DB9 zadebiutował na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie pod koniec 2003 roku. Został zbudowany na zupełnie nowej platformie opracowanej przez Forda, a jego design stworzyli dwaj znakomici projektanci: Ian Callum i Henrik Fisker.
Samochód zagościł na rynku po modelu DB7. Zgodnie z tradycją nazewnictwa, powinien nosić nazwę DB8, ale producent obawiał się, że klienci pomyślą, że pod maską kryje się silnik V8. W rzeczywistości był to silnik V12 z Aston Martin Vanquish. Był to najbardziej wydajny model w ofercie Aston Martin, a później wystartował w mistrzostwach FIA w wyścigach długodystansowych.
DB9 był krokiem naprzód w porównaniu do DB7, oferując bardziej aerodynamiczny wygląd, ale wciąż posiadał klasyczną kratkę „muszli” Aston Martin. Pochylone słupki A i niska linia dachu były wydłużone z tyłu przez pochyloną tylną szybę. To był supersamochód o wyglądzie GT.
Wewnątrz, DB9 oferował luksusowe wnętrze pokryte skórą, aluminium i drewnem. To ostatnie wykorzystano tylko w dwóch miejscach: na górze środkowej części deski rozdzielczej oraz, opcjonalnie, na osłonach drzwi. Szczotkowane pedały aluminiowe były częścią sportowego wizerunku.
Podobnie jak Aston Martin Vanquish, DB9 był wyposażony w silnik V12 o pojemności 5,9 litra. Silnik znajdował się z przodu, podczas gdy skrzynia biegów z tyłu, co poprawiało rozkład masy. Standardowo oferował 6-biegową manualną skrzynię biegów, ale była także opcja 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów.
Samochód Aston Martin DB9 zaprezentowano po raz pierwszy na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w dniu 9 września 2003 roku. Jest to pierwszy model produkowany w zakładzie firmy w Gaydon, w Warwickshire. Innowacyjny Aston Martin DB9 zwiastuje ekscytującą nową erę dla marki, odzwierciedlając kierunek, w którym zmierzają wszystkie przyszłe modele. Dzięki rewolucyjnej ramie z aluminium, DB9 w układzie 2+2 jest jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie samochodów sportowych na świecie. Udało mu się doskonale połączyć cechy sportowego samochodu z elementami typowymi dla aut luksusowych.
PROJEKT
Aston Martin DB9 to nowoczesna interpretacja tradycyjnego samochodu sportowego marki, będąca współczesną wersją klasycznych elementów projektowych DB.
„Chcieliśmy, aby samochód był elegancki i piękny, zgodnie z tradycją Aston Martin,” mówi dyrektor ds. wzornictwa Henrik Fisker. „Oczywiście doskonale zdawałem sobie sprawę, że Aston Martin słynie z doskonałego stylu. Wprowadził na rynek niektóre z najpiękniejszych samochodów sportowych i GT, jakie kiedykolwiek stworzono.”
Kluczowe tradycyjne cechy Aston Martin, które zostały uwzględnione w modelu DB9, to charakterystyczna kratka, boczne wloty powietrza oraz czyste, wyraźne linie.
Czyste i eleganckie powierzchnie
„Aston Martin to nie są samochody z ostrymi krawędziami – nie mają wyraźnych powierzchni ani wyraźnych wypukłości,” mówi Fisker. „Karoseria jest elegancka i delikatnie zaokrąglona, jak wyjątkowo sprawna osoba, z doskonałą muskulaturą. Jednak nie przypomina masywnych kulturystów, którzy są nieproporcjonalni.”
Profil boczny jest bardzo czysty, z jednolitą linią dachu. Zauważalny bagażnik – wyraźna cecha Aston Martin DB4 i DB5 – oraz szerokie, krągłe nadkola typowe dla tylnej części pojazdu.
„Poświęciliśmy dużo czasu na detale,” mówi Fisker. „Szczególnie zależało nam na uproszczeniu. Jest bardzo mało linii łączenia. Każda z lamp przednich umieszczona jest w pojedynczych otworach w przednich błotnikach.”
