AUDI A3 Hatchback (3 drzwiowe) 2012-2016

AUDI A3 Hatchback (3 drzwiowe) 2012-2016

Przejdź do galerii zdjęćAUDI A3 Hatchback (3 drzwiowe) 2012-2016

Trzecia generacja Audi A3 została zaprezentowana podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2012 roku. Była lżejsza, lepiej wyposażona i oferowała lepszą efektywność paliwową niż jej poprzedniczka.

Po skandalu związanym z emisjami, niemiecka marka musiała opracować i wprowadzić na rynek czystsze pojazdy, aby udowodnić, że są przyjazne dla środowiska. Audi A3 było dobrym punktem wyjścia, ponieważ było jednym z najlepiej sprzedających się modeli na rynku. Lżejszy samochód o lepszej efektywności paliwowej był dokładnie tym, czego potrzebowano.

Samochód był lżejszy o 80 kg niż poprzednia generacja. Miał lepszy współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,32 dzięki węższej przedniej powierzchni i pochylonej przedniej szybie. Dwa duże drzwi miały formę, która pozwalała na lepszy przepływ powietrza po bokach auta, a z tyłu dodano spoiler dachowy zarówno dla celów aerodynamicznych, jak i estetycznych. Pojazd miał tę samą długość i wysokość co jego poprzednik, ale krótsze zwisy i dłuższy rozstaw osi.

W środku A3 oferowało deskę rozdzielczą skierowaną w stronę kierowcy. Było dostępne w trzech wersjach wyposażeniowych: Attraction, Ambition i Ambiente. Cztery duże nawiewy powietrza z regulowanym otworem w środku dostosowywały przepływ powietrza w kabinie. Fotele przednie były osadzone w wersji bazowej, a opcjonalne fotele w wersji Ambition (bardziej sportowej) miały formę kubełków. Tylne siedzenia zapewniały wystarczającą ilość miejsca na nogi dla dorosłych pasażerów i odpowiednią przestrzeń na głowę dzięki obniżonej kanapie.

Audi A3 z 2012 roku zbudowano na nowej platformie MQB, która była wspólna z innymi modelami w grupie Volkswagen. Był dostępny zarówno z jednostkami benzynowymi, jak i diesla, z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Niektóre wersje były oferowane z systemem quattro z napędem na wszystkie koła.

W 1996 roku Audi wprowadziło segment premium kompaktów dzięki modelowi A3 – teraz trzecia generacja tego udanego modelu jest gotowa na start. Nowe A3, które zadebiutuje na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2012 roku, to samochód pełen nowoczesnych technologii i innowacji w każdym aspekcie. W tej chwili powstają wersje z układami hybrydowymi i alternatywnymi, takimi jak gaz ziemny i Audi e-gas. W 2012 roku na rynek trafi wersja z wyjątkowo efektywnym silnikiem 1.6 TDI; zużywa zaledwie 3.8 litra diesla na 100 km (61.90 mpg), co odpowiada 99 g/CO2 (159.33 g/mile).

Technologia ultra lekkiej konstrukcji Audi pomogła zmniejszyć wagę nadwozia atrakcyjnego modelu trzydrzwiowego – w porównaniu do poprzednika, nowe A3 jest teraz o 80 kg (176.37 lb) lżejsze. Zawieszenie jest dostosowane do sportowego i zwrotnego stylu jazdy. Silniki są mocne, a jednocześnie bardzo efektywne, a wnętrze oferuje dynamiczny styl. W systemach wspomagania kierowcy i infotainment nowe A3 oferuje zestaw technologii, które redefiniują standardy w segmencie.

Stylistyka samochodu ukazuje sportowy charakter nowego A3; nadaje on 4,24 metrowemu (13,91 stóp) modelowi trzydrzwiowemu potężną postawę na drodze. Wyraźne krawędzie nadają kontury dynamicznie zakrzywionym powierzchniom blachy. Całkowita długość pojazdu została zachowana na tym samym poziomie co w poprzednim modelu, podczas gdy rozstaw osi wydłużył się do 2,60 metra (8,53 stóp), a kąt słupków C zredukowano do poziomu charakterystycznego dla coupe. Charakterystyczna dla Audi kratka chłodnicy w kształcie pojedynczego ramienia dominuje w wyglądzie przedniej części. Jako opcja, Audi może dostarczyć reflektory w technologii xenon plus z diodami LED do jazdy dziennej; w takim przypadku tylne światła również są wyposażone w diody LED. W późniejszym czasie pełne reflektory LED poszerzą ofertę funkcji – będą to pierwsze takie w segmencie samochodów kompaktowych.

