Może nadszedł czas, aby Audi odpowiedziało na Mini od BMW, tworząc mały samochód premium. Odpowiedzią był nowy Audi A1 z 2011 roku.
Mały samochód bazował na VW Polo i Skodzie Fabii, z dodatkiem luksusu charakterystycznego dla Audi.
Ten kompakt miał wiele atutów i różnorodnych opcji. Co zaskakujące, wersja podstawowa nie miała klimatyzacji, którą można było dodać za 1,525 dolarów. Jednak pakiet wyposażeniowy Pro Line zawierał klimatyzację oraz wiele innych funkcji tylko za 1,500 dolarów. To sprytna strategia ze strony Audi!
Wewnątrz kabiny znajdował się klasyczny kokpit, do którego Audi nas przyzwyczaiło, mnóstwo miejsc do przechowywania i praktyczne uchwyty na kubki.
Dla tak małego samochodu, przestrzeń bagażowa była więcej niż przyzwoita i można ją było powiększyć, składając tylne siedzenia.
Audi A1 było łatwe w prowadzeniu, głównie świetnie sprawdzało się w mieście i w ruchu drogowym. Jednak dłuższa podróż tym małym autem mogła nie być zbyt komfortowa. Układ kierowniczy był zaprojektowany, aby dobrze radzić sobie w ruchu, ale nie oferował zbyt wiele informacji zwrotnej dla kierowcy.
Zawieszenie było nieco sztywne i przypominało większy samochód, który bardzo dobrze radził sobie na zakrętach, z minimalnym przechyłem nadwozia.
A1 był dostępny tylko w wersji 3-drzwiowej i ze względu na swoją formę pasażerowie z tyłu mieli ograniczoną przestrzeń nad głową.
Audi wprowadza zupełnie nowy wymiar w klasie kompaktowej z nowym modelem Audi A1. Jest dynamiczny i wysokiej jakości, emocjonalny i indywidualny. Zawiera wszystkie zalety marki w długości poniżej czterech metrów – projekt pełen charakteru, bezkompromisowa jakość i pionierskie technologie efektywności. Zwinne podwozie i mocne silniki sprawiają, że Audi A1 jest najsportowszym samochodem w swoim segmencie.
Młodzi klienci Audi A1 żyją w dużych miastach, dlatego szukają pojazdu zaprojektowanego do miejskiego środowiska. Dzięki kompaktowym wymiarom jest bardzo zwinny i zwinny w ruchu miejskim, oferując wysoki stopień codziennej użyteczności.
Wnętrze Audi A1 jest również sportowe i wysokiej jakości. Klienci mogą dostosować liczne szczegóły, aby dopasować samochód do swoich osobistych upodobań. Najnowszy model Audi ma szerokie portfolio zaawansowanych technologii na pokładzie; jego system infotainment ustanawia nowe standardy w segmencie. Audi A1 to pierwszy luksusowy samochód w klasie małych kompaktów – prawdziwe, pełnoprawne Audi.
Marka Audi oznacza pasję motoryzacyjną. Dzięki zwinnemu podwoziu i mocnym silnikom, Audi A1 jest najsportowszym samochodem w swojej klasie, co jest widoczne na pierwszy rzut oka. Design jest unikalny i nowoczesny. Elementy stylizacji, które umieszczają Audi A1 w rodzinie Audi, to linia boczna z charakterystycznym łukiem dachu, coupe-podobne słupki C, duże nadkola oraz oczywiście przód z typową kratką single-frame. Klapa silnika i tylna klapa otaczają nadwozie; tylne światła są trójwymiarowo uformowane i prezentują niepowtarzalny design, zarówno w dzień, jak i w nocy.
Wnętrze: przestronne i dynamiczne
Wnętrze Audi A1 jest przestrzenne i przewiewne. Deska rozdzielcza przypomina skrzydło samolotu; cztery okrągłe dysze powietrza przypominają turbiny odrzutowca. Przejrzysta ergonomia i bezkompromisowo wysoka jakość wykonania typowa są dla wysokich standardów marki Audi. Wiele starannie zaprojektowanych szczegółów we wnętrzu potwierdza premium charakter Audi A1.
Oprócz wersji wyposażeniowych Attraction i Ambition, Audi oferuje również pakiet stylu mediów skoncentrowany na infotainment i designie wnętrza. Innowacyjne materiały i nowoczesne kolory podkreślają charakter Audi A1. Czy to kolorowe dysze powietrza, światła LED wewnętrzne, czy pokrowce na siedzenia w ekspresyjnych kolorach – personalizacja jest ważnym hasłem. Program wyposażenia oferuje niezliczone możliwości dostosowania Audi A1 do osobistego stylu kierowcy. Dostępne są również różnorodne wykończenia lakieru do wyboru dla łuku dachu. Klienci mogą zamawiać wiele tych funkcji po początkowej sprzedaży, aby podążać za trendem lub kaprysem.
