Alfa Romeo wprowadziło nowego kompaktowego SUV-a na początku 2022 roku, tworząc mniejszego brata dla Stelvio, który był już obecny na rynku od kilku lat.
Nazwany Tonale, nowy pojazd zachował niektóre kluczowe cechy projektowe swojego większego kuzyna. Skupił się jednak na klientach poszukujących kompaktowego samochodu. W ten sposób stał się najmniejszym pojazdem w ofercie Alfa Romeo i oznacza bardziej agresywne podejście do programu elektryfikacji.
Jego wygląd zewnętrzny utrzymał podobny design z trzema reflektorami w każdym z lamp, a wysoka osłona Alfa znajduje się pośrodku przedniego pasa. Szeroki wlot powietrza w zderzaku wspomagał chłodzenie silnika spalinowego oraz silnika elektrycznego i akumulatora pojazdu. Z tyłu, niektórzy mogą kojarzyć byłego Alfa Romeo Brera pod względem języka designu, ale w innej wielkości. Łukowate stylizacja hatchbacka oraz tylne światła były bardziej nowoczesną interpretacją wyglądu Brery z lat 2000. Niemniej jednak, całkowita długość Tonale umieściła go na samym dole oferty Alfa.
Wnętrze skoncentrowano głównie na doświadczeniu z jazdy, z wysoką konsolą środkową, która oddzielała pasażerów z przodu. Mimo że chwaliło się dwoma wskaźnikami w zestawie instrumentów, był to wyświetlacz TFT. Uzupełniał go w centralnej części kolejny 10.25-calowy ekran dotykowy z funkcją Amazon Alexa, z opcją 12.3-calowego wyświetlacza.
Opierając się na tej samej platformie co Jeep Compass, Tonale oferował wybór silników diesla i hybrydowych z napędem na przednie lub wszystkie koła. Ponadto wszystkie wersje miały automatyczne skrzynie biegów. Niestety, silnik turbodiesel nie był dostępny dla klientów z USA.
Ostateczny design modelu Tonale jest niezwykle wierny koncepcji samochodu, z której się wywodzi, dzięki znakomitej pracy wykonanej w Centro Stile Alfa Romeo.
Przeznaczony dla młodego, metropolitalnego i dynamicznego klienta, Alfa Romeo Tonale oferuje wyrazisty, zmysłowy i nowoczesny design, podkreślający nowe kanony stylistyczne, które mają pozostać punktami odniesienia przy rozwoju oferty Alfa Romeo: 5-otworowe obręcze kół, zestaw wskaźników w „telescopowym” panelu, sportowa kierownica z trzema ramionami oraz reflektory o kształcie sinusoidalnym. Jego kompaktowe wymiary – długość 4,53 metra, szerokość 1,84 m i wysokość 1,6 m – w pełni oddają wyjątkowość włoskiego designu oraz oryginalny, nowoczesny styl charakterystyczny dla Alfa Romeo.
Widzimy powracające cechy stylistyczne, które weszły do historii motoryzacji, takie jak „GT Line” biegnąca od tyłu do reflektorów, przypominająca kształty Giulia GT i przeplatająca się z pełnymi, eleganckimi objętościami, przypominającymi ikoniczne modele, takie jak 8C Competizione. Z przodu wyróżnia się niepowtarzalny „Trilobo” oraz charakterystyczny herb Alfa Romeo „Scudetto”, który stanowi centralny punkt.
Reflektory „3+3” z nową technologią Full-LED Adaptive Matrix przywołują dumny wygląd modelu SZ Zagato czy koncepcji Proteo. Opracowane we współpracy z firmą Marelli, trzy moduły tworzą unikatowy „front” samochodu, jednocześnie zapewniając światła dzienne, dynamiczne kierunkowskazy oraz funkcję „Powitanie i Pożegnanie” (aktywowaną za każdym razem, gdy kierowca włącza lub wyłącza samochód), aby zapewnić najlepsze warunki oświetleniowe dzięki wprowadzeniu dwóch zaawansowanych technologii. Pierwsza z nich – „Adaptive Driving Beam” – stale dostosowuje światła mijania w zależności od prędkości i specyficznych warunków jazdy; druga – „Glare-Free High Beam Segmented Technology” – automatycznie wykrywa ruch w przeciwnym kierunku i/lub pojazdy z przodu, aby uniknąć oślepiania przez inne samochody; wreszcie, trzeci moduł, automatycznie aktywowany podczas skrętów, aby zapewnić najlepsze oświetlenie boczne. Technologie te oferują większą efektywność – zarówno pod względem trwałości, jak i oszczędności energii, z dwukrotnie większą intensywnością światła w porównaniu do konwencjonalnych lamp halogenowych oraz niższymi emisjami – oraz poprawiają bezpieczeństwo, zmniejszając zmęczenie oczu i zwiększając komfort jazdy.
Reflektory tylne przyjmują te same wskazówki stylistyczne co reflektory przednie i tworzą krzywą sinusoidalną, która całkowicie owija tył samochodu, nadając mu naprawdę unikalny i wyrazisty podpis świetlny.