Spójne zastosowanie zasady budowy ultra lekkiej przez Audi pozwoliło stworzyć nowe A3 1.4 TFSI, które waży zaledwie 1,175 kg (2,590.43 lb) – co czyni je znacznie lżejszym od konkurencyjnych modeli. Przednie błotniki i pokrywa silnika wykonane są z aluminium; nadwozie pojazdu integruje także wysoką część stali o ultra dużej wytrzymałości i gorąco formowanej.

Całkowicie przeprojektowane wnętrze Audi A3 zachwyca poziomymi liniami deski rozdzielczej, która wydaje się unosić, nowoczesną jakością materiałów i wykonania oraz klarowną ergonomią. Cztery okrągłe kratki nawiewu, elegancki panel sterujący standardowego systemu klimatyzacji oraz zestaw wskaźników to tutaj prawdziwe atrakcje.

Kolorowy wyświetlacz systemu informacji dla kierowcy (standard w liniach wyposażeniowych Ambition i Ambiente) przedstawia grafikę w wysoko szczegółowych obrazach 3D.

Elektrycznie wysuwany monitor MMI – o przekątnej siedmiu cali w wersji najwyższej – ma zaledwie jedenaście milimetrów grubości (0.43 cala). Nowa elektromechaniczna ręczna hamulec stworzyła przestrzeń na konsoli nad tunelem centralnym na terminal opcjonalnego systemu operacyjnego MMI. W swojej pełnej wersji – MMI nawigacja plus z MMI touch – górna część pokrętła jest zaprojektowana jako touchpad – kolejna innowacja ergonomiczna. Kierowca może wprowadzać litery i cyfry ruchem palca, podobnie jak w klasie pełnowymiarowej Audi.

Audi oferuje linie wyposażeniowe Attraction, Ambition i Ambiente jako wybory w nowym A3; pozwalają one klientowi wybrać konkretny charakter pojazdu, którego szuka. Projektanci opracowali atrakcyjne kolory i materiały dla każdej z wersji. Klienci mogą wybierać spośród wielu sportowych i wygodnych opcji, które obejmują adaptacyjne oświetlenie, zawieszenie z technologią magnetyczną oraz panoramiczny szklany dach.

Innym obszarem technicznym, w którym nowe Audi A3 rozszerza swoją rolę przywódczą, są jego nowe, wysokowydajne systemy wspomagania kierowcy. Obejmują one radarowe wspomaganie adaptacyjnego tempomatu, system Audi side assist, aktywne utrzymanie pasa ruchu Audi, wykrywanie znaków drogowych, asystent parkowania oraz podstawowy system bezpieczeństwa Audi pre sense. Żaden z naszych konkurentów nie oferuje podobnego zestawu tych systemów.

W obszarze infotainment również innowacyjna modułowa architektura gości szereg komponentów. Obejmuje ona system audio od Bang & Olufsen oraz MMI nawigację plus. Idealnie uzupełniają je telefon samochodowy Bluetooth z hotspotem WLAN. To zapewnia pasażerom dostęp do Internetu w trakcie podróży; dla kierowcy są dostępne dostosowane usługi internetowe, które składają się na pakiet Audi connect. Nowe Audi A3 zadebiutuje z trzema silnikami czterocylindrowymi, wszystkie są nowymi konstrukcjami. Dwa silniki TFSI i TDI mają pojemności 1.4, 1.8 i 2.0 litra. Ich moce wynoszą 90 kW (122 KM), 132 kW (180 KM) oraz 110 kW (150 KM). W porównaniu do poprzedniego modelu, wydajność paliwowa nowego A3 została poprawiona średnio o około 12 procent – przy niektórych silnikach oszczędności są jeszcze większe.

