Kiedy Aston Martin zaprezentował model Vantage V12 Roadster z 2022 roku, ogłosił, że wyprodukuje jedynie 249 sztuk, co było tylko jednym z kluczowych szczegółów tego brytyjskiego roadstera.
Podczas gdy świat szykował się na przesiadkę do elektrycznych supersamochodów lub przynajmniej do tych zelektryfikowanych, Aston Martin stworzył pojazd skierowany bezpośrednio do klientów, którzy doceniają emocje związane z silnikami spalinowymi. A jeśli wersja coupe była bardziej nastawiona na osiągi na torze, to wersja z otwartym dachem miała na celu wzbogacenie doświadczenia jazdy po otwartych drogach.
Dzięki niepowtarzalnemu wyglądowi przedniego grilla, Vantage V12 Roadster ostrzegał innych kierowców, że zostaną wyprzedzeni w mgnieniu oka. Co więcej, dolny zderzak z włókna węglowego oraz opływowe reflektory nie pozostawiały wątpliwości co do jego agresywnego charakteru. Z profilu, szerokobryłowy Vantage Roadster ujawniał swoje 21-calowe felgi wykonane z lekkiego stopu, oponami 275/35 R21 z przodu i 315/30 R21 z tyłu. W odróżnieniu od coupe, wersja z otwartym dachem nie miała standardowego skrzydła na tylnej klapie, ale istniała możliwość jego zamontowania jako opcja.
Jak w przypadku jej coupe, Vantage V12 Roadster mógł pomieścić jedynie dwóch pasażerów w kabinie. Producent samochodu zamontował parę sportowych foteli, które były lżejsze o 7,3 kg niż te w poprzednim modelu Vantage Roadster. Aby jeszcze bardziej podkreślić sportowy charakter pojazdu, Aston Martin dodał wykończenia z włókna węglowego na desce rozdzielczej, konsoli centralnej, centralnym panelu i drzwiach. Para dużych łopatek za kierownicą pomagała kierowcy ręcznie kontrolować zmiany biegów, jeśli sobie tego życzył.
Pod karoserią pojazdu krył się silnik o mocy 700 PS (690 hp), który przekazywał moc na tylne koła za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów oraz elektronicznie sterowanego dyferencjału o ograniczonym poślizgu.
Aston Martin zaprezentował nowy model V12 Vantage Roadster – wyjątkowy i ultra ekskluzywny samochód w ograniczonej produkcji, łączący ekscytujące osiągi najsilniejszego Aston Martina Vantage, jaki kiedykolwiek stworzono, z wolnością i zmysłowym pobudzeniem jazdy bez dachu.
Produkcja jest ściśle ograniczona do zaledwie 249 egzemplarzy na całym świecie, z wszystkimi sprzedanymi przed premierą. Aston Martin V12 Vantage Roadster wyróżnia się niezwykłą kombinacją dramatycznego, szerokiego designu nadwozia, niskiego zawieszenia o szerokim rozstawie kół i – po raz pierwszy w Vantage Roadster – potężnego silnika V12 Twin-Turbo o pojemności 5,2 litra. Dzięki oszałamiającej prędkości na prostych i nieprzefiltrowanemu ryku sonornego silnika 12-cylindrowego o mocy 700KM, V12 Vantage Roadster podnosi doświadczenie jazdy z otwartym dachem na niespotykanie wysoki poziom.
Roberto Fedeli, dyrektor techniczny Aston Martin, powiedział: „Pracowaliśmy bardzo ciężko, aby V12 Vantage Roadster miał tę samą moc i dynamikę, które charakteryzują V12 Vantage, jednocześnie przewyższając go pod względem surowych emocji, jakie można osiągnąć tylko podczas jazdy bez dachu. Z większą mocą i momentem obrotowym niż jakikolwiek wcześniejszy Vantage Roadster, szerokim podwoziem z precyzyjnie dostosowanym zawieszeniem oraz do dziesięciu razy większym dociskiem niż produkcyjny Vantage Roadster, to zapierająca dech w piersiach maszyna stworzona dla naszych najbardziej entuzjastycznych klientów”.
