Wszechstronna hybrydowa wersja premium kompaktowego hatchbacka Audi przeszła lifting w 2016 roku. Dołączyła do odświeżonej gamy modelu A3.
Audi od kilku lat zaczęło produkować modele elektryfikowane, a A3 uznano za najlepszy wybór na początek, ze względu na dużą popularność na rynku oraz lekką konstrukcję. Dodatkowo, samochód nie potrzebował zbyt wielu akumulatorów do przewozu pasażerów po mieście, ponieważ był wyposażony także w silnik spalinowy.
Aby wyróżnić go na tle innych modeli, A3 e-tron miał dużą, srebrną atrapę chłodnicy w kształcie jednolitej ramy. Przerwana była jedynie przez pasek potrzebny do umieszczenia tablicy rejestracyjnej. Nowa para reflektorów Matrix LED była dostępna opcjonalnie, podczas gdy standardowo oferowane były jednostki Xenon plus. Za znakiem Audi na kratce znajdował się port ładowania.
Wnętrze Audi A3 sportback e-tron charakteryzowało się tym samym luksusowym wystrojem, co pozostałe wersje. W wyposażeniu standardowym znalazła się automatyczna skrzynia biegów oraz system infotainment obsługujący mapy Google. Zestaw wskaźników miał różne wskaźniki dla trybów ładowania i jazdy.
Pod maską znajdował się 1,4-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem oraz bezpośrednim wtryskiem, potocznie nazywany TSI. Wspierał go silnik elektryczny o mocy 75 kW. Łącznie oba silniki oferowały moc 204 KM. Ładowanie z gniazdka 120 V zajmowało około 8 godzin, natomiast podłączenie do gniazdka 240 V skracało ten czas do zaledwie dwóch godzin.
Sukces modelu Audi stał się jeszcze bardziej atrakcyjny: Audi A3 zbliża się do linii startowej z nowymi systemami wsparcia kierowcy oraz silnikami, a także nowo zaprojektowanymi reflektorami i światłami tylnej. Na pokładzie znajduje się również innowacyjny system obsługi i wyświetlania, czyli Audi virtual cockpit. Nowe A3 dostępne jest w wersji z trzema drzwiami, jako Sportback, sedan i kabriolet. Sportowa wersja Audi S3 wprowadza liczne innowacje i jeszcze bardziej zwiększa swój dynamiczny potencjał. Seria A3 oferuje najbardziej wszechstronną gamę układów napędowych w segmencie kompaktowym, w tym Audi A3 Sportback e-tron oraz Audi A3 Sportback g-tron.
Systemy wsparcia kierowcy z kategorii Audi full-size
Dzięki licznym systemom wspomagania, nowe Audi A3 ponownie podnosi poprzeczkę w segmencie premium kompaktów. Dalszy rozwój Audi active lane assist oraz Audi pre sense front, w tym prognozowana ochrona pieszych, sprawia, że jazda po mieście i w terenie staje się jeszcze bezpieczniejsza.
Nowością w segmencie jest asystent w korkach, który współpracuje z adaptacyjnym tempomatem Audi (ACC) i jego funkcją Stop&Go. Opcjonalny system utrzymuje bezpieczny dystans od pojazdu z przodu, a w połączeniu z S tronic automatycznie uruchamia pojazd po krótkim postoju. W wolnym ruchu, przy prędkości do 65 km/h (40,4 mph), asystent w korkach krótko przejmuje kierowanie na dobrze utwardzonych drogach. Inną nowością w rodzinie A3 jest opcjonalny Emergency Assist. System ten inicjuje hamowanie do bezpiecznego zatrzymania, jeśli mimo ostrzeżeń nie zostanie wykryta aktywność kierowcy. Nowy asystent do wykrywania ruchu poprzecznego z tyłu ostrzega kierowcę o ruchu poprzecznym podczas powolnego wyjeżdżania z prostopadłego miejsca parkingowego, na przykład.
