Był najszybszym SUV-em na Nurburgringu z czasem okrążenia wynoszącym 7 minut i 51,7 sekundy. Przewyższał wiele innych sportowych aut.
Alfa Romeo powróciła na tor z wprowadzeniem pięknego modelu Alfa Romeo Stelvio. Nazwa została zaczerpnięta od Przełęczy Stelvio, położonej w Alpach włoskich, między Włochami a Szwajcarią, i nawiązuje do zdolności pojazdu do pokonywania najwyższych dróg, pozostając jednocześnie sportowym autem marki Alfa. Włosi zbudowali Stelvio na tej samej platformie co Giulia, która również ustanowiła rekord okrążenia w swojej klasie na Nurburgringu.
Centrum Stylu Alfa Romeo zajęło się projektem, który prowadził Alessandro Maccoli. Zespół wyobraził sobie kształt, który rozpoznamy jako Alfa Romeo dzięki charakterystycznemu przodowi, a jednocześnie przypominającym SUV-a. Ostre, złośliwe reflektory i głęboki, duży „tarcza” na środku kratki wyrażały moc i osiągi. Na masce pojazdu znajdowały się wentylatory wydechu dla silnika. Płynny profil boczny z rzeźbionymi panelami drzwi inspirował do osiągania dużych prędkości. Z tyłu, cztery rury wydechowe potwierdzały, że to nie był zwykły SUV.
Wewnątrz projektanci Alfa Romeo umieścili zestaw wskaźników w kształcie binokli, z igłami obrotomierza i prędkościomierza rozpoczynającymi z niskiej (6-tej) pozycji. Producent zamontował wyświetlacz TFT do wyświetlania różnych informacji z komputera pokładowego pomiędzy dwoma dużymi tarczami. W odróżnieniu od innych wersji Stelvio, model Quadrifoglio posiadał wykończenia z włókna węglowego na desce rozdzielczej, centralnym panelu, panelach drzwi oraz konsoli środkowej.
Pod pięknym nadwoziem SUV-a kryła się starannie zaprojektowana jednostka napędowa z silnikiem 2,9 litra z podwójnym turbodoładowaniem, opracowanym przez Ferrari. Równomierny rozkład masy 50-50 oraz adaptacyjne amortyzatory przyczyniły się do osiągów samochodu.
Wprowadzony na rynek pod nazwą Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio – najnowsze dzieło Alfa Romeo zadebiutowało na Los Angeles Auto Show w 2016 roku – jest pierwszym SUV-em marki w ponad stuletniej historii.
Nowy model ma stać się wzorem w swoim segmencie, ucieleśniając autentyczny duch Alfa Romeo, łącząc pięć składników, które czynią ją jedną z najbardziej pożądanych marek na rynku motoryzacyjnym: wyraźnie włoski styl; nowoczesne, innowacyjne silniki; doskonały rozkład masy; unikalne rozwiązania techniczne; oraz znakomity stosunek mocy do wagi.
Opracowany w prestiżowym centrum inżynieryjnym Alfa Romeo w Modenie, w sercu Włoskiej Doliny Silnikowej, SUV Stelvio będzie produkowany w niedawno zmodernizowanej fabryce w Cassino na linii produkcyjnej dedykowanej wyłącznie najnowszym modelom Alfa Romeo – w tym oszałamiającej Giulii, która w 2015 roku wprowadziła markę w nową erę z rewolucyjnym stylem, sportowym prowadzeniem i technologią. Te same składniki, dostosowane do nowej klasy pojazdów, pojawiają się teraz w przełomowym SUV-ie Stelvio, który oferuje czysty, rasowy sportowy styl Alfa Romeo, najwyższej klasy osiągi oraz poziomy wyposażenia technicznego i technologicznego, które nie mają sobie równych w segmencie premium małych SUV-ów.