Zmysłowość i dynamika samochodu są również wyraźne w w pełni przeszklonym tylnej szybie, hołdzie dla 8C Competizione, oraz w designie felg, które odzwierciedlają stylistyczny kanon Alfa Romeo „tarczy telefonu”.
Wnętrze, inspirowane wyścigową historią Alfa Romeo, jest mocno ukierunkowane na kierowcę, z łatwym dostępem do wszystkich kontrolek, zapewniając bezpieczne i niezrównane wrażenia z jazdy. Taka sama dbałość jest zapewniona dla pasażerów, którzy otrzymują idealną przestrzeń do komfortowej podróży. Efektem jest środowisko zaprojektowane z myślą o pasażerach, charakteryzujące się drobiazgową dbałością o szczegóły połączoną z nieustannym dążeniem do najwyższej jakości.
Wnętrze modelu Tonale wzbudza prawdziwe emocje, nie wspominając o najnowszej technologii, zapewniając połączone i komfortowe doświadczenia, jednocześnie zachowując przyjemność sportowej jazdy, która zawsze pozostaje na czołowej pozycji.
REKORDOWA TECHNOLOGIA: DLA ALFA ROMEO OPROGRAMOWANIE I ŁĄCZNOŚĆ WZMACNIAJĄ DOŚWIADCZENIE JAZDY I CHRONIĄ WARTOŚĆ REZYDUALNĄ
W światowej premierze, Tonale debiutuje technologią tokenów niezamiennych (NFT), prawdziwą innowacją w sektorze motoryzacyjnym. Alfa Romeo jest pierwszym producentem samochodów, który łączy samochód z cyfrowym certyfikatem NFT. Technologia ta opiera się na koncepcji „karty blockchain”, poufnym i niemodyfikowalnym zapisie głównych etapów życia pojedynczego pojazdu. Ta charakterystyczna cecha off-board podkreśla innowacyjny charakter Alfa Romeo. Za zgodą klienta, NFT zarejestruje dane pojazdu, generując certyfikat, który można wykorzystać jako gwarancję odpowiedniego utrzymania samochodu, co pozytywnie wpływa na jego wartość rezydualną. Na rynku samochodów używanych certyfikacja NFT stanowi dodatkowe źródło wiarygodności dla właścicieli lub dealerów. W międzyczasie nabywcy będą mieć zapewnione pewności w swoim wyborze samochodu.
Alfa Romeo interpretuje wykorzystanie oprogramowania i łączności jako sposób na wzbogacenie doświadczenia kierowcy, który jest i pozostaje w centrum uwagi. Tonale wyposażony jest w najnowocześniejszą technologię, aby zapewnić połączone i komfortowe doświadczenia, jednocześnie zachowując przyjemność z jazdy typową dla Alfa Romeo.
Najważniejsze nowości w Alfa Romeo Tonale obejmują wbudowane funkcje asystenta głosowego Amazon Alexa, aby zawsze móc „czuć się jak w domu” w swoim samochodzie, co sprawia, że codzienne doświadczenie jest jeszcze prostsze i bardziej wygodne.
Pełna integracja z Amazonem: dzięki „Secure Delivery Service” można wybrać Tonale jako miejsce dostawy oczekiwanych paczek, odblokowując drzwi i pozwalając kurierowi zostawić je w samochodzie, wszystko to zupełnie bezpiecznie.
Można również otrzymywać stałe aktualizacje na temat stanu pojazdu z wygody własnego domu, sprawdzić poziom naładowania i/lub paliwa, wyszukiwać punkty zainteresowania, znaleźć ostatnią lokalizację samochodu, wysyłać zdalne polecenia blokady i odblokowania oraz wiele więcej. „Alexa” można również używać do dodawania produktów do listy zakupów, wyszukiwania pobliskich restauracji lub regulacji oświetlenia czy ogrzewania podłączonych do systemu automatyki domowej, wszystko to w pełnym skupieniu na drodze.
Standardowo Tonale wyposażony jest w wbudowany i nowoczesny system infotainment. Z konfigurowalnym systemem operacyjnym Android i łącznością 4G z aktualizacjami Over-the-Air (OTA), oferuje także treści, funkcjonalności i usługi, które są zawsze na bieżąco.
System ten zawiera w pełni cyfrowy ekran 12,3″, główną jednostkę dotykową 10,25″ oraz płynny, wyrafinowany interfejs multitaskingowy, pozwalający na przeglądanie wszystkiego bez odwracania uwagi od drogi. Łącznie 22,5″, dwa duże ekrany Full TFT są najlepsze w swojej klasie.
Technologia jest także w służbie bezpieczeństwa i komfortu: poziom 2 autonomicznej jazdy, z nowymi systemami zaawansowanej pomocy kierowcy (ADAS), które działają zgodnie z filozofią Alfa Romeo. Tutaj ponownie oprogramowanie jest na usługach DNA marki, z zachowaniem uwagi na kierowcę. Wszystkie systemy działają zatem bez ingerencji w doświadczenie kierowcy, w którym kontrola i emocje z jazdy pozostają nienaruszone.
