Alfa Romeo Giulia oznacza powrót znanej włoskiej marki do architektury z napędem na tylne koła, którą utraciła pod koniec lat 80., kiedy to ostatnia Alfetta GT zjechała z taśmy montażowej.
Po modelach Alfa Romeo 156 i 159 trudno było sobie wyobrazić ich następcę, który nawet po dekadzie od wprowadzenia na rynek wyglądał nowocześnie. Jednak Włosi odważnie postanowili zrobić coś jeszcze bolder. Przenieśli napęd na tylne koła i weszli do rywalizacji z niemieckimi markami premium z dynamiczną Alfy Romeo. Wśród innych wersji powstała Veloce, która miała zrównoważyć osiągi z ekonomią.
Giulia zaprezentowała się z szerokimi reflektorami, ostrymi w środku i rozciągającymi się nad nadkolami. W celu poprawy aerodynamiki zamontowano nachyloną szybę. Kabina została przesunięta do tyłu, aby wzmocnić wrażenie przedniego silnika w samochodzie z napędem na tylne koła oraz poprawić rozkład masy. Smukły profil skierował Giulię bezpośrednio do segmentu sportowych sedanów.
Wewnątrz, Giulia Veloce (prędkość) była wyposażona w standardzie w 6,5-calowy wyświetlacz infotainment, umieszczony obok zestawu wskaźników, co ułatwiało odczyt. Deska rozdzielcza nie była tak konserwatywna jak w innych samochodach na rynku. Fotele kubełkowe z przodu sugerowały, że wersja Veloce spełni swoją nazwę.
Veloce oferowana była z silnikiem benzynowym o pojemności 2,0 litra z turbosprężarką lub silnikiem diesla o pojemności 2,2 litra z turbosprężarką. Oba były połączone z standardową 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Model podstawowy był dostępny z napędem na tylne koła, ale istniała możliwość wyboru napędu na wszystkie koła.
Alfa Romeo Giulia Veloce
„Veloce” to wspaniała nazwa, która przywołuje tradycję Alfa Romeo, zapoczątkowaną w 1956 roku modelem Giulietta, od tego czasu oświetlającą sportowe i oryginalne wersje marki. Dziś nazwa Veloce zdobi kolejną Giulię, aby zaspokoić potrzeby klientów pragnących modeli pełnych osobowości. Nowy model będzie stopniowo sprzedawany na wszystkich rynkach w obszarze EMEA, a ceny będą się różnić w zależności od kraju. Po więcej szczegółów zapraszamy na lokalną stronę prasową.
W paryskiej prezentacji zaprezentowane zostaną dwie nowe wersje Giulia Veloce, obie z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła: pierwszy model zadebiutuje w jeszcze niewidzianej kolorystyce Blue Misano i będzie wyposażony w nowy silnik benzynowy Turbo o mocy 280 KM, natomiast druga Giulia Veloce w przyciągającym wzrok szarym kolorze Silverstone będzie miała nowy silnik Diesla o mocy 210 KM.
Wyjątkowy styl i ekskluzywne wyposażenie
Zewnętrzna część nowej Giulia Veloce wyróżnia się zarówno wyrafinowanymi detalami, takimi jak specyficzne zderzaki i błyszczące czarne wykończenia drzwi, jak i sportowymi elementami, takimi jak specjalny tylny dyfuzor z podwójną końcówką wydechu oraz opcjonalnymi 19-calowymi felgami aluminiowymi z pięcioma otworami. Wnętrze również emanuje sportowym charakterem, dominuje w nim nowa czarna skórzana tapicerka Sport, sportowa kierownica z oryginalnym uchwytem, aluminiowe wstawki na desce rozdzielczej, centralnym tunelu, panelach drzwi oraz reflektory Xenon.
To charakterystyczne wnętrze i zewnętrzny styl kryją bogate wyposażenie standardowe, w tym dwustrefową klimatyzację, system Alfa DNA oraz 6.5-calowy system multimedialny Connect, a także nowe efektywne systemy aktywnego bezpieczeństwa, takie jak system ostrzegania o kolizji (FCW) z automatycznym hamowaniem awaryjnym (AEB) i rozpoznawaniem pieszych, Zintegrowany System Hamulcowy (IBS), ostrzeżenie o niezamierzonym zjeździe z pasa (LDW) oraz tempomat z regulacją prędkości.
Dwie nowe wersje silnikowe
Giulia Veloce zapowiada debiut nowego silnika benzynowego o pojemności 2 litrów – silnika 4-cylindrowego wykonanego w całości z aluminium – który generuje 280 koni mechanicznych przy 5,250 obr./min i maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2,250 obr./min. Oprócz elektro-hydraulicznego systemu aktywacji zaworów MultiAir, do szczególnych cech tego silnika należy system turbosprężarki „2-w-1” oraz bezpośredni wtrysk z systemem wysokociśnieniowym 200 bar, które razem zapewniają szczególnie szybką reakcję na polecenia pedału przyspieszenia przy wszystkich prędkościach, jednocześnie pozwalając na doskonałe poziomy zużycia paliwa.