Już od samej nazwy, nowy SUV Alfa Romeo gwarantuje ekscytujące wrażenia z jazdy, które zdobędą uznanie nawet wśród najbardziej wymagających i doświadczonych kierowców. Przełęcz Stelvio to najwyższa górska przełęcz we Włoszech (i druga najwyższa w Europie), a 20-kilometrowa droga, która ją przecina, ma ponad 75 zakrętów, zapierające dech w piersiach widoki i błyskawiczny wzrost wysokości, sięgający aż 2,758 metrów. Na przestrzeni lat odbywały się tu zmagania kolarzy i sportów motorowych, czyniąc tę trasę pełnoprawną legendą sportową. Ważna arteria transportowa w czasach wojennych minionego wieku, ta kręta droga obecnie stała się główną atrakcją turystyczną. Aby cieszyć się nią w sposób, w jaki powinna być doświadczana, i wycisnąć każdą kroplę przyjemności z tego wyjątkowego doświadczenia – samodzielnie lub w towarzystwie przyjaciół i rodziny – istnieje tylko jeden SUV, który jest w stanie zaoferować niezrównane połączenie przyjemności z jazdy, włoskiego stylu i wszechstronności: to Alfa Romeo Stelvio.
Oszałamiający styl Alfa Romeo i czyste kontury
Alfa Romeo Stelvio jest doskonałym połączeniem dziedzictwa, prędkości i piękna, a jego magiczna alchemia stanowi integralną część historii marki, sięgającej ponad sto lat. Osiągnięcie tego połączenia, tak jak w przeszłości, wymaga talentu do łączenia trzech specjalnych składników włoskiego designu: proporcji, prostoty i wysokiej jakości wykończenia. Te same elementy stworzyły Giulie – nowy wzór Alfa Romeo i prekursor przyszłości marki – i zostały kompleksowo przekształcone, aby dostosować je do zupełnie innej objętości SUV-a.
Proporcje Stelvio, w szczególności, wyrażają siłę, dynamikę i zwartość, co widać w jego skromnej długości 468 cm, wysokości 165 cm i szerokości 216 cm.
Widok z boku potwierdza to wrażenie, z konturem sugerującym samochód kompaktowy, który zaczyna się z przodu i rozwija ku tyłowi, oraz kabiną kończącą się na stromym tylnej klapie, zwieńczonej spojlerem dla maksymalnej wydajności aerodynamicznej – kluczowe w przypadku samochodu o takiej mocy.
Styl Alfa Romeo znajduje również wyraz w wysokiej jakości wykończenia, które polega na tworzeniu bogatych, harmonijnych refleksów na powierzchniach. Końcowym wynikiem jest rzeźbiarska forma, która na bokach Stelvio, na przykład, powoduje stark różnice między powierzchniami, które łapią światło, a tymi, które pozostają w cieniu. W zasadzie „mięśnie” boków samochodu podkreślają jego przednie i tylne nadkola.
Wersja Quadrifoglio zaprezentowana w Los Angeles posiada również bokowe osłony w kolorze nadwozia z wstawką węglową, które dodatkowo akcentują sportowy charakter samochodu. Cechy te, w połączeniu z przednimi i tylnymi zderzakami oraz potężnie stylizowanymi nadkolami, wszystkie w tym samym kolorze co nadwozie, sprawiają, że Stelvio Quadrifoglio bardziej przypomina sportowy sedan niż tradycyjnego SUV-a w tym segmencie.
Trzeci aspekt stylu Alfa Romeo to „prostota”, która maskuje jeden z najbardziej skomplikowanych procesów twórczych w branży: projektowanie samochodu. Ponieważ stylizacja ma za zadanie ukryć długi, złożony proces tworzenia prostych, naturalnych linii, które podkreślają elegancję i wysublimowaną estetykę włoskich produktów. I to samo podejście przenika całą historię projektowania Alfa Romeo, które zawsze wyrażało się przez czyste, napięte linie. Dlatego Stelvio ma tak silną tożsamość zbudowaną wokół kilku wybranych cech, jak przód w kształcie koniczyny, który być może jest najsłynniejszym i najbardziej rozpoznawalnym znakiem w stylizacji motoryzacyjnej.
