Nazwa Superleggera po raz pierwszy pojawiła się w 1967 roku. Brytyjski producent luksusowych samochodów zaznaczył powrót tej nazwy na rynku samochodów grand tourer, wprowadzając model DBS Superleggera w 2018 roku. Nowy model to elegancka, niezwykle stylowa i wyrafinowana interpretacja segmentu szybkich luksusowych coupé.
DBS Superleggera jest napędzany silnikiem V12 o pojemności 5,2 litra z podwójnym doładowaniem, połączonym z nową, tylną automatyczną skrzynią biegów ZF o 8 przełożeniach, rozwijającym moc 725 KM. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 3,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 340 km/h. Kierowca może wybierać spośród trzech trybów jazdy: GT, Sport i Sport Plus.
W porównaniu z modelem DB11, mimo że dzielą tę samą platformę i podstawowy silnik, DBS jest bardziej muskularnym pojazdem. Jest o 72 kg lżejszy od swojego poprzednika, dzięki panelom z włókna węglowego oraz wałowi napędowemu. Moc przekazywana jest na koła za pomocą nowej wersji skrzyni biegów ZF o wysokim momencie obrotowym, zamontowanej w konfiguracji transaxle.
Już ustaliliśmy, że jego zewnętrzny design jest inny i wyjątkowy, a wnętrze także to potwierdza, z materiałami premium i dbałością o szczegóły: połączenie skóry Caithness i Alcantary z nieskazitelnymi szwami.
Samochód jeździ na 21-calowych felgach i oponach Pirelli A7 P Zero, które zostały stworzony specjalnie dla tego modelu. Superleggera jest wyposażona w system bezkluczykowego dostępu, monitoring ciśnienia w oponach, kamerę 360 stopni, radio DAB oraz nawigację satelitarną.
Prawdziwy koń wyścigowy, który zaznacza powrót nie jednego, ale dwóch znakomitych nazw. Z modelem DBS Aston Martin ożywia kultową nazwę, która po raz pierwszy pojawiła się w 1967 roku, podczas gdy słynna nazwa Touring – Superleggera – ponownie zdobi maskę Aston Martina. Współpraca, która pierwotnie wytyczyła drogę do modeli DB4, 5 i 6 Mark 1, Aston Martin DBS Superleggera oddaje hołd historycznej technologii budowy super lekkich pojazdów, znanej włoskiej firmie karoseryjnej.
W nowym DBS Superleggera Aston Martin ma Super GT, który wyróżnia się na tle innych. Pojazd, który stawia czoła najlepszym na świecie na swoich warunkach. Ubrany w doskonale uformowane panele nadwozia z włókna węglowego, ten najnowszy model charakteryzuje się muskularnym, bardzo indywidualnym stylem. Wygląd, który doskonale współgra z epickimi osiągami dzięki 5,2-litrowemu silnikowi V12 z podwójnym doładowaniem, dostrojonego do wytwarzania ogromnej mocy i momentu obrotowego, co zapewnia oszałamiającą reakcję i niezwykłe osiągi w zakresie prędkości.
Jako nowy, wspaniały flagowy model angielskiej marki, Aston Martin DBS Superleggera zastępuje cenionego Vanquisha S. To trudny akt do naśladowania, ale jest stworzony do tego. Z mocą 725 KM, momentem obrotowym 900 Nm, prędkością maksymalną 211 mph i oszałamiającym przyspieszeniem, które pozwala osiągnąć 0-62 mph w zaledwie 3,4 sekundy i 0-100 mph w 6,4 sekundy, DBS Superleggera jest samochodem dedykowanym dostarczaniu niezapomnianych wrażeń z jazdy i prowadzeniu klasyfikującym w zasięgu prędkości, osiągając 50-100 mph na czwartym biegu w zaledwie 4,2 sekundy.
