Zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2004 roku, model Vanquish S był najszybszym Aston Martinem, jaki kiedykolwiek stworzono do tego momentu. Jego prędkość przekraczająca 200 mph (320 kph) kwalifikowała go jako super samochód, mimo że opierał się na modelu GT.
Aston Martin przeżywał swoje ostatnie lata pod skrzydłami Forda, gdy wprowadzono na rynek Vanquish S. Z tego powodu musiał skorzystać z kilku elementów amerykańskiego giganta motoryzacyjnego. Co ciekawe, nie zmuszono go do użycia amerykańskiego silnika z doładowaniem. Mógł rozwijać swój silnik V12, co udało mu się w doskonały sposób.
Vanquish S był sportową wersją już istniejącego Vanquisha. Ale nie był to tylko nowy poziom wyposażenia. Zyskał nowe felgi, lekko zmienioną przednią atrapę z małym splitterem, wyższą klapę bagażnika oraz większy, zintegrowany spojler, w którym zamontowano trzecie światło stopu. Z tyłu dodano emblemat Vanquish S.
Wnętrze pozbawione było plastikowego koła kierownicy z wcześniejszego modelu Vanquish, które zastąpiono nowym, owiniętym skórą. Fotele posiadały wysokie boki, aby utrzymać pasażerów na miejscu. Skórzana tapicerka była ręcznie szyta i rozciągała się na centralnej konsoli. W reszcie wnętrza znajdowały się elementy z odlewanego aluminium oraz przyciski z Forda Fiesty.
Pod maską znajdował się ten sam silnik V12 o pojemności 6.0 litrów z modelu Vanquish, jednak zmodernizowany, aby uzyskać dodatkowe 60 koni mechanicznych. Połączony był z tą samą 6-biegową automatyczną skrzynią biegów, ale dostosowaną do osiągów.
Aston Martin Vanquish S, najszybszy model produkcyjny kiedykolwiek zbudowany przez Aston Martin, zadebiutował na światowej scenie podczas Salonu Samochodowego w Paryżu 23 września 2004 roku.
Z maksymalną prędkością przekraczającą 200 mph (320 km/h) i silnikiem V12 o pojemności 6,0 litra, który generuje 520 koni mechanicznych, Aston Martin Vanquish S został zaprojektowany, aby zapewnić jeszcze lepsze osiągi, uzupełnione subtelnymi zmianami w zawieszeniu i układzie kierowniczym oraz szeregiem poprawek stylu wnętrza i nadwozia.
Aston Martin Vanquish S otrzymał dyskretne, ale skuteczne zmiany, które współgrają z jego elegancką, muskularną sylwetką. Słynny grill Aston Martin ma nowy, zaokrąglony i bardziej otwarty wygląd, co poprawia chłodzenie, a aerodynamiczny splitter zwiększa stabilność przy wysokich prędkościach.
Z tyłu, nowa pokrywa bagażnika z wysokim montażem lampy stopu zmniejsza siłę unoszenia i poprawia równowagę oraz stabilność, co pomaga osiągnąć imponujący współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,32.
Te różnice w Aston Martin Vanquish S nie tylko poprawiają wygląd, ale także zwiększają osiągi. Wszystkie zewnętrzne panele nadwozia są wykonane z aluminium, a każdy panel jest ręcznie dopasowany do centralnej struktury, aby zapewnić idealne dopasowanie. Każdy starannie dopracowany detal świadczy o mozolnym rzemiośle i jakości, które są inwestowane w jego budowę w zakładzie Aston Martin w Newport Pagnell w Buckinghamshire.
Zmodyfikowana geometria układu kierowniczego zapewnia o 20% szybszą reakcję, co pozwala kierowcy na mniejsze wprowadzenie do wymaganej reakcji kierowania. Dzięki temu kierowca może być bardziej precyzyjny w swoich ruchach – szczególnie na zakręconych drogach – oraz uzyskiwać dokładniejszą informację zwrotną od podwozia.
Pakiet zawieszenia, kierowania i hamowania Sports Dynamics jest teraz standardem w Aston Martin Vanquish S. Obejmuje on sztywniejsze sprężyny, tłumiki i krótsze ramiona kierownicze.
Hamulce zostały ulepszone, aby zawierały większe sześciotłokowe zaciski oraz większe, rowkowane i wentylowane tarcze przednie. Tarcze tylne są szersze o 2 mm, co poprawia odprowadzanie ciepła. Użycie pływających tarcz zapewnia kierowcy stałe odczucie pedału podczas mocnego hamowania, natomiast nowy zespół pedału hamulca zmniejsza ruch i poprawia odczucie pedału.
Dalszy rozwój silnika V12 o niskiej emisji, całkowicie aluminiowego, z czterema wałkami rozrządu i 48 zaworami, o pojemności 6,0 litrów, przyniósł wzrost mocy z 460 KM do 520 KM, a moment obrotowy wzrósł do 425 lb-ft (577 Nm).
Ulepszenia silnika obejmują nowe głowice cylindrów z w pełni obrabianymi portami dolotowymi i komorami spalania w celu poprawy przepływu powietrza, zmodyfikowaną mapę silnika i nowe wtryskiwacze paliwa.
