Pomimo trudnych okresów finansowych, Aston Martin nie mógł zrezygnować z coraz bardziej lukratywnego rynku SUV-ów i dołączył do tego segmentu z modelem DBX. To pierwsze SUV oraz pierwsze auto z napędem na cztery koła w 106-letniej historii firmy, a DBX oznacza również trzecią i ostatnią fazę planu rozwoju wielomodelowego, który ma postawić Aston Martin na właściwą drogę na przyszłość.
Rozwój modelu rozpoczął się w 2015 roku, a następnie kontynuowano prace nad prototypami w 2018 roku, co oznacza, że Aston Martin DBX przeszedł dość długą fazę przygotowań. W przeciwieństwie do starszych modeli, SUV jest wypełniony nowoczesną technologią, z całą jednostką napędową, skrzynią biegów, a nawet systemem infotainment pożyczonym od Mercedes-Benz. Dwulitrowy, podwójnie doładowany silnik V8, który znajduje się pod długą maską, pochodzi bezpośrednio z Mercedes-AMG i osiąga moc 550 koni mechanicznych oraz 700 Nm momentu obrotowego, przekazywaną za pomocą 9-biegowej automatycznej skrzyni biegów pochodzenia Mercedes na wszystkie cztery koła. System napędu na cztery koła wykorzystuje aktywne centralne dyferencjały oraz elektronicznie sterowane tylne dyferencjały o ograniczonym poślizgu. Kolejną nowością w samochodzie z logo Aston Martin jest przestronne wnętrze z pięcioma miejscami, które zostało zaprojektowane tak, aby pomieścić mężczyznę znajdującego się w 99. percentylu oraz kobietę w 5. percentylu na swoich wygodnych, skórzanych siedzeniach.
Nowy rozdział i kluczowy moment w 106-letniej historii Aston Martin, firma zaprezentowała swój pierwszy SUV, model, który wyniesie markę na nowe wyżyny na całym świecie. Tym modelem jest DBX.
Osiągnięcie długotrwałego programu rozwoju, który rozpoczął się od testów fizycznych w Wali w zeszłym roku i rozwoju wirtualnego sięgającego 2015 roku, Aston Martin DBX oznacza nową erę w dążeniu Aston Martin do zapewnienia wyjątkowej wydajności, stylu i funkcjonalności w segmencie dotychczas nieeksplorowanym przez światowej sławy producenta. Łącząc zarówno wszechstronność, jak i luksus, oczekiwane od luksusowego SUV-a, z osiągami sportowymi, DBX ustanawia nowe, odważne standardy w tym sektorze.
Prezydent Aston Martin Lagonda i dyrektor generalny, dr Andy Palmer powiedział: „Nie mogę wystarczająco podkreślić, jak niesamowicie ekscytujący i ważny jest DBX dla Aston Martin. Dzięki swojemu rozwojowi ten piękny SUV już zabrał firmę na nowe terytoria i inspirujące kierunki. Aston Martin DBX to także kluczowy moment w realizacji trzeciej i ostatniej fazy naszego Planu Drugiego Stulecia, który nie tylko reprezentuje obiecaną ekspansję naszego portfolio, ale także sygnalizuje rozpoczęcie produkcji w drugim zakładzie produkcyjnym Aston Martin. Osiągnęliśmy ten model dzięki naszej wiedzy, ale także zbierając cenne doświadczenia i wiedzę z zewnętrznych źródeł, w tym z naszej Rady Doradczej Kobiet. To prawdziwy kamień milowy dla tej wspaniałej brytyjskiej marki i obiecuję, że DBX nagrodzi wszystkich, którzy doświadczą go w swoim codziennym życiu.”
DBX ma być produkowany w specjalnie zaprojektowanym zakładzie produkcyjnym Aston Martin w St Athan, Walia, a jego podstawą jest nowa, dedykowana platforma SUV, co jest rzadkością w tym sektorze. Po raz pierwszy ta „czysta karta” pozwala wszystkim działom Aston Martin innowować i przesuwać granice tego, co brytyjski design i inżynieria mogą stworzyć, co zaowocowało naprawdę wyjątkowym produktem.
Wykorzystując spawany aluminium, metodę budowy, którą Aston Martin udoskonalił podczas rozwoju swoich samochodów sportowych, struktura nadwozia jest zarówno bardzo lekka, jak i niesamowicie sztywna, co przyczynia się do całkowitej wagi 2245 kg. Od samego początku zaprojektowano ją tak, aby zapewnić maksymalną przestronność w kabinie, stawiając na wyrafinowanie i prowadzącą w klasie przestronność dla pasażerów z przodu i z tyłu. Wyjątkowa sztywność zawarta w nowej konstrukcji platformy umożliwiła także DBX osiągnięcie wyjątkowych dynamiki zarówno w terenie, jak i na drodze.