Choć w zdecydowanej większości nowoczesny w designie i inżynierii, Aston Martin DBS Superleggera dumnie przywołuje wspaniałe reputacje najpotężniejszych i najbardziej ukochanych flagowców Aston Martina z przeszłości. Łącząc hojne proporcje z agresją i atletyzmem, DBS Superleggera wyraża siebie za pomocą wyrazistego języka projektowania. Łączy przyciągające krzywe z nowoczesną aerodynamiką, tworząc smukły kształt, który zarówno oszukuje wiatr, jak i przylega do drogi.
Evolving innovative aerodynamic concepts first seen on the DB11 – such as the curlicue and Aeroblade – and then taking things further with an F1-inspired double-diffuser, DBS Superleggera generates 180kg of downforce at VMAX: the highest figure ever for a series production Aston Martin. This significant increase comes with no additional drag penalty.
Serce Aston Martin DBS Superleggera to 5,2-litrowy silnik V12 z podwójnym doładowaniem. Ustawiony nisko i jak najdalej w tył podwozia, aby zoptymalizować środek ciężkości i rozkład wagi, ten silnik o wysokich osiągach rozwija 725 KM przy 6500 obr./min i 900 Nm od 1800 do 5000 obr./min. Dokładne dostrojenie V12 wraz z nową strategią wydechową z aktywnymi zaworami i czterema końcówkami wydechu zapewnia, że DBS Superleggera ma pełen mocy i potężny dźwięk, szczególnie w bardziej agresywnych trybach dynamicznych, przy zachowaniu poziomu wyrafinowania, który uzupełnia jego rolę jako doskonałego Super GT.
DBS Superleggera wykorzystuje swoją ogromną moc i moment obrotowy na tylne koła za pośrednictwem nowej, zamontowanej z tyłu ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów ZF. Wyposażona w mechaniczny ogranicznik poślizgu i wektorowanie momentu obrotowego, zapewniające precyzyjne, przewidywalne i wykorzystywalne prowadzenie oraz krótsze przełożenie końcowe dla wybuchowego przyspieszenia, Aston Martin DBS Superleggera łączy reakcje super samochodu z wyrafinowaniem GT, z możliwością osiągnięcia prędkości maksymalnej 211 mph.
Podwozie to ewolucja nowej generacji lekkiej, połączonej aluminiowej struktury, pierwsze widoczne w DB11, z kutymi podwójnymi wahaczami z przodu i zaawansowanym systemem multi-link z tyłu. Najnowsza generacja adaptacyjnych systemów tłumienia jest standardowym wyposażeniem, z czujnikami, które wykrywają panujące warunki jazdy oraz wymagania, jakie kierowca stawia przed samochodem. Zarówno układ napędowy, jak i podwozie mają do wyboru trzy dynamiczne tryby – GT, Sport i Sport Plus – które kierowca może wybrać, aby wzmocnić lub złagodzić reakcje DBS Superleggera zgodnie z własnymi potrzebami.
Aston Martin DBS Superleggera oferuje wysoki poziom standardowego wyposażenia, w tym bezkluczykowy dostęp, system monitorowania ciśnienia w oponach oraz kamerę 360 stopni z wyświetlaczem odległości parkowania i asystenta parkowania. System audio ma DAB oraz Bluetooth do odtwarzania audio i strumieniowania telefonu, a także odtwarzanie iPoda, iPhone’a i USB. Jest również zintegrowany system nawigacji satelitarnej i hub Wi-Fi. Wszystkie systemy infotainment w samochodzie korzystają z centralnego ekranu LCD, sterowanego za pomocą centralnego pokrętła.
Jak przystało na jego status flagowego modelu, DBS Superleggera charakteryzuje się wysokim poziomem rzemiosła, z szerokimi możliwościami personalizacji dzięki bogatemu wyborowi opcji. Miękka, aromatyczna skóra i tapicerka Alcantara są standardem, podobnie jak sportowe fotele Performance Plus i kierownica. Istnieje wybór dwóch projektów felg aluminiowych: standardowej felgi 'Y’ Spoke Forged Wheel oraz felgi Lightweight Twin Spoke Forged. Obie mają średnicę 21″ i są wyposażone w opony Pirelli opracowane specjalnie do DBS Superleggera. Istnieje również wybór uderzających specyfikacji projektowych, z kolorami i wykończeniami wybranymi przez zespół projektowy Aston Martina, aby podkreślić pewne aspekty charakteru DBS Superleggera.
