Droższy niż Ford Focus czy VW Golf, Audi A3 Sportback oferował przestronną kabinę z eleganckimi akcentami. Dzieląc platformę z VW Golfem i Seat Leonem, A3 Sportback był lepszym wyborem.
Choć design zewnętrzny był bardzo podobny do poprzedniej generacji, wnętrze zostało wyposażone w materiały wysokiej jakości oraz zaawansowaną technologię.
Wizualne zmiany obejmowały przeprojektowany przód z nowymi reflektorami i większymi wlotami powietrza, natomiast z tyłu A3 miało nowe światła stopu oraz lekko zmodyfikowany zderzak.
Nowy model wyposażony był w Wirtualny Kokpit Audi z 12,3-calowym wyświetlaczem dotykowym, który oferował mnóstwo informacji bez rozpraszania kierowcy.
Klienci mogli podłączyć swoje urządzenia mobilne za pomocą zintegrowanych systemów Android Auto lub Apple CarPlay. Udoskonalone sterowanie MMI ułatwiało obsługę.
Aby zwiększyć funkcjonalność, pod podłokietnikiem umieszczono bezprzewodową ładowarkę.
Praktyczny w użytkowaniu, A3 Sportback oferował przestronną kabinę z wystarczającą ilością miejsca na głowę, nogi i ramiona dla wszystkich pasażerów.
Pojemność bagażnika była porównywalna z VW Golfem, zapewniając dużo miejsca na bagaż.
Nowy model z 2016 roku oferował wybór 6 silników, trzech benzynowych i trzech diesla. Moc wynosiła od 110 do 190 KM, a wszystkie modele spełniały normę euro 6.
Nowy model Audi A3 jest jeszcze bardziej atrakcyjny: z nowymi systemami wsparcia kierowcy i silnikami, a także nowym projektem reflektorów i świateł tylnych, A3 zbliża się do linii startu. Nowością jest także innowacyjne rozwiązanie w zakresie obsługi i wyświetlania, Audi virtual cockpit. Nowe A3 jest dostępne w wersji trzydrzwiowej oraz jako Sportback, sedan i kabriolet. Sportowa wersja Audi S3 wprowadza wiele innowacji i jeszcze bardziej zwiększa swój potencjał dynamiczny. Seria A3 oferuje najszerszą gamę systemów napędu w segmencie kompaktowym z Audi A3 Sportback e-tron i Audi A3 Sportback g-tron.
Systemy wsparcia kierowcy z kategorii Audi pełnowymiarowej
Dzięki licznych systemom wsparcia kierowcy, nowy Audi A3 ponownie podnosi poprzeczkę w segmencie premium kompakt. Dalszy rozwój systemu Audi active lane assist oraz Audi pre sense front, w tym przewidywalna ochrona pieszych, sprawiają, że jazda w mieście i na wsi jest jeszcze bezpieczniejsza.
Nowością w segmencie jest asystent ruchu w korkach, który współpracuje z adaptacyjnym tempomatem Audi (ACC) i funkcją Stop&Go. Opcjonalny system utrzymuje bezpieczną odległość od pojazdu z przodu, a w połączeniu ze S tronic, automatycznie przywraca ruch po krótkim zatrzymaniu. W wolnym ruchu do 65 km/h (40.4 mph), asystent ruchu w korkach nawet na moment przejmuje kierowanie na dobrze utwardzonych drogach. Kolejną nowością w rodzinie A3 jest opcjonalny Emergency Assist. System ten inicjuje hamowanie do bezpiecznego zatrzymania, gdy mimo ostrzeżeń nie wykryje aktywności kierowcy. Nowy asystent do wykrywania ruchu w tylnym obszarze ostrzega kierowcę o ruchu poprzecznym przy powoli wyjeżdżaniu z prostopadłego miejsca parkingowego.
Obsługa i wyświetlacze, infotainment i Audi connect
Najważniejszym elementem wnętrza nowego Audi A3 jest Audi virtual cockpit. To innowacyjne rozwiązanie jest dostępne po raz pierwszy w klasie kompaktowej. Audi virtual cockpit wyświetla najważniejsze informacje związane z jazdą w wysokiej rozdzielczości na 12,3-calowym ekranie TFT. Kierowca może przełączać się między dwoma widokami, naciskając przycisk „View” na wielofunkcyjnym kole kierownicy. W trybie klasycznym wskaźniki pojawiają się w rozmiarze analogowym.
W trybie infotainment dominuje centralne okno, które daje więcej miejsca na mapę nawigacyjną lub wyświetla listy dla telefonu, radia i audio. Obrotomierz i prędkościomierz pojawiają się jako małe okrągłe zegary.
Struktura menu w systemie MMI została przeprojektowana. Obsługa z płaskimi hierarchiami jest oparta na smartfonach. Najważniejszym elementem terminala MMI jest okrągłe pokrętło/przycisk, którego pierścień jest podświetlony na biało w najwyższej wersji. Na jego powierzchni znajduje się dotykowa powierzchnia do wprowadzania znaków oraz gestów wielopalcowych, umożliwiająca powiększanie mapy. Nad i obok pokrętła/przycisku znajdują się przełączniki i przyciski, z którymi kierowca może poruszać się po nowo zaprojektowanej strukturze menu. Udoskonalone sterowanie głosowe do nawigacji, radia, mediów i telefonu teraz także rozumie wiele zwrotów z codziennego języka.