Nie ma też oddzielnego nosa, co jest kolejnym typowym źródłem zawirowania w projektach samochodów sportowych. Aluminiowa maska sięga aż do przedniej krawędzi samochodu. „To podkreśla długość maski i moc pojazdu,” mówi Fisker. Wszystkie linie łączenia z przodu wychodzą z kratki. Zderzaki Aston Martin DB9 są niewidoczne. Przednia tablica rejestracyjna jest częścią konstrukcji zderzaka, a komputerowe modelowanie pozwoliło Aston Martin zastosować niewidoczne 'strefy twardego ciśnienia’ do radzenia sobie z uderzeniami.
„Chcieliśmy, aby Aston Martin DB9 wyglądał, jakby był wyfrezowany z jednego solidnego kawałka aluminium,” mówi Fisker. „Brak skomplikowanych detali i minimalna ilość linii łączeń w tym pomogły.”
Boczny wlot powietrza – charakterystyczny dla DB – jest wykonany z metalu. Klamki są osadzone w równej linii z nadwoziem, otwierając unikalne drzwi 'łabędzich skrzydeł’, które unoszą się pod kątem 12 stopni, co ułatwia dostęp.
Na panelu dachowym nie ma widocznych rowków, ani widocznych kanałów odpływowych przy przedniej lub tylnej szybie. Brak także plastikowych 'ozdobnych’ osłon.
Znaczenie dobrego stanu
„Sposób, w jaki samochód spoczywa na drodze, jest kluczowy,” mówi Fisker. „Chcieliśmy, aby miał smukły, długi wygląd.”
Szeroki rozstaw kół i długi rozstaw osi to kolejne zalety. W porównaniu do poprzedniego modelu Aston Martin DB7 Vantage, rozstaw osi DB9 jest o 149 mm dłuższy, a rozstaw kół z przodu jest szerszy o 52 mm. Jednak całkowita długość i szerokość zwiększyły się tylko nieznacznie.
„19-calowe koła zostały zaprojektowane z myślą o optymalnych rozmiarach dla tego projektu i jego dynamiki,” mówi Fisker, „chociaż dostępne będą różne style kół.”
Ta niska karoseria, w porównaniu do kół, jest możliwa dzięki konstrukcji zawieszenia. Przednie zawieszenie wykorzystuje wahacze, które 'pasują’ do średnicy kół. To wąskie rozstawienie, w górnej i dolnej części wahaczy, pozwala na niskie zawieszenie – ponieważ nie ma wysokiego zawieszenia, które trzeba by było pokonać. Poprawia to również sztywność kąta pochyleń, co poprawia prowadzenie.
„Aston Martin DB9 musiał mieć najwyższej jakości i najbardziej luksusowe wnętrze w klasie 2+2 samochodów sportowych,” mówi Fisker. Tak jak w przypadku nadwozia, design wnętrza jest prosty i elegancki, a wysokiej jakości wygląd i odczucie są kluczowe.
„Nowoczesna technologia jest również niezbędna, a dokładnie to, co otrzymuje klient Aston Martin DB9,” mówi Fisker. „Jednak w Aston Martin technologia ma na celu zwiększenie przyjemności z jazdy. Nie ma tu żadnych komputerowych sztuczek. Nie kupujesz Aston Martina, aby grać w gry na pokładowym komputerze, czy wysyłać e-maile.” Aluminium używane jest na klamkach, desce rozdzielczej, w zestawie wskaźników oraz w niektórych panelach wykończeniowych. Najbardziej charakterystycznym zastosowaniem aluminium są prawdopodobnie wskaźniki. Cyferblaty wykonane są z aluminium i mają wyraźny projekt 'trójwymiarowy’. Są podświetlane, a nie podświetlane od tyłu – co czyni je szczególnie atrakcyjnymi i czytelnymi nocą.
W ofercie znajduje się 20 nowych kolorów skóry, dostarczanych przez firmę Bridge of Weir ze Szkocji. Skóry są szczególnie miękkie i sprężyste. Skórzane pokrycie siedzeń jest szeroko stosowane w całym wnętrzu.
