W trzeciej generacji rodziny A3 pojawiła się również druga generacja wersji Cabriolet. Charakteryzowała się większym bagażnikiem oraz istotnym, technologicznym postępem w porównaniu do swojego poprzednika.
Jednym z największych problemów kabrioletów jest przestronność tylnej kanapy. Większość kabrioletów ma konfigurację 2+2, gdzie „+2” oznacza bardzo małe dzieci. Druga generacja kabrioletu A3 była odpowiedzią na potrzebę prawdziwej konfiguracji siedzeń 2+2.
Karoseria była bardzo lekka jak na pojazd bez dachu. W wersji 1.4-TFSI samochód ważył zaledwie 1345 kg. To było lżejsze niż niektóre standardowe wersje A3 i o około 60 kg mniej niż jego poprzednik. Taki wynik osiągnięto dzięki szerokiemu zastosowaniu aluminium w pokrywie silnika, przednim subframe oraz przednim profilu pochłaniacza uderzeń. Samochód był dłuższy od swojego poprzednika i był dostępny z dwoma rodzajami dachów materiałowych, o dwóch lub trzech warstwach. Otwierał się i zamykał w ciągu 18 sekund przy prędkościach do 50 km/h.
Kabriolet A3 dostępny był w trzech wersjach wyposażeniowych: Attraction, Ambition i Ambiente. Długa lista opcji umożliwiała wybór tapicerki z tkaniny, skóry lub Alcantary. System MMI (Multi Media Information) miał 7-calowy wyświetlacz, który wysuwał się pionowo z deski rozdzielczej. Sterowano nim za pomocą czułej na dotyk płytki umiejscowionej nad pokrętłem między przednimi fotelami. Dzięki dłuższemu rozstawowi osi wynoszącemu 2,6 m, pasażerowie z tyłu mieli wystarczająco dużo miejsca.
Na początku sprzedaży kabriolet A3 był dostępny z wyborem trzech silników: dwóch benzynowych i jednego diesla. Wszystkie z nich miały doładowanie oraz bezpośredni wtrysk, które były połączone z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Napęd na cztery koła oferowano jako opcję.
Sportowy, wszechstronny i elegancki – nowy Audi A3 Cabriolet przyciąga wzrok już na pierwszy rzut oka swoimi płynącymi liniami i miękkim dachem. Otwarty czteroosobowy samochód znajduje się również na szczycie swojej klasy pod względem technicznym – dzięki systematycznemu projektowaniu lekkiej konstrukcji, wysokowydajnym silnikom i zaawansowanym systemom wspomagającym.
Nowy Audi A3 Cabriolet ma sportową sylwetkę na drodze. W porównaniu do poprzedniego modelu nowy A3 Cabriolet jest znacznie większy: jego długość wzrosła z 4,24 do 4,42 metra, rozstaw osi z 2,58 do 2,60 metra oraz szerokość z 1,77 do 1,79 metra. Mimo to, wersja podstawowa A3 Cabriolet waży zaledwie 1 345 kilogramów; to około 60 kilogramów lżejsze niż wcześniej. W kabinie pasażerskiej wiele elementów wykonano z ultra wytrzymałej stali, a pokrywa silnika jest aluminiowa. Audi zastosowało swoje doświadczenie w projektowaniu lekkiej konstrukcji również przy projektowaniu silników i podwozia.
Wydłużony tylny zwis odgrywa kluczową rolę w harmonijnych proporcjach tego dwudrzwiowego samochodu. Aluminiowe listwy wykończeniowe otaczają ramę szyby i krawędź nadwozia; boki samochodu definiują precyzyjne linie i sportowe, napięte powierzchnie. Płaskie reflektory nadają samochodowi zdecydowany wygląd, a wloty powietrza i zderzak podkreślają szerokość Audi A3 Cabriolet. Audi oferuje również reflektory w technologii LED jako opcję.
Nowy A3 Cabriolet dostępny jest z lekkim, miękkim dachem. Dzięki standardowemu elektrohydraulicznemu napędowi dach otwiera się lub zamyka w 18 sekund, nawet podczas jazdy z prędkościami do 50 km/h. Gdy dach jest złożony, spoczywa w regulowanej kieszeni. Alternatywnie dostępny jest dach akustyczny; ma grubsza warstwę pianki wewnętrznej, która dodatkowo redukuje już niski poziom hałasu wewnątrz A3 Cabriolet. Deflektor wiatru jest standardem w wersji Ambiente, a ogrzewanie na poziomie głowy dla przednich siedzeń jest dostępne jako opcja we wszystkich liniach wyposażeniowych. Aktywny system ochrony w razie przewrócenia chroni pasażerów w przypadku wywrócenia się samochodu.
Wnętrze otwartego czteroosobowego samochodu charakteryzuje się lekkim i czystym wzornictwem. Deska rozdzielcza jest smukła, a konsola centralna jest skierowana w stronę kierowcy. Trójwymiarowe listwy wykończeniowe, duże okrągłe otwory wentylacyjne i elegancki panel sterujący systemem klimatyzacji nadają wnętrzu pełnowymiarowy charakter.
