Aston Martin wykorzystało swoje doświadczenie oraz kierowców Formuły 1, aby stworzyć swój wyjątkowy hypercar, Valhallę.
Brytyjski producent samochodów wyciągnął wnioski z pracy nad supersamochodem Valkyrie i zastosował je w Valhalli, jednak między tymi dwoma modelami istnieje istotna różnica. Podczas gdy Valkyrie była pojazdem skoncentrowanym na torze, Valhalla musiała dobrze radzić sobie zarówno na torze, jak i na zwykłych drogach.
Pojazd stworzono wokół kadłuba z włókna węglowego z silnikiem umieszczonym pośrodku. To doprowadziło do wąskiego i krótkiego przodu, dużego zakrzywionego szyby oraz dachu z włókna węglowego. Z tyłu umieszczono wlot powietrza w kształcie rurki, który dostarczał powietrze do silnika twin-turbo zamontowanego za kabiną. Podwójne skrzydło z włókna węglowego zapewniało do 600 kg docisku na tylną oś.
Aston Martin stworzył minimalistyczne wnętrze z parą sportowych foteli wykonanych z włókna węglowego i cienkiego wypełnienia. Pomiędzy nimi znajdowała się konsola centralna z przyciskami do skrzyni biegów. Dodatkowo, brytyjski producent zainstalował cyfrowy panel wskaźników przed kierowcą oraz kwadratowy wygląd kierownicy.
Silnik V8 o pojemności 4,0 litra wykorzystywał płaski wał korbowy dla lepszej równowagi silnika. Inżynierowie połączyli go z ośmiobiegową automatyczną (podwójnosprzęgłową) skrzynią biegów. Warto wspomnieć, że wszystkie osiem przełożeń służyło do jazdy do przodu. Do manewrowania wstecz, Aston Martin zastosował silnik elektryczny. System napędu na wszystkie koła wyposażono w silnik elektryczny z przodu i kolejny z tyłu, który współpracował z silnikiem twin-turbo o mocy 750 KM.
Transformacyjna podróż Aston Martin zyskuje nowy wymiar dzięki wprowadzeniu na rynek koncepcyjnego modelu Valhalla, który stał się niezwykłym, skoncentrowanym na kierowcy, hybrydowym supersamochodem z silnikiem umieszczonym z tyłu.
Pod kierownictwem CEO Aston Martin, Tobiasza Moersa, Valhalla jest najnowszym i najważniejszym produktem w ramach strategii Project Horizon; samochodem, który poszerzy ofertę marki, aby odzwierciedlić obecność Aston Martin w Formule 1®, ustali wzorcowe standardy wydajności, dynamiki i przyjemności z jazdy oraz pomoże w przejściu od silników spalinowych do hybrydowych, a w końcu do napędów w pełni elektrycznych.
Przewodniczący wykonawczy Aston Martin, Lawrence Stroll, powiedział: „Valhalla, pierwszy seryjnie produkowany supersamochód z silnikiem umieszczonym z tyłu, to prawdziwy moment transformacji dla tej ultra-luksusowej marki. Wprowadzenie Valhalla pokazuje zobowiązanie Aston Martin do budowy wyjątkowych samochodów skoncentrowanych na kierowcy, co jest kluczowym krokiem w poszerzaniu naszej oferty. Wydawało się również stosowne, aby zaprezentować ten oszałamiający supersamochód skoncentrowany na torze w sercu motorsportu, markując powrót Aston Martin na brytyjski Grand Prix po ponad 60 latach – to prawdziwy kamień milowy.”
Zbudowany z wykorzystaniem wiedzy o podwoziu, aerodynamice i elektronice zdobytej w Formule 1® oraz nowoczesnej technologii hybrydowej, Aston Martin Valhalla jest imponującym pokazem technologii. Nie ograniczając jednak doświadczenia kierowcy, Valhalla koncentruje się na immersji w nowy rodzaj jazdy supersamochodem. Doświadczenie, które przynosi niespotykaną ekscytację, radość i zaangażowanie kierowcy na szczycie sektora supersamochodów.