Adaptacyjne trzykanałowe zawieszenie powietrzne zostało połączone z najnowszym systemem kontroli przechyłów o napięciu 48V (eARC) oraz elektronicznymi amortyzatorami adaptacyjnymi, co daje nowemu SUV-owi ogromne możliwości. Dzięki zdolności podniesienia wysokości zawieszenia o 45 mm lub obniżenia go o 50 mm, zawieszenie powietrzne daje kierowcy pewność do pokonywania różnorodnego terenu. Choć przynosi to korzyści podczas jazdy, system można zaprogramować tak, aby ułatwić wsiadanie, wysiadanie i załadunek, co ma praktyczne zastosowanie.
Adaptacyjne sprężyny powietrzne o trzech komorach umożliwiają zmienność sztywności sprężyn, oferując zarówno luksusowy komfort, jak i dynamiczne osiągi. Niezwykle, eARC – zdolny do wywołania 1400 Nm siły przeciwwagowej na oś – może ograniczyć przechył nadwozia Aston Martin DBX, co zapewnia prowadzenie bardziej podobne do samochodu sportowego niż SUV-a. Ten wyrafinowany system adaptacyjnego zawieszenia powietrznego, amortyzatorów i eARC pozwala na maksymalny komfort jazdy podczas transportu do pięciu pasażerów i ich bagażu, jednocześnie zachowując wysoko responsywne i angażujące możliwości dynamiczne.
Napędzany nową wersją charakterystycznego silnika V8 o pojemności 4 litrów z podwójnym turbodoładowaniem, znanego z DB11 i Vantage, DBX oferuje imponującą moc 550 PS i 700 Nm momentu obrotowego, starannie dostosowaną do potrzeb tego modelu. Z dźwiękiem, który jest niewątpliwie Aston Martin, aktywny system wydechowy zapewnia, że ten luksusowy SUV może brzmieć wyrafinowanie w jednej chwili, a ekscytująco w następnej. Wszechstronność silnika nie ogranicza się również do dźwięków; turbodoładowane V8 ma dezaktywację cylindrów dla poprawy ekonomii paliwa, ale również potrafi przyspieszyć DBX od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 291 km/h.
Przekazanie tej mocy i momentu obrotowego na drogę odbywa się za pomocą dziewięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów z konwerterem momentu obrotowego, połączonej z systemem napędu na cztery koła z aktywnymi dyferencjałami, w tym aktywnym centralnym dyferencjale i elektronicznym tylnym dyferencjale ze ograniczonym poślizgiem (eDiff). To pozwala na precyzyjne przesuwanie momentu obrotowego zarówno do przodu, jak i do tyłu pojazdu, a także przez tylną oś. W połączeniu z niestandardowym systemem kierowniczym, który został skonfigurowany w celu zapewnienia uczucia i reakcji jak w samochodzie sportowym, Aston Martin DBX wprowadza kierowcę w poczucie pełnej kontroli, niezależnie od warunków.
Pierwszy w historii model pełnowymiarowy z pięcioma miejscami Aston Martin jest nie tylko wyjątkowo wszechstronny pod względem terenu, który może pokonać, ale także niezwykle adaptowalny do różnorodnych potrzeb stylu życia i właścicieli. Zaprojektowany tak, aby pomieścić mężczyznę o 99. percentile i kobietę o 5. percentile, DBX został starannie stworzony z myślą o natychmiastowej znajomości i łatwości obsługi od samego początku.
Z 632 litrami przestrzeni bagażowej i tylnymi siedzeniami dzielonymi w proporcji 40:20:40, DBX dysponuje wszystkimi elastycznymi możliwościami ładunkowymi, jakich można oczekiwać od SUV-a z klasą prowadzącą w przestrzeni wnętrza. Przestrzeń ładunkowa oferuje praktyczny i dobrze zaprojektowany obszar. Wąska krawędź ładunkowa i szeroki otwór maksymalizują praktyczność dla różnorodnych bagaży, takich jak walizki, torby golfowe i sprzęt narciarski.
Uzupełniając niezwykle wysokie standardy specyfikacji Aston Martin DBX, które obejmują wszystkie dostępne aktywne systemy bezpieczeństwa, oferowane są liczne opcjonalne pakiety akcesoriów. Pakiety te jeszcze bardziej dostosują samochód do potrzeb klientów, sportów lub zainteresowań. Na przykład, pakiet dla zwierząt domowych zawiera, między innymi, przenośną myjnię, aby pomóc w zaspokajaniu potrzeb brudnego psa po spacerze. Alternatywnie, pakiet narciarski dostarczy podgrzewacze do bagażu, aby uczynić wyjazd na narty o wiele przyjemniejszym.
Luksusowo ręcznie wykonane wnętrze DBX zaprojektowano tak, aby zapewnić równą przestronność i komfort zarówno dla osób siedzących z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Klasa prowadząca przestronność na wysokości głowy i nogach łączy się z panoramicznym dachem ze szkła o pełnej długości i bezramkowymi szybami drzwiowymi, oferując fantastycznie jasne i przestronne warunki w kabinie. Użycie pakietu sportowych siedzeń z przodu nie tylko zapewnia kierowcy wyjątkowe wsparcie i komfort podczas długiej jazdy, ale także pozwala na swobodę kolan i miejsca na stopy dla osób siedzących z tyłu.
