ASTON MARTIN DB11 2016-Present

ASTON MARTIN DB11 2016-Present

Przejdź do galerii zdjęćASTON MARTIN DB11 2016-Present

Aston Martin pominął model DB10 i przeszedł od DB9 bezpośrednio do nazwy DB11. To była całkowicie nowa platforma, która zademonstrowała podejście do marki Mercedes-Benz.

Aston Martin postanowił zachować nazwisko założyciela w swoich samochodach GT, a litery DB zostały również użyte w modelu 11. To była zupełnie nowa platforma, która wyraźnie oddzieliła się od przeszłości, gdzie niektóre kluczowe komponenty pochodziły od Ford Motor Company, która była właścicielem brytyjskiej marki aż do kryzysu finansowego w 2008 roku.

Specyfiką, charakterystycznym grillem z przodu, wyróżniał się brytyjski producent. Reflektory były natomiast inne niż te, które Aston Martin stosował wcześniej. Podwójnie zakrzywiona linia oraz wyprofilowane soczewki podkreślały dynamiczny kształt samochodu. Krótka kabina pasażerska i szerokie barki nad tylnymi błotnikami budowały wrażenie mocy, ale nie zakłócały charakterystycznych linii GT.

Wnętrze pożegnało się ze starszymi przyciskami i przełącznikami z Forda Fiesty. Całkowicie nowy projekt konsoli centralnej miał na szczycie umieszczony ekran multimedialny. Na konsoli środkowej pojawił się touchpad, nieco podobny do tego, który można znaleźć w niektórych pojazdach Mercedes-Benz. Duży, centralnie umieszczony obrotomierz z cyfrowym wyświetlaczem w środku dla prędkościomierza zastąpił starsze analogowe wskaźniki na desce rozdzielczej. Dwa dodatkowe ekrany umieszczono obok centralnego wskaźnika.

Pod maską Aston Martin zainstalował silnik V8 o pojemności 4.0 litra opracowany przez Mercedes-AMG. Drugą opcją był opracowany wewnętrznie silnik V12 o pojemności 5.2 litra. Oba silniki były doładowane podwójnie i współpracowały z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów.

Nowa karta w historii Aston Martin rozpoczęła się na 86. Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, gdzie zaprezentowano model Aston Martin DB11. To pierwszy produkt wprowadzony w ramach planu 'Drugiego Wieku’ firmy, DB11 jest odważnym nowym przedstawicielem znakomitej linii 'DB’ oraz autentycznym, dynamicznym sportowym GT w najlepszej tradycji Aston Martin.

Aston Martin DB11 prezentuje świeży i unikalny język projektowania, pionierską aerodynamikę oraz napędzany przez potężny, zaprojektowany wewnętrznie silnik V12 z podwójnym doładowaniem o pojemności 5,2 litra. Zbudowany na nowej, lżejszej, mocniejszej i bardziej przestronnej konstrukcji z aluminium, DB11 jest najpotężniejszym, najbardziej wydajnym i najbardziej dynamicznie utalentowanym modelem DB w historii Aston Martin. W związku z tym, jest to najważniejszy nowy model Aston Martin od momentu wprowadzenia DB9 w 2003 roku.

Dyrektor generalny Aston Martin, dr Andy Palmer, powiedział: „Dążymy do tworzenia najpiękniejszych samochodów na świecie. Aston Martin DB11 to absolutne ucieleśnienie tego, czym powinien być Aston Martin, a my pracowaliśmy bez wytchnienia, aby zapewnić, że DB11 łączy w sobie wyjątkowy design z najnowszą technologią. Nowa platforma z aluminium, inteligentna aerodynamika, nowy charakterystyczny silnik V12 z podwójnym doładowaniem oraz systemy infotainment klasy premium to tylko niektóre aspekty, które sprawiają, że ten samochód będzie z dumą przewodził planowi drugiego wieku Aston Martin.”

DB11 zapowiada nową erę designu dla Aston Martin i jest najnowszym kamieniem milowym w niezwykłej podróży estetycznej; podróży, która dała nam ikony takie jak DB2/4, DB5 oraz ostatnio DB10 opracowany specjalnie dla Jamesa Bonda. Aston Martin DB11 na nowo wyobraża sobie relację między formą a funkcją, oferując szereg świeżych sygnatur projektowych. Na czoło wysuwają się tu klapa silnika z zawiasami na przodzie, charakterystyczne reflektory LED oraz wyraźnie zaakcentowane linie ikonicznego grilla Aston Martin. Profil samochodu jest równie dramatyczny, dzięki strukturom dachowym, które płynnie przechodzą od słupka A do słupka C. Czyste linie kontynuowane są z tyłu, z opadającym tylnią pokrywą, która gładko łączy się z wyraźnie rzeźbionymi światłami tylnymi, tworząc nową i niezapomnianą grafikę.

