Druga generacja Audi A3 zadebiutowała w 2003 roku i otrzymała facelifting w 2008 roku. Nadchodzące regulacje zmusiły niemieckiego producenta aut premium do wprowadzenia pewnych zmian.
Audi podjęło poważne ryzyko, wprowadzając na rynek swoją pierwszą generację A3 w 1996 roku. Ten mały hatchback zbudowany był na tej samej platformie co Volkswagen Golf, a niektórzy krytycy twierdzili, że to tylko droższy Golf. Druga generacja miała na celu zmianę tego postrzegania, dodając nie tylko więcej stylu, ale także ekskluzywne funkcje i udogodnienia.
Druga generacja została wyposażona w nowe silniki i ulepszony design. Nadal opierała się na tej samej platformie co Golf. Facelifting w 2008 roku przyniósł kilka zmian w premium kompaktowym aucie. Oferowano ją w trzech wersjach nadwozia: trzydrzwiowej, pięciodrzwiowej oraz kabriolecie z miękkim dachem. Przedni grill typu „single-frame” wprowadzony przez A8 zyskał wielu zwolenników i został zamontowany również w A3. Zainstalowano również nowy przedni zderzak.
Pod maską znajdowały się silniki o pojemności od 1,2 litra do 3,2-litrowej jednostki V6. Wśród nich wersja RS3 była wyposażona w 2,5-litrowy silnik pięcylindrowy, który był najbardziej wydajną wersją A3, nazywaną RS3. W zależności od silnika i poziomu wyposażenia, A3 była dostępna z manualnymi lub skrzyniami biegów DSG (z podwójnym sprzęgłem).
Audi A3 oraz A3 Sportback, premiumowe modele kompaktowe od Audi, zyskują na sportowym charakterze dzięki szeregowi ulepszeń oraz wyraźnie podkreślonej stylistyce. Innowacyjne technologie, takie jak przekładnia S tronic z podwójnym sprzęgłem o siedmiu biegach oraz system Audi magnetic ride, który kontroluje zawieszenie, zapewniają jeszcze większą przyjemność z jazdy. Ostrożniejsze, bardziej wyraziste wzornictwo nadaje rodzinie A3 jeszcze większy wyraz. Dodatkowe elementy wyposażenia, takie jak system parkowania Audi z przodu i z tyłu, asystent parkowania oraz odwracalna osłona bagażnika, również zwiększają atrakcyjność tych modeli. Audi S3 rozwijająca moc 195 kW (265 hp) jest teraz również dostępna w wersji Sportback, co stanowi nowe, topowe wcielenie w gamie modelowej. Dostawy rozpoczną się latem, a ceny zaczynają się od 20 350 euro.
Audi A3 stworzyło zupełnie nowy segment rynku premium aut kompaktowych, gdy model pierwszej generacji zadebiutował w 1996 roku. Marka z czterema pierścieniami odniosła w tym segmencie znaczące sukcesy, sprzedając do tej pory 1,9 miliona egzemplarzy Audi A3. Po czterech kolejnych latach rekordowej sprzedaży, milionowy egzemplarz drugiej generacji A3 – która weszła do produkcji w 2003 roku – opuścił linię montażową zaledwie kilka dni temu. Audi umacnia teraz swoją pozycję lidera.
Eksterier: jeszcze bardziej sportowy profil
Nowe elementy wizualne w trzydrzwiowym A3 i A3 Sportback podkreślają jego wydłużony, sportowy profil. Przednia pokrywa i błotniki mają bardziej wyrazistą formę, a zderzak oraz duża, jednoczęściowa kratka chłodnicy zostały zmodyfikowane. Wygięty element ozdobny w reflektorach, znany jako „skrzydło”, podkreśla ich techniczną doskonałość. Światła do jazdy dziennej są standardowym wyposażeniem, a opcjonalne reflektory bi-xenonowe zawierają diody LED. Po bokach, wyróżniające cechy to lusterka zewnętrzne z wbudowanymi kierunkowskazami, nowe klamki oraz atrakcyjne felgi.
Z tyłu, zmieniony zderzak i światła umożliwiają temu samochodowi spektakularne wyjście; A3 Sportback teraz posiada innowacyjne włókna optyczne ułożone w płaskim, ciągłym pasku, co w ciemności tworzy imponujący efekt wizualny. Trzydrzwiowe A3 ma zmodyfikowaną klapę bagażnika z nowym oświetleniem. Dzięki zmianom w designie, A3 wydłużyło się o 2,5 centymetra, osiągając długość 4,24 metra, podczas gdy sportowe proporcje Sportback pozostają praktycznie niezmienione przy długości 4,29 metra.
