Audi A1 zrodził się z szalonego pomysłu, który zaprezentowali inżynierowie Audi. Przepis był prosty i zabawny: wziąć A1 i umieścić pod jego maską silnik S3.
Poczekaj… to nie takie proste. Inżynierowie musieli wprowadzić 600 zmian w komponentach, aby przekształcić A1, najmniejszy model Audi, w A1 Quattro.
A1 był produkowany w limitowanej serii, a dokładniej, sprzedano na świecie tylko 333 egzemplarze w wersji z kierownicą po lewej stronie.
Zewnętrzny design A1 Quattro był zabawny, z ciekawymi białymi felgami, czarnymi detalami, masywnym spoilera oraz dyfuzorami powietrza w przednim zderzaku.
Wracając do wysiłków, które musieli podjąć inżynierowie, aby dostosować quattro do napędu na przednie koła A1, trzeba było usunąć koło zapasowe, a bak paliwa musiał zostać przeprojektowany.
Imponujący 2.0-litrowy silnik zapożyczony z S3 rozwijał moc 253 KM i był połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów.
Wnętrze A1 Quattro przypominało Audi S1, jednak gałka zmiany biegów pochodziła z Audi R8, a wskaźnik obrotomierza był pomalowany na czerwono z logo Quattro.
Mały Audi miał stały napęd na cztery koła – jak sugeruje nazwa – i był bardzo przyjemny w prowadzeniu, z doskonałą przyczepnością. Przyspieszenie było imponujące, bardziej przypominające samochód rajdowy.
A1 Quattro nie oferował żadnych dodatkowych opcji, występował tylko w kolorze nadwozia Glacier White i miał wydajny system audio Bose.