Silnik 1.8 TFSI współpracuje ze standardową siedmiobiegową skrzynią S tronic; 1.4 TFSI i 2.0 TDI są połączone z sześciobiegową skrzynią ręczną. W każdej sytuacji moc silnika jest zawsze przekazywana na przednie koła; napęd quattro na stałe na wszystkie koła – oraz inne silniki, w tym silnik 1.4 TFSI z innowacyjną technologią cylindrów na żądanie od Audi – zostaną wprowadzone w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Zawieszenie nowego A3 łączy sportową frajdę z dobrym komfortem i imponującą stabilnością. Zawieszenia kół stanowią tutaj fundament, a precyzyjnie dostrojony układ kierowniczy ma bardzo efektywny napęd elektromechaniczny. Układ stabilizacji ESC integruje elektroniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu – co czyni prowadzenie jeszcze bardziej płynne i bezpieczne na granicach wydajności podczas jazdy przez zakręty.

Opcjonalny system Audi drive select (standard w linii Ambition) pozwala kierowcy na dostosowanie trybów pracy kluczowych komponentów – takich jak układ kierowniczy, pedał przyspieszenia i cechy skrzyni biegów (z S tronic) – w celu dostosowania doświadczenia jazdy. Zawiera również opcjonalne adaptacyjne amortyzatory; wykorzystują one technologię jazdy magnetycznej od Audi. Rozmiar kół wynosi od 16 do 18 cali średnicy.

Nowe Audi A3 trafi do sprzedaży na wiosnę, a pierwsze dostawy do klientów nastąpią latem. Cennik A3 z silnikiem podstawowym, który będzie dostępny około końca roku, wyniesie 21,600 euro w Niemczech.

Stylistyka zewnętrzna

Nowe Audi A3 zostało zaprojektowane z wyrazistymi liniami, a jego wymiary są kompaktowe. Jego długość wynosząca 4,237 mm (13,90 stóp) i wysokość 1,421 mm (4,66 stóp) są praktycznie takie same jak w poprzednim modelu. A jednak jego proporcje są bardziej sportowe: rozstaw osi pojazdu wzrósł o 23 mm (0,91 cala) do 2,601 mm (8,53 stóp). Jego przedni zwis jest teraz krótszy, a szerokość wzrosła o 12 mm (0,47 cala) do 1,777 mm (5,83 stóp).

Postępowy język formalny A3 wizualizuje całą pasję, z jaką inżynierowie Audi produkują samochody. Definiującym elementem z przodu jest bardzo rzeźbiarska kratka chłodnicy w kształcie pojedynczej ramy z sześcioma kątami; pokrywa silnika kontynuuje jej linie. Duże wloty powietrza z przodu odzwierciedlają moc silników.

Reflektory są płaskie i integrują falistą dolną krawędź. Jako opcja Audi może dostarczyć jednostki xenon plus; diodowe pasy, które tworzą światła do jazdy dziennej, czynią A3 nie do pomylenia – szczególnie w nocy.

Boczna część nadwozia, wyraźna linia tornado – to kolejny klasyczny element designu Audi – nadaje strukturę obszarowi poniżej okien. Powyżej progów bocznych ta dynamiczna linia szybko wznosi się ku górze.

Dynamicznie wypukłe metalowe powierzchnie i duże nadkola nadają nowemu Audi A3 potężny wygląd. Niskie kąty smukłych słupków C i dach, który wznosi się w kierunku skromnego spoileru, przekazują sportowy wygląd coupe.

Stylizacja z tyłu z krawędzią spoilera nad dyfuzorem podkreśla szerokość nowego premium kompaktu. Podzielone tylne światła – w technologii LED, gdy są wyposażone w reflektory xenon plus – pokazują wariację na temat wewnętrznej architektury przednich reflektorów. Klapa bagażnika ma wyrzeźbiony, trójwymiarowy wygląd. Nowe A3 ma z jednej lub dwóch końcówek wydechowych po lewej stronie w swoim wkładzie dyfuzora, w zależności od typu silnika.

Do wyboru dostępnych jest 13 kolorów lakieru, a opcjonalny pakiet w wysokim połysku oferuje wizualne atrakcje. Zewnętrzny pakiet S line z jego charakterystycznymi akcentami będzie szczególnie atrakcyjny dla klientów zorientowanych na sport.

Zasada ultra lekkiej konstrukcji Audi

Ultra lekka konstrukcja to od dawna formuła sukcesu i znak rozpoznawczy marki Audi. Nie ogranicza się bynajmniej do konkretnego materiału; raczej motto brzmi: „Odpowiedni materiał w odpowiednim miejscu dla optymalnej funkcji.” Zgodnie z tą maksymą inżynierowie opracowali nadwozie wielomateriałowe dla nowego A3.