Wnętrze: sportowa elegancja
Wnętrze samochodu również zostało dopracowane z myślą o sportowej elegancji. Elementy w wyglądzie aluminium na wentylacjach, przełącznikach świateł oraz konsoli centralnej podkreślają premium charakter Audi A3 i A3 Sportback. Przełączniki i sterowanie poniżej systemu audio zyskały nowoczesny wygląd. Instrumenty mają czarne tarcze i czerwone wskaźniki, co wzmacnia wrażenie precyzji i zaawansowanej technologii, a wskaźnik zmiany biegów pokazuje zalecany bieg w danych warunkach w systemie informacji dla kierowcy. Wyświetlacz systemu informacji dla kierowcy oraz wyświetlacz czasu, daty i dystansu – standardowe dla wersji Ambiente i Ambition – prezentują informacje w wysokiej rozdzielczości na białym tle. Skórzana sportowa kierownica dla linii Ambition ma nowe aluminiowe wstawki, a Audi oferuje również opcjonalną skórzaną kierownicę o płaskim dnie dla wersji Ambition.
Nowe wstawki dla Attraction i Ambition, nowe kolory i szeroki wybór tkanin tapicerskich zwiększają sportowy charakter wnętrza, imponując jakością materiałów i starannym wykonaniem. W ofercie tapicerki znajduje się nawet skóra Fine Nappa dla sportowych siedzeń.
Bagażnik A3 jest najobszerniejszy w swojej klasie, o pojemności od 350 do 1 080 litrów, a A3 Sportback oferuje jeszcze większą pojemność od 370 do 1 100 litrów. W wersjach quattro podłoga bagażnika jest kilka centymetrów wyżej, aby pomieścić specjalny tylny mostek. Szczególnie pomysłowym rozwiązaniem w wersjach przednionapędowych jest solidna, odwracalna osłona bagażnika, która jest praktyczną, łatwą do czyszczenia tacą, np. do przewożenia mokrych przedmiotów, która może być usunięta z samochodu jako taca transportowa. Audi oferuje również opcje relingów dachowych oraz panoramicznego dachu dla wszechstronnego A3 Sportback.
Mocny napęd: silniki
Jak wcześniej, Audi wprowadza A3 oraz A3 Sportback na rynek z ośmioma różnymi silnikami – pięcioma benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Sześć z nich to nowoczesne jednostki czterocylindrowe z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Ich skróty TFSI i TDI odzwierciedlają mocne strony technologii silników Audi – osiągi, wysoki moment obrotowy, dynamikę, wyrafinowanie i efektywność.
Silnik 1.6 rozwija moc 75 kW (102 hp), 1.4 TFSI 92 kW (125 hp), 1.8 TFSI 118 kW (160 hp), a 2.0 TFSI 147 kW (200 hp), podczas gdy 3.2 quattro z sześcioma cylindrami generuje 184 kW (250 hp). Model 1.9 TDI osiąga 77 kW (105 hp), a 2.0 TDI 103 kW (140 hp) lub 125 kW (170 hp), w zależności od specyfikacji. Oba silniki wysokoprężne o pojemności dwóch litrów zostały gruntownie przeprojektowane – nowy system wtrysku common rail zapewnia teraz ultra-cichą pracę.
Silnik benzynowy o pojemności 1.6 może być również dostarczany wraz z manualną skrzynią biegów, co pozwala na niskie koszty eksploatacji przy użyciu paliwa etanolowego E 85. Silnik wysokoprężny o mocy 77 kW (105 hp) jest jednostką napędową niezwykle efektywnej wersji 1.9 TDI e, która dzięki specjalnym działaniom dostosowującym zużywa tylko 4,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów (52,27 mpg). Większość innych silników również zmniejsza zużycie paliwa o nawet 15 procent. Silniki 1.8 TFSI oraz technicznie bliski im 2.0 TFSI zostały zoptymalizowane pod względem tarcia i mają nowe cylindry, tłoki oraz pompy oleju.
Nowe skrzynie biegów od Audi
Oferta skrzyń biegów została rozszerzona i stała się jeszcze bardziej atrakcyjna. Prawie wszystkie wersje silnikowe są standardowo wyposażone w sześciobiegową manualną skrzynię biegów. Silniki 1.6 i 1.9 TDI mają pięciobiegowe skrzynie biegów, a model 3.2 jest dostępny wyłącznie z przekładnią S tronic z podwójnym sprzęgłem, która jest teraz również dostępna opcjonalnie dla wszystkich wersji silnikowych. Nowoczesna skrzynia S tronic zmienia biegi z ogromną szybkością i płynnością. Kierowca może ustawić ją w trybie całkowicie automatycznym lub zmieniać biegi ręcznie – albo za pomocą dźwigni selektora, albo przy użyciu standardowych łopatek zmiany biegów na skórzanej sportowej kierownicy (od 103 kW/140 hp).