Innowacyjna aerodynamika odgrywa swoją rolę w tej estetycznej rewolucji, inteligentnie zarządzając przepływem powietrza zarówno nad, jak i przez nadwozie, co wspomaga stabilność, zachowując jednocześnie czyste powierzchnie DB11. Zmniejszenie unoszenia przodu uzyskano dzięki „Curlicue”, który uwalnia powietrze pod wysokim ciśnieniem z wnętrza nadkola za pośrednictwem ukrytego wentylu w nowo zaprojektowanej bocznej strukturze. Z kolei unoszenie tyłu redukuje system Aston Martin AeroBladeTM; wirtualny spojler zasilany niewidocznymi wlotami powietrza umiejscowionymi u podstawy każdego słupka C. Powietrze jest kierowane przez nadwozie, a następnie wydostaje się jako strumień powietrza z otworu w tylnej pokrywie.

Jak każdy Aston Martin, serce DB11 znajduje się pod maską, chociaż w odróżnieniu od innych modeli Aston Martin, serce DB11 to 5.2-litrowy silnik V12 z podwójnym doładowaniem. Zaprojektowany wewnętrznie, nowy silnik rozwija 608PS (600BHP) i 700Nm momentu obrotowego, co czyni DB11 najpotężniejszym produkcyjnym modelem DB w historii. Oczywiście, jest również najbardziej dynamiczny i najszybszy, z maksymalną prędkością 200 mph oraz czasem przyspieszenia od 0 do 62 mph wynoszącym tylko 3,9 sekundy. Dzięki inteligentnej aktywacji cylindrów i technologii start-stop, moc jest zgodna z znaczną poprawą wydajności.

Aby wykorzystać zalety nowej struktury nadwozia i wykorzystać ogromną moc nowego silnika V12 z podwójnym doładowaniem, podwozie DB11, zawieszenie, układ kierowniczy i elektronika zostały całkowicie przeprojektowane, a kluczowe nowe technologie zostały wdrożone. Wiele trybów dynamicznych do wyboru przez kierowcę – GT, Sport i Sport Plus – stopniowo intensyfikuje reakcję silnika, 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów ZF, nowy elektryczny układ kierowniczy oraz Torque Vectoring poprzez hamowanie, jednocześnie zwiększając sztywność adaptacyjnego tłumienia, co daje większe poczucie zwinności. Efektem końcowym jest doświadczenie jazdy, które łączy wzorowy komfort jazdy z prawdziwą zwinnością samochodu sportowego, oferując wyjątkowy zakres zdolności dynamicznych.

Jako prawdziwy Aston Martin XXI wieku, DB11 łączy najnowszą technologię opracowaną we współpracy z partnerem technicznym Daimler AG, z najwyższą jakością i ręcznym rzemiosłem. Korzystając z kolorowego wyświetlacza TFT LCD o przekątnej 12 cali, całkowicie nowy zestaw wskaźników prezentuje podstawowe informacje o pojeździe z absolutną klarownością, podczas gdy drugi, centralnie umiejscowiony ekran TFT o przekątnej 8 cali poświęcony jest infotainmentowi. Sterowany za pomocą intuicyjnego pokrętła, z opcjonalnym panelem dotykowym oferującym rozpoznawanie pisma ręcznego, wielodotyk i wsparcie dla gestów, nowy system nawigacji satelitarnej i audio nigdy nie był łatwiejszy w obsłudze. Nowa funkcja automatycznego parkowania i 360-stopniowa kamera z widokiem z góry pomagają zapewnić bezpieczne manewrowanie przy niskich prędkościach i są również obsługiwane za pośrednictwem systemu infotainment w samochodzie.

Dzięki szerszym otworom drzwiowym, znacząco zwiększonej przestrzeni dla pasażerów – szczególnie dla miejsca na głowę i nogi z tyłu – w pełni zintegrowanym punktom montażowym ISOFIX na dwa foteliki dziecięce oraz bagażnikowi wystarczającemu na dwa duże torby i bagaż podręczny, DB11 jest prawdziwym Grand Tourerem. Dzięki inspirującej palecie kolorów i ogromnej gamie opcji wykończenia, jego wnętrze może być doskonale dopasowane do Twojego unikalnego stylu osobistego. Od kojących, starannie dopasowanych odcieni po ostre kontrasty barw i tekstur, wybory są praktycznie nieograniczone. Pikowanie Nexus i perforacja Celestial dodają warstwy pięknej złożoności i intrygi, podczas gdy ozdobne skórzane wykończenie, takie jak skomplikowane detale brogu, tworzy obszary wizualnej i dotykowej przyjemności.

Dr Andy Palmer powiedział: „To nie tylko najważniejszy samochód, jaki Aston Martin wprowadził w ostatnich latach, ale także w trakcie swojego 103-letniego istnienia. DB11 słusznie umieszcza Aston Martin ponownie jako wiodącą markę na rynku luksusowych samochodów.”

Rekomendowana cena detaliczna wynosi od 154 900 GBP w Wielkiej Brytanii, 204 900 EUR w Niemczech i 211 995 USD w USA. Pierwsze dostawy samochodu Aston Martin DB11 planowane są na czwarty kwartał 2016 roku.