Całkowity design wnętrza to subtelne połączenie tradycyjnych, klasycznych i nowoczesnych materiałów z tapicerką skórzaną Bridge of Weir, dopasowaną do nowoczesnych metalowych wykończeń wnętrza. Wnętrze Aston Martin Vanquish S przeszło szereg szczegółowych ulepszeń, które zwiększają jego atrakcyjność.
„Aston Martin Vanquish S V12 to połączenie nowoczesnej technologii lotniczej i rzemiosła ręcznego,” powiedział Dr Bez. „To flagowy model pewnej siebie i rozwijającej się firmy, która z dumą podkreśla swoje dziedzictwo, ale także jest zdeterminowana, aby tworzyć najnowocześniejsze i inspirujące samochody sportowe na świecie.”
W ramach dalszego zaangażowania Aston Martin w obsługę klienta, klienci Aston Martin Vanquish S będą mieli dostęp do bezpłatnego kursu jazdy sportowej. To kompleksowe doświadczenie jazdy jeden na jeden można odbyć w jednym z trzech ośrodków testowych – Millbrook w Wielkiej Brytanii, Lommel w Belgii lub Romeo w stanie Michigan w Ameryce Północnej.
Z mocą do przyciągania spojrzeń, design Aston Martin Vanquish już zyskał status nowoczesnej klasyki. Od momentu premiery w 2001 roku, Vanquish okazał się ogromnym sukcesem dla Aston Martin, zbudowano ponad 1500 egzemplarzy.
Od swojego wprowadzenia w 2001 roku, V12 Vanquish okazał się sukcesem, wyprzedzając w użyciu zaawansowane technologie i materiały, takie jak aluminium i włókno węglowe. Dodatkowo, jego obecność na ekranie w najnowszym filmie o Bondzie „Śmierć nadejdzie jutro” sprawiła, że V12 Vanquish stał się natychmiast rozpoznawalny dla wielu.
Z mocą do przyciągania spojrzeń, design V12 Vanquish już zyskał status nowoczesnej klasyki. Doskonale proporcjonalny z każdej strony, projekt Iana Calluma potwierdza obietnicę wyjątkowych osiągów „Supercar” oraz wzorowego rodowodu V12 Vanquish jako flagowego modelu Aston Martin.
Zmiany w hamulcach
Nowe większe tarcze przednie – średnica 378 mm zamiast 355 mm – zwiększają powierzchnię roboczą i poprawiają chłodzenie, zwiększając pojemność cieplną o 33%, co zapewnia lepszą odporność na blaknięcie.
Nowe tarcze tylne – średnica niezmieniona na 330 mm, ale o 2 mm grubsze, co zapewnia 21% wzrost pojemności cieplnej, poprawiając odporność na blaknięcie.
Pływające tarcze – zapewniają stałe odczucie pedału podczas mocnego hamowania.
Nowe przednie zaciski – 6-tłokowe zamiast 4-tłokowych, z 21% większą powierzchnią klocków, co przyczynia się do poprawy wydajności hamowania. Przesunięte na przód tarczy hamulcowej, aby zoptymalizować miejsce dla tego większego zacisku.
Nowe klocki hamulcowe – materiał o wysokiej wydajności dostosowany do tarczy/zacisku, aby zapewnić lepsze osiągi i stabilność pod wysokim obciążeniem.
Zmiany w silniku
Zmiany w silniku obejmują nową odlewnię głowicy cylindrów z obrabianymi portami dolotowymi i komorami spalania z zmodyfikowanymi profilami w celu poprawy przepływu powietrza.
Zmodyfikowany system zarządzania silnikiem, wraz z nowymi wtryskiwaczami paliwa i świecami zapłonowymi, wykorzystuje ulepszony przepływ powietrza, znacznie zwiększając moc i moment obrotowy.
W silniku użyto wyższej jakości materiałów w łącznikach tłoków, aby wytrzymać zwiększone ciśnienie w cylindrach.
Różnice w osiągach
Maksymalna moc zwiększona o 60 KM do 520 KM (388 kW), osiągana przy 7000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wzrasta o 25 lb.ft do 425 lb.ft (577 Nm), który jest teraz dostarczany przy 5800 obr./min.
W połączeniu z nowymi przełożeniami końcowymi (skróconymi z 3,69:1 do 4,3:1), odczucia z zakresu średnich obrotów są znacznie poprawione; czas przyspieszenia z prędkości 50-70 mph (w najniższym biegu) poprawił się o prawie dwie sekundy do 6,5 sekundy.
Zmiany w podwoziu
Zmodyfikowane sprężyny – skrócone, zmniejszające wysokość zawieszenia o 5 mm, z zmianą w twardości układu sprężynowego ukierunkowaną na prowadzenie.
Zmodyfikowane tłumiki – zwiększona twardość zapewniająca lepszą kontrolę nad nadwoziem, zwłaszcza przy większych prędkościach.
Zmodyfikowane układ kierowniczy – krótsze 'ramiona kierownicze’ zapewniające o 20% szybszą reakcję kierowania.
Nowy zespół zwrotnicy przedniego zawieszenia i nowy zespół łożyska koła, które, w połączeniu ze zmianami w geometrii kierowniczej, zapewniają lepszą reakcję kierowania, odczucie i precyzję.
Specyfikacja Aston Martin Vanquish S