Aston Martin Vantage S został wprowadzony na rynek pod koniec 2013 roku jako następca modelu V12 Vantage. Jednak zmiana w nazwie to nie jedyna różnica.
Aston Martin Vantage S z 2013 roku został zaprojektowany w oparciu o pomysł Henrika Fiskera z 2005 roku, ale z lepszymi komponentami mechanicznymi. Kształt samochodu był podobny do jego poprzednika, ale różnice były widoczne na masce, gdzie liczne wloty powietrza pomagały w chłodzeniu potężnego silnika V12. Oprócz hipersamochodu One-77, był to najszybszy Aston Martin, jaki kiedykolwiek wyprodukowano w momencie jego wprowadzenia na rynek.
Vantage S nie był samochodem GT, jak jego brat bliźniak Vanquish. Został stworzony z wykorzystaniem technologii wyścigowych, z komorami spalania obrabianymi CNC i pustymi wałkami rozrządu w celu zmniejszenia ich bezwładności. To tylko kilka przykładów tego, co inżynierowie Aston Martin zrobili w silniku 6.0-litrowym AM28. W zakresie skrzyni biegów, Vantage S miał nowo opracowaną skrzynię biegów stworzoną we współpracy z włoską firmą Oerlikon Graziano. Zredukowano jej wagę o 25 kg (55 lbs) w porównaniu do starszej wersji. Dodatkowo, ponieważ skrzynia biegów była zamontowana na tylnej osi, przyczyniło się to do zmniejszenia obciążenia tylnej części pojazdu. Kierowca mógł pozostawić skrzynię w trybie automatycznym lub zmieniać biegi za pomocą dwóch łopatek umieszczonych za kierownicą.
Wnętrze samochodu było wyjątkowe, z minimalistycznym designem, ale wykorzystującym drogie i specjalne materiały, takie jak włókno węglowe, aluminium i Alcantara. Samochód oferował wszystkie udogodnienia komfortowe dla relaksującej jazdy, ale został stworzony głównie z myślą o osiągach. Był lżejszy od Vanquisha o ponad 200 kg (440 lbs), co czyniło go szybszym.
Aston Martin wprowadza ekstremalną wydajność samochodów sportowych z nowym modelem Aston Martin V12 Vantage S. Przyspiesza od 0 do 60 mph (0-100 km/h w 3,9 sekundy) w zaledwie 3,7 sekundy, co podkreśla jego status nie tylko jako najszybszego produkcyjnego samochodu marki, ale także jako najmocniejszego Vantage w bogatej historii Aston Martin, która trwa już 100 lat.
Nowy samochód zastępuje wysłużony model V12 Vantage na rynkach na całym świecie i, z wyjątkiem hipersamochodu One-77, jest najszybszym samochodem Aston Martin, jaki kiedykolwiek oferowano.
Zapewniając najbardziej intensywne, a jednocześnie angażujące doświadczenie jazdy, nowy Aston Martin V12 Vantage S oferuje wyjątkową zwinność sportową, wspartą znakomitym komfortem na długich dystansach.
Wyposażony w nowy silnik V12 Aston Martin AM28 o mocy 573 PS, z najnowszą generacją systemu zarządzania silnikiem Bosch, samochód osiąga prędkość 205 mph.
Moment obrotowy przy pełnych obrotach i przy niskich obrotach również znacząco się poprawił. Przy 620 Nm dostępnych przy 5,750 obr./min – w porównaniu do 570 Nm wcześniej – Aston Martin V12 Vantage S nie zawiedzie. Co ważne, moment obrotowy przy niskich obrotach – mierzony przy zaledwie 1,000 obr./min – wzrasta z 440 Nm do 510 Nm. To pozwala na spłaszczenie i zwiększenie krzywej momentu obrotowego, co znacznie poprawia prowadzenie.
Dyrektor Generalny Aston Martin, dr Ulrich Bez, powiedział: „Nowy V12 Vantage S to po prostu czysty Aston Martin. Jest ekstremalny w swoim charakterze, ale jednocześnie naprawdę ponadczasowy w swoim języku projektowania. Uczenie się z naszych sukcesów na torze wpływa na rozwój tego typu samochodu i jestem dumny z wprowadzenia na rynek tak ekscytującego samochodu sportowego w naszym stuleciu.”
Technologia wyścigowa przenika DNA Aston Martin V12 Vantage S, na przykład zaawansowane komory spalania CNC oraz puste wałki rozrządu to tylko dwa przykłady technologii torowej, które znajdują zastosowanie na drogach.
Kolejnym wyraźnym przykładem jest nowa skrzynia biegów w nowym samochodzie. Sportshift™ III AMT (automatyczna skrzynia biegów) jest znaczącym rozwojem zautomatyzowanej skrzyni biegów, która występuje w obecnym modelu V8 Vantage S.
Zaprojektowana i skonstruowana z myślą o maksymalnym wykorzystaniu sportowego potencjału silnika V12, nowa skrzynia Sportshift™ III z hydraulicznie sterowanym automatem oferuje zmiany biegów w stylu motorsportowym, aby zapewnić optymalne osiągi i efektywność. Jednostka jest również znacznie lżejsza od wcześniejszej sześciobiegowej skrzyni manualnej – oszczędzając 25 kg.