Design

Praca nagradzanego zespołu projektowego Aston Martin – kierowanego przez dyrektora kreatywnego Mareka Reichmana – DB11 wprowadza odważny nowy język projektowania. Język, który jest jednoznacznie kojarzony z Aston Martin, a jednocześnie świeży od przodu do tyłu. Szanując nieskazitelną dziedzictwo linii DB, ale zmotywowany wyzwaniem stworzenia następcy, który będzie przewodził planowi 'Drugiego Wieku’ Aston Martin, Reichman i jego zespół stworzyli wyjątkowy i ekscytujący kształt, który zawiera niezliczone nowe detale i prawdziwie przełomową aerodynamikę.

Dwie z najbardziej charakterystycznych cech w projekcie Aston Martin DB11 to jego uderzający nowy grill i klapa silnika typu clamshell. Łącząc znane elementy z radykalnymi nowymi pomysłami, nadaje DB11 świeżą, ale jednoznaczną tożsamość. Jeśli chodzi o design Aston Martin, frontowy grill jest ponadczasowym i prawdziwie ikonicznym znakiem rozpoznawczym. Dla DB11 został on rozwinięty; wzmocniony, stając się mocniejszym i istotniejszym elementem. Wywierając większy wpływ na ogólny design, jest źródłem, z którego wypływają wszystkie formy i linie powierzchni nadwozia. W ten sposób stanowi potężny symbol pewności siebie i możliwości DB11.

Klapa silnika typu clamshell to przykład na to, jak pełna współpraca między zespołami projektowymi a inżynieryjnymi tworzy mądre rozwiązania dla ważnych wyzwań. Z estetycznego punktu widzenia tłoczona aluminiowa klapa spełnia życzenie zespołu projektowego dotyczące rzeźbiarskiej formy z minimalną liczbą linii zamykających zakłócających powierzchnie. Z perspektywy inżynieryjnej, klapa typu clamshell również zapewnia sprytne rozwiązanie dla surowych przepisów dotyczących bezpieczeństwa pieszych, dzięki dużej jednoczęściowej płycie, która skutecznie pochłania i rozprasza energię, unikając potrzeby stosowania ciężkich, złożonych aktywnych systemów bezpieczeństwa. To z kolei pozwala utrzymać linię klapy jak najbliżej fundamentalnych punktów, co pozwala zachować napięte linie, do których dąży zespół projektowy.

Reflektory to kolejny definiujący element w designie Aston Martin DB11. W pełni LED, zawierają światła do jazdy dziennej oraz światła do skrętu przy niskich prędkościach, po raz pierwszy w Aston Martin. Ta nowa technologia widać w znacznie bardziej technicznym wyglądzie samych jednostek świetlnych, chociaż zespół projektowy mocno dążył do tego, aby światła zachowały wyrazistą jakość, aby nadać 'twarz’ DB11 odrębności.

Płynąca w nieprzerwanej linii od słupka A do C, dramatyczna nowa struktura dachowa to kolejna odważna i jednoznaczna sygnatura projektowa DB11 i doskonały przykład niezwykłych wysiłków, jakie zespół projektowy podejmuje, aby osiągnąć perfekcję. Ten niezwykle pracochłonny komponent jest najpierw wytłaczany, następnie rozciągany, formowany, cięty laserowo, a na końcu anodowany, aby uzyskać skomplikowany kształt oraz doskonałe wykończenie, jakie wymaga jego projekt. Gdy jest używany w formie polerowanej, łuk dachowy podkreśla kabinę jasnym „znakiem tick”, podczas gdy czarne wykończenie tworzy efekt zadaszenia, separując górną i dolną część nadwozia dla innego, ale równie dramatycznego efektu.

Aerodynamika jest kluczowym składnikiem designu Aston Martin DB11. Staranny sposób maskowania i bezszwowa integracja zachowały czyste powierzchnie i nieprzerwany przepływ linii od przodu do tyłu, jednocześnie tworząc obszary zaskoczenia i intrygi. Ta integracja innowacyjnych rozwiązań aerodynamicznych najlepiej wyraża filozofię projektowania Aston Martin, polegającą na harmonijnej współpracy formy i funkcji, a nie na dominacji jednej nad drugą.

Najlepszymi przykładami tego są przeprojektowane boczne struktury – tradycyjny element designu Aston Martin – który teraz stanowi część wentylacji 'Curlicue’, wydobywającej powietrze pod wysokim ciśnieniem z nadkola, aby zredukować unoszenie. Podobnie, Aston Martin AeroBladeTM jest prawdziwie innowacyjnym „wirtualnym spojlerem”. Zasilana dyskretnymi wlotami umiejscowionymi u podstawy słupków C, powietrze jest kierowane przez kanały, które przechodzą przez nadwozie, a następnie wydostaje się przez szczeliny w tylnej pokrywie, tworząc strumień zakłóconego powietrza, który zmniejsza unoszenie z tyłu. Uwolniony od konieczności wprowadzenia profilu „flip” dla zakłócenia przepływu powietrza, zespół projektowy mógł nadać DB11 charakterystyczny opadający tył bez żadnych kompromisów w stabilności.

