Aston Martin znacząco poprawił kabriolet DB9 w 2010 roku, siedem lat po wprowadzeniu modelu i po rozstaniu z Ford Motor Company.
Zapewniony do rywalizacji na rynku GT, DB9 oraz jego otwarta wersja, DB9 Volante, zadebiutowały na rynku w 2003 roku. Pierwotny projekt powstał dzięki Ianowi Callumowi i Henrikowi Fiskerowi. W 2007 roku konsorcjum kierowane przez Davida Richardsa odkupiło Aston Martin od Forda. Richards był dyrektorem generalnym Prodrive, niewielkiej firmy specjalizującej się w motorsporcie. Udało mu się w nietypowy sposób poprawić oraz promować firmę. Ostatecznie DB9 stał się najlepiej sprzedającym modelem Aston Martin do tej pory.
Odświeżony DB9 Volante wykazał minimalne różnice w porównaniu do modelu z 2003 roku. Z przodu, Marek Reichman (nowy projektant) pokrył dolny grill i boczne wloty powietrza heksagonalną siatką. Z tyłu zmienił również czerwone lampy tylne na z przezroczystymi soczewkami. DB9 Volante zachował składany dach, ponieważ był jednym z najszybszych na rynku. Kierowca mógł złożyć materiałowy dach w zaledwie 17 sekund.
Wewnątrz, najważniejszą zmianą była dolna część środkowego panelu. Aston Martin zainstalował nowe połączenie telefoniczne w centralnej konsoli, aby poprawić możliwość strumieniowego przesyłania muzyki.
Jednak najważniejsze zmiany dotyczyły aspektów technicznych. Podczas gdy wersja z 2003 roku miała miękkie zawieszenie, które pogarszało przyjemność z jazdy, model z 2010 roku został wyposażony w system adaptacyjny. Aston Martin zainstalował nową, sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów jako opcję, która zapewniała osiągi porównywalne z wersją manualną. Co więcej, brytyjski producent samochodów zdołał dostosować DB9 Volante do norm Euro 5 i obniżył jego emisję, zachowując tę samą moc.
W najważniejszym programie ulepszeń od czasu światowej premiery w 2003 roku, gama Aston Martin DB9 zyskała kompletną paczkę ulepszeń w zakresie stylizacji, inżynierii i wyposażenia.
Jako najskuteczniejszy model Aston Martin w historii (w tym zaszczycie dzieli go z V8 Vantage), DB9 ugruntował swoją pozycję jako definitywny grand tourer, dzięki nieprzemijającej kombinacji subtelnej elegancji, sportowego charakteru i prawdziwego luksusu.
Dla dr Ulricha Beza, dyrektora generalnego Aston Martin, DB9 pozostaje bardzo wyjątkowym samochodem: „DB9 to kwintesencja sportowego grand tourera, oferująca niezrównaną kombinację zaangażowania kierowcy, charakteru, luksusu i wyrafinowania. Ten samochód łączy nasz unikalny styl Aston Martin z nieskrępowaną filozofią projektowania, rzemiosłem i markową wydajnością Aston Martin.”
Nowy pakiet ulepszeń doskonale uzupełnia te podstawowe cechy. Subtelne zmiany w stylizacji odświeżają wygląd Aston Martin DB9, wprowadzając nowy przedni zderzak, błyszczącą kratkę chłodnicy oraz przekształcone dolne wloty z jasną heksagonalną siatką. Nowe obramowania reflektorów, przeprojektowane progi, srebrne zaciski hamulcowe, 20-ramienne koła ze stopów diamentowych oraz przezroczyste soczewki tylnych świateł kończą zewnętrzne modyfikacje.
Pod względem technicznym, pasywne systemy tłumienia w Aston Martin DB9 zostały zastąpione nowym Systemem Adaptacyjnego Tłumienia (ADS), który oferuje lepszy komfort jazdy przy bardziej dynamicznym prowadzeniu w trybie Sport. System ADS jest oferowany jako standardowe wyposażenie w całej gamie Aston Martin DB9, obejmując zarówno Coupe, jak i Volante (kabriolet). Nowy system monitorowania ciśnienia opon, zrewidowany system mikrofonowy Bluetooth oraz dodanie nowego wykończenia Double Apex i opcji hi-fi Bang & Olufsen poszerzają specyfikację Aston Martin DB9.
Dyrektor ds. rozwoju produktu Aston Martin, Ian Minards, wyjaśnia, że to część ciągłego zobowiązania do stałego ulepszania: „Aston Martin DB9 to pierwszy samochód zbudowany w Gaydon, który przyjął architekturę VH. Ewoluował co roku, wprowadzając istotne zmiany, w tym zwiększenia mocy i sukcesywne redukcje emisji CO2. Najnowszy pakiet ulepszeń idzie dalej niż kiedykolwiek, podkreślając cechy Aston Martin DB9 jako prawdziwego sportowego GT i podkreślając jego rolę jako podstawowego modelu naszej gamy.”