Prezydent i dyrektor generalny Aston Martin, dr Andy Palmer, powiedział: „DBS Superleggera nie tylko oznacza powrót wielkiej nazwy Aston Martin, ale sygnalizuje też nasz powrót na sam szczyt sektora Super GT. Piękny ponad miarę, jego lekka karoseria z kompozytu węglowego i aluminium jest rzeźbiona w kształt o ogromnej obecności i charyzmie. Dzięki niesamowitemu momentowi dostępnym z jego podwójnie doładowanego V12, DBS Superleggera ma również oszałamiający zasięg, a jego dynamika została starannie dostrojona, aby angażować kierowców o różnych poziomach umiejętności. Idealnie stylizowany, obsesyjnie zaprojektowany i niezwykle mocny, nowy DBS Superleggera jest prawdziwym flagowym modelem Aston Martina”.
Cena zaczyna się od 225 000 funtów w Wielkiej Brytanii, 274 995 euro w Niemczech i 304 995 dolarów w USA, a dostawy Aston Martin DBS Superleggera planowane są na III kwartał 2018 roku.
Projekt i aerodynamika
Jak przystało na jego pozycję jako flagowca produkcji Aston Martina, nowy DBS Superleggera jest naprawdę oszałamiającym dziełem wzornictwa. Zaprojektowany wewnętrznie w głównym biurze Aston Martina w Gaydonie pod przewodnictwem wiceprezesa wykonawczego i dyrektora kreatywnego Mareka Reichmana, DBS Superleggera uchwyca ducha swoich wielkich przodków Super GT, łącząc inherentną elegancję, z której słynie Aston Martin, z surową potęgą i czystą agresją. Efektem jest charakterystyczna i imponująca maszyna, obdarzona ogromną fizyczną obecnością, ale także kształtem o niezwykłej czystości, równowadze i doskonałych detalach.
Kontynuując dążenie Aston Martina do bardzo indywidualnych wzorów dla każdego ze swoich modeli, Aston Martin DBS Superleggera łączy doskonałe proporcje z precyzyjnie uformowaną powierzchnią. Jego wspaniałe ciało – doskonale rzeźbione z wykorzystaniem paneli z włókna węglowego – jest zachwycające, podczas gdy starannie przemyślane detale tworzą obszary intrygi, jednocześnie wyraźnie pokazując funkcjonalność aerodynamiczną, która odróżnia ten najwyższy Super GT od konkurencji.
Odważny przedni grill jest inspirowany jednym z najczęściej spotykanych kształtów w naturze – kompozytem – podczas gdy wydłużone wypukłości z przodu pokrywy silnika i wypukłe wloty wentylacyjne tworzą dynamiczne wrażenie prędkości, nawiązując do jego duchowego poprzednika. Z wciągniętymi bokami, rzeźbionymi, aby podkreślić muskularność szerokich przednich barków i potężnych tylnych bioder, DBS Superleggera może poszczycić się dramatycznie wysportowaną sylwetką, która odzwierciedla ekstremalną muskularność jego osiągów.
Przedni splitter i airdam działają wspólnie, przyspieszając przepływ powietrza pod przodem samochodu, aby dostarczyć prawdziwą siłę docisku i wspierać chłodzenie poprzez dostarczanie powietrza do przednich hamulców. Nowy, głębszy boczny strake przyciąga więcej powietrza z nadkola, aby zmniejszyć unoszenie i wspomagać stabilność przy dużych prędkościach. Za przednimi kołami, tak zwane 'otwarte strzemiona’ oraz 'kręciołek’ – inspirowane Aston Martin Vulcan i samochodem wyścigowym Vantage GTE – pozwalają powietrzu uciekać i płynnie przepływać wzdłuż boków samochodu. Z tyłu kombinacja podwójnego dyfuzora i ulepszonego Aeroblade ll sprytnie kieruje przepływ powietrza, aby generować dodatkową siłę docisku bez oporu – najwyższa w historii produkcji seryjnych Aston Martin wynosząca 180 kg przy maksymalnej prędkości.