Komponenty wykonane z formowanych i gorąco formowanych stali tworzą mocną konstrukcję w obszarze podwozia, słupków A i B oraz łuku dachu. W wielu innych obszarach nadwozia wykorzystano stali o dużej wytrzymałości i ultra dużej wytrzymałości. Pokrywa silnika i błotniki wykonane są z aluminium, co pozwala zaoszczędzić ponad dziewięć kilogramów (19.84 lb) wagi.

Lekkie nadwozie i silniki z downsizingiem przynoszą duże efekty uboczne w całym pojeździe; wiele komponentów podwozia, układu wydechowego i wnętrza ma zmniejszoną wagę. A3 1.4 TFSI waży zaledwie 1,175 kg (2,590.43 lb) – co jest o 80 kg (176.37 lb) lżejsze od poprzedniego modelu i ustanawia imponujący standard w klasie premium kompaktów.

Nadwozie Audi A3 wykazuje inne mocne strony. Ma wysoki poziom bezpieczeństwa przy uderzeniach; jest sztywne i akustycznie komfortowe; standardowym wyposażeniem jest izolujące dźwięk szyba przednia, a wiele innych działań podjęto w celu zmniejszenia hałasu wewnętrznego w nowym A3, nawet przy dużych prędkościach.

Udoskonalenia aerodynamiczne, w tym przykryty spód i komora silnika, powodują niski współczynnik Cd wynoszący 0,31.

Wnętrze i wyposażenie

Sportowe-progresywne linie zewnętrzne odzwierciedlają się również w wnętrzu nowego A3. Tak jak w dużych modelach Audi, kokpit otacza kierowcę w łuku. Deska rozdzielcza jest smukła i pozioma; wydaje się unosić nad wizualnie lekką konsolą środkową, skierowaną w stronę kierowcy.

Wrażenie wysokiej jakości, jakie wnętrze nowego A3 przekazuje, zostało stworzone przez zdolne ręce projektantów Audi, którzy wybrali kolory i materiały, a także odzwierciedla rygorystyczne standardy jakości Audi. Układ wnętrza różni się w zależności od linii wyposażeniowych – Attraction to nowoczesna, Ambition to sportowa, a Ambiente to luksusowa wersja.

Audi dostarcza wnętrze w spokojnych kolorach czarnym i tytanowym szarym; jako alternatywę świeże akcenty tworzy beż pashmina, brąz kasztanowy i pomarańczowy capri. Dostępne są opcjonalne pokrowce na siedzenia w różnych jakościach skóry oraz wariant skórzano-Alcantara. Pakiet sportowy S line oferuje wiele ekskluzywnych detali i czarny wygląd w całym wnętrzu. Wybór projektowy Audi capri orange otwiera nowy, bardzo współczesny świat kolorów.

Tylna część wnętrza nowego Audi A3 oferuje miejsce dla trzech osób, a łatwe wsiadanie to standardowy komfort. Nowo opracowane przednie siedzenia oferują doskonałe wsparcie i kontury; ich niskie położenie podkreśla sportowy charakter trzydrzwiowego samochodu. Kierowca zajmuje miejsce za nowym kołem kierownicy, które ma trzy lub cztery ramiona, w zależności od linii wyposażeniowej, i łopatki do zmiany biegów; klawisze wielofunkcyjne są dostępne jako opcja.

Fine detale podkreślają wnętrze. Cztery duże, okrągłe kratki nawiewu w designie jet są klasycznymi elementami, a ich wtórna innowacyjna funkcja polega na tym: Po prostu przesuwając dyszę wzdłuż jej osi, strumień powietrza można dostosować od szerokiego rozproszonego bez przeciągu do skierowanego strumienia powietrza wentylacyjnego. Panel sterowania klimatyzacją ma czoło w czarnym wykończeniu w stylu fortepianu.

Nowy typ formowanych paneli dekoracyjnych na konturowym przodzie deski rozdzielczej i w drzwiach można dostarczyć z aluminium jako opcją.

