ASTON MARTIN DBS 2008-2012

ASTON MARTIN DBS 2008-2012

Przejdź do galerii zdjęćASTON MARTIN DBS 2008-2012

Aston Martin ożywił nazwę DBS w 2007 roku podczas Pebble Beach Concours D’Elegance po 35-letniej przerwie dla tego brytyjskiego gran turismo.

DBS oparty był na tej samej platformie VH co DBR9 i zadebiutował tuż przed rozpoczęciem światowego kryzysu finansowego, który dotknął przemysł motoryzacyjny. Mimo to brytyjski producent samochodów nie zrezygnował z stworzenia jednego z ostatnich modeli opracowanych i wprowadzonych na rynek pod właścicielstwem Forda.

Wygląd DBS skupiał się na mocy i ambicji, by stworzyć unikalne doświadczenie dla kierowców. Grille inspirowane muszlą zostały spłaszczone i rozszerzone na większości przedniego pasu, a dodatkowy wlot powietrza w zderzaku uzupełniał obszar chłodzenia. Opadające reflektory na przednich błotnikach były podobne do tych zainstalowanych w DB9. Jednak poszerzone nadkola, które pozwalały na szersze opony, oraz wloty na masce ostrzegały przechodniów, że to nie jest zwykły Aston Martin z silnikiem V8. Z tyłu producent nie chciał zakłócać czystego, płynnego wyglądu samochodu ogromnym skrzydłem, lecz zamontował dyskretny, mały spojler na klapie bagażnika. Aby dopełnić sportowy wizerunek, producent umieścił podwójny wydech, który wychodził spod tylnego zderzaka, flakując czarny dyfuzor.

Wnętrze DBS przejęło kilka elementów designu od swoich „braci”. Choć niektóre przełączniki i przyciski pochodziły również od Forda, inne elementy były unikalne, takie jak aluminiowe wykończenia i kierownica. Zestaw aluminiowych pedałów oraz sześciobiegowa skrzynia biegów przypominały kierowcy, że to nie jest zwykły pojazd. Jak każdy Aston Martin z tego okresu, DBS miał skórzaną tapicerkę i sportowe fotele z wbudowanymi zagłówkami haftowanymi logo modelu.

Pod maską producent zamontował silnik V8 o pojemności 5,9 litra, pochodzący z jednostki wyścigowej zainstalowanej w samochodach wyścigowych DBR9 i DBRS9. Moc przenoszona była na tylne koła za pośrednictwem transakcji, skrzyni biegów zamontowanej z tyłu oraz dyferencjału o ograniczonym poślizgu.

Aston Martin zaprezentował najbardziej oczekiwany samochód roku – nowego Aston Martin DBS na Pebble Beach Concours d’Elegance 16 sierpnia 2007 roku, gdzie firma odgrywała główną rolę jako marka pokazowa.

Dyrektor generalny Aston Martin, dr Ulrich Bez, powiedział: „Aston Martin DBS to ostateczne wyrażenie inżynieryjnych i technicznych umiejętności Aston Martin. Oferuje czystą wydajność bez kompromisów. Aston Martin DBS zapewnia pełne doświadczenie prowadzenia i łączy nasze samochody drogowe z torowymi – Aston Martin DB9 i Aston Martin DBR9.”

DBS czuje się równie dobrze na krętej górskiej trasie, jak i na otwartej drodze, będąc prawdziwym rasowym samochodem. Aston Martin DBS to dwumiejscowy sportowiec z silnikiem V12 o pojemności 6.0 litrów, stworzony z myślą o aerodynamicznych wymaganiach wysokiej wydajności, z wyrafinowanym wnętrzem, które pięknie łączy ręcznie wykończone materiały z najnowocześniejszą technologią wydajności.

Połączenie eleganckiego designu, innowacyjnych procesów produkcji, materiałów i komponentów pochodzących z wyścigów oraz niezrównanej wiedzy Aston Martin w zakresie ręcznego montażu czynią Aston Martin DBS luksusowym samochodem sportowym bez równych. Każda linia, fałda i krzywe przekazuje ogromny potencjał Aston Martin DBS, będąc uwodzicielskim połączeniem finezji i surowej mocy, dostarczanej przez ręcznie montowany silnik V12 generujący 380 kW (510 KM/517 PS), z maksymalną prędkością 191 mph (302 km/h) i przyspieszeniem od 0 do 62 mph (0-100 km/h) w czasie 4.3 sekundy.