Dostępne systemy infotainment i multimedia pochodzą bezpośrednio z segmentu luksusowego. Najwyższej klasy to MMI navigation plus, centrum multimedialne, które ustanawia nowe standardy w segmencie kompaktowym. Monitor, który unosi się z deski rozdzielczej, oraz jednostka kontrolna, która podąża za logiką MMI, są dostosowane do systemów obecnych w modelach Audi z wyższych segmentów. Bazując na radiu koncertowym, pakiet łączności oferuje możliwość doinstalowania systemu nawigacji opartej na mapach Audi – nowość w sektorze motoryzacyjnym. System audio surround Bose o mocy 465 watów to tylko jeden z przykładów dostępnych modułów dodatkowych.
Skondensowana przyjemność z jazdy: najsportowszy samochód w swojej klasie
Sportowe, zwinne podwozie Audi A1 stawia go na czołowej pozycji w swojej klasie. Czy to w mieście, na trasie między miastami czy na autostradzie – Audi A1 dostarcza ogromnej frajdy z jazdy wszędzie, dzięki sportowemu ustawieniu, zoptymalizowanej wadze i bardzo bezpośredniemu układowi kierowniczemu. Standardowy system stabilizacji ESP z elektroniczną blokadą dyferencjału sprawia, że obsługa Audi A1 jest jeszcze bardziej sportowa i precyzyjna, a bezpieczeństwo jazdy wzrasta jeszcze bardziej.
Nowe Audi A1 również ustanawia nowe standardy efektywności. Audi wprowadza nową linię modelową z czterema silnikami czterocylindrowymi, z dwoma jednostkami TDI oraz dwoma silnikami benzynowymi TFSI, produkującymi od 63 kW (86 hp) do 90 kW (122 hp). Wszystkie silniki stosują zasadę downsizingu – zastępują doładowanie pojemnością i pobierają paliwo przez jednostki wtrysku bezpośredniego.
Wszystkie wersje Audi A1 zachwycają dobrą ekonomią paliwową, z wartościami cyklu standardowego między 3.8 a 5.4 litra na 100 kilometrów (43.56 – 61.90 US mpg) (wartości tymczasowe). Silnik 1.6 TDI o mocy 66 kW (90 hp) i manualnej skrzyni biegów emituje tylko 99 g CO2 na kilometr (159.33 g/mile). Wszystkie silniki są wyposażone w system rekuperacji, który pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania i są sprzężone z automatycznym systemem start-stop. Nowy system zarządzania temperaturą z przełączaną pompą wodną przyczynia się do niskiego zużycia paliwa modelu 1.2 TFSI.
Wysoka technologia i efektywność: siedmiobiegowa skrzynia S tronic
W Audi efektywność zawsze idzie w parze z wysoką technologią. Audi A1 dostępne jest z siedmiobiegową skrzynią S tronic. Skrzynia z podwójnym sprzęgłem zmienia biegi niezwykle szybko, komfortowo i bez wyczuwalnych przerw w mocy. Oferuje zarówno automatyczne, jak i ręczne tryby, z opcjonalnymi łopatkami na kierownicy. Umożliwia to niesamowitą przyjemność z jazdy, a także dodatkowo obniża zużycie paliwa – typowe dla Audi.
Audi A1 jest sportowe, mocne i atrakcyjne. Jako nowość w segmencie kompaktowym, przyciąga nowoczesną grupę klientów – młody, miejski, ukierunkowany na styl publiczność. Klienci Audi A1 – wielu z nich to kobiety – interesują się designem, muzyką, modą i sportem. Model bazowy będzie kosztować około 16 000 euro.
Design
Ma pewną postawę na drodze – mocny, wyrazisty i pełen charakteru: Audi A1 to zarówno luksusowa opcja, jak i sportowiec w swojej klasie. Wyrazista, otaczająca linia ramion, kontrastujący kolorystycznie łuk dachu oraz niezwykle ostrze nachylone słupki C nadają trzem drzwiom niepowtarzalną sylwetkę. Wymiary również dokumentują dynamiczne linie: 3,95 metra długości, najnowszy model Audi ma imponującą szerokość 1,74 metra, a wysokość wynosi tylko 1,42 metra. Rozstaw osi wynosi 2,47 metra; zwisy są odpowiednio krótkie.
Design Audi A1 jest ściśle zintegrowany z językiem wzornictwa marki i unikalny w segmencie kompaktowym – emocjonalny, odważny i postępowy. Audi ma reputację przekształcania wielu pomysłów i innowacji z samochodów koncepcyjnych w produkcję seryjną, a Audi A1 kontynuuje tę tradycję. Wiele cech i innowacyjnych pomysłów z projektu Audi A1 project quattro z 2007 roku już znalazły się w produkcji seryjnej w Audi A1.