Jak w przedniej części, tył samochodu jest mocnym elementem ogólnego designu DB11; najbardziej uderzającym elementem są światła LED. Zachowując grafikę w kształcie bumeranga, którą rozpoznaje się jako znak wszystkich nowoczesnych Aston Martinów, światła Aston Martin DB11 są znacznie bardziej trójwymiarowe dzięki temu, co nasi projektanci nazywają „sekcją dysku”, która integruje światła w całym końcowym wykończeniu, ale także oddziela górne i dolne sekcje tyłu. Jak reszta designu, to supernowoczesna cecha, ale zdecydowanie jest Aston Martin.

Postępowy, współczesny design zewnętrzny DB11 znajduje swoje odbicie we wnętrzu. Kluczowe elementy projektowe Aston Martin pozostają, ale w przeprojektowanej formie. Główny wyświetlacz TFT ma techniczny wygląd, podczas gdy konsola centralna pozostaje gładką kaskadą, która opada z deski rozdzielczej w dół do tunelu przekładni. Łagodne linie płynące przód-tył przez kabinę tworzą bezśpieszną elegancję, która jest zarówno przestronna, jak i intymna, zapewniając wygodę, lecz nie uciskając. Stylowe, krzyżujące się linie, które wracają do siebie, aby otaczać detale w panelach drzwiowych, dodają zainteresowania i bodźca wizualnego. Nie ma wątpliwości, DB11 zapewnia wspaniałe otoczenie dla kierowcy i pasażerów.

Wysokiej jakości materiały i niezwykle precyzyjne rzemiosło to ukoronowanie wnętrza Aston Martin DB11. Kontynuując tradycję ustanowioną przez DB9, DB11 prezentuje tradycyjne materiały i techniki w nowoczesny, dynamiczny sposób, który odpowiada sportowemu charakterowi samochodu. Wstawki wykończeniowe zostały unowocześnione, a niektóre drewna zrezygnowały z wysokiego połysku na rzecz otwartych ziaren, w którym można zobaczyć i poczuć fakturę. Wygląda to bardziej naturalnie i autentycznie.

Podobnie, Aston Martin DB11 jest pokazem wyjątkowo pomysłowego użycia skóry, jakie znajdziesz w każdym samochodzie, niezależnie od ceny. Pikowanie, perforowanie, detale brogu; każda technika dodaje inną warstwę złożoności, detali i przyjemności wnętrza. Wyprodukowana, a nie wytwarzana, nadaje Aston Martin DB11 ciepła i tożsamości, a także powodu, dla którego Aston Martin z przyszłości zawsze będą prawdziwym wyrazem rzemiosła.

Dyrektor kreatywny, Marek Reichman, powiedział: „Każdy milimetr DB11 został przeprojektowany od podstaw. Proporcje DB11 zostały dokładnie zbadane i intuicyjnie zmierzone, aby zapewnić jego piękno i elegancję. Z kolei przełomowa aerodynamika została zintegrowana, aby dodatkowo wzmocnić język projektowania samochodu. Nawet detale ukryte, każda część Aston Martin DB11 jest zaprojektowana, aby stworzyć najbardziej pociągającego DB w historii”.

Inżynieria

Lżejszy, mocniejszy, bardziej dynamiczny i przestronny. To ambitne cele, które wyznaczono przy tworzeniu DB11. Jako liderzy w budowie z bonded aluminium, osiągnęliśmy każdy z nich. Dzięki konstrukcji aluminiowej, silnikowi V12 zamontowanemu z przodu i napędowi na tylne koła, DB11 rozwija ustalony schemat Aston Martin w kierunku ostatecznego nowoczesnego sportowego Grand Tourera. Choć wiele z tych ulepszeń i innowacji jest ukrytych przed wzrokiem, możesz je poczuć w każdej części samochodu.

Wykorzystując mieszankę nowych tłoczonych aluminium, wytłaczanych i odlewanych elementów, struktura nadwozia DB11 ustala nowe standardy siły w stosunku do masy. Panele nadwozia wykonane są z mieszanki tłoczonego aluminium do klapy silnika, dachu i drzwi, materiałów kompozytowych na tylne nadkola, przednie błotniki i zespół tylnej pokrywy oraz tworzyw sztucznych do zderzaków przednich i tylnych, progów, przedniego splitter’a i tylnego dyfuzora. Struktury dachowe wykonane są z ekstrudowanego i tłoczonego aluminium.

Zwiększenie rozstawu osi o 65 mm umożliwiło nam zamontowanie silnika V12 dalej w tył podwozia, aby osiągnąć niemal doskonały rozkład masy i zwinne prowadzenie. W porównaniu do DB9, szerokość toru przedniego i tylnego zwiększyła się odpowiednio o 75 mm i 43 mm, podczas gdy całkowita szerokość wzrosła tylko o 28 mm. Zmniejszenie zwisu przedniego o 16 mm i zwiększenie tylnego o 11 mm, z ogólnym przyrostem długości wynoszącym 50 mm.