Jak w każdym Audi, sterowanie w nowym A3 Cabriolet jest proste i intuicyjne; jakość wykonania wyznacza standardy. Bagażnik o pojemności 320 litrów można powiększyć, składając tylne oparcia; jego objętość wynosi 275 litrów, gdy dach jest złożony.
Do 132 kW (180 KM): trzy silniki na start
Nowy Audi A3 Cabriolet zjeżdża z taśmy produkcyjnej z wyborem dwóch silników TFSI lub jednego TDI; wszystkie silniki spełniają normy emisji Euro 6. Pojemność silnika wynosi 1,4, 1,8 lub 2,0 litra, a moc waha się od 103 kW (125 KM) do 132 kW (180 KM). Wszystkie trzy silniki zostały nowo opracowane; zużywają do trzynastu procent mniej paliwa niż silniki poprzedniego modelu, jednocześnie oferując lepsze osiągi. Jednym z wyróżniających elementów jest technologia cylinder on demand (COD) w 1.4 TFSI; dezaktywuje dwa cylindry przy niskim obciążeniu. Kolejne silniki są w przygotowaniu.
Nowy Audi A3 Cabriolet charakteryzuje się również nowoczesną technologią przekładni. Silnik 1.8 TFSI połączony jest z siedmiobiegową skrzynią S tronic; razem z dynamicznym systemem Audi drive select (standard w Ambition), ta błyskawiczna skrzynia z podwójnym sprzęgłem oferuje funkcję swobodnego toczenia, co dodatkowo obniża zużycie paliwa. Silniki 1.4 TFSI z technologią cylinder on demand i 2.0 TDI czysta diesla przekazują moc na przednie koła za pomocą skrzyni ręcznej. Nowy system quattro do napędu na cztery koła dla Audi A3 Cabriolet będzie także dostępny.
Sportowy charakter otwartego czteroosobowego samochodu w dużej mierze wynika z jego starannie wyważonego rozkładu obciążenia osi – w przypadku napędu quattro wynosi 56:44. To efekt modułowej matrycy poprzecznej (MQB), na której oparty jest Audi A3 Cabriolet. W MQB wszystkie silniki mają tę samą pozycję montażową, a w porównaniu do poprzedniego modelu przednia oś została przesunięta do przodu o 40 milimetrów.
Skoncentrowana wiedza jest również widoczna w technologii podwozia samochodu. Wiele elementów przedniego zawieszenia McPhersona wykonanych jest z aluminium; czterowkłłowy tylny układ zawieszenia oddzielnie radzi sobie z siłami podłużnymi i poprzecznymi. System wspomagania kierownicy charakteryzuje się efektywnym napędem elektryczno-mechanicznym. Na granicy osiągów elektroniczny mechanizm różnicowy ze stabilizacją elektroniczną (ESC) sprawia, że prowadzenie staje się jeszcze bardziej płynne i bezpieczne. Felgi od 16 do 19 cali (te ostatnie tylko w połączeniu ze sportowym zawieszeniem lub Audi magnetic ride); opony do rozmiaru 235/35. Dostępne są także sportowe zawieszenia i zawieszenia w wersji S line.
Jako opcję, Audi A3 Cabriolet może być wyposażony w system Audi drive select; jest to standardowa funkcja w wersji Ambition. Kierowca może przy użyciu tego systemu modyfikować zarządzanie silnikiem, wspomaganie kierownicy, działanie S tronic oraz klimatyzacji w kilku trybach. Audi drive select włącza również wiele opcjonalnych systemów w swoją funkcjonalność: kontrola amortyzatorów Audi magnetic ride, adaptacyjny tempomat, adaptacyjne światła oraz progresywna kierownica, która zmienia swoje przełożenia w odpowiedzi na ruch kierownicą.
Technologia z najwyższej półki: MMI navigation plus
Klienci otwartego czteroosobowego samochodu mają do dyspozycji cały modułowy system komponentów infotainment. Na szczycie listy znajdują się system audio Bang & Olufsen oraz MMI navigation plus. Jego płaski, siedmiocalowy monitor wysuwa się elektrycznie z deski rozdzielczej. Terminal użytkownika ma pokrętło/przycisk i MMI touch, tworząc razem touchwheel – którego górna część to wrażliwy na dotyk panel do wprowadzania liter i cyfr.
System Audi connect uzupełnia MMI navigation plus. Łączy nowy Audi A3 Cabriolet z Internetem – poprzez szybki standard transmisji LTE, który umożliwia szybkości pobierania do 150 MBit na sekundę. Zintegrowany hotspot WLAN pozwala pasażerom na swobodne surfowanie i wysyłanie e-maili. Kierowca może korzystać z dostosowanych usług internetowych, od nawigacji z obrazami Google Earth i Google Street View po Facebooka i Twittera.