Przód nosi wyraźne cechy rodzinne, ale wyróżnia się unikalnymi akcentami i innowacjami w szczegółach. Kratka single-frame, na przykład, jest harmonijnie zintegrowana w przednia część i z pochyloną górną krawędzią stanowi nowy etap ewolucji. Jej wzmocnienia są rozmieszczone poziomo, aby podkreślić szerokość przodu. Duże, plastycznie uformowane wloty powietrza z poziomymi listwami również przyczyniają się do sportowego wyglądu Audi A1. Światła przeciwmgielne znajdują się w ich zewnętrznych narożnikach.
Trójwymiarowo uformowane reflektory również mają swój wyjątkowy wygląd. Audi A1 wygląda zdecydowanie i skoncentrowano na drodze. Mocno zakrzywione skrzydło strukturyzuje wnętrze reflektorów. Tak jak w każdym Audi, światła do jazdy dziennej są standardem. W przypadku opcjonalnych jednostek xenon plus, światła do jazdy dziennej są realizowane przy użyciu diod LED i światłowodu. Pojawiają się jako jednolita linia, która podąża za skrzydłem.
Potężny element designu: linia tornada
Najbardziej uderzające wrażenie, gdy patrzymy z boku, to prosta, lekko wznosząca się linia, która wizualnie wydłuża i przyspiesza Audi A1. Górna krawędź maski rozciąga się poniżej szyb bocznych aż do tylnej części. Jak w sportowym samochodzie Audi TT, punkt, w którym otaczająca maska spotyka się z błotnikami, jest punktem wyjścia dla typowego elementu designu Audi – linii tornada. Kontynuuje się ona w drzwiach i tylnym boku. Linia biegnie blisko i precyzyjnie nad nadkolami, nadając Audi A1 mocną postawę na drodze.
Ciężka zacieniona krawędź poniżej linii tornada, mocno wygięte powierzchnie blachy na bokach i wznosząca się dynamiczna linia nad progami są również charakterystyczne dla języka wzornictwa marki. To samo dotyczy wyraźnie uformowanych nadkoli, które pomieszczą koła o średnicy do 18 cali, jak i proporcji powierzchni blachy do przestrzeni wewnętrznej, która wynosi dwa do jednej. Lusterka boczne zamontowane są na drzwiach jak w samochodach sportowych; klamki są wyraźnie zakrzywione.
Inną cechą Audi jest sportowo płynący łuk dachu, który dostępny jest opcjonalnie w jednym z czterech kontrastowych kolorów. Łuk przechodzi w słupek C, który jest bardziej płaski niż w coupe, nadając tylnej części dynamiczny zarys, który dodatkowo podkreśla spojler dachu.
Z tyłu, otaczająca klapa bagażnika podkreśla szerokość – ekskluzywna cecha nowa w klasie kompaktowej. Klapa ma wyraźny kształt. Wklęsłe tylne światła w kształcie klina również podkreślają szerokość i są plastycznie zintegrowane w designie. W połączeniu z xenon plus, tylne światła wykorzystują technologię LED. Ponieważ nie są one widoczne, gdy klapa bagażnika jest otwarta, Audi A1 ma dodatkowe lampy LED na bokach. To rozwiązanie to kolejny przykład starannej dbałości o szczegóły i pasji do technologii inżynierów Audi.
Tylne światła mają sportową czerwoną ramkę, a krzywa belka dzieli ich komory. Audi opcjonalnie wyposaża je w diody emitujące światło i światłowody – wtedy tylne światło pojawia się jako ciągła linia. Sportowy czarny dyfuzor w zderzaku formuje dolną część tylnej części i wizualnie umieszcza pojazd na drodze. W zależności od silnika, układ wydechowy kończy się jedną lub dwoma końcówkami po lewej stronie.
Audi oferuje Audi A1 w dziesięciu kolorach nadwozia. Wykończenia matowe to Amalfi White, Cumulus Blue i Brilliant Black; kolory metaliczne to Ice Silver, Phantom Black, Teak Brown, Shiraz Red, Scuba Blue, Misano Red i Sphere Blue.
Nadwozie
Prawda Audi odnosi się również do Audi A1: Nadwozie stanowi fundament jakości, precyzyjnego, sportowego prowadzenia oraz bezpieczeństwa. Dwie trzecie nadwozia stanowią stopy wysokiej i ultrawysokiej wytrzymałości ze różnych klas wytrzymałości.
Najsilniejsze z nich to stopy formowane na gorąco. Blachy są podgrzewane w piecu do ekstremalnych temperatur, a następnie natychmiast formowane w wodno-chłodzonym narzędziu prasującym. To szybkie zmiany temperatury nadaje im ekstremalną wytrzymałość na rozciąganie. Stopy formowane na gorąco stanowią około 11 procent nadwozia. Są wykorzystywane w dolnym poprzecznym belce w podłodze, w tylnych częściach członów podłużnych, w słupkach B i w ramie dachu – wszędzie tam, gdzie ekstremalna wytrzymałość w połączeniu z niską wagą jest szczególnie ważna.