Nowy, bardziej efektywnie zaprojektowany zbiornik paliwa umożliwia pomieszczenie pełnego zestawu bagażowego w bagażniku. Zmienione struktury słupków A oraz zmniejszenie wysokości i szerokości sekcji progów zwiększają rozmiar otworów drzwiowych, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Pasażerowie na przednich siedzeniach korzystają z użytecznego wzrostu przestrzeni nad głową o 10 mm oraz większego zakresu ruchu siedzenia. Z tyłu, 54 mm wzrostu przestrzeni nad głową oraz 87 mm zdobycia miejsca na nogi zapewniają Aston Martin DB11 jako prawdziwy model 2+2. A po raz pierwszy w Aston Martin, tylne punkty ISOFIX umożliwiają zamontowanie dwóch fotelików dziecięcych z tyłu, co dodatkowo zwiększa praktyczność DB11.

Dyrektor ds. rozwoju produktu, Ian Minards, powiedział: „Zastosowaliśmy wszystko, co się nauczyliśmy przez dekadę korzystania z bonded aluminium, i w wyniku tego stworzyliśmy znacząco ulepszoną strukturę nadwozia. Ważne było, aby nowy szkielet nadwozia zapewnił DB11 dodatkową sztywność, ale z niższą masą, a tym samym możliwość zoptymalizowania wydajności dynamicznej. To pomogło zapewnić, że jest to najlepszy sportowy samochód GT, jaki Aston Martin kiedykolwiek wyprodukowano. Jestem pewien, że nasz zespół inżynieryjny w Gaydon nie zawiódł”.

Układ napędowy

Zaprojektowany wewnętrznie przez zespół napędowy Aston Martin – kierowany przez głównego inżyniera napędów Briana Fitzsimonsa – ten nowy, 5.2-litrowy silnik V12 z podwójnym doładowaniem to bijące serce DB11. Osiągając 608PS i 700Nm momentu obrotowego, silnik z podwójnym doładowaniem – pierwszy w seryjnej produkcji Aston Martin – jest najpotężniejszym, jaki kiedykolwiek zamontowano w modelu 'DB’. Maksymalna prędkość wynosząca 200 mph i możliwość przyspieszenia od 0 do 62 mph w 3,9 sekundy potwierdzają jego osiągi.

Dzięki nowoczesnej technologii zmiany momentu śrubowego, inteligentnej aktywacji cylindrów oraz technologii start-stop jest również najwydajniejszy. Dzięki niewidocznej dezaktywacji jednego rzędu cylindrów w okresach niskiego zapotrzebowania – na przykład podczas jazdy, puszczania pedału gazu lub przy lekkim przyspieszaniu – znacząco mniej paliwa jest zużywane. Aby zapewnić, że temperatury katalizatorów pozostają w ich zakresie roboczym podczas okresów dezaktywacji, gdy nieaktywny katalizator osiąga minimalny próg temperatury, system zarządzania włącza aktywację dla tego rzędu cylindrów. To inteligentne i płynne rozwiązanie zapewnia znacznie lepszą efektywność i niższe emisje bez kompromisowania wydajności lub przyjemności z jazdy, gdy można wykorzystać pełną moc i moment obrotowy tego wyjątkowego silnika.

Kluczowe jest to, że nowy silnik to nie tylko zbiór imponujących wartości. Ma także obfity charakter dzięki swoim wyjątkowym osiągom, rewelacyjnej reakcji oraz autentycznemu dźwiękowi V12. Byliśmy zdeterminowani, aby Aston Martin DB11 miał szczery, autentyczny dźwięk silnika, więc to, co słyszysz, pochodzi wyłącznie z układu dolotowego i wydechowego, a nie z głośników odtwarzających syntetyczny dźwięk w kabinie. Ta jakość dźwięku odgrywa ważną rolę w całościowym doświadczeniu jazdy. Każdy dynamiczny tryb jazdy zwiększa lub zmniejsza poziom hałasu, a tym samym poziom emocjonalnego charakteru i połączenia. Tryb GT utrzymuje poziom hałasu na satysfakcjonującym poziomie, ale wybierając Sport lub Sport Plus, dźwięk silnika staje się coraz intensywniejszy. Z drugiej strony, kiedy chcesz być jak najbardziej dyskretny, nowy 'quiet start’ oferuje cichą alternatywę dla inaczej głośnego dźwięku silnika DB11 przy uruchomieniu.

Zarządzanie termiczne silnika odbywa się za pomocą pary chłodnic (WACAC) umieszczonych po obu stronach silnika. System woda-powietrze został wybrany w porównaniu do systemu powietrznego, ponieważ oferuje najkrótszą drogę powietrza pod ciśnieniem, co pomaga zminimalizować bezwładność ładunku i poprawić reakcję na pedał gazu.

Skrzynia biegów Aston Martin DB11 to automatyczna skrzynia biegów o 8 biegach z manetkami. Rozwój tego, co znajduje się w Vanquish i Rapide S, transaxle DB11 posiada mechaniczny dyferencjał ograniczający ze aktywnym wektorowaniem momentu – pierwszym w Aston Martin. Przeprojektowany w celu poprawy pakowania, dyferencjał korzysta z pary zębatek zamontowanych z tyłu, aby umożliwić umiejscowienie koła koronowego obok skrzyni biegów. Skraca to zespół transaxle o 60 mm, umożliwiając zamontowanie skrzyni biegów jeszcze dalej do tyłu, by uzyskać większy zakres regulacji przednich siedzeń.

