ASTON MARTIN V8 Vantage Roadster 2008-2012

ASTON MARTIN V8 Vantage Roadster 2008-2012

Przejdź do galerii zdjęćASTON MARTIN V8 Vantage Roadster 2008-2012

Był to ostatni model Aston Martin wprowadzony na rynek pod zarządem Forda, który cieszył się sukcesem dzięki nowym technologiom znanym zewnętrznym producentom.

V8 Vantage zawsze był pojazdem, który dostarczał emocji, a Aston Martin nie chciał tego stracić. Choć purzyści motorsportu twierdzili, że kabriolet jest cięższy i mniej sztywny niż coupe, dział marketingu wiedział, że to pojazd, na który jest zapotrzebowanie. Połowa V8 Vantage została sprzedana jako Volante lub Roadster.

Na zewnątrz producent nie czuł potrzeby wprowadzania zmian. To był ten sam samochód, ale dostępny z nowymi standardowymi i opcjonalnymi 19-calowymi lekkimi felgami o 20 szprychach. Jego dach był elektrycznie sterowany i mógł zniknąć w 23 sekundy przy prędkościach do 48 km/h (30 mph).

Wnętrze zostało znacznie zmodyfikowane i przypominało większego brata, model DBS. Zawierało nową konsolę centralną z gniazdem na kluczyk. Zastosowano w nim nietypowy sposób uruchamiania, polegający na włożeniu kluczyka i naciśnięciu przycisku. Rzadziej spotykane było także użycie przycisków i elementów Forda w luksusowym GT.

Jednak prawdziwe zmiany miały miejsce pod nadwoziem. Aston Martin zwiększył pojemność silnika z 4.3 litra do 4.7 litra, zwiększając średnicę cylindra. Silnik generował o 11% więcej mocy niż jego poprzednik i był połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów produkcji Graziano. Na liście opcji znajdowała się automatyczna skrzynia biegów sześciobiegowa. System sterowania skrzynią biegów opracowała firma Magneti-Marelli, a w odróżnieniu od poprzednika, oferowała płynne zmiany biegów.

Aston Martin V8 Vantage – pierwotnie zaprezentowany z szerokim uznaniem na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2005 roku – otrzyma istotne ulepszenia techniczne, potwierdzające pozycję tego auta jako jednego z najbardziej pożądanych i ekscytujących samochodów sportowych na świecie.

Choć charakterystyczny i nagradzany kształt Aston Martin V8 Vantage pozostaje nietknięty, pojazd zyskał szereg technicznych zmian, w tym znacznie zwiększoną moc silnika dzięki nowej jednostce 4.7 litra zarówno w wersji Coupe, jak i Roadster. Inne zmiany obejmują poprawione osiągi dynamiki, które w pełni wykorzystują zwiększoną moc i moment obrotowy, udoskonalone oprogramowanie skrzyni biegów Sportshift™ oraz nową opcję sportowego zawieszenia.

Silnik V8 o pojemności 4.7 litra generuje moc 420 KM (wzrost o 11% w porównaniu do poprzedniego silnika 4.3 litra) i dostarcza maksymalny moment obrotowy 470 Nm (wzrost o 15%), co zapewnia Aston Martin V8 Vantage nowe rezerwy mocy w średnim zakresie, poprawiony czas przyspieszenia 0-100 km/h wynoszący 4.7 sekundy oraz prędkość maksymalną 180 mph (288 km/h). Zintegrowana europejska wydajność paliwowa i emisja CO2 również poprawiły się o 13% (Sportshift™).

Wewnątrz wprowadzono zmiany obejmujące nową konsolę środkową oraz zaktualizowane elementy sterujące, a także wprowadzenie ECU, który zastępuje poprzedni klucz V8 Vantage. Na zewnątrz znany projekt Aston Martin V8 Vantage został wzbogacony o nową gamę standardowych i opcjonalnych 19-calowych felg aluminiowych.

