Aston Martin Virage Volante z 2011 roku był wersją kabriolet V12 silnika Aston Martin Virage. To luksusowy samochód, który zniknął z linii produkcyjnej po zaledwie 18 miesiącach.
Historia Aston Martin była pełna wzlotów i upadków. Czasami model, który nie powinien odnosić dużych sukcesów, zyskiwał uznanie na rynku, podczas gdy samochód wyposażony w najnowocześniejsze technologie przy wprowadzeniu na rynek nie potrafił przekonać potencjalnych klientów.
Aston Martin Virage miał być powrotem silnika V12 dla brytyjskiej marki. Miał być szybki i sportowy, ale nie tak surowy jak pojazdy inspirowane wyścigami. Jego design charakteryzował się opływowymi liniami wzdłuż nadwozia. Długi przód z wyraźnymi reflektorami oraz krótki tył nadawały mu potężny wygląd. Trójwarstwowy dach wykonany z materiału przypominającego wojskowy Thinsulate znajdował się pomiędzy wewnętrzną Alcantarą a materiałem zewnętrznym.
Wnętrze było typowe dla samochodu GT, z przestronnymi i dobrze wyprofilowanymi fotelami. Połączenie aluminium z skórzanym wykończeniem było atrakcyjne. Aby zachować porządek na konsoli centralnej i dźwigni zmiany biegów, producent samochodu zamontował przyciski do automatycznej skrzyni biegów i manetki zmiany biegów za kierownicą.
Pod maską znajdował się silnik V12 o pojemności 6,0 litra, zdolny do generowania 490 KM. Był połączony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów typu transaxle, umieszczoną z tyłu. Jeśli chodzi o hamulce, Aston Martin Virage był wyposażony w standardowy zestaw hamulców węglowo-ceramicznych. Niestety, samochód był zbyt blisko DB9 i DBS, co wprowadzało zamieszanie wśród klientów.
Aston Martin wprowadza nowy model Aston Martin Virage – niezwykle elegancki i potężny, a jednocześnie subtelny sportowy samochód. Marka może teraz zaoferować klientom gamę aut najwyższej klasy, każde o innym charakterze, ale z tą samą unikalną duszą Aston Martin i luksusem.
Piękny, dynamiczny i prestiżowy, Aston Martin Virage łączy osiągi sportowego samochodu z luksusem, komfortem i wyrafinowaniem. Moment obrotowy silnika V12 umieszczonego z przodu zapewnia doskonałe osiągi, a wrodzona zwrotność i idealny rozkład masy samochodu dostarczają idealnej równowagi między sportową mocą a charakterystycznym luksusem, który cechuje nowoczesne Aston Martiny.
Prezes Aston Martin, dr Ulrich Bez, powiedział: „100 lat historii motoryzacji pokazało, że ewolucja dostarcza najlepsze rozwiązania na czas. Tak jest z Virage; to następny poziom ewolucji w naszej strategii architektury VH, który wszystko realizuje z perfekcją, jakiej oczekuje się dzisiaj. To doskonała równowaga przeciwieństw.”
Aston Martin Virage znajduje się pomiędzy nieprzemijająco eleganckim modelem DB9 a wyraźnie sportowym DBS, oferując klientom samochód, który pozostaje luksusowy i subtelny, ale zapewnia zwiększone osiągi, które są zawsze dostępne dla łatwego prowadzenia.
Ceniony ręcznie robiony silnik V12 o pojemności 6,0 litrów produkuje 490 KM (365 kW/497 PS) i 570 nM (420 lb. Ft) momentu obrotowego, a przez swój wał napędowy z włókna węglowego jest połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów Touchtronic II zamontowaną na transaksle, co przyczynia się do idealnej równowagi masy 50:50.
Dynamika Aston Martin Virage została dostosowana, aby zapewnić angażujące, a jednocześnie bardziej wyrafinowane doświadczenie prowadzenia, w którym kierowca może łatwiej wydobywać maksimum osiągów z samochodu. Nowo opracowany system adaptacyjnego tłumienia (ADS) inteligentnie „odczytuje” drogę, aby zapewnić optymalne trzymanie drogi, dostosowując się do różnych warunków. System teraz selekcjonuje do pięciu różnych ustawień sztywności w trybie normalnym oraz pięć dodatkowych sztywniejszych ustawień w trybie sportowym.