Główny inżynier napędów, Brian Fitzsimons, powiedział o nowym 5.2-litrowym V12: „To było niezwykle ważne, abyśmy przesunęli granice zarówno pod względem wydajności, jak i efektywności, zachowując jednocześnie charakterystyczną jakość dźwięku V12. Stworzenie naszego napędu z podwójnym doładowaniem stanowiło znaczące, ale fantastyczne wyzwanie i jesteśmy bardzo dumni, że zaprojektowaliśmy nowy brytyjski silnik V12, umożliwiający Aston Martin DB11 bycie najbardziej charakterystycznym i wszechstronnym samochodem GT, jaki ta marka wyprodukowała.”

Dynamiczne prowadzenie

Aby wykorzystać zalety nowej struktury nadwozia i wykorzystać ogromną moc nowego silnika V12 z podwójnym doładowaniem, podwozie DB11, zawieszenie, układ kierowniczy i elektronika zostały całkowicie przeprojektowane, a nowe technologie zostały wdrożone. Efektem jest doświadczenie jazdy o niezwykle szerokim zakresie i możliwościach.

Najpotężniejszy DB w historii wymaga najbardziej zaawansowanego i zdolnego podwozia. W tym celu system zawieszenia DB11 łączy się z najnowszą generacją adaptacyjnego tłumienia Bilstein, aktywnym wektorowaniem momentu poprzez hamulce oraz wieloma wybieralnymi przez kierowcę trybami dynamicznymi, co sprawia, że DB11 jest jak kameleon, dostosowując się do drogi i zdolny do szybkiego zwiększenia reakcji i sportowych cech na żądanie.

Kluczem do tego zakresu charakteru są trzy dynamiczne tryby jazdy oraz interakcja między tymi obszarami podwozia, które przyczyniają się do przewodzenia, komfortu jazdy i właściwości jezdnych, które są najlepsze w klasie. Aby to osiągnąć, podwozie zbiera informacje z wielu źródeł, aby stworzyć trójwymiarowy obraz sił działających na nie. Te źródła obejmują czujniki monitorujące prędkość pojazdu, kąt i szybkość skrętu, przyspieszenie boczne i podłużne oraz ruch pionowy. Staranna kalibracja i strojenie najnowszej generacji adaptacyjnego tłumienia Bilstein, elektrycznego układu kierowniczego oraz aktywnego wektorowania momentu przez hamulce zapewniają, że Aston Martin DB11 dostarcza odpowiednie odczucie i reakcję w każdej sytuacji lub stylu jazdy.

Każdy z dynamicznych trybów jazdy ma swoją własną charakterystykę, ale nic nie jest sztuczne. Każdy z nich oferuje starannie wyważoną progresję od jednego do drugiego, zapewniając naturalną, intuicyjną spójność odczuć. Wybierając tryb GT, będziesz zachwycony wzorową jakością jazdy i dojrzałym charakterem. Przełączając na Sport, dodaje więcej sztywności, kontroli i reakcji tłumienia, podczas gdy nowy elektryczny układ kierowniczy i aktywne wektorowanie momentu przez hamulce dostosowują się do szybszej reakcji, co daje większe poczucie zwinności. Wybierając tryb Sport Plus, intensywność wzrasta ; zawieszenie, układ kierowniczy, silnik, skrzynia biegów oraz system aktywnego wektorowania momentu współpracują ze sobą, aby naprawdę obudzić sportowego ducha i bezpośrednio połączyć kierowcę z akcją.

Zespół ds. dynamiki Aston Martin ściśle współpracował z Bridgestone, oficjalnym partnerem technicznym odpowiedzialnym za rozwój opon DB11. Wynikająca z tej współpracy opona Bridgestone S007 ma unikalny wzór bieżnika, konstrukcję i mieszankę zaprojektowaną specjalnie dla DB11, aby poprawić wydajność w deszczu, zapewnić bardziej progresywne zachowanie na granicach możliwości oraz skuteczne prowadzenie w warunkach mokrych i suchych. Rozmiary opon to 255/45 z przodu i 295/35 z tyłu, zamocowane na odlewanych, kształtowanych na gorąco felgach aluminiowych 9Jx20 cali (przód) oraz 11Jx20 cali (tył). Przednie hamulce to 400 mm tarcze żeliwne 'pływające’ na aluminiowym dzwonie, z 6-tłoczkowymi monoblokowymi zaciskami. Tylne tarcze to 360 mm tarcze żeliwne z wbudowanym żeliwnym dzwonem i 4-tłoczkowymi monoblokowymi zaciskami.