Wnętrze sprawia równie mocne wrażenie: jasna, intuicyjna ergonomia i płynne linie połączone z odważnym użyciem materiałów. Wspaniale wspierające fotele Sports Plus trzymają Cię na miejscu, ale jednocześnie zapewniają wyjątkowy komfort na długie dystanse, podczas gdy faceted Sports Plus steering wheel to dotykowa doskonałość. Osłona Sportowego zbiornika zasłania zagłębione instrumenty, aby jeszcze bardziej podkreślić skupienie na kierowcy.
Stałe, pełnowymiarowe łopatki do zmiany biegów umożliwiają szybką zmianę biegów bez konieczności przestawiania rąk na kierownicy podczas pokonywania zakrętów, chaotyczność zmiany biegów jest dostosowana do bezpośrednich i pozytywnych odczuć. Konsola centralna zawiera znany zestaw przycisków „PRND” do skrzyni biegów w górnej części, z gładkimi, dotykowymi kontrolkami HVAC w dolnej części. Obsługa systemu infotainment odbywa się za pośrednictwem centralnie umieszczonego pokrętła.
Wiceprezydent i dyrektor kreatywny, Marek Reichman, powiedział: „Z DBS Superleggera mieliśmy idealną okazję, aby uczcić niezrównaną historię Super GT Aston Martina. Chcieliśmy stworzyć samochód, który łączy nowoczesną aerodynamikę z klasyczną muskularnością i obecnością, za którą znane są nasze najsilniejsze modele produkcyjne. Efektem jest kształt prawdziwej czystości i wyjątkowej efektywności – taki, który generuje znaczną zwiększoną siłę docisku bez jakiejkolwiek kary za opór. Wyrazisty, ale nie przesadzony, emanuje uczuciem ogromnej potęgi”.
Inżynieria/Układ napędowy
Przedstawiając nowoczesną interpretację zasad Superleggera, Aston Martin DBS Superleggera jest zbudowany wokół połączonej aluminiowej ramy. Ewolucja zupełnie nowej architektury, zapoczątkowanej przez DB11, inherentna siła i efektywność wagi DBS Superleggera jest wspierana przez użycie paneli z włókna węglowego na zewnątrz. Efektem jest niezwykle mocna i sztywna struktura, ale również 72 kg lżejsza niż DB11, z suchą wagą 1693 kg.
Nowy DBS Superleggera wykorzystuje ultra-wysokowydajny rozwój podwójnie doładowanego silnika V12 o pojemności 5,2 litra, zaprojektowanego przez Aston Martin. Generuje maksymalne osiągi wynoszące 725 KM przy 6500 obr./min i kolosalne 900 Nm momentu obrotowego od 1800 obr./min do 5000 obr./min, ten całkowicie aluminiowy, czterozaworowy V12 został specjalnie dostrojony, aby osiągnąć maksymalne osiągi w zakresie obrotów, w którym zazwyczaj odbywa się większość jazd drogowych.
Ta ogromna ilość momentu obrotowego skutkuje monumentalnym przyspieszeniem na biegach, które plasuje Aston Martin DBS Superleggera wśród najszybszych samochodów produkcyjnych na świecie i na samym szczycie osiągów Super GT. Unikając wymagania wysokich obrotów dla bezwysiłkowej pilności i szybki efekt przyspieszenia, styl, w jakim DBS Superleggera dostarcza swoje osiągi, jest naprawdę imponujący i całkowicie nieodparty. Na przykład, DBS Superleggera osiąga prędkość 50-100 mph (80-160 km/h) na czwartym biegu w zaledwie 4,2 sekundy.
900 Nm momentu obrotowego jest przesyłane przez wał napędowy z włókna węglowego do nowej 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów ZF zamontowanej z tyłu samochodu. Wzmocniona, aby poradzić sobie z ogromny momentem obrotowym V12, ta skrzynia biegów ma również krótsze przełożenie końcowe, aby zwiększyć responsywność i przyspieszenie na biegach. Specjalnie opracowane oprogramowanie adaptacyjne ocenia warunki, w jakich samochód pracuje, jak również wymagania kierowcy, aby zapewnić, że samochód jest na dokładnie właściwym biegu w odpowiednim czasie.