Należą do nich „Intelligent Adaptive Cruise Control” (IACC), „Lane Centering” (LC) oraz „Traffic Jam Assist” – które automatycznie dostosowują prędkość i trajektorię, utrzymując samochód w środku pasa ruchu i w odległości od pojazdu z przodu, zapewniając tym samym bezpieczeństwo i komfort. Tonale jest również wyposażony w inne innowacyjne urządzenia i technologie, które doskonalą interakcję między kierowcą, pojazdem a drogą: od „Autonomous Emergency Braking”, który ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie i włącza hamulce, aby uniknąć lub złagodzić ewentualne zderzenie z pieszym lub rowerzystą; przez „Drowsy Driver Detection”, które ostrzega kierowcę, jeśli staje się senny; po „Blind Spot Detection”, który wykrywa martwe punkty z tyłu i sygnalizuje nadjeżdżające pojazdy, aby uniknąć kolizji; aż po „Rear Cross Path Detection”, aby ostrzegać o pojazdach zbliżających się z boków podczas cofania, oraz wysokorozdzielczej kamery 360° z dynamiczną siatką.
NOWOCZESNA ELEKTRYFIKACJA, Z ROZWIĄZANIAMI ZAPROJEKTOWANYMI W CELU WZMACNIENIA DNA MARKI
Dla marki, Tonale oznacza naturalny punkt wejścia do świata elektryfikacji, ale wierna swojemu odważnemu podejściu, Alfa Romeo ustanawia paradygmat: elektryfikacja musi służyć marce i jej DNA, z misją reinwencjonowania sportowości na XXI wiek.
Konkretne zobowiązanie do przyszłości zorientowanej na zrównoważoną mobilność, przy jednoczesnym zachowaniu wierności swoim wartościom założycielskim.
Dwa poziomy elektryfikacji, Hybryda i Hybryda Plug-in: Tonale debiutuje silnikiem Hybrydowym VGT (Turbo o zmiennej geometrii) o mocy 160 KM, który jest ekskluzywny dla Alfa Romeo. Jego turbosprężarka o zmiennej geometrii w połączeniu z 7-biegową skrzynią biegów Alfa Romeo TCT i elektrycznym silnikiem „P2” o mocy 15 kW, 55 Nm, umożliwia napędzanie kół nawet wtedy, gdy silnik spalinowy jest wyłączony. Alfa Romeo wybrało to rozwiązanie techniczne, aby zapewnić autentyczne doświadczenie elektryfikacji. Skrzynia biegów umożliwia uruchomienie i jazdę w trybie elektrycznym przy niskich prędkościach oraz podczas parkowania i jazdy. Na starcie dostępna jest również wersja Hybryda o mocy 130 KM, ponownie w połączeniu z 7-biegową skrzynią biegów Alfa Romeo TCT i elektrycznym silnikiem „P2” o napięciu 48V.
Najwyższe osiągi zapewnia ekskluzywna wersja Hybrydy Plug-in Q4 o mocy 275 KM, przyspieszająca od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,2 sekundy i zasięgu w trybie czysto elektrycznym do 80 km w cyklu miejskim (ponad 60 km w cyklu mieszanym), co stanowi najlepsze wartości w segmencie. Standardowo w napędzie hybrydowym Plug-in, napęd Q4 zapewnia niezrównany poziom bezpieczeństwa i przyjemności z jazdy.
Aby uzupełnić gamę silników, nowy silnik diesla o pojemności 1,6 litra, mocy 130 KM, z momentem obrotowym 320 Nm, w połączeniu z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów Alfa Romeo TCT i napędem na przednie koła.
KLIENCI W CENTRUM UNIWERSUM ALFA ROMEO: JAKOŚĆ PRODUKTU I USŁUG
Z Tonale, Alfa Romeo wprowadza szereg nowych usług, które redefiniują doświadczenie klienta i będą obejmować całą linię modeli marki.
Cyfrowe doświadczenie: doświadczenie zakupu może odbywać się online z wygody własnego domu, w trzech prostych krokach, uzyskując dostęp do interfejsu identycznego z tym używanym w salonach.
Wydłużona gwarancja: Niezłomne starania na rzecz poprawy jakości końcowego produktu doprowadziły do dostępności innowacyjnej, rozszerzonej gwarancji Alfa Romeo, wydłużającej ochronę głównych komponentów pojazdu do 5 lat. Gwarancja na akumulatory w hybrydowych wersjach Tonale została również wydłużona do 8 lat lub 150 000 km, co czyni ją najlepszą ofertą w segmencie.