Kluczowym elementem tego ekscytującego doświadczenia jazdy jest siła silnika. Osiągając 700KM przy 6500 obr./min i 753Nm momentu obrotowego przy 5500 obr./min, czterozaworowy silnik V12 o kącie 60 stopni i pojemności 5,2 litra jest prawdziwą siłą natury. Z mocą 372KM na tonę i nieskończonym wrażeniem dostarczania, które łączy bezwysiłkową reakcję na gaz z epickim przyspieszeniem, każde naciśnięcie pedału gazu V12 Vantage Roadster prowadzi do niezapomnianego zastrzyku adrenaliny.
Przyspieszając z miejsca do 60mph w zaledwie 3,5 sekundy i osiągając prędkość maksymalną 200mph, V12 Vantage Roadster zajmuje najwyższą pozycję wśród sportowych samochodów z otwartym dachem. Dzięki 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów ZF i mechanicznemu dyferencjałowi o ograniczonym poślizgu (LSD) umieszczonemu z tyłu, samochód zachowuje czystość i równowagę konstrukcji napędu na tylne koła z silnikiem umieszczonym centralnie z przodu. Optymalizacja kalibracji skrzyni biegów minimalizuje czas zmiany biegów i maksymalizuje interakcję z kierowcą, podczas gdy adaptacyjne oprogramowanie w systemie sterowania skrzyni monitoruje warunki pracy i wymagania kierowcy, aby wzmocnić odczucie reakcji i kontroli.
V12 Vantage Roadster dzieli te same elementy zawieszenia co V12 Vantage, ale jego adaptacyjne amortyzatory zostały dostosowane indywidualnie. Dynamika V12 Vantage Roadster została dopracowana do najwyższego poziomu. Kalibracja układu kierowniczego odzwierciedla tę znaną z V12 Vantage, aby zapewnić maksymalne odczucie sterowania i szybką reakcję, co ożywia samochód w zakrętach, a każde wejście w zakręt jest wyczuwalne.
Podobnie jak V12 Vantage, V12 Vantage Roadster posiada standardowo mocne hamulce węglowo-ceramiczne (CCB). Przednie tarcze mają średnicę 410 mm i grubość 38 mm, a ich siłę zaciskają 6-tłoczkowe zaciski, podczas gdy tylne tarcze o średnicy 360 mm i grubości 32 mm są połączone z 4-tłoczkowymi zaciskami. Dzięki zwiększonej sile hamowania i ogromnej odporności na przegrzewanie, technologia CCB pozwala również zaoszczędzić 23 kg masy niesprężynowej w porównaniu do hamulców stalowych, co korzystnie wpływa na reakcję układu kierowniczego i jakość jazdy.
Aby jeszcze bardziej zmniejszyć masę, przedni zderzak, klapa silnika, przednie błotniki i progi V12 Vantage Roadster zostały wykonane z włókna węglowego, a tylny zderzak i pokrywa bagażnika z materiału kompozytowego o niskiej wadze. Dodatkowe oszczędności osiągnięto dzięki zastosowaniu lekkiego akumulatora i specjalnego układu wydechowego z centralnym montażem, wykonanym z lekkiej stali nierdzewnej o grubości 1 mm. Dostosowany, aby zapewnić V12 Vantage Roadster donośny dźwięk, który pasuje do jego wyglądu, nowy system waży o 7,2 kg mniej niż wydech Vantage Roadster.
To wskazuje na potężne osiągi V12 Vantage Roadster, że jego dramatyczna forma jest napędzana funkcją. Na przykład imponująca sylwetka szerokiego nadwozia jest niezbędna do pomieszczenia zawieszenia o szerokim rozstawie kół, które jest o 40 mm szersze niż w Vantage. Nowy design przedniego zderzaka, wyposażony w pełno-szerokości splitter, generuje dodatkowy docisk i równowagę aerodynamiczną, podczas gdy zwiększone chłodzenie osiągnięto dzięki przekształconemu przedniemu grillowi, który jest o 25% większy, oraz otworowi wentylacyjnemu w klapie silnika w kształcie podkowy.