Intuicyjnie proste interfejsy użytkownika – to jedna z dziedzin kompetencji Audi. Wszystkie przyciski, włączniki i kontrolki są umieszczone dokładnie tam, gdzie się ich spodziewamy. Wyświetlacz systemu informacji dla kierowcy (w kolorze w liniach Ambition i Ambiente) umieszczony pomiędzy dwoma dużymi okrągłymi wskaźnikami pokazuje wszystkie kluczowe informacje, niektóre w bogato szczegółowej grafice 3D – co generuje fascynujący efekt.

Bagażnik nowego Audi A3 oferuje podstawową pojemność 365 litrów (12.89 stóp sześciennych); pojemność ładunkowa wzrasta do 1,100 litrów (38.85 stóp sześciennych), gdy oparcia tylnej kanapy są złożone. Podłoga bagażnika może być umieszczona na dwóch poziomach – albo dla maksymalnej objętości, albo alternatywnie jako pozioma podłoga ładunkowa. Jako opcję Audi może dostarczyć przejście do ładunku z torbą na narty, odwracalną matę i pakiet do przechowywania dla wnętrza i bagażnika.

We wszystkich liniach wyposażenia nowe Audi A3 oferuje standardowy system klimatyzacji z ręczną regulacją, wysoko regulowane przednie siedzenia, komputer pokładowy z programem efektywności i pełny pakiet systemów bezpieczeństwa; siedem poduszek powietrznych obejmuje poduszkę na kolana dla kierowcy. W A3 Ambition standardowe wyposażenie obejmuje przednie reflektory przeciwmgłowe i bardzo regulowane sportowe siedzenia.

Audi oferuje również wiele atrakcyjnych dodatków. Należą do nich pakiet oświetlenia LED wewnętrznego (standard w Ambiente), panoramiczny szklany dach, sportowe siedzenia, ogrzewane siedzenia, klucz komfortowy do bezkluczykowego dostępu do pojazdu, automatyczna klimatyzacja deluxe z trybem oszczędnościowym, ogrzewanie pomocnicze i adaptacyjne światło do reflektorów xenon plus, które można uzupełnić zmiennym sterowaniem zasięgiem świateł.

Nowe Audi A3 trafi do dealerów w Niemczech latem 2012 roku. Wersja podstawowa, która będzie dostępna na około końcu 2012 roku, ma cenę 21,600 euro.

Układ napędowy

Przy premierze Audi oferuje jeden silnik TDI i dwa silniki TFSI dla nowego A3; te trzy czterocylindrowe silniki zostały opracowane od podstaw. Łączą wiele technologii efektywności – wtrysk bezpośredni, doładowanie, innowacyjne zarządzanie termiczne i system start-stop. Koncepcja downsizingu silnika – redukcja pojemności przez doładowanie – oznacza dużą moc przy niskim zużyciu paliwa. W porównaniu do poprzedniego modelu, zużycie paliwa zostało średnio zredukowane o około 12 procent.

Silnik 1.4 TFSI, o pojemności 1,395 cm3, generuje moc 90 kW (122 KM) i 200 Nm (147.51 lb-ft) momentu obrotowego; ten ostatni jest dostępny już od 1,500 obr./min. Ten silnik przyspiesza A3 od zera do 100 km/h (62.14 mph) w 9.3 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 203 km/h (126.14 mph). Jego średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 5.2 litra na 100 km (45.23 mpg), co odpowiada emisji CO2 120 gramów na km (193.12 g/mile).

Silnik 1.8 TFSI – o pojemności 1,798 cm3 – generuje 132 kW (180 KM) i moment obrotowy wynoszący 250 Nm (184.39 lb-ft) w zakresie od 1,250 do 5,000 obr./min. Łączy wtrysk bezpośredni z dodatkowym wtryskiem do kolektora indukcyjnego, zmienia skok zaworu w zależności od obciążenia przy użyciu systemu Audi valvelift oraz wykorzystuje bardzo skomplikowany system zarządzania termicznego, aby szybko ogrzać silnik po zimnym uruchomieniu. Jego kluczowe dane wydajności: od 0 do 100 km/h (62.14 mph) w 7.2 sekundy, prędkość maksymalna 232 km/h (144.16 mph), średnie zużycie paliwa 5.6 litra na 100 km (42.00 mpg), co odpowiada 130 g CO2 na km (209.21 g/mile).