„Poświęciliśmy dużo czasu na to, jak najlepiej wykorzystać drewno,” mówi projektantka wnętrz Sarah Maynard. „Dziś drewno jest zazwyczaj używane jako aplikacja, paski wysoce polerowanej okleiny po prostu dodające zdobienia do samochodu. Chcieliśmy, aby drewno w Aston Martin DB9 wyglądało bardziej strukturalnie, jak w nowoczesnych meblach. Chcieliśmy również użyć dużych kawałków drewna, a nie małych pasków – ponownie, jak w ekskluzywnych meblach.”
Maynard dodaje: 'Drewno jest używane tylko w dwóch miejscach: na górze środkowej części deski rozdzielczej i, jeśli klient wybierze, na pokrywach drzwi. Oferowane są trzy rodzaje drewna: orzech, mahoń i bambus. Drewno jest jednoczęściowe, więc wygląda całkowicie inaczej niż paski, a może być olejowane, a nie polerowane na wysoki połysk. Polerowane drewno zazwyczaj wygląda jak plastik.”
Maynard, była projektantka mody, uczestniczyła w wielu międzynarodowych targach mody, mebli, skór oraz tkanin, gdy ona, Fisker i zespół projektowy koncepcyjne wnętrze.
Jej ulubioną cechą projektu kabiny jest przezroczysty przycisk uruchamiania. „Wydało nam się złe, że większość przycisków uruchamiających samochody – pierwszy punkt kontaktu między kierowcą a silnikiem – to plastikowy przycisk. Chcieliśmy czegoś lepszego, więc zdecydowaliśmy się na szkło przypominające kryształ. Logo Aston Martin jest wytłoczone w szkle. Jest podświetlane na czerwono, gdy zapłon jest włączony a potem zmienia się na jasnoniebieski. Uważam, że to naprawdę udany element designu.”
Włożono wiele wysiłku w zapewnienie, że Aston Martin DB9 jest stabilny przy dużych prędkościach i ma doskonałą równowagę sił nośnych z przodu i z tyłu. Wydajność aerodynamiczna była dostosowywana za pomocą obliczeniowej dynamiki płynów (CFD) w studiach Volvo w Szwecji. To jedna z najbardziej zaawansowanych i skutecznych metod zapewniającą dobre parametry oporu powietrza i doskonałą stabilność.
Aston Martin wykorzystał również nowoczesny tunel aerodynamiczny na Uniwersytecie Cranfield w Anglii, który jest szeroko stosowany w motorsporcie.
Dużo uwagi poświęcono także dolnej stronie pojazdu, tak samo jak górnej. Pełny osłon zmniejsza siłę nośną i opór powietrza, a nadkola są starannie profilowane, aby zapewnić dobrą cyrkulację powietrza. Nawet tłumik wydechu został zaprojektowany tak, aby był jak najbardziej aerodynamiczny.
Projektanci Aston Martin DB9 zrównoważyli piękno z wydajnością aerodynamiczną. Ostro zarysowane narożniki i wyraźne profile mogą poprawiać współczynniki Cd, ale mogą również prowadzić do mdłego i nieestetycznego stylu. Przesunięcie kół do każdego narożnika, zgodnie z tradycją Aston Martin, poprawia stabilność i prowadzenie, ale także oznacza 'krzywe butelki coca-coli’ wzdłuż boków samochodu, co może mieć wpływ na współczynnik Cd. Współczynnik oporu powietrza Aston Martin DB9 wynosi 0,35, co jest podobne do Aston Martin Vanquish.
„Niski współczynnik Cd nie był absolutnym priorytetem,” mówi Fisker. „Celem było doskonałe wzornictwo z wysoką stabilnością przy dużych prędkościach i doskonała równowaga przód-tył.”
TECHNOLOGIA
Celem inżynierów Aston Martin było stworzenie pięknego, wyróżniającego się samochodu, który byłby wyjątkowo zwinny i szybki, oraz samochodu, który byłby godnym następcą Aston Martin DB7 – najlepiej sprzedającego się modelu Aston Martin w historii.
W każdym przypadku technologia jest wykorzystywana do poprawy jakości samochodu i uczynienia doświadczenia jazdy bardziej przyjemnym. W większości przypadków technologia jest niewidoczna, zawsze obecna, zawsze pomocna, nigdy inwazyjna.
