CEO Aston Martin, dr Ulrich Benz, zaprezentował koncepcję V12 Vantage w 2007 roku podczas spotkania z kilkoma gośćmi, a 15 miesięcy później ujawnił model produkcyjny na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2009 roku.
Łącząc najlepsze podwozie z modelu V8 Vantage z najpotężniejszym silnikiem V12, powstał samochód, który potrafił przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 4,2 sekundy. W momencie premiery był to najlepszy samochód, jaki kiedykolwiek wyprodukowała wciąż zmagająca się z trudnościami brytyjska firma, która dzieliła swoją historię z Fordem i Jaguarem, a w 2007 roku uwolniła się od marki z niebieskim owalem, stając się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.
Design pojazdu w dużej mierze inspirowany był wyścigowym samochodem Aston Martin N24, z jego bocznymi progami i wlotami powietrza z włókna węglowego na masce. Dzięki szerokiej, muszelkowatej kratce i spojlerowi pod dolnym wlotem powietrza, V12 Vantage zachwycał agresywnym wyglądem. Rynkowe szyby i krótki tył podkreślały sportowy charakter.
Wnętrze zawierało elementy inspirowane wyścigami, zwłaszcza opcjonalne stałe siedzenia z włókna węglowego. Zespół wskaźników został ulepszony o jeszcze bardziej czytelne tarcze, co pozwalało kierowcy w pełni skupić się na przekazywanych przez samochód informacjach.
Pod maską Aston Martin zainstalował silnik V12 inspirowany wyścigowym modelem DBRS9. Mimo że silnik był o 100 kg cięższy niż w modelu Vantage V8, samochód mógł być wyposażony w lżejsze części, przez co był tylko o 50 kg cięższy od swojego brata V8.
Aston Martin V12 Vantage, najsilniejszy produkcyjny samochód sportowy w 95-letniej historii marki, zadebiutował na Salonie Samochodowym w Genewie w 2009 roku. Oparty na niezwykle udanym modelu Aston Martin V8 Vantage, V12 Vantage będzie wyposażony w silnik V12 o pojemności 6.0 litrów, generujący 510 KM (380 kW / 517 PS) oraz moment obrotowy 570 Nm (420 lb ft), osiągając prędkość maksymalną 190 mph (305 km/h) i przyspieszając od 0 do 62 mph (0-100 km/h) w czasie 4.2 sekundy.
Najnowsza wersja rodziny Vantage została zaprojektowana z myślą o wyjątkowym charakterze, przyciągając różne gusta kierowców i uzupełniając inne modele w aktualnej ofercie Aston Martin.
Oryginalny koncept Aston Martin V12 Vantage został zaprezentowany gościom podczas otwarcia Aston Martin Design Studio w grudniu 2007 roku. Kontynuując imponującą tradycję wprowadzania koncepcji do produkcji, inżynierowie Aston Martin wprowadzili model V12 Vantage na rynek w zaledwie 12 miesięcy.
Prezes Aston Martin, dr Ulrich Bez, powiedział: „To ostateczna interpretacja wydajności gamy Vantage, łącząca nasz najszybszy model z naszym najmocniejszym silnikiem. Reprezentuje definitywny pakiet do jazdy; oferując spektakularną wydajność, zapewnia emocjonujące i codzienne doświadczenie prowadzenia.
„Aston Martin V12 Vantage ma unikalny charakter, różniący się od naszych innych samochodów. To przyciągnie różne osoby z różnymi gustami, umożliwiając większej liczbie ludzi cieszenie się doświadczeniem Aston Martin.
„To także ilustruje jedną z kluczowych mocnych stron Aston Martin – zdolność do szybkiej reakcji i przekształcania koncepcji i pomysłów w rzeczywistość.”
Zaprojektowany z myślą o skoncentrowanym kierowcy, każdy element Aston Martin V12 Vantage został dopracowany z myślą o czystej przyjemności z jazdy. Dzięki materiałom i komponentom opracowanym w warunkach wyścigowych, a także zastosowaniu lekkiego włókna węglowego, osiągi i zwrotność zostały dopasowane do perfekcji.