Oferta systemów asystujących podkreśla również wiodącą rolę nowego A3 Cabriolet. System informacji dla kierowcy z zaleceniem odpoczynku jest standardem w liniach Ambition i Ambiente. Opcje obejmują adaptacyjny tempomat, Audi side assist, Audi active lane assist, rozpoznawanie znaków drogowych na podstawie kamery, asystenta parkowania z selektywnym wyświetlaniem i system bezpieczeństwa Audi pre sense.
Audi oferuje nowy A3 Cabriolet w trzech liniach wyposażeniowych. Linia podstawowa nosi nazwę Attraction; linie Ambition i Ambiente skierowane są do klientów, którzy cenią sobie szczególnie sportowy i komfortowy samochód. Kolory wnętrza są również dostosowane do linii wyposażeniowych. Klienci mogą wybierać spośród opcji tapicerki materiałowej, skórzanej i Alcantary, a w niektórych przypadkach mogą je również łączyć. Wykończenie wnętrza Audi design selection w kolorze brązowym nadaje ekskluzywny wygląd. Wiele opcji pochodzi bezpośrednio z klasy pełnowymiarowej, takich jak klucz komfortowy.
W Niemczech nowy Audi A3 Cabriolet, który zjeżdża z taśmy produkcyjnej zakładu w GyQr na Węgrzech, będzie dostarczany do klientów od początku 2014 roku. Cena za model 1.4 TFSI o mocy 92 kW (125 KM), który pojawi się nieco później, wynosi 30 500 euro, natomiast 1.4 TFSI o mocy 103 kW (140 KM) dostępny jest w cenie 31 700 euro.
Karoseria i wygląd zewnętrzny
Lekka konstrukcja to jedna z podstawowych kompetencji marki Audi – nowy A3 Cabriolet wyznacza tutaj imponujące standardy. W wersji z silnikiem 1.4 TFSI o mocy 92 kW (125 KM), który pojawi się nieco później, masa własna (bez kierowcy) wynosi zaledwie 1 345 kilogramów, co czyni go około 60 kilogramów lżejszym niż poprzedni model. Otwarty czteroosobowy samochód znacznie urósł – jego długość zwiększyła się o 183 milimetry do 4 421 milimetrów, szerokość o 28 milimetrów do 1 793 milimetrów i rozstaw osi o 17 milimetrów do 2 595 milimetrów. Tylko jego wysokość (1 409 milimetrów) została zmniejszona o 15 milimetrów.
W koncepcji lekkiej konstrukcji nowego Audi A3 Cabriolet najważniejszym czynnikiem jest karoseria; jej masa została zredukowana o 30 kilogramów. Pokrywa silnika, profil pochłaniacza uderzeń za przednim zderzakiem oraz podstawa przedniego układu są wykonane z aluminium. Te elementy razem zmniejszają masę samochodu o 13,3 kilogramów – postęp, który przynosi również korzyści w rozkładzie obciążenia osi. Ramka przednia jest wykonana z wysokowytrzymałego tworzywa sztucznego, co oszczędza kolejne 3 kilogramy.
Duża zasługa w niskiej masie samochodu należy do stali hartowanej, która nadaje kabinie pasażerskiej wysoką wytrzymałość. Wykorzystywane są one w przejściu do przedniej sekcji, w słupkach A, tunelu środkowym i częściach podłogi. W wielu innych miejscach, takich jak człony boczne, Audi korzysta z wysokowytrzymałych i ultra-wysokowytrzymałych stali. Na słupkach A, ramce szyby, progach, podstawach słupków B oraz tzw. płycie piętowej tylnych siedzeń, wzmocnienia kompensują brak sztywnego metalowego dachu.
Podczas produkcji nadwozia nowego A3 Cabriolet Audi stosuje różnorodne technologie łączenia w swoim zakładzie w GyQr na Węgrzech. Rezultaty tych skomplikowanych metod to doskonała sztywność skręcająca, wysoka precyzja wytwarzania, dobra wygoda wibracyjna i wysoki poziom bezpieczeństwa w razie wypadku. W przypadku kolizji czołowej, przedni stelaż rozkłada siły na człony boczne. Mocne progi i słupki B chronią pasażerów w przypadku uderzenia bocznego. W przypadku kolizji tylnej, belki zderzaka przenoszą obciążenia na człony boczne.
Przy współczynniku oporu powietrza 0.30 nowy Audi A3 Cabriolet gładko sunie przez wiatr. Podwozie, które napotyka znaczną część całkowitego oporu powietrza, jest zabezpieczone osłonami z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym aż do słupków B. Aby usztywnić przednią część, osłony podwozia w komorze silnika wykonane są z aluminium. Aerodynamiczne podwozie zmniejsza całkowity opór powietrza o około dwanaście procent.
Skoncentrowane i napięte – wygląd zewnętrzny
Nowy Audi A3 Cabriolet jest precyzyjny i ekspresyjny w każdym detalu; nawet przód wyraża zdecydowany charakter samochodu. Grille w kształcie Singleframe z zwężonymi górnymi rogami jest w kolorze szaro kamiennym; krzyżowe żebra i pierścienie Audi wystają w wyglądzie trójwymiarowym. Smukła, chromowana ramka otacza grill. Wkładki reflektorów w kształcie klina z falistymi dolnymi krawędziami są wycinane o płaskim profilu; chromowane skrzydełko wyznacza ich wnętrze.
