Po trzech latach na rynku, Audi wprowadziło odświeżoną wersję swojego kompaktowego modelu A3, a wersja Cabriolet zyskała dodatkowe funkcje.
Wzrosło zapotrzebowanie na kabriolety, a mimo że nie była to duża nisza rynkowa, miała istotne znaczenie dla wizerunku marki, zwłaszcza dla producenta samochodów premium. Z uszkodzonym wizerunkiem po skandalu Dieselgate, Audi starało się zrobić dobre wrażenie, wprowadzając do oferty A3 czystsze silniki.
Audi zainstalowało nowe, charakterystyczne światła do jazdy dziennej LED wewnątrz standardowych reflektorów Xenon. Reflektory Matrix LED były po raz pierwszy dostępne w modelu A3 jako opcja. Ich ostre linie wyróżniały się na tle masywnej, jednoczęściowej osłony grilla. Lusterka w kolorze nadwozia były oferowane w srebrnym kolorze w pakiecie S-line. Z tyłu podwójne wydechy z okrągłymi końcówkami dopełniały luksusowy charakter samochodu.
Wewnątrz, A3 Cabriolet oferował układ 2+2, co oznaczało ograniczoną przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu z powodu rozstawu osi wynoszącego 2,6 m (102,2″). Nowa jednostka MMI (Multi Media Infotainment) z 7-calowym ekranem wysuwała się z deski rozdzielczej. W zależności od opcji, A3 oferowało wnętrze wykończone materiałem lub skórą.
Producent samochodów wprowadził szeroki wybór jednostek napędowych dla A3 Cabriolet. Zaczynał od silnika benzynowego o mocy 116 KM i pojemności 1,4 litra, a kończył na jednostce TFSI o mocy 190 KM i pojemności 2,0 litra. Mimo skandalu Dieselgate, Audi oferowało dwie wersje turbo-diesel dla A3 Cabriolet. Dla wybranych silników dostępny był napęd na przednie lub wszystkie koła.
Udany model marki Audi jest teraz jeszcze bardziej atrakcyjny: Audi A3 zbliża się do linii startu z nowymi systemami wsparcia kierowcy oraz silnikami, a także z nowo zaprojektowanymi światłami przednimi i tylnymi. Na pokładzie znajduje się również innowacyjny koncept obsługi i wyświetlania, Audi wirtualny kokpit. Nowe A3 dostępne jest w wersji trzydrzwiowej, jako Sportback, sedan oraz kabriolet. Sportowa wersja Audi S3 oferuje liczne innowacje i jeszcze bardziej zwiększa swoje dynamiczne możliwości. Seria A3 oferuje najbardziej wszechstronną gamę systemów napędowych w segmencie kompaktowym z Audi A3 Sportback e-tron oraz Audi A3 Sportback g-tron.
Systemy wsparcia kierowcy z kategorii Audi full-size
Dzięki licznym systemom wsparcia kierowcy, nowe Audi A3 ponownie podnosi poprzeczkę w premium segmencie kompaktowym. Dalsze rozwinięcie Audi aktywnego asystenta pasa ruchu i Audi pre sense front, w tym przewidywana ochrona pieszych, sprawiają, że jazda po mieście i w terenie jest jeszcze bezpieczniejsza.
Nowością w segmencie jest asystent w korkach, który współpracuje z adaptacyjnym tempomatem Audi (ACC) oraz jego funkcją Stop&Go. Opcjonalny system utrzymuje samochód w bezpiecznej odległości od pojazdu z przodu, a w połączeniu z S tronic, automatycznie uruchamia pojazd ponownie po krótkim postoju. W wolnym ruchu do 65 km/h (40,4 mph), asystent w korkach nawet na krótko przejmuje kierowanie na dobrze utwardzonych drogach. Inną nową funkcją w rodzinie A3 jest opcjonalny Emergency Assist. System ten inicjuje hamowanie do bezpiecznego zatrzymania, jeśli pomimo ostrzeżeń, nie wykryje aktywności kierownicy ze strony kierowcy. Nowy asystent do monitorowania ruchu z tyłu ostrzega kierowcę o ruchu poprzecznym podczas powolnego wycofywania z prostopadłego miejsca parkingowego.
