Po sześciu latach obecności na rynku, Aston Martin zaprezentował model na rok 2011 z drobnymi zmianami, jednak zmodernizował kilka mniej widocznych elementów pod skórą GT.
Brytyjski producent samochodów wprowadził ten model na targi motoryzacyjne we Frankfurcie w 2003 roku, a sprzedaż rozpoczęła się w 2004 roku. Był to stylowy Grand Tourer o charakterystycznym przednim pasie i długiej masce. W tamtym czasie Aston Martin należał do Forda, który sprzedał markę w 2007 roku konsorcjum kierowanemu przez Prodrive, firmę specjalizującą się w motorsporcie. Nowy menedżer, David Richards, ożywił firmę, a później przekazał ją Dr. Ulrichowi Bezowi, który zatwierdził zmiany w modelu DB9 na rok 2010.
Na zewnątrz samochód przeszedł subtelne zmiany, w tym nowy przedni zderzak i jasne wykończenie grilla chłodnicy. Zmodyfikowano dolny wlot powietrza, nadając mu heksagonalny kształt siatki. Nowa para reflektorów z ozdobnymi obramowaniami zdobiła przedni pas, a po bokach dodano nowe progi. Aby jeszcze bardziej poprawić wygląd samochodu, Aston Martin zamontował 20-calowe felgi ze stopów lekkich.
Wnętrze charakteryzowało się nowym projektem centralnej konsoli, z nowo rozmieszczonymi wskaźnikami i przyciskami, które przypominały te z Volvo, mimo że ani Aston Martin, ani szwedzki producent nie należeli już do tej samej grupy. Dodatkowo, kluczyk znajdował się w centrum deski rozdzielczej, w miejscu, gdzie w modelu z 2004 roku znajdował się przycisk „Start”.
Pod względem technicznym, model DB9 z 2010 roku korzystał z tej samej platformy VH opracowanej przez Forda, ale z poprawkami. Oferował adaptacyjne amortyzatory we wszystkich rogach, co znacznie poprawiło komfort i prowadzenie samochodu przy naciśnięciu przycisku. Na koniec, Aston Martin zwiększył moc silnika o 27 koni mechanicznych, co przełożyło się na lepszy czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h (0-60 mph).
W ramach najważniejszego programu modernizacji od momentu swojego światowego debiutu w 2003 roku, gama Aston Martin DB9 otrzymała kompletny pakiet ulepszeń w zakresie stylizacji, inżynierii i wyposażenia.
Jako najbardziej udany model Aston Martin w historii (honor, który dzieli z modelem V8 Vantage), DB9 ugruntował swoją pozycję jako definitywny grand tourer, dzięki trwałemu połączeniu subtelnej elegancji, sportowego charakteru i prawdziwego luksusu.
Dla dr Ulricha Beza, dyrektora generalnego Aston Martin, DB9 pozostaje bardzo wyjątkowym samochodem: „DB9 to kwintesencja sportowego grand tourera i oferuje niezrównane połączenie zaangażowania kierowcy, charakteru, luksusu i wyrafinowania. Ten samochód łączy nasz unikalny charakter Aston Martin z niekompromisową filozofią projektowania, rzemiosłem i niezawodnymi osiągami typowymi dla Aston Martina.”
Ten nowy pakiet ulepszeń doskonale uzupełnia te podstawowe cechy. Subtelne zmiany w stylizacji odświeżają wygląd Aston Martin DB9, wprowadzając nowy zderzak przedni, błyszczący grill chłodnicy oraz przeprojektowany dolny wlot z jasną, heksagonalną siatką. Nowe obręcze reflektorów, zmienione progi, srebrne zaciski hamulcowe, 20-ramienne felgi z diamentowym wykończeniem oraz przezroczyste soczewki tylnych świateł dopełniają zewnętrzne poprawki.
Pod względem technicznym pasywne zawieszenie Aston Martin DB9 zostało zastąpione nowym systemem adaptacyjnym (ADS), który oferuje lepszy komfort jazdy oraz bardziej precyzyjne prowadzenie w trybie sportowym. System ADS jest oferowany jako standardowe wyposażenie w całej gamie Aston Martin DB9, obejmującej zarówno wersję Coupe, jak i Volante (kabriolet). Nowy system monitorowania ciśnienia w oponach, poprawiony system mikrofonów Bluetooth oraz nowe opcje wykończenia Double Apex i hi-fi Bang & Olufsen poszerzają specyfikację Aston Martin DB9.
Dyrektor ds. rozwoju produktu Aston Martin, Ian Minards, wyjaśnia, że to wszystko jest częścią ciągłego zobowiązania do nieustannych ulepszeń: „Aston Martin DB9 był pierwszym samochodem zbudowanym w Gaydon z zastosowaniem architektury VH. Ewoluował co roku, wprowadzając znaczące zmiany, w tym zwiększenie mocy i stopniowe redukcje emisji CO2. Ostatni pakiet ulepszeń jest bardziej zaawansowany niż kiedykolwiek wcześniej, podkreślając cechy Aston Martin DB9 jako prawdziwego sportowego GT i podkreślając jego rolę jako kręgosłupa naszej gamy.”