Drobne detale, w tym osobne centralne podłokietniki, projekt schowka oraz ergonomiczne położenie kluczowych systemów sterujących samochodu, były starannie prowadzone według wskazówek Rady Doradczej Kobiet marki, opinii dealerów oraz różnorodnych prywatnych grup fokusowych z całego świata. Nie ograniczając się do tej dziedziny, dostarczona wiedza miała kluczowe znaczenie dla sukcesu ogólnego projektu DBX.
Fotele wykończone są luksusową skórą pełnoziarnistą, pozyskaną od długoletniego partnera, Bridge of Weir. Po raz pierwszy w branży, zarówno podsufitka, jak i elektryczna roleta dachowa są dostępne w luksusowym wykończeniu Alcantara®, zapewniając harmonijny design, zaciemnienie oraz tłumienie promieni słonecznych bez kompromisów w zakresie przestronności. W całej kabinie Aston Martin DBX utrzymuje autentyczność materiałów, z umiejętnym użyciem metalu, szkła i drewna.
Kolejnym punktem w designie jest elegancko wykonany mostek środkowej konsoli, który pozwala na elastyczne przechowywanie poniżej oraz stanowi piękny, architektoniczny element centralny. Ta cecha pozwala trzymać cenne przedmioty blisko, nie zajmując miejsca na fotelu pasażera i oddzielając je od brudu na dywanikach samochodowych. Jako część „Q by Aston Martin” – usługi personalizacji Aston Martin – opcjonalne elementy tej konsoli mogą być wykonane z jednego kawałka drewna, takiego jak orzech, dla lepszej dotykowej jakości.
Nowoczesna gama doskonałych oklein drewnianych, kompozytowych i metalowych zapewnia możliwość dostosowania kabiny do każdego gustu. Obejmuje to szereg innowacyjnych materiałów oraz pierwszy w branży zastosowanie tkaniny wykonanej w 80% z wełny. Nowy kompozyt lniany – pochodzący z tej samej rośliny, co finezyjny len – zapewnia również alternatywę dla włókna węglowego, oferując odmienną estetykę designu.
Otoczony tymi materiałami, w kabinie znajduje się obfitość technologii. Ekran TFT o przekątnej 10,25” umieszczony jest elegancko w konsoli środkowej, podczas gdy ogromny ekran TFT o przekątnej 12,3” dostarcza kierowcy wielu informacji. Apple CarPlay jest standardem, podobnie jak system kamer 360 stopni oraz ambiowe oświetlenie oferujące 64 różne kolory w dwóch strefach.
Eksterior DBX pracuje równie ciężko jak wnętrze, aby wprowadzić elegancję sportowych samochodów Aston Martin do świata SUV-ów. Od charakterystycznej kratki „DB” z przodu, przez rzeźbione boki i linię designu, po tylną klapę z inspiracją zaczerpniętą z Vantage, to Aston Martin od pierwszego spojrzenia do szczegółowej inspekcji. Piękne detale, takie jak ukryte uszczelki boczne na bezramkowych drzwiach oraz wykończenia słupków B z szkła, dodają eleganckiego smukłości i pewności stania. Wycięte progi również pomagają w redukcji przeszkody przy wsiadaniu do luksusowej kabiny, jednocześnie zmniejszając ryzyko zniszczenia eleganckiej sukienki lub garnituru po przyjeździe na kolację.
Aerodynamika była ważnym czynnikiem w procesie projektowania i obejmowała nowatorskie doświadczenia zespołu związane z przeprowadzaniem testów dynamiki płynów obliczeniowych (CFD), z DBX ciągnącym przyczepę z DB6. Z przodu samochodu, światła do jazdy dziennej (DRL) mają zintegrowany kanał aerodynamiczny, który kieruje powietrze przez przednie nadkola i wzdłuż boku, pomagając zredukować zarówno opór, jak i unoszenie jednocześnie chłodząc hamulce. Powietrze przepływa gładko nad dachem, przez tylne skrzydło, nad tylną szybą i na tylną klapę. To unikalne podejście i szczegół projektowy pozwala tylnej szybie samoczynnie się oczyścić w ruchu. Projekt aerodynamiczny odegrał również kluczową rolę w komforcie pasażerów, ponieważ jako jedna z niewielu firm stosujących technologię akustyki aerodynamicznej, inżynierowie Aston Martin byli w stanie zminimalizować hałas w kabinie przy dużych prędkościach.