Aston Martin DBS będzie budowany w globalnej siedzibie Aston Martin w Gaydon, w pobliżu Warwickshire w Wielkiej Brytanii, dołączając do obecnej oferty Aston Martin. Obejmuje ona teraz elegancki model DB9, zwinny Aston Martin V8 Vantage Coupe oraz krytycznie doceniany Aston Martin V8 Vantage Roadster.

Aston Martin DBS: Wydajność

Potrzeba wysokiej stabilności, zdolności do prowadzenia i niskiej masy własnej określa formę i konstrukcję DBS. W związku z tym, Aston Martin DBS staje się pierwszym produkcyjnym modelem Aston Martin, który w znacznej mierze wykorzystuje ultra-lekkie panele nadwozia z włókna węglowego. Wysokie poziomy wydajności i kontroli osiągają dzięki połączeniu niskiej masy, niemal perfekcyjnego rozkładu masy, niezwykle mocnego i elastycznego silnika V12 oraz sześciobiegowej skrzyni biegów dostosowanej do osiągów, połączonej z nowymi hamulcami ceramicznymi węglowymi i systemem zawieszenia z adaptacyjnym tłumieniem.

W sercu Aston Martin DBS znajduje się silnik V12 o pojemności 6.0 litrów. Samochody wyścigowe DBR9 i DBRS9 są napędzane ulepszoną wersją tego samego silnika V12, dostosowaną do produkcji ponad 600 KM. Wspólny silnik kontynuuje silne powiązanie między samochodami drogowymi a wyścigowymi Aston Martin, podobnie jak silnik sześciocylindrowy używany w DBR1, który również napędzał Aston Martin DB4, DB5 i DB6 w latach 50. i 60.

Jak w przypadku wszystkich obecnych modeli Aston Martin, silnik jest składany ręcznie w dedykowanym zakładzie produkcyjnym Aston Martin w Kolonii, Niemcy. Klasyczny silnik V12 o pojemności 6.0 litrów zawiera szereg ulepszeń zwiększających moc. Należą do nich port dolotowy powietrza „by-pass”, który otwiera się powyżej 5500 obr/min, aby wpuścić więcej powietrza do silnika, oraz przeprofilowane porty dolotowe, które jeszcze bardziej poprawiają przepływ powietrza do komory spalania. W połączeniu ze stopniem sprężania 10.9:1, efektem tych ulepszeń jest ogromna moc i moment obrotowy: Aston Martin DBS generuje 380 kW (510 KM/517 PS) przy 6500 obr/min. Przełożenie finalne 3.71:1 zapewnia, że dodatkowa moc jest użyteczna, poprawiając przyspieszenie na biegach.

Lekka, sztywna konstrukcja to ostateczny cel inżyniera projektanta, a osiągnięcie odpowiedniego balansu między siłą a masą jest kluczowe. Jak DB9 oraz jego „rodzeństwo” DBR9 i DBRS9, DBS korzysta z najlepszej w swojej klasie całkowicie aluminiowej architektury VH (Vertical Horizontal), lekkiej struktury z klejonego aluminium, która zapewnia doskonałą siłę i sztywność. Inżynierowie Aston Martin zastosowali także zaawansowane materiały i procesy, aby jeszcze bardziej zmniejszyć masę i zwiększyć osiągi oraz dynamikę Aston Martin DBS.

Panele z włókna węglowego są używane do obudowy bagażnika, pokrywy bagażnika, okien drzwiowych, przednich błotników i maski, co pozwala zaoszczędzić około 30 kg w porównaniu do bardziej tradycyjnych materiałów, bez utraty wytrzymałości. „Nie ma żadnych ograniczeń co do formy czy kształtu w używaniu włókna węglowego,” mówi Marek Reichman, dyrektor designu Aston Martin, „a materiał pozwolił nam owinąć nadwozie wokół kół o średnicy 20 cali i utrzymać precyzyjny związek między kołem a nadwoziem.”