Aston Martin DB9 jest dostępny jako wersja Coupe lub Volante (kabriolet) z sześciobiegową manualną skrzynią biegów w standardzie lub opcjonalną automatyczną skrzynią biegów 'Touchtronic 2′. Produkcja zaktualizowanego Aston Martin DB9 już się rozpoczęła, a dostawy rozpoczną się w lipcu. Ceny zaczynają się od 122 445 funtów za model Aston Martin DB9 Coupe i 131 445 funtów za model Aston Martin DB9 Volante.
Tło
Wprowadzenie DB9 oznaczało początek renesansu Aston Martin w XXI wieku. To pierwszy nowy model wyprodukowany w siedzibie Aston Martin w Gaydon w Warwickshire, oraz pierwszy, który został zbudowany z zastosowaniem sztywnej, lekkiej aluminiowej architektury VH; Aston Martin DB9 odniósł natychmiastowy i niezrównany sukces, wyznaczając nowy kierunek dla Aston Martinów przyszłości.
Od momentu jego premiery w 2003 roku wyprodukowano i dostarczono około 12 500 sztuk DB9 do klientów w 34 krajach. Ustanawia to go jako najbardziej udany model Aston Martin w historii (wspólnie z V8 Vantage), przewyższając całkowitą sprzedaż DB7. Obecna produkcja Aston Martin DB9 wynosi około 1500 samochodów rocznie.
Inżynieria
Od wprowadzenia DB9 Aston Martin wykazał wszechstronność architektury VH, rozwijając modele Vantage, DBS i Rapide. W międzyczasie inżynierowie Aston Martin uzyskali coraz bardziej szczegółowe zrozumienie platformy VH, co z kolei doprowadziło do ciągłego doskonalenia i ewolucji istniejących modeli.
W najnowszym pakiecie ulepszeń dla Aston Martin DB9 zmiany sprzętowe koncentrują się na podwoziu, które w standardzie posiada Adaptive Damping System (ADS), oferujący system nieustannie oceniający optymalne warunki tłumienia, podobny do tego, który występuje w modelach DBS i Rapide. Sterowane przyciskiem na konsoli centralnej, dwustopniowe adaptacyjne tłumiki można przełączać między trybem domyślnym, zoptymalizowanym pod kątem komfortu jazdy, a sztywniejszym trybem sportowym, który zapewnia lepszą kontrolę nad nadwoziem i bardziej responsywne odczucia. Tak duży sukces nowego systemu tłumienia Aston Martin DB9 sprawił, że pakiet sportowy DB9 został obecnie wycofany z oferty. Jednak felga w sportowym designie jest dostępna jako opcja.
Wydajność zapewnia słynny 6,0-litrowy silnik V12 Aston Martin, który rozwija niezmienione 470 KM i 442 lb-ft momentu obrotowego. Połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów 'Touchtronic’ lub sześciobiegową manualną skrzynią biegów w układzie H, Aston Martin DB9 oferuje zniewalające połączenie bezwysiłkowego tempa i sportowego charakteru. Prędkość maksymalna wynosząca 190 mph i możliwość osiągnięcia 60 mph w zaledwie 4,6 sekundy potwierdzają jego kwalifikacje jako definitywnego GT 2+2.
Design
Udoskonalenie tego, co wielu uważa za jeden z najpiękniejszych samochodów na świecie, to delikatne zadanie. Zgodnie z opinią Marka Reichmana, dyrektora designu Aston Martin, kluczowe są subtelność i dbałość o szczegóły: „Piękno Aston Martina pochodzi z harmonijnych proporcji, niskiego położenia, napiętej powierzchni i pełnej oraz dokładnej uwagi na detale. Aston Martin DB9 ucieleśnia te cechy; jest piękny, ale subtelny – nie przyciąga uwagi.”
Z przodu nowy zderzak to główna zmiana, a przeprojektowany dolny wlot z heksagonalną siatką dopełnia nowy, błyszczący grill chłodnicy. Nowe obręcze reflektorów dopełniają świeży wygląd przodu. Z profilu, próg Aston Martin DB9 również został zmieniony, z bardziej wyraźną krzywą „hokejową” przed tylnymi kołami. Marek Reichman wyjaśnia: „DB9 pozostaje jednym z najpiękniejszych samochodów sportowych na świecie i jest natychmiast rozpoznawalny jako Aston Martin; zmiany, które wprowadziliśmy, modernizują Aston Martin DB9, aby utrzymać go na czołowej pozycji w projektowaniu motoryzacyjnym.”
Inne zmiany obejmują srebrne zaciski hamulcowe, standardowe 20-ramienne felgi z diamentowym wykończeniem, a także nowe opcje felg i błyszczący grill. Przezroczyste soczewki tylnych świateł również są standardem. Wewnątrz dodano wykończenie Double Apex na liście opcji, wraz z wyjątkowym systemem audio BeoSound od Bang & Olufsen.
Motorsport
Odbijając sukces Aston Martin DB9 na drogach, wyścigowe modele DBR9 i DBRS9 Aston Martin Racing odniosły ogromne sukcesy na torach wyścigowych na całym świecie. Z łączną liczbą około 20 sztuk DBR9 i 30 sztuk DBRS9 zbudowanych i dostarczonych zespołom klientów na całym świecie, Aston Martin nieprzerwanie zdobywał zwycięstwa w wielu krajowych i międzynarodowych mistrzostwach.