Na długiej liście innowacji technologicznych najważniejszym jest ramowa konstrukcja z aluminium. Aston Martin uważa, że jest to najbardziej strukturalnie efektywna rama karoserii w branży motoryzacyjnej. Nowa struktura aluminiowa Aston Martin VH (pionowo pozioma) przynosi ogromne korzyści. Jest bardzo lekka, co sprzyja wydajności, prowadzeniu, ekonomiczności i trwałości. Jest również ogromnie mocna. Mimo że jest o 25% lżejsza od nadwozia Aston Martin DB7, struktura DB9 ma ponad dwukrotnie większą sztywność skrętną.
To kręgosłup samochodu, szkielet, do którego zamocowane są wszystkie komponenty mechaniczne. Czerpiąc z doświadczenia i technologii zastosowanej w Aston Martin Vanquish, rama DB9 wykonana jest w całości z aluminium. Elementy aluminiowe są odlewane, ekstrudowane i tłoczone, a następnie łączone za pomocą niezwykle mocnych klejów, dodatkowo wspieranych przez mechaniczne mocowanie za pomocą samonawiercających nitów.
„Jest to znacznie lepsze niż konwencjonalna stalowa podłoga często stosowana przez marki o wysokiej wartości,” mówi główny inżynier programu Aston Martin DB9, David King.
„Sztywność skrętna samochodu jest kluczowym czynnikiem wpływającym na przyjemność z jazdy i dobre prowadzenie. Jakakolwiek elastyczność nadwozia wpływa na wydajność zawieszenia, opóźnia reakcję pojazdu i zniekształca odczucia kierowcy.”
Rama jest wykonana z aluminium, a panele nadwozia są następnie mocowane, również za pomocą klejów, w zaawansowanym obszarze montażu nadwozia w nowym zakładzie Aston Martin w Gaydon. Klej aplikowany jest przez robota – to jedyny taki robot w Aston Martin. Komputerowo kontrolowane utwardzanie gorącym powietrzem zapewnia najwyższe standardy dokładności i powtarzalności.
Klejenie ma niezwykle wysoką sztywność, co eliminuje wibracje i odgłosy. Klejenie ma również doskonałą trwałość, oferując lepsze rozkłady naprężeń niż spawanie – które jest bardziej podatne na pęknięcia. Technologia ta jest również stosowana w przemyśle lotniczym i Formule 1.
Nastąpiły również postępy w procedurze spawania. W Aston Martin DB9 górne i dolne słupki C są łączone za pomocą zaawansowanego spawania ultradźwiękowego. Działa to dzięki zastosowaniu wibracyjnej sondy, zwanej sonotrodą, która oscyluje z częstotliwością 20 000 Hz. Ta wysoka częstotliwość drgań pobudza cząsteczki dwóch aluminiowych paneli, które mają zostać połączone, umożliwiając im utworzenie wiązania molekularnego.
Ponieważ wiązanie zachodzi na poziomie molekularnym, jest o 90 procent mocniejsze niż tradycyjne spawanie punktowe. Wymaga też tylko 5 procent energii tradycyjnego spawania, a ponieważ nie generuje ciepła, nie ma zanieczyszczenia ani zmian w charakterystyce czy wymiarach metalu. Aston Martin jest pierwszą firmą motoryzacyjną na świecie, która zastosowała tę technikę.
Oprócz ramy aluminiowej, szeroko stosowane są inne materiały lekkie lub wysokotecnologiczne. Maska, dach i tylne skrzydła są wykonane z aluminium. Przednie błotniki i pokrywa bagażnika są kompozytowe. Odlew aluminiowy użyty jest w obudowie szyby przedniej, co jest kolejnym pierwszym w branży. Stal magnezowa, która jest lżejsza niż aluminium, używana jest w montażu kolumny kierowniczej i wewnętrznych ramach drzwi. Wał napędowy wykonany jest z włókna węglowego. Jest częścią tuby momentu, która sztywno łączy silnik przedni z tylną skrzynią biegów. Takie rozwiązanie pomaga Aston Martin DB9 osiągnąć idealny rozkład masy 50:50, co dodatkowo poprawia prowadzenie.