W celu ułatwienia kontroli kierowcy, przycisk „Sport” na desce rozdzielczej pozwala kierowcy wybrać bardziej czułą reakcję na pedał gazu oraz szybsze zmiany biegów, a także utrzymać biegi bez automatycznego zmieniania na wyższą bieg w momencie osiągnięcia ogranicznika obrotów.
Aston Martin Virage będzie dostarczany z hamulcami Ceramic Matrix (CCM) jako standard – łamiąc tym samym trend w tym segmencie – oferując progresywną i ogromną moc hamowania. Potężne, odporne na blaknięcie i znacznie lżejsze niż konwencjonalne hamulce żeliwne, hamulce CCM oznaczają, że nie tylko całkowita masa pojazdu jest zmniejszona, ale oszczędność masy na każdym kole oznacza, że można osiągnąć lepszą równowagę między komfortem jazdy a prowadzeniem. Niższa masa obrotowa również poprawia przyspieszenie.
Aston Martin Virage korzysta z technologii DBS i łączy ją z komfortem oraz wyrafinowaniem występującym w modelach DB9 i Rapide. Własna, spawana aluminium architektura „VH”, która stanowi fundament samochodów sportowych marki, czerpie inspirację z przemysłu lotniczego, gdzie redukcja masy jest ostatecznym celem. Mocna, a jednocześnie lekka, wrodzone właściwości modularnego aluminium doskonale nadają się do ekstremalnie sztywnej i wszechstronnej platformy, która umożliwia produkcję coupe Aston Martin Virage oraz modelu Volante.
Aston Martin Virage prezentuje się nisko i szeroko, podkreślając moc, która się pod nim kryje; pojedyncze reflektory bi-ksenonowe podążają za liniami boków samochodu, nadając mu bardziej wyrazisty i nowoczesny wygląd z przodu. Nowy przedni grill z aluminium, inspirowany modelem One-77, ma pięć poziomych żeber, które są sfazowane, tworząc profil aerodynamiczny. Nowy przedni zderzak jest czysty i uwalnia samochód od wszelkich wizualnych złożoności, co przyczynia się do ogólnej prostoty designu. Przednie błotniki odróżniają Aston Martin Virage od innych modeli, mieszcząc nową nowoczesną interpretację kultowej bocznej rynny Aston Martin, która zawiera sześć diod LED elegancko tworzących boczny wskaźnik. Progi boczne Aston Martin Virage przenoszą prostotę przedniego zderzaka do tylnego dyfuzora, który mieści akcent w kolorze nadwozia podkreślający szerokość samochodu.
Gdy kierowcy i pasażerowie otwierają charakterystyczne drzwi w kształcie łabędzi, witają ich aromaty siedmiu skór najwyższej jakości z Bridge of Weir, starannie szytych przez rzemieślników. Inspirację czerpano z luksusowych wyrobów skórzanych do produkcji pasa z mikrowzorem, który spływa wzdłuż każdej strony deski rozdzielczej oraz wzdłuż siedzenia i drzwi, przyciągając wzrok do wnętrza samochodu. Każdy Aston Martin Virage będzie miał 70 roboczogodzin doskonałego rzemiosła poświęconych tylko wnętrzu, aby stworzyć słynne, wyrafinowane wnętrze Aston Martin. W sumie ponad 200 roboczogodzin zostanie poświęcone na ręczne wykonanie modelu Virage w globalnej siedzibie Aston Martin w Gaydon, Warwickshire, Anglia, stając się dziesiątym dużym samochodem produkcyjnym, który tam powstanie w ciągu mniej niż ośmiu lat.
Prostota przewija się przez cały samochód dzięki nowemu, w pełni zintegrowanemu systemowi nawigacji satelitarnej, który został opracowany we współpracy z firmą Garmin. Nowy system upraszcza obsługę za pomocą istniejącego joysticka czterokierunkowego zamontowanego na desce rozdzielczej. Nowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości 6,5 cala wykorzystuje najnowsze grafiki i mapy, aby wizualnie i dźwiękowo prowadzić kierowcę do celu.