Wizualnie zachwycający, Aston Martin V12 Vantage wyraża swój potencjał wydajności poprzez swoje przemyślane proporcje, stworzone dzięki wzmocnionym elementom aerodynamicznym i chłodzącym, które optycznie poszerzają samochód, jednocześnie zachowując tradycyjny, stonowany design Aston Martin. Również zachęcające wnętrze pozwala kierowcy na wydobycie maksymalnej zdolności wydajności z pojazdu, ciesząc się jednocześnie typowym komfortem Aston Martin podczas dłuższych podróży. Wysokie poziomy mocy i momentu obrotowego są dostępne przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika, co sprawia, że Aston Martin V12 Vantage jest responsywny i łatwy w prowadzeniu w każdej sytuacji.
V12 Vantage będzie produkowany w globalnej siedzibie Aston Martin w Gaydon, w hrabstwie Warwickshire, obok modeli DBS, DB9 i V8 Vantage, które powstają w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym, łączącym nowoczesne procesy produkcyjne z tradycyjnym rzemiosłem. Produkcja będzie ograniczona do 1000 egzemplarzy w trakcie cyklu życia samochodu, co czyni Aston Martin V12 Vantage prawdziwie ekskluzywnym samochodem dla kierowców.
Aston Martin V12 Vantage: Wydajność
Zwinność i maksymalna wydajność stanowiły podstawę projektu Aston Martin V12 Vantage, by stworzyć najbardziej ekscytującą wersję modelu Vantage do tej pory. Najmocniejszy silnik Aston Martin łączony jest z najszybszym modelem, tworząc prawdziwie ekscytujący samochód sportowy.
Silnik V12 został inteligentnie umieszczony w kompaktowej formie Vantage, zachowując idealne proporcje. Choć zewnętrzne wymiary V8 Vantage pozostają bez zmian, wewnętrzna struktura z przodu została znacznie zmieniona w okolicach wież zawieszenia, by pomieścić większy silnik, system chłodzenia hamulców oraz podwójny system dolotowy.
Silnik został zaprojektowany w siedzibie Aston Martin w Gaydon, w hrabstwie Warwickshire, a jego montaż odbywa się w dedykowanej fabryce silników w Kolonii, w Niemczech. Aby osiągnąć zamierzony poziom mocy, silnik wyposażony jest w szereg ulepszeń w porównaniu do standardowego silnika V12 o pojemności 6.0 litrów znajdującego się w DB9. Należą do nich port dolotowy „by-pass”, który otwiera się przy 5500 obr/min, zmodyfikowany system indukcji oraz przekształcone porty dolotowe, które poprawiają przepływ powietrza do komory spalania, co zwiększa wydajność.
Naturalnie ssany silnik V12 o pojemności 6.0 litrów generuje 510 KM (380 kW / 517 PS) przy 6500 obr/min i moment obrotowy 570 Nm (420 lb ft), dając kierowcy dostęp do wysokich poziomów mocy i momentu obrotowego przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika. Unikalnym elementem Aston Martin V12 Vantage jest przycisk „Sport”, który pozwala kierowcy wybierać między dwoma trybami napędu.
Domyślny tryb „normalny” zapewnia bardziej progresywną reakcję na gaz, odpowiednią do codziennych sytuacji, takich jak jazda w miastach, w dużym ruchu lub w trudnych warunkach atmosferycznych. Wybierając tryb „Sport”, kierowca otrzymuje ostrzejszą reakcję na gaz oraz sportowy dźwięk wydechu. Ten tryb jest zaprojektowany do bardziej dynamicznej jazdy, gdzie wymagane są szybsze reakcje, wydobywając maksymalną wydajność z pojazdu.
Aston Martin V12 Vantage korzysta z wiodącej w klasie architektury VH (Vertical Horizontal) dostępnej w Aston Martin: lekkiej platformy, która zapewnia znakomitą wytrzymałość, sztywność i korzyści wagowe.
Chociaż silnik V12 waży 100 kg więcej niż silnik standardowego modelu, inteligentne zastosowanie lekkich materiałów i komponentów, w tym hamulców ceramicznych węglowych, lżejszych, kutych kół aluminiowych, lżejszych tylnych paneli bocznych oraz opcjonalnych lekkich siedzeń, sprawiło, że całkowita waga samochodu jest zaledwie o 50 kg większa niż jego V8 brat. Osiągnięta równowaga masy jest prawie idealna (51:49).
