W 2013 roku model Aston Martin DB9 przeszedł aktualizacje, aby spełnić europejskie normy dotyczące emisji spalin oraz bezpieczeństwa.
W 2013 roku DB9 zyskał znaczący lifting, kończąc krótką karierę modelu Aston Martin Virage. Lifting w zasadzie dotyczył tylko wyglądu zewnętrznego, a na pierwszy rzut oka nowy model wyglądał niemal identycznie. Jednak przy bliższym przyjrzeniu się dostrzegamy nowe szczegóły i rozwiązania, które uczyniły auto szybszym, bardziej oszczędnym i bardziej stylowym.
W modelu z 2013 roku DB9 otrzymał większy grill, nowe diodowe światła dzienne oraz listwę świetlną na błotnikach, nad bocznymi wentylami. Reflektory bi-ksenonowe stały się standardem. Z tyłu, światła tylnie zyskały białą i przejrzystą szkło w dolnej części. Zmodyfikowano również dyfuzor, aby lepiej podkreślić styl Gran Tourera.
Wnętrze oferowało cztery miejsca, chociaż prawdopodobnie tylko przednie siedzenia byłyby używane w pełni. Konsola centralna była wykończona aluminium i czarnym fortepianowym lakierem. Ekran systemu infotainment był chowany pod pokrywą, która była na równi z górną częścią konsoli.
Pod maską znajdował się nowy silnik AM11 V12, który miał zmodyfikowany blok i nową głowicę, w tym podwójne zmienne ustawienie zaworów. Zainstalowano też nową adaptacyjną zawieszenie, aby poprawić prędkość w zakrętach. Na koniec, na liście pojawiły się również hamulce węglowo-ceramiczne.
Pojawiając się tuż po premierze nowego Vanquish Super GT, wprowadzenie modelu Aston Martin DB9 na rok modelowy 13 stworzyło doskonałą okazję dla brytyjskiego producenta luksusowych samochodów sportowych, by wzbogacić atrakcyjność swojego flagowego modelu w segmencie GT. Nowością są istotne zmiany w stylizacji wewnętrznej i zewnętrznej, a także kluczowe modyfikacje pod klasycznie piękną „skórą” nowego DB9.
Zmiany w stylizacji sprawiają, że Aston Martin DB9 przyjmuje jeszcze bardziej smukłą, płynną i czystą formę, przypominającą ustępujący model Aston Martin Virage, który przestaje być produkowany ze skutkiem natychmiastowym. Bazując na klasycznej sylwetce GT Aston Martin, nowy DB9 dodaje bardziej wyraźny „zwrot” tylnej klapy, co dodatkowo poprawia aerodynamikę samochodu.
Zewnętrzny design DB9 wyraża potężny, asertywny, a jednocześnie elegancki charakter. Powierzchnie posiadają napięte linie i subtelne muskulatury, które wskazują na ukrytą moc tego znanego Sportowego GT.
Aston Martin DB9 osadzony jest nisko i szeroko, wizualnie „osadzając” samochód na drodze, co podkreśla jego wyraźnie atletyczną postawę. Wrodzona szerokość auta uwydatniona jest przez cechę „łapacza światła”, która biegnie od dolnego przedniego zderzaka i kontynuuje wzdłuż progu, nadając mu wyrazisty, zdecydowany wygląd.
W momencie premiery DB9 13MY dostępny jest w wersji Coupe lub Volante, co zdecydowanie rozszerza jego atrakcyjność.
Reflektory bi-ksenonowe zapewniają samochodowi wyraźne światło, podczas gdy subtelne linie cech przebiegają wzdłuż i pod reflektorami, wizualnie poszerzając pojazd.
Duża dolna atrapa chłodnicy zasila standardowy system hamulcowy Carbon Ceramic Braking, podczas gdy przedni splitter również optycznie poszerza samochód. Dla tych nabywców DB9, którzy szukają jeszcze bardziej sportowego wyglądu, dostępny jest teraz przedni splitter z włókna węglowego, będący częścią zewnętrznego pakietu węglowego.
Przyjrzyj się bliżej, a prawdziwe piękno detali Aston Martin DB9 stanie się oczywiste. Na przykład atrapa chłodnicy, inspirowana projektem hipersamochodu One-77, który został wyprzedany, ma pięć poziomych łopat, które są fazowane, aby stworzyć profil aerodynamiczny. Tymczasem wentyle w masce są autentycznym cynkiem z charakterystycznymi łopatkami. Te, wraz z nową atrapą chłodnicy i wyraźnymi bocznymi wycięciami, to klasyczne cechy designu Aston Martin.