Stopy wysokiej i ultrawysokiej wytrzymałości są istotnym czynnikiem zapewniającym wysoką sztywność skrętną nadwozia i jego niską wagę wynoszącą zaledwie 221 kilogramów (487,22 funta). Te dwie wartości oraz wymiary są wykorzystywane do obliczenia wysokiej jakości lekkiej konstrukcji nadwozia, a także stanowią podstawę wysokiego poziomu ochrony pasażerów.
Audi A1 wyposażone jest w standardzie w dwa poduszki powietrzne z przodu, poduszki boczne w oparciach przednich siedzeń oraz dwie poduszki powietrzne kurtynowe. Napinacze pasów oraz ograniczniki siły pasów, wraz z integralnym systemem oparć Audi, dopełniają pakiet systemów zabezpieczeń. Punkty zaczepowe Isofix dla fotelików dziecięcych z tyłu są standardem. Czujniki napięcia pasów w każdym siedzeniu to kolejna cecha zwiększająca bezpieczeństwo. A jeśli chodzi o ochronę pieszych, Audi A1 również jest wyposażone w najnowocześniejszą technologię.
Kolizje przy niskich prędkościach – lekkie stłuczki na parkingach i tzw. typowe kolizje roszczeniowe, tak ważne dla oceny ubezpieczeniowej – nie prowadzą do żadnych poważnych uszkodzeń. Układ zderzaków, poprzeczna belka za nimi oraz człony podłużne chronią kosztowne komponenty, takie jak chłodnice i klimatyzatory.
Optymalizacja aerodynamiczna: od przedniego zderzaka do tylnego spojlera
Z współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,32 dla modelu bazowego, najnowsze Audi znajduje się w czołówce najbardziej aerodynamicznych samochodów w swojej klasie. To rezultat obszernego strojenia w tunelu aerodynamicznym w Ingolstadt. Całe nadwozie zostało zoptymalizowane – od tylnego spojlera, włącznie z krawędziami spojlera, do podwozia i kół. Aerodynamiczne podwozie w dużej mierze zakrywa spód, chroniąc go i tworząc korzystny przepływ powietrza.
Rożki i inne krawędzie zderzaków mają wyrafinowany kształt, który nie tylko obniża współczynnik oporu, ale także poprawia stabilność jazdy przy wysokich prędkościach. Obszar wokół kratki jest całkowicie uszczelniony, aby powietrze docierające do chłodnicy docierało praktycznie bez strat, zamiast stawać się turbulentne. Nawet tak subtelne detale, jak przepływ powietrza przez komorę silnika, zostały zoptymalizowane z największą starannością pod kątem termodynamiki i aerodynamiki.
Kolejną siłą nadwozia są jego akustyka. Inżynierowie Audi poświęcili znaczną uwagę radiacji dźwięku dużych paneli blachowych i ich sztywności. Wszystkie obszary, w których podczas jazdy generowane są siły, zostały specjalnie wzmocnione. Lekki pakiet izolacyjny podnosi akustykę w kabinie pasażerskiej do poziomu premium.
Audi A1 będzie produkowane w zakładzie Audi w Brukseli. Audi zainwestowało ponad 100 milionów euro w modernizację zakładu produkcyjnego, aby całkowicie zaspokoić najsurowsze standardy jakości.
Wnętrze
Sportowość, precyzja i młodzieńcza świeżość – te tematy charakteryzują wnętrze Audi A1. Projektanci czerpali inspirację z skrzydeł samolotów dla elegancko zakrzywionej deski rozdzielczej. Cztery okrągłe, daleko wystające dysze powietrza przypominają turbiny odrzutowca.
Konsola centralna, z wbudowanym paskiem drugorzędnych przełączników, przypomina rufę jachtu i wydaje się unosić nad tunelem centralnym. Jednostka sterująca systemem klimatyzacji oraz trzy cylindryczne pokrętła opcjonalnego automatycznego systemu klimatyzacji są kolejnym wizualnym i haptikowym akcentem na pokładzie Audi A1. Deska rozdzielcza zawiera również jednostkę główną radia lub opcjonalnego systemu kontrolnego MMI i infotainment. Wyświetlacz, który jest standardowy w przypadku radia koncertowego lub wyższego, chowa się w desce rozdzielczej i wysuwa się w górę po naciśnięciu przycisku. Ta pozycja montażowa, idealna do szybkiego odczytu, stanowi unikalny punkt sprzedaży w tej klasie pojazdów.
Zespół wskaźników w projekcie chronograficznym z dużymi okrągłymi tarczami – czarnymi tarczami, czerwonymi wskazówkami oraz białymi skalami i numerami – jest układany z wyraźną elegancją. Jak zawsze w przypadku Audi, obsługa przez dźwignie na kolumnie kierownicy jest logiczna i ergonomicznie doskonała. W nocy wskaźniki świecą na biało, a przyciski na czerwono.
Dzięki pakietowi oświetlenia wnętrza LED, Audi A1 wprowadza 100 procent technologii LED do wnętrza w klasie kompaktów premium po raz pierwszy. Oświetlenie ambientowe w drzwiach i module dachu jest realizowane przy użyciu technologii LED, tak samo jak lampki wewnętrzne, lampki do czytania, lampki schowka i lampki do makijażu.