Alfa Romeo Certified jest dedykowana klientom na rynku samochodów używanych. Celem jest zapewnienie doświadczenia zakupowego identycznego z tym przy zakupie nowego pojazdu. Główne cechy usługi to:
Zakres gwarancji odpowiadający gwarancji nowego samochodu
„Satysfakcja lub zwrot pieniędzy”, w ciągu 10 dni lub 1 000 km
Brak kosztów konserwacji przez 15 000 km lub 1 rok
120 kontrolnych inspekcji pojazdu
Spersonalizowane usługi posprzedażowe i finansowe
Jazda próbna
Pomoc drogowa 24/7 w Europie w okresie gwarancyjnym
Na koniec, Alfa Romeo Videocheck to usługa dedykowana posprzedaży, stworzona z myślą o szczególnej relacji, jaką klienci mają ze swoimi samochodami. One cel: jakość serwisu i przejrzystość dla klientów. W warsztacie, jeśli pojazd wymaga dodatkowych prac, niż uzgodniono z klientem, technicy będą zobowiązani do przestrzegania procedury za pomocą aplikacji mobilnej, aby potwierdzić wykonaną pracę, wraz z wideo dokumentującym związane z tym koszty naprawy. Klient będzie mógł częściowo lub całkowicie zaakceptować lub odrzucić nową wycenę.
NAJLEPSZA W KLASIE DYNAMIKA JAZDY DZIĘKI DEDYKOWANYM ROZWIĄZANIOM TECHNICZNYM
Tonale jest punktem odniesienia w segmencie pod względem dynamiki jazdy. Zapewnia nieskazitelne zachowanie typowe dla samochodów sportowych, udowodnione najlepszym rozkładem masy i najszybszym układem kierowniczym w swojej klasie (13.6), a także tym, że jest jedynym modelem w swojej klasie wyposażonym w Zintegrowany System Hamulcowy (IBS) oraz posiadającym stałe manetki zmiany biegów z aluminium. Wprowadzenie stałych zacisków Brembo, z 4 tłokami i samowentylowanymi tarczami z przodu oraz pełnymi tarczami z tyłu, przyczynia się do poprawy wydajności hamulców. Tonale stawia na całkowicie niezależny system zawieszenia MacPherson, z amortyzatorami selektywnie dostosowującymi częstotliwość (FSD). Aby dodatkowo poprawić swoje wyjątkowe właściwości drogowe, nawet na nawierzchniach o niskiej przyczepności, nowy Tonale oferuje dwa rozwiązania napędowe: napęd Q4 na wszystkie koła w wersji Hybryda Plug-in e-Q4 oraz napęd na przednie koła w wersjach Hybryda i diesla. Te ostatnie są również wyposażone w elektroniczny samolockujący mechanizm różnicowy Alfa Romeo. Specyfikacja jest uzupełniona o „Dual Stage Valve” aktywne zawieszenie z elektronicznie sterowanym tłumieniem. Krótko mówiąc, siedzenie za kierownicą nowego Tonale to angażujące doświadczenie z jazdy, które staje się zaproszeniem do podróży, nieważne, co czeka na końcu.
NOWA STRATEGIA OFERTY
Alfa Romeo Tonale wprowadza nową strategię oferty, ułatwiając konfigurację dla klienta. Dostępne są dwa poziomy wyposażenia – Super i Ti, obydwa z wyraźnie określonymi specyfikacjami, które spełniają potrzeby najbardziej wymagających klientów. Wyposażenie Super, będące bramą do unikalnego doświadczenia Alfa Romeo, można dostosować z pakietem Sprint, który obejmuje liczne opcje o silnym sportowym charakterze. Alternatywnie, wyposażenie Ti – które podkreśla cechy elegancji i wyjątkowego charakteru Tonale – można wzbogacić o pakiet Veloce, aby osiągnąć szczyt wydajności i sportowości.
WYPRODUKOWANY W ITALII W POMIGLIANO, Z DEDYKOWANĄ LINII PRODUKCYJNĄ I BEZWZGLĘDNĄ JAKOŚCIĄ
Alfa Romeo Tonale jest budowany w odnowionej fabryce Stellantis „Giambattista Vico” w Pomigliano d’Arco (Neapol) – jednym z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych Grupy – na nowej linii produkcyjnej dedykowanej nowemu modelowi Alfa Romeo, z nowoczesną jednostką montażową. Zaprojektowany w 1968 roku przez Alfa Romeo i działający od 1972 roku, kompleks przemysłowy wyprodukował do tej pory 5 milionów samochodów i zdobył liczne międzynarodowe nagrody, w tym: w 2012 roku certyfikat World Class Manufacturing (WCM) w kategorii srebrnej oraz nagrodę Automotive Lean Production dla najlepszego zakładu w Europie, a w 2013 roku złotą medal WCM oraz poziom o tej samej nazwie. W ubiegłym roku zakład przeszedł dużą modernizację, aby sprostać wyzwaniom przyszłości, co pokazuje wdrożenie najnowocześniejszych technologii budowy samochodów hybrydowych, szkolenie personelu oraz poszanowanie dla środowiska.
DESIGN: WIERNY KONCEPCJI SAMOCHODU, WŁOSKI I NIE DO POMYLENIA Z ALFA ROMEO
Nowa Alfa Romeo Tonale jest przedstawiana jako logiczna kontynuacja eksploracyjnej podróży, której pierwszym wynikiem był samochód koncepcyjny, a następnie model produkcyjny, mający na celu potwierdzenie intensywnych badań i rozwoju w zakresie stylu. Badania, liczne odniesienia historyczne, inspiracje i rozwój tych ważnych elementów umożliwiły Centro Stile Alfa Romeo odegranie kluczowej roli w kontynuacji specyfikacji samochodu koncepcyjnego. Efektem jest fascynujący samochód, który łączy cechy stylistyczne Alfa Romeo, reinterpretowane w imię nowoczesności, z cechami włoskiego designu.