Aby zapewnić, że dźwięk silnika Aston Martin DBS Superleggera spełnia oczekiwania ich drapieżnego wyglądu i oszałamiających osiągów, szczególną uwagę zwrócono na jego charakter dźwiękowy. Wprowadzenie czterodrożnego systemu wydechowego stworzyło możliwość zwiększenia poziomu i czystości dźwięku, co w połączeniu z większym przepływem gazu generowanym przez bardziej wydajny silnik sprawia, że DBS Superleggera ma wyjątkowo potężny dźwięk. Przestrojone zawory wydechowe zapewniają większe oddzielenie pomiędzy każdym trybem napędu, a wystrzały i odgłosy gwałtownego hamowania są cechą trybów Sport i Sport Plus. Jakość dźwięku statycznego została poprawiona poprzez optymalizację strategii turbosprężarki, podczas gdy samochód zachowuje bardziej stonowane poziomy wyrafinowania GT przy niskim obciążeniu i niewielkich otwarciach przepustnicy.
Dyrektor techniczny Aston Martina, Max Szwaj, powiedział: „Termin Super GT jest stosunkowo nowy, ale bardzo specjalny rodzaj samochodu, który opisuje, od dawna jest częścią DNA Aston Martina. DBS Superleggera w spektakularny sposób czci tę tradycję i bardzo wyraźnie na swoje własne zasady, głównie dzięki ultra-wysokiemu momentowi obrotowemu V12, który dostroiliśmy, aby zapewnić maksymalne osiągi w najbardziej dostępnych zakresach obrotów. Ta potężna moc jest uzupełniana przez zastosowanie lekkich materiałów i technik budowy, które oszczędzają wagę, nie tracąc integralności strukturalnej. Szybszy, lżejszy, mocniejszy i bardziej wyrafinowany, DBS Superleggera to niezwykle potężna i wspaniała maszyna.”
Osiągi/Dynamika prowadzenia
Dynamiką, jaką miał osiągnąć nowy Aston Martin DBS Superleggera, było stworzenie agresywnego, muskularnego Super GT, który byłby angażujący i ekscytujący dla kierowców o wszelkich umiejętnościach. Aby to osiągnąć, głównym celem było wykorzystanie znacznego wzrostu mocy i momentu obrotowego, dostarczając podwozie, które pozwala najbardziej doświadczonym kierowcom wykorzystać moc i moment obrotowy, gdy warunki na to pozwalają, ale nie zastraszając tych z mniejszym doświadczeniem. Pod przewodnictwem szefa inżynierii cech pojazdów, Matta Beckera, zespół ds. dynamiki Aston Martina intensywnie pracował, aby to stworzyć.
Zawieszenie wykorzystuje kutą konstrukcję podwójnych wahaczy z przodu oraz system wielowahaczowy z tyłu. Adaptacyjne tłumienie jest standardem, z czujnikami zamontowanymi w samochodzie, które wykrywają panujące warunki jazdy oraz wymagania, jakie kierowca stawia przed samochodem. DBS Superleggera jeździ 5 mm niżej niż DB11 i ma specjalnie zaprojektowane ustawienia geometrii, z większym kątem pochylenia z przodu i z tyłu oraz nową geometrię metalową, aby poprawić połączenie przyczepności i obciążenia bocznego.
Odzwierciedlając swoją rolę jako Super GT, DBS Superleggera charakteryzuje się niezwykłą różnorodnością dynamicznego charakteru. To jest ułatwione i kontrolowane przez trzy dynamiczne tryby – GT, Sport i Sport Plus – które zostały dostrojone, aby oferować największy poziom różnicowania trybów z jakimkolwiek produkowanym aktualnie samochodem Aston Martin. Oprogramowanie adaptacyjnego tłumienia zostało opracowane, aby wykorzystać tę różnorodność i jest dostrojone w celu dostarczenia wyższego poziomu wrażliwości na wejścia kierowcy, a także zmniejszenia ogólnego czasu reakcji systemu adaptacyjnego zawieszenia.
