Przekształcenie prawdziwego samochodu GT w wyścigowy to nie taka łatwa sprawa, jak mogłoby się wydawać. Mimo że miał wszystkie odpowiednie elementy, takie jak silnik i skrzynia biegów, to wciąż są inne aspekty, które nie nadają się do stworzenia pojazdu zdolnego do wygrania wyścigu.
Jednak inżynierowie Aston Martin spędzili długie godziny w dążeniu do stworzenia gotowego do wyścigu samochodu ulicznego. Wzięli standardowy model Vantage V12 i całkowicie go przekształcili. Przede wszystkim dodali szerszy zestaw nadwozia, aby pomieścić te ogromne koła. Następnie wstawili wentylacje za przednimi błotnikami, aby umożliwić ucieczkę powietrza z wnętrza nadkola i utrzymać przód samochodu w dół.
Kolejnym krokiem było odchudzenie pojazdu, a Aston Martin zredukował wagę o 100 kg. Zainstalowano przednie błotniki i maskę z włókna węglowego, lekką magnesium w torze napędowym oraz pełny system wydechowy z tytanu. Wewnątrz luksusowy wygląd ustąpił miejsca konsoli centralnej z włókna węglowego, tapicerce z Alcantary i, oczywiście, zniknęła tylna kanapa. Aston Martin zastąpił wysuwany ekran nawigacji w standardowym Vantage stałym ekranem, który pozostał na szczycie centralnej konsoli. Opcjonalna klatka bezpieczeństwa wzmocniła konstrukcję samochodu i dodała sztywności nadwoziu.
Pod maską inżynierowie również pracowali nad silnikiem V12 z naturalnym dolotem, który standardowo połączono z zrobotyzowaną, siedmiobiegową skrzynią biegów z pojedynczym sprzęgłem. Zastosowano również dyferencjał o ograniczonym poślizgu jako standard.
Aston Martin zaprezentowało swoją najsilniejszą i najbardziej wymagającą wersję Vantage do tej pory: inspirowany torami Vantage GT12.
Produkcja tego modelu jest ściśle ograniczona do zaledwie 100 egzemplarzy, a nowy model łączy w sobie wszystkie doświadczenia Aston Martin z wieloletniej rywalizacji w wyścigach samochodowych, aby stworzyć najbardziej skoncentrowaną na wydajności wersję Vantage dostępnego na drogach.
Wyposażony w nową wersję silnika V12 o pojemności 6.0 litra, generującego do 600 PS, samochód waży o 100 kg mniej niż standardowy model V12 Vantage S.
Całkowicie przeprojektowany i znacznie stylizowany, specjalna edycja inspirowana GT3 jest niższa i szersza niż jakikolwiek inny model z rodziny Vantage. Szeroksie torowe – z przodu i z tyłu – zapewnia jeszcze lepsze pokonywanie zakrętów, dzięki redukcji przenoszenia obciążeń bocznych, a opony Michelin Pilot Super Sport zapewniają jeszcze lepsze prowadzenie.
Dokładnie wyposażony w nowoczesne funkcje inspirowane wyścigami, od szerokiego zastosowania włókna węglowego wewnątrz i na zewnątrz, po pakiet aerodynamiczny skoncentrowany na torach – który obejmuje wyraźne tylne skrzydło oraz wyraźny przedni splitter – nowy Vantage, wywodzący się z wyścigów, oferuje bardziej skondensowane i wymagające możliwości oraz styl w wersji drogowej Aston Martin.
Pakiet aerodynamiczny, w szczególności, ma znaczący wpływ, generując znaczną siłę docisku, co zapewnia jeszcze wyższy poziom przyczepności i stabilności przy większych prędkościach.
Inspirowany udanymi kampaniami Aston Martin Racing, ten nowy model Vantage, wywodzący się z GT3, został zaprojektowany i opracowany wyłącznie w siedzibie Aston Martin w Gaydon w Warwickshire, Anglia, aby być najbardziej oczywistym wyrazem wszystkiego, co definiuje Vantage: inspirujący model sportowy oferujący doskonałą prowadzenie na drodze i bezkompromisową dynamiczną wydajność na torze.
Nowe, spiczaste przednie skrzydła z włókna węglowego, maska z włókna węglowego, bateria wyścigowa litowo-jonowa, obudowy drzwi z włókna węglowego, opcjonalny dach z włókna węglowego, opcjonalne tylne okno wykonane z poliwęglanu oraz tylne okna boczne to tylko kilka z rozwiązań, które ilustrują determinację inżynierów do eliminacji masy gdzie tylko to możliwe. Ta determinacja przyniosła rezultaty, ponieważ nowy samochód waży zaledwie 1565 kg.
Pod maską znajdują się liczne dedykowane udoskonalenia inżynieryjne, oprócz nowego silnika V12 o mocy 600 PS. Magnezowe kolektory ssące o zmodyfikowanej geometrii, lekkotubowy wał napędowy z magnezu oraz pełny układ wydechowy ze stali tytanowej z centralnymi wyjściami to tylko niektóre z cech, które podkreślają rygorystyczne przeróbki tego ekskluzywnego nowego Vantage.
Wnętrze samochodu również zostało gruntownie przekształcone, z pełnym centrum z włókna węglowego oraz wrażliwą na dotyk kontrolką; sportowe fotele wyścigowe z włókna węglowego; wykończenie Alcantarą oraz opcja licznych indywidualnych funkcji dzięki popularnej usłudze personalizacji marki: Q by Aston Martin.
Ogłaszając przybycie Vantage GT12, dyrektor generalny Aston Martin, dr Andy Palmer, powiedział: „Motorsport to nasza pasja w Aston Martin. Vantage to samochód, którym konkurujemy w wyścigach samochodów sportowych na najwyższym poziomie na całym świecie, więc wydaje się tylko odpowiednie, że oferujemy ekskluzywną, limitowaną edycję Vantage, która doskonale łączy naszą wiedzę motoryzacyjną z naszymi umiejętnościami w produkcji samochodów drogowych.”
Dodał: „Vantage GT12 to bezkompromisowy przykład naszego doświadczenia w projektowaniu i inżynierii, a jestem pewien, że 100 właścicieli, którzy zdobędą jeden z tych samochodów, będzie cieszyć się każdą chwilą za kierownicą; zarówno na drodze, jak i na torze.”