Każdy panel został starannie wyrzeźbiony, aby skierować strumień powietrza wokół samochodu, do silnika i pomóc w chłodzeniu układu hamulcowego. Elementy z włókna węglowego są produkowane przy użyciu zaawansowanych technik produkcji opracowanych w przemyśle lotniczym i motorsportowym.

Nowa procedura produkcji paneli dostarcza również najlepszą w branży jakość powierzchni, dzięki opatentowanemu procesowi „Surface Veil”. Aplikacja 200-mikronowej warstwy epoksydowej i szklanej na panelu dostarcza powierzchnię klasy A, zgodną z tradycją Aston Martin wysokiej jakości wykończenia. We wnętrzu samochodu wzory tkanin na odsłoniętych elementach z włókna węglowego zostały starannie dobrane, aby stworzyć najbardziej harmonijne powierzchnie.

Aston Martin DBS: Kontrola

Tak jak w DB9 oraz samochodach wyścigowych DBR, Aston Martin DBS korzysta z inherentnych cech architektury VH. Podwozie VH składa się z tłoczonych, ekstrudowanych i odlewniczych komponentów aluminiowych, połączonych razem, aby stworzyć niesamowicie silną podstawową strukturę.

Ta struktura oznacza, że waga jest ograniczona do minimum, a silnik umieszczony w przedniej części i transaxle zamontowany z tyłu zapewniają niemal idealny rozkład masy: 85% masy samochodu znajduje się w jego rozstawie kół. Z tego powodu moment bezwładności Aston Martin DBS jest bardzo niski, co powoduje, że samochód ma naturalną zwinność, silną, stabilną platformę dla wysokiej mocy silnika V12 oraz ekscytujące doświadczenie podczas jazdy.

Aby w pełni wykorzystać swoją niezwykle precyzyjną i sztywną platformę, Aston Martin DBS stosuje nowy i zaawansowany system adaptacyjnego tłumienia (ADS), który wykorzystuje dwa oddzielne zawory do ustawiania tłumików w pięciu różnych pozycjach, co pozwala na natychmiastową regulację właściwości jazdy i prowadzenia samochodu. ADS automatycznie zmienia ustawienia zawieszenia, aby zapewnić kierowcy wysoki poziom kontroli w każdych warunkach, z możliwością błyskawicznej reakcji na różne warunki jazdy. Tłumiki mogą być „miękkie”, co poprawia komfort jazdy, lub „twarde”, co zapewnia lepszą kontrolę nad nadwoziem podczas bardziej dynamicznej jazdy.

Ustawienia tłumików są określane przez elektroniczną jednostkę sterującą, która pobiera dane z systemów samochodu, w tym z pozycji pedału gazu, pozycji hamulca, obrotu kierownicy i prędkości pojazdu. Te dane ustalają panujące warunki jazdy i wymagania, jakie kierowca stawia przed samochodem.

Adaptacyjny system tłumienia Aston Martin DBS doskonale oddaje sportowy charakter samochodu, zapewniając, że sztywniejsze tłumiki są dostępne dla lepszej kontroli podczas entuzjastycznej jazdy, bez kompromisów w zakresie komfortu jazdy w „normalnych” warunkach. Tzw. tryb „Tor” automatycznie ustawia wszystkie tłumiki w ich najtwardszych pozycjach, co czyni go idealnym do jazdy po torze. Aston Martin DBS jest wyposażony w opony Pirelli P-Zero, które zostały opracowane specjalnie dla tego modelu, a także w nowe lekkie felgi aluminiowe o średnicy 20 cali.

DBS ma także zmodyfikowany system dynamicznej kontroli stabilności (DSC), zaprojektowany, aby pomóc w zachowaniu maksymalnej trakcji w trudnych warunkach jazdy. W standardowym działaniu DSC jest automatycznie włączony. Wybierz i przytrzymaj przycisk przez dwie sekundy, a tryb DSC „Tor” zostanie włączony, podnosząc próg, w jakim system interweniuje, aby umożliwić doświadczonemu kierowcy odkrycie granic pojazdu. Przytrzymaj przycisk przez cztery sekundy, a DSC zostanie całkowicie wyłączony.

