Druga generacja Audi A3 została wprowadzona na rynek w 2003 roku. W 2008 roku, wraz z face liftingiem, zaprezentowano wersję kabrioletu tego modelu. Było to długo oczekiwane uzupełnienie, ale w niewłaściwym czasie.
Audi uważało, że ma wystarczającą liczbę kabrioletów na rynku. Posiadało już TT Roadster oraz A4 Cabriolet. Jednak pojawiło się zapotrzebowanie na modele kabrioletów w kompaktowym rozmiarze, a A3 wydawało się idealnym kandydatem. Niestety, kryzys finansowy w 2008 roku dotknął przemysł motoryzacyjny. Mimo to A3 Cabriolet udało się wprowadzić na rynek.
W oparciu o wzmocnioną platformę standardowego Audi A3, wersja Cabriolet miała te same wymiary oraz design do słupków A, jak wersja 3-drzwiowa. Linia okien pozostała niezmieniona, ale bagażnik musiał zostać zmodyfikowany. Tylne światła również się różniły. Trzecie światło stop miało swoje miejsce w klapie bagażnika.
Wnętrze pojazdu czerpało inspirację z modelu TT, posiadając podobne cztery nawiewy i podkładki na kolana na konsoli centralnej. Zestaw wskaźników miał czerwone wskazówki na czarnym tle. Nowy system infotainment MMI był przejęty z większych sedanów Audi.
Jeśli chodzi o napęd, A3 Cabriolet był dostępny z silnikami diesla i benzynowymi o mocy od 106 KM do 200 KM. Standardowo był wyposażony w manualną skrzynię biegów 5- lub 6-biegową lub nową skrzynię S-Tronic (z podwójnym sprzęgłem) z 6 biegami.
Sportowy, elegancki, pełen emocji – nowy Audi A3 Cabriolet zjawia się w doskonałym momencie na wiosnę 2008. Otwarty Audi A3 to premium w klasie kompaktowej. Oferuje sportowy charakter A3 w połączeniu z bezkompromisową jakością, która wyróżnia każdy model Audi. Do wyboru są cztery silniki oraz szeroki wachlarz indywidualnych opcji wyposażenia. Sprzedaż rozpocznie się w Niemczech na początku lutego 2008.
Samochody kabriolet Audi zazwyczaj wyposażone są w klasyczny materiałowy dach – w przypadku Audi A3 Cabriolet cecha ta nadaje jego sylwetce harmonijną elegancję i sportowy charakter typu coupé. Jego dach jest lekki i doskonale dopasowany. Może zostać otwarty hydraulicznie w zaledwie dziewięć sekund; po otwarciu zajmuje bardzo mało miejsca. Dach dostępny jest w wersji półautomatycznej i w pełni automatycznej, w tej drugiej jako specjalnie wyciszony dach akustyczny.
Konstrukcja nadwozia tego premium kabrioletu Audi zawiera dużą ilość stali o wysokiej wytrzymałości, ultra-wysokiej wytrzymałości i stali formowanej na gorąco, a także szereg wzmocnień, które zapewniają maksymalną sztywność i bezpieczeństwo przy uderzeniach. Wewnątrz, znana bezkompromisowa jakość wykonania, atrakcyjny design i wzorowa ergonomia tworzą atmosferę sportowej elegancji. Jest tu wystarczająco dużo miejsca dla czterech pasażerów. Oparcia tylnych siedzeń można złożyć, zwiększając pojemność bagażnika z 260 do 674 litrów – niezależnie od tego, czy dach jest w górze, czy w dół!
A3 Cabriolet jest dostępny w czterech wersjach silnikowych – dwóch benzynowych i dwóch TDI. Łączą one dużą moc z imponującą efektywnością. Wszystkie mają bezpośredni wtrysk i turbosprężarki. Zakres mocy waha się od 77 kW (105 KM) do 147 kW (200 KM). Opcjonalnie, innowacyjna skrzynia biegów S tronic z podwójnym sprzęgłem przejmuje kontrolę nad mocą silnika przekazywaną na koła.