Silnik 2.0 TDI o pojemności 1,968 cm3 również oferuje wysokowydajny system zarządzania termicznego. Jego dwa wałki wyrównawcze zostały przeniesione z miski olejowej do silnika, co wyraźnie poprawiło płynność pracy silnika. Generując 110 kW (150 KM) i 320 Nm (236.02 lb-ft), ten diesel dostarcza ogromną moc.

A3 2.0 TDI przyspiesza z miejsca do 100 km/h (62.14 mph) w 8.6 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 216 km/h (134.22 mph). W trybie połączonym wymaga jedynie 4.1 litra na 100 km (57.37 mpg) – odpowiadając 106 g CO2 na km (170.59 g/mile).

Audi stopniowo rozszerzy ofertę silników w serii modeli A3. Planowane są dynamiczne modele S i inne wysoko wydajne oraz niskiej emisji wersje, w tym wersja CNG do eksploatacji na gaz ziemny lub Audi e-gas.

Wersja z wyjątkowo efektywnym silnikiem 1.6 TDI zadebiutuje w 2012 roku; zużywa zaledwie 3.8 litra diesla na 100 km (61.90 mpg), co odpowiada 99 g/CO2 (159.33 g/mile). Nie ma żadnych ograniczeń dotyczących funkcji tej wysoko efektywnej wersji; to A3 jest również pełnoprawnym Audi.

Przy wprowadzeniu na rynek A3, Audi połączy 1.4 TFSI i 2.0 TDI z sześciobiegową skrzynią manualną. W 1.8 TFSI standardowo stosuje się siedmiobiegową skrzynię S tronic; wysoko efektywna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem integruje funkcję luzu w połączeniu z Audi drive select. Wszystkie te skrzynie przenoszą moc na przednie koła; napęd quattro na stałe do wszystkich kół zostanie wprowadzony w ciągu roku. Jego centralnym elementem jest hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe. W razie potrzeby może dynamicznie rozdzielać moc pomiędzy przednimi a tylnymi kołami – błyskawicznie i zgodnie z chwilową sytuacją jazdy.

Zawieszenie

Zawieszenie nowego Audi A3 jest dobrze zrównoważone dla sportowego stylu jazdy. Przednie zawieszenie ma układ McPhersona z wahaczami, podczas gdy tylne zawieszenie wielowahaczowe niezależnie pochłania siły podłużne i poprzeczne. Elektryczno-mechaniczny układ kierowniczy działa z wrażliwością, precyzją i wysoką efektywnością; przy jeździe na prostych odcinkach nie wymaga żadnego dopływu energii – co znacząco przyczynia się do ogólnej efektywności nowego Audi A3. Gdy zamówione jest sportowe zawieszenie, nadwozie obniża się o 15 mm (0.59 cala), a w przypadku zawieszenia S line obniża się o 25 mm (0.98 cala).

Nowe Audi A3 standardowo jeździ na kołach o średnicy 16 lub 17 cali (aluminiowe w Ambiente i Ambition). Na życzenie Audi może dostarczyć koła o średnicy do 18 cali. Odpowiednie rozmiary opon to 205/55, 225/45 i 225/40; wszystkie opony wykazują niskie opory toczenia bez kompromisów w zakresie osiągów dynamicznych.

Za dużymi kołami kryją się mocne hamulce, a przednie tarcze są wentylowane wewnętrznie. Kontrola stabilizacji ESC dodatkowo wspomaga elektroniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu w sposób neutralny wagowo. Poprawia to prowadzenie i bezpieczeństwo jazdy przy granicach wydajności w zakrętach, dokonując minimalnych interwencji hamulcowych. Nowy elektryczno-mechaniczny hamulec ręczny, przyjęty z większych modeli samochodów, obsługiwany jest za pomocą przycisku na konsoli centralnej i posiada funkcję automatycznego zwolnienia oraz funkcję awaryjnego hamowania.

Inną interesującą opcją w nowym A3 jest system dynamiki pojazdu Audi drive select (standard w Ambition); współdziała z pedałem przyspieszenia, układem kierowniczym i S tronic. Przyciśnięciu przycisku kierowca decyduje, czy te systemy powinny działać w trybie komfortu, automatycznym, dynamicznym, indywidualnym czy efektywności. W tym ostatnim trybie opcjonalna klimatyzacja deluxe oraz adaptacyjny tempomat są uruchamiane, aby zmaksymalizować oszczędność paliwa.