Dostępny wyłącznie z sześciobiegową skrzynią manualną, skrzynia biegów korzysta z układu transaxle, aby wspomóc rozkład masy. Ostateczny współczynnik przełożenia Aston Martin V12 Vantage został również zmodyfikowany z 3.909:1 na 3.71:1. Dzięki temu Vantage może w pełni wykorzystać wysokie poziomy momentu obrotowego silnika, co zapewnia elastyczność przy niższych prędkościach obrotowych oraz wysoką prędkość maksymalną 190 mph.
Dla samochodu o tak wyścigowym pedigree, Aston Martin V12 Vantage zaskakuje swoją codzienną użytecznością. Oferując pojemność bagażnika wynoszącą 300 litrów i tradycyjną klapę, w połączeniu z przestronnym miejscem do przechowywania za siedzeniami, podróże i wyjazdy są ułatwione. Zmiany biegów są lekkie i precyzyjne, wymagające minimalnego wysiłku od kierowcy, a dłuższy współczynnik przełożenia końcowego pozwala na maksymalne wykorzystanie dostępnej mocy i momentu obrotowego, poprawiając łatwość prowadzenia. Komunikatywne zawieszenie zapewnia komfort podczas długich podróży, a jednocześnie ekscytujące informacje zwrotne przy energicznej jeździe.
Aston Martin V12 Vantage: Kontrola
Aston Martin jest jedynym producentem samochodów sportowych, który oferuje samochód wyścigowy dla każdej kategorii GT. DBR9 odnosił sukcesy rok po roku na całym świecie w kategorii GT1, w tym wygrane klasowe w Le Mans przez dwa kolejne lata. Klienci regularnie osiągają podium z DBRS9 w kategorii GT3, podczas gdy rok 2008 był rokiem testów i rozwoju dla nowo wprowadzonego modelu Vantage GT2. Model Vantage N24 zdobywał zwycięstwa w klasie GT4 w całej Europie od momentu wprowadzenia w 2006 roku. Wspólnym elementem zarówno samochodów drogowych, jak i wyścigowych jest platforma architektury VH, na której oparty jest Aston Martin V12 Vantage. Składająca się z wyciskanych, prasowanych i odlewanych stopów aluminium, połączonych za pomocą kleju lotniczego, szkielet samochodu współdziała z napędem i zawieszeniem, tworząc niezwykle responsywne doświadczenie z jazdy.
Prawie idealny rozkład masy osiągnięto dzięki skrzyni biegów zamontowanej w transaxle, co pozwala na 85% masy samochodu pomiędzy przednią a tylną osią. Inżynierowie Aston Martin umieścili silnik jak najdalej z tyłu i jak najniżej, aby przyczynić się do rozkładu masy 51:49. Utrzymanie masy w obrębie rozstawu osi Aston Martin V12 Vantage skutkuje niskim momentem bezwładności, tworząc samochód o naturalnej zwinności.
Doskonałe właściwości jezdne są fundamentem Aston Martin V12 Vantage; tylne zawieszenie zostało zmodyfikowane, z bardziej kompaktową konstrukcją sprężyn podwójnej stawki, aby pomieścić szersze połączenie kół i opon, co poprawiło przyczepność i trakcję. Wysokość jazdy Aston Martin V12 Vantage została również obniżona o 15 mm, a twardość sprężyn zwiększona o 45%, podczas gdy stabilizatory poprzeczne są twardsze o 15% (przód) i 75% (tył) w porównaniu do standardowego modelu. Te działania mają na celu obniżenie środka ciężkości samochodu i zmniejszenie ilości przechyłów podczas pokonywania zakrętów, co dodatkowo zwiększa dynamiczne możliwości Aston Martin V12 Vantage.
Piękne, diamentowo obrabiane 19-calowe felgi aluminiowe Aston Martin V12 Vantage są wytwarzane za pomocą procesu kucia, co pozwala zaoszczędzić łącznie 5 kg, co zmniejsza całkowitą wagę samochodu oraz poprawia zarówno komfort jazdy, jak i właściwości jezdne.
Nowe, dziesięcioramienne felgi są pokryte szerszymi oponami Pirelli P Zero Corsa, które zostały zaprojektowane specjalnie dla Aston Martin V12 Vantage, umożliwiając generowanie najwyższych sił bocznych spośród wszystkich Aston Martin; możliwe jest osiągnięcie szczytowych wartości do 1.3g.