Dynamiczne zawieszenie Audi zapewnia A3 Cabrioletowi doskonałą zwinność. Wyposażone jest w responsywne elektryczne wspomaganie kierownicy, które zużywa bardzo mało energii. Czterowahaczowe tylne zawieszenie łączy doskonały komfort z sportowymi właściwościami jezdnymi. Oprócz standardowego zawieszenia, dostępna jest również opcja zawieszenia sportowego.
Audi oferuje Audi A3 Cabriolet w liniach wyposażeniowych Attraction i Ambition. W obu przypadkach specyfikacja wyposażenia jest rozbudowana, a linia Ambition obejmuje 17-calowe aluminiowe felgi, zawieszenie sportowe i sportowe siedzenia, między innymi. Z quattro GmbH dostępne są także pakiety zewnętrzne S line oraz pakiety sportowe S line.
Design zewnętrzny
Istnieje wiele argumentów na rzecz klasycznego materiałowego dachu, jaki występuje w modelach kabriolet Audi. Jeden z nich widać na pierwszy rzut oka: harmonijne proporcje. Dzięki kompaktowej konstrukcji składania dachu, projektanci Audi byli w stanie stworzyć czteromiejscowy pojazd o atrakcyjnych liniach. Z otwartym dachem Audi A3 Cabriolet wygląda kompaktowo i lekko; z zamkniętym dachem emanuje elegancją coupé. Mierzy 4238 mm długości, 1765 mm szerokości i 1424 mm wysokości, co czyni go jednym z sportowych modeli kompaktowych w swojej klasie.
Wyrazista obecność A3 Cabriolet jest typowa dla marki Audi. Interakcja pomiędzy jego powierzchniami nadaje nadwoziu cechy rzeźby; te linie są podkreślone przez dynamiczne przody. Pozioma linia dynamiczna nad progiem oraz wznosząca się linia ramion tworzą wrażenie bardziej wydłużonego nadwozia.
Twarz A3 Cabriolet jest zdominowana przez dużą osłonę chłodnicy w jednym ramce, ale reflektory również przyciągają uwagę. Precyzja ich projektu wyraża perfekcjonizm marki z czterema pierścieniami. Mogą być opcjonalnie dostarczane z reflektorami xenon plus, które mogą działać w tandemie z dynamiczną technologią adaptacyjnego oświetlenia. „Skrzydło” – kontur w kształcie skrzydła pokryty chromem – stało się charakterystycznym elementem Audi; jego forma różni się w zależności od rodzaju reflektora.
Światła dzienne w formie integralnego pasa świetlnego – ważna cecha bezpieczeństwa Audi – składają się z siedmiu białych diod LED w połączeniu z jednostkami xenon plus. Podobnie jak reflektory, tylne światła A3 Cabriolet mają płaską, szeroką konstrukcję. Ich technologia opiera się na włóknach optycznych, ale efekt wizualny to dwa promieniste pierścienie, które wyraźnie wyróżniają samochód jako Audi nawet po zmroku.
Z boku widać atletyczną sylwetkę Audi A3 Cabriolet. Ekstremalne nadkola mieszczą duże koła: w przypadku linii Attraction mają one średnicę 16 cali. W wersji Ambition zastosowano 17-calowe koła z odlewanego aluminium. Opcjonalnie dostępne są 18-calowe koła od quattro GmbH. Audi dostarcza A3 Cabriolet w 15 kolorach lakieru, które można zestawić z trzema kolorami dachu – czarnym, niebieskim i czerwonym.
Dach i nadwozie
Audi pozostało wierne swojej udanej linii: nowy A3 Cabriolet również ma klasyczny materiałowy dach. Doskonale wpisuje się w oryginalny, autentyczny pomysł jazdy z otwartym dachem i uczucie beztroskiej zwinności. Dach zachowuje swój kształt dzięki mechanicznie poruszanemu metalowemu zawieszeniu, co zapewnia doskonałe dopasowanie, idealną szczelność i sylwetkę coupé. Duże, podgrzewane tylne okno szklane zapewnia dobre widoczność z tyłu.