Aston Martin jest niezwykle dumny, że Aston Martin DBX, SUV zaplanowany na poszerzenie zasięgu sprzedaży marki na całym świecie, będzie produkowany w Wielkiej Brytanii w nowym zakładzie produkcyjnym w St Athan, Walia. Dzięki systemowi napędu na cztery koła, DBX to samochód, który pozwoli firmie zwiększyć obecność na rynkach, gdzie pogoda lub teren mogą być mniej sprzyjające dla samochodów sportowych napędzanych na tylne koła. Wyraźne nacisk na przestronną i luksusową kabinę – zarówno podczas siedzenia z przodu, jak i z tyłu – umożliwi również Aston Martin lepsze dotarcie do klientów, którzy preferują być wożeni niż prowadzić.
Dodatkowo, aby zwiększyć pożądanie DBX, pierwszych 500 właścicieli tego przełomowego modelu skorzysta z ekskluzywnego „Pakietu 1913”. Wyposażony w unikalny znaczek na błotniku, tabliczki progowe oraz tabliczkę inspekcyjną szczegółowo opisującą ograniczoną serię produkcyjną, każdy z tych pierwszych egzemplarzy będzie osobiście zatwierdzony i skontrolowany przez Andy’ego Palmera. Dodatkowo, każdy klient otrzyma również unikalną książkę budowy podpisaną przez dyrektora generalnego Aston Martin i dyrektora kreatywnego Marka Reichmana oraz zaproszenie na regionalnie organizowaną koktajlową imprezę w Waldorf Astoria, prowadzonej przez członka kierownictwa Aston Martin Lagonda.
Dr Andy Palmer powiedział: „DBX to samochód, który da wielu ludziom pierwsze doświadczenie posiadania Aston Martin. W związku z tym musiał być wierny podstawowym wartościom ustanowionym w naszych samochodach sportowych, a jednocześnie zapewniać wszechstronność stylu życia, jakiej można oczekiwać od luksusowego SUV-a. Wyprodukowanie tak pięknego, ręcznie wykonanych, a jednocześnie technologicznie zaawansowanego samochodu to dumny moment dla Aston Martin.”
Rekomendowana cena detaliczna od 158 000 £ w Wielkiej Brytanii, 193 500 € w Niemczech i 189 900 $ w USA. Aston Martin DBX jest już dostępny w sprzedaży, a pierwsze dostawy planowane są na drugi kwartał 2020 roku.
Design
Pracą zespołu projektowego Aston Martin, nagradzanego wewnętrznego zespołu – kierowanego przez dyrektora kreatywnego, Marka Reichmana – DBX udaje się wprowadzić poziom rzeźby i elegancji do sektora, który być może nie jest znany z elegancji. Sylwetka typu fastback sprytnie umieszcza wizualną masę samochodu nad tylnymi kołami, tak jak widzisz w sportowych samochodach Aston Martin, ale robi to bez kompromisu w kwestii wsiadania i wysiadania. Długi rozstaw osi nie tylko zapewnia doskonałą przestronność wnętrza, ale również pozwala na niższy, smuklejszy dach, co nadaje elegancję całej formie.
Wiceprezydent i dyrektor kreatywny Marek Reichman powiedział: „DBX to SUV, który nie kompromituję piękna ani osiągów na rzecz praktyczności czy użyteczności. Został zaprojektowany w celu spełnienia proporcji, które odpowiadają kryteriom piękna, które zawsze stosowalibyśmy do formy każdego Aston Martin. Został stworzony, aby być eleganckim, celowym i unikalnym w swojej bezkompromisowej urodzie. Starannie zaprojektowana ergonomia gwarantuje kabinę, która jest zarówno łatwa do dostępu, jak i komfortowa. Ciężko pracowaliśmy, aby zapewnić poczucie bezpieczeństwa i ochrony, pozwalając ci rozkoszować się doświadczeniem jazdy DBX w komforcie. DBX naprawdę redefiniuje segment SUV-ów”.
Projekt Aston Martin DBX oczywiście zaczyna się od charakterystycznej kratki Aston Martin, która przypomina wiele klasycznie pięknych samochodów z historii marki. Żebrowe wloty powietrza można zamówić w różnych kolorach i materiałach, w tym satynowym chromie i włóknie węglowym. Po obu stronach kratki znajduje się uderzający nowy element w postaci świateł do jazdy dziennej (DRL). Te nie tylko pełnią funkcję wskaźników, ale okalają aerodynamiczny kanał. Nad DRL znajdują się reflektory Bi-LED, które kończą pewną nową interpretację znanej twarzy.
Maskownica ma dwa wyraziste wloty powietrza, które pełnią podwójną funkcję. Obniżają ciśnienie powietrza pod maską, zmniejszając unoszenie przedniej części, a także chłodzą turbodoładowany silnik. Wloty znajdują się po bokach DBX, co pomaga zminimalizować opór powietrza wzdłuż boku samochodu. Rzeźbiony charakter nadwozia po bokach DBX kontrastuje z płaskimi, slabowymi formami często spotykanymi w SUV-ach, akcentując jego niezwykle smukły wygląd.