Przód Stelvio Quadrifoglio również ucieleśnia silny wskazanie na moc i agresję, dzięki przede wszystkim specyficznym wlotom powietrza dla intercoolerów oraz klasycznym otworom wokół osłony grilla w kształcie tarczy, w połączeniu z „mięśniowym” wykończeniem.
Tył Stelvio również od razu przyciąga uwagę dzięki sportowemu wyglądowi, który zyskuje dzięki dolnej części, charakteryzującej się czterema końcówkami wydechu, oraz stylizacji „Kamm tail”, nadającej samochodowi unikalny, niepowtarzalny charakter, jednocześnie oddając hołd historii Alfa Romeo – ponieważ ten wyjątkowy design pojawił się również na niektórych z jej najbardziej prestiżowych modeli o wysokich osiągach oraz samochodach wyścigowych.
Ta sama sportowa inspiracja pojawia się ponownie w czystym, nieprzeładowanym wnętrzu SUV-a Stelvio, które jest całkowicie skoncentrowane na kierowcy, co widać w grupowaniu wszystkich przycisków na małym, bezpośrednim kole kierownicy, zaprojektowanym do różnych stylów jazdy. Ale to nie wszystko. Pozycja kierowcy została uformowana wokół kierowcy, z ukośnym tunel i lekko falującą deska rozdzielcza; i została „szyta na miarę” jak garnitur, z starannym rzemiosłem i materiałami premium: włókno węglowe, drewno i tkaniny zostały wybrane ze względu na ich walory wizualne i dotykowe oraz zmontowane, aby dać wyraźne poczucie ludzkiej sztuki.
Ekscytujące osiągi z silnika V6 BiTurbo o pojemności 2.9 litra i mocy 510 HP
Nowoczesne, innowacyjne silniki to kolejna cecha prawdziwej Alfie Romeo. Dlatego Stelvio Quadrifoglio ma wyjątkowy silnik, zarówno pod względem technologii, jak i osiągów: silnik benzynowy V6 BiTurbo o mocy 510 HP i pojemności 2.9 litra z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów.
Czerpiąc inspirację z technologii Ferrari i wiedzy technicznej, 6-cylindrowy silnik V6 BiTurbo wykonany jest w całości z aluminium, aby zredukować wagę pojazdu, szczególnie nad przednią osią.
Co więcej, pomimo fenomenalnego momentu obrotowego i mocy, silnik V6 BiTurbo 2.9 litra o mocy 510 HP jest również niezwykle wydajny pod względem zużycia paliwa, dzięki elektronicznemu systemowi dezaktywacji cylindrów. I jak wszystkie silniki nowej generacji Alfa Romeo, jednostka 2.9-litrowego V6 BiTurbo w Stelvio Quadrifoglio oczywiście dostarczy charakterystyczny dźwięk silnika Alfa Romeo, który uzupełnia osiągi.
Ostatecznie, 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów ZF jest specjalnie skalibrowana, aby zmieniać biegi w zaledwie 150 milisekund w trybie Race. Skrzynia biegów ma również sprzęgło lock-up, co daje kierowcy mocne poczucie przyspieszenia po załączeniu biegu. W zależności od trybu, który ustawisz za pomocą selektora AlfaTM DNA Pro, automatyczna skrzynia optymalizuje płynność, komfort i łatwość jazdy w różnych środowiskach, w tym w mieście, a także poprawia zużycie paliwa i emisję CO2. Standardowo dostępne są również aluminiowe łopatki do zmiany biegów zamontowane na kolumnie kierownicy.
Oprócz jednostki o mocy 510 HP, która jest ekskluzywna dla wersji Quadrifoglio, Alfa Romeo potwierdziło, że inne silniki w gamie Stelvio będą obejmować silnik benzynowy Turbo o mocy 280 HP i pojemności 2.0 litra z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Jest to jednostka 4-cylindrowa w pełni aluminiowa, która generuje 280 HP przy 5,250 obr./min i maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2,250 obr./min. Oprócz systemu MultiAir elektrohydraulicznego sterowania zaworami, charakterystycznymi cechami tego silnika są „system turbo 2-w-1” oraz system wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego o ciśnieniu 200 bar, które dostarczają szczególnie szybką reakcję na wciśnięcie pedału gazu w całym zakresie obrotów, a także pierwszorzędną efektywność paliwową.