Audi może dostarczyć dach materiałowy w dwóch wersjach – półautomatyczny dach z tkaniny oraz w pełni automatyczny dach akustyczny. W obu przypadkach dach przesuwany jest za pomocą pompy wysokociśnieniowej z dwoma cylindrami hydraulicznymi. Otwierają one duży dach materiałowy w ekstremalnie szybkie dziewięć sekund. Oznacza to, że nawet krótki postój na światłach jest wystarczający, aby zakończyć proces.
Po złożeniu dach składany jest w kształcie Z, co zajmuje minimalną ilość miejsca. Nagłówek – płyta na jego przedniej krawędzi – spoczywa na górze, na poziomie z nadwoziem, co sprawia, że struktura nie wymaga ani przykrycia, ani klapy do pokrycia. Złożony dach umieszczany jest w kompaktowej komorze ze stali, co tylko nieznacznie zmniejsza pojemność bagażnika. Wydajna kinematyka oznacza, że akustyczny dach można otwierać i zamykać przy prędkościach do 30 km/h – co stanowi dużą zaletę pod względem wygody podczas jazdy w miejskim ruchu. Proces sterowany jest za pomocą przełącznika na konsoli środkowej; dach można również otwierać i zamykać wygodnie z zewnątrz, za pomocą kluczyka zapłonowego w zamku drzwi.
W pełni automatyczny dach materiałowy przyjmuje formę akustycznego dachu. Pomiędzy zewnętrzną powłoką a wewnętrzną wykładziną znajduje się mata z włókna syntetycznego, która dodatkowo poprawia izolację termiczną i dźwiękoszczelność – przy prędkości 140 km/h wnętrze Audi A3 Cabriolet jest tylko o 1 dB (A) głośniejsze niż w A3. Jeśli zajęte są tylko przednie siedzenia, deflektor wiatru można w prosty sposób zamontować nad tylną kanapą z jednej strony pojazdu.
Stal wysokowytrzymała: niska masa i maksymalna sztywność
Rozbudowany zestaw środków zapewnia sztywność nadwozia A3 Cabriolet, a ten otwarty Audi jeździ z tymi samymi standardami precyzji, zwinności i komfortu, co A3 z trwałym dachem. 45% nadwozia wykonane jest z wysokowytrzymałych stali, a 9% stanowi stal ultra-wysokowytrzymała, łącząc niską masę z maksymalną sztywnością. Rama dachu i bariera ochronna są wykonane ze stali formowanej na gorąco dla maksymalnego bezpieczeństwa.
Wzmocnienia zintegrowane są w progach i podłodze pojazdu. Profile stalowe w kształcie litery V dodatkowo wzmacniają przednią strukturę i tył, a pod komorą silnika znajduje się kapsuła z dodatkową ramą wzmocnienia. W B-słupkach znajdują się panele wysokowytrzymałe.
Struktura w kształcie skrzynki wykonana z wysokowytrzymałej blachy odseparowuje kabinę pasażerską od bagażnika. Rolki ochronne ze stali formowanej na gorąco są przymocowane do tej struktury. Podobne rury wysokotekniczne służą do wzmocnienia wewnętrznego A-słupków. Poduszki powietrzne głowy/klatki piersiowej są zintegrowane w oparciach przednich siedzeń. W przypadku kolizji tylnych, zintegrowany system podparcia głowy Audi szybko amortyzuje głowę i górną część ciała.
Wnętrze
Wnętrze Audi A3 Cabriolet emanuje sportową elegancją; jego materiały, bezkompromisowa jakość wykonania, oraz design podkreślają premium charakter tego nowego modelu kabrioletu. Spokojne linie obramowują jego duże powierzchnie. Cztery okrągłe kratki wentylacyjne i boczne poduszki na kolana w słupkach konsoli centralnej przypominają Audi TT.