Aston Martin DB9 dostępny jest w wersji Coupe lub Volante (kabriolet) z standardową tylną, położoną w środku sześciobiegową skrzynią manualną lub opcjonalną sześciobiegową automatyczną skrzynią 'Touchtronic 2′. Produkcja zaktualizowanego Aston Martin DB9 już się rozpoczęła, a dostawy ruszą w lipcu. Ceny zaczynają się od 122 445 funtów za Aston Martin DB9 Coupe i 131 445 funtów za Aston Martin DB9 Volante.
Kontekst
Wprowadzenie DB9 oznaczało początek renesansu Aston Martin w XXI wieku. To pierwszy nowy model zbudowany w siedzibie Aston Martin w Gaydon, Warwickshire, i pierwszy zbudowany w oparciu o sztywną, lekką, sklejane aluminium architekturę VH; Aston Martin DB9 odniósł natychmiastowy i niezrównany sukces, wyznaczając nowy ton dla Aston Martinów przyszłości.
Od momentu debiutu w 2003 roku wyprodukowano i dostarczono około 12 500 DB9 do klientów w 34 krajach. Ustanawia to model jako najskuteczniejszy model Aston Martin w historii (wspólnie z V8 Vantage), przewyższając całkowitą sprzedaż DB7. Obecny wolumen produkcji Aston Martin DB9 wynosi około 1 500 samochodów rocznie.
Inżynieria
Od momentu wprowadzenia DB9 Aston Martin wykazał wszechstronność architektury VH, rozwijając gamy modeli Vantage, DBS i Rapide. W tym procesie inżynierowie Aston Martin zyskali coraz bardziej szczegółowe zrozumienie platformy VH, co z kolei doprowadziło do ciągłego ulepszania i ewolucji istniejących modeli.
W najnowszym pakiecie ulepszeń dla Aston Martin DB9, zmiany sprzętowe koncentrują się na podwoziu, oferując standardowy System Adaptacyjnego Tłumienia (ADS), który oferuje system stale oceniający optymalne warunki tłumienia, podobnie jak w modelach DBS i Rapide. Sterowane przyciskiem na konsoli centralnej, dwuetapowe adaptacyjne tłumiki można przełączać między ich domyślnym trybem, zoptymalizowanym pod kątem komfortu jazdy, a twardszym trybem sportowym, który zapewnia lepszą kontrolę nad nadwoziem i bardziej responsywne odczucia. Taki sukces nowego systemu tłumienia Aston Martin DB9 sprawił, że pakiet ulepszeń DB9 Sport został już wycofany. Jednak sportowe koło ze stopu jest dostępne jako opcja.
Wydajność zapewnia znany silnik Aston Martin o pojemności 6.0 litrów V12, rozwijający niezmienione 470 KM i 442 lb-ft momentu obrotowego. Połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią 'Touchtronic’ lub sześciobiegową manualną skrzynią w układzie H, Aston Martin DB9 oferuje upojną mieszankę bezwysiłkowej prędkości i sportowego charakteru. Maksymalna prędkość 190 mph oraz możliwość osiągnięcia 60 mph w zaledwie 4,6 sekundy potwierdzają jego atuty jako definitywnego 2+2 Grand Tourera.
Design
Udoskonalenie tego, co wielu uznaje za jeden z najpiękniejszych samochodów świata, to delikatne zadanie. Według dyrektora ds. projektowania Aston Martin, Mareka Reichmana, kluczem jest subtelność i staranna dbałość o szczegóły: „Piękno Aston Martin wynika z harmonijnych proporcji, niskiego stylu, napiętej powierzchni i pełnej oraz dokładnej dbałości o detale. Aston Martin DB9 uosabia te cechy; jest piękny, ale subtelny – nie przyciąga uwagi.”
Z przodu nowy zderzak jest główną zmianą, z przekształconym dolnym wlotem, który ma heksagonalną siatkę, aby uzupełnić nową błyszczącą kratkę chłodnicy. Nowe obramowania reflektorów dopełniają świeżego wyglądu przodu. W profilu próg Aston Martin DB9 również został zmieniony, z bardziej wyraźną krzywą 'hockey stick’ przed tylnymi kołami. Marek Reichman wyjaśnia: „DB9 pozostaje jednym z najpiękniejszych samochodów sportowych na świecie i jest natychmiast rozpoznawalny jako Aston Martin; zmiany, które wprowadziliśmy, modernizują Aston Martin DB9, aby utrzymać go na czołowej pozycji w projektowaniu motoryzacyjnym.”
Inne zmiany to srebrne zaciski hamulcowe, standardowe koła ze stopów diamentowych o 20 ramionach, a także nowe opcje projektowe kół i błyszcząca kratka. Przezroczyste soczewki tylnych świateł są również standardem. Wewnątrz dodano wykończenie Double Apex do listy opcji, wraz z wyjątkowym systemem audio BeoSound od Bang & Olufsen.
Motorsport
Odbijając sukces DB9 na drogach, wyścigowe modele DBR9 i DBRS9 Aston Martin Racing osiągnęły ogromne sukcesy na torach wyścigowych na całym świecie. Zbudowano i dostarczono ponad 20 DBR9 oraz 30 DBRS9 do zespołów klientów na całym świecie, Aston Martin konsekwentnie zdobywał zwycięstwa w wielu krajowych i międzynarodowych mistrzostwach.