Aston Martin DB9 korzysta z niezależnego zawieszenia typu podwójne wahacze. Ponieważ rama nadwozia jest całkowicie nowa, projektanci podwozi mogli zacząć od podstaw – zamiast być zmuszeni do opracowania zawieszenia dla dostosowanej platformy sedana. Przednie zawieszenie montowane jest na odlewanej aluminiowej podramie. Z tyłu znajduje się kolejna podrama, która przenosi tylne zawieszenie oraz tylny transaksel. Odlewane wahacze aluminiowe używane są z przodu i z tyłu, podobnie jak amortyzatory z aluminiowymi obudowami. To rzadkość, nawet w najlepszych sportowych i GT.
Mechanizm kierowniczy jest zamontowany przed przednimi kołami, co zapewnia lepszą kontrolę w ekstremalnych warunkach sterowania i intensywnym hamowaniu. Stal magnezowa zastosowana jest w konstrukcji kolumny kierowniczej. Nawet koła zostały specjalnie zaprojektowane, aby zaoszczędzić na wadze. 19-calowe felgi wykonane są w technologii formowania przepływowego, zamiast odlewania. To pozwala na oszczędność około 1 kg na każdym kole, co korzystnie wpływa na masę niezakręconą, całkowitą wagę pojazdu oraz zmniejsza moment bezwładności. Opony zostały specjalnie opracowane przez firmę Bridgestone.
W samochodzie o wydajności powyżej 180 mph doskonałe hamulce są niezbędne. Duże tarcze są wentylowane i rowkowane, a nie krzyżowo nawiercane.
„Rowkowanie jest bardziej efektywne niż krzyżowe nawiercanie,” mówi David King. „Klocki hamulcowe są czystsze i działają skuteczniej. Dodatkowo, pył z klocków hamulcowych może blokować krzyżowo nawiercone tarcze, co zmniejsza wydajność hamowania.”
Zaciski wykonane są z jednego odlewu, zamiast być skonstruowane w dwóch częściach i następnie skręcane razem. To zwiększa wytrzymałość i sztywność, a także zapewnia doskonałą wydajność hamowania przy dużych prędkościach.
„Praca nad tym projektem była prawdziwą przyjemnością,” komentuje King. „Mogliśmy rozpocząć od podstaw w niemal każdej dziedzinie, co rzadko się zdarza w branży motoryzacyjnej. Nie musieliśmy walczyć z kompromisami, takimi jak dostosowywanie komponentu sedana do samochodu sportowego.”
Hamowanie poprawia elektroniczna dystrybucja siły hamowania (EBD), która jest sterowana komputerowo, aby zoptymalizować równowagę hamulców przód-tył, oraz system wspomagania hamowania – w którym elektronika samochodu wykrywa, kiedy kierowca chce nagle zahamować i automatycznie stosuje maksymalną siłę hamowania, skracając drogę hamowania. Jest także nowoczesny system zapobiegający blokowaniu kół (ABS), który zapobiega ślizganiu się samochodu.
Lampy tylne LED poprawiają wydajność oświetlenia z tyłu i reagują szybciej – na przykład podczas hamowania – niż konwencjonalne żarówki. Ich projekt w Aston Martin DB9 jest nowatorski: światła tylnie i hamulcowe przechodzą przez reflektor, który równomiernie rozprasza promieniowanie, co dodatkowo poprawia wydajność oświetlenia. Usuwa to również małe 'gorące punkty’, które składają się na większość lamp LED. Zamiast serii wyraźnie widocznych kropek, światło ma postać jednolitego bloku.
Dynamiczna kontrola stabilności (DSC) jest standardem. DSC to zaawansowany system elektronicznego sterowania, który nieustannie analizuje prędkości kół, kąt skrętu i wskaźnik przechyłu. Zmniejsza ryzyko poślizgu, automatycznie stosując hamowanie do pojedynczych kół lub redukując moment obrotowy silnika.
Cała architektura elektryczna Aston Martin DB9 jest nowoczesna, a to efekt współpracy z członkiem Premier Automotive Group, firmą Volvo, która w swojej ofercie używa złożonych systemów elektrycznych. „To system o wysokiej wydajności, ale bardzo zaawansowany, dokładnie taki, jakiego potrzebowaliśmy,” mówi główny inżynier ds. elektryki i elektroniki Aston Martin, Sean Morris. „Każdy moduł w samochodzie komunikuje się z każdym innym modułem.”