Ta technologia pochodzi z wyścigów i jest sprawdzona w samochodach wyścigowych Aston Martin Racing, które zdobywają nagrody w klasach Vantage GT4, GT3 i GTE – zapewnia doskonałą kontrolę nad pojazdem z minimalnym opóźnieniem momentu obrotowego oraz precyzyjne i szybkie zmiany biegów.
Transaksja Sportshift™ III od ekspertów w dziedzinie skrzyń biegów Oerlikon Graziano dołącza do obszernej gamy nowych rozwiązań skoncentrowanych na sporcie i torze, które zapewniają, że Aston Martin V12 Vantage S jest w pełni przygotowany do wykorzystania ogromnego potencjału wydajności swojego silnika AM28 o pojemności 6.0 litrów z naturalnym zasilaniem.
Debiut adaptacyjnego zawieszenia o trzech poziomach – kolejny 'pierwszy raz’ dla rodziny Vantage – pozwala kierowcy precyzyjniej dostosować dynamiczny charakter samochodu. Tryby 'Normal’, 'Sport’ i 'Track’ oferują szeroki zakres wydajności dynamicznej, która może być dostosowana do wymagań kierowcy. System również reguluje poziom wspomagania kierownicy.
Obok rozszerzonego systemu adaptacyjnego zawieszenia znajduje się tryb 'Sport’, uruchamiany przez przycisk na konsoli centralnej, który zmienia reakcję na gaz, prędkość i czas zmiany biegów oraz dźwięk wydechu, aby ponownie dostosować charakter samochodu do wymagań kierowcy.
Całkowicie nowy system wydechowy – pochodzący z hipersamochodu One-77 – jest lżejszy, mniejszy, a co najważniejsze, jeszcze bardziej soczysty niż w poprzednim modelu.
ZF Servotronic z wspomaganiem siły kierownicy również jest nowością. Z szybszym stosunkiem 15:1 jest połączony z przyciskiem adaptacyjnego zawieszenia i oferuje dwustopniowe wspomaganie kierownicy, które najlepiej dostosowuje się do ustawień 'Sport’ lub 'Normal’, generowanych przez System Adaptacyjnego Zawieszenia.
Czysta moc, pięknie zaprezentowana
Aston Martin V12 Vantage S został zaprojektowany na nowo, aby odzwierciedlić swoją pozycję jako flagowy model nowej serii Vantage.
Najbardziej widoczną zmianą jest zapewne osłona chłodnicy, która rezygnuje z charakterystycznych aluminiowych łopatek – zastępując je nowym układem z włókna węglowego, który obejmuje sportową siateczkę z czarnego włókna węglowego lub srebrną siateczkę tytanową. Stworzona w celu maksymalizacji przepływu powietrza do silnika V12, nowa osłona chłodnicy inspirowana jest wyjątkowym projektem CC100 Speedster, nazywanym DBR100, który zadebiutował na 24-godzinnych zawodach w Nürburgring na początku miesiąca i sygnalizuje nową erę języka projektowego Aston Martin.
Inne wskazówki wskazujące na nowość samochodu to debiut nowych lekkich, kutych aluminiowych kół dziesięcioramiennych oraz subtelny a zarazem charakterystyczny pakiet grafiki zewnętrznej, który obejmuje dach malowany na czarno oraz częściowo malowany panel bagażnika.
Nowy Aston Martin V12 Vantage S oczywiście zachowuje te same kompaktowe proporcje i muskularną sylwetkę, co jego poprzednik, podczas gdy cechy takie jak wyraźne wentylacje na masce i poszerzone nadkola podkreślają jego sportowe zdolności.
Wnętrze, podobnie jak na zewnątrz, zostało zaprojektowane, aby odzwierciedlić jego potężną naturę. Nowy styl siedzeń z opcjami Sport oraz lekkich siedzeń z włókna węglowego, poprawiona konstrukcja szwów i detale, dwa rodzaje skóry – Luxmill i pół-anilinowa – oraz możliwość dodania Alcantary prezentują nabywcom V12 Vantage S ekscytującą gamę opcji wykończenia.
Opcjonalny pakiet wnętrza z włókna węglowego, który dodaje ten materiał do deski rozdzielczej i chwytników drzwi, oraz po raz pierwszy dostępność czarnych pedałów w Aston Martin V12 Vantage S, dodatkowo zwiększa możliwości personalizacji dla tych, którzy szukają naprawdę wyjątkowego samochodu sportowego.
Dr Bez dodał: „Nowy V12 Vantage S to nasz najbardziej ekstremalny model Vantage do tej pory – zaprojektowany, aby przenieść osiągi i technologię wyścigową na otwarte drogi. To nasz najpotężniejszy silnik w pięknie skrojonym garniturze. Jest elegancki, ale brutalny, a jednocześnie łatwy w prowadzeniu. Ma wszystko, co definiuje Aston Martin: moc, piękno i duszę!”