Wyposażenie standardowe obejmuje podgrzewane siedzenia (tylko fotele sportowe), tempomat, nawigację satelitarną, przygotowanie do telefonu Bluetooth oraz potężny system audio Aston Martin Premium o mocy 700W z Dolby® Pro Logic II® i pełną integracją z iPod®.
Osiągi
Centrum każdego sportowego samochodu Aston Martin stanowi porywający silnik, a w nowym Virage nie jest inaczej, gdyż korzysta on z legendarnego ręcznie robionego silnika V12 o pojemności 6,0 litrów, który jest montowany w specjalnej fabryce silników Aston Martin w Kolonii, Niemcy. Techników Aston Martin spędzają ponad 20 godzin na budowie i testowaniu każdego silnika, zanim wyślą go do Gaydon, gdzie jest montowany jak najdalej z tyłu w Aston Martin Virage, aby przyczynić się do idealnej równowagi masy 50:50.
Silnik Aston Martin Virage produkuje 490 KM (365 kW/497 PS) i 570 nM (420 lb. Ft) momentu obrotowego i można go odróżnić od innych V12 w rodzinie po czarnym kolektorze. Kolektor zawiera nowy projekt „pięciu filarów”, zwiększający sztywność kolektora i poprawiający jakość dźwięku. V12 został zaprojektowany tak, aby dostarczać ponad 85% maksymalnego momentu obrotowego Virage już przy 1500 rpm, co zapewnia natychmiastowy i co najważniejsze, użyteczny moment obrotowy w rzeczywistości.
Dyrektor ds. Rozwoju Produktu Aston Martin, Ian Minards, wyjaśnia: „Nowy Virage reprezentuje kolejny ważny krok dla Aston Martin w klasie sportowego GT, łącząc luksus z osiągami. Nasz zespół inżynieryjny dążył do zrównoważenia elementów współczesnego designu, silnych osiągów i płynności jazdy. Skupiliśmy się na głównych elementach wydajności motoryzacyjnej i kontroli, jak również na złożonych detalach obsługi, komfortu i rzemiosła.”
Skrzynia biegów Touchtronic II jest oferowana w standardzie i przyczynia się do wyrafinowanego dostarczania mocy Aston Martin Virage, czyniąc zmiany biegów namacalne, a jednocześnie bez wysiłku. Opracowana we współpracy z firmą ZF, sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów ma optymalnie umiejscowione przełożenia, które pozostają ciche podczas jazdy autostradowej, a gdy prowadzisz dynamicznie, zapewniają angażującą reakcję. Kontrolowana za pomocą doskonale polerowanych szklanych przycisków oznaczonych P, R, N, D na desce rozdzielczej, kierowca może załączyć tryb automatyczny, a inteligentny system sterowania zdecyduje, kiedy dokładnie najlepiej zmienić bieg, aby uzyskać jak najpłynniejsze przełożenie i optymalną gospodarkę paliwową.
Dodatkowo kierowca ma możliwość włączenia trybu manualnego, używając jednego z magnezowych łopatek pokrytych skórą. Zamontowane na kolumnie kierowniczej, aby kierowca zawsze mógł łatwo zlokalizować łopatkę do zmiany biegów w górę lub w dół, tryb manualny daje kierowcy pełną kontrolę.
Virage ma przycisk Sport na desce rozdzielczej, który po naciśnięciu tworzy intensywniejsze doświadczenie jazdy poprzez szybsze zmiany biegów, a system nadpisuje automatyczne zmiany biegów, aby umożliwić kierowcy utrzymanie biegu na ograniczniku obrotów.
Kontrola
Nowy Aston Martin Virage wyposażony jest w nowy system adaptacyjnego tłumienia (ADS), który został dostosowany do szczególnego charakteru najnowszego sportowego GT Aston Martin. Każdy amortyzator ma pięć indywidualnych ustawień sztywności kontrolowanych przez komputer. Dzięki temu Virage „odczytuje” drogę dzięki strategicznie umieszczonym czujnikom wokół samochodu, nieustannie dostosowując jazdę w każdym zakręcie. Używając czujników poślizgu, akcelerometru, kierownicy, pedału gazu i hamulca (ABS), inteligentny system może uwzględnić wymagania, jakie kierowca stawia samochodowi w danym momencie. Elektryczna jednostka sterująca adaptacyjnego tłumienia (ECU) wykorzystuje te pomiary do określenia najbardziej odpowiednich ustawień amortyzatora w danym momencie, stając się sztywniejszymi dla lepszego prowadzenia i kontroli podczas bardziej dynamicznej jazdy, a stając się miększymi dla większego komfortu jazdy w „normalnych” warunkach.