Gładki i wyrafinowany wygląd Aston Martin DBX kontynuuje się przy szybach po bokach pojazdu. Pierwszą częścią równania są bezramkowe drzwi, które łączą się z ukrytymi uszczelkami, aby zredukować bałagan i zapewnić piękne połączenie szkła z metalem, maksymalizując widoczność i światło w kabinie. Słupki B wykonane są ze szkła, co daje wrażenie jednego kawałka szkła w nieprzerwanej linii wzdłuż boku pojazdu. Na dole drzwi, wycięte progi także redukują przeszkodę wymaganą do wejścia lub wyjścia z samochodu, zmniejszając ryzyko zniszczenia odzieży na brudnym zewnętrzu.
Z tyłu DBX, potężne tylne łydki zawierają charakterystyczne tylne światła, podczas gdy wzniesienie na podstawie tylnego okna wyraźnie czerpie inspirację z najbardziej skoncentrowanego sportowego samochodu Aston Martin, Vantage. Wydłużając linię dachu i siedząc na szczycie zasilanej tylnej klapy, spoiler pomaga kierować powietrze w dół przez tylną szybę, tworząc lokalizowaną siłę dociskową. Podwójne wydechy dopełniają ekscytujący wygląd na tyle samochodu.
Otwórz elektrycznie otwieraną tylną klapę, a przed tobą rozciąga się duża przestrzeń bagażowa o pojemności 632 litrów, zapewniająca wyjątkową praktyczność. Tylne siedzenia dzielą się w proporcji 40:20:40, co pozwala na elastyczną dodatkową przestrzeń ładunkową, a pod podłogą bagażnika istnieje możliwość dodatkowych 62 litrów schowka. Zwrócono szczególną uwagę na łatwość załadunku przedmiotów do bagażnika, a w efekcie uzyskano szeroki otwór przestrzeni ładunkowej z bardzo płytką krawędzią. Wnętrze bagażnika ma także bardzo liniowe boki, co pomaga w możliwości pakowania samochodu. Zawieszenie powietrzne można obniżyć od wewnątrz bagażnika, aby ułatwić załadunek lub obniżyć kulę holowniczą do podłączenia przyczepy.
Dwa projekty felg aluminiowych będą dostępne od momentu uruchomienia. Oba mają średnicę 22”, co dodaje autorytetu DBX. Felga Sport ma piękny wzór V-kształtnych szprych, a także dostępna jest opcjonalna felga aluminiowa „Wstążka” z płynnymi, przeplatanymi szprychami. Ten opcjonalny projekt felgi inspirował się przeplatającymi się rogami jeleni w walce i sprytnie wykorzystuje precyzyjne szlifowanie diamentowe, aby nadać wygląd przeplatanych pasm metalu w kontrastujących kolorach.
DBX celowo ma asertywną wysokość zawieszenia w swoim standardowym ustawieniu, z zauważalną przestrzenią między górą opony a nadkolem. Ta zamierzona przestrzeń nadaje całemu samochodowi gotowość i wznoszący charakter, który odzwierciedla lekkość jego jazdy, zarówno w terenie, jak i w ruchu miejskim.
Marek Reichman powiedział: 'Z powodzeniem osiągnęliśmy pakiet o proporcjach i rozkładzie mechanicznym, który pozwala na zastosowanie stylizacji samochodu sportowego w wszechstronnym pojazdem pięcioosobowym.’
A co z wnętrzem? Cóż, nie było nigdy Aston Martin, który miałby tak dużo badań na temat swojego projektu, szczególnie pod względem ergonomii i przestrzeni wnętrza. Aston Martin DBX został zaprojektowany od wnętrza do zewnątrz, aby zapewnić przestronną i komfortową kabinę, w której pasażerowie mogą łatwo wsiadać i wysiadać.
Rozpoczęło się to od decyzji o użyciu niestandardowej karoserii i resultantnej możliwości dostosowania rozmiarów i proporcji pojazdu do specyficznych potrzeb DBX. Długość między osiami pozwoliła zespołowi projektowemu na optymalizację przestrzeni kabiny, przy zachowaniu smukłej, niskiej linii dachu DBX. Ponad sześć miesięcy spędzono na określaniu pozycji kierowcy w pojeździe, z wystarczającym ruchem w fotelu kierowcy, aby zapewnić wyraźną widoczność nad przednią maską dla mężczyzny w 99. percentile i kobiety w 5. percentile – to niełatwe zadanie, ale osiągalne dzięki wszechstronności modelu. Celem było połączenie autorytatywnej, pewnej wrażliwości, jakiej można oczekiwać w pozycji kierowcy SUV-a, z niektórymi skoncentrowanymi, nisko osadzonymi uczuciami sportowego samochodu związane z byciem w Aston Martin.