Innym komponentem zintegrowanym w systemie sterowania Audi drive select są opcjonalne elektromagnetyczne sterowanie amortyzatorami: jazda magnetyczna Audi. Pozwala to kierowcom na wybór między trybem komfortowym a sportowym.

W ramach tych ograniczeń system modyfikuje siły tłumienia w ciągu milisekund, w zależności od warunków drogowych i preferencji kierowcy. Nadwozie obniża się w tym przypadku o 15 mm (0.59 cala).

Infotainment

Modułowa platforma infotainment zadebiutowała w nowym A3 – stanowi duży krok w kierunku przyszłej elektroniki komunikacyjnej. Jej układ umożliwia po raz pierwszy aktualizacje sprzętu bez większych trudności, dzięki czemu zawsze odzwierciedla najnowsze osiągnięcia.

Centralny komputer nowego MMI integruje tzw. płytę MMX (MMX: Multi-Media eXtension). Ten moduł do wtyczek zawiera szybki procesor graficzny T 20 serii Tegra 2 od lidera rynku Nvidii. Używany jest do wszystkich funkcji głosowych, online, multimedialnych, nawigacyjnych i telefonicznych.

Po uruchomieniu systemu monitor systemu obsługi MMI elektrycznie wysuwa się z deski rozdzielczej. W zależności od wersji jego ekran ma przekątną 5.8 lub 7 cali. Posiada elegancki i nowoczesny wygląd z wysokopołyskową czarną obudową wykonaną z ultra lekkiego magnezu, która ma zaledwie jedenaście milimetrów (0.43 cala) grubości.

Audi prezentuje również ważne nowości w terminalu użytkownika na konsoli tunelu centralnego. Przełączniki z ruchomymi przyciskami – twarde klawisze – zostały uporządkowane na nowo, a w wersji najwyższej MMI nawigacja plus duży pokrętło jest touchwheel z MMI touch, technologią z luksusowych samochodów Audi. Jego powierzchnia wrażliwa na dotyk pozwala kierowcom na wprowadzanie liter i cyfr palcem na górze pokrętła dotykowego.

Radio Audi jest standardowe w nowym Audi A3. Wyższy poziom, radio MMI, dodaje terminal użytkownika i elektrycznie wysuwany 5.8-calowy monitor. Może być uzupełnione o pakiet łączności, który zawiera interfejs muzyczny Audi do integracji mobilnego odtwarzacza, interfejs Bluetooth i przygotowanie nawigacji. Jeśli klient A3 zechce później zakupić kartę SD z danymi nawigacyjnymi lub jeśli wybierze pakiet nawigacji z samochodem, radio MMI staje się systemem nawigacyjnym.

MMI nawigacja plus z MMI touch jest dostępna jako wersja najwyższa – to centrum multimedialne z pamięcią 60 GB, napędem DVD i rozpoznawaniem mowy. Wysokiej rozdzielczości 7-calowy monitor wyświetla obrazy map w szczegółowej grafice 3D. Interfejs MMI nawigacji plus do telefonów komórkowych i urządzeń mobilnych za pośrednictwem zintegrowanego interfejsu Bluetooth.

Atrakcyjne komponenty dopełniają ofertę infotainment. Należą do nich moduł do cyfrowego odbioru radia oraz Audi phone box, który wygodnie łączy telefon komórkowy z anteną pojazdu. Alternatywą dla systemu audio Audi jest opcjonalny system dźwiękowy Bang & Olufsen; jego wzmacniacz o mocy 705W napędza 12 kanałów i 14 głośników z dźwiękiem 5.1. Krawędzie głośników w drzwiach są podświetlane przewodnikami LED.

Audi connect

System Audi connect łączy wszystkie technologie infotainment, które pozwalają właścicielowi pojazdu łączyć się z internetem, infrastrukturą i innymi pojazdami. Centralnym komponentem jest telefon samochodowy Bluetooth jako uzupełnienie MMI nawigacji plus. Wytwarza połączenie z Internetem za pomocą modułu UMTS. Pasażerowie mogą wygodnie surfować po internecie i wysyłać e-maile przy użyciu do ośmiu urządzeń mobilnych za pośrednictwem zintegrowanego hotspotu WLAN.

