Rok 2019 był intensywnym czasem dla Aston Martin. Po tym, jak firma zaprezentowała swoje osiągi w wyścigach, weszła na rynek z nowymi limitowanymi modelami, takimi jak Rapide AMR. Ta limitowana edycja Rapide została pokazana na Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 2019 roku.
AMR to skrót od Aston Martin Racing, a ich zwycięstwo w edycji 24h Le Mans w 2016 roku jeszcze bardziej umocniło ich pozycję. W 2017 roku zaprezentowali koncept modelu na Salonie Samochodowym w Genewie, a wersja limitowanej produkcji wygląda prawie identycznie.
Pod maską znajduje się ten sam silnik V12 o pojemności 6.0 litrów, a samochód obiecuje wyglądać i działać jak bezpośredni następca modelu Aston Martin DB11 AMR, mając cztery drzwi. Maksymalna moc wynosi 603 KM, a moment obrotowy osiąga imponujące 630 Nm (464.6 lb-ft), co wystarczy, aby przyspieszyć samochód od 0 do 60 MPH w 4.2 sekundy (0-100 km/h w 4.4s).
Wsparcie w zatrzymywaniu zapewniają hamulce węglowo-ceramiczne, które są oferowane jako standard w średnicy 400 mm z przodu i 360 mm z tyłu.
Wnętrze wypełnione jest luksusowymi elementami, typowymi dla marki Aston Martin. Szwy dopasowane są do koloru nadwozia, dostępnego w AMR Lime lub Galena Silver. Konsola centralna wykonana jest z włókna węglowego, a fotele pokryte są Alcantarą. Na życzenie, Rapide AMR można zamówić z kierownicą One 77. Cena wyjściowa wynosi 240 000 dolarów w USA lub 194 950 funtów w Wielkiej Brytanii.
Aston Martin powraca do Le Mans, aby bronić swojego zwycięstwa z 2017 roku w ikonicznym wyścigu 24-godzinnym, a jednocześnie zaprezentowano najnowszy model w ekscytującej linii AMR. Po DB11 AMR, Aston Martin ujawnia limitowaną edycję Rapide AMR. Ta wersja produkcyjna koncepcji pokazanej na targach w Genewie w zeszłym roku jest ograniczona do zaledwie 210 sztuk.
AMR oznacza Aston Martin Racing, a marka tworzy bezpośrednie powiązania inżynieryjne i estetyczne między swoim udanym zespołem wyścigowym a samochodami drogowymi. Rapide AMR to sportowy samochód, który w komfortowy sposób przewiezie zespół kierowców wyścigowych na tor po drugiej stronie kontynentu, a następnie zmierzy się z trasą, gdy już tam dotrą.
Prezydent i dyrektor generalny Aston Martin, dr Andy Palmer, skomentował: 'AMR wykorzystuje technologię i inspirację z naszego programu motorsportowego, aby wzmocnić sportowe możliwości naszych samochodów drogowych, co widać w Rapide AMR, najbardziej ekstremalnym czterodrzwiowym samochodzie sportowym Aston Martin. Dzięki poprawionej wydajności, ostrzejszej dynamice i bardziej wyrazistym liniom, Aston Martin przeszedł z Rapide na nowe i ekscytujące skrajności.’
W nowym Rapide AMR, który osiąga prędkość do 205 mph, zmiany w stosunku do koncepcji z targów motoryzacyjnych w Genewie w 2017 roku są minimalne; duża i agresywna przednia kratka przypomina ekstremalny model Vantage AMR Pro, przeznaczony tylko na tor. Okrągłe światła do jazdy dziennej przywodzą na myśl ostatnie modele Zagato.
Aerodynamika Aston Martin Rapide AMR została dostosowana do redukcji siły nośnej, zachowując neutralną równowagę, a dodatkowe elementy aerodynamiczne, takie jak splitter, progi, tylny dyfuzor i spoiler na klapie bagażnika, wykonane są z włókna węglowego. Nowa pokrywa silnika z dużymi wlotami wentylacyjnymi również wykonana jest z włókna węglowego, co minimalizuje wagę.