Dyrektor generalny Aston Martin, dr Ulrich Bez, powiedział: „Kontynuowany rozwój i ewolucja naszej unikalnej architektury VH (Pionowo-Poziomej) przyniosły jeszcze wyższe poziomy wyrafinowania i dynamiki w całej naszej ofercie.

„Dzięki nowemu silnikowi 4.7 litra i związanym z nim zmianom, podnieśliśmy Aston Martin V8 Vantage na nowe poziomy wydajności, tworząc jeszcze bardziej pożądany samochód sportowy.

„Aston Martin V8 Vantage jest teraz najpopularniejszym modelem w naszej historii i jesteśmy pewni, że te zmiany nadal będą cieszyć zarówno nowych, jak i dotychczasowych klientów.”

Silnik

Udoskonalenia osiągów osiągnięto dzięki starannie opracowanym zmianom w słynnym silniku V8 Aston Martin.

Średnica cylindra i skok zwiększono odpowiednio z 89 mm do 91 mm i z 86 mm do 91 mm, co daje całkowitą pojemność 4735 cc.

Zwiększenie średnicy cylindra umożliwiło przejście na wkładki cylindrowe, które zostały osadzone w wstępnie obrobionej aluminiowej bloku, co pozwoliło na cieńsze wkładki w porównaniu do konstrukcji odlewanej 4.3-litrowego silnika.

Nowy stalowy wał korbowy zapewnia 91 mm skoku i zawiera nowe otwory w przeciwwagach, co redukuje masę obrotową i poprawia przepływ powietrza wewnętrznego. Nowe stalowe korbowody i odlewane aluminiowe tłoki dopełniają zmiany związane z pojemnością.

Inne kluczowe zmiany obejmują poprawę efektywności systemu smarowania z suchą miską olejową, w tym nową odlewaną miskę z punktami poboru oleju przeniesionymi z przodu i tyłu na boki. Głowice cylindrów zostały zmodyfikowane z nowym portem dolotowym i zwiększoną średnicą zaworu dolotowego z 34.9 mm do 35.9 mm. Dolot został zmodyfikowany, aby dopasować go do nowego portu, optymalizując przepływ powietrza.

Przekładnia

Przekładnie Aston Martin V8 Vantage również przeszły zmiany, aby poprawić osiągi i poradzić sobie z wyższymi poziomami mocy i momentu obrotowego. Zarówno standardowa manualna skrzynia biegów, jak i opcjonalna skrzynia Sportshift™ korzystają z zmodyfikowanego sprzęgła i koła zamachowego, co redukuje wysiłek na pedale sprzęgła i pozwala zaoszczędzić 0.5 kg, zmniejszając masy obrotowe w układzie napędowym, a tym samym zwiększając reakcję silnika.

Przekładnia Sportshift™ Aston Martin przeszła szereg specyficznych zmian, aby poszerzyć możliwości skrzyni biegów, oferując klientom większy komfort i wygodę oraz sportowe możliwości. Zmiany obejmują zrewidowaną strategię sterowania, pozwalającą przekładni, a nie silnikowi, decydować, jak najlepiej wykorzystać moment obrotowy silnika w celu optymalizacji osiągów i dostarczenia mocy płynnie i konsekwentnie.

Oprogramowanie 'Dual Throttle Map’ również znalazło się w standardzie. Gdy wybierany jest tryb 'Komfort’, silnik reaguje w łagodniejszy, bardziej progresywny sposób na wskazania gazu kierowcy, a w domyślnym trybie 'Sport’ mapowanie gazu jest bardziej agresywne, co daje bardziej dynamiczne i sportowe odczucie.

Sportshift™ ma teraz również zdolność do przyjmowania sygnałów z kierownicy, co umożliwia utrzymanie biegu, gdy samochód pokonuje zakręt oraz wykrywanie zjazdu ze wzniesienia, co pozwala na utrzymanie niskiego biegu, maksymalizując działanie hamowania silnikiem.