Audi oferuje więcej opcji reflektorów, w tym adaptacyjne światła dla jednostek xenon plus. Jego komputer steruje obracanymi modułami tak, aby zawsze projektowały odpowiednie światło na miasto, drogi wiejskie i autostrady; tworzą również specjalne światło zakrętne, światło do jazdy w nocy oraz światło całoroczne. Kierowca może kontrolować działanie światła adaptacyjnego za pomocą opcjonalnego systemu Audi drive select. Wraz z MMI navigation plus, które również jest opcjonalne, adaptacyjne światło może wykorzystać predykcyjne dane o trasie do wielu celów – na przykład do aktywacji światła autostradowego jeszcze przed wjazdem na zjazd.
Kolejną funkcją adaptacyjnego światła oferowanego przez Audi jest zmienna kontrola zasięgu reflektorów. Na podstawie danych obrazowych z kamery wideo może rozpoznawać inne pojazdy i tereny zabudowane. Jego jednostka sterująca dostosowuje zasięg własnego światła odpowiednio.
Technologia z klasy pełnowymiarowej: reflektory LED
Wysokiej jakości alternatywą w nowym Audi A3 Cabriolet są reflektory LED – technologia, która pochodzi bezpośrednio z klasy pełnowymiarowej. Ich światło, o temperaturze barwowej około 5 500 Kelvinów, przypomina światło dzienne, co jest mniej męczące dla oczu. Diody LED zostały zaprojektowane na cały okres eksploatacji pojazdu i są bardzo wydajne. Reflektory LED oferują także specjalne funkcje dla skrzyżowań, dróg wiejskich, autostrad, jazdy po lewej stronie oraz złej pogody, z niektórymi funkcjami z interakcją z MMI navigation plus.
Dziewięć wysokowydajnych chipów LED w dwóch reflektorach o dowolnym kształcie generuje światło mijania, podczas gdy osiem innych wysokowydajnych diod LED produkuje światło drogowe, które prześwieca przez matowe aluminiowe wykończenie. Oddzielny moduł łączy światło zakrętne i światło całoroczne. Światła do jazdy dziennej, światła boczne i kierunkowskazy, które są generowane przez przewodnik świetlny, podkreślają linie designu.
Dodatkowe 18 centymetrów: tylny zwis
Nowe proporcje Audi A3 Cabriolet są zauważalne w porównaniu do poprzedniego modelu. Jak wszystkie modele A3, otwarty czteroosobowy samochód oparty jest na Modular Transverse Matrix; zapewnia jednolitą pozycję montażu dla wszystkich silników, co wiązało się z przesunięciem przedniej osi o dobre cztery centymetry do przodu. Dodatkowo, rozstaw osi jest teraz dłuższy, a tylny zwis wzrósł o 18 centymetrów, nadając nowemu A3 Cabriolet wydłużony, sportowy wygląd na drodze.
Duże tylne światła mają kształt klina, który wewnętrznie zwęża się do ostrej krawędzi. W połączeniu z reflektorami xenon plus i LED, Audi dostarcza je w technologii LED. W wnętrzu świateł znajduje się adaptacyjne światło hamowania, które pulsuje z częstotliwością czterech herców podczas awaryjnego hamowania.
Klienci mogą wybierać spośród 14 kolorów zewnętrznych. Szczególnym wyróżnieniem jest malowanie na specjalne zamówienie (dostępne od lutego 2014) w ramach programu Audi exclusive – klienci mogą zamówić mieszane farby według swoich osobistych życzeń.
Wygląd nowego Audi A3 Cabriolet staje się jeszcze bardziej sportowy dzięki pakietowi zewnętrznemu S line. Grilla Singleframe w tym pakiecie maluje się na wysokopółkowy czarny kolor. Potężne kontury rozciągają się wokół wlotów powietrza; są one wypełnione siatkami w kształcie plastra miodu, które są podzielone przez bifurkowane krzyżowe wzmocnienia. Rozszerzenia progów po bokach samochodu są zwracające uwagę. Dyfuzor zaprojektowano w kolorze platynowym i ma wkładkę siatkową w kształcie plastra miodu; końcówki wydechu są chromowane – tak jak w wersjach Ambition i Ambiente. Panele progowe mają aluminiowe wkładki z logo S line; oznaczenia S line ozdabiają również błotniki.
Dach kabrioletu
Jak każdy otwarty Audi, nowy A3 Cabriolet posiada w pełni automatyczny dach wykonany z tkaniny, który harmonijnie wpisuje się w linie projektu samochodu. Dach otwiera się lub zamyka w 18 sekund, nawet podczas jazdy z prędkościami do 50 km/h. Gdy dach jest złożony, zajmuje bardzo mało miejsca w bagażniku i jest lżejszy niż porównywalny składany dach stalowy; to zmniejsza całkowitą wagę otwartego czteroosobowego samochodu i korzystnie wpływa na obniżenie jego środka ciężkości.