Dodatkowo, przycisk szklany ADS na desce rozdzielczej pozwala kierowcy na wyłączenie systemu, aby wprowadzić amortyzatory w sztywniejszy zakres ustawień. Podczas naciśnięcia przycisku przez pierwsze pięć sekund, wszystkie ustawienia amoryzatorów są ustawione na najtwardsze, co daje kierowcy namacalne wrażenie różnicy. Po pięciu sekundach system wraca do optymalnego ustawienia w sztywniejszym zakresie, co skutkuje bardziej skoncentrowanym, ale komfortowym doświadczeniem jazdy.
Virage dostarczany jest klientom z hamulcami Ceramic Matrix (CCM) jako standard – łamiąc tym samym trend w tym segmencie. Krytycznie uznawane za zapewniające najlepszą progresywną moc hamowania, tarcze CCM korzystają z sześciotłoczkowych zacisków z przodu i czterech z tyłu. Dając kierowcy namacalną kontrolę podczas hamowania, są znacznie bardziej odporne na blaknięcie niż konwencjonalne tarcze żeliwne, a ważąc o 12,5 kg mniej niż konwencjonalny system, przyczyniają się do niższej masy niesprężystej, co wspomaga komfort jazdy i prowadzenie.
System Dynamic Stability Control (DSC) został specjalnie dostosowany do Aston Martin Virage. Trzystopniowy system DSC pozwala kierowcy dostosować poziom interwencji elektronicznej w zależności od stylu jazdy. W trybie domyślnym system jest ustawiony na „włączony”, co ogranicza poślizg opon w trudnych warunkach i zapewnia maksymalny poziom bezpieczeństwa bez bycia natrętnym. Przytrzymanie przycisku DSC przez cztery sekundy włączy tryb „Track”, który opóźnia interwencję elektroniczną jeszcze bardziej, tworząc bezpieczniejsze, ale czystsze doświadczenie. Naciśnięcie przycisku przez kolejne pięć sekund całkowicie deaktywuje system.
Używając doświadczenia zdobytego z V8 Vantage Roadster i DBS Volante, nowy Virage Volante posiada solidnie zamontowaną tylną podwozie oraz przednie i tylne panele sztywności, które zapewniają wysoką sztywność. Oznacza to, że Virage Volante utrzymuje swoje sportowe dynamiczne cechy, nie kompromitując przy tym otwartego dachu. Po raz pierwszy w Aston Martin coupe Virage wykorzystuje również panel sztywności z tyłu samochodu, aby zwiększyć jego siłę i sztywność.
W pełni zintegrowany standardowy system nawigacji satelitarnej Aston Martin został całkowicie przeprojektowany dla Aston Martin Virage, korzystając z nowego systemu opracowanego we współpracy z firmą Garmin, który jest obsługiwany za pomocą istniejącego joysticka i przycisków deski rozdzielczej. Funkcje obejmują jaśniejsze grafiki, poprawione wizualizacje skrzyżowań oraz dane z kamer bezpieczeństwa. Nowy system zachowuje zintegrowany wygląd, niewidoczny pod prawdziwą drewnianą deską rozdzielczą, wznosząc się bezszwowo z konsoli centralnej po naciśnięciu przycisku. Kontrola za pomocą aluminiowego joysticka uniemożliwia nieestetyczne odciski palców na ekranie, które przeszkadzają w wyraźnym widzeniu.
Design, Wyrafinowanie i Komfort
Nowy Virage został zaprojektowany w dedykowanym studiu projektowym Aston Martin w jego globalnej siedzibie w Gaydon, Warwickshire, Anglia. Jako niezależna firma, Aston Martin może przejść od wstępnego szkicu, przez model gliniany w pełnej wielkości, aż do prototypu, a ostatecznie do produkcji – wszystko w jednym miejscu. Pozwala to marce być elastyczną i reagować na trendy i wymagania klientów.