Kontrola i wyświetlacze, infotainment oraz Audi connect
Wnętrze nowego Audi A3 wyróżnia się Audi virtual cockpit. Ten innowacyjny koncept obsługi jest po raz pierwszy dostępny w klasie kompaktowej. Audi virtual cockpit wyświetla najważniejsze informacje związane z jazdą w wysokiej rozdzielczości na 12,3-calowym ekranie TFT o przekątnej. Kierowca może przełączać się między dwoma widokami, naciskając przycisk „Widok” na wielofunkcyjnym kole kierownicy. W trybie klasycznym instrumenty pojawiają się w takiej samej wielkości, jak tradycyjne analogowe wyświetlacze.
W trybie infotainment jednak dominuje centralne okno, które daje więcej przestrzeni na mapę nawigacyjną lub wyświetla listy dla telefonu, radia i audio. Obrotomierz i prędkościomierz pojawiają się jako małe okrągłe zegarki.
Struktura menu w systemie MMI została przeprojektowana. Obsługa z płaskimi hierarchiami bazuje na smartfonach. Głównym elementem terminala MMI jest okrągły kontroler obrotowy/naciśnięcie, którego pierścień jest podświetlany na biało w wersji premium. Na jego powierzchni znajduje się dotykowa powierzchnia do wprowadzania znaków oraz gestów wielopalcowych, co pozwala kierowcy na powiększanie mapy. Nad i obok kontrolera obrotowego znajdują się przełączniki i przyciski, za pomocą których kierowca może nawigować przez nowo zaprojektowaną strukturę menu. Ulepszona obsługa głosowa dla nawigacji, radia, mediów i telefonu teraz także rozumie wiele zwrotów z codziennego języka.
W infotainment nowe Audi A3 ponownie wyznacza nowe standardy. Radio MMI plus z elektrycznie wysuwanym 7-calowym monitorem jest standardowym wyposażeniem. Opcjonalnie dostępne jest MMI navigation i MMI navigation plus z MMI touch, w połączeniu z modułem Audi connect, co wprowadza wiele funkcji online do samochodu. Należą do nich na przykład nawigacja z Google Earth i Google Street View, informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz praktyczne informacje o parkingach, celach podróży, wiadomościach czy pogodzie. Informacje są przesyłane za pomocą superszybkiego standardu LTE. Wymagana taryfa danych jest wliczona, dzięki wbudowanej karcie SIM Audi connect w samochodzie. Klient otrzymuje tę wbudowaną kartę SIM (eSIM) w połączeniu z Audi connect w Europie. Umożliwia ona roaming w większości krajów europejskich. Niezależnie od zintegrowanych usług Audi connect, pakiety danych do indywidualnego użytku internetowego można również zamawiać za pośrednictwem hotspotu Wi-Fi.
Bezpłatna aplikacja Audi MMI connect umożliwia korzystanie z dodatkowych usług, takich jak transmisja mediów online i przesyłanie kalendarza ze smartfona do MMI. A3 e-tron oferuje również usługi do programowania ładowania i czasu wyjazdu oraz do klimatyzacji.
Telefony z systemami operacyjnymi iOS i Android łączą się z samochodem za pośrednictwem interfejsu Audi smartphone. Audi phone box w centralnej konsoli wykorzystuje połączenie bliskiego zasięgu do bezprzewodowego połączenia smartfonów z anteną pojazdu i umożliwia ładowanie indukcyjne.
Nowo zaprojektowane linie wyposażeniowe
Choć wymiary nie uległy praktycznie żadnej zmianie – 4,24 metra (13,91 stopy) długości przy rozstawie osi wynoszącym 2,60 metra (8,53 stopy) – nowe Audi A3 prezentuje się jeszcze bardziej sportowo i ekspresyjnie niż kiedykolwiek. Jego kratka Singleframe ma ostrzejsze kontury i jest szersza. Reflektory są płaskie, z wyraźnymi zewnętrznymi konturami.