To dla Audi zaszczyt, aby utrzymać doskonałe standardy ergonomii, które sama wprowadziła. Czerwone igły prędkościomierza i obrotomierza przesuwają się po tarczach w sportowej czerni. W linii wyposażeniowej Ambition, A3 Cabriolet dostarczany jest z trójramienną skórzaną kierownicą sportową. Opcjonalnie dostępne są klawisze wielofunkcyjne, a skrzynia biegów S tronic ma łopatki do zmiany biegów. Przełączniki mają organiczny, ergonomiczny design. Dwa systemy nawigacji są dostępne, korzystając z logiki obsługi zaczerpniętej z wyższej koncepcji MMI znanej z dużych linii samochodów Audi.
Audi oferuje szeroki wachlarz opcji siedzeń. W linii Ambition oba przednie siedzenia mają sportowy kształt. Opcjonalnie dostępne jest elektryczne czterostopniowe wsparcie lędźwiowe, a także ogrzewanie dla przednich lub wszystkich czterech siedzeń.
Wnętrze: to uczucie wolności i otwartej przestrzeni
Klasyczny charakter kabrioletu, jaki tworzy materiałowy dach w otwartym A3, można również dostrzec w sposobie wykorzystania przestrzeni wewnętrznej. Szyba przednia jest ustawiona tak pionowo, jak w A3 z trwałym dachem, co tworzy nieprzeszkadzające, przestrzenne wrażenie otwartości – w przeciwieństwie do wielu konkurencyjnych koncepcji z stalowym dachem, gdzie szyba przednia leży płaskiej. Ponieważ złożony dach zajmuje mało miejsca, nie było konieczności przesuwania tylnej kanapy do przodu. Dzięki temu tylna przestrzeń na nogi jest wystarczająca, częściowo dzięki długiemu rozstawowi osi wynoszącemu 2578 mm.
Kolejną z dużych zalet Audi A3 Cabriolet w codziennym użytkowaniu jest jego zmienna przestrzeń bagażowa. Oparcia tylnych siedzeń, dzielone w stosunku 50:50, mogą być zwolnione z bagażnika. Szeroka, wysoka przestrzeń ładunkowa, która się tworzy, zwiększa pojemność bagażnika do 674 litrów, a długość strefy ładunkowej do 150 centymetrów – co jest wystarczające nawet dla dużych przedmiotów sportowych. W standardowej konfiguracji przestrzeń bagażowa ma wystarczającą pojemność 260 litrów, niezależnie od tego, czy dach jest otwarty, czy zamknięty.
Układ napędowy
A3 Cabriolet produkowany jest w czterech wersjach silnikowych czterocylindrowych, z których dwie to silniki benzynowe, a dwie to diesle. Wszystkie są doładowane z bezpośrednim wtryskiem – ich oznaczenia TFSI i TDI obejmują technologiczne połączenia, które łączą imponującą moc z wysoką efektywnością. Technologia TFSI udowodniła swój potencjał przez wiele lat w sporcie motorowym – sportowy prototyp R8 wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans pięć razy w latach 2000-2005. Audi R10 TDI dodało do tej serii sukcesów w 2006 i 2007 roku, z niezwykle mocnym silnikiem V12 TDI.
Nowy A3 Cabriolet dostępny jest z dwiema wersjami silnika TDI – połączenie, które Audi już wprowadziło na rynek w 1995 roku; wtedy to 1.9 TDI stał się pierwszym silnikiem diesla na świecie, który napędzał kabriolet. W A3 Cabriolet mniejszy z dwóch silników czterocylindrowych osiąga moc 77 kW (105 KM) oraz znaczny moment obrotowy wynoszący 250 Nm przy zaledwie 1900 obr./min z pojemności skokowej 1896 cm3. Igła prędkościomierza potrzebuje 12,3 sekundy, aby przekroczyć 100 km/h, a maksymalna prędkość wynosi 185 km/h. Ta wersja diesla zużywa jedynie 5,1 litra paliwa na 100 km. A3 Cabriolet 1.9 TDI jest dostępny z pięciobiegową skrzynią manualną.
Nowy 2.0 TDI o pojemności 1968 cm3 pokazuje zalety koncepcji TDI w ewolucyjnej interpretacji – działa efektywnie, mocno i bardzo cicho. Silnik czterozaworowy, wyposażony w dwa wałki wyważające, został wyposażony w nowo opracowany system common rail. Jego turbosprężarka ma zmienne łopatki zapewniające lepszą reakcję, a tłoki mają zoptymalizowaną geometrię, co dodatkowo poprawia efektywność procesu spalania.