Układ hamulcowy samochodu wprowadza innowację – po raz pierwszy na drogowym Aston Martin zastosowano hamulce węglowo-ceramiczne (CCM). Ostatecznym wynikiem są krótsze drogi hamowania i doskonała odporność na wyblaknięcie nawet w najtrudniejszych warunkach jazdy. Hamulce CCM są również lżejsze o około 12.5 kg w porównaniu do standardowego systemu, co obniża masę całkowitą samochodu, a w szczególności masy niewsprężynowanej i mas rotacyjnych, co jeszcze bardziej poprawia wydajność zawieszenia.

Aston Martin DBS: Design

Aston Martin DBS jest produkowany z najlepszych materiałów, łącząc ręczne wykończenie z przełomowymi, nowoczesnymi procesami technologicznymi. Od wyjątkowej jakości designu i wykończenia, po zaawansowane techniki produkcji stosowane w celu redukcji wagi i stworzenia siły, DBS jest zarówno technologicznym arcydziełem, jak i silnym wizualnym i dotykowym doświadczeniem, wewnątrz i na zewnątrz.

Aston Martin DBS jest zwieńczeniem linii DB, syntezą technologii wyścigowej i praktyczności samochodów drogowych, które można prześledzić do ikonicznych modeli Aston Martin DB2, DB3S i DB4 GT, i kontynuowanej dzisiaj w samochodach wyścigowych DBR9 i DBRS9. Potężna, płynna forma DBS łączy wizualny język wyścigowego modelu DBR9 GT1 z wrodzoną elegancją serii DB. Niższy i bardziej napięty niż inne modele produkcyjne Aston Martin, DBS ma subtelnie poszerzone nadkola, mieszczące standardowe koła o średnicy 20 cali i opony. Zapewniają one doskonałą stabilność i przyczepność, jednocześnie nadając samochodowi muskularny i sportowy wygląd, który przywodzi na myśl DBR9 i DBRS9. Proces projektowania obejmował ciągłe poprawianie i szlifowanie powierzchni Aston Martin DBS, zapewniając, że kształty i formy doskonale odzwierciedlają wrodzoną moc samochodu, nie zmieniając jednak fundamentalnych proporcji, które są istotą każdego Aston Martin.

Zewnętrzne detale odzwierciedlają moc i dynamiczne zdolności Aston Martin DBS, z poprawionymi wlotami powietrza i powiększonymi grillami, które dostarczają więcej powietrza do silnika i zwiększają jego zdolność chłodzenia. Subtelne detale projektowe obejmują nowy pięcioramienny wzór dla głównego grilla z polerowanego stopu, a także dwa dodatkowe wloty w powiększonej wypukłości mocy na masce z włókna węglowego. Te wloty są całkowicie funkcjonalne, poprawiając wydajność i efektywność silnika, a jednocześnie komunikując zwiększoną moc silnika V12.

Ulepszenia aerodynamiczne DBS kształtowane są przez doświadczenie wyścigowe Aston Martin. Spojler z włókna węglowego oraz nowy projekt przedniego zderzaka pomagają kierować strumień powietrza wokół szerszego nadwozia samochodu. Zespół zajmujący się aerodynamiką ściśle współpracował z zespołem modelarskim, aby upewnić się, że formy i powierzchnie Aston Martin DBS zostały wyrzeźbione z myślą o naturalnej stabilności przy dużych prędkościach.

Szeroki przód i tył poprawiają prowadzenie i nadają samochodowi bardziej muskularny charakter. Aby pomieścić dodatkową szerokość, powierzchnie błotników zostały wyrzeźbione i przekształcone w twardsze linie, co również pomaga podkreślić siłę i moc samochodu. Obniżona wysokość nadwozia podkreślona jest przez wzmocnione progi, starannie profilowane w celu poprawy wydajności aerodynamicznej i zmniejszenia oporu powietrza wzdłuż boków. Ikoniczny boczny wlot Aston Martin, cecha charakterystyczna każdego modelu DB od czasów DB4, został zaprojektowany na nowo dla DBS, wbudowując boczny wskaźnik zbudowany z matrycy LED.