Boki wyróżniają się wyraźną krzywą poniżej linii pasa, nazwaną „GT Line” przez projektantów Alfa Romeo, która biegnie od tyłu do reflektorów, definiując nadwozie samochodu i jego „postawę” w profilu. W dolnej części boków, specjalne modelowanie powierzchni nadaje zmysłowość i atletyzm nadwoziu samochodu. Wszystkie te charakterystyczne elementy są głęboko zakorzenione w DNA marki, na przykład „GT Line” i jego wyraźne przywołanie prostych, ikonicznych kształtów Giulia GT. Jeśli chodzi o „modelowanie”, z pełnymi objętościami i zmysłowością, warto wspomnieć o pewnych modelach, które stały się częścią historii motoryzacji, takich jak 8C Competizione i inne ikony marki. Samochody wydające się dalekie od siebie pod względem pokolenia i typu, jednak mogą być łatwo rozpoznane, patrząc na Tonale z różnych perspektyw.
Z przodu wyróżnia się nowy „unoszący się” herb, który nie jest już częścią zderzaków, lecz stanowi wyraźny element. Dolna część zawiera dwa główne boczne wloty powietrza; razem z herbem tworzą to, co przez kilka pokoleń nazywano „Trilobo”. W górnej części przodu, wyróżniające się cechy to reflektory, które potwierdzają koncepcję „3+3”, kolejne rezultaty przeróbki ikonicznych modeli, takich jak SZ Zagato i koncepcja Proteo. Geometryczna struktura świateł może być łatwo interpretowana jako bezpośrednie zewnętrzne przedłużenie herbu. Ta sama koncepcja jest podkreślana przez sekwencję lamp jako „światło powitalne” oraz podczas korzystania z kierunkowskazów.
Jednostka świetlna ponownie jest gwiazdą z tyłu. Przerabia propozycję przedstawioną w samochodzie koncepcyjnym, w rodzaju krzywej sinusoidalnej, przechodzącej od boku do boku tyłu i staje się jednoznacznym „podpisem świetlnym” Tonale. Wracając do niektórych elementów objętościowych, należy zwrócić uwagę na kształt tylnej szyby. Jej okrągłość i klasyczne zagięcie w dolnej linii środkowej charakteryzują górną część tyłu samochodu, w sportowy, ale elegancki sposób. Tutaj także jest wiele odniesień: patrząc na górną część – gdzie otwarcie światła dziennego (DLO), krawędzie okien bocznych oraz górna krawędź tylnej szyby spotykają się, natychmiast przywołują ikoniczne samochody, takie jak 8C Competizione. Wszystko to podkreśla znaczenie krzyżowego zapłodnienia innych modeli Alfa Romeo z różnych segmentów i pokoleń w rozwoju Tonale. To samo można powiedzieć o innym znaku towarowym nowego C-SUV: felgi „teledial”, bardzo cenione na samochodzie koncepcyjnym, a teraz potwierdzone w modelu produkcyjnym. To przetworzenie tematu perforowanej „tarczy telefonu”, wynik ewolucji, która zaczęła się w latach 60. wraz z ikonicznymi samochodami, takimi jak 33 Stradale. Konkretnie, z czasem perforacje zostały stopniowo zwiększone, najpierw, aby dostosować się do rozwiązań technicznych i koncepcji, a następnie coraz bardziej związane z potrzebami chłodzenia hamulców, lekkości i wytrzymałości. Taki piękny strój potrzebuje także wspaniałego obuwia, więc felgi aluminiowe Tonale – dostępne w rozmiarach 17″, 18″, 19″ i 20″ – podkreślają sylwetkę modelu.
Wnętrze
Wnętrze modelu Tonale, które czerpie inspirację z wyścigowej historii Alfa Romeo, przywołuje jego pasję, dzięki dynamicznym i potężnym formom. Linia balansuje harmonię i wysiłek, dając odczucie, że cały pojazd jest zawsze gotowy do jazdy.
Wszystko skupia się na kierowcy, chociaż wnętrze jest również zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów. Sportowe i nowoczesne środowisko – z chłodną solidnością aluminium oraz ciepłem i miękkością skóry i Alcantary – odzwierciedla również osobowość młodego, metropolitarnego i dynamicznego klienta.
Wśród najbardziej charakterystycznych elementów nowego modelu wyróżniają się „telescopowy” panel wskaźników, z wyraźną stylistyczną matrycą Alfa Romeo, oraz kompaktowa kierownica o sportowym kształcie, która zapewnia precyzyjne i bezpośrednie odczucie z kierownicy. Koło kierownicy zdobione jest także ekskluzywnymi aluminiowymi manetkami zmiany biegów.