Tył podkreśla szerokość nowego A3 – z poziomymi podświetlanymi grafikami świateł tylnych i krawędzią oddzielającą nad nowo zaprojektowanym dyfuzorem. Paleta kolorów została rozszerzona. Dostępnych jest dwanaście kolorów nadwozia, w tym pięć nowych kolorów: Ara blue, Cosmic blue, Nano gray, Tango red i Vegas yellow. Lakier perłowy Daytona gray zarezerwowany jest dla pakietu S line zewnętrznego.
Nowością w A3 są modułowo zaprojektowane linie wyposażeniowe. Dają one klientowi jeszcze większą swobodę wyboru i po raz pierwszy wpływają również na szczegóły zewnętrzne. Oprócz modeli podstawowych, przyszłość przyniesie dwie linie sport i design, z opcjonalnym pakietem sportowym S line oraz liniami wyposażeniowymi design selection.
Wszechstronnie zaktualizowane: gama silników
Gama silników dla Audi A3 obejmuje sześć jednostek (trzy silniki benzynowe i trzy wysokoprężne). Ich moc wynosi od 81 kW (110 KM) do 140 kW (190 KM). Wszystkie modele A3 spełniają standard EU6.
Dzięki silnikowi 1.0 TFSI, Audi po raz pierwszy oferuje w serii A3 model z silnikiem trzycylindrowym. Kompaktowy silnik generuje 85 kW (115 KM) i osiąga 200 Nm (147,5 lb-ft) momentu obrotowego przy 2000 do 3500 obrotów na minutę. Nowy silnik benzynowy na poziomie podstawowym jest wydajny, nie rezygnując przy tym z przyjemności z jazdy.
Silnik 1.4 TFSI COD ultra wykorzystuje technologię efektywności cylindrów na żądanie, wyłączając dwa cylindry, gdy nie jest wymagana odpowiednia moc. Silnik o pojemności 1395 ccm generuje 110 kW (150 KM) i moment obrotowy wynoszący 250 Nm (184,4 lb-ft).
Technicznym wyróżnieniem jest nowy silnik 2.0 TFSI z innowacyjnym procesem spalania. Z pojemności 1984 ccm generuje 140 kW (190 KM), dostarczając 320 Nm (236,0 lb-ft) momentu obrotowego przy 1500 do 4200 obrotów na minutę.
Audi oferuje silnik wysokoprężny TDI o pojemności 1968 ccm w dwóch poziomach mocy w nowym A3. Silnik 2.0 TDI dostępny jest opcjonalnie z mocą 110 kW (150 KM) oraz 340 Nm (250,8 lb-ft) przy 1750 do 3000 obrotów na minutę – a wkrótce również z mocą 135 kW (184 KM) oraz 380 Nm (280,3 lb-ft) w tym samym zakresie obrotów.
Nowym silnikiem wysokoprężnym w podstawowej wersji jest 1.6 TDI o mocy 81 kW (110 KM). Jest dostępny w połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną lub siedmiobiegową skrzynią S tronic z podwójnym sprzęgłem.
Silniki 2.0 TFSI zostały wyposażone w całkowicie nową siedmiobiegową skrzynię S tronic ze sprzęgłem mokrym. Zastępuje ona dotychczasową sześciobiegową skrzynię podwójną z suchym sprzęgłem. Nowe Audi A3 przekazuje moc silnika na przednie koła domyślnie. W przypadku wersji benzynowych dostępny jest napęd na wszystkie koła quattro dla 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 KM).
Zawieszenie nowego Audi A3 imponuje zrównoważonym i sportowym ustawieniem. Przy opcji sportowego zawieszenia nadwozie obniżone jest o 15 milimetrów (0,6 cala), a o 25 milimetrów (1,0 cala) przy zawieszeniu sportowym S line. Elektryczne wspomaganie kierownicy działa precyzyjnie i efektywnie. Na życzenie Audi oferuje elektryczny system kierowniczy progresywny, który jest standardem w serii Audi S3.