W infotainment nowy Audi A3 ponownie ustala nowe standardy. MMI radio plus z elektrycznie rozsuwanym 7-calowym monitorem to wyposażenie standardowe. Opcjonalnie dostępne MMI navigation i MMI navigation plus z MMI touch w połączeniu z modułem Audi connect przynoszą wiele funkcji online do samochodu. Obejmują one na przykład nawigację z Google Earth oraz informacje o ruchu w czasie rzeczywistym dzięki Google Street View, a także przydatne informacje o parkingach, destynacjach, wiadomościach czy pogodzie. Informacje są przesyłane za pomocą superszybkiego standardu LTE. Wymagana oferta danych jest wliczona dzięki zainstalowanej w samochodzie karcie SIM Audi connect. Klient otrzymuje tę wbudowaną kartę SIM (eSIM) w połączeniu z Audi connect w Europie. Umożliwia ona roaming w większości krajów europejskich. Niezależnie od zintegrowanych usług Audi connect, pakiety danych do indywidualnego użytku internetowego można również zamówić za pośrednictwem hotspotu Wi-Fi.
Bezpłatna aplikacja Audi MMI connect umożliwia korzystanie z innych usług, takich jak przesyłanie mediów online i przenoszenie kalendarza ze smartfona do MMI. A3 e-tron oferuje również usługi do programowania ładowania i czasu wyjazdu oraz do klimatyzacji.
Telefony z systemami operacyjnymi iOS i Android łączą się z samochodem za pośrednictwem interfejsu Audi smartphone. Audi phone box w centralnej konsoli wykorzystuje komunikację bliskiego zasięgu do bezprzewodowego łączenia smartfonów z anteną pojazdu oraz umożliwia ładowanie indukcyjne.
Nowo zaprojektowane linie wyposażenia
Mimo że rozmiary pozostały niemal bez zmian – długość 4,24 metra (13,91 ft) przy rozstawie osi 2,60 metra (8,53 ft) – nowy Audi A3 prezentuje się jeszcze sportowiej i bardziej wyraziście niż kiedykolwiek. Jego osłona chłodnicy Singleframe ma ostrzejsze kontury i jest szersza. Reflektory są płaskie, z wyraźnymi zewnętrznymi konturami.
Tył podkreśla szerokość nowego A3 – dzięki poziomym podświetlanym grafikom tylnych świateł i krawędzi separacyjnej nad przeprojektowanym dyfuzorem. Paleta kolorów została rozszerzona. Do wyboru jest dwanaście kolorów lakierów, w tym pięć nowych kolorów: Ara blue, Cosmic blue, Nano gray, Tango red i Vegas yellow. Lakier perłowy Daytona gray zarezerwowany jest dla zewnętrznego pakietu S line.
Nowością w A3 są modułowo zaprojektowane linie wyposażenia. Zapewniają one klientowi jeszcze większą swobodę wyboru, a po raz pierwszy wpływają także na szczegóły zewnętrzne. Oprócz modeli podstawowych, w przyszłości dostępne będą dwie linie: sportowa i designerska, z opcjonalnymi pakietami sportowymi S line i liniami wyposażenia design selection.
Znacząco zaktualizowane: oferta silników
Oferta silników Audi A3 obejmuje sześć jednostek (trzy benzynowe i trzy wysokoprężne). Ich moc waha się od 81 kW (110 KM) do 140 kW (190 KM). Wszystkie modele A3 spełniają normy EU6.
Z silnikiem 1.0 TFSI, Audi po raz pierwszy wprowadza model trzylitrowy w serii Audi A3. Kompaktowy silnik generuje moc 85 kW (115 KM) i moment obrotowy 200 Nm (147,5 lb-ft) przy 2,000 do 3,500 obrotach na minutę. Nowy silnik benzynowy to efektywność bez uszczerbku na przyjemności z jazdy.
Silnik 1.4 TFSI COD ultra wykorzystuje technologię efektywności w trybie na żądanie, wyłączając dwa cylindry, gdy nie jest wymagana odpowiednia moc. Silnik o pojemności 1,395 ccm generuje moc 110 kW (150 KM) i rozwija moment obrotowy 250 Nm (184,4 lb-ft).
Technicznym hitem jest całkowicie nowy silnik 2.0 TFSI z innowacyjnym procesem spalania. Z pojemności 1,984 ccm generuje 140 kW (190 KM), dostarczając moment obrotowy 320 Nm (236,0 lb-ft) przy 1,500 do 4,200 obrotach na minutę.
Audi oferuje silnik TDI czterocylindrowy o pojemności 1,968 ccm w dwóch wersjach mocy w nowym A3. 2.0 TDI dostępne jest opcjonalnie z mocą 110 kW (150 KM) i momentem 340 Nm (250,8 lb-ft) przy 1,750 do 3,000 obrotach na minutę – wkrótce również z mocą 135 kW (184 KM) i momentem 380 Nm (280,3 lb-ft) przy 1,750 do 3,000 obrotach na minutę.