Kontrola i wyświetlacze, infotainment i Audi connect
Gwiazdą wnętrza nowego Audi A3 jest Audi wirtualny kokpit. Ten innowacyjny koncept obsługi po raz pierwszy dostępny jest w klasie kompaktowej. Audi wirtualny kokpit wyświetla najważniejsze informacje dotyczące jazdy w wysokiej rozdzielczości na 12,3-calowym ekranie TFT o przekątnej. Kierowca może przełączać się między dwoma widokami, naciskając przycisk „Widok” na wielofunkcyjnym kole. W trybie klasycznym wskaźniki są tak duże, jak tradycyjne analogowe wyświetlacze.
W trybie infotainment jednak dominuje centralne okno, które zapewnia więcej miejsca dla mapy nawigacyjnej lub wyświetla listy dla telefonu, radia i audio. Obrotomierz i prędkościomierz pojawiają się jako małe okrągłe zegary.
Struktura menu w systemie MMI została odnowiona. Obsługa z płaskimi hierarchiami opiera się na smartfonach. Centrum terminala MMI stanowi okrągły kontroler obrotowy/przycisk, którego pierścień w najwyższej wersji jest podświetlany na biało. Na jego powierzchni znajduje się dotykowy pad do wprowadzania znaków i do gestów wielodotykowych, umożliwiający kierowcy powiększanie mapy. Nad i obok kontrolera obrotowego znajdują się przełączniki i przyciski, za pomocą których kierowca może nawigować w nowo zaprojektowanej strukturze menu. Udoskonalone sterowanie głosowe dla nawigacji, radia, mediów i telefonu teraz również rozumie wiele zwrotów z codziennego języka.
W infotainment nowe Audi A3 ponownie ustanawia nowe standardy. Radio MMI plus z elektrycznie wysuwanym 7-calowym monitorem jest wyposażeniem standardowym. Opcjonalnie dostępne MMI nawigacja oraz MMI nawigacja plus z MMI touch w połączeniu z modułem Audi connect przynoszą wiele funkcji online do samochodu. Należą do nich na przykład nawigacja z Google Earth i Google Street View, informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, a także praktyczne informacje o parkowaniu, miejscach docelowych, wiadomościach czy pogodzie. Informacje są przesyłane za pomocą superszybkiego standardu LTE. Wymagany abonament na dane jest wbudowany dzięki preinstalowanej karcie SIM Audi connect w samochodzie. Klient otrzymuje tę wbudowaną kartę SIM (eSIM) w połączeniu z Audi connect w Europie. Umożliwia ona roaming w większości krajów europejskich. Niezależnie od zintegrowanych usług Audi connect, pakiety danych do indywidualnego użytku internetowego można również zamówić za pośrednictwem hotspotu Wi-Fi.
Darmowa aplikacja Audi MMI connect umożliwia korzystanie z innych usług, takich jak strumieniowe przesyłanie mediów online i transfer kalendarza ze smartfona do MMI. A3 e-tron oferuje również usługi do programowania ładowania i czasu wyjazdu oraz do klimatyzacji.
Telefony komórkowe z systemami operacyjnymi iOS i Android są podłączane do samochodu za pośrednictwem interfejsu Audi smartphone. Audi phone box w centralnym podłokietniku wykorzystuje sprzężenie bliskiego pola, aby bezprzewodowo połączyć smartfony z anteną pojazdu i umożliwia ładowanie indukcyjne.
Nowo zaprojektowane linie wyposażenia
Mimo że wymiary niemal się nie zmieniły – 4,24 metra (13,91 stopy) długości przy rozstawie osi wynoszącym 2,60 metra (8,53 stopy) – nowe Audi A3 prezentuje się jeszcze bardziej sportowo i ekspresyjnie niż kiedykolwiek. Grill Singleframe ma ostrzejsze kontury i jest szerszy. Reflektory są spłaszczone, z wyraźnymi zewnętrznymi konturami.