Zmiany szczegółowe zostały wprowadzone do mocowań silnika, z bardziej precyzyjnym kontrolowaniem ruchu wzdłużnego i bocznego, aby lepiej zarządzać masą silnika V12, poprawić początkową odpowiedź kierownicy, reaktywność podczas przechodzenia przez zakręty i większą stabilność przy granicach. Te nowe mocowania zachowują sztywność pionową i charakterystykę tłumienia blisko tych z DB11, aby zachować komfort jazdy. Oprogramowanie EPAS (elektryczne wspomaganie kierownicy) zostało jeszcze bardziej rozwinięte, aby odpowiadało zwiększonym cechom reakcji Aston Martin DBS Superleggera, z większym poziomem informacji zwrotnej o powierzchni docierającej do kierowcy, aby uzyskać lepsze poczucie połączenia.
Aby przenieść swoją ogromną moc i moment obrotowy na asfalt, DBS Superleggera łączy mechaniczny ogranicznik poślizgu z Dynamicznym Kontrolą Stabilności i Dynamicznym Wektorowaniem Momentu Obrotowego (DTV), które jest wykorzystywane poprzez hamowanie pojedynczych kół, aby znacznie poprawić możliwości zakrętów samochodu. Dzięki zwiększonej pojemności cieplnej hamulców węglowo-ceramicznych DBS Superleggera, DTV można wykorzystać w większym zakresie, uzyskując dyskretną, ale precyzyjną kontrolę nad dynamicznym zachowaniem pojazdu. Oczywiście, jako prawdziwy samochód dla kierowcy, system DSC można zrelaksować lub wyłączyć całkowicie, gdy warunki na to pozwalają.
Osiągi w prostych liniach są potężne, z maksymalną prędkością 211 mph, 62 mph od zera w zaledwie 3,4 sekundy i 100 mph w 6,4 sekundy. 900 Nm momentu obrotowego sprawia, że przyspieszenie na biegach jest zarówno niezwykłe, jak i łatwe, przyspieszając z 50 do 75 mph na czwartym biegu w zaledwie 2 sekundy, a do 100 mph w dodatkowe 2,2 sekundy.
Aerodynamika również odgrywa znaczącą rolę w tym, jak Aston Martin DBS Superleggera się czuje i jak zachowuje się na drodze. Wynik najbardziej kompleksowego programu testów w tunelu aerodynamicznym, jaki kiedykolwiek przeprowadzono dla Aston Martina, obszerne zasymulowane analizy aerodynamiczne CFD, aerotermiczne i symulacje wydajności były połączone z testowaniem na torze przez zespół dynamiki pojazdu. Wysokie poziomy siły docisku zostały dostrojone, aby zapewnić wyjątkowe poziomy przyczepności, zapewniając zwrotność, pokonywanie zakrętów przy dużych prędkościach oraz stabilność i pewność przy podwyższonych prędkościach.
Układ hamulcowy składa się z najnowszej generacji tarcz węglowych CCB o średnicy 410 mm z przodu i 360 mm z tyłu, zaciskanych odpowiednio przez sześciotłokowe i czterotłokowe zaciski. Cylinder główny i wspomaganie są zoptymalizowane do uzyskania sztywniejszego pedału hamulca o krótszym skoku.
Felgi mają średnicę 21″ jako standard, z wyborem dwóch stylów felg: kutych felg 'Y’ Spoke jako standard oraz lekkich felg Twin Spoke Forged o zoptymalizowanej konstrukcji, minimalizujących masę i przekrój łuku przy zachowaniu maksymalnej siły. Opony to bespoke 'A7′ Pirelli P-Zeros (265/35 na 9.5J obręczach z przodu i 305/30 na 11.5J obręczach z tyłu), które mają specjalną konstrukcję i mieszankę opracowaną, aby dostosować się do wysokiego momentu obrotowego oraz dynamiki jazdy 211 mph DBS Superleggera. Wyposażone również w technologię tłumiącą hałas Pirelli, aby zredukować hałas opon, te szersze, niższe opony zachowują poziom tłumienia hałasu oraz wyrafinowania wymagany dla Super GT.