Wraz z hydraulicznym napędem, dach kabrioletu waży tylko około 50 kilogramów. Duży szczyt dachu wykonany jest z magnezu. Elementy, które nadają dachu kształt – naprężacze z tyłu i łuki połączone z tkaniną dachu – są wykonane z aluminium. Wysokowytrzymała stal jest stosowana w takich elementach jak pręty napinające, które zapewniają stabilność.
Dach składa się z trzech warstw materiału i podsufitki. W opcjonalnym dachu akustycznym pianka, która pochłania niskoczęstotliwościowe hałasy do około 500 herców, waży około 30 procent więcej niż standardowa wersja. Akustyczny dach ustanawia nowe standardy w swojej klasie dzięki doskonałym właściwościom izolacyjnym. Precyzyjnie zaprojektowane złącza i uszczelki znacząco redukują hałasy wysokoczęstotliwościowe.
Nowa pompa tłokowa odśrodkowa jest o 1,5 kilograma lżejsza niż w poprzednim silniku; dostarcza sześć cylindrów hydraulicznych z ciśnieniem do 160 barów. Cztery z nich poruszają dachem, podczas gdy pozostałe dwa aktywują zawiasową pokrywę kieszeni na dach. Zmienna kieszeń na dach jest ręcznie składana przed zwinięciem miękkiego dachu, a tylko nieznacznie zmniejsza przestrzeń bagażnika. Dach składa się w taki sposób, że wnętrze szczytu dachu jest u góry – nazywa się to złożeniem K. Naciśnięcie przycisku umożliwia otwieranie i zamykanie w czasie 18 sekund, a nawet można to zrobić podczas jazdy z prędkościami do 50 km/h.
Na zewnątrz dachu szwy biegną wzdłuż – to zaawansowane rozwiązanie podkreśla wydłużone linie nowego Audi A3 Cabriolet. Duże, podgrzewane tylne okno zapewnia dobrą widoczność z tyłu. Oprócz standardowego koloru dachu Black, dach akustyczny dostępny jest również w kolorze szarym i brązowym oraz dodatkowym kolorze podsufitki srebrny księżycowy, obok czarnego.
Deflektor wiatru jest standardem w wersji Ambition. Dodatkowe ogrzewanie na poziomie głowy dla przednich siedzeń jest opcjonalne, a ciepłe powietrze kierowane jest z górnych części oparć. Aktywny system ochrony w przypadku przewrócenia chroni pasażerów. Składa się z dwóch sprężynujących płyt, które są wbudowane w karoserię. W przypadku przewrócenia lub kolizji czołowej, elektromagnetyczne siłowniki otwierają zamek mechaniczny. W ciągu zaledwie kilku milisekund płyty sprężają się w górę, aby chronić pasażerów, razem z ramą szyby.
Wnętrze
Wnętrze nowego Audi A3 Cabriolet kontynuuje sportowe i eleganckie linie wyglądu zewnętrznego. Smukła deska rozdzielcza z zaokrąglonym przodem wywołuje wrażenie przestronności. Konsola centralna jest skierowana w stronę kierowcy.
Cztery duże, okrągłe dysze wentylacyjne stylizowane są w klasycznym designie odrzutowca. Kierowca i pasażer mogą dostosować przepływ powietrza, ciągnąc za środkową osią – to zmienia przepływ powietrza z szeroko rozproszonego i bezprądowego na skupiony strumień. Dysze powietrza są bardzo zaawansowane. Każda z nich składa się z ponad 30 indywidualnych części, które są precyzyjnie wykonane i zainstalowane z dokładnością do setnych milimetra.
Trójwymiarowe wkładki to małe akcenty. Standardowe wkładki są w kolorze srebrnym micrometallic, ale dostępne są również w wersjach aluminiowych, 3D-design „Black” (specyficzny dla S) i 3D-design „Optic” (standard w linii Ambiente). Jako rdzeń wkładki wykorzystano element bazowy z tworzywa sztucznego, pokryty przezroczystą folią z poliwęglanu. Folia jest nadrukowana wzorem z małych trójkątów pięć razy, co nadaje jej bardzo intensywny efekt głębokości wizualnej. Przód taśmy jest pokryty płynnym poliwęglanem – wzmacnia to efekt 3D i nadaje wygląd szkła. Uszczelnienie za pomocą powłoki UV chroni przed zarysowaniami.
Jednostka sterująca dla opcjonalnej deluxe automatycznej klimatyzacji zamontowana jest na panelu w czarnym wykończeniu fortepianowym. Przyrządy mają również czarną powierzchnię. Wiele przycisków można opcjonalnie zamówić w aluminiowym wyglądzie. Opcjonalny pakiet oświetleniowy (standard w linii Ambiente) dodaje dodatkowe akcenty do wnętrza. Małe lampki LED znajdują się w lampkach do czytania, lustrach do makijażu, drzwiach, podłodze i na uchwytach na kubki; oświetlenie otoczenia oświetla konsolę centralną. Przełącznik do lamp do czytania – kolejna nowość od Audi – reaguje na zaledwie lekki dotyk.