Ta sama filozofia będąca inspiracją, ale nie tylko imitacją samochodów sportowych Aston Martin, znajduje się także w innych obszarach wnętrza DBX. Kierownica, na przykład, ma nowy design, z nowym układem przycisków. Duże łopatki, które można wykorzystać do obsługi 9-biegowej automatycznej skrzyni biegów, są pięknie taktylne i różnią się od tych, które zazwyczaj można znaleźć w SUV-ach. Fotele oparto na tych, które znajdują się w DB11, ale wyposażono je w osobne podłokietniki od kierowcy do pasażera, aby umożliwić całkowicie spersonalizowane pozycje siedzące z przodu. Fundamentalnie, te same cechy komfortu na długie dystanse z poziomem wsparcia sportowego są wymagane w DBX. Jednak smukła, smukła konstrukcja ramy fotela sportowego ma również korzyści dla SUV-a w maksymalizacji przestrzeni wewnętrznej, szczególnie dla osób siedzących z tyłu. Klasa prowadząca przestronność w tylnej części wnętrza wynosi 1016 mm, natomiast przestronność nóg wynosi 1060 mm, oferując wystarczająco dużo miejsca na umiejscowienie stóp pod przednim siedzeniem.
Tymczasem deska rozdzielcza podkreśla poczucie przestrzeni i luksusu w Aston Martin DBX. Każdy przycisk i pokrętło zostały starannie umiejscowione, zgodnie z wynikami szeroko zakrojonych testów zewnętrznych, w tym Rady Doradczej Kobiet marki oraz wieloma klinikami klientów z osobami o wysokim statusie majątkowym (HNWIs) o zróżnicowanej demografii, aby zapewnić kabinę o poczuciu natychmiastowej znajomości. W tę szeroką linię deski rozdzielczej płynnie wkomponowano nowe ekrany TFT, dzięki czemu, mimo ich imponującej wielkości, technologia nie zakłóca eleganckiego przepływu ogólnego projektu wnętrza. Przechowywanie w kabinie, będące koniecznością w SUV-ie, może być trudne do harmonijnego wkomponowania, ale w DBX projektanci Aston Martin zdołali stworzyć jedno z wyróżniających cech wnętrza – mostek środkowy, który tworzy elegancki, unoszący się estetykę, oferując miejsce do przechowywania poniżej dla większych przedmiotów, takich jak torba na ramię lub duże butelki wody o pojemności 1,5 litra. Ta cecha trzyma cenne przedmioty blisko, nie zajmując miejsca na fotelu pasażera i oddzielając je od brudu na dywanikach samochodu.
Pasażerowie z tyłu byli centralnym punktem procesu projektowania. Zespół projektowy pragnął zapewnić poczucie wspólnoty dla osób znajdujących się z tyłu pojazdu, ale bez poczucia, że pasażerowie z tyłu nachylają się nad osobami siedzącymi z przodu, co może czasami być wynikiem tak zwanych układów siedzeń „stadionowych”. Potrzeby dzieci również zostały dokładnie przemyślane, a w nowym doświadczeniu dla Aston Martin zaproszono grupę dzieci, aby podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z wsiadaniem i wysiadaniem z samochodu, siedząc w modelu oceny ergonomicznej w studiu projektowym firmy.
Wynik całych tych badań i rozwoju zapewnił prowadzącą klasę wysokość i przestronność nóg z przodu i z tyłu oraz fantastyczne uczucie przewiewności dzięki panoramicznemu dachowi ze szkła o pełnej długości oraz obszernej szybie bocznej. Dzięki kombinacji sprytnego pakowania i korzyści z zastosowania wydajnych przednich siedzeń sportowych pochodzących z DB11, istnieje więcej miejsca na kolana i stopy dla pasażerów z tyłu, niż można zazwyczaj znaleźć w konkurencyjnych SUV-ach. Gdziekolwiek siedzisz w pojeździe, istnieje również poczucie przestrzeni i lekkości z fantastycznym widokiem na świat, który mijasz.
Odbicie świata zewnętrznego znajduje się w mnogości naturalnych opcji materiałowych dostępnych wewnątrz DBX. Jak miało to miejsce we wszystkich samochodach w drugim stuleciu Aston Martin, istnieje nacisk na autentyczność materiałów. Standardowo, DBX może być wykończony w jednym z pięciu kolorów skóry pełnoziarnistej Caithness, pozyskiwanej od długoletniego dostawcy Aston Martin, Bridge of Weir Leather w Szkocji, z opcjami brogu, perforacji i wzorów pikowania na fotelach. W kabinie można zastosować trzy różne podziały kolorów, aby dostosować wybór kolorów w całej kabinie.
Jedną cechą skórzaną, która może być początkowo niedostrzegalna, jest pierwsze w branży zastosowanie pokrytych skórą naturalnych głośników powietrznych. Zapewniają one, że motyw płynnego łączenia technologii w nowoczesnym designie kabiny jest kontynuowany.
DBX ma w branży pierwsze zastosowanie wcześniej wspomnianej skóry Caithness, łącząc ją z mieszanką wełny naturalnej w 80%, aby zdobić wnętrze. Materiał wykonany jest z przędzy z drobnej wełny australijskiej, która następnie jest mieszana z włóknami syntetycznymi, aby stworzyć luksusową tkaninę przypominającą filc. Jest to pierwszy w branży materiał motoryzacyjny z tak wysoką zawartością wełny, który uzyskał certyfikat Wool Rich Blend od Woolmark. Oprócz tego, że jest bardzo przyjazny dla środowiska, jest również bardzo trwały i naturalnie wodoodporny.
