W 1955 roku mała firma o nazwie Alpine rozpoczęła produkcję samochodów opartych na modelu Renault 4 w garażu w Dieppe we Francji. Trzy lata później udoskonaliła swój produkt i wprowadziła model A108.
Podczas gdy inni producenci samochodów zaczęli zwiększać pojemności silników, aby oferować większą moc i osiągi, Alpine wybrało inną drogę: odchudzili swoje samochody. Model A108 zbudowano na hybrydowej platformie, opartej na Renault 4 z silnikiem z Renault Dauphine – Gordini. Pojemność silnika wynosiła poniżej 1 litra, a niewielka waga, tylko nieco powyżej pół tony, zapewniała doskonały stosunek mocy do wagi, co skutkowało bardzo zwinny autem, idealnym do krętych dróg.
Giovanni Michelotti zaprojektował samochód tak, aby był krótki, aerodynamiczny i zrównoważony. Nalegał, aby silnik znajdował się z tyłu, aby dodać trochę ciężaru na koła napędowe. Z przodu zainstalował okrągłe reflektory z modelu Renault Dauphine, które pokrył przezroczystym szkłem, aby pasowały do designu przodu samochodu. Przeszklenie kabiny było małe, wystarczające tylko dla dwóch pasażerów. Pochylone, duże tylnie okno pomagało powietrzu płynąć bezproblemowo ku tyłowi. Para smukłych wlotów powietrza zainstalowanych na tylnych błotnikach pomagała w chłodzeniu silnika.
Wnętrze samochodu wyposażono w dwa kubełkowe fotele zamontowane na bardzo niskiej pozycji na podłodze oraz panel deski rozdzielczej z obrotomierzem, prędkościomierzem, wskaźnikiem paliwa i temperatury płynu chłodzącego. W środku nie było klimatyzacji ani wymyślonego radia. To był samochód stworzony do ścigania w zawodach mono-markowych.