Centralny tunel zawiera istotny element Alfa Romeo: nowy selektor trybu jazdy D.N.A., a „kierowca-ukierunkowany” kokpit charakteryzuje się wlotami klimatyzacyjnymi: środkowe są smukłe, a zewnętrzne w słynnej formie „turbiny”. Wszystko to jest ozdobione motywem struktury diamentowej – widocznym na wlotach, centralnym tunelu i uchwytach, inspirowanym precyzyjnym przetwarzaniem mechanicznym z grawerowaniem laserowym. Deska rozdzielcza zawiera również wkładki podświetlane od tyłu z efektem „niespodziewanego podświetlenia”: gdy panel jest wyłączony, pojawia się grafika, a gdy jest włączony, grafika znika, a nowa grafika jest wyświetlana, używając wielokolorowego podświetlenia. Te same cechy 3D można zobaczyć w tkaninach siedzeń, od wersji podstawowych po gradientowy efekt z kontrastowym kolorem tła w Alcantarze i wełnie roślinnej w wersjach najwyższej specyfikacji. Ergonomiczne siedzenia są idealnie dopasowane do codziennego użytku, w młodzieżowym i dynamicznym stylu wynikającym z użycia neoprenowych tkanin powszechnie spotykanych w odzieży sportowej. Wnętrze Tonale jest zatem niezwykłym, inkluzywnym doświadczeniem, które jest możliwe dzięki immersyjnemu, przytulnemu wnętrzu z dynamicznymi cechami docenianymi przez miłośników jazdy.
REKORDOWA TECHNOLOGIA: DLA ALFA ROMEO OPROGRAMOWANIE I ŁĄCZNOŚĆ WZMACNIAJĄ DOŚWIADCZENIE JAZDY I CHRONIĄ WARTOŚĆ REZYDUALNĄ
W światowej premierze, Tonale debiutuje technologią tokenów niezamiennych (NFT), prawdziwą innowacją w sektorze motoryzacyjnym. Alfa Romeo jest pierwszym producentem samochodów, który łączy samochód z cyfrowym certyfikatem NFT. Technologia ta opiera się na koncepcji „karty blockchain”, poufnym i niemodyfikowalnym zapisie głównych etapów życia pojedynczego pojazdu. Ta charakterystyczna cecha off-board podkreśla innowacyjny charakter Alfa Romeo. Za zgodą klienta, NFT zarejestruje dane pojazdu, generując certyfikat, który można wykorzystać jako gwarancję ogólnego stanu samochodu, co pozytywnie wpływa na jego wartość rezydualną. Na rynku samochodów używanych certyfikacja NFT stanowi dodatkowe źródło wiarygodności dla właścicieli lub dealerów. W międzyczasie nabywcy będą mieć zapewnione pewności w swoim wyborze używanego samochodu.
Amazon Alexa, aby zawsze czuć się jak w domu
Najważniejsze nowości w Alfa Romeo Tonale obejmują wbudowane funkcje asystenta głosowego Amazon Alexa, aby zawsze móc „czuć się jak w domu” w swoim samochodzie, co sprawia, że codzienne doświadczenie jest jeszcze prostsze i bardziej wygodne.
Dzięki „Secure Delivery Service” możesz wybrać Tonale jako miejsce dostawy oczekiwanych paczek, odblokowując drzwi i pozwalając kurierowi zostawić je w samochodzie, wszystko to zupełnie bezpiecznie. Możesz również otrzymywać stałe aktualizacje na temat stanu pojazdu z wygody własnego domu, sprawdzić poziom naładowania i/lub paliwa, wyszukiwać punkty zainteresowania, znaleźć ostatnią lokalizację samochodu, wysyłać zdalne polecenia blokady i odblokowania oraz wiele więcej. „Alexa” można również używać do dodawania produktów do listy zakupów, wyszukiwania pobliskich restauracji lub regulacji oświetlenia czy ogrzewania podłączonych do systemu automatyki domowej, wszystko to w pełnym skupieniu na drodze.
Duży wyświetlacz i płynny, intuicyjny interfejs HMI
Standardowo, Alfa Romeo Tonale jest wyposażony w nowy system infotainment składający się z dwóch dużych wyświetlaczy – łącznie 22,5″, co stanowi rekord w segmencie – oraz zaawansowanego, płynnego i intuicyjnego interfejsu Human Machine Interface (HMI), aby umieścić wszystkie funkcje w zasięgu ręki. Z konfigurowalnym systemem operacyjnym Android i łącznością 4G z aktualizacjami Over-the-Air (OTA), nowy system infotainment oferuje również treści, funkcjonalności i usługi, które są zawsze na bieżąco.
W środku panelu wskaźników, z historycznym „telescopowym” designem, wyróżnia się nowy całkowicie cyfrowy ekran 12,3″ TFT, umożliwiający dostęp do wszystkich danych samochodu i ustawień technologii autonomicznej jazdy. Zestaw wskaźników można również przekonfigurować, używając trzech układów: Evolved, Relax i Heritage, z których ostatni inspirowany jest ikonicznymi modelami marki.