Wydajność aerodynamiczna również wpływa na nowe, rzeźbione progi z jednego kawałka i tylny zderzak, który jest wyposażony w zintegrowany dyfuzor – którego skuteczność została poprawiona dzięki trasowaniu centralnie zamontowanego układu wydechowego z podwójnymi końcówkami. W przeciwieństwie do V12 Vantage, V12 Vantage Roadster nie posiada dramatycznego tylnego skrzydła w standardzie, chociaż można je zamówić jako opcję. Ci, którzy wolą bardziej stonowany wygląd, mogą to zrobić, mając pewność, że aerodynamika jest zachowana dzięki szczegółowemu zarządzaniu przepływem powietrza pod nadwoziem.
Ostateczne wizualne akcenty pojawiają się w postaci imponujących 21-calowych felg aluminiowych, które są oferowane w dwóch wykończeniach: matowej czerni lub matowej czerni z diamentowym szlifowaniem. Dostępna jest również opcjonalna lekkotona felga wykonana z metalu, zarówno w matowej czerni, jak i w matowej czerni z diamentowym szlifowaniem, co pozwala zaoszczędzić dodatkowe 8 kg masy niesprężynowej. Opony wysokowydajne Michelin Pilot 4S – 275/35 R21 z przodu i 315/30 R21 z tyłu – są standardowym wyposażeniem wszystkich felg.
Jako flagowy model serii Vantage, V12 Roadster wyposażony jest w fotele Sports Plus obszyte pełną skórą semi-anilinową, z wzorem pikowania 'Wings’ standardowo. Opcjonalnie można zamówić fotel performance z włókna węglowego z odsłoniętą powłoką z włókna węglowego i manualnym 6-stopniowym ustawieniem dla tych, którzy szukają ostatecznego dynamicznego designu i maksymalnego wsparcia podczas jazdy sportowej, co również pozwala zaoszczędzić 7,3 kg bez kompromisów w kwestii komfortu pasażerów.
Klienci Aston Martin V12 Vantage Roadster mogą dodatkowo zwiększyć ekskluzywność swojego samochodu, korzystając z usług indywidualnej personalizacji marki Q by Aston Martin, obejmującej wszystko, od uderzających grafik zewnętrznych po skórę w plecionkach. Dzięki dużemu wykorzystaniu odsłoniętego włókna węglowego w swoim designie, V12 Vantage Roadster doskonale nadaje się do szerokiej oferty lakierów od Q by Aston Martin: Commission, które zmieniają wygląd w różnych warunkach oświetleniowych, tworząc spektakularny efekt odsłoniętych paneli z włókna węglowego.
Marek Reichman, dyrektor kreatywny Aston Martin, dodaje: „Z perspektywy projektowej, V12 Vantage Roadster to połączenie żywej rzeźby i fizjologii, takiej jak funkcje elitarnego biegacza lub wyścigowego konia. Z jednej strony, podobnie jak systemy ich organizmów, które są opracowane, aby radzić sobie z obciążeniem szczytowej wydajności i współpracować w celu zwiększenia efektywności i mocy przy użyciu tlenu, V12 Vantage Roadster został zaprojektowany, aby maksymalizować korzyści płynące z przepływu powietrza do, przez i wokół samochodu. A z drugiej strony, dla naszych kierowców stworzyliśmy ten wyjątkowy sportowy samochód z otwartym dachem dla tych, którzy pragną emocji i dramatyzmu. Ta platforma dała nam możliwość stworzenia współczesnego wizualnego oświadczenia intencji. Wynik to żywa, oddychająca, prowadząca rzeźba z poziomem kontroli na wyciągnięcie ręki”.