Dzięki precyzyjnemu prowadzeniu, ogromnym poziomom docisku i zapierającej dech w piersiach kombinacji natychmiastowego momentu obrotowego z akumulatora i intensywności olśniewającego silnika V8, połączenie czystych emocji i efektywności hybrydowej Valhalli odzwierciedla nową erę. Erę definiowaną przez zmianę postaw i oczekiwań, która wymaga, aby współczesne supersamochody były nie tylko efektowne wizualnie i ekscytujące w prowadzeniu, ale również aby rzeczywiście odzwierciedlały technologię stosowaną na najwyższym poziomie motorsportu. W związku z tym Valhalla jest na czołowej pozycji; autentyczny, nowej generacji wyścigowy Aston Martin, zaprojektowany z myślą o kierowcy, dla kierowcy i stworzony, by dawać radość z jazdy.
Valhalla zapowiada nową definicję Aston Martin. Z silnikiem umieszczonym z tyłu o mocy 950 KM napędzanym benzynowo i elektrycznie, nową strukturą z włókna węglowego oraz aerodynamiką ukształtowaną w duchu pionierskiej filozofii po raz pierwszy zaprezentowanej w rewolucyjnej Aston Martin Valkyrie, Valhalla przyniesie idealną równowagę między wydajnością supersamochodu a zaawansowanymi napędami, dynamiką jazdy i wyjątkowo wyrafinowanymi materiałami projektowymi, które na nowo zdefiniują sektor supersamochodów.
Dla prawdziwego inżyniera, takiego jak Moers, Valhalla oznacza moment, w którym Aston Martin spełnia wcześniejsze obietnice. Mówi: „Zachowanie istoty wyjątkowego samochodu koncepcyjnego jest kluczowe, gdy stawiamy czoła wyzwaniu wprowadzenia go do produkcji. Dzięki Valhalli nie tylko pozostaliśmy wierni naszemu zobowiązaniu do stworzenia supersamochodu na światowym poziomie, ale przekroczyliśmy nasze pierwotne cele. Efektem jest czysta maszyna do jazdy – istniejąca na samym szczycie wydajności i technologii, a jednocześnie pozwalająca kierowcy poczuć emocje i dreszczyk pełnej kontroli.”
W sercu Valhalli znajduje się zupełnie nowy układ napędowy PHEV, który składa się z trzech silników; najważniejszym z nich jest tylnosilnikowy, 4.0-litrowy, podwójnie doładowany, wykonany na zamówienie silnik V8. Najbardziej zaawansowany, responsywny i najwyższej wydajności silnik V8, jaki kiedykolwiek zamontowano w Aston Martin, posiada wał korbowy o płaskiej płaszczyźnie dla zwiększonej responsywności. Kręcąc się do 7200 obr/min i rozwijając moc 750 KM, przekazuje napęd wyłącznie na tylną oś. Wydech przez lekki system wydechowy z aktywnymi klapami zapewnia regulowany i autentyczny dźwięk charakterystyczny dla Aston Martin, a także ma rury wydechowe w górnej części, aby maksymalizować wrażenia wizualne i dźwiękowe.
Uzupełnieniem tego nowego silnika V8 jest hybrydowy system z akumulatorem 150 kW/400V wykorzystujący parę silników elektrycznych; jeden zamontowany na przedniej osi, a drugi na tylnej osi. System elektryczny dostarcza dodatkowe 204 KM, co daje łączną moc 950 KM. W trybie EV moc akumulatora kierowana jest wyłącznie na przednią oś. W innych trybach jazdy moc akumulatora jest dzielona między osiami, a procent przesyłany do każdej osi zmienia się w zależności od wymagań jazdy. W pewnych sytuacjach 100% mocy akumulatora może być skierowane na tylną oś, wspomagając pełną moc silnika V8 dla maksymalnej wydajności.
Uzupełnieniem układu napędowego jest zupełnie nowa 8-biegowa skrzynia DCT. Zaprojektowana i zbudowana wyłącznie dla Aston Martin, ta nowa skrzynia biegów z kierownicznymi łopatkami została stworzona specjalnie na erę hybrydową. Posiada funkcję e-reverse (która wykorzystuje silniki elektryczne PHEV, co pozwala zaoszczędzić wagę, eliminując potrzebę konwencjonalnego biegu wstecznego) oraz Elektroniczny Ograniczający Dyferencjał (E-Diff) na tylnej osi dla maksymalnej przyczepności i zwinności w prowadzeniu.