Wbudowany w deskę rozdzielczą znajduje się innowacyjny ekran dotykowy 10,25″, inspirowany najnowszymi smartfonami, aby zaspokoić gusta i potrzeby każdego klienta. System został opracowany do współpracy z widgetami, graficznymi komponentami zaprojektowanymi do intuicyjnego interakcji ze wszystkimi funkcjami, które można dostosować za pomocą prostego przeciągania i upuszczania. Każdy użytkownik może stworzyć swoją stronę startową, gdzie każda z funkcji samochodu jest aplikacją samą w sobie. Dzięki prostemu poziomemu przewijaniu, ekrany Alfa D.N.A., radia, multimediów, telefonu, nawigacji, klimatyzacji, usług łączności i ADAS można uporządkować według własnych potrzeb. To, czy użyć pokrętła, czy ekranu dotykowego, zależy od kierowcy.
Usługi Alfa Connect
Alfa Romeo Tonale jest wyposażony w „Alfa Connect Services”, narzędzie oferujące zaawansowaną łączność pokładową i szereg usług dla Twojego bezpieczeństwa i komfortu. Przede wszystkim wśród nich, „Moja Nawigacja”, składająca się z aplikacji do zdalnego wyszukiwania miejsc docelowych i Punktów Zainteresowania (PoI). W pakiecie znajduje się również funkcja Wyślij i Jedź, pozwalająca klientom wysłać cel bezpośrednio ze swojego smartfona. „Moje Zdalne” obejmuje różne usługi, takie jak: zdalne sterowanie funkcjami samochodu (otwieranie/zamykanie drzwi lub mruganie światłami) za pomocą smartfona lub smartwatcha; lokalizacja pojazdu; kontrola niektórych parametrów (prędkości i obszaru) oraz powiadomienia, jeśli nie są przestrzegane. Usługa „Moje Wi-Fi” zapewnia możliwość dzielenia się połączeniem internetowym między wieloma urządzeniami na pokładzie, maksymalnie dla 8 z nich. Korzystając z „Alfa Connect Services”, kierowcy mogą również uzyskać dostęp do „Mojego Asystenta”: w przypadku kolizji lub sytuacji awaryjnej, pasażer może skontaktować się z dedykowanym (24/7) centrum pomocy. W razie wypadku, połączenie jest wykonywane automatycznie do krajowego numeru pomocy, lub jeśli pojazd ulegnie awarii, kierowca może wezwać pomoc na drodze, a pojazd dostarczy swoje współrzędne, aby ratunek mógł mieć miejsce. W pakiecie znajduje się również usługa raportowania, aby wysłać informacje do Alfa Romeo na temat stanu pojazdu, w miesięcznym e-mailu. Z „Moim Samochodem”, można kontrolować stan i parametry pojazdu korzystając z aplikacji „Moje Alfa Connect”; „Moje Powiadomienie”, aby ostrzec właściciela w przypadku próby kradzieży; oraz „Mój Menedżer Floty”, zaprojektowany do zarządzania flotą.
Sportowy kokpit, „szyty na miarę” dla kierowcy
Wystarczy wsiąść do środka, aby zrozumieć, że nowy model koncentruje się na kierowcy, z ich emocjami i pragnieniem ekscytujących wrażeń z jazdy. Dowodem jest fotel kierowcy, który został „uszyty” jak tkanina, z diagonalnym tunelem, lekko falującymi deskami rozdzielczymi i wskaźnikami skierowanymi w stronę kierowcy. Wszystkie przyciski są w zasięgu ręki i łatwo dostępne, zarówno fizyczne, jak i cyfrowe, dostępne z centralnego wyświetlacza. W ten sposób klienci mogą cieszyć się angażującym doświadczeniem jazdy wolnym od rozpr distractions, gdzie pasja i bezpieczeństwo współistnieją. To również potwierdza funkcja „Bezprzewodowe Odbicie” dla Apple CarPlay i Android Auto, standardowo w modelu Tonale.
INNOWACYJNA TECHNOLOGIA W SŁUŻBIE NAJWYŻSZEGO BEZPIECZEŃSTWA I KOMFORTU
Tonale jest wyposażony w nowe systemy zaawansowanej pomocy kierowcy Alfa Romeo (ADAS) dla poziomu 2 autonomicznej jazdy, które automatycznie obsługują przyspieszanie, hamowanie i utrzymywanie się w pasie, zapewniając maksymalne bezpieczeństwo jazdy i pozostawiając przyjemność z siedzenia za kierownicą nietkniętą.
W szczególności, Alfa Romeo Tonale umożliwia autonomiczną jazdę poziomu 2, łącząc kamerę przednią, która monitoruje wszystkie otoczenie pojazdu zarówno w kierunku podłużnym, jak i poprzecznym, oraz systemy „Intelligent Adaptive Cruise Control” (IACC) i „Lane Centering” (LC). Dokładniej, system IACC wykorzystuje „Intelligent Adaptive Cruise Control”, który automatycznie dostosowuje prędkość pojazdu, aby utrzymać bezpieczną odległość od pojazdów z przodu. Systemy „Traffic Sign Recognition” i „Intelligent Speed Control” również pomagają. Pierwszy używa kamery pokładowej do rozpoznawania znaków drogowych, raportuje je na wyświetlaczu i ostrzega kierowcę o aktualnym limicie prędkości. Drugi sugeruje kierowcy zmniejszenie prędkości do wykrytego limitu. Jeśli kierowca akceptuje, ustawienia tempomatu są automatycznie dostosowywane. Z kolei, system LC kontroluje ruch boczny samochodu, aby utrzymać pojazd w centrum pasa, nawet w trudnych warunkach drogowych.
