Alfa Romeo wprowadziło drugą generację modelu Spider w 1995 roku, po wycofaniu z rynku swojego trzydziestoletniego poprzednika.
Niewiele samochodów na świecie zyskało taką popularność jak Alfa Romeo Spider, ale to zainteresowanie dotyczyło głównie modelu z 1966 roku, produkowanego aż do 1994, a nie jego następcy. Mimo że był to znacznie lepszy pojazd pod każdym względem, nie potrafił wzbudzić tych samych emocji co jego poprzednik. Włoski producent zbudował model z 1995 roku na platformie Tipo Due, współdzielonej z Fiatem Tipo i Lancią Delta. Alfa Romeo wykorzystało tę platformę również dla swojego coupe, modelu GTV.
Podczas gdy model z 1966 roku powstał w pracowni Bertone, jego następca z 1995 roku został zaprojektowany przez Pininfarinę. Wąski przód i cztery indywidualne reflektory uczyniły ten samochód wyjątkowym na rynku. Pomiędzy nimi, na masce, producent umieścił charakterystyczny dla Alfy element z logo, pomiędzy szerokimi a wąskimi kratkami zamontowanymi w górnej części zderzaka. Alfa Romeo oferowało opcję zestawu świateł przeciwmgielnych nad zderzakiem na dolnej stronie. Z boku, wyraźna, wznosząca się linia łączyła nadkola przednie z tyłem kabiny, a krótki bagażnik kończył się w opadającej linii.
W środku, producent zamontował dwa sportowe fotele kubełkowe z materiałową tapicerką w wersji podstawowej lub skórzaną dla wariantów w pełnej specyfikacji. Deska rozdzielcza miała stylizowany zestaw wskaźników w formie lornetki z indywidualnymi wskaźnikami dla obrotomierza i prędkościomierza.