Doskonałe wsparcie: przednie siedzenia
Dzięki ergonomicznemu kształtowi i możliwości precyzyjnej regulacji, przednie siedzenia zapewniają idealne podparcie ciała. Środkowy podłokietnik (standard w linii Ambiente) jest regulowany. Możliwości siedzeń obejmują elektryczne wsparcie lędźwiowe, elektryczną regulację oraz sportowe siedzenia z wysokimi bocznymi podporami i wysuwanymi podpórkami udowymi (standard w linii Ambition). Fotele sportowe S z wbudowanymi zagłówkami i wytłoczonym logo S line są dostępne w linii Ambition. W zależności od wersji, kierownica ma trzy lub cztery ramiona, spłaszczony dół, przyciski wielofunkcyjne i/lub łopatki do zmiany biegów w S tronic.
Kolory wnętrza nowego A3 Cabriolet są powiązane z konkretną linią wyposażeniową i wykończeniową. W linii Attraction wnętrze ma kolor czarny lub szary tytanowy; wnętrze sportowej linii Ambition jest stylizowane w całości na czarno lub czarno z dodatkowymi srebrnymi, niebieskimi lub żółtymi elementami kontrastowymi. Kolory pashmina beige i brązowy kasztanowy są również dostępne w ofercie luksusowej linii Ambiente. Dwukolorowy wybór designu Audi w kolorze brązowym nadaje ekskluzywny akcent.
Materiały wnętrza umożliwiają dalsze zróżnicowanie. Opcjonalnie dostępna jest skóra Milano w kolorze czarnym, pashmina beige, szarym tytanowym lub brązowym kasztanowym, a także kombinacja skóry Pearl Nappa i Alcantary w kolorze czarnym lub szarym tytanowym (przy sportowych fotelach). W sportowych fotelach z skórą Milano, obszar ramion jest wykonany z welurowej skóry; ma miękką, aksamitną powierzchnię, przypominającą zamsz. Specjalny pigment kolorystyczny, który odbija promieniowanie podczerwone, stosowany jest w skórzanej tapicerce, co zapobiega nagrzewaniu się przez promienie słoneczne.
Pakiet sportowy S line jest dostępny dla Audi A3 Cabriolet Ambition; całkowicie zanurza wnętrze w czerni. Materiały tapicerskie wahają się od sportowej tkaniny do eleganckiej skóry Fine Nappa. Oparcia sportowych siedzeń (opcjonalne siedzenia sportowe S) są wytłoczone logo S line. Srebrne szwy dodają akcentów, nawet w dywanikach. Wykończenia wkładek zaprojektowane są w formie matowego szczotkowanego aluminium lub 3D-design „Black”. Specjalna sportowa kierownica skórzana – opcjonalnie ze spłaszczonym dołem – oraz uchwyt zmiany biegów z perforowaną skórą uzupełniają sportowy wygląd.
Jasny układ: sterowanie użytkownika
Nowy A3 Cabriolet ma wyraźnie zorganizowaną, intuicyjną ergonomię. Zaczynając od systemu radiowego MMI, system obsługi MMI ma elektrycznie wysuwany ekran. Terminal sterujący MMI znajduje się na konsoli tunelu środkowego; elektryczna hamulca postojowego, która jest obsługiwana za pomocą przycisku, zastępuje tutaj lewar hamulca ręcznego.
Między dwoma dużymi, okrągłymi wskaźnikami, które można szybko i pewnie odczytać, znajduje się wyświetlacz o przekątnej 3,5 cala systemu informacji dla kierowcy (DIS). Jego program efektywności daje wskazówki dotyczące oszczędnej jazdy; ma również funkcję zalecającą odpoczynek. DIS z kolorowym wyświetlaczem jest standardem w liniach Ambition i Ambiente; kolorowy wyświetlacz jest opcjonalny w linii Attraction.
Nowy Audi A3 Cabriolet oferuje przestrzeń dla czterech dorosłych osób; jego funkcja łatwego wejścia ułatwia dostęp do tylnych siedzeń. Bagażnik ma pojemność 320 litrów, którą można zwiększyć do 680 litrów, składając tylne oparcia. Jako opcje, Audi oferuje również torbę na narty i snowboard oraz pakiet przechowywania i bagażu.
Silniki
Audi wprowadza nowego A3 Cabriolet na rynek z trzema nowo opracowanymi silnikami czterocylindrowymi: jednym TDI i dwoma TFSI. Wkrótce po wprowadzeniu na rynek, pojawi się kolejny silnik TFSI jako silnik wstępny. Pojemności wynoszą od 1,4 do 2,0 litrów, a moc od 103 kW (140 KM) do 132 kW (180 KM). Wszystkie silniki są turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem; imponują swoją wysoką mocą, dużym momentem obrotowym i niskim zużyciem paliwa. Wszystkie silniki już spełniają normy emisji Euro 6. Osiągi jazdy są nawet lepsze niż w poprzednim modelu, podczas gdy emisja CO2 jest nawet o 13 procent niższa.