Szef inżynierii atrybutów pojazdu, Matt Becker powiedział: „Oceniliśmy i opracowaliśmy każdy aspekt Aston Martin DB11, aby zapewnić, że jego zdolności dynamiczne spełniają i przewyższają wszystkie cele, które wyznaczyliśmy na początku tego projektu. Wykorzystując ustawienia GT, Sport i Sport Plus, byliśmy w stanie nadać DB11 trzy całkowicie odrębne charaktery, zapewniając klientom bardzo zdolny pojazd do różnych warunków drogowych i potrzeb kierowcy”.

Aerodynamika

W poszukiwaniu zwiększonej wydajności i efektywności nasz zespół zajmujący się aerodynamiką rozpoczął niezwykłą podróż.

Pod kierownictwem Darrena Coe, kierownika ds. aerodynamiki Aston Martin, zespół badał pomysły, które nie tylko opanowały przepływ powietrza nad i wokół nadwozia, ale również wprowadzały innowacyjne sposoby przepływu powietrza przez nadwozie. Inspirujące rezultaty to dwa potężne, ale pięknie proste rozwiązania dla nieustannego problemu zmniejszenia unoszenia, zwiększenia stabilności i minimalizacji oporu. Nazywamy je Curlicue i Aston Martin AeroBladeTM.

Bezpośrednio czerpiąc z naszych wyścigowych samochodów i ostatnio zintegrowany w wyścigowym super samochodzie Aston Martin Vulcan, Curlicue to wentyl w kształcie skrzelowym zintegrowany w każdym nadkolu przednim, aby zmniejszyć niepożądane unoszenie powietrza z przodu. Zgrabnie ukryty pod klapą silnika typu clamshell, Curlicue działa, uwalniając powietrze pod wysokim ciśnieniem z góry każdego nadkola przez wklęsłe otwory za ikonicznymi bocznymi liniami Aston Martin. Dalsze powietrze pod wysokim ciśnieniem jest wydobywane z tyłu każdego nadkola przez dyskretne otwory wentylacyjne umiejscowione za przednimi kołami.

Aston Martin AeroBladeTM wykorzystuje przepływ powietrza, który został starannie i precyzyjnie skierowany wzdłuż boków DB11, aby zwiększyć stabilność z tyłu. Wloty umieszczone u podstawy słupków C zasilane są powietrzem o wysokiej prędkości, które następnie przechodzi przez nadwozie przez specjalnie konturowane kanały, zanim wydostanie się przez ukryte otwory w tylnej pokrywie. Działając jak wirtualny spojler, ten strumień zakłóconego powietrza redukuje aerodynamikę unoszenia, sprytnie eliminując potrzebę unoszonego profilu „flip” na końcu pojazdu. To z kolei dało naszemu zespołowi projektowemu swobodę stworzenia charakterystycznego opadającego tyłu Aston Martin DB11, jeszcze raz ilustrując, jak filozofia bliskiej współpracy między zespołami projektowymi a inżynieryjnymi tworzy produkt, w którym forma i funkcjonalność mają równoważny status.

Gdy maksymalna stabilność jest potrzebna, mały aktywny spojler automatycznie wysuwa się z pokrywy. Działając jak „flap Gurney”, który można zobaczyć w samochodach wyścigowych, ten dyskretny aktywny spojler zwiększa skuteczność Aston Martin AeroBladeTM przy minimalnym zwiększeniu oporu. Przy niższych prędkościach, gdy nie jest już potrzebny, chowa się z powrotem do pokrywy, aby zachować czyste linie DB11.

Poza wykorzystaniem mocy powietrza przepływającego nad i przez nadwozie, dużą uwagę poświęcono również aerodynamice podwozia DB11. Ponownie korzystając z wiedzy zdobytej z programów motorsportowych Aston Martin, przedni splitter jest w pełni funkcjonalny, a jego rozmiar i kształt są precyzyjnie dopasowane, aby zarządzać ilością powietrza przepływającego przez grill do chłodnicy oraz tym, ile jest kierowane pod samochód, aby zasilić tylny dyfuzor.

Menedżer aerodynamiki, Darren Coe powiedział: „Naprawdę przesunęliśmy granice w Aston Martin DB11, szczególnie z najnowszym systemem Aston Martin AeroBladeTM. Współpracując z projektowaniem, stworzyliśmy nie tylko czystszy i piękniejszy kształt, ale także niezwykle skuteczne i efektywne narzędzie aerodynamiczne. Łącząc to z innymi obszarami rozwoju, takimi jak Curlicue i aerodynamika podwozia, DB11 pozostaje najbardziej stabilnym i zdolnym samochodem GT przy dużych prędkościach spośród wszystkich Aston Martinów”.

Technologia i Rzemiosło

Jako najlepszy sportowy Grand Tourer na świecie, Aston Martin DB11 zanurza Cię w prywatnym świecie. Świat zbudowany z luksusowych naturalnych materiałów, błyszczący najwyższymi standardami rzemiosła i wyposażony w nowoczesną technologię opracowaną we współpracy z partnerem technicznym, Daimler AG, dla ostatecznego połączenia jakości, komfortu i wygody.

