Audi zaprezentowało trzecią generację modelu A3 w 2013 roku. Po trzech latach niemiecki producent samochodów pokazał odświeżoną wersję całej gamy, w tym wersji sedan.
W 1996 roku Audi wprowadziło pierwszą generację hatchbacka A3, opartego na tej samej platformie co Volkswagen Golf. Na początku uważano go za droższego VW, jednak z czasem oba modele zaczęły się różnić, a Audi ujawniło swój luksusowy potencjał. W 2013 roku, marka z czterema pierścieniami wprowadziła wersję sedan, która stała się istotnym konkurentem w segmentach kompaktnych samochodów luksusowych. Odświeżona wersja wprowadziła nowe elementy, które miały na celu uczynienie samochodu bardziej atrakcyjnym dla klientów.
Na zewnątrz samochodu pojawiły się tylko nieliczne detale, które odróżniały go od wersji przed liftingiem, takie jak nowe reflektory. Niemiecki producent po raz pierwszy zaoferował w modelu Audi A3 lampy Matrix-LED, podczas gdy lampy Bi-Xenon były standardowym wyposażeniem. Oferowano również pośredni poziom wyposażenia z oświetleniem LED. Producent zainstalował wyświetlacz Audi Cockpit o przekątnej 12,3″ TFT zamiast tradycyjnych, analogowych wskaźników na desce rozdzielczej. System multimedialny pozwalał na połączenie z Internetem za pomocą wbudowanej karty SIM lub przez smartfona.
Audi zainstalowało pod maską wyłącznie silniki spełniające normę Euro-6, zaczynając od turbodoładowanego silnika 3-cylindrowego o pojemności 1 litra. Oprócz modelu S, niemiecki producent oferował wybór pięciu silników, zarówno diesla, jak i benzynowych, z napędem na przednie lub wszystkie koła. Na liście opcji znalazł się również pakiet sportowy, który obniżał prześwit o 25 mm (1 cal).
Udany model Audi stał się jeszcze bardziej atrakcyjny: Audi A3 zbliża się do linii startowej z nowymi systemami wspomagania kierowcy oraz silnikami, a także nowo zaprojektowanymi reflektorami i tylnymi światłami. Na pokładzie znalazło się także innowacyjne koncepcje obsługi i wyświetlacza – Audi virtual cockpit. Nowe A3 dostępne jest w wersji trzydrzwiowej, jako Sportback, sedan i kabriolet. Sportowa wersja Audi S3 przynosi liczne innowacje, które jeszcze bardziej zwiększyły jej potencjał dynamiczny. Seria A3 oferuje najbardziej wszechstronny zestaw systemów napędowych w segmencie kompaktowym, w tym Audi A3 Sportback e-tron oraz Audi A3 Sportback g-tron.
Systemy wspomagania kierowcy z kategorii Audi w pełnym wymiarze
Dzięki licznym systemom wsparcia, nowe Audi A3 ponownie podnosi poprzeczkę w segmentu premium kompaktów. Dalsze rozwinięcie systemu Audi active lane assist oraz Audi pre sense front, w tym przewidywania ochrony pieszych, uczyniło jazdę w miastach i na wsi jeszcze bezpieczniejszą.
Nowością w tym segmencie jest asystent korków, który współpracuje z adaptacyjnym tempomatem Audi (ACC) i funkcją Stop&Go. Opcjonalny system utrzymuje samochód w bezpiecznej odległości od pojazdu z przodu, a w połączeniu z S tronic, automatycznie uruchamia pojazd po krótkim postoju. W trakcie wolno poruszającego się ruchu do 65 km/h (40,4 mph) asystent korków przejmuje na chwilę kierowanie na dobrze utwardzonych drogach. Inną nowością w rodzinie A3 jest opcjonalny Emergency Assist. System ten inicjuje hamowanie do bezpiecznego zatrzymania, jeśli pomimo ostrzeżeń nie zostaną wykryte żadne działania kierowcy. Nowy asystent przeciwdziałania kolizji z tyłu ostrzega kierowcę o ruchu poprzecznym podczas powolnego wyjeżdżania z prostopadłego miejsca parkingowego.