System klimatyzacji i kontroli klimatu jest jednym z najbardziej kompaktowych i wydajnych jednostek produkowanych.
Zestaw wskaźników jest szczególnie atrakcyjny i innowacyjny, a wszystkie cyferblaty są wykonane z aluminium. Mikroperforacje pozwalają ostrzegawczym światłom świecić przez aluminium. Obrotomierz działa w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, aby zmaksymalizować widoczny obszar dla centralnego wyświetlacza elektronicznego, w głównym zestawie wskaźników. To także miłe przypomnienie wcześniejszych modeli Aston Martin, takich jak Atom i Aston Martin DB2.
Na obrotomierzu nie ma konwencjonalnej czerwonej linii. Symbol ostrzegawczy zostanie wyświetlony, gdy osiągnięte zostaną maksymalne obroty, ale – dzięki nowoczesnej elektronice – 'czerwona linia’ zmienia się w zależności od przebiegu silnika, jak niedawno został uruchomiony oraz od temperatury otoczenia.
Wyświetlacze elektroniczne w głównym zestawie wskaźników i na konsoli środkowej to organiczne wyświetlacze elektroluminescencyjne (OEL). To kolejny debiut w branży motoryzacyjnej.
OEL mają wiele zalet w porównaniu do konwencjonalnych wyświetlaczy LCD, w tym wyższą rozdzielczość i większy kontrast, a także poprawioną klarowność, szczególnie przy oglądaniu pod kątem.
System audio (ICE) jest nowoczesny. Został opracowany przez ekspertów audio z Szkocji, firmę Linn, i obejmuje własny wzmacniacz oraz głośniki, które są specjalnie zaprojektowane dla Aston Martin DB9. Korzysta również z wysokiej jakości włókien optycznych DB9, które przesyłają sygnały z pełną klarownością. Najwyższej klasy system audio o mocy 950 W wykorzystuje 10 głośników i 200 W subwoofer, który jest sterowany wbudowanym akcelerometrem, który nawet kompensuje zmiany ciśnienia wewnątrz pojazdu.
„Celem było stworzenie najlepszego systemu audio w jakimkolwiek samochodzie na świecie,” mówi Sean Morris, „i myślę, że nam się to udało.”
Aston Martin chciał uczynić model DB9 jednym z najbezpieczniejszych samochodów sportowych na świecie. W tym celu, podobnie jak w architekturze elektrycznej, inżynierowie Aston Martin zwrócili się do Volvo o pomoc.
„Volvo jest uznawane za lidera w dziedzinie bezpieczeństwa motoryzacyjnego,” mówi główny inżynier programu David King. „Był to idealny partner do wsparcia w dostarczaniu doskonałych wyników bezpieczeństwa Aston Martin DB9.
„Ten samochód został opracowany wewnętrznie przez mały, ale wysoko wykwalifikowany zespół inżynierów Aston Martin,” mówi King. „Jednak w niektórych obszarach sensowne było korzystanie z doświadczenia innych członków Premier Automotive Group.
„Bezpieczeństwo to jeden z przykładów. Mamy ogromne szczęście, że mamy Volvo jako partnera. Ta współpraca dała nam dostęp do najnowszych technologii bezpieczeństwa, najlepszych praktyk projektowych i zaawansowanego inżynieryjnego wspomagania komputerowego.”
Wszystkie testy zderzeniowe przeprowadzono w nowoczesnym centrum bezpieczeństwa Volvo w Szwecji. Platforma VH została zaprojektowana tak, aby zapewnić niezwykle solidną komorę pasażerską, która chroni swoich pasażerów. Komora chroniona jest z przodu i z tyłu przez wyciskane strefy zgniotu. Dwustopniowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz boczne poduszki powietrzne montowane w siedzeniach oferują dodatkową ochronę, podobnie jak napinacze pasów bezpieczeństwa.