Korzystając z kolorowego wyświetlacza TFT LCD o przekątnej 12 cali, całkowicie nowy zestaw wskaźników prezentuje podstawowe informacje o pojeździe z absolutną klarownością, używając unikalnej grafiki wskaźników Aston Martin. Centralnie umiejscowiony drugi ekran TFT o przekątnej 8 cali poświęcony jest infotainmentowi, w tym nowemu systemowi nawigacji satelitarnej. Sterowanie odbywa się za pomocą intuicyjnego pokrętła, z opcjonalnym panelem dotykowym oferującym rozpoznawanie pisma, wielodotyk i wsparcie dla gestów; nowy system nawigacji satelitarnej i audio (dostępne aktualizacje systemu audio Aston Martin Premium Audio lub Bang & Olufsen BeoSound) nigdy nie były łatwiejsze w obsłudze.

Inne cechy nowe dla DB11 obejmują bezkluczykowe wejście/uruchamianie, kontrolę parkowania, w tym pomoc w parkowaniu równoległym i na zatoczkach, kamerę 360-stopniową oraz elektrycznie napędzaną kolumnę kierowniczą z funkcją „up and away”, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie.

Aston Martin DB11 jest wypełniony nowoczesnymi osiągnięciami technologicznymi, ale jest również ręcznie wykonanym samochodem z najwyższej jakości materiałów, zapewniającym nieskazitelną jakość i niezrównane zmysłowe doświadczenie. Z inspirującą paletą kolorów nadwozia i skóry oraz ogromną gamą opcji wykończenia, możliwe jest stworzenie DB11, który idealnie pasuje do osobistego stylu każdego klienta. Od kojących, starannie dopasowanych odcieni po ostre kontrasty w kolorze i fakturze, opcje są praktycznie nieograniczone.

Sześć specyfikacji projektowych stworzonych przez nasz zespół projektowy pokazuje zakres ekspresji dostępny dzięki starannie dobranym kombinacjom kolorów i wykończenia, od klasycznego umiaru po minimalistyczny nowoczesny styl, aż po ekstrawaganckie nowoczesne schematy. Detale takie jak pikowanie Nexus i perforacje Celestial dodają warstwy pięknej złożoności i intrygi do wnętrza, podczas gdy ozdobne skórzane wykończenie, takie jak skomplikowane detale brogu, tworzy obszary wizualnej i dotykowej przyjemności unikalne dla Aston Martin DB11.

Tożsamość dźwiękowa

Na najbardziej podstawowym poziomie, tożsamość dźwiękowa może być opisana jako „bings and bongs”, ale to umniejsza mocy i znaczenia tej rozwijającej się nauki w przemyśle motoryzacyjnym. Może najbardziej namacalnym i docenianym elementem tożsamości dźwiękowej DB11 jest jego dźwięk wydechu – wspaniale bogaty i potężny soundtrack, który może przechodzić od łagodnego do złośliwego po wciśnięciu pedału gazu – jednak wszystko, co słyszysz w samochodzie, niezależnie od tego, jak pozornie nieistotne, zostało tak samo starannie przemyślane.

Od pełnego spektrum słyszalnych komunikatów ostrzegawczych, w tym alertów pasów bezpieczeństwa i przypomnień o niskim paliwie, po szczególny klik mechanizmów przełączników oraz miękki skrzyp skórzanej tapicerki, każdemu z tych elementów poświęcono szczególną uwagę, aby miały harmonię i proporcjonalny kontekst wzajemny. Nic nie zostało pozostawione przypadkowi.

Używając dźwięku przypominającego o zapięciu pasów jako przykładu, Aston Martin podjął świadomą decyzję, aby uczynić ostrzeżenie bardziej melodyjne, co sugeruje, a nie wymaga. Jeśli kierowca je zignoruje, przechodzi w drugi, a po pewnym czasie nawet trzeci etap zmian intensywności, ale nie dochodzi do tego etapu, dopóki kierowca wyraźnie nie ruszył i nie zapiął pasów. Uznaje to klienta za osobę inteligentną i dojrzałą.

Fundamenty tożsamości dźwiękowej polegają na dopasowywaniu dźwięków wydawanych przez samochód do wizualnej tożsamości marki. Dźwięki, które wyrażają i podsumowują rzemiosło, solidność, wyrafinowanie, inżynierię i design. To holistyczne spojrzenie na postrzeganą jakość. Postrzegana jakość sensoryczna polega na zrozumieniu, jak każde pojedyncze oddziaływanie w pojazdu stymuluje pewne zmysły. Jeśli wszystkie są w harmonii, podnosi to postrzeganie jakości. Cokolwiek, co nie jest w harmonii, jest sub-additive. Chcemy, aby wszystko, od najprostszej operacji kliknięcia przycisku, było superadditive, aby wzbogacało doświadczenie.

Aby osiągnąć tę harmonię dźwięku, wprowadziliśmy tożsamość dźwiękową na poziomie dostawców, aby zapewnić, że poszukiwany ton może być osiągnięty w całym samochodzie. Na przykład, dźwięk Park Distance Control pasuje do tonu dźwięku kierunkowskazu. Żaden dźwięk nie powinien wyróżniać się na tle innych.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.