Innowacyjne, ekskluzywne rozwiązania techniczne
W zgodzie z tradycjami technicznymi Alfa Romeo, pomoc elektroniczna nie może być inwazyjna, ale ma jedynie ułatwiać doświadczenie z jazdy, które samo w sobie jest ekscytujące dzięki pasjonująco i starannie zaprojektowanemu podwoziu oraz układowi zawieszenia. Stelvio Quadrifoglio zaprezentowane w Los Angeles potwierdza tę filozofię, ponieważ jest strukturalnie unikalne i angażujące, ale nadal oferuje wiele zaawansowanych systemów, aby uczynić doświadczenie z jazdy – które już jest zapewnione przez techniczną doskonałość auta – jeszcze bardziej ekscytującym.
AlfaTM DNA Pro
Stelvio Quadrifoglio jest również wyposażone w nowy selektor Alfa DNA Pro, który modyfikuje dynamiczną odpowiedź samochodu w zależności od trybu, jaki wybierze kierowca: Dynamic, Natural, Advanced Efficiency (tryb oszczędzania energii) i Race (idealny do maksymalnych osiągów).
Napęd na wszystkie koła z technologią Q4
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio ma nowoczesny system napędu na wszystkie koła z technologią Q4, zaprojektowany do zarządzania rozkładem napędu w czasie rzeczywistym, aby zapewnić najwyższą wydajność, efektywność i bezpieczeństwo. Krótko mówiąc, system Q4 w nowym SUV-ie Alfa Romeo dostarcza wszystkie zalety napędu na wszystkie koła, a także dobrą oszczędność paliwa, responsywne osiągi i przyjemność z jazdy typową dla samochodu z napędem tylnym.
Architektura systemu Q4 obejmuje aktywną skrzynię przekładniową i przedni mechanizm różnicowy, które są zaprojektowane, aby spełniać specyficzne wymagania techniczne Alfa Romeo, obejmujące szybkie zarządzanie wysokimi poziomami momentu obrotowego, z zwarty układ i lekką konstrukcję. Skrzynia transferowa wykorzystuje zaawansowaną technologię aktywnego sprzęgła, aby dostarczyć niesamowicie dynamiczną jazdę w połączeniu z dobrą oszczędnością paliwa. Zintegrowany aktywator nowej generacji zapewnia wysoką prędkość reakcji i precyzyjny rozkład momentu obrotowego, zgodnie z wybranym ustawieniem trybu jazdy Alfa DNA Pro.
System Q4 nieustannie monitoruje liczne parametry, aby optymalizować rozkład momentu obrotowego między dwiema osią w zależności od działania samochodu oraz tego, ile przyczepności jest pod kołami. Ta technologia może przewidzieć nadchodzącą utratę przyczepności, przetwarzając dane, które otrzymuje z przyspieszenia bocznego i podłużnego, kąta kierownicy oraz czujników przechyłu. W normalnych warunkach, Stelvio Quadrifoglio z systemem Q4 działa jak pojazd z napędem na tylne koła, z 100% momentu obrotowego przesyłanym na tylną oś. Gdy koła zbliżają się do granicy przyczepności, system przesyła do 50% momentu obrotowego na przednią oś za pośrednictwem dedykowanej skrzyni transferowej. Aby modulować rozkład momentu obrotowego z maksymalną prędkością, system używa wysokiego stopnia poślizgu mechanicznego (do 2.5%) między dwiema osiami, co przekłada się na przewodnictwo klasowej kontroli w zakresie przyczepności i stabilności kierunkowej podczas pokonywania zakrętów.