Dla kierowcy telefon samochodowy Bluetooth przynosi dostosowane usługi internetowe do nowego Audi A3. Obejmują one nawigację z obrazami z Google Earth, nową funkcję radia internetowego Audi music stream, wyszukiwanie punktów POI w Google za pomocą poleceń głosowych oraz Google Street View.

Szczególnie atrakcyjną usługą są informacje o ruchu online Audi. Wykorzystuje informacje z profili ruchu setek tysięcy smartfonów i jednostek nawigacyjnych, które poruszają się po drogach. Zanonimizowane i centralnie przetworzone, oferuje bardzo aktualny obraz sytuacji drogowej, uwzględniający drogi krajowe i miasta. Kierowca widzi swoją indywidualną trasę na monitorze MMI w kolorze zielonym, żółtym, pomarańczowym lub czerwonym – w zależności od obciążenia ruchem. Ta usługa jest już dostępna w kilku krajach europejskich, a kolejne będą wkrótce.

Systemy wspomagania kierowcy

Audi A3 także ustanawia nowe standardy w klasie premium kompaktów, jeśli chodzi o systemy wspomagania kierowcy. Najważniejszym z nich jest Audi adaptive cruise control, który utrzymuje pożądaną odległość od samochodu z przodu poprzez przyspieszanie i hamowanie – do prędkości pojazdu 150 km/h (93.21 mph). Jeśli kierowca A3 zamówi pakiet asystencji, który łączy kilka systemów, zasięg kontroli wydłuża się do 200 km/h (124.27 mph).

W przypadku nadchodzącej kolizji system ACC ostrzega kierowcę według progresywnie ustalanej strategii. W razie potrzeby może zainicjować częściowe hamowanie, aby zmniejszyć prędkość pojazdu w momencie uderzenia.

Jeśli dojdzie do kolizji, w A3 uruchamiany jest innowacyjny system. Zapobiega on niekontrolowanemu przemieszczeniu pojazdu po początkowej kolizji i jednocześnie aktywuje oświetlenie wewnętrzne. Jeśli telefon samochodowy Bluetooth jest na pokładzie, nawiązywane jest także połączenie z służbami ratunkowymi. Aktywowana przy prędkościach poniżej 30 km/h (18.64 mph) system wykonuje pełne hamowanie w sytuacji awaryjnej; w wielu przypadkach może to zapobiec wtórnym kolizjom z pieszymi.

Inne systemy dopełniają ofertę. Audi side assist, który monitoruje ruch za samochodem za pomocą radaru, ułatwia kierowcy zmiany pasa, podczas gdy Audi active lane assist pomaga kierowcy pozostać na pasie, dokonując drobnych korekcji kierownicy, jeśli zajdzie potrzeba. Kamera systemu również wykorzystana jest przez system wykrywania znaków drogowych; wyświetla limity prędkości i inne znaki drogowe na monitorze w połączeniu z MMI nawigacją plus. System rekomendacji odpoczynku wykrywa, kiedy kierowca jest zmęczony, i odpowiednio ostrzega kierowcę.

Audi oferuje szereg systemów do wygodnego parkowania, a asystent parkowania jest na szczycie. Przejmuje on obowiązki kierownicze dla kierowcy zarówno w parkowaniu prostopadłym, jak i równoległym. W razie potrzeby może wykonać wielokrotne manewry do przodu i do tyłu. Jego 12 czujników ultradźwiękowych wykrywa przeszkody wokół samochodu. Nowością w A3: asystent parkowania może być uzupełniony o kamerę do cofania.

Inną wysokiej klasy opcją jest podstawowy system bezpieczeństwa Audi pre sense. Gdy wykrywa niestabilny stan jazdy za pomocą czujników systemu stabilizacji ESP, napina elektrycznie pasy bezpieczeństwa z przodu i zamyka szyberdach oraz boczne okna.

Historia sukcesu A3

A3 ma 16-letnią historię sukcesu w Audi. Pierwsza generacja serii modelowej, która zadebiutowała w 1996 roku jako model trzydrzwiowy, stworzyła zupełnie nowy segment rynku – klasę premium kompaktów. A3 ustawia nowe standardy dzięki swojemu sportowemu charakterowi, wysokiej jakości wykonaniu i opcjonalnemu napędowi quattro na wszystkie koła. W 1999 roku pięciodrzwiowy model i sportowy S3 uzupełniły ofertę. Audi sprzedało około 880,000 sztuk tej pierwszej serii modelowej.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.