Silnik o pojemności dwóch litrów rozwija 103 kW (140 KM). W zakresie 1750 do 2500 obr./min generuje 320 Nm momentu obrotowego – wystarczająco, aby przyspieszyć A3 Cabriolet od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy i maksymalnej prędkości 204 km/h. 2.0 TDI zużywa średnio jedynie 5,3 litra paliwa na 100 kilometrów, a jego emisje już przekraczają limity przyszłej normy Euro 5. Audi może dostarczyć high-tech skrzynię biegów S tronic zamiast sześciobiegowej skrzyni manualnej.
Bezpośredni wtrysk benzyny: ciśnienie wtrysku zwiększone do 150 bar
Nowo opracowany 1.8 TFSI produkuje 118 kW (160 KM) i 250 Nm, z czego ten drugi w zakresie obrotów od 1500 do 4200 obr./min. Regulowany wałek zasilający optymalizuje napełnienie komór spalania, a dwa wałki wyważające gwarantują dużą kulturę pracy.
Bezpośredni wtrysk i technologia turbosprężarki to idealne połączenie dla obfitych przyjemności z jazdy i imponującej efektywności. Turbosprężarka reaguje niezwykle szybko, a silnik czterocylindrowy jest spontaniczny, lekki, wysokoobrotowy i momentowy. Przyspiesza A3 Cabriolet z sześciobiegową skrzynią manualną do 100 km/h w 8,3 sekundy i do 218 km/h; osiąga cykl jazdy UE w średnio 7,3 litra na 100 km. Alternatywnie Audi może dostarczyć sportowy S tronic.
Technicznie 1.8 TFSI jest bliskim krewnym 2.0 TFSI, który trzykrotnie zdobył tytuł „Silnika Roku” przyznawany przez międzynarodowy zespół dziennikarzy. Wersja dwulitrowa przekazuje 280 Nm momentu obrotowego na wał korbowy w zakresie 1800 do 5000 obr./min, a w zakresie 5100 do 6000 obr./min rozwija 147 kW (200 KM). 2.0 TFSI również działa z regulowanym wałkiem zasilającym i dwoma wałkami wyważającymi, a jego stopień sprężania wynoszący 10,5:1 gwarantuje wysoką wydajność termodynamiczną.
Dzięki skrzyni biegów S tronic z podwójnym sprzęgłem, dostępnej obok sześciobiegowej skrzyni manualnej, A3 Cabriolet 2.0 TFSI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy; jego maksymalna prędkość wynosi 231 km/h. Średnio zużywa 7,6 litra paliwa na 100 kilometrów.
Moc silnika kierowana jest na przednie koła we wszystkich wersjach Audi A3 Cabriolet; wersje silnika od 103 kW (140 KM) wzwyż wyposażone są standardowo w sześciobiegową skrzynię manualną. S tronic łączy zalety automatycznej i manualnej skrzyni biegów. Przy dużych obciążeniach i obrotach silnika zmienia biegi pomiędzy sześcioma przełożeniami w zaledwie 0,2 sekundy, nie przerywając na zauważalnie przepływu mocy.
Kierowca może obsługiwać S tronic za pomocą dźwigni jednego dotknięcia lub, w stylu wyścigowym, używając łopatek na kierownicy. Dodatkowo dostępne są dwa w pełni automatyczne tryby, D dla Drive (standardowy) i S dla Sport. S tronic działa bardzo efektywnie, a jego elektroniczny system zarządzania w trybie automatycznym zapewnia, że silnik działa jak najbardziej oszczędnie przy niskich obrotach. Nawet najbardziej skrupulatny kierowca nie mógłby zrobić tego lepiej.
Dynamiczne zawieszenie
Lekki, kompaktowy materiałowy dach obniża łączną masę i środek ciężkości Audi A3 Cabriolet. To pomaga dynamicznemu zawieszeniu Audi zrealizować jego pełny potencjał.