Aston Martin DB9 13MY wyposażony jest również w zintegrowany boczny wycięcie oraz LED-owe powtarzacze kierunkowskazów. Długie wycięcie akcentuje smukłe, długie linie nosa DB9. Po raz kolejny rzemiosło Aston Martin jest wyraźnie widoczne w użyciu metalowych atrap i czystych linii polerowanych odlewów.
Z tyłu samochodu, szeroki rozstaw kół i muskularne tylne nadkola Aston Martin DB9 wyraźnie komunikują moc przekazywaną na tylne koła.
Wewnątrz, podobnie jak na zewnątrz, zmodyfikowany DB9 staje się jeszcze bardziej elegancki i luksusowy. Niezaprzeczalnie Aston Martin, wnętrze tego Sportowego GT zachwyca autentycznymi materiałami oraz najwyższym poziomem dbałości o szczegóły.
Na przykład, Aston Martin DB9 13MY posiada oszałamiający detal skórzanej listwy, który po raz pierwszy zaprezentowano w modelu Virage. Inspirowane luksusowymi produktami skórzanymi, listwy zostały zaprojektowane i opracowane przez mistrzów rzemiosła Aston Martin. Wymagają one skrupulatnych umiejętności w szyciu ręcznym oraz specjalnie rozwiniętych obiektów produkcyjnych; listwy tworzone są przez włożenie wąskiego paska skóry między dwa przeciwstawne panele skórzane siedzenia i przymocowane precyzyjnym pikowaniem.
Kolejny dowód na znaną dbałość Aston Martin o szczegóły i rzemiosło można dostrzec w szklanym panelu przełączników rozłożonym po wnętrzu zmodyfikowanego DB9. Szczegóły takie jak te szklane przełączniki wyraźnie pokazują zaangażowanie producenta luksusowych samochodów sportowych w wykorzystanie autentycznych, wartościowych materiałów.
Nabywcy DB9, którzy poszukują jeszcze bardziej sportowego klimatu wewnątrz, mogą być zachęceni do wyboru dodatkowej opcji wnętrza w 2013 Aston Martin DB9 – lekkich foteli Aston Martin. Są one dostępne, gdy wybierana jest opcja siedzeń 2+0 i wykorzystują nowoczesną strukturę kompozytu z włókna węglowego i Kevlaru®.
Gdy są zamówione, fotele oszczędzają 17 kg na każdy samochód, a także oferują pasażerom więcej wsparcia na wysokości ramion. Poprawia to komfort i zmniejsza stres na plecach podczas długich jazd dynamicznych.
Dyrektor Generalny Aston Martin, dr Ulrich Bez, powiedział: „Bardzo się cieszę z wprowadzenia nowego DB9. Mój zespół tutaj w Gaydon pracował ciężko przez wiele miesięcy, aby poprawić i zaktualizować kluczowe aspekty tego wspaniałego Sportowego GT, podstawy naszej gamy samochodów sportowych, i uważam, że wyniki są wyjątkowe.
„Oprócz niewątpliwie pięknej stylizacji zewnętrznej i jeszcze bardziej luksusowego wnętrza, istnieje wiele ważnych i imponujących zmian inżynieryjnych, które pokazują sławną zdolność Aston Martin do tworzenia porywających samochodów w nowoczesnej erze.”
Inżynieria – wielka brytyjska innowacja
W Aston Martin DB9 zadebiutowała nowa generacja silnika AM11 V12. Nowy V12 bazuje na niektórych technologiach architektury „Gen4” VH opracowanych dla nadchodzącego nowego super GT Aston Martin, Vanquisha, ale został dostosowany do charakteru DB9. Rezultatem jest silnik o bezwysiłkowym momencie obrotowym do 620 Nm i maksymalnej mocy 517 PS – obydwie wartości znacząco poprawione w porównaniu z poprzednią jednostką.
Kluczowe cechy jednostki AM11 obejmują zmodyfikowany blok silnika i nową głowicę z podwójnym zmiennym czasowaniem zaworów, powiększone przepustnice, wzmocnioną pompę paliwa, zmodyfikowany kolektor dolotowy oraz obrabiane komory spalania.
Tymczasem DB9 13MY spełnia najnowsze europejskie normy ochrony pieszych w nowy sposób, bez jakiegokolwiek kompromisu dla zewnętrznego designu samochodu i bez konieczności stosowania nadmiarowych systemów automatycznych.