Virage będzie produkowany w tym samym zakładzie, co DBS i DB9, i będzie dziesiątym dużym nowym modelem Aston Martin, który trafi do produkcji w brytyjskim zakładzie od momentu otwarcia Gaydon.
Marek Reichman, dyrektor designu w Aston Martin, powiedział: „Nowy Virage przesuwa ewolucję języka projektowania Aston Martin w nową współczesną fazę. Uformowaliśmy nową twarz, która ostrzy i wyrafinowuje Aston Martin Virage, jednocześnie pozostając natychmiast rozpoznawalna jako czysty sportowy samochód Aston Martin. Cały samochód wygląda, jakby był precyzyjnie obrabiany z jednego bloku aluminium, podkreślając dbałość o szczegóły i doskonałą estetykę powierzchni. W Aston Martin jesteśmy dumni z pięknie wypolerowanych powierzchni stworzonych przez wykwalifikowanych rzemieślników.”
Reichman kontynuuje: „Virage zawsze zachwyca, od podniesienia szklanej i polerowanej kluczykiem ECU, przez podziwianie jego zachwycającej formy, aż po subtelne docenienie traktowania wszystkich innych zmysłów przez wykończenie materiałów. Sprawia, że każda podróż jest wydarzeniem.
„Virage nie nosi swojej tożsamości na rękawie, nie krzyczy 'spójrz na mnie’, raczej spokojnie sugeruje swój potencjał poprzez czyste linie i niską, elegancką sylwetkę.”
Nowe reflektory bi-ksenonowe z pojedynczą soczewką znajdują się pod nowymi reflektorami, które mają boczne światło „bar”, emitujące światło LED, nadając Virage indywidualny, a jednocześnie subtelny wygląd na drodze.
Nowe koła 20″ zwiększają poczucie proporcji, a standardowy pięcio-ramienny projekt łopatkowy oraz opcjonalne koło z 10 ramionami, wykonane w technologii diamentowego cięcia, dodają mu elegancji. Klienci mają także możliwość skoordynowania swoich zacisków hamulcowych z kolorem nadwozia, oferując teraz czarny, szary, czerwony i żółty.
Zespół inżynieryjny Aston Martin dążył do stworzenia sportowego samochodu, który oferuje klientom najwyższy poziom wyrafinowania, jednocześnie łącząc go z zwiększoną mocą i kontrolą, których pragną klienci. W tym celu dodatkowa izolacja akustyczna została zastosowana do przednich i tylnych grodzi, aby stworzyć zrelaksowaną atmosferę podczas jazdy. Aston Martin Virage Volante ma dodatkową warstwę materiału Thinsulate w tkaninie dachu, co sprawia, że Volante przypomina coupe, gdy dach jest podniesiony. Każdy Virage zawiera siedem skór najwyższej jakości, pozyskiwanych ze Skandynawii, a każde wnętrze zajmuje ponad 70 roboczogodzin na ręczne wykonanie. To dbałość o szczegóły tworzy jedno z najbardziej wyrafinowanych i luksusowych wnętrz w ruchu, jakie istnieją dzisiaj. Gdy kierowca lub pasażer otwierają drzwi w kształcie łabędzi – które otwierają się do góry i na zewnątrz pod kątem 12 stopni, aby zapobiec jakimkolwiek zarysowaniom na pobliskich krawężnikach – witają ich przeszycia skórzane w mikrowzór, które są ręcznie szyte przez jedną krawcową, aby zapewnić jednolitość w całym samochodzie. Sportowe siedzenia regulowane w 10 kierunkach są wymodelowane, aby zapewnić maksymalne wsparcie i komfort, podczas gdy dwuetapowe podgrzewane siedzenia natychmiast niwelują chłód w mroźny poranek. Opcja alternatywnego lekkiego układu siedzeń dostępna jest w układzie 2+0 w wersji coupe.
Przyczyniając się do poczucia luksusu, na desce rozdzielczej znajdują się starannie wypolerowane szklane przyciski, zachęcające kierowcę do wybrania preferowanego ustawienia lub kontroli. Zespół projektowy Aston Martin pozostał wierny idei uczciwego wykorzystania materiałów, gdzie deski są rzeczywiście ręcznie wykończonymi i polerowanymi drewnami, tarcze mają aluminiowe wykończenie, a skóra zachowuje swoją patynę i aromat przez lata użytkowania.