Zawieszenie

Wprowadzono szereg ulepszeń w układzie jezdnym i zawieszeniu Aston Martin V8 Vantage, aby poprawić kontrolę nad nadwoziem i jakość jazdy przy niskich prędkościach; umożliwiając kierowcy w pełni wykorzystać zwiększony potencjał wydajności.

Wiele z ulepszonych podzespołów, które pierwotnie wprowadzono w Aston Martin V8 Vantage Roadster, zostało przeniesionych do wersji Coupe, w tym zmodyfikowane górne mocowania amortyzatorów i gumy ograniczające. Dodatkowo, twardość sprężyn przednich zwiększono o 11% z przodu i o 5% z tyłu.

Geometria kierownicy również została zmodyfikowana, aby poprawić odczucia z prowadzenia, podczas gdy gumy wahaczy dolnych z przodu zostały usztywnione o 22%, co zapewnia lepszą reakcję kierownicy i prowadzenie.

Aston Martin V8 Vantage korzysta teraz również z amortyzatorów Bilstein w standardzie; te niskotłumione amortyzatory poprawiają poziom dynamiki i jakość jazdy.

Design i opcjonalne wyposażenie

Jako opcja dla obu wersji Coupe i Roadster wprowadzono nowy Pakiet Sportowy, który obejmuje odlewane lekkie felgi aluminiowe, które wspierają niższą masę niesprężystą, dostosowane amortyzatory Bilstein z lepszą odpowiedzią dynamiczną, wzmocnione sprężyny oraz zmieniony tylny stabilizator (tylko Coupe). Pakiet Sportowy ma na celu oferowanie większej zwinności, lepszej kontroli nad nadwoziem przy dużych prędkościach oraz precyzyjnego odczucia dla najbardziej entuzjastycznych kierowców.

Chociaż nagradzany zewnętrzny design Aston Martin V8 Vantage pozostaje w dużej mierze bez zmian, jako standard wprowadzono nową 20-ramienną 19-calową felgę aluminiową, z opcjami wykończenia w srebrnym diamentowym lub grafitowym kolorze, dając klientom maksymalny wybór. Alternatywnie, jako część opcji Pakietu Sportowego, zostanie dostarczona lekka felga aluminiowa pięcioramienna.

W kabinie wprowadzono nową konsolę środkową wykonaną z odlewanego cynku z wykończeniem grafitowym, a także nowy ECU – po raz pierwszy zaprezentowany w Aston Martin DBS w 2007 roku. ECU – wykonane ze szkła, polerowanej stali nierdzewnej i poliwęglanu – zastępuje klucz używany wcześniej w Aston Martin V8 Vantage. Zaktualizowany pojazd zawiera również nowy system nawigacji z twardym dyskiem (HDD), oferujący szybsze przetwarzanie tras, dodatkowe funkcje i lepszą grafikę. Pełna integracja z ipod/MP3 pozostaje standardowym wyposażeniem.

Po raz pierwszy zaprezentowany jako samochód koncepcyjny na North American International Auto Show w Detroit w 2003 roku, Aston Martin AMV8 Concept wywołał światową sensację, umożliwiając Aston Martinowi wejście w nowy segment rynku luksusowych samochodów sportowych z prawdziwą alternatywą dla innych dostępnych pojazdów. Dostawy Aston Martin V8 Vantage Coupe dla klientów rozpoczęły się pod koniec 2005 roku, a w 2007 roku dołączył do nich kabriolet, gdy zaprezentowano Aston Martin V8 Vantage Roadster. Samochód jest ręcznie produkowany w siedzibie Aston Martin w Gaydon, Warwickshire, Wielka Brytania, a do tej pory dostarczono ponad 10 000 egzemplarzy do klientów na całym świecie.

Osiągi

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.