Aby to osiągnąć, projektanci i inżynierowie Aston Martin wspólnie wprowadzili znaczące zmiany w strukturze podwozia pojazdu, w tym obniżoną jednostkę silnikową, nową maskę, konstrukcję przedniego zderzaka oraz formowania otoczenia grilla.
Ich projekt jest przedmiotem zgłoszeń patentowych i umożliwia grillu przesuwanie się w tył podczas uderzenia, podczas gdy centralne i zewnętrzne wzmocnienia podbródka nadają sztywność dolnej strukturze i wspierają spełnienie wymagań dotyczących uderzeń nóg. Wycięcia na skrzydłach przednich pomagają w osiąganiu normy dla głowy.
Oznacza to, że Aston Martin może uniknąć konwencjonalnych rozwiązań, takich jak użycie plastikowych atrap i prostych zderzaków, które rozciągają się przed maską. Zamiast tego stworzono nowe, inteligentne i dostosowane rozwiązanie, które zachowuje niezaprzeczalny wizualny urok przedniej maski architektury VH i jej wyciskanego aluminiowego grilla.
Dr Bez powiedział: „Nowy silnik AM11 V12 oraz nasze unikatowe i objęte zgłoszeniem patentowym rozwiązanie dla zwiększonej ochrony pieszych – to wyraźne przykłady doskonałości inżynieryjnej, która wciąż sprawia, że Aston Martin jest twórcą najbardziej pożądanych i podziwianych luksusowych samochodów sportowych na świecie.”
Podwozie – ważne ulepszenia na każdym kroku
Aston Martin DB9 z 2013 roku oferuje szereg ważnych ulepszeń w porównaniu do już imponujących osiągów ustępującego modelu. System hamulcowy, na przykład, teraz wykorzystuje standardowo tarcze i zaciski węglowo-ceramiczne (CCM), dostarczane przez uznawanych na całym świecie ekspertów w dziedzinie hamulców, firmę Brembo.
Choć ten DB9 oferuje wyrafinowane, komfortowe doświadczenie jazdy, nowe hamulce węglowe zapewniają pewność i spokój w obliczu zmniejszonego blaknięcia hamulców podczas maksymalnego wykorzystania potencjału sportowego samochodu.
CCM to kompozyt włókna węglowego, który jest impregnowany silikonem, wstrzykiwany do formy i pieczony w ultra wysokiej temperaturze. Uzyskany materiał jest nie tylko znacznie bardziej wytrzymały niż konwencjonalne tarcze żeliwne, ale także szybciej odprowadza ciepło, co zmniejsza blaknięcie.
Tarcze hamulcowe (średnica 398 mm z przodu, 360 mm z tyłu) są montowane na dostosowanych dzwonach tarczowych przy użyciu systemu „pływającej tarczy”. Umożliwia to elastyczne działanie tarcz w stosunku do ich mocowań, co czyni je mniej podatnymi na „drgania”.
Tarcze są przelotowe, co pomaga utrzymać klocki hamulcowe w czystości, a także zapobiega gromadzeniu się gazów emitowanych przez klocki podczas hamowania między powierzchnią klocka a tarczą. Otwory te także pomagają w chłodzeniu powierzchni klocków i samych tarcz. Wloty powietrza zamontowane za dolną atrapą chłodnicy również wymuszają dopływ powietrza do tarcz hamulcowych, aby wspomóc chłodzenie.
Oszczędzając około 12,5 kg w porównaniu do konwencjonalnego systemu żeliwnego, hamulce CCM Aston Martin DB9 nie tylko zmniejszają wagę całego pojazdu, ale także pozwalają na osiągnięcie lepszej równowagi między komfortem jazdy a prowadzeniem. Mniejsza masa obrotowa wpływa również na lepsze przyspieszenie, hamowanie i czucie kierownicy.
Luksusowy samochód sportowy może również poszczycić się wersją systemu Adaptive Damping System (ADS) architektury „Gen4” Aston Martin. Ten nowej generacji ADS został ulepszony o trzy tryby: Normal, Sport i Track.
W trybie „Normal” tłumienie jest ustawione, aby zapewnić największy komfort jazdy, z elektronicznie sterowanymi tłumikami, które automatycznie dostosowują się, aby zapewnić optymalne ustawienia, które odpowiadają na input kierowcy, prędkość oraz jakość nawierzchni drogi. W trybie „Sport” tłumienie jest skonfigurowane na bardziej skoncentrowane dostarczanie ostrzejszego prowadzenia i kontroli podczas dynamicznej jazdy, a w trybie „Track” tłumienie działa w zakresie najsztywniejszych ustawień.