„Gdy próbujesz stworzyć największy na świecie samochód sportowy 2+2 – a to z pewnością jest celem Aston Martin DB9 – naprawdę nie ma substytutu dla V12,” mówi główny inżynier napędu Aston Martin, Brian Fitzsimons. „V12 Aston Martin jest uznawane za jedno z najlepszych na świecie, więc był to bardzo dobry punkt wyjścia.”
Silnik rozwinięto z jednostki V12 zastosowanej w modelu Vanquish. Zaawansowany silnik z podwójnym wałkiem rozrządu i 48 zaworami został zaprojektowany przez inżynierów Aston Martin we współpracy z Fordem. Jest on unikalny dla Aston Martin.
Wał korbowy jest nowy, podobnie jak wałki rozrządu, kolektory dolotowe i wydechowe, system smarowania i zarządzania silnikiem. Efektem jest większy moment obrotowy przy niskich obrotach oraz bardziej płynne dostarczanie mocy. Maksymalna moc wynosi 450 KM, a maksymalny moment obrotowy 420 lb ft. Jeszcze bardziej imponujące jest to, że 80% maksymalnego momentu obrotowego jest dostępne przy jedynie 1500 obr./min.
„Ten samochód wyprzedza w każdym biegu, przy każdej liczbie obrotów, prawie w każdym momencie. Naprawdę jest tak dobry,” mówi Fitzsimons.
Porównując silnik Vanquisha z tym w Aston Martin DB9, Fitzsimons mówi: „Vanquish oferuje lepszą wydajność, natomiast Aston Martin DB9 ma więcej momentu obrotowego w szerszym zakresie obrotów,” mówi Fitzsimons.
W Aston Martin DB9 V12 – który jest istotnie 11,8 kg (26 lb) lżejszy niż V12 z Vanquisha – został zamontowany jak najdalej z tyłu i jak najniżej, aby wspomagać zwinność i prowadzenie. To pomaga Aston Martin DB9 osiągnąć idealny rozkład masy 50:50.
Dźwięk silnika jest również bardzo ważny dla doświadczenia z jazdy. „Silnik V12 Aston Martin opisano jako mający najlepszy dźwięk na świecie,” mówi Brian Fitzsimons. „Spędziliśmy dużo czasu, aby 'muzyka’ Aston Martin DB9 była idealna.”
Aston Martin DB9 jest wyposażony w tylny transaxle, co pomaga osiągnąć idealny rozkład masy 50:50. Silnik zamontowany jest w przednim środku i połączony z tylną skrzynią biegów przez odlewaną aluminiową tubę momentu, wewnątrz której znajduje się wał napędowy z włókna węglowego. Zastosowanie włókna węglowego zapobiega gięciu i zapewnia niską bezwładność obrotową, co poprawia reakcję i redukuje hałas oraz wibracje.
Oferowane są dwie skrzynie biegów: sześciobiegowa automatyczna skrzynia ZF oraz nowa sześciobiegowa manualna skrzynia Graziano. Automatyczna skrzynia ZF stosowana w Aston Martin DB9 jest szczególnie innowacyjna. DB9 jest jednym z pierwszych samochodów na świecie, które wykorzystują automatyczną zmianę biegów z systemem 'shift-by-wire’. Konwencjonalny lewarek PRNDL został zastąpiony systemem przycisków, które wybierają pozycje parkingu, wstecznego, jazdy lub neutralnej.
„Jest łatwy w użyciu i eliminuje bałagan związany z konwencjonalnym lewarkiem automatycznym na konsoli środkowej,” mówi David King.
Ci, którzy wybiorą automatyczną skrzynię ZF, mogą jechać samochodem w pełnym trybie automatycznym lub zmieniać biegi ręcznie, korzystając z przycisków zmiany biegów. Przyciski są wykonane z lekkiego magnezu i znajdują się bezpośrednio za kierownicą, w pozycji na godzinę dziesiątą. Pozwalają na natychmiastową zmianę biegów Touchtronic.
Poświęcono wiele czasu, aby nowa manualna skrzynia Graziano miała płynne i szybkie działanie zmiany biegów. „To jedna z najlepszych ręcznych skrzyń biegów na świecie,” mówi główny inżynier programu David King. „Przyjemność z jazdy jest bardzo ważną cechą Aston Martin DB9, a częścią tego jest doskonałe działanie zmiany biegów.”