Innowacyjne systemy w służbie bezpieczeństwa
Nowe Alfa Romeo Tonale oferuje aktywne i pasywne funkcje bezpieczeństwa, dostosowane do codziennych potrzeb kierowców. Oprócz poduszek powietrznych z przodu, bocznych i kurtynowych, innowacyjne urządzenia i technologie, które doskonalą interakcję między kierowcą, pojazdem a drogą, są standardem w całej gamie. Przykłady to „Autonomous Emergency Braking with Vulnerable Road Users”, które ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie i zatrzymuje pojazd, aby uniknąć lub złagodzić zderzenie i rozpoznaje obecność pieszego lub rowerzysty; oraz „Drowsy Driver Detection”, które sprawdza ruchy pojazdu, aby wykryć zmęczenie kierowcy. Gdy zostanie przekroczony określony próg, system emituje dźwięki ostrzegawcze i/lub wizualne, zalecając kierowcy zrobienie przerwy. Cechy Tonale są wzbogacone o „Rear Seat Reminder Alert”, który wykrywa przedmiot umieszczony na tylnym siedzeniu poprzez tylne drzwi. Gdy samochód jest wyłączony, urządzenie ostrzega i przypomina kierowcy, że przedmiot tam jest. Na życzenie: „Blind Spot Detection”, który monitoruje martwe punkty z tyłu i informuje o nadjeżdżających pojazdach; „Rear Cross Path Detection”, aby ostrzegać o pojazdach zbliżających się z boków podczas cofania; oraz „360° View Camera”, oferująca pełny widok otoczenia pojazdu na 10,25″ cyfrowym ekranie dotykowym z dynamiczną siatką. Z czterema kamerami o wysokiej rozdzielczości umieszczonymi na przedniej osłonie, lusterkach bocznych i tylne.
Komfort i dobre samopoczucie na pokładzie, do dzielenia się
Alfa Romeo Tonale przynosi tajemnice włoskiej gościnności do świata premium C-SUV: ekskluzywność, dobry smak i elegancja współistnieją w jego wnętrzu. Podczas gdy wnętrze oferuje odpowiednią przestrzeń dla pasażerów, przód zapewnia poczucie pełnej kontroli i dominacji nad drogą, możliwe przede wszystkim dzięki wysokiej pozycji siedzenia, która nie odbiera przyjemności z jazdy typowej dla sportowego samochodu Alfa Romeo. Gwarantuje również dobre samopoczucie wszystkim na pokładzie, z dwustrefową klimatyzacją, zaawansowanym systemem infotainment, wentylowanymi i podgrzewanymi przednimi siedzeniami, przyjemnym oświetleniem ambientowym oraz 14-głośnikowym systemem dźwiękowym Harman Kardon. Alfa Romeo Tonale jest jednym z niewielu modeli w swojej klasie, który oferuje system „Półautomatycznego Parkowania”, który wskazuje dostępne miejsce do parkowania i samodzielnie wykonuje manewry wjazdu i wyjazdu samochodu. Ponownie w imię maksymalnego komfortu, nowy model zawiera elektryczną klapę bagażnika i bezprzewodową ładowarkę – z przodu dźwigni biegów, aby umieścić i ładować smartfon w pełnym bezpieczeństwie i komforcie. Krótko mówiąc, Tonale jest skierowany do fanów namacalnej przyjemności włoskiej gościnności, komfortu i smaku.
Udoskonalenie trybów jazdy, zarządzane w systemie Alfa D.N.A.
Od debiutu w modelach Giulietta, Mito i 4C, poprzez rozwój w modelach Giulia i Stelvio, przechodzimy teraz do Tonale. To jest udoskonalenie selektora trybu jazdy Alfa D.N.A., z funkcjami związanymi z elektrycznym napędem. W Tonale, tryb „Dynamic” został zaprojektowany ze szczególną kalibracją pedału gazu, zapewniającą skuteczniejsze hamowanie oraz bezpośrednią reakcję kierownicy. Tryb „Natural” nadal utrzymuje najlepszą optymalizację wydajności i automatycznie zarządza kompromisem między użyciem silnika elektrycznego a silnikiem spalinowym. W codziennym użytkowaniu oszczędności energii i zużycie nie są więc na koszt wydajności. Tryb „Advance Efficiency” jest skalibrowany w celu maksymalnej efektywności energetycznej w wersji Hybrydowej, podczas gdy tryb AE w konfiguracji PHEV prowadzi model w pełnym elektrycznym trybie.
NOWOCZESNA ELEKTRYFIKACJA, Z ROZWIĄZANIAMI ZAPROJEKTOWANYMI W CELU WZMACNIENIA DNA MARKI