Kontrola i wyświetlacze, infotainment oraz Audi connect
Najważniejszym elementem wnętrza nowego Audi A3 jest Audi virtual cockpit. To innowacyjne rozwiązanie jest dostępne po raz pierwszy w klasie kompakt. Audi virtual cockpit wyświetla najważniejsze informacje związane z jazdą w wysokiej rozdzielczości na 12,3-calowym ekranie TFT. Kierowca może przełączać się między dwoma widokami, naciskając przycisk „View” na wielofunkcyjnym kole kierownicy. W trybie klasycznym wskaźniki są tak duże jak tradycyjne analogowe wyświetlacze.
W trybie infotainment dominującym jest centralne okno, które zapewnia więcej miejsca na mapę nawigacyjną lub wyświetla listy telefoniczne, radiowe i audio. Obrotomierz i prędkościomierz pojawiają się jako małe okrągłe zegary.
Struktura menu w systemie MMI została nowo zaprojektowana. Obsługa z płaskimi hierarchiami wzoruje się na smartfonach. Głównym elementem terminala MMI jest okrągła kontrolka obrotowa/przyciskowa, której pierścień w górnej wersji jest podświetlany na biało. Na jej powierzchni znajduje się dotykowy panel umożliwiający wprowadzanie znaków oraz gesty wielodotykowe, co pozwala kierowcy na powiększanie mapy. Nad i obok kontrolki obrotowej/przyciskowej znajdują się przełączniki i przyciski, za pomocą których kierowca może nawigować w nowo zaprojektowanej strukturze menu. Ulepszona obsługa głosowa dla nawigacji, radia, mediów i telefonu teraz również rozumie wiele zwrotów z codziennego języka.
W zakresie infotainment nowy Audi A3 znowu wyznacza nowe standardy. MMI radio plus z elektrycznie wysuwanym 7-calowym monitorem to standardowe wyposażenie. Opcjonalnie dostępne MMI navigation oraz MMI navigation plus z MMI touch w połączeniu z modułem Audi connect wprowadzają wiele funkcji online do samochodu. Obejmują one na przykład nawigację z Google Earth oraz Google Street View, informacje o ruchu w czasie rzeczywistym, a także praktyczne informacje o parkowaniu, celach podróży, wiadomościach lub pogodzie. Informacje są przesyłane za pośrednictwem superszybkiego standardu LTE. Wymagana usługa danych jest dostępna dzięki preinstalowanej karcie SIM Audi connect w samochodzie. Klient otrzymuje tę wbudowaną kartę SIM (e-SIM) w połączeniu z Audi connect w Europie. Umożliwia ona roaming w większości krajów europejskich. Niezależnie od zintegrowanych usług Audi connect, można również zarezerwować pakiety danych do indywidualnego użytku internetowego za pośrednictwem hotspotu Wi-Fi.
Darmowa aplikacja Audi MMI connect umożliwia korzystanie z innych usług, takich jak strumieniowanie mediów online oraz transfer kalendarza ze smartfona do MMI. A3 e-tron oferuje również usługi do programowania czasu ładowania i wyjazdu oraz do klimatyzacji.
Telefony z systemami operacyjnymi iOS i Android łączą się z pojazdem za pośrednictwem interfejsu Audi smartphone. Audi phone box w centralnej konsoli wykorzystuje połączenie bliskiego zasięgu, aby bezprzewodowo podłączyć smartfony do anteny pojazdu i umożliwia ładowanie indukcyjne.
Nowo zaprojektowane linie wyposażenia
Mimo że wymiary prawie się nie zmieniły – długość 4,24 metra (13,91 stopy) przy rozstawie osi 2,60 metra (8,53 stopy) – nowe Audi A3 prezentuje się jeszcze bardziej sportowo i ekspresyjnie niż kiedykolwiek. Jego osłona chłodnicy Singleframe ma ostrzejsze kontury i jest szersza. Reflektory są płytsze, mają wyraźne zewnętrzne kontury.