Udoskonalona aerodynamika kształtuje tył Aston Martin DBS, gdzie bardziej wyrazisty spojler bagażnika jest starannie wkomponowany w pokrywę bagażnika z włókna węglowego. Poziomy chromowany wykończenie osadzone jest w pokrywie, aby podkreślić szeroki rozstaw nowego samochodu. Płaska osłona podwozia poprawia aerodynamikę dolnej części nadwozia i kończy się nowym dyfuzorem tylnym z włókna węglowego, który również jest elementem przejętym z wyścigowych modeli. To urządzenie tworzy obszar niskiego ciśnienia pod tyłem samochodu, zmniejszając unoszenie i poprawiając stabilność przy dużych prędkościach, bez potrzeby stosowania dużych, nieestetycznych zewnętrznych spojlerów. Nowy dyfuzor składa się również z dużych i charakterystycznych podwójnych rur wydechowych DBS.

Wnętrze Aston Martin DBS reprezentuje szczytowe osiągnięcie zobowiązania Aston Martin do używania materiałów w sposób uczciwy, bez zniekształceń czy ozdobników. Lekkie materiały są używane w całym wnętrzu w celu zaoszczędzenia masy; na przykład uchwyty drzwi są wykonane z włókna węglowego, a dywan został utkany z lżejszych włókien, aby zaoszczędzić cenne kilogramy. W całej kabinie użyto specjalnej skóry semi-anilinowej, co pozwala zaoszczędzić wagę oraz nadaje miękką fakturę i charakterystyczny aromat.

DBS ma unikalne sterowania główne, w tym nowy profil kierownicy z podwójnym szwem, który wskazuje pozycję „na środku”. Gałka zmiany biegów została wykonana z polerowanego stopu, aby nawiązać do metalicznych wykończeń nowego panelu sterowania. Zespół wskaźników zaprojektowano z białymi cyframi na ciemnym tle grafitowym, co zapewnia doskonałą czytelność. Wzór z podwójnym szwem przechodzi przez wnętrze jako znak rozpoznawczy; wyrównanie obu linii szwów jest świadectwem trwającej tradycji Aston Martin dotyczącej wyjątkowego rzemiosła.

Jako opcja Aston Martin DBS może być wyposażony w specjalnie opracowane lekkie siedzenia (poza Ameryką Północną). Te siedzenia mają strukturę z kompozytu włókna węglowego i Kevlaru® i są produkowane przez dostawcę dla przemysłu motoryzacyjnego i lotniczego, zanim zostaną zwrócone do fabryki Aston Martin w Gaydon do ręcznego wykończenia. Struktura powstaje poprzez umieszczenie warstwy Kevlaru® między dwiema warstwami włókna węglowego, przy czym zewnętrzne wykończenie pozostaje odsłonięte na oparciach siedzeń, lakierowane, aby stworzyć trwałe i atrakcyjne wykończenie.

Połączenie Kevlaru® i włókna węglowego pozwala na kluczową oszczędność wagi poprzez umożliwienie struktury siedzenia, która jest niesamowicie cienka: między 2.5 mm a 3 mm. Ogólnie rzecz biorąc, wykończone siedzenie zapewnia oszczędność wagi na poziomie 20 kg. Lekkie siedzenia mają stałą strukturę, ale mogą być regulowane pod względem kąta nachylenia oraz przesuwane do przodu i do tyłu.

Sekwencja uruchamiania Aston Martin DBS łączy tradycję z nowoczesną technologią i odrobiną teatru. Jednostka sterująca zapłonem (Emotion Control Unit) ewoluowała w kierunku wykonanej z mechanicznego, wysoce tactilego polerowanego szafiru, obejmującej stalową wewnętrzną obudowę. Przypominająca luksusowy zegarek lub współczesną biżuterię rzeźbiarską, ta jednostka szafirowa personifikuje ducha Aston Martin DBS.

Aby uruchomić samochód, szafirową jednostkę wprowadza się do specjalnej stacji dokującej w charakterystycznym dla Aston Martin przycisku uruchamiającym, umieszczonym na desce rozdzielczej i świeci na czerwono, aby wskazać, że samochód jest gotowy do uruchomienia. Silnik uruchamia się przez naciśnięcie jednostki na równo z powierzchnią przycisku uruchamiającego. Po naciśnięciu w celu zatrzymania silnika, jednostka automatycznie wysuwa się z deski rozdzielczej w celu usunięcia.