Moc elektryczna jest również wykorzystywana do poprawy kontroli i reakcji przy niskich prędkościach, a także do zapewnienia zdolności do cofania. A dzięki natychmiastowemu momentowi obrotowemu z silników elektrycznych, system hybrydowy wspomaga silnik V8, zapewniając rewelacyjne przyspieszenie ze startu oraz odpowiedź na gaz. Całkowita wydajność jest dodatkowo wspierana przez możliwość równoczesnego działania silnika elektrycznego i silnika V8 na różnych biegach w skrzyni DCT, co umożliwia maksymalne dostarczenie momentu obrotowego wynoszącego 1000 Nm.
Pracując w trybie wyłącznie elektrycznym, Aston Martin Valhalla będzie w stanie osiągnąć maksymalną prędkość 80 mph / 130 km/h i ma zasięg zerowej emisji wynoszący 15 km. Przewidywana emisja CO2 (WLTP) wynosi mniej niż 200 g/km. Uwalniając pełne 950 KM, Valhalla osiągnie prędkość maksymalną 217 mph / 330 km/h i zrealizuje przyspieszenie od 0 do 62 mph w zaledwie 2.5 sekundy. W zakresie możliwości torowych, wskazywany czas okrążenia Nürburgring Nordschleife wynosi imponujące 6:30.
Ralph Illenberger, szef inżynierii napędów, powiedział: „Valhalla to nasza pierwsza okazja, aby naprawdę pokazać, na co nas stać w sensie produkcyjnym. Stworzyliśmy nasz własny, wykonany na zamówienie silnik V8 z wałem korbowym o płaskiej płaszczyźnie i połączyliśmy go z potężnym systemem hybrydowym. Oczywiście mamy również naszą własną, specjalnie zaprojektowaną skrzynię z podwójnym sprzęgłem – to pierwszy taki projekt dla Aston Martin i kluczowy element zarówno dla Valhalli, jak i przyszłych modeli Aston Martin. Efektem jest naprawdę światowej klasy układ napędowy dla wydajnego, ultra-wydajnego supersamochodu.”
Jeśli chodzi o jego strukturę, Valhalla zbudowana jest wokół nowego kompozytu z włókna węglowego, aby uzyskać maksymalną sztywność przy minimalnej wadze. Posiada zawieszenie z wahaczami w stylu Formuły 1® z zamontowanymi wewnętrznie sprężynami i amortyzatorami, co zmniejsza masę niesprężynową oraz zapewnia doskonałe rozwiązanie pakowane. Wraz z tylnozawieszeniem w designie wielowahaczowym, Valhalla wykorzystuje jednostki amortyzatorów Multimatic Variable Spring oraz Adaptive Spool Valve (ASV) zapewniające regulowaną częstotliwość jazdy, co gwarantuje wyjątkową wydajność zarówno na drodze, jak i na torze. Oprócz sztywniejszego zawieszenia, tryb torowy znacznie obniża wysokość prześwitu, aby zmaksymalizować docisk. Z drugiej strony, system podnoszenia przedniej osi unosi przód samochodu na trudnych wzniesieniach.
Wrodzona sztywność kompozytu z włókna węglowego oznacza, że obciążenia zawieszenia można kontrolować z absolutną precyzją, a każdy najmniejszy ruch elektrycznego wspomagania kierownicy przekłada się na natychmiastową i intuicyjną zmianę kierunku. Wysokowydajne hamulce z włókna węglowego ceramicznego (z technologią hamulców przez przewód) gwarantują wyjątkową moc hamowania, a specjalne opony Michelin (20 cali z przodu, 21 cali z tyłu), opracowywane specjalnie dla Valhalli, zapewniają finalną i niezwykle istotną warstwę doskonałości. Ta intymna, nieskrępowana więź między kierowcą a samochodem leży u podstaw doświadczenia Valhalli, a zaawansowane materiały i elektronika mają na celu jedynie wzbogacenie przyjemności, pewności siebie i poczucia pełnej kontroli kierowcy.
Z celem uzyskania suchej masy poniżej 1550 kg, Valhalla będzie miała niezrównany stosunek mocy do masy w porównaniu do konkurentów w swojej klasie. Waga innego rodzaju – ta generowana przez aerodynamiczny docisk – również odgrywa swoją rolę w niezrównanych możliwościach dynamicznych Valhalli. Korzystając z aerodynamiki inspirowanej hypercar’em Aston Martin Valkyrie, Valhalla stosuje połączenie aktywnych powierzchni aerodynamicznych – w szczególności przednich oraz tylnych skrzydeł – oraz doskonałe zarządzanie przepływem powietrza pod podwoziem za pośrednictwem dramatycznych tuneli venturi. Przy prędkości 150 mph, starannie rzeźbione powierzchnie aerodynamiczne Valhalli generują imponujący docisk wynoszący 600 kg, co zapewnia znakomite możliwości pokonywania zakrętów przy dużych prędkościach i niezłomną stabilność.
