ASTON MARTIN DB AR1 2003-2004

ASTON MARTIN DB AR1 2003-2004

Przejdź do galerii zdjęćASTON MARTIN DB AR1 2003-2004

Wprowadzony w 2003 roku, DB7 Zagato na nowo połączył relacje między Aston Martin a włoskim producentem nadwozi. Niedługo po premierze coupe, zaprezentowano wersję kabriolet: AR1.

Wyprodukowano zaledwie 99 egzemplarzy modelu DB AR1. Otwarta wersja DB7 Zagato oparta była na Aston Martin DB7 Vantage Volante i charakteryzowała się zmienionym stylem nadwozia oraz kilkoma dynamicznymi elementami. Lekki roadster został zaprezentowany podczas Targów Motoryzacyjnych w Los Angeles w 2003 roku i został zaprojektowany dla amerykańskich klientów.

Przód samochodu był podobny do DB7 Vantage Volante, z tymi samymi reflektorami i charakterystycznym grillem Aston Martin. Po bokach pojazdu znajdowały się nowe wloty powietrza na przednich błotnikach. Główne różnice w wyglądzie pojazdu były widoczne za drzwiami. Podwójne wypukłości na tylnej części rozciągały się od końca kokpitu do klapy bagażnika. Światła tylne miały zaokrąglony kształt, w przeciwieństwie do tradycyjnych, podłużnych świateł w DB7. Zainstalowano wysoką klapę bagażnika z wbudowanym spoilerem (duck-tail).

Wewnątrz, AR1 oferował jedynie dwa fotele z wysokimi boczkami, przeznaczone dla sportowych siedzeń. Za nimi znajdowała się wyściełana półka zamiast tylnych siedzeń. Deska rozdzielcza pochodziła z regularnego DB7 Vantage, z tym samym układem dla panelu wskaźników i centralnej konsoli.

Pod względem technicznym standardowy AR1 był nietypowy dla rynku amerykańskiego, gdyż wyposażony był w 6-biegową skrzynię manualną. Dostępna była również 5-biegowa skrzynia automatyczna za dodatkową opłatą. Silnik był ten sam V12, co w DB7 Vantage.

 Aston Martin DB AR1 (American Roadster 1) był oparty na modelu Aston Martin DB7. Wykorzystując płytę podłogową Aston Martin DB7 Vantage Volante oraz oferując zmienioną sylwetkę nadwozia zaprojektowaną przez włoską firmę Zagato, wprowadzono szereg dynamicznych elementów, które starannie opracowano, aby zaoferować nowy wymiar doświadczenia związane z jazdą Aston Martinem. Ten lekki kabriolet, zaprezentowany na Los Angeles Motor Show w styczniu 2003 roku, został zaprojektowany specjalnie z myślą o amerykańskich klientach.

Dostępny tylko jako dwuosobowy, Aston Martin DB AR1 nie był konwerowalną wersją Zagato modelu Aston Martin DB7 Vantage, która zadebiutowała latem 2002 roku, lecz stanowił kolejny model w gamie Aston Martin. Aston Martin DB AR1 charakteryzował się dużą, wyrazistą atrapą chłodnicy oraz podkreślonymi tylnymi nadkolami, a starannie wykonane detale, takie jak kombinacja świateł cofania i przeciwmgielnych, były dowodem na skomplikowane rzemiosło i jakość, które stały się znakiem rozpoznawczym Aston Martin.

Udoskonalenia niskopaliwowego, aluminiowego silnika V12 o pojemności 6,0 litra oznaczały, że Aston Martin DB AR1 skorzystał na zwiększeniu wydajności, osiągając moc 435 KM w porównaniu do 420 KM w Aston Martin DB7 Vantage. Ta zwiększona moc, w połączeniu z nowym przełożeniem finalnym i aktywnym sportowym układem wydechowym, nie tylko poprawiła osiągi w średnim zakresie obrotów, ale również zwiększyła moment obrotowy – z 400 lb/ft do 410 lb/ft, co zapewniło szybsze przyspieszenie. Sprzęgło wyścigowe AP z podwójną tarczą, zastępujące pojedyncze sprzęgło z modelu DB7 Vantage, w połączeniu z nowym dźwignią zmiany biegów – również zastosowaną w Aston Martin DB7 GT – umożliwiło kierowcy maksymalne wykorzystanie wzrostu mocy i momentu obrotowego oraz szybszą zmianę biegów.

Oprócz zmienionego designu nadwozia, Aston Martin DB AR1 był również wyposażony w specjalne, wieloramienne 19-calowe aluminiowe felgi – z nowym offsetem, aby zapewnić szerszy rozstaw kół (8×19″ z przodu, 9½x19″ z tyłu) – montowane z oponami Yokohama SO2 245/35 ZR19 z przodu i 265/30 z tyłu. Aktywny sportowy układ wydechowy z zaworami bypass w tylnej części – jak w modelu Aston Martin V12 Vanquish – nadawał Aston Martin DB AR1 bardzo charakterystyczny dźwięk wydechu. Połączenie hamulców tarczowych Brembo o średnicy 355 mm (przód) i 330 mm (tył) z rowkami oraz wzmocnionych klocków hamulcowych Pagid RS 42-1 z przodu zapewniało lepsze i bardziej stabilne osiągi, z poprawioną odpornością na drgania i blaknięcie, szczególnie przy dużych prędkościach. Wzmocniona jednostka wspomagania hamulców – jak w modelu V12 Vanquish – wspomagała kierowcę w uzyskiwaniu płynnego hamowania oraz sztywniejszego i bardziej spójnego odczucia pedału hamulca.

Specyfikacje techniczne

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.