Dużą rolę odgrywają tutaj technologie z platformy Audi modular efficiency. System start-stop obniża zużycie paliwa o nawet 0,3 litra na 100 kilometrów. Innowacyjny system zarządzania ciepłem pomaga silnikowi szybko osiągnąć swoją temperaturę roboczą po zimnym rozruchu – skraca to fazę podwyższonych strat tarcia.
Pozycja montażu jest identyczna dla wszystkich silników. Ich strona wlotowa znajduje się z przodu samochodu, a górna oś jest przechylona o dwanaście stopni do tyłu. To rozwiązanie, które pochodzi z Modular Transverse Matrix, oferuje wielkie korzyści w połączeniu z kompaktowymi wymiarami nowych silników. Projektanci przesunęli przednią oś nowego Audi A3 Cabriolet daleko do przodu, co poprawia zachowanie w przypadku uderzenia, design i rozkład obciążenia osi.
Filozofia lekkiej konstrukcji Audi wyraża się również w silnikach. Nowy silnik 1.4 TFSI o mocy 92 kW (125 KM) waży zaledwie 107 kilogramów. W 1.8 TFSI technologia cienkościenna obudowy redukuje wagę o 2,4 kilogramów. W 2.0 TDI czysta diesla przesunięcie wałów równoważących do bloku silnika oszczędza 3,0 kilogramy.
Silnik 1.4 TFSI ma pojemność 1 395 cm³ (średnica x skok 74,5 mm x 80,0 mm). Jest dostępny w dwóch wersjach. W wersji podstawowej, która pojawi się wkrótce po wprowadzeniu na rynek, wytwarza 92 kW (125 KM); jego moment obrotowy wynoszący 200 Nm jest dostępny od 1 400 do 4 000 obrotów na minutę. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,2 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 211 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 5,4 litra na 100 kilometrów (126 gramów CO2 na kilometr)
W wersji z technologią COD silnik 1.4 oferuje 103 kW (140 KM) i 250 Nm momentu obrotowego, który jest dostępny od 1 500 do 3 500 obrotów na minutę. Kompaktowy silnik czterocylindrowy umożliwia sporty osiągi przyspieszenia od 0 do 100 km/h w ciągu 9,1 sekundy i maksymalną prędkość 218 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 5,0 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 114 g CO2 na kilometr. Przy wprowadzeniu na rynek, 1.4 TFSI COD będzie dostępny z sześciobiegową skrzynią manualną.
Zmiana dwóch na cztery: technologia COD w 1.4 TFSI
Innowacją sącyjną jest system cylinder on demand (COD) w mocniejszym z dwóch silników 1.4 TFSI. W cyklu ECE zmniejsza zużycie paliwa o około 0,4 litra na 100 kilometrów, a w umiarkowanym stylu jazdy oferuje oszczędności paliwa sięgające 20 procent. Jest to zaawansowany rozwój systemu podnoszenia zaworów Audi, a jego działanie jest podobne do silników w dużych modelach S i RS marki.
Przy niskim i umiarkowanym obciążeniu, a także podczas toczenia, technologia COD dezaktywuje drugi i trzeci cylinder, zamykając ich zawory oraz dezaktywując wtrysk paliwa i zapłon. Aby to zrobić, prędkość silnika musi wynosić od 1 400 do 4 000 obrotów na minutę, a moment obrotowy musi być mniejszy niż 100 Nm. Zawory aktywowane elektromagnetycznie uruchamiają tzw. elementy krzywkowe – rękawy, które mają dwa różne profile krzywkowe. Potem tzw. profile zerowego podnoszenia obracają się nad zaworami; nie aktywują zaworów, a sprężyny zaworowe utrzymują zawory zamknięte.
Proces przełączania zajmuje zaledwie milisekundy. To zwiększa wydajność w aktywnych cylindrach 1 i 4, ponieważ ich punkty pracy są przesuwane na wyższe obciążenia. Nawet przy odstępie zapłonów wynoszącym 360 stopni, wibracje 1.4 TFSI są wciąż bardzo niskie, a silnik jest cichy. Kiedy kierowca wciśnie pedał przyspieszenia, elementy krzywkowe się cofają, a wyłączone cylindry są ponownie aktywowane.
132 kW (180 KM): 1.8 TFSI
W momencie wprowadzenia na rynek nowego A3 Cabriolet, silnik 1.8 TFSI będzie najpotężniejszym silnikiem – również wykazuje wysokotechnologiczną kompetencję Audi z licznymi innowacjami. Jego moc wynosi 132 kW (180 KM), a maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm (184,39 lb-ft) i jest dostępny w zakresie od 1 250 do 5 000 obrotów na minutę. Silnik 1.8-litra, połączony z siedmiobiegową skrzynią S tronic, przyspiesza otwarty czteroosobowy samochód od zera do 100 km/h w 7,8 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 242 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 5,8 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 133 gramom CO2 na kilometr.