Kolejny akcent w designie został stworzony przy pomocy technologii światłowodowej LED. Na życzenie biała korona świeci nie bezpośrednio z konturów osłony woofera Bose, aby wizualnie podkreślić charakter high-tech systemu dźwiękowego.
Opcjonalny system informacyjny dla kierowcy integruje wyświetlacz między wskaźnikami. Tak jak w dużych modelach Audi, system można obsługiwać za pomocą przycisków, przełączników suwakowych i pokręteł w opcjonalnej wielofunkcyjnej kierownicy.
System łączy informacje z źródeł audio oraz opcjonalnego systemu nawigacji. Nowoczesna koncepcja zakładek w wyświetlaczu oraz dowolnie programowany przycisk ulubionych sprawiają, że obsługa jest łatwa i intuicyjna. System informacyjny dla kierowcy jest monochromatyczny i standardowo dostarczany z MMI navigation plus.
Przydatny: komputer pokładowy z programem efektywnościowym
Komputer pokładowy z programem efektywnościowym jest połączony z systemem informacyjnym dla kierowcy. Wyświetla dane związane z zużyciem paliwa i daje rekomendacje dotyczące efektywnej jazdy. Powiększony widok wskaźnika zmiany biegów sygnalizuje kierowcy, kiedy powinien zmienić bieg. Inna funkcja informuje, które urządzenia pokładowe, takie jak system klimatyzacji lub tylne ogrzewanie szyby, są aktywne i ile paliwa pobierają.
Fotele w Audi A1 oferują doskonałe podparcie, kierowanie i wsparcie, zapewniając komfort osobom o różnych rozmiarach. Podstawowy model ma standardowo regulowane na wysokość fotele kierowcy. Wersja Ambition obejmuje sportowe fotele z podparciem lędźwiowym, a fotel pasażera również jest regulowany na wysokość w standardzie. Funkcja easy-entry, zapewniająca komfortowy dostęp do tyłu, jest również standardem w pakiecie Ambition.
W każdym miejscu dostępna jest duża ilość schowków – dwa uchwyty na kubki na konsoli tunelu centralnego, kieszenie w drzwiach i tylnej części oraz gniazdko zasilania. W modelu bazowym zamiast monitora pokładowego znajduje się składany schowek na desce rozdzielczej. Audi oferuje również opcjonalny pakiet schowków z dodatkowymi opcjami przechowywania.
Premium charakter Audi A1 wyraża się w każdym detalu wnętrza – w wyborze materiałów, ich dopasowaniu i wykończeniu oraz równych, wąskich szczelinach. Powierzchnia deski rozdzielczej jest miękko podklejona pianką; wszystkie przyciski i elementy sterujące poruszają się precyzyjnie; nawet uchwyt do odblokowania klapy silnika działa precyzyjnie i crisp.
Standardowo w wersji Ambition oraz opcjonalnie w wersji Attraction oferowane są liczne elementy sterujące w wyglądzie aluminium, w tym listwy wejściowe, pokrętła do automatycznego systemu klimatyzacji i pokrętła świateł. Ponadto, pierścień trójramiennej sportowej kierownicy, dźwignia hamulca ręcznego oraz dźwignia zmiany biegów są obszyte skórą i ozdobione subtelnymi klipsami aluminiowymi.
Młodzieńcze i nowe: kolory i materiały
Materiały we wnętrzu różnią się między dwoma wersjami. W wersji Attraction zastosowano czarne lub tiulowe szare tkaniny obiciowe, z konsolą centralną, podłokietnikiem, kieszeniami na mapy i kratkami głośników również w kolorze tiulowym szarym. Sportowe fotele w wersji Ambition mają dwukolorowy design z szarym tiulowym lub zielonym wasabi jako kontrastowym kolorem do czarnego. Wnętrze dostępne jest również w kolorze czarnym. Pakiet stylu mediów oferuje aksamitny beż jako alternatywę. Opcjonalne fotele skórzane dostępne w wersji Ambition oraz pakiecie stylu mediów oferowane są w trzech kolorach i trzech kombinacjach.
Wszystko w kwestii kolorów i wykończeń jest nowatorskie, młodzieńcze i ukierunkowane na styl życia. Obudowy dysz powietrza dostępne są w szerokich gama kolorów – z matowym lub wysokopolerowanym czarnym kolorem standardowym w zależności od wersji. Można je również opcjonalnie zamówić w wysokopolerowanym białym, tiulowym szarym, zielonym wasabi, czerwonym lub aksamitnym beżowym pasującym do koloru wykończenia. Audi oferuje również szereg atrakcyjnych kolorów dla podłokietników drzwi oraz konsoli na tunelu centralnym dla wszystkich wersji.