Tył podkreśla szerokość nowego A3 – z poziomymi iluminowanymi grafikami tylnych świateł i krawędzią rozdzielającą nad nowo zaprojektowanym dyfuzorem. Paleta kolorów została rozszerzona. Dostępnych jest dwanaście kolorów lakierów do wyboru, w tym pięć nowych: Ara blue, Cosmic blue, Nano gray, Tango red i Vegas yellow. Lakier efekt perłowy Daytona gray jest zarezerwowany dla pakietu zewnętrznego S line.
Nowością w A3 są modułowo zaprojektowane linie wyposażenia. Dają one klientowi jeszcze większą swobodę wyboru, a po raz pierwszy wpływają również na detale wyglądu zewnętrznego. Oprócz modeli podstawowych w przyszłości dostępne będą dwie linie: sport i design, z opcjonalnym pakietem sportowym S line oraz liniami wyposażenia design selection.
Obszernie zaktualizowane: oferta silnikowa
Oferta silnikowa Audi A3 obejmuje sześć jednostek napędowych (trzy benzynowe i trzy wysokoprężne). Ich moc waha się od 81 kW (110 KM) do 140 kW (190 KM). Wszystkie modele A3 spełniają normę EU6.
Z silnikiem 1.0 TFSI Audi oferuje po raz pierwszy model z trzycylindrową jednostką w serii Audi A3. Kompaktowy silnik generuje moc 85 kW (115 KM) i dostarcza 200 Nm (147,5 lb-ft) momentu obrotowego przy 2000 do 3500 obrotów na minutę. Nowy silnik benzynowy na poziomie podstawowym jest wydajny, nie rezygnując z przyjemności prowadzenia.
Silnik 1.4 TFSI COD ultra cechuje się technologią efektywności cylinder-on-demand, wyłączając dwa cylindry, gdy odpowiednia moc nie jest potrzebna. Silnik o pojemności 1395 ccm generuje moc 110 kW (150 KM) i rozwija 250 Nm (184,4 lb-ft) momentu obrotowego.
Technologiczną nowością jest całkowicie nowy silnik 2.0 TFSI z innowacyjnym procesem spalania. O pojemności 1984 ccm generuje moc 140 kW (190 KM), dostarczając 320 Nm (236,0 lb-ft) momentu obrotowego w zakresie 1500 do 4200 obrotów na minutę.
Audi oferuje silnik czterocylindrowy TDI o pojemności 1968 ccm w dwóch wersjach w nowym A3. Silnik 2.0 TDI jest dostępny opcjonalnie w wersji 110 kW (150 KM) i 340 Nm (250,8 lb-ft) przy 1750 do 3000 obrotów na minutę – wkrótce dostępny będzie z 135 kW (184 KM) i 380 Nm (280,3 lb-ft) przy 1750 do 3000 obrotów na minutę.
Nowy silnik wysokoprężny podstawowy to 1.6 TDI o mocy 81 kW (110 KM). Jest dostępny w kombinacji z sześciobiegową skrzynią ręczną lub siedmiobiegową skrzynią automatyczną S tronic.
Silniki 2.0 TFSI będą współpracować z zupełnie nową siedmiobiegową skrzynią S tronic z mokrym sprzęgłem. Zastąpi ona poprzednią sześciobiegową skrzynię DPS z suchym sprzęgłem. Nowe Audi A3 przenosi moc silnika na przednie koła. Dla wersji z silnikiem benzynowym, dostępny jest napęd na wszystkie koła quattro dla 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 KM).
Zawieszenie nowego Audi A3 zachwyca zrównoważonym i sportowym wyważeniem. W przypadku opcjonalnego sportowego zawieszenia nadwozie obniża się o 15 milimetrów (0,6 cala), a o 25 milimetrów (1,0 cala) z zawieszeniem S line sport. Elektryczne wspomaganie kierownicy działa precyzyjnie i efektywnie. Na życzenie Audi oferuje również elektryczny system kierowniczy progresywny dostępny w wielu modelach, który jest standardem w serii Audi S3.