Nowe Audi A3 standardowo wyposażone jest w 16-calowe koła, a w liniach design i sport dostępne są 17-calowe. Szeroka gama opcji obejmująca koła 17-, 18- i 19-calowe zawiera nowe wzory. Linia opon została również zaktualizowana i teraz oferuje lepsze parametry przy zoptymalizowanym oporze toczenia.
Po raz pierwszy w segmencie: reflektory Matrix LED
Reflektory Audi A3 mają charakterystyczny i nowy wygląd z ich postrzępionymi dolnymi krawędziami. Standardowo stosowane są jednostki Xenon plus; jako opcję Audi oferuje reflektory LED oraz po raz pierwszy reflektory matrix LED.
Konsekwentny lekki design sprawił, że masa własna Audi A3 z silnikiem 1.0 TFSI wynosi zaledwie 1150 kg (2535,3 lb) – jest to najlżejszy model w swojej klasie. Nadwozie nowego Audi A3 jest odporne na uszkodzenia i ma wysoką sztywność. Standardem jest szyba akustyczna.
Wnętrze zapewnia najwyższą jakość typową dla Audi. Nowo zaprojektowane trójramienne koło kierownicy jest na życzenie podgrzewane. Dla większego komfortu podczas długich podróży Audi oferuje fotel kierowcy z funkcją masażu w nowym A3.
W drodze do zrównoważonego rozwoju: nowe Audi A3 Sportback e-tron
Wersja hybrydowa plug-in, Audi A3 Sportback e-tron, łączy silnik 1.4 TFSI, który generuje 110 kW (150 KM) i osiąga 250 Nm (184,4 lb-ft) momentu obrotowego, z silnikiem elektrycznym, który produkuje 75 kW i 330 Nm (243,4 lb-ft). Całkowita moc systemu wynosi 150 kW (204 KM), co zapewnia sportowe osiągi.
Pełne naładowanie akumulatora litowo-jonowego (8,8 kWh) z zasilania trójfazowego 380-woltowego zajmuje nieco ponad dwie godziny.
Nowe Audi A3 Sportback g-tron
Audi oferuje jeszcze jedną alternatywę napędu z A3 Sportback g-tron: pięciodrzwiowy model kompaktowy może wykorzystywać klimatycznie neutralnie produkowany gaz Audi e-gas jako paliwo, oprócz paliw na bazie gazu ziemnego.
Wyposażony w silnik 1.4 TFSI o mocy 81 kW (110 KM), A3 Sportback g-tron wyznacza standardy efektywności i ekonomiki. Koszty paliwa dla klienta wynoszą około 4 EUR na 100 kilometrów (62,1 mi). Dzięki konfiguracji silnika czterocylindrowego na paliwa bivalentne, jego zasięg przekracza 400 km (248,5 mi) w NEDC przy wykorzystaniu paliwa gazowego. Przy zasilaniu benzyną zasięg wydłuża się o dodatkowe 900 km (559,2 mi).
Więcej mocy: nowe Audi S3
7 kW (10 KM) więcej mocy oraz w połączeniu z S tronic, moment obrotowy wyższy o 20 Nm (14,8 lb-ft) – Audi zrobiło krok naprzód z Audi S3. Co więcej, inżynierowie Audi zintegrowali specyficzne dla S3 sterowanie dla elektronicznego systemu stabilizacji (ESC) oraz sprzęgła wielopłytkowego. Efekt: jeszcze większa dynamika jazdy, przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo.
Silnik 2.0 TFSI teraz generuje 228 kW (310 KM) i z S tronic dostarcza 400 Nm (295,0 lb-ft) w szerokim zakresie 2000 do 5400 obrotów na minutę. A3 Sportback, A3 Sedan i A3 Cabriolet zyskują również na rozszerzonej nowej funkcjonalności.