Bagażnik Audi A1 ma płaskie ściany; krawędź załadunkowa jest niska, co ułatwia załadunek i rozładunek. Ma podstawową pojemność 267 litrów (9.43 stóp sześciennych). Podwójna podłoga bagażnika jest standardem.
Dzielone tylne siedzenie można szybko i łatwo złożyć, zwiększając pojemność bagażnika do około 920 litrów (32.49 stóp sześciennych), jeśli ładunek jest załadowany do dachu. Dwa małe zatrzaski zabezpieczają podłogę bagażnika, gdy jest złożona. Audi oferuje również opcjonalny pakiet bagażnika z praktycznymi pojemnikami pod podłogą bagażnika, wieloma punktami mocowania z składanymi hakami, siatką elastyczną, gniazdkiem zasilania, drugą lampą i uchwytem na pasy.
Audi również nie kompromituje jakości w bagażniku. Zamek odblokowuje się elektronicznie, w tym za pomocą pilota zdalnego sterowania. Otwiera się i opada bezpiecznie do zamka. Jego zamek ma osobną sprężynującą osłonę, która zapobiega jego zabrudzeniu – kolejny typowy detal Audi.
Systemy infotainment
Audi A1 to luksusowy samochód dla nowoczesnych ludzi – oferuje szeroki zakres nowoczesnych systemów infotainment i multimedialnych prosto z segmentu luksusowego.
System infotainment składa się z modułowych komponentów opartych na standardowym radiu chorus, które ma napęd CD zdolny do odtwarzania mp3 oraz regulację głośności zależną od prędkości GALA. Radio chorus dostarcza dźwięk do czterech głośników.
Następny krok to nowe radio koncertowe, wszechstronne urządzenie, które również jest wyposażone w napęd CD. Oddzielny, chowany monitor pokładowy – wysokiej rozdzielczości, 6.5 calowy wyświetlacz kolorowy – jest standardem w tym radiu. Oferuje również podwójny tuner, czytnik kart pamięci SDHC, złącze AUX-in oraz sześć głośników z przodu i z tyłu.
Radio koncertowe otwiera także wybór opcjonalnego pakietu łączności, który obejmuje przygotowanie systemu nawigacji. To pozwala klientowi dodać jednostkę nawigacyjną opartą na mapach Audi do radia w późniejszym czasie. Wymagana infrastruktura jest już zainstalowana w radiu. Klient może zakupić aktywację systemu i kartę SDHC z danymi nawigacyjnymi przez Audi Genuine Accessories w dowolnym momencie. Aktywacja jest przeprowadzana przez dealera Audi. Pakiet łączności zawiera również interfejs Bluetooth, czytnik kart SDHC oraz interfejs muzyczny Audi.
Najwyższej jakości to MMI navigation plus, zaawansowane centrum multimedialne, które jest wzorem w klasie pojazdów kompaktowych. Składa się z czterech podstawowych komponentów – jednostki głównej z dyskiem twardym o pojemności 60 gigabajtów, jednostki radiowej, terminalu sterującego MMI i kolorowego wyświetlacza. Rozkładający się 6.5 calowy wyświetlacz prezentuje eleganckie obrazy. Wyświetla swoje grafiki oraz okładki tytułów audio. Mapa nawigacyjna jest również wyświetlana w 3D.
MMI navigation plus może przechowywać 20 gigabajtów plików muzycznych. Oferuje interfejs Bluetooth oraz interfejs muzyczny Audi (AMI), aby połączyć nowoczesne mobilne odtwarzacze multimedialne w bardzo prosty i wygodny sposób. Zawiera napęd do odtwarzania audio i wideo DVD oraz inteligentne sterowanie głosowe – kierowca może mówić pełny adres nawigacyjny za jednym razem. System informacyjny dla kierowcy jest również zintegrowany w zestawie.
Klasyczna logika Audi: terminal sterujący MMI
Dzięki swojej intuicyjnej logice, terminal sterujący MMI jest zbudowany podobnie jak jednostki z dużych modeli Audi. Duże pokrętło przyciskowe znajduje się w centrum jednostki. Można nim poruszać się w czterech kierunkach jak joystick, co ułatwia wiele funkcji. Różnorodne klawisze twarde i miękkie, kontroler głośności i sloty na nośniki danych są rozmieszczone wokół i nad centralnym kontrolerem.
Audi oferuje szereg dodatkowych modułów dla MMI navigation plus i radia koncertowego – interfejs Bluetooth do wygodnej telefonii oraz przesyłania muzyki i wideo, zmieniacz CD, cyfrowy radioodbiornik (DAB) oraz dwa premium systemy audio: 180-watowy system audio Audi z dziesięcioma głośnikami oraz system audio surround Bose. Ten ostatni zawiera wzmacniacz o mocy 465 watów z dziesięcioma kanałami i 14 głośnikami, w tym subwoofer. Połączenie MMI navigation plus i systemu audio surround Bose umożliwia reprodukcję dźwięku surround 5.1. Specjalny wizualny akcent: Głośniki w drzwiach są pośrednio oświetlane diodami LED.