Nowe Audi A3 standardowo jeździ na 16-calowych kołach, z 17-calowymi dostępnymi w liniach wyposażenia design i sport. Szeroki wybór opcji z 17-, 18- i 19-calowymi kołami obejmuje nowe wzory. Linia opon również została odnowiona, oferując lepsze osiągi z zoptymalizowanym oporem toczenia.
Po raz pierwszy w segmencie: reflektory Matrix LED
Reflektory Audi A3 oferują charakterystyczny i nowy wygląd z ząbkowanymi dolnymi krawędziami. Reflektory ksenonowe plus są standardem; jako opcje Audi oferuje reflektory LED oraz po raz pierwszy reflektory matrix LED.
Spójna konstrukcja lekkiej wagi przyniosła wagę własną Audi A3 z silnikiem 1.0 TFSI na zaledwie 1150 kg (2535,3 lb) – najlżejszą w swojej klasie. Nadwozie nowego Audi A3 jest odporne na zderzenia i sztywne w dużym stopniu. Szyba przednia z izolacją akustyczną to standardowe wyposażenie.
Wnętrze oferuje typową dla Audi najwyższą jakość. Nowo zaprojektowana trójramienna kierownica jest grzana na życzenie. Dla większego komfortu podczas długich podróży Audi oferuje siedzenie kierowcy z funkcją masażu w nowym A3.
Zrównoważony rozwój w trasie: nowe Audi A3 Sportback e-tron
Wersja hybrydowa typu plug-in, Audi A3 Sportback e-tron, łączy silnik 1.4 TFSI o mocy 110 kW (150 KM) i moment 250 Nm (184,4 lb-ft) z silnikiem elektrycznym o mocy 75 kW i momencie 330 Nm (243,4 lb-ft). Całkowita moc systemu wynosi 150 kW (204 KM), co zapewnia sportowe osiągi.
Pełne naładowanie akumulatora litowo-jonowego (8,8 kWh) z zasilania trójfazowego 380 woltów zajmuje nieco ponad dwie godziny.
Nowe Audi A3 Sportback g-tron
Audi oferuje jeszcze jedną alternatywę napędową w A3 Sportback g-tron: pięciodrzwiowy model kompaktowy może korzystać z ekologicznie produkowanego Audi e-gas jako paliwa, oprócz paliwa gazowego opartego na węglu.
Wyposażony w silnik 1.4 TFSI o mocy 81 kW (110 KM), A3 Sportback g-tron wyznacza standardy efektywności i oszczędności. Koszty paliwa dla klienta wynoszą około 4 EUR na 100 kilometrów (62,1 mi). Dzięki konfiguracji silnika czterocylindrowego dla paliw bivalentnych, jego zasięg przekracza 400 km (248,5 mi) w NEDC przy zasilaniu gazem. Przy zasilaniu benzyną zasięg jazdy rośnie o dodatkowe 900 km (559,2 mi).
Więcej mocy: nowe Audi S3
7 kW (10 KM) to więcej mocy, a w połączeniu z S tronic, moment obrotowy jest wyższy o 20 Nm (14,8 lb-ft) – Audi zrobiło krok naprzód z Audi S3. Ponadto inżynierowie Audi zaimplementowali specyficzną dla S3 kontrolę Elektronicznej Stabilizacji Kontroli (ESC) oraz sprzęgło wielopłytkowe. Rezultat: jeszcze większa dynamika jazdy, przyjemność z prowadzenia i bezpieczeństwo.
Silnik 2.0 TFSI generuje teraz moc 228 kW (310 KM) i z S tronic dostarcza 400 Nm (295,0 lb-ft) w szerokim zakresie 2000 do 5400 obrotów na minutę. Sportback S3, sedan S3 i kabriolet S3 również korzystają z rozbudowanych nowości.