Tył podkreśla szerokość nowego A3 – z poziomymi podświetlanymi grafikami tylnych świateł i krawędzią oddzielającą nad nowo zaprojektowanym dyfuzorem. Paleta kolorów została poszerzona. Do wyboru dostępnych jest dwanaście kolorów lakierów, w tym pięć nowych kolorów: Ara blue, Cosmic blue, Nano gray, Tango red i Vegas yellow. Lakier w kolorze Daytona gray pearl effect zarezerwowany jest dla pakietu zewnętrznego S line.
Nowością w A3 są modułowo zaprojektowane linie wyposażenia. Dają one klientowi jeszcze większą swobodę wyboru, a po raz pierwszy wpływają również na detale zewnętrzne. Oprócz modeli podstawowych w przyszłości czekają dwie linie sportowa i designerska, z opcjonalnym pakietem sportowym S line oraz liniami wyposażeniowymi design selection.
Szeroko zaktualizowane: linia silnikowa
Linia silnikowa Audi A3 obejmuje sześć silników (trzy benzynowe i trzy wysokoprężne). Ich moc waha się od 81 kW (110 hp) do 140 kW (190 hp). Wszystkie modele A3 spełniają normę EU6.
Z silnikiem 1.0 TFSI, Audi po raz pierwszy oferuje model trzycylindrowy w serii Audi A3. Kompaktowy silnik generuje 85 kW (115 hp) i dostarcza 200 Nm (147,5 lb-ft) momentu obrotowego przy 2,000 do 3,500 obrotów na minutę. Nowy silnik benzynowy w podstawowej wersji jest efektywny, nie rezygnując przy tym z przyjemności z jazdy.
Silnik 1.4 TFSI COD ultra wykorzystuje technologię efektywności cylinder-on-demand, wyłączając dwa cylindry, gdy odpowiadająca moc nie jest potrzebna. Silnik o pojemności 1,395 ccm generuje 110 kW (150 hp) i rozwija 250 Nm (184,4 lb-ft) momentu obrotowego.
Technicznym punktem kulminacyjnym jest całkowicie nowy silnik 2.0 TFSI z innowacyjnym procesem spalania. Przy pojemności 1,984 ccm generuje 140 kW (190 hp), dostarczając 320 Nm (236,0 lb-ft) momentu obrotowego przy 1,500 do 4,200 obrotów na minutę.
Audi oferuje silnik wysokoprężny czterocylindrowy TDI o pojemności 1,968 ccm w nowym A3 w dwóch poziomach mocy. 2.0 TDI jest dostępny opcjonalnie z mocą 110 kW (150 hp) i 340 Nm (250,8 lb-ft) przy 1,750 do 3,000 obrotów na minutę – wkrótce dostępny będzie również z mocą 135 kW (184 hp) i 380 Nm (280,3 lb-ft) przy 1,750 do 3,000 obrotów na minutę.
Nowym silnikiem wysokoprężnym w podstawowej wersji jest 1.6 TDI o mocy 81 kW (110 hp). Jest dostępny w połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną lub siedmiobiegową skrzynią S tronic z podwójnym sprzęgłem.
Silniki 2.0 TFSI współpracują z całkowicie nowo opracowaną siedmiobiegową skrzynią S tronic z mokrym sprzęgłem. Zastępuje ona wcześniej stosowaną sześciobiegową skrzynię z suchym sprzęgłem. Nowe Audi A3 przekazuje moc silnika na przednie koła jako standard. Dla wersji z silnikiem benzynowym, dostępny jest napęd na cztery koła quattro dla 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 hp).
Zawieszenie nowego Audi A3 imponuje zrównoważonym i sportowym strojem. Z opcjonalnym sportowym zawieszeniem, nadwozie znajduje się 15 milimetrów (0,6 cala) niżej, a 25 milimetrów (1,0 cala) niżej z sportowym zawieszeniem S line. Elektryczne wspomaganie kierownicy jest czułe i efektywne w działaniu. Na życzenie Audi oferuje również elektrycznie zasilany system progresywnego kierowania dla wielu modeli, który jest standardem w serii Audi S3.