Serce Rapide AMR stanowi naturalnie aspirowany układ napędowy, który czerpie wiele technologii i charakteru z potężnego modelu Aston Martin Vantage GT12. Większe kolektory dolotowe o dostosowanej długości zwiększają przepływ powietrza do silnika V12 o pojemności 6.0 litra, a wraz z nową kalibracją silnika i skrzyni biegów skutkuje to wzrostem mocy. Legendarny silnik V12 generuje teraz 603 KM i 630 NM momentu obrotowego, a nowy czterorurowy układ wydechowy zapewnia donośny dźwięk, który odpowiada oznakowaniu AMR.
Aby wykorzystać całą tę moc i przyspieszyć od 0 do 60 mph w zaledwie 4,2 sekundy (0-100 km/h w 4,4 sekundy), Rapide AMR ma 21-calowe koła – to pierwszy taki rozmiar w Aston Martin – połączone z oponami Michelin Super Sport o ultra wysokich osiągach. Duże, kutego aluminium koła mają wielożebrowy design, który jest nie tylko bardzo sztywny, ale także wspomaga chłodzenie hamulców. Aby dodatkowo wspierać zarządzanie ciepłem hamulców, Rapide AMR wykorzystuje ewolucję systemu chłodzenia z modelu Vanquish S, z zmodyfikowanymi kanałami hamulcowymi i osłonami przeciwpyłowymi.
Standardowo, Aston Martin Rapide AMR wyposażony jest w hamulce ceramiczne węglowe. Mają one średnicę 400 mm z sześcioma tłoczkami z przodu oraz 360 mm z czterema tłoczkami z tyłu, co jest pierwszym przypadkiem, gdy model Rapide otrzymał taką moc hamowania. Węglowe tarcze hamulcowe są również częścią filozofii AMR stosowania lekkich komponentów, przy jednoczesnym zmniejszeniu masy nie-sprężystej, co zauważalnie wpływa na wrażenia z jazdy.
Oprócz nowych opon, hamulców i aerodynamiki, zawieszenie Rapide również przeszło znaczną modernizację. Nowy Rapide AMR jest o 10 mm niższy niż Rapide S, a chociaż zastosowano w nim trzyetapowe adaptacyjne amortyzatory, zostały one całkowicie przeprojektowane, aby stworzyć samochód bardziej skoncentrowany, zwrotny i dynamiczny. Większość tego rozwoju zrealizowano w nowo otwartym Centrum Wydajności AMR w Nürburgring.
Aston Martin Rapide AMR będzie dostępny w trzech różnych schematach wzorniczych. Schematy Standard i Silhouette oferują cztery kolory – Mariana Blue, Scintilla Silver, Lightning Silver i Onyx Black – przy schemacie Standard dodającym akcenty AMR Lime do splittera, progów i tylnego dyfuzora. Schemat Silhouette rezygnuje z akcentów Lime i zamiast tego dodaje kontrastowy pasek w kolorze China Grey lub Clubsport White.
Schemat Signature łączy lakier Stirling Green z akcentami Lime i paskiem Lime dla definiującego wyglądu AMR. Tworzy to najbliższe wizualne powiązanie z zespołem wyścigowym Aston Martin oraz malowaniem jego samochodów wyścigowych.
Wnętrze każdego Aston Martin Rapide AMR odzwierciedla wybrany schemat wzorniczy na zewnątrz, z wstawkami i przeszyciami w kolorach AMR Lime lub Galena Silver. Znajduje się tam pełno-węglowa konsola centralna, a fotele są pokryte Alcantarą – oba te elementy są debiutem w modelu Rapide. Po raz pierwszy dostępna jest również opcjonalna kierownica w stylu One-77. Każdy pojazd ma dyskretne logo AMR wyszyte w siedziskach w kolorze Galena Silver, a każdy samochód będzie dostarczony z limitowaną edycją plakietki inspekcyjnej AMR oraz sygnaturą AMR na węglowych plakietkach progowych.
Oprócz trzech schematów wzorniczych, klienci będą mogli skorzystać z Q by Aston Martin, aby jeszcze bardziej spersonalizować swój samochód.