Ten i inne nowe materiały odzwierciedlają zastosowanie produkcyjne niektórych koncepcji wnętrza przedstawionych przez Aston Martin Lagonda na ostatnich targach motoryzacyjnych. Inne ekscytujące opcje obejmują szereg materiałów do konsoli środkowej i wykończeń drzwi. Obejmuje to elementy wykonane z litego drewna, takiego jak orzech, które nadają ciepło dotykowe kabinie. Wiele odważnych, nowoczesnych oklein, w tym siatka brązowa oraz kompozyt lniany pochodzący z tej samej rośliny co len, może być również stosowana jako alternatywy dla włókna węglowego.
Być może najważniejszą aplikacją materiałową jest ta nad głowami pasażerów w Aston Martin DBX. Ekskluzywna podsufitka jest standardowo wykonana z Alcantary®, ale DBX będzie również pierwszym pojazdem, który ma roletę z Alcantary® dla szklanej szyby dachowej, zapewniającą idealne dopasowanie kolorystyczne i zgodność materiałowa wzdłuż podsufitki, gdy roleta jest opuszczona. Ta roleta ma niezwykle płytką wysokość składania, aby zapewnić piękną sylwetkę oraz wystarczającą wysokość przestrzeni nad głowami.
Niezależnie od specyfikacji, każdy DBX będzie miał ponad 200 godzin dedykowanej ręcznie szytej, ręcznie wykonanej i ręcznie montowanej doskonałości wewnętrznej oraz rozległą początkową paletę 35 kolorów i materiałów, a także dwa wyraźne wykończenia jasne dla wnętrza. Jednak w razie potrzeby dział „Q by Aston Martin” może zapewnić jeszcze bardziej spersonalizowane wykończenie, aby odzwierciedlić wszystko, co klient chce, aby jego DBX odzwierciedlał.
Dyrektor ds. projektowania, Miles Nurnberger powiedział: 'Luksus inherentny w każdym wnętrzu Aston Martin został przeniesiony do DBX, ale dodatkowo dodany został nowy sens przewiewności i widoczności, który wnosi poczucie przygody do najbardziej codziennej podróży. Połączenie tej przygody z tworzeniem nowych materiałów do wnętrza sprawia, że Aston Martin DBX to samochód, który naprawdę wyznacza nowe granice w projektowaniu SUV-ów.’
Dynamika jazdy
Jako luksusowy SUV, nowy Aston Martin DBX został opracowany w celu zapewnienia najwyższej pewności, niezależnie od terenu, który pokonuje. Jak przystało na samochód noszący skrzydła Aston Martin na masce, DBX ma również zdolność dostarczania dynamicznych i emocjonalnych doświadczeń, porównywalnych z ikonicznymi samochodami sportowymi marki.
Niestandardowa całkowicie aluminiowa struktura nadwozia stanowi idealną podstawę dla wszechstronnego SUV-a, z niesamowitą sztywnością, która stanowi doskonałe podłoże dla pracy zarówno zawieszenia, jak i układu napędowego. Sztywność platformy z jej aluminiową strukturą nadwozia oraz odlew aluminiowy mocowań zawieszenia pozwala na wyjątkową precyzję działania podwójnych wahaczy, podzielonego łącznika z przodu oraz wielowahaczowego zawieszenia z tyłu, niezależnie od terenu. To samo można powiedzieć o specjalnym szybkim układzie kierowniczym, którego sztywność struktury zapewnia precyzyjne przekazywanie obciążeń do kierowcy, dając poczucie pewności oraz wysoko responsywnej kontroli.
Wraz z tą fundamentalnie bezpieczną bazą, dostępne są różne technologie, aby zapewnić wszechstronność DBX. Adaptacyjne trzykanałowe zawieszenie powietrzne pozwala na podniesienie wysokości zawieszenia do 45 mm lub obniżenie o 50 mm, ułatwiając wsiadanie pasażerom lub podczas parkowania. Przy podniesionej wysokości suszenia, kąt podejścia wzrasta z 22,2 do 25,7 stopni, podczas gdy kąt wyjazdu wzrasta z 24,3 do 27,1 stopni, a kąt przełamania zwiększa się z 15,1 do 18,8 stopni. To nie tylko daje samochodowi zdolność pokonywania terenu, którego żaden Aston Martin wcześniej nie rozważał, ale zapewnia, że DBX jest wysoce zdolnym pojazdem w różnych wymagających warunkach terenowych.