AlfaTM Torque Vectoring
Połączona z napędem na wszystkie koła Q4 po raz pierwszy, technologia Torque Vectoring Alfa Romeo optymalizuje rozkład napędu Stelvio Quadrifoglio i podkreśla jego sportowy charakter. Dwa sprzęgła w tylnym mechanizmie różnicowym umożliwiają kontrolowanie dostarczania momentu obrotowego do każdego koła oddzielnie. Dzięki temu moc jest efektywniej przekazywana na nawierzchnię, nawet podczas jazdy do granic możliwości dynamicznych samochodu. To sprawia, że Stelvio jest bezpieczne i przyjemne w prowadzeniu w każdej sytuacji, bez potrzeby inwazyjnych interwencji systemu kontroli stabilności.
Układ zawieszenia z ekskluzywną technologią AlfaLinkTM
Z przodu, Stelvio Quadrifoglio wyposażone jest w układ podwójnych wahaczy z pół-wirtualną osią kierowniczą, aby optymalizować filtrację nierówności i zapewnić szybkie, precyzyjne reakcje na wprowadzenie kierownicy. Utrzymując stałą powierzchnię styku opony podczas pokonywania zakrętów, ten unikalny układ Alfa Romeo zapewnia doskonałe parametry przyczepności bocznej. Jednak niezależnie od prędkości i warunków, Alfa Romeo Stelvio zawsze zapewnia naturalną, instynktowną jazdę. Tylne zawieszenie wykorzystuje system czterech i pół wahaczy – opatentowany przez Alfa Romeo – aby zapewnić zwycięskie połączenie osiągów, przyjemności z jazdy i komfortu. Elektronika systemu tłumienia dostosowuje się do warunków jazdy na bieżąco, umożliwiając wybór bardziej sportowego lub komfortowego ustawienia.
Zintegrowany system hamulcowy (IBS) i tarcze węglowo-ceramiczne
Po debiucie w Giulii, unikalny zintegrowany system hamulcowy Alfa Romeo (IBS) jest teraz stosowany w Stelvio Quadrifoglio. Ten innowacyjny system elektromechaniczny łączy kontrolę stabilności z tradycyjnymi hamulcami serwo, aby zapewnić natychmiastową reakcję hamulca i krótkie drogi hamowania, jednocześnie przyczyniając się do optymalizacji wagi. System hamulcowy Stelvio Quadrifoglio składa się z komponentów aluminiowych i tarcz węglowo-ceramicznych.
AlfaTM Chassis Domain Control
System AlfaTM Chassis Domain Control (CDC) działa jako „mózg” Stelvio Quadrifoglio i koordynuje wszystkie systemy elektroniczne pojazdu. Zarządza funkcjonowaniem różnych systemów technologicznych – takich jak nowy selektor AlfaTM DNA Pro, napęd Q4, system Torque Vectoring, aktywne zawieszenie oraz ESC – i optymalizuje wydajność oraz przyjemność z jazdy. W zasadzie, CDC dostosowuje geometrię podwozia w czasie rzeczywistym, dynamicznie regulując mapowanie trybów AlfaTM DNA Pro na podstawie wykrytych danych o przyspieszeniu i rotacji. Sytuacje krytyczne są przewidywane i zarządzane poprzez wcześniejsze informowanie odpowiednich jednostek sterujących zaangażowanych w elektroniczny system samochodu: podwozie, układ napędowy, system zawieszenia, system hamulcowy, kierowniczy, wspomaganie kierownicy oraz mechanizm różnicowy na zakrętach.
Treści opracowane we współpracy z Magneti Marelli
Podobnie jak w innych modelach Alfa Romeo, SUV Stelvio wyposażony jest w szereg funkcji opracowanych we współpracy z Magneti Marelli – od elementów oświetleniowych po układ napędowy, zawieszenia, systemy wydechowe i nową jednostkę infotainment Connect 3D Nav 8.8″ – jako dalsze potwierdzenie zintegrowanej i korzystnej współpracy między Alfa Romeo a znanym międzynarodowym liderem w projektowaniu i produkcji systemów i komponentów motoryzacyjnych wysokiej technologii.
Idealny rozkład masy i optymalny stosunek mocy do wagi