Aston Martin V12 Vantage jest standardowo wyposażony w hamulce Carbon Ceramic Matrix (CCM), zapewniające ogromną moc hamowania. Czerpiąc korzyści z właściwości włókna węglowego, hamulce CCM są nie tylko twardsze od konwencjonalnych tarcz żeliwnych, ale również szybciej rozpraszają ciepło, co prowadzi do mniejszego blaknięcia podczas długotrwałej, dynamicznej jazdy.
Ducty powietrzne umieszczone w dolnej kratce przedniej dostarczają powietrze bezpośrednio do tarcz, aby wspomóc chłodzenie i optymalizować wydajność hamowania.
Tarczę hamulcowe CCM w Aston Martin V12 Vantage mają średnicę 398 mm z przodu i 360 mm z tyłu, podczas gdy zaciski hamulcowe wyposażone są w sześć tłoków z przodu oraz cztery z tyłu, mając większą powierzchnię klocka hamulcowego w porównaniu do V8 Vantage. Hamulce CCM są o około 12.5 kg lżejsze od konwencjonalnych hamulców, co redukuje nie tylko całkowitą wagę samochodu, ale także masę niesprężystą. To przynosi korzyści w zakresie komfortu jazdy i właściwości jezdnych, a niższa masa obrotowa pomaga poprawić przyspieszenie.
W zgodzie z charakterem Aston Martin V12 Vantage, zmieniony system Dynamic Stability Control (DSC) pozwala kierowcy, poprzez trzy tryby pracy, zarządzać tym, jak system interweniuje w bardziej wymagających sytuacjach drogowych.
W domyślnym trybie DSC jest automatycznie włączony. Naciśnięcie przycisku DSC przez dwie sekundy aktywuje „tryb torowy”, co zwiększa sposób oraz próg interwencji systemu, pozwalając kierowcy odkrywać granice znacznych możliwości manewrowych samochodu. Naciśnięcie przycisku przez cztery sekundy całkowicie wyłącza DSC.
Aston Martin V12 Vantage: Design
Oparty na oszałamiającym modelu V8 Vantage, który zadebiutował w 2005 roku, Aston Martin V12 Vantage subtelnie sugeruje swoje sportowe ambicje przez kontrolowaną agresję i niższy, wyrazisty wygląd. Jest produkowany w globalnej siedzibie Aston Martin w Gaydon, w hrabstwie Warwickshire, gdzie wszystkie Aston Martiny korzystają z najlepszych poziomów rzemiosła, połączonych z najnowocześniejszą technologią.
Unikając zmian czysto kosmetycznych, każdy zmodyfikowany element Aston Martin V12 Vantage został dostosowany w celu poprawy dynamiki pojazdu. Wiedza zdobyta podczas programu wyścigowego N24 zaowocowała zmianami w nadwoziu, które mają na celu zwiększenie docisku przy jednoczesnym nie zwiększaniu współczynnika oporu powietrza samochodu. Każda forma podąża za swoimi wymaganiami funkcjonalnymi, a także przyczynia się do oszałamiającego designu – zmodyfikowany przedni splitter kieruje powietrze chłodzące do hamulców i chłodnicy, jednocześnie zwiększając docisk aerodynamiczny. Żaluzje na masce usuwają ciepło z komory silnika i pomagają zwiększyć docisk z przodu, ograniczając ciśnienie powietrza gromadzącego się pod maską. Nowe progi boczne pochodzące z wyścigowego modelu N24 kierują powietrze w stronę tyłu samochodu, zamiast pod nim, co zmniejsza unoszenie tylnych części. Bardziej wyraźny „flip” bagażnika oraz nowy tylny dyfuzor z włókna węglowego współdziałają z nowym systemem spodu tylnego, aby kierować powietrze przez nowy, dużej pojemności chłodnicę oleju i utrzymywać obszar niskiego ciśnienia pod tyłem samochodu, co zwiększa docisk i wspomaga przyczepność.
Uzupełniając napinający zewnętrzny wygląd, wnętrze Aston Martin V12 Vantage sugeruje dynamiczne możliwości samochodu. Opcjonalne siedzenia z włókna węglowego i kompozytu Kevlar® zapewniają kierowcy wsparcie podczas dynamicznej jazdy, jednocześnie pozostając wygodnymi podczas długich podróży. Oszczędzając 17 kg na samochód, siedzenia, które są produkowane przez dostawcę dla branży motorsportowej i lotniczej, są ręcznie wykańczane przez rzemieślników w zakładzie produkcyjnym w Gaydon.