Manualna skrzynia wykorzystuje sprzęgło z podwójną tarczą, w porównaniu do jednolaminowego sprzęgła z DB7 Vantage. Jest bardziej kompaktowe, ma niższą bezwładność obrotową i jest bardziej wytrzymałe. Wysiłek przy zmianie biegów został również zredukowany.
Drzwi 'łabędzich skrzydeł’ są unikalne i staną się jednym z znaków rozpoznawczych samochodu. Otwierają się na zewnątrz i do góry (o 12 stopni), co ułatwia dostęp, zwłaszcza aby nogi kierowcy mogły swobodnie wchodzić do kabiny. To również poprawia przestrzeń na głowę kierowcy (lub pasażera) pomiędzy boczną szybą a dachem, co ułatwia dostęp. Kąt 12 stopni zmniejsza także szansę na zarysowanie drzwi o wysokie krawężniki. Dzięki takiemu kątowi drzwi są łatwiejsze do zamknięcia: zamykają się samodzielnie częściowo pod wpływem własnej wagi, a nie wymuszają na kierowcy ich zatrzaśnięcia. Po przekroczeniu kąta otwarcia 20 stopni, drzwi mogą być zatrzymane na dowolnym wybranym przez kierowcę (lub pasażera) etapie.
Klamki drzwi zawierają diody LED, które świecą, gdy samochód jest odblokowany, co ułatwia ich zlokalizowanie w ciemności. Zewnętrzne klamki są wyrównane z drzwiami, co poprawia estetykę i aerodynamikę.
Aston Martin DB9 przeszedł najbardziej dokładny program testowy spośród wszystkich nowych modeli Aston Martin. Wyprodukowano 93 prototypy, które były testowane w tak różnorodnych miejscach, jak Nardo we Włoszech, Dolina Śmierci w USA i w okolicach Koła Podbiegunowego w Szwecji, a także w laboratoriach na całym świecie.
Oprócz wykorzystania nowoczesnego tunelu aerodynamicznego Uniwersytetu Cranfield, Aston Martin skorzystał także z Laboratorium Testów Środowiskowych Forda w Dunton, które dysponuje jednym z najbardziej zaawansowanych tuneli klimatycznych na świecie.
Inne testy odbyły się w renomowanym centrum testów zderzeniowych Volvo w Szwecji oraz na rozległym i doskonale wyposażonym torze testowym Forda w Lommel, Belgia.
„Produkcja Aston Martin DB9 w małych ilościach pozwala nam zachować nasze umiejętności rzemieślnicze,” mówi Jeremy Main, dyrektor ds. rozwoju produktów Aston Martin. „Pozwala to również na wykorzystanie indywidualnych rozwiązań inżynieryjnych, takich jak struktura aluminiowa oraz aluminiowy zestaw wskaźników i system audio Linn. Nie można tego zrobić na masową skalę.
„Problemem z małymi objętościami jest to, że zwykle trzeba korzystać z komponentów innych producentów, co zwykle kompromituje twój samochód. Ale są technologie, które wymagają procesów o dużej wydajności – na przykład ABS i architektura elektryczna – i mamy szczęście, że możemy wybierać najlepsze dostępne komponenty, a następnie modyfikować je i dostosowywać do naszych potrzeb.
„Mieliśmy szczęście, że nie musieliśmy iść na kompromisy. Wyższe systemy, które wykorzystujemy – takie jak elektryka i klimatyzacja – w rzeczywistości poprawiły jakość samochodu. „Mogło nigdy nie powstać auto 2+2, które zaczynamy przy tak małej liczbie kompromisów. Skutek jest taki, że Aston Martin DB9 to czysta, doskonale dopracowana maszyna sportowa.”
Mówi dr Ulrich Bez, dyrektor generalny Aston Martin: „Jesteśmy pewni, że to najlepszy samochód sportowy 2+2 na świecie i będzie kontynuować historię sukcesu Aston Martin, która jest jednym z najbardziej znaczących wydarzeń w brytyjskim przemyśle motoryzacyjnym w ostatnich latach.”
SPECYFIKACJE TECHNICZNE