S tronic w silniku sześciocylindrowym, 2.0 TFSI oraz wersjach wysokoprężnych ma sześć biegów, podczas gdy 1.6, 1.4 TFSI i 1.8 TFSI korzystają z nowo opracowanej siedmiobiegowej skrzyni S tronic. Oba sprzęgła są suche – to innowacyjne podejście. Oznacza to, że nie potrzebują osobnego źródła oleju, co przyczynia się do ich już imponującej efektywności. Siedem biegów jest ściśle zestopniowane, co zapewnia sportową reakcję, chociaż najwyższy bieg jest wystarczająco wysoce zestopniowany, aby obniżyć prędkość obrotową silnika, co prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa.
Wersje quattro, które stawiają A3 w innej lidze niż inne pojazdy w klasie premium, także oferują więcej możliwości. System napędu na cztery koła jest dostępny w pięciu wersjach silnikowych – dla 1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 3.2 (standardowo) oraz dla dwóch wersji 2.0 TDI. W najnowszej wersji technicznej centralne hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe reaguje jeszcze szybciej, gdy moc silnika musi być redystrybucjonowana pomiędzy przednimi a tylnymi kołami. To zwiększa stabilność, przyczepność i przyjemność z jazdy dla kierowcy.
Standardowe dynamiczne zawieszenie także zapewnia bezpieczeństwo, dynamiczne prowadzenie oraz komfort w jednym. Urzekająca precyzja, z jaką Audi A3 i A3 Sportback się poruszają oraz ich dobrze zbalansowany charakter, w dużej mierze zawdzięczają skomplikowanym koncepcjom takim jak zawieszenie tylne z czterema wahaczami oraz wydajne elektryczne wspomaganie kierownicy. Opcjonalne zawieszenie sportowe obniża nadwozie o 15 milimetrów (0,59 in); jest standardowe w wersji Ambition w połączeniu z felgami o rozmiarze 17 cali. Opcja szkła akustycznego dla przedniej szyby (standardowa w Ambiente) poprawia komfort pasażerów oraz poprawia charakterystykę akustyczną samochodu.
Wyprzedzając konkurencję: Audi magnetic ride
Istnieje jeszcze jedna nowa funkcja, która sprawia, że Audi A3 i A3 Sportback wyprzedzają swoich konkurentów: system kontroli amortyzatorów o nazwie Audi magnetic ride. System ten pokonuje odwieczny konflikt pomiędzy dynamiką a komfortem jazdy. Kierowca może wybierać pomiędzy programami „Normal” i „Sport” za pomocą przełącznika. Płyn magnetoreologiczny krążący w amortyzatorach zmienia swoje właściwości przepływu w ciągu milisekund po nałożeniu napięcia; wpływa to na charakterystykę tłumienia, którą można dostosować od komfortowo miękkiej do zdecydowanie twardej. Audi może dostarczyć elektroniczny system kontroli tłumienia jako opcję dla wersji benzynowych o mocy od 118 kW (160 hp) wzwyż, oraz dla obu wersji 2.0 TDI.
Oferta wyposażenia Audi A3 i A3 Sportback również została znacznie rozszerzona. Jak wcześniej, istnieją trzy linie do wyboru. Attraction to wersja o przekonującym charakterze; dynamicznie wyglądająca Ambition na przykład zawiera sportowe siedzenia, sportowe zawieszenie oraz felgi o rozmiarze 17 cali, a luksusowa linia wyposażeniowa Ambiente oferuje takie elementy jak tempomat, czujnik światła i deszczu, pakiet oświetlenia wnętrza oraz nową szybę przednią z akustycznym szkłem.
Dla jeszcze bardziej niestandardowej specyfikacji dostępna jest linia S, składająca się z pakietu zewnętrznego oraz sportowego, luksusowa linia Audi exclusive, oraz wybór elementów dostępnych w ramach gama Audi exclusive. We wszystkich liniach wyposażeniowych i wersjach silnikowych na niemieckim rynku, system radiowy chorus z czterema głośnikami jest teraz standardem. Dostępne są także nowoczesne systemy infotainment, w tym system dźwiękowy Bose; w gamie Audi exclusive znajduje się gniazdo do podłączenia iPoda.
Wiele nowych opcji świadczy o wysokim standardzie technologicznym linii A3. Obejmują one luksusową automatyczną klimatyzację, adaptacyjne oświetlenie – dynamiczny system świateł skrętnych – oraz system parkowania Audi z przodu i z tyłu, wyświetlający odległość od przeszkody za pomocą częstotliwości wydawanych sygnałów. Następnie pojawia się nowy asystent parkowania. Jego pionierskie czujniki ultradźwiękowe skanują miejsca parkingowe przy drodze, gdy samochód przejeżdża obok; kierowca jest informowany w zestawie wskaźników, jeśli jedno z nich jest wystarczająco duże, aby się w nie wcisnąć. Jeśli zostanie włączony bieg wsteczny i naciśnięty pedał gazu, system manipuluje elektrycznym wspomaganiem kierownicy, aby automatycznie wprowadzić samochód w miejsce parkingowe. Wszystko, co kierowca musi zrobić, to skupić się na gazie, sprzęgle i hamulcach.