Sekwencja uruchamiania Aston Martin DBS została wzbogacona o nowy projekt centralnego panelu sterującego, z odlewanym metalowym wykończeniem, wyraźną typografią i nowymi grafikami. Nowy panel ma tradycyjny zegar z tarczą na środku, flanking dwa pokrętła do systemu ogrzewania i klimatyzacji, wykonane z solidnego, obrabianego aluminium.

Te pokrętła są również używane do nawigacji w systemie audio, przygotowania telefonu Bluetooth oraz funkcjach nawigacji satelitarnej. System audio Aston Martin 700 W, z Dolby® Pro Logic II®, został opracowany specjalnie dla Aston Martin, aby zapewnić doskonałą jakość dźwięku. Gniazdo dla sześciopłytowego zmieniarki CD znajduje się na górze panelu, a w centralnym schowku w podłokietniku znajduje się wbudowane połączenie dla odtwarzaczy MP3. Przygotowanie telefonu Bluetooth jest standardem w DBS, co pozwala synchronizować katalog telefonu komórkowego z ekranami wyświetlacza samochodu. Może również wyświetlać ostatnie 10 połączeń odebranych, wykonanych i nieodebranych.

Aston Martin DBS Specyfikacja

Nadwozie

Nadwozie coupe z dwoma drzwiami i 2+0 miejscami
Klejona aluminiowa struktura VH
Aluminiowe, magnezowe i kompozytowe nadwozie z włókna węglowego
Ekstrudowane aluminiowe belki boczne drzwi
Reflektory High Intensity Discharge (HID) (długa wiązka)
LED tylne lampy i boczne wskaźniki

Silnik

Całkowicie aluminiowy silnik V12 z podwójnym wałkiem rozrządu, 48 zaworami, pojemnością 5935 cc.
Stopień sprężania 10.9:1
Silnik umieszczony w przedniej części, napęd na tylne koła
W pełni katalityczny ze stali nierdzewnej układ wydechowy z aktywnymi zaworami obejściowymi
Max moc: 380 kW (510 KM/517 PS) przy 6500 obr/min
Max moment obrotowy: 570 Nm (420 lb.ft) przy 5750 obr/min
Przyspieszenie: 0-100 km/h (0-62 mph) w 4.3 sekundy
Max prędkość: 302 km/h (191 mph)

Skrzynia biegów

Silnik umieszczony z tyłu, sześciobiegowa skrzynia manualna
Aluminiowa rura momentu z wałem napędowym z włókna węglowego
Ograniczone poślizg różnicowy
Przełożenie finalne 3.71:1

Koła i opony

Przód: 8.5” x 20” Pirelli P Zero 245/35
Tył: 11” x 20” Pirelli P Zero 295/30

Kierownica

Zębatkowa i śrubowa, wrażliwa na prędkość, wspomagana kierownica Servotronic, 3.0 obrotów od zera do zera. Regulacja nachylenia i zasięgu kolumny

Zawieszenie

Przód: Niezależne podwójne wahacze zawierające geometrię zapobiegającą nurkowaniu, sprężyny śrubowe, stabilizator i monotubowe adaptacyjne tłumiki
Tył: Niezależne podwójne wahacze z geometrią zapobiegającą podnoszeniu i opadaniu, sprężyny śrubowe, stabilizator i monotubowe adaptacyjne tłumiki
Adaptacyjny system tłumienia (ADS) z trybem Tor

Hamulce

Przód: Wentylowane tarcze ceramiczne z węgla, średnica 398 mm z sześciotłoczkowymi zaciskami
Tył: Wentylowane tarcze ceramiczne z węgla, średnica 360 mm z czterotłoczkowymi zaciskami
Dynamiczna kontrola stabilności (DSC) z trybem Tor
System zapobiegający blokowaniu kół (ABS)
Elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD)
Wspomaganie hamowania awaryjnego (EBA)
Kontrola trakcji

Wymiary

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.