Jedną z kluczowych innowacji w 1.8 TFSI jest dodatkowy pośredni wtrysk paliwa. Przy częściowym obciążeniu wtryskuje się paliwo na końcu kolektora dolotowego w pobliżu klap obrotowych, gdzie intensywnie miesza się z powietrzem. Udoskonalona formacja mieszanki zwiększa wydajność paliwową i zmniejsza emisję cząstek stałych. Wtrysk bezpośredni FSI, który rozwija do 200 barów ciśnienia, jest aktywny przy uruchomieniu silnika i przy większych obciążeniach.
Czysty i zgodny z Euro 6: 2.0 TDI czysta diesla
Silnik 2.0 TDI czysta diesla został gruntownie przebudowany w nowym Audi A3 Cabriolet. Wytwarza 110 kW (150 KM) i przekazuje 340 Nm momentu obrotowego na wał korbowy przy prędkościach silnika od 1 750 do 3 000 obrotów na minutę. Przyspiesza A3 Cabriolet od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy i do maksymalnej prędkości 224 km/h. Średnie zużycie paliwa silnika diesla Euro 6, który będzie połączony z sześciobiegową skrzynią manualną w momencie wprowadzenia na rynek, wynosi zaledwie 4,2 litra na 100 kilometrów w NEDC (56,00 US mpg), a emisja CO2 wynosi 110 g/km.
Przy opracowywaniu tego silnika o pojemności 1 968 cm³ skupiono się na redukcji emisji i optymalizacji pod kątem niskiego tarcia. Między innymi osiągnięto to przez zastosowanie łożysk wałków równoważących oraz redukcję napięcia pierścieni tłokowych.
Jak w 1.4 TFSI, układ zaworów zaprojektowano jako osobny moduł, a wałki są wciśnięte w osobną ramkę łożyskową. Regulator wałka rozrządu może dostosować wałek dolotowy o kąt korby wynoszący nawet 50 stopni. To aktywuje jedną zawór dolotowy i jeden zawór wydechowy na cylinder za pomocą gwiazdy zaworowej, która jest obracana o 90 stopni, co umożliwia zmienność czasowania.
Blok silnika i głowica cylindrów mają oddzielne obiegi chłodzenia, każdy kontrolowany niezależnie. W fazie rozgrzewania aktywna jest na przykład tylko mikroobieg, który zapewnia szybkie rozgrzanie bloku silnika. Zasilanie olejem przez pompę olejową regulowane jest efektywnie na dwóch poziomach ciśnienia. Są one dostosowane do zapotrzebowania silnika na olej w różnych stanach obciążenia i są włączane w zależności od potrzeb.
System common rail wtryskuje paliwo pod ciśnieniem do 2 000 barów przez 8-otworowe dysze wtryskiwaczy. Wyższe ciśnienie w porównaniu do wersji EU5 prowadzi do jeszcze drobniejszej dyspersji paliwa w komorach spalania, co zapewnia efektywne i niskomisyjne spalanie.
Jak w 1.4 TFSI, intercooler jest zintegrowany w kolektorze dolotowym – to rozwiązanie umożliwia krótkie ścieżki gazowe, dobrą reakcję, wysoką jakość sterowania i dobre poziomy wydajności. Nowo opracowane komponenty do kontroli emisji, katalizator magazynujący DeNOx i filtr cząstek stałych diesla zostały umieszczone bezpośrednio na silniku. Zdecydowane skrócenie dróg gazowych znacznie poprawiło reakcję kontroli emisji. W tej podzespołach zintegrowano także system recyrkulacji spalin o niskim ciśnieniu; minimalizuje to straty ciśnienia w recyrkulacji spalin.
Silnik 1.6 TDI pojawi się nieco później. Silnik ośmiocylindrowy wytwarza 81 kW (110 KM) i 250 Nm (184,39 lb-ft) momentu obrotowego. Kolejny silnik, który pojawi się w późniejszym terminie, to 2.0 TDI czysta diesla w wersji o mocy 135 kW (184 KM) i 380 Nm (280,27 lb-ft) momentu obrotowego.
Napęd
Przy wprowadzeniu na rynek Audi oferuje nowego A3 Cabriolet z dwoma różnymi skrzynkami biegów: 1.4 TFSI COD i 2.0 TDI mają sześciobiegowe skrzynie manualne, podczas gdy 1.8 TFSI korzysta z siedmiobiegowej skrzyni S tronic. Jak wszystkie skrzynie biegów Audi, skrzynia manualna również ma szeroki zakres – niższe biegi mają sportowe krótkie przełożenie, podczas gdy najwyższy bieg ma długie przełożenie, aby obniżyć prędkość silnika. Sześciobiegowa skrzynia manualna cechuje się precyzyjną zmianą biegów z krótkimi drogami.