Alternatywnie, Giulia Veloce może być wyposażona w nowy silnik Diesla o pojemności 2.2 litra, który rozwija maksymalną moc 210 KM przy 3,500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 470 Nm przy 1,750 obr./min. Szczególna uwaga: silnik wysokoprężny 2.2-litrowy w Giuli to pierwszy silnik Diesla w historii Alfa Romeo, który został w całości wykonany z aluminium. Z czterema cylindrami w linii, ten silnik wyróżnia się nowoczesnym systemem wtrysku z technologią MultiJet II i formowaniem dawki wtrysku (IRS), a także ciśnieniami roboczymi wynoszącymi 2,000 bar. Elektrycznie sterowana turbosprężarka o zmiennej geometrii oferuje nowoczesną mechanikę i minimalizuje czasy reakcji, zapewniając jednocześnie korzyści w zakresie efektywności. Najwyższy poziom zadowolenia z jazdy i komfortu zapewnia również zastosowanie wału równoważącego.
Oba nowe modele Giulia Veloce są wyposażone w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów i napędzane są silnikami wyprodukowanymi w Włoszech w zakładach w Termoli (silnik benzynowy) i Pratola Serra (silnik Diesla), w strefach dedykowanych wyłącznie silnikom Alfa Romeo, z zastosowaniem nowoczesnych procesów i metod, które umieszczają je na szczycie swojej kategorii pod względem wydajności i efektywności.
Co więcej, innowacyjna wersja „AE” – Advanced Efficiency – wkrótce będzie dostępna. Odznaczająca się specyficznym oznaczeniem na klapie bagażnika, ta wersja – dostępna w poziomach wyposażenia Giulia i Giulia Super, oparta na silniku Diesla o mocy 180 KM z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów – osiąga niezwykłe wyniki w zakresie zużycia paliwa i emisji: 4.2 l/100 km i zaledwie 99 g/km CO2 w cyklu mieszanym.
Te wyniki są osiągane dzięki specyficznym rozwiązaniom technicznym, w tym zastosowaniu zaworu EGR o niskim ciśnieniu, który poprawia wydajność silnika, wymienniku ciepła powietrze-woda, dodatkowym obiegu chłodzenia silnika oprócz obiegu podstawowego, oraz specyficznym przełożeniom skrzyni biegów. Ponadto, dzięki obniżeniu wysokości nadwozia o około 5 milimetrów oraz zastosowaniu ekskluzywnych, specjalnie zaprojektowanych felg aluminiowych, CX został zredukowany do 0.23, co poprawia efektywność aerodynamiczną. Nie mniej istotne jest to, że Giulia „AE” Advanced Efficiency jest wyposażona w specyficzne opony 205/60 R16, które zapewniają mniejsze opory toczenia.
Efekty tych innowacji są widoczne w ogólnych osiągach silnika, zaczynając od niskich obrotów, nie wpływając na jego doskonałe osiągi: prędkość maksymalna wynosi 230 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7.2 sekundy.
Napęd na cztery koła z technologią Q4
Na światowej premierze nowa Giulia Veloce oferuje debiut innowacyjnego systemu napędu na cztery koła z technologią Q4, zaprojektowanego do zarządzania przyczepnością pojazdu w czasie rzeczywistym, a także do zapewnienia doskonałych poziomów wydajności, efektywności i bezpieczeństwa.
Architektura systemu Q4 w Giulia Veloce obejmuje aktywną skrzynię rozdzielczą i przedni różnicowy zaprojektowany z myślą o specyficznych wymaganiach technicznych Alfa Romeo, aby bardzo szybko sprostać dużym momentom obrotowym, przy szczególnie zwartych i lekkich wymiarach (wzrost masy wynosi tylko około 60 kg). Skrzynia rozdzielcza wykorzystuje zaawansowaną technologię aktywnego sprzęgła, która zapewnia ekstremalnie dynamiczną jazdę oraz jednocześnie gwarantuje niskie zużycie paliwa. Szybka reakcja i precyzyjny rozkład momentu obrotowego są zapewnione przez zintegrowany siłownik nowej generacji, w zależności od wybranego trybu jazdy w systemie Alfa DNA.