Audi zastosowało klasyczny układ przedniego zawieszenia – konstrukcję McPhersona z triangulowanymi dolnymi wahaczami. Podstawa, na której opiera się struktura, wykonana jest z aluminium. Przykręcona do nadwozia, przekazuje konstrukcji bardzo wysoką sztywność.
Precyzyjna, twardo działająca kierownica typu zębatkowego działa z elektrycznym wspomaganiem z kontrolą zależną od prędkości. System nie zużywa energii, gdy samochód jedzie na wprost, oszczędzając średnio 0,2 litra paliwa na 100 kilometrów.
Czterowahaczowe tylne zawieszenie to kolejny techniczny wyróżnik. Jego zasada konstrukcji przynosi znaczące korzyści pod względem właściwości jezdnych, ponieważ rejestruje i reaguje na siły podłużne i boczne osobno. Także tutaj, podstawa łączy zawieszenie z nadwoziem; kompaktowe sprężyny i amortyzatory zapewniają pionowe wsparcie.
Wszystkie te technologie są kluczowymi składnikami ogólnego wrażenia, jakie sprawia ten sportowy kabriolet. Jest przesiąknięty precyzją i spontanicznością, które samochód dostarcza z każdym skrętem kierownicy. Otwarty A3 jest zawieszony subtelnie i jego kierowanie działa z niezachwianym spokojem. Zachowanie przy kierowaniu pozostaje neutralne aż do bardzo wysokiego limitu obsługi.
Opcje: zawieszenie sportowe i duże koła
W linii wyposażeniowej Ambition, A3 Cabriolet jest dostępny opcjonalnie z zawieszeniem sportowym, które obniża nadwozie o 15 mm. Linia Attraction ma 16-calowe koła z oponami o rozmiarze 205/55. W Ambition standardowo zastosowano 17-calowe aluminiowe koła z oponami o rozmiarze 225/45. Audi może również dostarczyć cztery inne wersje kół jako opcje, a także system monitorowania ciśnienia w oponach.
System hamulcowy A3 Cabriolet spełnia również standardy sportowe. Tylne tarcze są wentylowane i mają dużą średnicę. Oczucie pedału jest bezpośrednie i spontaniczne, a siłę hamowania można regulować z doskonałą łatwością. Szczególny nacisk położono na skrócenie drogi hamowania podczas strojenia programu stabilizacji (ESP).
Wyposażenie
Linia Attraction Audi A3 Cabriolet już w standardzie ma półautomatyczny dach. Cztery elektryczne okna i standardowe światła dzienne do jazdy uzupełniają specyfikację. Sportowa linia Ambition ma charakterystyczne cechy 17-calowych aluminiowych kół, przednich świateł przeciwmgielnych i zawieszenia sportowego. Wewnątrz bogate wyposażenie obejmuje sportowe siedzenia, system informacji dla kierowcy, skórzaną kierownicę sportową, deflektor wiatru oraz specjalne wstawki, tapicerkę i osłony progów.
Zakres opcji dla A3 Cabriolet obejmuje wygodne elementy, takie jak wielofunkcyjne kierownice, luksusową automatyczną klimatyzację, skórzaną tapicerkę, ogrzewane siedzenia i asystenta parkowania. Reflektory xenon plus i adaptacyjne światła do jazdy w zakrętach skutecznie oświetlają drogę po zmroku. Pakiet przechowywania dla wnętrza i bagażnika oraz torba na narty i snowboard dodatkowo zwiększają praktyczność A3 Cabriolet.
Zazwyczaj dla Audi, A3 Cabriolet również cechuje szeroki zakres technologii multimedialnych. Obejmuje to radio CD chorus z czterema głośnikami, aż do systemu audio Bose. Wszystkie systemy audio, poczynając od radia koncertowego, zawierają interfejs na centralnym tunelu do podłączenia iPoda lub odtwarzacza MP3. Dwa systemy nawigacji – z monochromatycznym lub dużym kolorowym monitorem – pomagają w dostarczaniu wskazówek. W zakresie telefonii mobilnej, Audi oferuje przygotowanie do telefonu komórkowego w połączeniu z systemami audio.