spoilerom, specyficznemu tylnemu spojlerowi i aktywnemu przedniemu splitterowi. Nowością jest również centralny system wydechowy Akrapovi? z tytanu zintegrowany w tylnym dyfuzorze z włókna węglowego, jak i 20-calowe koła z centralnym zamkiem, które po raz pierwszy pojawiają się w sedanach. Prowadzenie przy dużych prędkościach zostało poprawione dzięki zwiększeniu szerokości toru kół z przodu i z tyłu o 50 mm oraz opracowaniu nowego zestawu sprężyn, amortyzatorów i poduszek dla systemów zawieszenia. W wersji GTAm aerodynamiczny element przedni został zoptymalizowany do ekstremalnego poziomu poprzez dodanie większego przedniego splittera i prawdziwego tylnego skrzydła z włókna węglowego, co zapewnia idealnie zbalansowane obciążenie przy dużych prędkościach. Jeśli chodzi o osiągi, potężny silnik 2.9 V6 Bi-Turbo, wykonany w całości z aluminium i zdolny do uwolnienia nie mniej niż 510 KM w standardowej konfiguracji, osiąga moc 540 KM w Giulia GTA, dzięki starannemu kalibracji przeprowadzonej przez inżynierów Alfa Romeo. Ten sam zespół zdołał również zoptymalizować wdrożenie nowego systemu wydechowego Akrapovi? z jego charakterystycznym dźwiękiem.

Wewnątrz samochodu wyróżnia się kilka nowych detali: wykończenia w 100% Alcantarą® na desce rozdzielczej, panelach drzwiowych, schowku, filarach bocznych i centralnym wykończeniu na siedzeniach. Alcantara® jest jeszcze bardziej rozbudowana w wersji GTAm, gdzie usunięto tylną kanapę, pozostawiając miejsce na w pełni wyściełany „basen”, w którym znajdują się specjalne formy zaprojektowane do trzymania kasków i gaśnicy. Nowe matowe wstawki z włókna węglowego nadają wnętrzu typową elegancję techniczną i estetyczną. W nowej wersji GTAm wnętrze jest unikalne, ponieważ zawiera roll bar, nie ma paneli drzwiowych ani tylnych siedzeń, a drzwi otwiera się za pomocą paska zamiast uchwytu, co jest kolejnym elementem zaczerpniętym ze świata wyścigów.

Doskonały stosunek wagi do mocy

Jednak sama moc nie wystarcza, aby zapewnić niezwykłe osiągi. Prace mające na celu zmniejszenie wagi pojazdu były skrupulatne i przyniosły szczególnie imponujące rezultaty, z całkowitym zmniejszeniem wagi o 220 lb, dzięki zastosowaniu lekkich materiałów, takich jak włókno węglowe do wału napędowego, maski, dachu, przedniego zderzaka, nadkoli i, w wersji GTAm, skorupy specyficznych sportowych siedzeń z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa Sabelt. Dodatkowo, lekkiego aluminium użyto w silniku, drzwiach i systemach zawieszenia, a w różnych innych miejscach użyto różnych materiałów kompozytowych. Na przykład Lexan – unikalna żywica poliwęglanowa, która pochodzi bezpośrednio ze świata motorsportu – została użyta w ramach bocznych i tylnych okien, co jeszcze bardziej przyczyniło się do zmniejszenia wagi. Efektem końcowym jest waga wynosząca około 3,350 lb, która w połączeniu ze wzrostem mocy do 540 KM, prowadzi do doskonałego stosunku wagi do mocy wynoszącego 6.2 lb/KM, co sprawia, że Giulia GTA i GTAm są zdolne do dostarczania niezwykłych osiągów. Przyspieszenie od 0 do 62 mph jest błyskawiczne – dzięki systemowi Launch Control, stoper zatrzymuje się na zaledwie 3.6 sekundy. Giulia GTAm to dwuosobowa konfiguracja zatwierdzona do użytku drogowego, z przednim splitterem i większym widocznym tylnym skrzydłem z włókna węglowego, będąca ostatecznym wyrazem sportowości. W wersji GTA, przy tej samej mocy, Giulia oferuje cztery miejsca, brak tylnego roll baru; spoiler i splitter zoptymalizowane do codziennego użytku na drodze; te same panele drzwiowe, fotele i szyby co w modelu Giulia Quadrifoglio. Efektem końcowym jest prawdziwy supersamochód do codziennego użytku.

Przywilej dla 500 szczęśliwych klientów…

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.