Szef inżynierii cech pojazdów, Matt Becker, powiedział: „Nowy DBS Superleggera to niezwykle potężny samochód. Za każdym razem, gdy go prowadzę, jestem zdumiony jego surowymi osiągami – jest eksplodująco szybki, jeśli naciśniesz pedał gazu, ale ma tę nieustanną, bezwysiłkową moc, którą tylko duży silnik V12 może dostarczyć. Chociaż chcieliśmy stworzyć bardzo, bardzo szybki samochód, kluczowe było, aby nie przerażał mniej doświadczonych kierowców. W tym celu dopracowaliśmy dynamikę tak, aby była zwinna i połączona, ale także liniowa i progresywna w miarę zbliżania się do jego ograniczeń. Podobnie jak dostroiliśmy silnik, aby dostarczał najlepsze osiągi przy odpowiednich obrotach, dostroiliśmy prowadzenie, aby angażować i nagradzać kierowców o wszystkich umiejętnościach”.
Powrót ikony
Stylizowany przez wewnętrznego projektanta Aston Martina, Williama Townsa, DBS był dramatycznym odejściem od DB6, który został stworzony, aby go uzupełnić jako flagowy model marki. Napędzany od premiery przez znany silnik w rzędzie sześciu cylindrów zaprojektowany przez Tadeka Marka (zarówno w standardowej, jak i bardziej wydajnej wersji Vantage) sportowy czwórka DBS był produkowany równolegle z starzejącym się DB6 przez trzy lata, aż starszy model w końcu został wycofany w 1970 roku.
Dwa lata po rozpoczęciu produkcji, sześciocylindrowy DBS został dołączony przez DBS V8, który był napędzany przez zupełnie nowy, aluminiowy silnik V8 o pojemności 5,3 litra. Wyposażony w charakterystyczne felgi aluminiowe zamiast oryginalnych kół na szprychach oraz wentylowane tarcze hamulcowe, aby poradzić sobie ze zwiększonymi osiągami, DBS V8 został uznany za najszybszy czteromiejscowy samochód produkcyjny na świecie. W sumie wyprodukowano nieco ponad 1000 egzemplarzy DBS w latach 1967-1972, w tym zarówno wersje V6, jak i V8.
Po 35-letniej przerwie nazwa DBS została przywrócona w 2007 roku, gdy nowy DBS zadebiutował na Pebble Beach Concours d’Elegance. Rozwój DB9, DBS trafił do sprzedaży w następnym roku, zastępując pierwszą generację Vanquish S.
Wyposażony w bardziej agresywny design i oszczędzającą wagę karoserię z włókna węglowego, nowy DBS był napędzany przez silnik V12 o pojemności 6,0 litra, o mocy 510 KM. Dysponował on niesamowitymi osiągami powyżej 190 mph, nowym adaptacyjnym zawieszeniem Aston Martina oraz hamulcami ceramicznymi. Początkowo wprowadzony z sześciobiegową skrzynią manualną, późniejsze wersje DBS były dostępne z wyborem skrzyni manualnej lub automatycznej 'Touchtronic 2′. W 2009 roku Aston Martin wprowadził DBS Volante – pierwszy kabriolet DBS w historii. Mechanicznie identyczny z Coupe okazał się natychmiastowym hitem wśród klientów Aston Martina. Produkcja drugiej generacji DBS i DBS Volante zakończyła się w 2012 roku.
Dodając do mistyki otaczającej tę nazwę, zarówno pierwsza, jak i druga generacja DBS pojawiły się w filmach o Bondzie: oryginalny został użyty przez George’a Lazenby’ego w filmie On Her Majesty’s Secret Service z 1969 roku; DBS w Casino Royale z 2006 roku i Quantum of Solace z 2008 roku u boku Daniela Craiga.