Nowym silnikiem wysokoprężnym na poziomie wejścia jest 1.6 TDI o mocy 81 kW (110 KM). Jest dostępny w kombinacji z sześciobiegową skrzynią manualną lub siedmiobiegową przekładnią S tronic z podwójnym sprzęgłem.
Do silników 2.0 TFSI dołącza całkowicie nowa siedmiobiegowa skrzynia S tronic z mokrym sprzęgłem. Zastępuje ona poprzednią sześciobiegową skrzynię z suchym sprzęgłem. Nowy Audi A3 przekazuje moc silnika na przednie koła domyślnie. Dla wersji z silnikiem benzynowym dostępny jest napęd na cztery koła quattro dla 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 KM).
Zawieszenie nowego Audi A3 imponuje zrównoważonym i sportowym ustawieniem. Przy opcjonalnym zawieszeniu sportowym nadwozie leży 15 milimetrów (0,6 cala) niżej, a przy zawieszeniu sportowym S line o 25 milimetrów (1,0 cala) niżej. Elektryczne wspomaganie kierownicy jest wrażliwe i efektywne w działaniu. Na życzenie Audi oferuje również elektryczny system kierowniczy progresywny, który jest standardem w serii Audi S3.
Nowy Audi A3 standardowo jeździ na 16-calowych kołach, a w liniach wyposażenia design i sport dostępne są 17-calowe koła. Szeroki wachlarz opcji z 17-, 18- i 19-calowymi kołami obejmuje nowe wzory. Asortyment opon również został zaktualizowany, oferując teraz lepszą wydajność z optymalnym oporem toczenia.
Po raz pierwszy w segmencie: reflektory Matrix LED
Reflektory Audi A3 zapewniają charakterystyczny i nowy wygląd z ząbkowanymi dolnymi krawędziami. Jednostki Xenon plus są standardowe; jako opcje Audi oferuje reflektory LED, a po raz pierwszy także reflektory matrix LED.
Konsekwentny lekki design obniżył masę własną Audi A3 z silnikiem 1.0 TFSI do zaledwie 1,150 kg (2,535.3 lb) – najniższej w klasie. Nadwozie nowego Audi A3 jest odporne na zderzenia i w dużym stopniu sztywne. Szyba przednia z izolacją akustyczną to wyposażenie standardowe.
Wnętrze zachowuje najwyższą jakość typową dla Audi. Nowo zaprojektowane trzyramienne koło kierownicy jest podgrzewane na życzenie. Dla większego komfortu podczas długich podróży Audi oferuje w nowym A3 fotel kierowcy z funkcją masażu.
Zrównoważony rozwój: nowy Audi A3 Sportback e-tron
Wersja hybrydowa, Audi A3 Sportback e-tron, łączy silnik 1.4 TFSI o mocy 110 kW (150 KM) i momencie 250 Nm (184,4 lb-ft) z silnikiem elektrycznym, który produkuje 75 kW i 330 Nm (243,4 lb-ft). Całkowita moc systemu 150 kW (204 KM) zapewnia sportowe osiągi.
Pełne ładowanie akumulatora litowo-jonowego (8,8 kWh) z zasilania trójfazowego 380-woltowego trwa nieco ponad dwie godziny.
Nowy Audi A3 Sportback g-tron
Audi oferuje jeszcze jedną alternatywę napędu w A3 Sportback g-tron: pięciodrzwiowy model kompaktowy może korzystać z klimatycznie neutralnego Audi e-gas jako paliwa, oprócz gazu ziemnego.
Wyposażony w silnik 1.4 TFSI o mocy 81 kW (110 KM), A3 Sportback g-tron ustanawia standardy efektywności i ekonomii. Koszty paliwa dla klienta wynoszą około 4 EUR za 100 kilometrów (62,1 mi). Dzięki konfiguracji silnika czterocylindrowego dla paliw biwalentnych, jego zasięg wynosi ponad 400 km (248,5 mi) w NEDC na gazie ziemnym. Przy zasilaniu benzyną zasięg wydłuża się o dodatkowe 900 km (559,2 mi).
Więcej mocy: nowy Audi S3
7 kW (10 KM) więcej mocy oraz 20 Nm (14,8 lb-ft) wyższego momentu obrotowego przy S tronic – Audi zrobiło krok naprzód w Audi S3. Co więcej, inżynierowie Audi zintegrowali specyficzne dla S3 sterowanie dla Elektronicznej Kontroli Stabilności (ESC) oraz wielopłytkowego sprzęgła. Efekt: jeszcze większa dynamika jazdy, przyjemność i bezpieczeństwo.
Silnik 2.0 TFSI teraz generuje 228 kW (310 KM) i z S tronic dostarcza 400 Nm (295,0 lb-ft) w szerokim zakresie od 2,000 do 5,400 obrotów na minutę. A3 Sportback, A3 Sedan oraz A3 Cabriolet również korzystają z licznych nowych funkcji.