Dążenie do maksymalnego docisku wymaga bezkompromisowej funkcjonalności, ale mistrzowskie kształtowanie przepływu powietrza pod samochodem pozwoliło zespołowi projektowemu Aston Martin na uzyskanie czystej powierzchni górnej nadwozia, w której stworzono niezapomnianą, oryginalną formę mid-engined, która jest jednoznacznie związana z marką Aston Martin. Nieskrępowany przez potrzebę agresywnych skrzydeł wychodzących do strugi powietrza, nadwozie Valhalli w przeważającej części z włókna węglowego łączy funkcjonalność z urodą w sposób, który odpowiada nowej generacji mid-engined supersamochodów. Spektakularne drzwi dihedralne z przednim zawiasem wprowadzają dramat do początku i końca każdej podróży, a wycięcia w dachu ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Charakterystyczny wlot na dachu zapewnia powietrze bezpośrednio do wlotów silnika V8, z dodatkowymi wlotami bocznymi i tylnymi oraz wentylami, które są płynnie zintegrowane z ogólnym kształtem nadwozia.
Valhalla, pierwszy seryjnie produkowany midsupercar luksusowej marki, będzie dostępna zarówno w wersji z kierownicą po lewej, jak i po prawej stronie, co zwiększa jej atrakcyjność na międzynarodowych rynkach. Przestrzeń w kokpicie została zwiększona w porównaniu do Aston Martin Valkyrie, chociaż wiele cech inspirowanych Formułą 1® pozostało, takich jak uproszczony design kokpitu z czywistą ergonomią skupioną na kierowcy. Innowacyjny system HMI Aston Martin charakteryzuje się centralnym wyświetlaczem dotykowym i obsługuje Apple CarPlay oraz Android Auto. Regulowane pedały i kolumna kierownicy umożliwiają przymocowanie podstawy fotela do struktury podwozia. Podłogi również zostały podniesione, co zapewnia niską pozycję siedzenia przypominającą samochód Formuły 1®.
Dla Marka Reichmana, głównego kreatywnego dyrektora Aston Martin, Valhalla jest okazją dla zespołu projektowego Aston Martin do wyrażenia ekstremalnej wydajności przy użyciu nowej formy i proporcji oraz uchwycenia odważnego, przyszłościowego podejścia marki: „Tworząc koncepcję Valhalla, chcieliśmy podkreślić dziedzictwo projektowe Aston Martin Valkyrie, a ten cel pozostał niezmieniony, ale wykonanie znacznie ewoluowało, aby dotrzeć do produkcji tego zupełnie nowego samochodu. Choć dziedzictwo Valkyrie jest wyraźne, Valhalla jest teraz bardziej dojrzałym, w pełni rozwiniętym projektem. Jest to połączenie czystej funkcji aerodynamicznej, jakiej można by się spodziewać od marki konkurującej w Formule 1®, z piękną formą, wyrazistymi proporcjami i wzorcowym wykończeniem, z którego słynie Aston Martin.”
Pełne reflektory LED Matrix z funkcjami adaptacyjnymi i asystentem świateł drogowych zapewniają doskonałą widoczność do przodu w ciemności, a klimatyzacja Dual Zone zapewnia wysoki poziom komfortu dla pasażerów. Aby spełnić najnowsze wymagania regulacyjne, Valhalla wprowadza również najnowsze systemy wspomagania kierowcy. Wśród nich znajdują się automatyczne hamowanie awaryjne, ostrzeżenie o kolizji, aktywne cruise control, monitoring martwego pola i kamera parkingowa z widokiem panoramicznym.
Dynamiczny rozwój Valhalli będzie zadaniem nagradzanego zespołu inżynierów Aston Martin, który zostanie wzbogacony o utalentowanych kierowców zespołu Aston Martin Cognizant Formula OneTM, takich jak Sebastian Vettel, Lance Stroll i Nico Hulkenburg. Podzielą się oni swoim cennym doświadczeniem i dodadzą autentyczności samochodowi, który ma tak wyraźne powiązanie z maszynami Aston Martin Grand Prix.