Nowe Audi A3 standardowo jeździ na 16-calowych kołach, a 17-calowe dostępne są w liniach wyposażenia design i sport. Szeroki wybór opcji z 17-, 18- i 19-calowymi kołami obejmuje nowe wzory. Linia opon również została zaktualizowana i teraz oferuje lepsze osiągi z optymalnym oporem toczenia.
Po raz pierwszy w segmencie: Matrix LED reflektory
Reflektory Audi A3 zapewniają charakterystyczny i nowy wygląd z ich ząbkowanymi dolnymi krawędziami. Jednostki Xenon plus są standardem; jako opcje Audi oferuje reflektory LED, a po raz pierwszy także matrix LED.
Konsekwentny lekki design obniżył masę własną Audi A3 z silnikiem 1.0 TFSI do zaledwie 1,150 kg (2,535.3 lb) – najlżejsza w swojej klasie. Nadwozie nowego Audi A3 jest odporne na zderzenia i w wysokim stopniu sztywne. Szyba dźwiękoszczelna jest wyposażeniem standardowym.
Wnętrze zapewnia typową dla Audi najwyższą jakość. Nowo zaprojektowana trójramienna kierownica jest podgrzewana na życzenie. Dla większego komfortu podczas dłuższych podróży Audi oferuje fotel kierowcy z funkcją masażu w nowym A3.
Na drodze w sposób zrównoważony: nowe Audi A3 Sportback e-tron
Wersja hybrydowa plug-in, Audi A3 Sportback e-tron, łączy silnik 1.4 TFSI, który generuje 110 kW (150 hp) i dostarcza 250 Nm (184,4 lb-ft) momentu obrotowego, z silnikiem elektrycznym o mocy 75 kW i 330 Nm (243,4 lb-ft). Całkowita moc systemu wynosząca 150 kW (204 hp) zapewnia sportowe osiągi.
Pełne naładowanie litowo-jonowej baterii (8,8 kWh) z zasilania trójfazowego 380-woltowego zajmuje nieco ponad dwie godziny.
Nowe Audi A3 Sportback g-tron
Audi oferuje kolejną alternatywę napędową z A3 Sportback g-tron: pięciodrzwiowy model kompaktowy może korzystać z klimatycznie neutralnie produkowanego gazu Audi e-gas jako paliwa, oprócz paliw opartych na gazie naturalnym.
Wyposażony w silnik 1.4 TFSI o mocy 81 kW (110 hp), A3 Sportback g-tron wyznacza standardy efektywności i ekonomii. Koszty paliwa dla klienta wynoszą około 4 EUR na 100 kilometrów (62,1 mi). Dzięki konfiguracji silnika czterocylindrowego dla paliw bivalentnych, jego zasięg przekracza 400 km (248,5 mi) w NEDC przy zasilaniu gazem naturalnym. Przy zasilaniu benziną, zasięg jazdy wydłuża się nawet o dodatkowe 900 km (559,2 mi).
Większa moc: nowe Audi S3
7 kW (10 hp) to więcej mocy, a wraz z S tronic moment obrotowy jest wyższy o 20 Nm (14,8 lb-ft) – Audi zrobiło krok naprzód z modelem Audi S3. Ponadto inżynierowie Audi zintegrowali specyficzną dla S3 kontrolę dla Elektronicznej Kontroli Stabilności (ESC) oraz sprzęgła wielopłytkowego. Efekt: jeszcze większa dynamika jazdy, przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo.
Silnik 2.0 TFSI generuje teraz moc 228 kW (310 hp) i z S tronic dostarcza 400 Nm (295,0 lb-ft) w szerokim zakresie od 2,000 do 5,400 obrotów na minutę. A3 Sportback S3, sedan S3 oraz kabriolet S3 również korzystają z rozbudowanej nowej funkcjonalności.