Napęd
Audi początkowo zaoferuje Audi A1 z czterema silnikami. Dwa silniki TFSI na benzynę oraz dwa silniki TDI na olej napędowy obejmują moc od 63 kW (86 hp) do 90 kW (122 hp). Każdy z nich jest nowoczesny.
Wszystkie silniki wykorzystują wtrysk paliwa bezpośredniego oraz doładowanie. Ten koncept downsizingu połączony z technologiami z platformy efektywności Audi zapewnia im ogromną moc przy minimalnym zużyciu paliwa wynoszącym od 3.8 do 5.4 litrów na 100 km (43.56 – 61.90 US mpg).
Silnik benzynowy na poziomie podstawowym to nowy 1.2 TFSI. Generuje 63 kW (86 hp) i osiąga swoje maksymalne moment obrotowy 160 Nm (118.01 lb-ft) już między 1,500 a 3,500 obr./min. Połączony z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, czterocylindrowy silnik przyspiesza Audi A1 z 0 do 100 km/h (0 – 62.14 mph) w 12.1 sekundy w drodze do maksymalnej prędkości 179 km/h (111.23 mph). W cyklu jazdy w UE zużywa tylko 5.1 litra paliwa na 100 km (46.12 US mpg), co odpowiada tylko 119 gramom CO2/km (191.51 g/mile).
Downsizing od Audi: doładowanie zamiast pojemności
Nowo opracowany silnik czterocylindrowy ilustruje filozofię downsizingu Audi, zastępując doładowanie pojemnością. Silnik z dwoma zaworami na cylinder ma pojemność tylko 1,197 cc i został rygorystycznie zoptymalizowany pod kątem niskiej wagi i niskiego tarcia. Jego odlew aluminiowy ma własny obieg chłodzenia oddzielny od głowicy cylindrów. Woda w bloku nie jest cyrkulowana natychmiast po uruchomieniu silnika, co pozwala silnikowi szybciej osiągnąć temperaturę i skrócić fazę wzrostu oporu tarcia spowodowaną zimnym olejem.
1.4 TFSI zwiększa stawkę do 90 kW (122 hp). Jego maksymalne moment obrotowy wynosi 200 Nm (147.51 lb-ft) i jest dostępny w sposób ciągły między 1,500 a 4,000 obr./min. Turbosprężarka z wodnym chłodzeniem intercoolera spręża silnik o pojemności 1,390 cc z czterema zaworami na cylinder.
Razem z siedmiobiegowym S tronic, 1.4 TFSI osiąga prędkość autostradową w 9.1 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi 200 km/h (124.27 mph). Standardowa sześciobiegowa skrzynia manualna wydłuża czas sprintu do 9.2 sekundy, ale nie wpływa na maksymalną prędkość. Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 5.1 i 5.4 litra/100 km (43.56 i 46.12 US mpg) w odpowiednich cyklach testowych w UE.
Moc nowego 1.6 TDI pochodzi z pojemności 1,598 cc. Wewnętrzny tarcie w kompaktowym silniku czterocylindrowym zostało systematycznie zminimalizowane. Audi oferuje dwie wersje tego silnika. Mocniejsza jednostka 1.6 TDI produkuje 77 kW (105 hp) i 250 Nm (184.39 lb-ft) w zakresie między 1,500 a 2,500 obr./min, a jest połączona z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Silnik 16-zaworowy przyspiesza Audi A1 mocno przez standardowy sprint w 10.8 sekundy, zanim osiągnie maksymalną prędkość 187 km/h (116.20 mph), zużywając średnio tylko 3.9 litra/100 km (60.31 US mpg).
Druga wersja 1.6 TDI generuje 66 kW (90 hp) oraz 230 Nm (169.64 lb-ft) momentu obrotowego między 1,500 a 2,500 obr./min. Połączony z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, przyspiesza Audi A1 z 0 do 100 km/h (0 – 62.14 mph) w 12.2 sekundy. Osiąga maksymalną prędkość 179 km/h (111.23 mph) i oferuje wzorową ekonomię paliwową wynoszącą 3.8 litra/100 km (61.90 US mpg), co odpowiada 99 gramom CO2/km (159.33 g/mile).
Wszystkie cztery silniki w Audi A1 korzystają z technologii z platformy efektywności Audi – system rekuperacji wykorzystuje inteligentny kontroler napięcia dla generatora do odzyskiwania energii podczas faz hamowania i toczenia, a następnie tymczasowego magazynowania jej w akumulatorze. Przy następnym przyspieszeniu energia ta powraca do systemu elektrycznego, odciążając generator.
Cztery silniki są również standardowo wyposażone w drugą technologię z platformy efektywności Audi – system start-stop. Wyłącza silnik, gdy samochód jest zatrzymany, jeśli dźwignia zmiany biegów znajduje się w neutralnym położeniu, a stopa kierowcy opuściła pedał sprzęgła. Start-stop następnie włącza silnik, gdy pedał sprzęgła jest wciśnięty – działa to wszystko cicho, wygodnie i szybko.