Różne dostępne tryby tłumienia znacznie poszerzają charakter DB9, dostosowując jego ustawienia do wymagań kierowcy w różnych kontekstach. Może być komfortowym i elastycznym samochodem GT w trybie Normal, a jednocześnie twardym i bezpośrednim samochodem sportowym w ustawieniach Sport, oferującym dokładne pokonywanie zakrętów w trybie Track.
Wyposażenie – luksus w standardzie
Jak przystało na luksusowe GT w tej klasie, DB9 z 2013 roku oczywiście wyposażony jest w wygodne elementy, takie jak automatyczne reflektory, które są teraz obsługiwane przez nową jednostkę sterującą z panelem na dolnej desce rozdzielczej pod otworem wentylacyjnym po stronie kierowcy.
Automatyczne wycieraczki również są standardowym wyposażeniem, a ich działanie uruchamia czujnik deszczu zamontowany w górnej części w przednim widoku przed lusterkiem wstecznym.
Felgi aluminiowe o średnicy 20 cali w różnych wzorach, wnętrze z pełnoziarnistej skóry, skórzana sportowa kierownica, elektrycznie regulowane fotele sportowe z bocznymi poduszkami powietrznymi, fotele z pamięcią i regulacją lusterek zewnętrznych, nawigacja satelitarna, automatyczna kontrola temperatury, komputer pokładowy oraz wyświetlacze Organic Electroluminescent (OEL) – lista standardowego wyposażenia DB9 13MY jest odpowiednio hojna. Klienci, którzy pragną dodatkowo wzbogacić luksusowy wygląd i odczucie swojego samochodu sportowego Aston Martin, mogą wybierać z szerokiej gamy opcji wyposażenia.
Aston Martin DB9 13MY oferuje opcjonalną kamerę do wstecznego parkowania, która obecnie dostępna jest w modelu Rapide z czterema drzwiami oraz nadchodzącym super GT Vanquish. Kamera – standardowa w rynku amerykańskim – jest zintegrowana w pokrywie bagażnika powyżej tablicy rejestracyjnej, a obraz widoczny jest na składanym ekranie LCD w centralnej części. Kamera uruchamia się, gdy włączony jest bieg wsteczny i wyłącza po przekroczeniu prędkości 5 mph podczas jazdy do przodu.
Dodatkowo na DB9 13MY wprowadzono dwa pakiety z włókna węglowego – jeden zewnętrzny i jeden wewnętrzny – aby zaoferować dalsze możliwości personalizacji. Całe włókno węglowe ma wzór 2×2, wykończony przezroczystym lakierem.
Pakiet zewnętrzny składa się z przedniego splittera z włókna węglowego i tylnego dyfuzora, ramion i pokryw lusterek z włókna węglowego oraz ciemnych tłumików wykończonych grafitem. Pakiet wewnętrzny oferuje górną konsolę z włókna węglowego, łopatki do zmiany biegów z włókna węglowego i uchwyty drzwi z włókna węglowego.
Nabywcy mogą wybrać haftowane skrzydła Aston Martin lub hafty na zagłówkach DB9. Projekt haftu DB9 został odświeżony i ma także nowy wzór stiche w samochodach 13MY.
Na koniec, skórzana podsufitka jest teraz dostępna jako opcja w Aston Martin DB9. Duża centralna część podsufitki może być wykonana ze skóry, podczas gdy wykończenia szyn i obramowania pozostają w kolorze Alcantary.
Podsumowując znacząco zwiększoną atrakcyjność modelu DB9 z 2013 roku, menedżer produktu Andy Haslam powiedział: „DB9 był słusznie umiejscowiony w centrum naszych ofert segmentu GT od wielu lat.
„Wprowadzenie tego znacznie ulepszonego samochodu 13MY oznacza, że klienci Aston Martin mają bardzo czytelny i przekonujący wybór modeli.
„Biorąc najlepsze elementy Virage, dodając ważne nowe ulepszenia i łącząc je z ikoniczną nazwą DB9, stworzyliśmy przekonującego nowego Sportowego GT, który dumnie stoi w samym sercu oferty samochodów sportowych Aston Martin.
„Z wyjątkowym nowym Vanquish super GT na szczycie oferty, istnieje teraz wyraźny i logiczny krok z DB9.”