System Q4 nieustannie monitoruje wiele parametrów, aby zapewnić optymalny rozkład momentu obrotowego między obiema osią, w zależności od sposobu użytkowania samochodu oraz przyczepności nawierzchni. Ta technologia potrafi przewidzieć utratę przyczepności kół, opierając się na informacjach zbieranych przez czujniki przyspieszenia bocznego i podłużnego, a także czujniki kąta skrętu i prędkości obrotowej pojazdu. W normalnych warunkach Giulia Veloce z systemem Q4 zachowuje się jak pojazd tylnonapędowy: 100% momentu obrotowego jest rozdzielane na tylną oś. Kiedy osiąga limit przyczepności kół, system w czasie rzeczywistym przenosi do 60% momentu obrotowego na przednią oś, dzięki dedykowanej skrzyni rozdzielczej. Aby zapewnić maksymalną szybkość reakcji w redystrybucji momentu obrotowego, system wykorzystuje wysokie mechaniczne przeskakiwanie (do 2.5%) między obiema osiami, co przekłada się na kontrolę pojazdu na niespotykanym w segmencie poziomie pod względem przyczepności i stabilności kierunkowej na zakrętach.
System Q4 w nowej Giulia Veloce zatem zapewnia wszystkie korzyści napędu na cztery koła – w zakresie stabilności, przyczepności i bezpieczeństwa – jednocześnie gwarantując zmniejszone zużycie paliwa, większą responsywność oraz całą przyjemność z jazdy samochodem z napędem na tylne koła.
Wszystkie mocne strony modelu Giulia
Nowa Giulia Veloce potwierdza wszystkie szczególne cechy modelu, który zapoczątkował powrót włoskiej marki do tego ważnego segmentu. Przede wszystkim, wyraźnie włoski design, który wyraża się poprzez poczucie proporcji i prostoty oraz jakościowe powierzchnie, które otaczają kierowcę i stawiają go na pierwszym planie. Ponadto, wybór napędu na tylne koła – a teraz także systemu napędu na cztery koła Q4 – to nie tylko hołd dla najautentyczniejszych korzeni legendy Alfa Romeo: to także techniczne rozwiązanie dające wysoką wydajność, głęboką przyjemność i najwyższe doznania z jazdy.
Do dalszych szczególnych cech Giulia należy doskonały rozkład masy na obie osie, wyszukane zawieszenie (patent Alfa Romeo) oraz najbezpośredniejsze w swojej klasie układ kierowniczy. Dodatkowo, Alfa Romeo Giulia łączy niezwykłe osiągi silnika z obszernym wykorzystaniem ultralekkich materiałów, takich jak włókno węglowe, aluminium, kompozyty aluminiowe i tworzywa sztuczne, aby osiągnąć najlepszy stosunek masy do mocy (poniżej 3 w wersji Quadrifoglio).
Zgodnie z tradycjami Alfa Romeo, nowa Giulia oferuje unikalne rozwiązania techniczne, które czynią ją punktem odniesienia w swoim segmencie. Bardziej zaawansowane funkcje to Zintegrowany System Hamulcowy (IBS) znacznie skracający drogę hamowania oraz aktywne zawieszenie dla wyjątkowego komfortu. Wyjątkowo dla wersji Quadrifoglio, technologia Torque Vectoring zapewnia doskonały rozkład momentu obrotowego między dwoma kołami na tylnej osi, a Aktywny Aero Splitter aktywnie kontroluje docisk przy dużych prędkościach.
Nie można zapomnieć, że Alfa Romeo Giulia niedawno zdobyła pięć prestiżowych gwiazd Euro NCAP, uzyskując 98% w zakresie ochrony dorosłych pasażerów. To najwyższy wynik, jaki kiedykolwiek osiągnięto przez samochód, mimo surowszego systemu oceniania wprowadzonego w 2015 roku. Ten niezwykły wynik osiągnięto dzięki wprowadzeniu dwóch kluczowych elementów: po pierwsze, przyjęciu szerokiej gamy innowacyjnych systemów bezpieczeństwa, a po drugie, efektywności nadwozia, które jest zarówno lekkie, jak i sztywne, a także szerokiemu wykorzystaniu ultralekkich materiałów, takich jak włókno węglowe, aluminium i kompozyty aluminiowe.
W paryskim salonie zaprezentowane zostaną dwa modele Giulia Super z silnikiem Diesla o mocy 180 KM i silnikiem benzynowym Turbo o mocy 200 KM, oba z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów i napędem na tylne koła. Modele te zostały wzbogacone o Sport Pack (w tym sportowa kierownica o specyficznym uchwycie, aluminiowe wstawki na desce rozdzielczej, centralnym tunelu i panelach drzwi, a także reflektory Xenon) oraz Luxury Pack, który obejmuje: skórzane fotele z pełnoziarnistej skóry (dostępne w czterech kolorach: czarnym, beżowym, tytoniowym i czerwonym), skórzaną tapicerkę deski rozdzielczej i paneli drzwi, podgrzewane fotele przednie elektrycznie regulowane w ośmiu pozycjach, podgrzewaną kierownicę, wstawki z prawdziwego drewna (dąb lub orzech) na desce rozdzielczej, centralnym tunelu i panelach drzwi, a także chromowane zewnętrzne ramki okienne i elektrycznie składane lusterka. Samochód ten oferuje również wyrafinowane akcesoria Mopar z włókna węglowego: obudowę lusterka, przedni grill i gałkę zmiany biegów.