System start-stop doskonale harmonizuje z siedmiobiegowym S tronic, wysokotechnologiczną skrzynią, dzięki której Audi A1 podkreśla swoją wyjątkowo sportową pozycję. Dwusprzęgłowa skrzynia Audi łączy wygodę skrzyni z momentem obrotowym z dynamiką i efektywnością skrzyni manualnej. Zmiana biegów następuje w ciągu kilku setnych sekundy, bez wyczuwalnego przerywania mocy, płynnie i bardzo komfortowo.
Ważąca tylko około 70 kilogramów (154.32 lb), siedmiobiegowa skrzynia S tronic również przyczynia się do redukcji wagi. Jej dwa sprzęgła pracują na sucho – wyeliminowanie dostawy oleju dodatkowo zwiększa już wysoką efektywność skrzyni. Moc dostarczana jest do elektrohydraulicznego siłownika w razie potrzeby.
Kierowca może obsługiwać siedmiobiegową skrzynię S tronic za pomocą dźwigni wyboru lub opcjonalnych łopatek na kierownicy, jak w samochodzie sportowym. Dostępne są także dwa w pełni automatyczne tryby pracy. W trybie D zarządzanie skrzynią pracuje nad tym, aby silnik jak najczęściej pracował na niskich obrotach, aby oszczędzać paliwo; w trybie S styl jazdy jest sportowy, a obroty silnika wyższe. Standardowo dostępna jest pomoc przy ruszaniu na wzniesieniu, która utrzymuje Audi A1, gdy rusza pod górkę.
Podwozie
Audi A1 z napędem na przednie koła to najsportowszy samochód w klasie kompaktowej. Jest zwinny i zwrotny w mieście; stabilny i precyzyjny na drogach między miastami oraz wygodny na autostradzie. Zawdzięcza te cechy głównie wysoce zaawansowanemu podwoziu z szerokim rozstawem osi i zrównoważonym rozkładem masy.
Inżynierowie poświęcili dużą uwagę na rozkład obciążenia osi podczas opracowywania Audi A1. Mierzący tylko 81 centymetrów (31.89 cala), przedni zwis jest wyjątkowo krótki. W zależności od silnika, tylko od 61 do 63 procent wagi spoczywa na przedniej osi, co jest niską wartością dla samochodu kompaktowego. Wiele szczegółów przyczynia się do tego, takich jak położenie akumulatora, które w większości opcji silnikowych znajduje się pod bagażnikiem. Z wagą bazową wynoszącą tylko 1,045 kilogramów (2,303.83 lb), Audi A1 jest najlżejszym pojazdem w klasie premium kompakt.
Przednie zawieszenie składa się z konstrukcji MacPherson z dolnymi trójkątnymi wahaczami. Impuls kierowania z elektrohydraulicznego układu kierowniczego z zębatką i kołem zębatym, który jest bardziej efektywny niż prosty system hydrauliczny, jest przekazywany przez krótkie drogi do łożyska obrotowego, co zapewnia spontaniczną reakcję kierowniczą i precyzyjne, wrażliwe sprzężenie zwrotne przez kierownicę.
Bezpośrednio: wspomaganie układu kierowniczego
Przy stosunku 14.8:1, układ kierowniczy jest sportowo bezpośredni, wymagając jedynie niewielkich kątów skrętu na kole. Wysokie wprowadzenie przednich kół utrzymuje promień skrętu na poziomie 10.6 metrów (34.78 stóp) – oba te czynniki zapewniają Audi A1 ostateczną zwinność zarówno w ruchu miejskim, jak i na otwartych drogach.
Audi dokładnie dostosowało łożyska przedniej osi, stabilizator oraz sprężyny i amortyzatory dla sportowej i zrównoważonej obsługi. Tylne zawieszenie składa się z belki skrętnej z osobnymi sprężynami i amortyzatorami, które mają nowe prowadnice opracowane od podstaw. Wersja Ambition standardowo wyposażona jest w sportowe zawieszenie z mocnymi sprężynami i amortyzatorami.
Audi A1 wyposażone jest w nową technologię Audi, bez względu na wybrany silnik – system stabilizacji ESP obejmuje również elektroniczną blokadę dyferencjału. Podobnie jak mechaniczne blokady, sprawia, że wrażenia z jazdy są jeszcze bardziej neutralne, znacznie redukując podsterowność i poprawiając przyczepność. Jeśli elektronika wykryje, że obciążenie wewnętrznego koła przedniego jest zbyt niskie, inicjuje krótkie, kontrolowane hamowanie tego koła. Nadmiar momentu obrotowego przepływa do zewnętrznego koła, które może zastosować większą moc na drodze. Zachowanie na drodze staje się jeszcze bardziej precyzyjne, zwinne, stabilne i neutralne, co zwiększa obiektywne bezpieczeństwo oraz subiektywne zaufanie do samochodu.