Niezależnie od wysokości zawieszenia, jednym z kluczowych nowych elementów technologicznych jest system elektronicznej kontroli przechyłów 48V (eARC). Zastępuje on tradycyjne stabilizatory przechyłów i jest kluczowy nie tylko dla umożliwienia Aston Martin DBX jazdy z dynamiką samochodu sportowego, ale także osiągnięcia poziomu komfortu jazdy, jakiego można oczekiwać od luksusowego SUV-a. W swoim najbardziej agresywnym ustawieniu eARC może zredukować przechył nadwozia do poziomów porównywalnych z DB11. Jednak w miarę konieczności, eARC może również pozwolić poszczególnym kołom na maksymalne wykorzystanie dostępnego skoku koła. To jest korzystne dla wchłaniania wstrząsów i izolowania pasażerów od złych nawierzchni, ale również pomaga w pokonywaniu trudnych warunków terenowych, gdzie wymagana jest większa artykulacja kół.
W połączeniu z systemem eARC, stosunek kierownicy 14,4:1 daje DBX zwinność, która przypomina sportowy samochód. Szybkie kierowanie współpracuje z temperującym efektem długiego rozstawu osi, aby zapewnić dynamikę, która jest zarówno ekscytująca, jak i budząca zaufanie. Kluczowe znaczenie dla dynamicznego odczucia samochodu mają również trzy różne opony opracowane wspólnie z Pirelli, oficjalnym partnerem technicznym ds. rozwoju opon. Opona letnia P Zero będzie domyślnym wyposażeniem, a opony całoroczne Pirelli Scorpion Zero oraz opony zimowe Scorpion będą również dostępne. Niezależnie od zamontowanej opony, DBX zachowuje szeroki zakres zdolności zarówno na drodze, jak i w terenie.
Oczywiście nie tylko zawieszenie, kierownica i opony nadają DBX pewność. System napędu na cztery koła pozwala na płynne przenoszenie mocy z podwójnego turbodoładowanego silnika V8 na nawierzchnię. Elektronicznie sterowane aktywne sprzęgło centralne pozwala na przeniesienie momentu obrotowego między osiami przednią a tylną w zależności od wymaganych przyczepności w danym momencie. Rozkład momentu obrotowego między przednimi i tylnymi osiami stale się zmienia w zależności od warunków jazdy i trybu jazdy. W razie potrzeby aktywne sprzęgło centralne może zróżnicować moment obrotowy od 47% na przednią oś do 53% na tylną o niemal 100%, jeśli zajdzie taka potrzeba. Ten tylny moment obrotowy może następnie być rozdzielany między lewe i prawe tylne koła za pomocą elektronicznie sterowanego dyferencjału ograniczonego poślizgu, aby maksymalizować przyczepność lub dynamiczną reakcję w zależności od warunków jazdy.
Oprócz aktywnych dyferencjałów, dostępne jest również wektoryzowanie momentu obrotowego poprzez hamowanie. Z sześciotłokowymi aluminiowymi zaciskami i wentylowanymi, rowkowymi stalowymi tarczami hamulcowymi o wymiarach 410×38 mm z przodu i 390×32 mm z tyłu, DBX ma osiągi hamulcowe na poziomie potężnego DBS Superleggera. Automatyczne spowolnienie poszczególnych kół znacznie zwiększa zwinność samochodu, szczególnie podczas wchodzenia w zakręty.
Nową funkcją, której wcześniej nie było w Aston Martin, jest kontrola zjazdu z górki (HDC). Umożliwia ona hamowanie silnika w połączeniu z systemem ABS, aby umożliwić Aston Martin DBX pokonywanie stromej, potencjalnie śliskiej nawierzchni w sposób kontrolowany. Istnieje również nowy system elektronicznej kontroli stabilności (ESC) dla DBX, w tym kontrola stabilności w przypadku przewrócenia. Nowy system ESC dostarczany przez Boscha, zamiast polegać na poszczególnych systemach działających niezależnie, korzysta z centralnego rdzenia informacyjnego, który zbiera dane ze wszystkich dostępnych źródeł, aby zoptymalizować wydajność hamulców w każdej sytuacji.
W DBX dostępnych jest sześć trybów jazdy, które dostosowują aktywne dyferencjały, adaptacyjne zawieszenie powietrzne, eARC i ESC, między innymi, aby dostosować samochód do określonych sytuacji. Cztery tryby, w tym Sport i Sport+, są specjalnie przeznaczone do jazdy po drogach, z dwoma nowymi trybami, Terenu i Terenu+, które zapewniają, że DBX jest gotowy do jazdy w terenie. Choć te tryby zapewniają wyraźne, odrębne ustawienia dla każdego wymagania, dostępne są również całkowicie konfigurowalne ustawienia. Dostosowane do preferencji kierowcy, mogą być powiązane z indywidualnymi kluczykami, aby umożliwić natychmiastowe ustawienie dla wielu użytkowników tego samego Aston Martin DBX.
Możliwości off-road DBX obejmują zdolność do wchodzenia w wodę o głębokości do 500 mm. Jedną z adaptacji, które wprowadzono, aby umożliwić wjazd do tyłu w wodę, jest rura oddechowa w elektronicznym tylnym dyferencjale. Jest to szczególnie konieczne w przypadku sytuacji, takich jak wjazd przyczepy do wody podczas wodowania łodzi.